Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden. 4 9,50 IÏ00IBEÜ PREMIE lil- ESI SCHELDEK BON IER IN HOC SIGNO VINCES R- EN VRÜCHTENTDINEN LEVELD KINADRUPPELS WOENSDAG 27 APRIL1927 42ste JAARGANG Abonnementsprijs per drie maanden franco pet post f 1.- bij vooruitbetaling. buitenland bfl vooruitbetaling f 8.50 per jaar. RECHT E BODEN Uit de Pers. Uit onze Partij, Ho. 3323 afzonderlijke nummers 5 cent. uitgevers W. BOEKHOVEN ZONEN sommelsdijk Telef. latere. No. 202 Postbus No. 2 AJle stukke» voor* de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Adminls tratie, franco toe te zenden aan de Uitgever» bouwerij 75 - R'dam UIFTAFELS spotgoedkoop. f 165,-. sa, 1 Salon- EERDERIJ ;str. R'dana TEN IN SOORTEN, OCARIA, PALMEN - AZALIA'S IN US - VARENTJES, BLOEMENMAND PEREN, BESSEN, TRUIKROZEN enz. ELHARNIS Dr. H. NAN NI NO'S EETLU5T-0PWEKKEND. /l.30p.fl. voor de Lezers van de Ter gelegenheid van de 18e verjaar dag van H. K. H. PRINSES JULIANA, meenen wij onzen lezers een dienst te bewijzen, door het boekje: DOOK BETSY als Premie aan te bieden tegen den verminderden prijs van 75 cent. Dit aardige werkje, speciaal ge schreven voor jong-Nederland, geeft een mooie beschrijving van het leven van onze Prinses, van haar geboorte tot aan haar 18e jaar. Bovendien is het verlucht met een 16-tal foto's, ge drukt op kunstdruk. Niemand, verzuime, zich dit werkje aan te schaffen, dat franco wordt toegezonden na ontvangst van onder- staanden bon. voor de Lezers van MAAS- EN SCHELDEBODE. Ondergeteekende zendt hierbij cent, en wenscht te ont vangen exemplaren van ONZE KROONPRINSES Deze Courant verschijnt eiken woensdag en zaterdag. ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote 'letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur 498 EF. 1005 en 1946 BILLIJK :0 TERUG RIJSCOURANT AGE NTEN j De Kozakken of de Heilige Geest. De Indische medewerker van het Roomsch- Kath. dagblad De Maasbode beschrijft het karakter der moderne Westersche beschaving. Onder Kozakken verstaat hij de bolsjewisten van onzen tijd en scherp ziet hij in, dat de menschheid van onze dagen voor deze keuze de kozakken of den Heiligen Geest gesteld wordt. Is het niet dezelfde tegenstelling, die wij van Groen van Prinsterer geleerd hebben. Revolutie of Evangelie Hij schrijft naar aanleiding van een artikel van den correspondent van de New-York Times. En wat hij schrijft is waard gelezen te worden Deze heer, deze gentleman, die ongetwijfeld een waardig lid is van het wei-denkende, wel-gekleede, wei-gemanierde en wel-gestelde grauw, dat danst en grijnst o, zelfs niet eens orgiet in grooten stijl, want daar is het te slapzinnig en lamlendig voor op den ■v ondergang van, nu ja, onze beschaving, heeft L het bestaan, de lezers en de lezeressen van gemeld constructief orgaan aan den voor avond van de Shanghaische explosie te ver gasten op het volgend brok berichtgevend proza, dat verdient klassiek te worden vermit/3 het heel het vooze en verrotte mam- monisme enamericanisme en commercialisme, heel onze civilsatie, waarvan de bank en de dancing de polen zijn, samenvat in éénen greep. Vandaar de woorden monumentaal en synthetisch. Het is Zaterdagavond, nu ik deze dingen sein en de stad is schitterend verlicht, voor al door de talrijke Engelsche, Fransche, Japansche en Chineesche cabarets, die meer dan ooit te doen hebben. Overal dans muziek. Goede wijnen doen Latijnsche ma rinemannen vroolijk zingen en Engelsche matrozen krachtig vloekenoveral doen goed gewapende politie-agenten de ronde, naast ato's snellen de riksjaas voort. In een der schouwburgen gala-voorstelling. Beau monde, sjieke officieren, prachtig ge- kleede vrouwen. Het geheel geeft den in- j druk van Montmartre, maar nog indruk wekkender omdat vlakbij de breede rivier mond te vinden is met talrijke verlichte oorlogschepen, die zich stil in het water spiegelen en daar zoo onschuldig liggen, alsof zij geen dood en verderf kunnen verspreiden. Dat is Sjanghai, het door de buitenlanders gesschapen Sjanghai, de bui tengewone wereldstad aan de Jangstekiang Maar even buiten die goed verlichte wijken, achter stevige prikkeldraadversper ring, daar ligt het Sjanghai der Chineezen. Geen dans, geen licht, geen beschaving. Azië in optima forma. Middeleeuwsche toestanden 11 Dit is vlakweg ontzettend dit is, men be- grijpe dit wel, een doodvonnis over een werelddeel, over het leidend ras der mensch heid. Burgers en burgeressen van het zeer kleine en zoo rustige, kalme, degelijke land aan het Westerstrand, van het land met de zelfstandigheidspolitiek, van het land waar men zoo bezadigd en veilig de kat uit den boom pleegt te kijken, dit beteekent wan neer er niet heel gauw héél véél verandert, niet alleen in economisch en diplomatieke en dergelijke, maar in de ziel der Westersche menschheid de eerste bazuinstooten, die aankondigen den Untergang des Abendslan- des. Want het is waar wat er staat in dezen psalm des onbenulszóó is het te Sjanghai en zoo te Nanking en te Singapore en te Bangkok en te Calcutta en te Bomba zóó heel het Oosten door. Juist, aldus is het met de ..sjieke officieren" en de „beau monde" dat is me iets, de koloniale beau monde en de „prachtig gekleede", zegge driekwart ontkleede, vrouwenhet is inderdaad zeer Montmartriaansch, maar dan mét de cham pagne en de rest en zónder de romantiek van IJdurger en zónder den wrangen hoon en de bittere zelferkenning van het Chanson uit den toch wel schoonen ouden tijd. En het ergste van alles is, dat niet alleen de lugubere correspondent van de „New- York Times", maar zoowat heel de bende vanaf de „sjieke officieren" en de „prachtig gekleede vrowen" tot en met de vloekende matrozen nog bezeten zijn van de inbeelding dat ze, de hemel betere het,' beschaafd zijn, cultuurmannen en cultuurvrouwenbezeten van den waan, dat het toch mear een heel beschavingswerk is geweest, om zóó radicaal, zoo natuurgetrouw de bloemen der Éuropee- sche civilisatie over te planten op Aziatischen bodem; bezeten van den waan ,dat het bras sen en jazzen nog lang kan worden volge houden achter prikkeldraadversperringen, onder de schutse van oorlogsschepen, waar Ze met een druk-op-den-knop een spervuur kunnen leggen rondom dit waardig festijn onzer onvolprezen civilisatie. En dan, na er op gewezen te hebben, dat dit soort van Westersche beschaving geen zier beter is, dan het bolsewisme en straks als dat beter is, dan het bolsjewisme en straks als dat lijke kracht er tegenover heeft te stellen, ver volgt de schrijver Zoowaar als men den Heiligen Geest heeft uitgebannen in helsche ontkenning, zoowaar hebben de „Kozakken" een kans gekregen. Een kans, die groeit, naarmate het Westen heidenscher wordt een kans, die des te groo- ter is, omdat de missie, die wèl bezield is door de kracht van den Heiligen Geest, alle gevaar loopt van in-éénen-door te worden weggevaagd van den Chineeschen aardbodem metde prachtig gekleede dames, de vroolijk vloekende matrozen en gelijksoortige bescha vingsproducten. En wèl krachtens een al te menschelijk misverstand, dat zich in de historie der Europeesche expansie méér heeft voorgedaan. De Kozakken óf de Heilige Geesthet is niet langer louter voorspelling of voorgevoelhet gaat met een snelle vaart aan op het oogenblik waarop een derde mogelijkheid zal blijken te zijn uitgesloten en waarop zélfs onze be schaafden dat in ontzetting dat zullen inzien. De Kozakken of de Heilige Geest 1 Deze correspondent drukt het op zijn wijze uit. Maar in den grond der zaak wordt hier in treffende woorden gewezen op de groote anti these, die het leven der menschheid beheerscht het Evangelie of de Revolutie. Een derde is er niet Groen van Prinsterer heeft eens gezegd, dat er onder de Roomsch-Kath. uitstekende Anti- Revolutionairen worden aangetroffen. Hier hebt gij er één van V Leerzaam. Zooals bekend is, tracht de gemeentelijke overheid van Amsterdam zich verdienstelijk te maken door het instellen en exploiteeren van allerlei overheidsbedrijven. De Socialistische Wethouders leggen er zich bijzonder op toe om van alles een gemeentebe drijf te maken. 't Gaat echter in de praktijk nog niet erg voorspoedig. Het Antirevolutionair beginsel om het parti culier initiatief voor op te stellen bleek altijd nog goedkooper dan dit socialistische ideaal. Een kras staaltje speelde zich enkele weken in de hoofdstad des lands weer af, waaruit duide lijk blijkt dat het er nog niet zoo mooi met die gemeentebedrijven voorstaat als men wel wil doen gelooven. Een ex-ambtenaar van de gemeentelijke visch- voorziening, een klerk-kassier stcnd terecht we gens verduistering van omstreeks 11.000.— 't Is niet voor het eerst. Bij vorige gelegen heden is al gebleken dat de fout schuilde bij het gebrek aan controle van gemeentewege. Mr. Vaillant, een van de verdedigers, zeidat dit gemeentebedrijf op zoo onverantwoordelijke en roekelooze wijze is gevoerd, dat het alle per ken te buiten ging. Als het een particulier be drijf had gegolden, zou het allang naar de maan zijn geweest. Maar bij een gemeentebedrijf als dit stopt men alle gaten met geld int de groote kas en houdt men het bedrijf met alle gebreken en kwalen kunstmatig in het leven. „De Bakkers-Bondscourant", dit feit relevee- rend merkt er het volgende bij op Het gebeurde moet de voorstanders van uit breiding der gemeentebemoeiing op het gebied der levensmiddelenvoorziening wel eenigszins beschaamd maken. Niet alzoo wethouder de Miranda Die is voor de Rechtbank nog van leer getrokken tegenhet particuliere be drijf, alsof daar diefstal bedrog en verduiste ring aan de orde van den dag zijn. Ook praat te hij hij het gebrek aan controle goed De con trole, zoo zeide hij, is naar mijn oordeel slecht geweest, maar nooit kan men daar de gemeen te Amsterdam een verwijt van maken. Zij be taalt de ambtenaren zoo goed, dat men volle dige plichtsbetrachting mag eischen ook zon der controle. Begrijpt men de beteekenis van die woorden uit den mond van 'n magistraat van de hoofd stad goed Zij is deze dat men de eerlijkheid kooptEn dat dat bij slechte, onvoldoende betaling, de gemeente-ambtenaar of -beambte, in het algemeen ieder werknemer, gerechtigd is, te nemen wat hem niet gegeven wordt. Is dit de moderne, de sociaal-democratibche moraal Het wordt hoe langer hoe gekker'1_ Inderdaad het wordt hoe langer hoe gekker 1 Maar voor hen die hun gezond verstand ge bruiken vormt het gebeurde weer een waarschu wing te meer. Rood helpt ons in den afgrond stoffelijk en zedelijk Ook wij zijn vol verwachting 1 „De Waarheidsvriend", het orgaan van den Geref. Bond in de Ned. Herv. Kerk, voerde een polemiek met „De Banier", het orgaan der S. G. P. „De Waarheidsvriend" is niet tevreden met de richting waarin „De Banier" het persdebat leiden wil. Het blad wenscht geen zijpaadjes in te gaan en het vraagt nu Het hoofdpunt van ons betoog lag in de vraagwanneer de Antirevolutionairen de Calvinistische levensbeginselen niet in vol doende mate in de wetgeving tot uiting weten te brengen, waarom dan de Staatkundig Gereformeerden dit in de Kamer den Anti revolutionairen niet verbeteren. De weg ligt voor hen open door gebruik te maken van artikel 117 van de Grondwet, welk artikel aan de leden van de Tweede Kamer het recht van initiatief verleent. Op grond van artikel 117 der Grondwet kunnen de Staatkundig Gereformeerden b.v. voorstellen indienen tot het vaststellen van een nieuwe Zondagswet, tot wederinviering van de doodstraf, tot afschaffing van het vrouwenkiesrecht, tot opheffing van den stemplicht enz. enz. Zoolang zij dit niet doen, hebben zij geen recht, anderen, die wegens htm geringe ge talsterkte in de Kamer ook geen kans zien hun beginselen in de wetgeving belichaamd te krijgen, te verwijten van niet getrouw te handelen egens hunne beginselen. Daarover en daarover alleen zouden wij, voor wij op andere onderwerpen ingaan, wel eerst eens de meening van den heer Van Dfs willen vernemen. Ook wij zijn vol verwachting. Wat zal de heer Van Dis hierop antwoorden? „De Rotterdammer" driestart OP GEVAARLIJK TERREIN. Het was een gevaarlijk ondernemen om een staatkundige groep te vormen van de volge lingen van de predikanten Ledeboer, Budding, Bakker en Van Dijke. Want, zooals we opmerkten Aan politieke en aan maatschappelijke vragen werd zoo goed als niet gedaan. Het godsdienstig leven was hun al en hieraan gaven zij een bijzonderen vorm. Maar op het gebied der staatkunde onge schooldheid, wanbegrip zelfs vaak, en een afkeer ervan". De politiek, we herhalen het nog eens, is een gevaarlijk terrein voor wie er zich op waagt. In de Kerk is het„Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld", aar hier is de wereld het operatie-gebied voor de staatknde. In zooverre mijden de politiek-schuwen vele gevaren. Want ook hier komt al etende de honger. Machts begeerte, zeteljacht, cijferwellust, zijn de klippen, welke bedreigen. De staatkundig-gereformeerde partij, uit be ginsel tegen vrouwenkiesrecht, als ook andere partijen, aanvaardt gaarne de stemmen der vrouwen en voorspeld mag worden, dat over luttel aantal jaren hiervan nauwelijks meer gesproken wordt. Dit laatste is al heel gauw bewaarheid. Men lette slechts op de houding, welke Ds. Kersten aannam tegenover de strubbeling te Krabbendijke. Bij de propaganda beroept men zich op de vrouwen, die gevangenisstraf boven een gang nzar de stembus verkiezen. Maar wanneer een raadszetel in gevaar komt, dan heet hetVer maan den broeder die op de stemmen der vrouwen speculeert, i k wensch onzen invloed daar niet te breken. Dat klinkt anders dan de resolute uitspraak wij wagen het met God en houden ons met politieke berekening niet op. De stemmen, welke uit de vergadering op gingen en van belustheid op zetels spraken, moeten de leiders wel tot nadenken brengen. ARTIKEL 36. Merkwaardig en inconsequent was de houding welke Ds. Kersten aannam tegenover artikel 36 der Geref. Geloofsbelijdeniséén der hoek- steenen der S. G. P. Onbesproken laten we de onbewezen stelling en de onbillijke beoordeeling deur anti-rev. partij, die 21 woorden in artikel 36 geschrapt zou hebben om de coalitie met Rome mogelijk te maken. We dachten, dat Ds. Kersten wel beter wist en eindelijk zou erkennen, dat on ze partij ook hierin aan de opvatting der vaderen vasthoudt. Wil de S. G. P. een andere meening huldigen, dat is haar zaak, maar wees dan ook con- gekwent. En wat zei Ds. Kersten van hen, die per soonlijk en praktisch, precies als hij zelf, de voordeelen der sociale verzekering aanvaarden? Hij gaf dit merkwaardige antwoordWe mogen over de consciëntie van anderen niet heerschen. Een zuiver gereformeerde en anti-revolutio naire stelling. Dodh waar blijft zoo iemand met de handhaving van artikel 36 volgens de op vatting der S. G. P. Hij heeft er praktisih afstand van gedaan. Moet dat de volgelingen niet tot ernstig na denken stemmen Twze pijlers van de S. G. P., artikel 36 en verwerping der sociale verzekering worden hier met onbegrijpelijke gemakkelijkheid losgewrikt, eenvoudig om aan praktische moeilijkheden te ontkomen. Snelle afloop der wateren, zou men met recht kunnen zeggen. SOCIAAL ONGEVOELIG. Het stofgoud der beginselvastheid is wel heel gauw van de pas-ontplooide vleugels der S.G.P. gestoven. Erger is echter, dat een harde plek van sociale ongevoeligheid zichtbaar werd. „Altijd door, zoo schreven we, kunnen de staatkundig-gereformeerden zich niet onthouden aan opbouwenden arbeid op politiek en maat schappelijk gebied. In de plattelandsstreken, waar htm grootste getallen aanhangers zitten, is zooveel te ver beteren. De oud-liberale geest heerscht daar vaak oppermachtig. Aan de doorwerking der Christelijke beginselen ontbreekt daar soms alles". Het heeft ons steeds bizonder geïnteresseerd, hoe de S. G. P. op den socialen nood en den oud-liberalen geest reageeren zou. Welnu, Ds. Kersten heeft geen blad voor zijn mond genomen. Als de vakorganisatie opkomt voor de rech ten der arbeiders, dan zou hij dezen geen cent laten verdienen. Deze bittere, oud-en-koud-liberale uitspraak, doet ons buitengewoon veel leed. Waar blijft hier de vrijheid van overtuiging, welke Ds. Kersten wil eerbiedigen En ligt hierin ook niet opgesloten, dat de afkeer van de anti-rev. partij grootendeels ge voed wordt door de sociale ongevoeligheid, welke zich in den mantel der over-vroomheid hult? SAMENWERKING AFGESNEDEN. Indien werkelijk de oud-liberale gedachte, zij het ook onder stichtelijke termen bedolven, de grondtoon der S. G. P. moet zijn, dan is onze teleurstelling minder groot, dat samenwerking met onze partij blijkbaar reeds bij voorbaat wordt afgesneden. Wat ook de gevolgen mogen zijn, aldus werd het uitgesproken, op onze medewerking b.v. in de Staten van Zid-Holland behoeft de zoogenaamde rechterzijde niet te rekenen. De S. G. P. aanvaardt dus de verantwoor delijkheid, wanneer door haar toedoen de vrijzinnige geest in het gewestelijk bestuur den toon zal kunnen aangeven. Het zij zoo. Wij oordeelen anderer con sciëntie niet. Doch wel vragen wij met al den ernst, welke in ons is, en met de zachtmoedigheid, welke den Christen betaamtIs dat de les, die Jezus ons geleerd heeft toen Hij weggeleid werd om van den duivel verzocht te worden Begaf Hij ziich noodeloos in gevaar Of leerde Hij ons niet uitdrukkelijk, dat de almach tige God ons menschen aan de middelen bindt Wij wagen alles op alles, zegt de S. P. Het klinkt alsof men Luther hoortdoch waagt zij het werkelijk met God PROGRAM VAN ACTIE VOOR A..R. GEMEENTERAADSLEDEN. Men vraagt ons een proeve van een program van actie voor Gemeenteraadsleden. Hoewel het moeilijk gaat om een generaal program op te stellen dat voor iedere gemeente geschikt, bieden wij hier toch een proeve dat in enkele gemeenten gebruikt wordt Iedere Kies vereen iging kan het desgewenscbt wijzigen overeenkomstig de behoeften in eigen gemeente. PROGRAM VAN ACTIE VOOR DE GEMEENTERAADSVERKIEZING TE IN 1923. Ie. Principieel gedeelte. De Antirevolutionaire Kiesvereeniging te in vergadering bijeen op ter voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezing wijst in verband daarmede allereerst op het Antirevolutionaire Program van beginselen. De nood der tijden roept met grooter aandrang dan ooit te voren om een zuivere beginsel' politiek om vastheid van grondslag om een onwankelbare overtuiging. Naam: Woonplaats Tegenover hen, die de bron van het recht zoeken in den menscb, stelt het beginselpro' gram de uitspraak, dat alle recht uit God is. Tegenover de souvereiniteit van den mensch handhaaft het de volstrekte souvereiniteit Gods over al het geschapene. De beginselen van het program, zonder schipperen met beslistheid te bandbaven wordt als hoofdzaak beschouwd bij alle politieke actie. Daarnevens acht zij het met het oog op de werkzzamheid van den gemeenteraad in de komende periode gewenscht zich uit te spreken over de navolgende, op den voorgrond treden' de punten van gemeentel eleid le. De gemeenteraad is overheid en moet beleiden de souvereiniteit Gods, en dat het zijn gezag aan Godes gratie verleend, waartoe hij zijn vergaderingen aanvangt met gebed. 2e. De gemeente bevordere met alle haar ten dienste staande middelen de Zondagsrust en streve naar winkelsluiting op Zondag Voorts were zij op publiek terrein wat met den hei» liging van den Zondag in strijd is, 3e. De gemeente heeft tot taak de handha» ving van de openbare eerbaarheid Deze worde bevorderd a. door handhaving van het besluit tot af schaffing van de kermis b. door het verbieden van scbandaalcolpor» tage, en uitstalling van onzedelijke prenten c door bestrijding van drankmisbruik, o.a. door gebruik te maken van de bevoegdheid door de Drankwet aan de gemeenten verleend d door te waken tegen het misbruiken van Gods Heiligen Naam, en door het strafbaar stellen van publieke Godslastering. 2 e. Zakelijk gedeelte. le. Het gemeentebestuur stelle zich tot taak gezien de groote vermeerdering der uitgaven en de verwachting van de belangrijke vermin, dering der inkomsten, om evenwicht te bewa. ren tusschen de draagkracht der gemeente en de uitgaven die zullen geschieden, terwijl bij de maatregelen die daartoe zullen worden genomen, voorzoover zulks personen zal be. treffen met hun belangen rekening worde gehouden en daarbij strikte rechtvaardigheid worde betracht. 2e. Zooveel mogelijk worde bij alles de

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1927 | | pagina 1