itatie derde blad FRANCO HUIS hoe verheugd vader ff f 28?° 1 I leester Zaterdag 2 April 1927. No. 3316. 1. irname tgestelrï if. 25 Gemeenteraad. H'J LOOPT mm Hoogstraat 208 - Rotterdam Ouertield en Hnunalniugeinieiiilealng. i 1 'EUR. Jelling van de ■kruising van den puddorp, zal ge- Woensdag ig dd. 6 en 7 verkeer [OORZ1TTER. 5EMPT |sche weg KEUZE EN. agen prijs. VAM ZELF MIJNHAFfDT'S Hoofdpijn-Tabletten 60 ct. Laxeer-Tabletlen 60 ct. Zen uw-Ta bietten 75 ct. Staal-Tableften 90 ct. Maag-Tabletten75 ct. Bij Apoth. en Drogisten t &II li 11 jdc'vinden. of het gouvernement k de gemeente in hatJ huur, dan wel of de piteeren. ift voor een ander t aan het Bat. Nbld. L >ng Kalam, in de OmJ is Mohamad Djati, 1 [•aardiger Terwijl hij b61 foor een bom te menJ stof, waardoor hem lichaam werden gerul (KVEREENIGING OUDE TONGE ap naar de betrek» 28725 sollï'cifatiën aan op 9 April a.s. worden opge. ^nfe betrekking van xalathee, Maria, iblok, Nieuwen» tiina, onder OOLT» lEN BOMMEL. per jaar. (zakelijk) f7000,-. litatie worden inge. IC. J OOSTDIJK, lprs te Ooltgensplaat fag 2 uur den 15den het Bestuur \noemde polders. Secretaris, I C. J. OOSTDIJK. van den Grintweg tiddelharnis, Rotterdam de Wilde) ■ma. Ischias |U AFWEZIG 28716 |zaak in Zuivelpro. Geldersche waren Moderne inven' vinning. Hoekhuis /AN BUNDEREN lam. 28715 28720 amelsdijk«, De Voorzitter, KIEVIET. re prijzen. worden e v o e r d. VERGADERING van den Gemeenteraad van Oude Tonge op Dinsdag 29 Mrt. des voormiddags 10 uur. De VOORZITTER Van Schouwen opent de vergadering waarna de notulen der vorige worden gelezen. De heer VAN LOON (A.R.) merkt naar aan leiding der notulen op dat hij niet gezegd heett dat hij den brand om 5 uur bemerkte, doch om ongeveer 10 minuten over half 5, de tram was juist aan. Van de opmerking werd nota genomen. De kas van den gemeenteontvanger is nage zien en in orde bevonden. In kas was 1490.75. Van Ged. Staten zijn enkele goedkeuringen ontvangen over genomen raadsbesluiten. De commisie beiast met de stichting van een school voor lager landbouwonderwijs bericht dat de school die, indien ze er komt, te Som- melsdijk gesticht zal worden, voorziet in de belangen van den boerenstand. De contributie voor Jeden is bepaald op 1.voor publiek rechterlijke lichamen op 5.— B. en W. zien ook het groot belang van de school voor het eiland in en stellen voor een jaarlijksche contributie van 5te betalen. Wanneer de school opgang maakt kan altijd nog overwogen worden ot men als donateur zal optreden. De VOORZITTER wist nog me de te deelen, dat de Minister heeft gezegd dat als de Staatsbegrooting zoo wordt goedgekeurd Flakkee er op rekenen kan dat zij een school krijgt. De heer BEIER (s.d.a.p.) meent, dat het ge bouw en het onderwijs door de regeering be taald worden. Spr. vindt een bedrag van 5.-— anders wel een schriele opzet. De heer VAN SCHOUWEN (v.b.) zegt dat de gemeente waar de school komt voor een ge bouw moet zorgen, of men donateur wordt voor 100.,in eens of 5.per jaar betaalt, blijft overigens hetzelfde,daar 100.— tegen 5% hetzelfde bedrag is. Het voorstel van B. en W. wordt met alge- meene stemmen aangenomen. De vergoeding voor het bijzonder lager on derwijs wordt vastgesteld. De vereeniging van Ned. Gemeenten geeft in overweging bij het nemen van raadsbesluiten telkens B, en W. te machtigen tot uitvoering daarvan. De VOORZITTER zegt eigenlijk niet te begrijpen waarvoor dat nog noodig is, daar het toch vanzelf spreekt, dat B. en W. 's raads besluiten uitvoert. Dat volgt uit de gemeentewet. De SECRETARIS gelooft, dat het een beetje advocaterij is. In ieder geval is men steeds gedekt. De vrachtrijders uit deze gemeente verzoe ken B. en W. om allen per beurt en per jaar voor de gemeente te laten werken. De VOORZITTER vindt de bedoeling van dit request wat vaag. Willen allen op hun beurt een jaar werken? Dan zijn er twaalf jaar om eer de laatste een beurt gehad heeft. De heer VAN SCHOUWEN gelooft, dat de vrachtrijders het afkeuren, dat Westdorp steeds voor de gemeente rijdt. De VOORZIT TER zegt, dat Westdorp altijd te krijgen is en anderen de gemeente wel eens in den steek laten. Besloten wordt het request in handen van B. en W. te stellen. IlL Besloten wordt een conversie aan te gaan - voor de geldleening, groot 9800.—, van 6 in 4% apari altijd aflosbaar, B. en W. stellen voor de jaarwedde van het tijdelijk hoofd der bewaarschool vast te stellen op 900.—, Er zijn drie sollicitanten voor deze betrekking. De heer BEIER wil het aanvangsalaris op 1000., brengen. Men heeft dan meer kans iemand tijdelijk te krijgen dan op 800.— of 900.—. B. en W. hebben geen bezwaar dat voorstel over te nemen. Met alg. stemmen wordt het aangenomen. B. en W. stellen voor een wijziging in de politieverordening aan te brengen. Zij willen voorkomen, dat er zonder noodzaak over de fairbanken gereden wordt. Tevens willen zij een art. opnemen, waarbij het verboden wordt te rijden over straten en wegen waar dit door B. en W. verboden is, blijkbaar uit een kennelijk aangebracht bord. Dati willen zij ook het hin derlijke kinderspel tollen en voetballen in de kom verbieden. De heer BEIER wil den kinderen het spel niet ontnemen en stelt voor het tollen toe te laten. De VOORZITTER zegt, dat met tollen al eens ruiten zijn ingegooid. De heer BEIER zegt, dat de kinderen alleen op de kleine steenen, op de Voorstraat enz., tollen kunnen. Wanneer spr. daar woonde zou nij er wel eens een kapotte ruit voor over hebben. De heer VAN SCHOUWEN antwoordt, dat er velen z ijnr die daarover anders denken. Het tollen wordt vrijgelaten en overigens de wijziging der politieverordening met algem. stemmen aangenomen. De bouw verordening ondergaat een redac- tioneele wijziging. D? politie krijgt voor bewezen diensten in 1926 een gratificatie van 50. B. en W. stellen voor het heffingspercentage der plaatselijke inkomstenbelasting vast te stel len op 3J£. De heer VAN SCHOUWEN vindt het wel wat gewaagd. Het belastbaar inkomen is door B. en W. geraamd op 800.000. De YOORZITTER zegt, dat B, en W. daar van zijn teruggekomen. Zij ramen het thans op 770.000. De heer VAN SCHOUWEN vindt het dan nog gewaagd. Het gemiddelde der laatste drie jaren was J 645.000. Dat is een groot verschil. Te meer daar dit een gemiddelde is, niet eens het resul taat van b.v. één. buitengewoon slecht jaar. De SECRETARIS merkt ophet gaat nu beter. De heer VAN SCHOUWEN antwoordtJa, dat zegt Ut, maar het is de vraag nog. 1925 ^^TARIS zegt1926 was beter dan De heer ]BEIER zegt, dat hij zich houdt aan de raming van 8 ton en meent, dat dan het cijfer nog wel met J4 naar beneden kan. B. en W. schijnen pas tot de ontdekking te zijn ge komen, dat het belastbaar inkomen maar 770.000 zal bedragen. Maar zij hadden toch eerst 8 ton gezet. De VOORZITTER zegt, dat het maar een schatting is, niemand weet het zeker. De heer BEIER stelt voor er nog een }4 af te doen. Het voorstel-B. en W. wordt in stemming gebracht en aan genomen. Tegen stemden de heeren Beier, Los, v. d. Berg, v. d. Swaluw en Stoop. Tot leden der schattingscommissie worden be noemd de heeren P. van Schouwen, Prince, Snijder en Fabert (allen aftredend.) In de commisie van toezicht op het lager onderwijs is aftredend en niet herkiesbaar de heer Heestermans. De voordracht van B. en W. luidt1. C. A. Jacobs2. C. A. Th. Lambert. No. 1 wordt gekozen. De voordracht voor het 2e lid luidtG. C. van Schouwen en J. v. d. Tol. No. 1 wordt herkozen. De leden der stembureaux worden benoemd. De heer Prince wordt voorzitter van stem bureau No. 2. Tot leden van het hoofdstem bureau worden gekozen de heeren C. van Schouwen, de Wit en Beier. In de rondvraag vraagt de heer v. d. SWA LUW den karreman op te dragen het vuil uit de zinkputten in de Julianastraat weg te halen. De Voorziter zal er in voorzien. Punt 12 der agenda vermeldtrapport van den rechtskundig adviseur over de vordering van den heer Van Dis om schadevergoeding van zijn brand. De VOORZITTER wil dit in gesloten ver gadering behandelen. De heer BEIER zegt dit rapport gelezen te hebben en niet te begrijpen waarom dit in een gesloten vergadering behandeld moet worden, in de vorige vergadering heeft zich ook alles in het openbaar afgespeeld. Het voorstel van den Voorzitter om in ge sloten zitting deze zaak te behandelen, wordt in stemming gebracht. Tegen stemden de heeren Beier, v. d. Berg, Stoop, v. d. Swaluw en Los. De heeren Kieviet en v. d. Boogaard bleven buiten stemming. Besloten is alzoo deze zaak in het openbaar te behandelen. Uit het rechtskundig advies, uitgebracht door Mr. Koert te Rotterdam, blijkt, dat de heer Van Dis de gemeente aanspreekt voor een Schadevergoeding van 5600.— plus rente en kosten, omdat de brandweer niet tijdig bij den brand van zijn hofstede is verschenen. Eischer schijnt zich te stellen op het standpunt van een arrest van den Hoogen Raad van 20 Nov. 1924 (zie hierover elders in dit blad). Mr. Koert is van oordeel, dat de gemeente zich met kans op succes verweren kan, daar uit de feiten op zichzelf geen reden te vinden is te veronder stellen, dat hier plichtsverzuim in het spel is. De heer BEIER vraagt hoe dat schrijven hier gekomen is. De VOORZITTER zegt, dat de gemeente zich zal moeten verweren, daartoe de toestem ming van Ged. Staten noodig heeft en een rechtskundig advies moet overleggen. Daartoe hebben B. en W. zich tot Mr. Koert gewend. De heer VAN LOON zegt, dat het nog niet uitgemaakt is, dat de gemeente zal moeten be talen en stelt voor, dat zij zich zal verweren. De heer BEIER spreekt het tegen, dat de spuit eerst om 6 uur bij den brand had kunnen zijn. Spr. s-vrouw wist al om kwart voor vijf, dat er brand was. Als de brandweer op post wap geweest, had men om halt 6 bij den brand kunnen zijn. Spr. heeft uitgezocht, dat de gemeente aansprakelijk is voor routen van amb tenaren. De heer van Loon heeft gezegd, dat toen hij ging twijfelen of de spuit kwam, het ai te laat was. De heer VAN LOON zegt hieruit niet te willen opmaken, dat wanneer de spuit direct had kunnen komen, de boel gered had kunnen worden. Wethouder PRINCE zegt, dat als de brand om kwart voor vijf bekend was in 't dorp, het toch zeker vijf uur was eer de spuit gereed was en dus niet voor kwart voor zes bij den brand had kunnen zijn. Eer dat zij water kan geven had het niet ver van zes uur af geweest. De heer BEIER kan niet met het advies van Mr. Koert meegaan. Maar het bedrag dat ge- eischt wordt is te hoog. Ten slotte wordt met algem. stemmen besloten Ged. Staten te vragen zich in rechten te mogen verweren. Dan sluiting. VERSLAG van de vergadering van den Gemeenteraad van STELLENDAM. Opening door den Voorzitter met gebed. Afwezig de heer F. Koese wegens ziekte. Notulen worden gelezen en onveranderd goed gekeurd. Mededeeling kasopname. In kas 1153.99. Schrijven Ged. Staten betrekking hebbende op het onderwijsvak j, besloten wordt daarvoor vrijstelling te vragen. Ingekomen een verzoek van het bestuur der Chr. bewaarschool om 500 subsidie, daar zij een tekort hebben van 600. B. en W. stellen voor dit verzoek aan te houden en eerst een exploitatierekening op te vragen, voordat een besluit genomen wordt. HOLLEMAN Is dat verzoek pas ingekomen? VOORZITTER Ja, nog niet zoo lang. C. HOEKToch wel al meer dan een week dan had dat wel al gevraagd kunnen worden. VAN OOSTENBRUGGE dankt B. en W. dat zij het willen aanhouden, dan kunnen wij, antirev. raadsleden, eerst: de statuten eens in zien en ons overtuigen. HOLLEMAN Daar heeft u geen recht op, u moet eerst lid worden. VAN OOSTENBRUGGE: Geen enkel lid der gereformeerde kerk zit in het bestuur. HOLLEMANDan moet u lid worden en de vergadering bezoeken, dan heeft u kans op een bestuurszetel. Maar voorzitter, dwalen af, de vraag is of een bewaarschool noodig is of niet. Spr. meent van wel. VAN OOSTENBRUGGE Is u dan voor een chr. bewaarschool HOLLEMAN Ik ben voor een bewaarschool en ik ben nu pas geen voorstander geworden, zie de notulen na van 1903, daarin kunt u lezen, dat ik toen al geijverd heb voor een bewaar school, maar het kon nooit wegens de groote uitgaven tot stand komen, nu hebben we een goed gebouw. En in een gemeente aJs Stellendam waar de vrouwen genoodzaakt zijn garnalen te pellen, om zoo in hun onderhoud te voor zien, is zij zeer zeker op haar plaats. VAN OOSTENBRUGGE Hier noodig de vrouwen verliezen er nog veel tijd mee, ze bretngen en halen de kinderen, het is voor de vrouwen een uitstapje, iedere keer gaat wel een uur verloren. HOLLEMANLf mag wel eens nadenken wat ^u zegt. y De VOORZITTER sluit de discussie en verzoekt of de leden zich kunnen vereenigen met het voorstel van B. en W. C. HOEK wil direct afhandelen en maakt er een voorstel van, hetwelk door Holleman wordt ondersteund. De VOORZITTER brengt het voorstel van B. en W. in stemming en herinnert de Wet houders aan het besluit in de vergadering van B. en W. Uitslagvoor Van Oostenbrugge en Van der Reetegen Holleman, Biemond, Roon en Hoek. Alzoo het voorstel B. en W. met 4 stem men, ook die van de wethouders, verworpen. De VOORZITTERWat nu, moten we nu de 500.— geven. HOLLEMAN: Heeft u nu niet eens over wogen wat te doen, als het voorstel B. en W. verworpen werd. VOORZITTER: Neen! HOLLEMAN Was u zoo overtuigd, dat het zoo aangenomen werd? BURGEMEESTERIk had gedacht, dat de heeren eerst de exploitatierekening zouden wil len hebben. HOLLEMANLaten we nu in principe be sluiten subsidie te geven, dan kunnen B. en W. een xploitatierekening opvragen, ik zou onder de volgende voorwaarden subsidie willen ver» leenen goede lokaliteit, gediplomeerde kracht, ieder jaar eploitatierekening inzenden en dan 5.per kind. neer straks de overhevelaars van de gemeente naar het Rijk aan het werk gingen. Ongetwij feld voor vele gemeenten een buitenkanse. Doch tegenover die buitenkanses staan twee ernstige bedenkingen, welke hier niet verzwegen mogen worden. Vooreerst zou door dat overhevel- systeem het bedrag der uitgaven voor de krank- zinnigen-verpleging met geen cent verminderen integendeel, te vreezen ware, dat ze, omdat het Rijk stelliger niet zuiniger is dan de gemeente, niet weinig zoden stijgen. En in de tweede plaats kan niet ontkend worden, dat het platteland, hetwelk naar verhouding der bevolking, dus percents-gewijze, aanzienlijk minder patiënten naar de gestichten zendt dan de steden, het kind van de rekening werdde bewoners van de dorpen en kleinere gemeenten zouden, ten bate van de stedelingen, him belasting-aanslag aan merkelijk verhoogd zien. Van veel meer beteekenis dan het overhevel- systeem, dat ten slotte wat het totaal uitgaven betreft, alles bij het oude laat .misschien zelfs erger maakt, is deze vraag, of de overheid niet de roeping heeft maatregelen te nemen, ten einde zooveel mogelijk en oirbaar is tegen te gaan. De rijkswetgever legt aan de provinciën den plicht op, om, zoo noodig, te zorgen voor de oprichting en instandhouding van gestichten, ten einde de plaatsruimte te hebben voor krank zinnigen, voor wie opneming wordt gevraagd. Welke krankzinnigen In aanmerking nemende de eigenlijke taak van de overheid, moet het antwoord op die vraag luiden alleen zij, die een gevaar voor de omgeving kunnen zijn. In verband dus met de openbare veiligheid. En voorts die krankzinnigen, van wie het vast staat, dat zij, hoewel niet bepaald gevaarlijk hebben en deze niet in de maatschappij kunnen verkrijgen. Theoretisch beschouwd is het hier mede uitd. w. z. is de grens voor krankzinni gen, die wèl en voor anderen, die niet direct Rseliine^ededeelingen. 40 cent per regel. 82 Hierover zal in een volgende vergadering besloten worden. VAN OOSTENBRUGEAls er nuvan de Gereformeerden een verzoek komt, zal u daar ook voor stemmen, Holleman HOLLEMAN Als er maar aan voorwaarden wordt voldaan. Alsnu volgt benoeming stembureaux, benoe ming schattingscommissie, aftredend J. L. Koese, C. Hoek, W. van Eek, J. Roon, Holleman. VOORZITTERB. en W. hebben geen voordracht opgemaakt. In stemming worden allen herbenoemd. Vaststelling heffing percentage Plaatselijke Inkomstenbelasting voor 1927-'28 wordt vast gesteld op 5Yi wijziging Gemeentebegroo- ting werd goedgekeurdvaststelling kohier Hondenbelasting met 67 honden Ie klasse, 33 honden lie klasse. Rondvraag. HOLLEMAN verzoekt den Voorzitter of het nnet mogelijk is den weg te laten afgraven door werkeloozen. BURGEMEESTERIk moet nog toestem ming hebben van het polderbestuur. Nu wordt besproken de demping van de sloot langs de kerk, dat steeds is blijven hangen, omdat de kerk niets wil doen. Hierover wordt in gesloten zitting nog ge sproken. Daarna sluiting. V. Nieuwe banen. Het vraagstuk van de financieele verhouding tusschen Rijk en Gemeente is oud en veroudert niet. Sprengers van Eijks wet van 1897 heeft, hoewel zij in menig opzicht verbetering in die verhouding gaf, het vraagstuk niet opgelost. En zoo zitten opvolgende Staatscommissie, wet houders van financien, financieele specialiteiten nog altijd met de lastige vraagis het niet mogelijk de lasten, waaronder zoovele gemeen ten gebukt gaan, te verlichten door een deug delijke wijziging van de wet van 1897 Ja, ant woorden velen, door sommige uitgaven over te brengen van de gemeenten naar het Rijk. In 1923 kwam men op het naieve denkbeeld om voor dat doel een Staatscommisie „op korten termijn" te benoemen, alsof voor een zoo ge compliceerd vraagstuk in een paar maanden tijds een oplossing ware te vinden. Trouwens, van oneindig meer gewicht dan de verschuiving der lasten van de gemeenten naar het Rijk, schijnt, althans voor dezen tijd, de vraag moeten niet alle beschikbare financieele en economische krachten in ons land zich vereenigen of aan gewend worden, ten einde verlichting te ver krijgen van de zware lasten, waaronder thans niet slechts de gemeente maar het geheele Ne- derlandsche volk gebukt gaat Bepalen we ons tot de uitgaven voor de krankzinnigen-virpleging, die met ieder jaar voor de gemeenten en voor de provinciën men herleze vorenstaande sprekende cijfers drukkender worden. Die uitgaven zouden zoo ongeveer het eerst aan de beurt komen, wan- onder de zorg van de overheid vallen, aange geven, hoewel er uit den aard der zaak vele grensgevallen zullen zijn. Helaas, ook hier blijkt dat de werkelijkheid niet klopt op de theorie. Die één of meer krankzinnigengestichten heeft bezocht en daar goed rond heeft gezien, weet, dat er in die gestichten verpleegden zijn, die, in de maatschappij terugekomen, stellig geen gevaar voor de omgeving zouden zijn, die in elk geval niet aan dwangverpleging behoorden onderworpen te worden, personen dus, voor wie de overheid als zoodanig niet of althans anders heeft te zorgen. Men vindt daar rustig geworden chronische krankzinnigen, door 'ouder dom versuften, geestelijke invaliden, enz., die misschien ten getale van enkele duizenden, stellig althans tot een groot aantal, in die ge stichten zijn gehuisvest en die geen dure dwang verpleging van noode hebben, De bij allen, die tot de krankzinnigen verpleging in meerder of minder nauwe betrek king staan, zoo zéér bekende Dr. J. H. Schuur man Stekhoven, inspecteur voor het Staats toezicht op rankkzinnigen, te Utrecht heeft, reeds eenige jaren geleden, overwogen of het niet mogelijk was, om voor deze gestichts patiënten een andere, veel minder kostbare ver zorging te verkrijgen. Daarbij kwam, dat schier van oudsher in inrichtingen als het Stads-armen- huis te Haarlem, het Christelijk Toevluchtsoord „Johannisstichting" te Nieuwveen, het Ge- meente-bestedelingenhuis te 's-Gravenhage, enz. geheel in strijd met art. 7 (oud) van de Krankzinnigenwet - een groote groep van ge noemde chronische lijders waren opgenomen, zoodat een vrij groot aantal half of heel krank zinnigen, in ieder geval personen die een voort durend toezicht noodig hebben, omdat zij niet geschikt zijn voor het maatschappelijk leven, opgenomen waren in een inrichting, die niet viel onder het oude art. 7 en dus niet als ge sticht was erkend. Om hierin te voorzien is door Minister Kuyper in 1904 art. 7 van de Krankzinnigenwet gewijzigd in dezen zin, dat het mogelijk is geworden thans krankzinnigen te verzorgen zonder al de formaliteiten, die voor de opname in een gesticht noodig zijn, o. a. de rechterlijke machtiging. In verband hiermede is door Dr. Schuurman Stekhoven een systeem ontworpen, dat, zooals Dr. D. Schermers in zijn artikel in de „Stemmen des Tijds" van Juni 1918 opmerkte de verpleging van krankzinnigen in „nieuwe banen" kan en zal lijden. Het doel daarvan is tweeërleile. de hiervoren genoemde chronische lijders op minder kostbare wijze te verzorgen en 2e. de mogelijkheid te openen om acute krankzinnigen, van wie er zeer velen slechts zeer kort ver pleging behoeven, zonder de formaliteiten, ver bonden aan de opneming in het krankzinnigen gesticht, te verplegen en dus hun ook het odium te besparen van in een „gekkenhuis" te zijn geweest. I. Minder kostbare verzorging. Het in 1904 gewijzigde art. 7 van de Krankzinnigenwet spreekt van gestichten en inrichtingen. Met ge stichten worden bedoeld de krankzinnigenge stichten met dwangverpleging, die vallen onder al de bepalingen der wetinrichtingen daaren tegen vallen wel onder zekere te stellen voor waarden, maar de formaliteiten der wet zijn op hear niet geheel van toepassing. Zij worden bij Kon. besluit aangewezen vandaar het woord „aangewezen inrichting" —als gelegenheid tot verzorging van zekere categorie lijders. Hierbij is men niet aan een vorm gebonden. Men kan op het terrein van het krankzinnigengesticht een gebouw bestemmen voor de nier bedoelde pa tiënten. Dan krijgt men twee afdeelingen, die evenwel staan inder dezelfde medische leiding. De eene afdeeling, het eigenlijke krankzinnigen gesticht met dwangverplegingde andere af deeling, waarin patiënten worden opgenomen zonder dat daarop de wet van 1884 toepasselijk is. In deze tweede afdeeling kunnen dan telkens krankzinnigen, die volkomen rustig zijn, uit het gesticht zelf worden overgebracht. Het spreekt vanzelf, dat de algemeene eischen, waaraan de krankzinigengestichten wat ruimte der lokalen, aantal geneesheeren en verplegend personeel enz. betreft, moeten voldoen, voor deze rustige patiënten onnoodig hoog zijn. Hen op een voudiger wijze te verzorgen, in een aangewezen of open afdeeling op het terrein van het ge sticht, zal voor de publieke kassen een be sparing zijn. Men kan echter deze lijders ook doen opnemen buiten het gestichtsterrein, n.l. in inrichtingen als de Johannesstichting te Nieuw veen, nadat deze instellingen een aangewezen inrichting zijn geworden. II. De acute krankzinnigen. In de gestichten worden tal van patiënten opgenomen, van wie men verwachten kan, dat zij na een verpleging van korten duur geheel zullen herstellen. Voor hen wenscht Dr. Schuurman Stekhoven, indien zij geen dwangverpleging behoeven, opneming in een afzonderlijke, van het krankzinnigenge» gesticht afgescheiden inrichting, een z.g. open afdeeling. „Aldus behoeft men", zegt Dr. Scher mers (bi. 384), „niet de toevlcht te nemen tot een officieele verklaring van krankzinnigheid, een uitspraak van den kantonrechter kan worden vermeden en het odium van in een gesticht voor krankzinnigen verpleegd te zijn, wordt den patiënt bespaard. Bovendien kan men vol doende rekening houden met acute vormen van krankzinnigheid, voor wie de verpleging in een gesticht minder gewenscht is". Hierbij mag ook wel opgemerkt worden, dat deze speciale ver zorging in den regel zal leiden tot vluggere genezing en dus tot besparing. „Dit stelsel", schrijft Dr. Schermers verder, „is dus beslist een belangrijke schrede vooruit in de krank zinnigenverpleging en het is te wenschen, dat spoedig in elke provincie één inrichting wordt aangewezen, waar onder leiding van een be kwaam psychiater en ervaren personeel ge legenheid bestaat voor de verpleging van krank zinnigen, z'onder dat deze inrichting dan met een netralen naam b.v. kliniek kunnen be stempelen". Hieraan kan worden toegevoegd, dat Dr. Schermers zeker met genoegen zal hebben ver nomen, dat de denkbeelden van den inspecteur Dr. Schuurman Stekhoven allengs instemming vinden, ook ten aanzien van de oprichting van een kliniek als een open afdeeling van een ge sticht verwezen wordt naar de Ramaer-kliniek op Oud-Rozenburg, wglke kliniek nog voor het eind van dit aar geopend zal worden. Het gesticht Padua te Boekei is voorgegaan met de toepassing van het systeem-Schuurman Stekhoven Maasoord bij Rotterdam is gevolgd voor Bloemendaal (Loosduinen) zijn ook plan- ,nen in bewerkingeveneens voor Vrederust onder Bergen op Zoom. Het gaat wel ^lang zaam in ons land doch „de nielwe koerskan op den duur niet worden tegengehouden. En zeker is van de verdere toepassing van het systeem te verwachten vereenvoudiging in de verpleging van deze groep van patiënten, voor wie arenlang onnoodig een te dure verpleging gold. De nieuwe banen, waarlangs de Inspec teur de krankzinnigenverpleging geleid wenscht te zien, bieden veel aantrekkelijks. Dwangver pleging in het gesticht voor hen, die deze ver pleging noodig hebben en daarnaast een een voudiger, een meer economische verzorging van hen, die dwangverpleging niet behoeven. En voorts nog open afdeelingen voor dé acute lijders, waardoor het odium van in een gesticht te zijn geweest wordt vermeden en tevens groote kans bestaat, dat de lijder spoediger dan anders genezen kaan zijn. De inspecteur Dr. Schuurman Stekhoven heeft zich intusschen tot dit vereenvoudigingsssteem niet bepaald. Dgor hem is opnieuw en met kracht het moeilijk vraagstuk van het vóór komen van opneming in een krankzinnigenge sticht, waar dit mogelijk en nuttig is, naar voren gebracht. Vóór hem was vroeger door Dr. Ramaer (Zutphen) ,Dr. Schroeder van der Kolk, Dr. Evers, Dr. Roëll (Dordrecht) en anderen bepleit het instellen van patronaten voor ontslagen krankzinnigen, die teruggekomen in de maatschappij geen bescherming en geen arbeid konden vinden. Ook dat wenschte Dr. Schuurman Stekhoven doch hij achtte het bo vendien gewenscht, dat voor zenuwlijders, ach- terlijken en zwakzinnigen tijdig werd gezorgd, opdat zij straks niet bij verslechtering van hun toestand naar een gesticht zouden worden ge zonden moeten. De „Centrale Vereeniging tot behartiging van de maatschappelijke belangen van zenuw- en zielszieken", voorzitter Dr. Meyers van Amsterdam, die sinds enkele jaren met succes arbeidt, is de vrucht van de propa ganda van vermelden Inspecteur. In onder scheidene gemeenten zijn afdeelingen van die vereeniging opgericht, o.a. de Schroeder van der Kolk-vereeniging te 's-Gravenhage, welke vereeniging tweeërlei doel beoogt: le. als pa tronaat op te treden voor ontslagen armlastige patiënten en 2e. voor de personen, die anders gevaar loopen in een gesticht te moeten worden opgenomen, te trachten arbeid te vinden of wel door een werk-inrichting hen nuttig bezig te hoden. Alleen reeds uit financieel oogpunt be schouwd, kunnen die vereenigingen voor ge meente en provincie van beteekenis zijn, aan gezien door haar arbeid de stroom naar de krankzinnigengestichten kan tegengehouden wor den. Het is dan ook verklaarbaar, dat de Cen trale Vereeniging vanwege de provinciën en de Schroeder van der Kolk-vereeniging te 's-Gravenhage èn door de gemeente èn door de provincie Zuid-Holland geldelijk krachtig gesteund worden. De Centrale Vereeniging, die nu reeds 18 consultatie-bureaux in het land heeft, en de plaatselijke vereenigingen of afdeelingen o.a. te Dordrecht, 's-Gravenhage, Haarlem enz., die een alles behalve lichte, doch zeer noodige en nuttige taak hebben te verrichten, verdienen inderdaad de sympathie en de medewerking van de overheid en van de burgerij. Indien zij den zoo onmisbaren steun ontvangen, dan kan ook j li

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1927 | | pagina 5