Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. WEK Zn. AbdusïroOP 1 a IN HOC SIGNO VINCES Weet gij dat tnleenbank No. 3314 ZATERDAG 26 MAART 1927 42STE JAARGANG kken en dules ERKEsi terdam| EERSTE BLAD. Bedroevend. Op den Uitkijk. moriaam-bav 1 ia IRIIIS—SOmmELSDIJK" leent gelden aan leden )Ct. 's-jaars. Ze neemt :gen 3,75 pCt. 's-jaars, :t-leden. Voorschotten e 1 ij k s aangevraagd ;en der leden van het ilegenheid tot inbreng- iling van gelden eiken ïagavooovan 8-8 uur den kassier D.J0PPECZ. >IJK. 23842 W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers ekend lage in het oude J *d. Magazijn B 'STRAAT 73 6* lal met meer 00 modellen 1 is en platen altijd ruim in den Boekhandel Bedroevend is dat in ons gewest de strijd voor stembus voornamelijk moet gaan tegen hen die feitelijk ons het naast zijn. §|Dat doet pijn. En hoe gaarne zouden wij zwijgen tegen die dwalende broeders en al onze krachten concentreeren op onzen grooten gemeenschappelijken vijand, die thans de grootste en voornaamste pro vincie onzes lands bedreigt, het Socia lisme. Hoe heerlijk zou het zijn, indien wij als voorheen, schouder aan schouder .«^nden optrekken tegen de wassende ^£room van het socialisme, dat het heiligste wat wij bezitten met voeten vertreden wil. Het mag niet zoo zijn. Het is bedroevend. Maar als men De Banier van Ds. Kersten in handen krijgt, b.v. het blad van Donderdag 17 Maart, en men weet dat helaas velen uit onze streek hem volgen, dan is spreken plicht. Wij moeten ons weren tegen de leiders der S. G. P., die blijkbaar al hun pijlen scherpen en in de bitterste gal doopen om ze op de Anti Rev. Partij af te schieten. Ds. Kersten schrijft dat de strijd tegen on- en bijgeloof gaat, maar in zijn blad kent hij geen enkelen vijand dan de partij die hij- zegt het naast te staan. Kolom aan kolom worden volge schreven over de A.-R. Partij. Alle 'fenolen worden over haar uitgegoten. Tegen het ongeloof richt men zich niet, het bijgeloof spaart men, maar de A.-R. Partij moet het ontgelden. Bedroevend En als Ds. Kersten dan nog in zijn blad schrijft: „Men zal geen wapen tegen ons ontzien", dan vragen wij ons afop wiens lippen passen deze woor den, op die der A.-R. Partij of die der S. G. P. Het is niet de A.-R. Partij die zich keert tegen de S. G. P., maar deze werpt zich met geweld op ons. Week in week uit bekampt men de A.-R. Partij en nu het weer tegen de verkiezingen, gaat, worden alle wapenen gescherpt en alle krachten gemobiliseerd alléén en uitsluitend tegen de A.-R. Partij, wel wetend, dat de S. G. P. haar bouwstoffen uit onze Partij betrekken moet. Zulke tactiek doet pijn. Wij gaan thans niet op alles wat ons ten laste wordt gelegd in. Het zijn meest oude grieven, stokpaardjes, die tegen de verkiezing weer uit de rommel kast gehaald werden en dapper bereden worden. Meermalen hebben ook wij de A.-R. Partij tegen de aanvallen der S. G. P. verdedigd. Waar De Banier al zeer mede schermt dit eene willen wij noemen is het feit, dat onze fractie in Zuid-Holland meehielp den heer Schaper te verkiezen als lid van Ged. Staten. Zóóver durft de Banierschrijver te gaan dat hij zegt, dat als straks de S. D. A. P. versterkt in de Prov. Staten terug keert, dat voor 90 °/0 (zegge negentig procent de schuld van de Christelijke partijen is. En dat alleen omdat zij den heer Scha per als lid van Ged. Staten hebben verkozen Dèt zijn de wapenen der Staatk. Geref. 1 Hoe durft Ds. Kersten nog klagen dat men geen wapen tegen hem zal ontzien De A.-R. Partij heeft niet anders gedaan dan de politiek van Groen ge- volgd, zooals de heer Schouten heeft uiteengezet. Wanneer een gekozen lichaam als de Prov. Staten hun dage- lijksch bestuur kiezen, is het niet meer dan billijk, dat dit bestuur het beeld der Staten weerspiegelt. iets anders is het wat de S. G. P. bij de Eerste Kamer gedaan heeft. Het uitkomen met eigen candidaten is ooi zaak geweest dat links een zetel meer kreeg Dat is erger. Wat de A.-R. Partij deed was niet anders dan in de meeste gemeenteraden plaats heeft bij de verkiezing van het College van B. en W. Men houdt ge woon rekening met de samenstelling van het verkiezend college. De S. G. P. versterkt de partijen van Ongeloof en Revolutie in de volks vertegenwoordiging. De Banierschrijver zegt„zijn er woor den om uit te drukken de schade welke juist hierdoor is toegebracht aan het Christelijk beginsel, waarvoor de kie zers zijn in 't vuur gebracht?" Prachtig sluiten deze woorden op de tactiek der S. G. P. zelve. En dit ziet het men alleen bij de verkiezing der Eerste Kamer. Naar menschelijke berekening zal door het uitkomen met eigen lijsten in de provinciën 'Noord-Brabant en Gelder land door de S. G. P. Rome en de S. D. A. P. versterkt worden, de par tijen van on- en bijgeloof waartegen men heet te strijden. Ds. Kersten pocht op hetgeen 11 November 1925 gebeurt is. En dan laat hij er direct op volgen „Kiezer wat wi't gij Geen sterking der revolutiemachten. Zij brengen uw gewest ten val. Geen krachtig Rome. Eenmaal vocht zich ons volk vrij ten koste van goed en bloed. Geen slappe z.g.n. Christelijke politiek". Maar wat heeft 11 November '25 nader gebracht tot de vervulling dezer wenschen De Revolutiemachten zijn eer ver sterkt dan verzwakt. De kracht van Rome is in het minst niet geschokt. En als men spreekt van slappe Chris telijke politiek, dan heeft ons juist het Kabinet dat na 11 Nov. '25 optrad ons dit gebracht! En dan komt Ds. Barth van Alphen in hetzelfde nummer met een „kort woord ter gelegenheid der a,s. ver kiezingen". Hij geeft een citaat van Groen. Zóó wekt men den schijn dat de politiek van dezen Christen-Staatsman wordt voortgezet. En, niets is minder waar. De levensarbeid van (ïroen van Prinsterer wordt door de Leiders der S. G. P. stuk voor stuk afgebroken. Het werk van Groen wordt verloo chend. Groen was de geestelijke vader der Coalitie. Geheel zijn leven drong, hij op sa menwerking met de Room,sche Staats partij aan. Hij wist dat „in beginsel ieder Christen Anti-Rev. is" en hij erkende „dat er onder de R -Kath. uitstekende A.-R. mannen" waren. Hij doorzag met zijn scherpe blik dat de strijd op het politieke erf niet was Roomsch of onroomsch maar geloof of ongeloof". De S. G. P. deelt dat standpunt niet. Ds. Kersten stelt zvch hiermee te genover Groen, den stichter Anti-Rev. partij. Daarom is het misleidend in De Banier nog den schijn te wekken dat men geesteskind van Groen is, terwijl inderdaad met man en macht Groen's levenswerk wordt afgebroken. Wij duiden onze eenvoudige men- schen niet euvel dat zij zich laten misleiden. Maar de leiders der S. G. P. stellen wij er verantwoordelijk voor. Nogmaals, het is bedroevend,, dat wij ons telkens weer tegen hen, die naast ons moesten staan, ons verde digen moeten. Maar de noodzakelijkheid dwingt. Wij hopen, dat onder het eenvoudige volk van de S. G. P., waaronder er zijn die vroeger trouw optrokken onder de banier onzer partij, zich zullen be denken. Het gaat om hoogst gewichtige zaken. Meer dan ooit is het noodzakelijk dat we één zijn. Als Zuid-Holland in handen van Links komt, zal de S. D. A. P. de teugels in handen nemen. Laat ons schouder aan schouder staan. Leent het oor niet aan de zaaiers der verdeeldheid. Maar zoeken wij hetgeen ons sa menbindt. Eerst in ons bidvertrek, maar dan ook in het openbaar in het strijdperk van dit leven. Reclame-Mededeelingen. ook Uw merk zal zijn. ||- «Si mj y 234 Geheel Flakkee kent B AKELA ARS Schelpen voor tuinpaden en kip' pen. Thans wor» •ders franco thuis geleverd. Witte besteld, worden i uitgevoerd. Zendt brief» ilk doel, bevelend, VAR Co. Ouddorp ertes worden gegeven voor :n, Gemeenten enz. Deze Courait verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMhNTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bfl vooruitbetaling. BUITENLAND bfl vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIjKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SoMMELSDIJX Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die z5 beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. isil 1MELSDIJK V De Vergadering van Dinsdag, 29 Maart. Hetgeen reeds met vrij groote zekerheid vaststond, is, jammer genoeg, weer op losse schroeven gezet. Het is niet zeker dat Zijne Exc. de Heer Colijn naar Flakkee komen zal. Het is mogelijk, dat hij, als voorzitter van een der afdeelingen der Eerste Kamer, juist Dinsdag moet presideeren. In dat geval zal de Heer Colijn niet kunnen komen. Er is echter voor gezorgd dat, mocht dit onverhoopt het geval zijn, de vergadering van Dinsdag op denzelfden tijd en dezelfde plaats toch zal dooorgaan. In plaats van de Heer Colijn zal dan op» treden de Heer Th. Heukels, lid van Ged. Staten van Zuid»Hollaud. De heer Heukels is een bekende figuur, een vaardig spreker, een stoere werker voor de Anti<Rev. partij Laat ons allen, van geheel Flakkee, trouw opkomen, zwakken en twijfelenden medebren» gen, opdat er van deze vergadering bezieling moge uitgaan voor de komende dagen. Nadruk verboden. Dat is altijd een moeilijk te regelen materie. Ik bedoel den landarbeid. Volgens de bladen hebben de landarbeiders» bonden zich gewend tot den Minister van Arbeid om ook voor den landbouw te ver» krijgen een wettelijkea regeling van den ar» beidstijd. Naast dit verzoek hebben zij echter den Minister ook een denkbeeld gegeven omtrent de wijze, waarop de regeling zou kunnen plaats hebben. De Minister heeft het plan ter advies voor» gelegd aan de landbouworganisatie. Als hoofdtrek van het ontworpen plan mag men stellen het bepalen van hel maximum aantal uren per jaar door de wet en het over» laten van de verdere verdeeling dier uren over hef jaar aan de wederzijdsche organisaties in samenwerking. Bedoeld is, dat eer) zekere mate van zelf» werkzaamheid der bedrijven wordt mogelijk gemaakt, binnen vast omschreven wettelijke grenzen. Zoo kan volgens art. 28, sub. 7 van de Arbeidswet een vakvereeniging van werkgevers en een dito van arbeiders in gemeenschappelijk overleg een plan voorleggen aan den Minister, hetwelk deze kan overnemen. Bij zulk een plan kan afgeweken worden van het voorschrift omtrent verbod van Zon» dagsarbeid, omtrent den vrijen Zaterdagnamid» dag, omtrent den arbeidsduur van 8'/2 uur per dag en 48 uur per week als maximum en verbod van nachtarbeid. Van deze regels kan een onderling overleg afwijken. Maar de af» wijkingen moeten zich bewegen binnen be» paalde grenzen. Volwassen arbeiders mogen niet langer werken dan 2500 uren per jaar, 11 uten per dag, 62 per week. Zoo komt de meerdere bewegingsvrijheid neer op het ver» schuiven van arbeidsuren van bepaalde weken naar andere weken, van bepaalde dagen naar andere dagen, zonder dat, over het geheele jaar berekend, de arbeider er bij verliest. Zoo is de regeling soepeler, meer aangetast aan het bedrijf. Beide partijen uit het bedrijf kun» nen door onderling overleg die meer soepele bepalingen voor bet bedrijf in toepassing doen komen. In 't kort heb ik hier de bedoeling weer» gegeven. Zooals men ziet wijkt het zeer van de ge» wone regeling in de arbeidswet af. 40 cent per regel. Avd BIGGELAARsGsROOSEMDAAL8'' Het is feitelijk een geheel nieuw systeem. Wat ook niet anders kon. Wil men ook den landarbeid wettelijk be» schermen dat moet hiervoor iets aparts gemaakt worden, omdat landarbeid nu eenmaal met geen enkele andere arbeid te vergelijken is. Het is hier de plaats niet om een beoor» deeling van deze plannen der regeering te geven. Ook weet ik Diet of het praktisch veel ver» schil voor den landarbeider zal maken. De grenzen waarbinnen patroon en knecht zich bewegen kunnen, zijn zóó ruim, dat er van binding schier geen sprake is. Terecht merkte een blad op dat wil het bedrijf in den zomer de werkzaamheden op 85 uren per week en 's winters op 25 uren per week maken, deze regeling geen verhinde» ring biedt, mits er gemiddeld maar niet meer dan 55 uren per week wordt gemaakt. En wil men den arbeid ophoopen op sommige dagen, zoodat er 20 uren per dag wordt gemaakt, geen bezwaar, als men maar binnen het jaar» lijksch aantal uren van 52 X 55 wil blijven. Natuurlijk moet den regeling wel zoo ruim mogelijk zijn. Het landbouwbedrijf is afhanke» lijk van seizoen en weder. De wetgever kan niet dan onder groote reserve hier regelend optreden. Zóó wordt hier dus veel, heel veel ter regeling tusschen boer en knecht overgelaten. Op zichzelf heel mooi. Alle wettelijke regeling is een noodzakelijk kwaad. De wet is er om der zonde wille. Dat wij in onze dagen zoo bekneld zijn geraakt in allerlei sociale bepalingen en rege» lingen is er om der zonde wille. Is dit wel eens goed tot ons doordrongen Nooit zou de wetgever in het teedere sociale leven hebben ingegrepen, indien de verhouding tusschen patroon en arbeider steeds normaal geweest was. Maar dat heeft veel te wenschen overgelaten. Laat helaas nu nóg veel te wenschen over. En wat wel het allertreurigste is, is het feit dat men in het sociale leven, in de verhouding tusschen patroon en knecht vaak niet den christen van den niet»christen kan onderschei» den. En juist hier wordt door het ongeloof zoo nauwlettend op de daden van christen» patroons en christen»arbeiders acht geslagen. Als men de socialistische bladen bijhoudt valt het telkens op hoe gauw deze pers er bij is om onrechtvaardige daden van christen»pa» troons te onderstrepen. Waartoe zij ook ten volle recht hebben. Want de christen moet zich wel vooral hier als christen laten kennen. De Heilige Schrift houdt zich dan ook zoowel in het Oude» als Nieuwe Testament soms breedvoerig met de verhouding tusschen patroon en arbeider bezig. Gods Woord geeft duidelijk aan hoe God deze verhouding heb» ben wil. Wij worden hieromtrent niet in het onzekere gelaten. Gelijk wij allen ook wel weten. Het is dan ook een groote aanklacht tegen alle christen»patroons en «arbeiders die zich niet aan den eisch Gods houden, doch in deze zaak geheel wereldgelijkvormig geworden zijn. Gods Heiligen Naam wordt er door gelasterd en de uitbreiding van Gods Koninkrijk er door tegengestaan. nu is juist het landleven zoo uitnemend geschikt om duidelijk te laten uitkomen hóé God wil dat christen»patroon en «arbeider naast elkander staan zullen. In de groote fabriekssteden, waar de patroons het personeel niet eens persoonlijk kennen, is het gecompliceerder, maar op het platteland, vooral in het landbouwbedrijf is dat nog on» giveer precies als voor twintig eeuwen, ten tijde van Christus' omwandelingen op aarde. Zooals ik zei, is het heel moeilijk voor de Overheid den landarbeid aan wettelijke regeling te onderwerpen. Ook al omdat het onderscheid tusschen den landbouw op de eene plaats en de andere vaak zoo heel groot is. Men is ook gebonden aan de landsoorten en men weet dat die in ons kleine landje zóó uiteenloopen als in geen enkel ander land ter wereld. Veel moet dus worden overgelaten aan het particuliere leven en dat legt een groote ver» antwoordelijkbeid op boer en knecht. Nu weten wij allen wel dat de sociale toe» standen op het platteland soms nog veel te wenschen overlaten. Dikwijls ook buiten de schuld van patroon en arbeider. Het is nu eenmaal zoo dat beiden afhankelijk zijn van het bedrijf en dat dit bedrijf dikwijls zeer wisselvallig is. Maar dat is een reden te meer om toenade ring te zoeken. Toenadering in .den weg der organisatie. Toenadering in den weg der christelijke organisatie. Dat is eisch van iederen christen»landbouwer en evenzeer eisch van iederen chr.»landarbeider. Velen begrijpen dit nog niet recht, en hebben gij Uw luchtwegen kunt ontsmetten en desljjm oplossen met een verkeerd oordeel over de christelijke orga» nisatie. Het komt nog maar al te veel voor dat men het leven in verschillennde vakjes verdeelt. Voor het godsdienstige en christelijke leven acht men de kerk goed, maar daarmee dan ook afgeloopen. In de week leeft men in een ander vakje. Dan komt de materialische mensch voor den dag. Ieder zorgt dan voor het zijne en tracht dit op de beste manier te vermeerderen. Daarom is de boer lid van aller» lei organisaties op stoffelijk gebied en neemt hij het zijn knecht kwalijk als hij zich bij een vakvereeniging aansluit. Immers, zoo redeneert men, boer en knecht hebben tegenstrijdige belangen, de boer wil het loon zoo laag mogelijk houden en de knecht wil het zoo hoog mo» gelijk opvoeren. Hierin schuilt dus een tegenstrijdigheid. En nu is het waar dat de socialistische vak» vereenigen het ook zoo zien. Dat zijn zuivere materialistische bonden die de belangen van één klasse beoogen. Daarom gaat de S.D.A.P. ook uit van den klassestrijdleer. Zij organiseert de arbeiders tegen de patroons. En zoo ziet men in vele plattelandsgemeenten het wonderlijke gebeuren, dat patroon en arbeider 's Zondags in dezelfde kerk zich onder de bediening van het Woord begeven, dus één zijn, en in de week tegenover elkander gaan staan in een strijd van er op of er onder. Dat is het leven verdeelen in vakjes. Men leeft tegenstrijdig, verdeelt het leven. En dat is in strijd met Gods Woord. Ons leven moet één zijn. God eischt alle dagen, alle uren onzes levens voor zich op. Dat is de Gereformeerde levensbeschouwing. Het Calvinisme is kort saam te vatten in deze woorden Te staan met geheel zijn leven voor Gods aangezicht. Het leven is niet te deelen in een geestelijk en een materialistisch leven. Al wat gij doet, doet dat tot eere Gods, Van al onze daden moeten wij rekenschap afleggen, het zij goed het zij kwaad. Daarom verwerpen wij den klassestrijd, daarom verwerpen wij de neutrale vakbonden, daérom eischen wij de christelijke organisatie voor patroon en knecht. Ik weet wel dat er nog zijn die alle orga» nisatie uit den booze achten, doch die kennen het wezen der christelijke organisatie niet. Het mooie in de christelijke organisatie is het solidariteitsgevoel dat er in beleden wordt. Wij zijn van één bloede, één menschelijk ge» slacht, allen kinderen der ongehoorzaamheid, dragen allen dezelfde last der zonde. En nu wordt die last, voorzoover het betreft het sociale leven, waarop immers óók de vloek Gods rust, gemeenschappelijk gedragen. Is er een in grooten nood, de anderen helpen hen, wetend dat dien broeder óók lijdt voor de anderen. Daarom is er een dragen van elkanders lasten, omdat men belijdt samen één schuld der zonde te dragen. Dkt is de strekking der christelijke organisatie. Maar zóó bezien, begrijpt men dat de or» ganisatie van patroon en knecht geen tegen» strijdige belangen dienen. Samen hebben zij één belang. In de christelijke organisatie is geen plaats voor klassestrijd. Integendeel er is samenwer» ken, samenzoeken, samenspreken over één groot maatschappelijk belang. Patroon en ar» m fj vJBÉ PK, m W>: ■b

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1927 | | pagina 1