30 0. Kerk en Schoof. Rechtzaken. Burgerlijke Stand EEIT HOEKJE VOOE TT X5 O TT "W EU EE EET EO Voor de Vrouw. Voor de Jeugd. H.H. Schilders Leest de Advertentie van Campfen's StoffeerderiJ LE\EREN U tegen uiterst berekende pi ijzen, voornamelijk voor kwantums. \RAAGT PRIJZEN A. WIELHOUWER Ring 99>100 Sommelsdijk «Hoeveel katholieken zijn op hun sterf» bed socialist geworden Hoeveel socialisten zijn op hun sterf» bed teruggekeerd naar de Katholieke Kerk? Het antwoord geeft veel te denken«. Inderdaad«veel te denken* Reeft dat antwoord. Nooit werd een katholiek soci» alist op zijn sterfbed 1 Dood wordt niet rood 1 Dit heeft de S.D.A.P gemeen met God I Zie Psalm 115 vers 17: «De dooden zullen den Heer niet prijzen, noch die in de stilte nederdalen*. Ja, 't is andersom. Zie Psalm 118 vers 17 «Ik zal niet sterven, maar leven, en ik zal de werken des Heeren vertellen En hier (houdt je maar ge» dekt, gladakkers 1) is volstrekt niet een leven hiernamaals bedoeld. Want er volgt onmid» delijk op, als om alle Luidsprekers vóór te zijn «De Heer heeft mij wel hard gekastijd, maar Hij heeft mij den dood niet prijsge» geven Ja, voorwaar, het antwoord geeft te den» ken. De één organiseert lijken, de ander levenden. De één beroept zich op de dooien en de ander op hen, die in de stilte niet nederdalen. De één verheft zich op een knekelbuis, de ander op een tuin»vol rooie blommen Is dat niet gruweluk profaon in iezje niet van die goddelooze tael, waerin de spot ge» dreve wordt, niet aolles wat un kristen nog dierbaer is. In besef je dan tevens niet, dat Gosdienst in rood stemmen heelemaele niet mit mukaore vereenigbaer is. Want deur de S.D.A.P. te steunen breek je 't krstendom of. FLAKKEEËNAER. Door den geneeskundige Dr. P. J. Mulder alhier zijn gedurende 1926 verricht 53 koste» looze vaccinatiën. Over het jaar 1926 zijn ter Secretarie alhier afgegeven 45 consenten ter uitoefening der kustvisscherij. GOEDEREEDE. Gevonden voorwerpen Een fiets en kindermantel. Terug te bekomen bij de gemeente politie. Donderdag nam. werd in de «Gouden Leeuw* bij opbod verkocht een huis, schuur en erf, staande aan het Havenhoofd, ten ver» zoeke van dhr. C. Boshoven te Pernis. Dit perceel werd ingezet door A. van Wijk voor f 920 -. De prijs der uien is op heden f 1,80 per 60 K.G. Naar aardappelen wordt niet gevraagd^ OUDDOKP. De vrachtrijder A. heeft van een paard een klap tegen een zijner beenen gekregen, tengevolge waarvan bij enkele dagen zijn werk niet kan verrichten, omdat hij rust moet houden. Er begon hier gebrek aan brandstoffen en voornamelijk aan eierkolen te komen. De handelaars wachtten op daling der prijzen, en nu de prijzen omlaag gaan, wat vooral gelukkig is voor den arbeidersstand, is een lading eierkolen aangekomen. GODSDIENSTOEFENINGEN. OFFICIEEL GEDEELTE Predikbeurten op Zondag 23 Januari 1927. NED. HERV. KERK. Sommelsdijk, n.m. 2 uur Ds. v. d. Zee van Den Bommel. Middelharnis, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds den Oudsten. Den Bommel, v.m. 9,30 uur Ds. v. d. Zee. Ooltgensplaat, v.m. 9,30 leesdienst en 's av. 6 uur Ds. Japchen. Langstraat, v.m. 9 en n.m. 2 uur dhr Vetter. Oude Tonge, v.m. 9,30 uur leesdienst en 's av. 6 uur dhr. Vetter van Langstraat. Nieuwe Tonge, n.m. 2 uur Ds. Baarslag van Melissant. Herkingen, n.m. 2 uur Ds. den Oudsten van Middelharnis. Dirksland, v m. 9,30 leesdienst en 's av. 6 uur Ds. Polhuijs van Stad. Melissant, v.m. 9,30 uur Ds. Baarslag en n.m. geen dienst. Goedereede, v.m. Ds. Bax van Oude Tonge. Ouddorp, n.m dhr. Bouman van Stellendam. GEREFORMEERDE KERK. Middelharnis, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. van Velzen. Den Bommel, v.m. en n.m. Ds. Schaafsma. Ooltgensplaat, v.m. 9,30 en 'sav. 6 uur Ds. de Lange. Ouddorp, v.m. en n.m. Ds. Diemer. GEREFORMEERDE GEMEENTE. Dirksland, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. de Blois. Herkingen, v.m. 9, n.m. 2 en 's av. 6 u. leesdienst DOOPSGEZINDE KERK. Ouddorp, v.m. en n.m. Ds. Schoppenhauer. Van de overige gemeenten geen opgaaf. SOMMELSDIJK. De jaarvergadering van de Knapenvereeniging «Samuël* is bepaald op 2 Maart a.s. De catechisaties der Geref. Gem., die anders in het Zondagsschoolgebouw te Mid» delharns werden gehouden, zullen voortaan in de Bijz. Lagere School gehouden worden. MIDDELHARNIS Ds. A. M. den Oudsten alhier, heeft een beroep ontvangen naar de Ned. Herv. Kerk te Mijdrecht. DEN BOMMEL. Woensdag a.s 26 Januari, zal de Jongelingsvereen. alhier haar jaarver» gadering houden in de Cbr. School. Aanvang half zeven. Tot deze vergadering hebben vrijen toegang begunstigers der vereeniging en verdere ge» noodigden. Anderen kunnen toegang verkrij» gen op vertoon van het programma, dat thans reeds tegen betaling van 10 cent verkrijgbaar is bij den penningmeester W. Verheul. De agenda luidt als volgt: 1. Opening 2. Jaarverslag. 3. Inleiding«De Gemeene Gratie*, door W. Bakelaar. 4. Voordracht«De Perzische boer en de Sbah«, door Kr. Buth. Pauze. 5. Felicitaties Zustervereenigingen. 6 Voordracht, door Jan Floorijp. 7. Inleiding«Groen van Prinsterer*, door W Verheul. 8. Voordracht, door H. A. M, van Loon. 9. Rondvraag en sluiting. OOLTGENSPLAAT. Verslag jgarvergade» ring der Christelijke Schoolvereenignig op Woensdag 19 Januari, ten 6 uur in de Chris» telijke School. De Voorzitter opent de vergadering door het laten zingen van Psalm 119 17. Daarna gebed. Door een fout in de bezorging der briefjes zijn slechts 53 leden aanwezig. De Voorzitter, de heer P. den Braber Lz., heet allen welkom, spreekt zijn dankbaarheid uit dat geen der bestuursleden dit jaar werd weggerukt door den dood en spreekt woor» den van troost tot het Hoofd der School, die dit jaar zulk een droevig verlies heeft geleden en wenscht hem sterkte van God toe om zijn werk met lust en ijver in dit nieuwe jaar te kunnen volbrengen. Spr. herdenkt al» len die door ziekte of andere omstandigheden verhinderd zijn hier aanwezig te zijn en wijst tenslotte op de ontslagaanvrage van den heer A. Braber als bestuurslid, wat zeer te bejam» meren is, maar wat nu eenmaal niet anders kon. Hierna wordt gelezen Joh. 8 van vers 1—13. Verder worden de notulen gelezen door den Secretaris S. de Ruiter, welke onder dank worden vastgesteld. De commissie tot nazien der rekening over 1926, bestaande uit de heeren P. van de Heuvel en J, van Nieuwaal, adviseert to goedkenring. De Penningmeester, A. van den Tol Az.» brengt verslag uit. Er blijkt te zijn ontvangen en uitgegeven f 13,695,7072- De Voorzitter brengt den Penningmeester dank voor zijn vele werkzaamheden. De periodiek aftredende leden de H.H. W. van Kempen D.Wz., G. de Bruin en A J. G. van Rossum, worden herkozen met respectivelijk 49, 46 en 49 stemmen. In de vacature A. Braber wordt gekozen J. W. van der Linde met 32 stemmen. Voor zoover de gekozenen aanwezig zijn, verklaren ze hunne benoeming aan te nemen. De Voorzitter richt tot de benoemden een enkel woord, inzonderheid tot dhr. Van der Linden, die slechts kort in de gemeente woon» achtig, het vertrouwen der vergadering reeds kreeg. Tot leden der commissie om het volgend jaar de rekening na te zien benoemt de Voor» zifter de H H. A. J. Korteweg Lz. en J. L. de Vos en tot reservelid P. Mans. In de rondvraag brengt de heer P van den Heuvel het schoolgeld ter sprake. Het school» geld bracht op de Openbare School veel min» der op dan op de Bizondere School. Burgemeester Donkersloot, bestuurslid der School, geeft hierop tot aller tevredenheid een nadere verklaring. De heer Van Nieuwaal geeft ook nog ex» plicatie over hetgene door dhr. Van Es inde raadsvergadering ter sprake is gebracht. De heer D. van Kempen Lz. vraagt waarom zijn schoolgeld niet verlaagd is daar zijn in» komsten verlaagd zijn. (Verlaging schoolgeld zal wel volgen). De heer Van den Heuvel vraagt w trom het vorig jaar f 20,000 geboekt is en nu: chts f 13.000 Dit is een gevolg dat er het vorig ve'«ghil» lende posten dubbel geboekt zijn doiPdit jaar was het niet noodig omdat er nk^be» hoefde te worden geleend. De heer M. van der Vliet en J. L. de Vos stellen eenige vragen naar aanleiding van het schoolverzuim en de beoordeeling daarvan MIJNHARDT'S Hoestfa biettan tegen hoest en verkoudheid Bij Apoth. en Drog. Doos door den Voorzitter. Dhr. van den Berg en het hoofd der gemeente geven inlichtingen. Uit alles blijkt dat in de Bizondere School alles is gegaan zooals bet werkelijk moet gaan. Hierna spreekt de Voorzitter een slotwoord en merkt op dat hoe langer hoe meer jonge krachten zich in onze vereeniging begeven en hoopt, wanneer ze zijn afgericht, zij de oude» ren kunnen vervangen. Hij spreekt, daar dit jaar wat het aantal leerlingen betreft, zeer goed was en bloeideg de hoop uit dat meer en meer gevoeld zal worden dat alle onders hun doopbelofte zullen nakomen en hun kinderen die het merk en veldteeken van Jezus Christus hebben, zullen zenden naar deze school Nadat de Voorzitter Braber nogmaals gewezen heeft op de eens' gezindheid en aangename verstandhouding van bestuur, leden en ouders, wordt gezongen Psalm 36 3. Hierna sluiting met gebed door den heer W. van Kempen D.Wz. NIEUWE TONGE. Als kerkvoogden der Ned. Herv. Kerk alhier zijn aan de beurt van aftreding de heeren J. Niekerk en J. Prince, en als Notabelen de heeren J. van Vliet en P. Keijzer. MELISSANT. De verkoop van 2 zitplaatsen in de Ned. Herv. Kerk heeft opgebracht de som van f 24,—. MELISSANT. Woensdagavond zeven uur vergaderde de Ring Flakkee van den Ned. Bond van Jongelingsvcreeningen n de Chr. School alhier. Van de verschillende vereeni» gingen waren ongeveer veertig leden aa twezig. De Voorzitter opende de vergadering op de gebruikelijke wijze, waarna vr. E. de Goede een referaat hield over «onze Bondsidee«. Spr. vroeg zich af of behandeling onzer Bondsidee eigenlijk nog wel noodig was. Was die Bondsidee niet overbekend onder ons Daarop gaf hij als antwoord dat behandeling der Bondsidee alleszins gerechtvaardigd was, immers onze vereenigingen hebben een wis» selend ledental, daar komen telkens nieuwe bij en voor hen is de bespreking onzer Bonds» idee noodzakelijk. Daarna begon spr. onze Bondsidee uiteen te zetten. Onze Bond kent aan onze J.V.'s geen evangeliseerend karakter toe. Volgens onzen Bond is het de taak der J.V. hare le» den bekwaam te maken voor het leven en zij heeft die taak aldus geformuleerd het doen kennen en belijden der Geref. beginselen. Het is geen kleine zaak die de Bond zich ten doel stelt, aldus spr. Het doen kennen en belijden 1 En dat niet alleen belijden te midden van vrienden, maar ook te midden van vijanden. Er wordt vaak gesproken over beginselen, zegt spr. Maar wat zijn eigenlijk beginselen. Het zijn levenswetten, levenswetten voor elke levensuiting op aarde. Die levenswetten moe» ten we leeren kennen en nu is het daarbij van zoo groot belang van jongsaf bij de ken» nis dier beginselen te zijn opgevoed. Daarom behooren alle jongelingen van Gereformeer» den huize ook bij elkander. Nu kan de bestudeering der beginselen op verschillende wijze gebeurenop de school, in het huisgezin, op de Universiteiten, maar ook de J.V. heeft hier een taak, een eigen taak. En daarbij merkt spreker op, dat niet het opsporen der beginselen de taak van de jongeling is, dat is de taak der geleerde voor mannen, maar het doen kennen. Hoe zij dat doen moet, zegt haar de Bond. Zij moet de Geref. beginselen doen kennen door onder» linge bespreking daarvan. Daarbij geeft de Bond leidraden uit die gevolgd dienen te worden. De vereenigingsarbeid geeft vele voordeelen. Van alleen op zichzelf de beginselen te be» studeeren komt vaak zoo weinig. Zoo is het ook met op zichzelf staande vereenigingen, die missen ook veel. Ze missen allereerst de Bondsleiding, bovendien de stuwkracht die er van den Bond uitgaat tot intensieven ar» beid, ook het toezicht dat de Bond oefent door Ring» en Bondsbezoek. Helaas zijn er ook nog vereenigingen die stillekens voor» deelen van den Bond genieten zonder de lasten mee te helpen dragen. Het doen kennen der Geref. beginselen is reeds een moeielijke taak, maar nog moeilijker is het belijden der beginselen. Te twisten over beginselen, dat hoort ge nog wel eens, maar belijden houdt meer in. Dat is het opkomen voor onze beginselen te midden van vijanden en spotters En dan ziet men wel eens dat leden die op de vereeniging het hoogste woord voeren, juist in zulk gezelschap met een mond vol tanden staan. Voor het belijden onzer beginselen isbo» venal de hulpe noodig van onzen God, want daarvoor is noodig dat wij die beginselen liefhebben, en die liefde kan al'een de Heere in ons hart werken door Zijn Heiligen Geest. Zoeken wij dan ook als J.V. onze kracht bij den Heere in 't gebed. Op dit referaat, dat met stille aandacht was aangehoord, volgde nog eenige gedachtenwis» seling. Na de Pauze leidde vr. J. Knape van Som» melsdijk in het onderwerpArt. 17 onzer Geloofsbelijdenis. Ook op dit onderwerp volgde nog een gezellige bespreking. Daarna maakte de voorz. bekend dat de eerstvolgende ring vei gadering D.V. zal wor» den gehouden te den Bommel op Vrijdag 18 Febr. a.s., waarna vr. de Goede met dankzeg» ging eindigde. De Ring Flakkee kan met genoegen op dezen goedgeslaagden avond terugzien. Jam» mer dat de vereen, van Ooltgensplaat tenge» volge van den afstand niet tegenwoordig kon zijn. J. K. STELLENDAM. Maandag a.s. 24 Januari, des avonds 7 uur, zal in de Ned. Herv. Kerk alhier verkooping plaats hebben van acht zit» plaatsen. OUDDORP. Dinsdagavond zijn eenige ouders van leerlingen der Zondagsschool in de Doopsgez. kerk te samen geweest, om met hen, die dat werk ter hand genomen hebben, de belangen van kinderen en Zondagsschool te bespreken. Naar men ons verteld heeft, was de opkomst matig. De tijd en het doel van de samenkomst waren uw berichtgever totaal onbekend. Bibliotheek ten dienste van het Christelijk onderwijs. Oproep. Onze eerste oproep om boeken of brochu» es, die betrekking hebben op onzen School» strijd, doch die thans niet meer in den han. del zijn, voor onze bibliotheek te mogen ont. vangen, heeft goed succes gebad. Wie kan ons nu aan een of meer der volgende werkjes helpen W. H. Dieperink Langereis. Opvoeding en onderwijs. 1866. J. Doornbos. Exclusifisme. 1879 N. H. Dosker. Het Christelijk scchoolonder» wijs, 1870 G- L?°ZV- Aan Mr- P' M- Tutein Nolthe. mus. 1875. H. Dnesman. De twistvraag op het gebied van ons L. O. beantwoord. 1862. Droomen van een schoolmeester. 1867. H. Ernst Jr. De neutrale school. 1871! J. G. A. Faber.i Bijdrage tot herziening der wet. 1876 De formule Christelijke en maatschappelijke deugden 1879 PJe Frisius. Voorstel tot wijziging der wet. 1868 Gedachten over het ontwerp van wet. 1855 Vrijmoedige gedachten over het volksonder, wijs. 1852 P van Geer. Het wetsontwerp»Kappeynne. 1878. Gemeente» of openbare scholen zijn secte. scholen. 1868. J. A. Gerth van Wijk. Een woord over'Chr. schoolonderwijs. 1873. A. v, Gestel, De Nederlandsche schoolwet getoest aan Christelijke beginselen. 1867. A. van Gestel. De stand der onderwijskwes» tie 1874. A. van Gestel. Het wetsontwerp.Heemskerk 1877. A. van Gestel. Pauperisme en Christendom 1868. A. van Gestel. Wat beteekenen in de school» wet de woorden: Eerbied verschuldigd aan enz.? 1881. Si Gille Heringa. Afgeperste verdediging. 1877. S. Gille Heringa. De waarheid/rigt in het midden. 1875 M, J. de Goeje. Kosteloos onderwijs. 1866. Wilt, vrienden van ons Christelijk onderwijs. Uw voorraad joude brochures enz. nog eens nazienvoor U heeft zulk een oud geschrift wellicht weinig of geen waarde, voor onze Bibliotheek kan het van zeer veel belang zijn met het oog op de beschrijving der geschiede» nis van onzen schoolstrijd. Met de wetenschap, pelijke bestudeering van deze geschiedenis wordt in den laatsten tijd van verschillende een aanvang gemaakt. Namens het Bestuur der Bibliotheek ten dienste van het Christelijk Onderwijs, Mr. J. TERPSTRA, bibliothecaris. 's»Gravenhage. Januari 1927. Sweelinckstraat 39. Uitgesproken. DEN BOMMEL, 19 Januari. J. Boelhouwers, Rc. mr. S. G. Canes; cur. mr. A. Zaayer te Dirksland. ROTTERDAM, 19 Januari. SOMMELSDIJK. GeborenJannetje, d. v. Pieter Gerrit van der Gijze en Adriana Kootte, beiden wonende te Rotterdam. Gehuwd: Hendrik Johannes Boeter, 28 j,f te Middelharnis, en Gerdina Goudswaard, 28 j., alhier. Overled.nJacob van Wezel, 80 j., weduw» naar van Lena Noordijk. DIRKSLAND. OndertrouwdJohannis van Dijke, j.m. 19 en Elizabeth Bakker j.d. 20 j. Overleden Maatje Melissant, 83 j wed. van Bastiaan van LenteD. De tijd, besteed aan beveiliging is altijd mindei dan die, noodig voor de genzingvan een ongeval. Indien althans genezing mogelijk is. GEZONDHEIDSRAAD. Zondag. Reeds uit mijn kinderjaren herinner ik mij den Zondag, als een feestdag, 't Was dan een aparte dag, tenminste in dien zin te verstaan dat we 's Zondags rusten van ons gewone werk en ieder naar zijn jaren zich gaf op 't terrein van 't geestelijk leven. De Zondag was niet een dag apart alsof er door de week niets meer van te bespeuren was, hoe den Zondag gevierd was. Integendeel, de Zondag leidde 't gewone daagsche leven in de juiste richttng. Zondag zette 't stempel op het gewone leven. Maar Zondags was er een Zondagsche sfeer in huis. En om Zondags een rustige sfeer te hebben moet men niet eerst Zondagsmorgens beginnen, dat wist Moeder ook wel. Vrijdags werd er zooveel mogelijk gewerkt. Zaterdags voor 't eten vooruit gezorgd en alle Zondagsche kleeren klaargelegd, zoodat Zon» dags er geen haastig geloop, gehaast en gezoek behoefde te zijn. Want hoe zou men in de juiste stemming kunnen opgaan naar het bedehuis als er eerst een jachtig geroesemoes was om toch maar klaar te komen. Neen er schoot altijd nog wel tijd over om met 't orgel mee in te stem» men in een psalmvers. Hoe druk 't leven ook was, Zondags was er tijd, want hoe zou de ziel zich te luisteren zetten als men uit een haastig leven zich plot» seling even stil nederzet in de kerk om op te merken wat God tot onze ziel te zeggen had. Moeder wist het wel, zij wist dat vooral door haar leiding en zorg de Zondag kon worden tot een dag des Heeren, waarop niet alleen 't lichaam rustte van 't daagsche werk maar dat ook 't hart rustte van de gewone zorgen om stil te zijn voor den Heere. De huiskamer had door Moeders zorgen ook een Zondagsch aanzien, 't Gewone tafel» kleed werd dan vervangen door een frisch en fleurig kleed, het Zondagsche servies gaf aan de theetafel een feestelijk aanzien. We voelden en wisten 't is Zondag en Zon» dag beteekende los van 't werkleven opdat de Heere meer dan anders zou staan in 't centrum van ons denken en doen. Ten avond tijd werd weer de deur achter ons a'len gesloten en we gingen weer op naar 't bedehuis. Die Zondagavonden dan, als de jongeren naar bed waren en wij, de oudere kinderen, ons stil in een rustig kamerhoekje neerzetten om te genieten van een boek, wat Vader altijd eerst even had ingezien, die Zondagavonden waren heerlijk. Bij Vader en Moeder kwamen dan vrienden of familie den avond in gezellig gesprek door» brengen. Een kopje koffie met koekje ver» hoogde de gezelligheid. De groote kinderen waren 's middags naar de meisjes» of jongelingsvereeniging geweest. Zoo haa heel den dag niet ons leven in 't middelpunt gestaan, maar was deze dag af» gezonderd voor den Heere. Geen wonder dat we later in eigen gezin getracht hebben den Zondag te doen zijn een voortzetting van den Zondag uit 't ouderlijk huis. Daar was ons 't voorbeeld gegeven om dien dag meer dan anders voor den Heere te leven. Als wij den Zondag den Heere heiligen, brengt dat vanzelf den een zegen voor 't leven in de week, voor 't geestelijk leven en voor ons lichamelijk welzijn. 's Maandags trekt men dan weer aan den arbeid met verfrischte krachten en nieuwe moed, we zijn weer uitgerust en de Zondag heeft ons doen zien welke plaats h_t werken en streven van de week in ons leven mag innemen, een plaats niet te klein maar ook niet te groot. We hebben Zondags gezien en geleerd dat God de Heere 't eerste in ons leven moet zijn en dat ons werk en leven er is om Hem en door Hem en tot Hem. Nu gebeurt het in 't voorjaar en in den zomer nog al eens dat we den Zondag door» brengen op een dorp gelegen aan een grooten verkeersweg tusschen twee van onze grootste steden. De kerk staat precies aan dien drukken hoofdweg. In 't vooijaar trekken er Zondags duizenden op uit van de stad om te gaan naar Hollands beroemde bloemenvelden. Tientallen fietsers rijgen zich aaneen tot een lange sliert, in vroolijke uitgelaten pretstem» men gaan de pleziergangers dan de rustige kerkgangers voorbij. Ze willen pret, ze zijn vrij. 't Is Zondag. geen weekarbeid dwingt nu. Ze willen, ze zullen genieten Een enkele maal gonst een spotwoord ons langs. Ze vinden het ook al te dwaas, in plaats van vroolijk vrij te genieten, zich een ander» half uur op te sluiten en te luisteren naar praatjes over God en dood en eeuwigheid. Neen zij de vroolijke pretmakers hebben in eigen oog de goede keuze gedaan. De besten onder hen hebben nog wel medelij met die dompers die zich zelf zooveel ont» zeggen. De allerbesten onder hen willen nog wel beweren dat zij God liever verheerlijken in de vrije natuur dan in zoo'n donker somber kerkgebouw. En op dat oogenblik hebben ze den schijn met zich. Het lijkt zoo zonnig, zoo blij. Veer» krachtig trappen ze verder in de stralende zon. Jeugd, blijheid, vrijheid, genot, geluk, dat alles is met hen. Zoo is tenminste de schijn. Maar wie verder ziet, wie zich niet laat verblinden door dien schoonen schitterschijn, ziet dat 't wezen van die vreugd zoo hopeloos droef is. 't Is alles vreugd, die ras vergaat. De Maandag vindt die vlindervlugge vroo» lijke menschjes moe en afgemat. De vreugde is weer voorbij en nu moeten ze weer aan 't werk. Wrevelig is 't begin en hoe kan 't anders, de krachten zijn al verbruikt voor de arbeid begonnen is. De Zondag gegeven om te rusten van 't dagelijksch werk, verbruikte alle krachten die nog restten na een week van werk. De arbeid wordt zoodoende een last, want denk eens in te moeten werken als er geen krachten zijn. Arbeidsvreugd en lust is er niet, arbeid is alleen middel waardoor men in staat is op vrije Zondagen weer volop te genieten. In den winter brengen we meestal enkele Zondagen door in een groote stad. Daar kunt ge 't zelfde zien zij 't dan in gewijzigden vorm. Als we dan ten avond de straten doorgaan naar de kerk, zien we, dat naast de kerk» gangers ook een breede schare zich opmaakt om naar hun gebouw te gaan. Maar gaan de kerkgangers in 't sober versierde kerkgebouw, die anderen kunnen kiezen de eene bioscoop al fraaier en uitbundiger versierd dan de andere. De rijken kiezen een chic theater, bioscoop of schouwburg, de minder gegoeden, welnu ze weten ook waar ze voor eenige kwartjes in opwindenden filmroes den avond kunnen doorbrengen. Café's, balzalen, alles trekt en lokt in felle, helle kleuren en flikkerende en flonkerende lichtredame's. Gelegenheid te over en deel» nemers aan werelds vreugdefeesten genoeg. Maar 't gaat al maar voorbij, naar 't schijnt hoe langer hoe vlugger. En wat dan Jongeren laten zich wel verlokken door die stralende vreugdepret. Helaas 1 Maar ze voelen 't al ras, 't is geen echte vreugde en wezenlijk geluk. In de week een jagend leven, jachtend naar den Zondag, verwenschend den arbeid die zwaar valt, en Zondags, die paar uren van schreeuwende jool zijn zoo gauw weer voorbij. Neen geluk brengt het niet. Maar gelukkig, echt gelukkig zijn zij, die 't geklank van Gods 'Woord kennen. Zij leven den Zondag naar Gods gebod en «in het houden van die is groote loon*. Dat loon openbaart zich Zondags al, als we smaken de echte Sabbathsvreugde en in de week doordat we blij en welgemoed en met frissche krachten onzen arbeid kunnen verrichten. M'n beste nichtjes en neefjes. Den vorigen keer vroeg ik of jullie een beetje medelijden met me wilden hebben om» dat ik zulk een moeilijk werk had. Nu hoef je geen medelijden te hebben, maar ik zou wel willen dat allen eens konden zien hoe blij m'n nichtjes en neefjes mij gemaakt heb» den op mijn verjaardag. Een stapel mooie kaarten, brieven met be» rijmde en onberijmde verjaarwenschen. Schit» terend gewoonweg I Wel meer dan dertig. Ik kan echt niet schrijven hoe blij ik daarmee ben. Een nichtje stuurde mij zelfs een heel mooi handwerkje. Allen zeg ik daarvoor heel hartelijk dank. Ook de vaders en moeders die mij lieten feliciteeren dank voor hun ge» lukwensch. Van veel nichtjes en neefjes die de vorige maal doordat zij met vacantie wa» ren, mij niet konden schrijven, ontving ik nog nieuwjaarwenschen. Daarvoor dank ik hen ook nog heel vriendelijk hoor! De beantwoording van de briefjes moet door verschillende omstandigheden een week overslaan. Om gelijk te blijven geef ik dan de andere week ook de raadsels maar op. Dag beste kinderen. Veel groeten van jullie TANTE TRUUS. Ons Schoolreisje. Het was een mooie morgen dien dag, de zon scheen heerlijk. We hadden net een ge» voel of we eens fijn zouden gaan spelen. Want we zouden een schoolreisje gaan maken. We gingen 's morgens vroeg om 8 uur van het schoolplein af. De tasch op den rug, die door Moeder goed gevuld was, naar den trein. We moesten nog wel een half uur wachten. Maar eindelijk kwam hij aansnorren. We stap» ten in en daar ging het naar Haarlem. In Haarlem gekomen moesten we onder den tun» nel door naar den overkant. Daar stond de trein reeds te wachten. We stapten weer in en daar ging het, nog harder dan met het locaalspoortje naar den Haag. Daar aangeko» men stapten we uit en gingen de stad in- Daar hebben we veel gezien, zooals stand» beelden, en we zijn naar den bijenkorf ge» weest en naar de le en 2e Kamer, daar heb» ben we in de banken gezeten waar de K>' merleden zitten. En in het Mauritshuis zijn we ook geweest. Daar hingen prachtige schil' derijen. Er waren er bij die de heele muur bedekten. Om 1 uur gingen we naar Scheveningen. Daar aangekomen, gingen we eerst eten en een glas limonade drinken. We zagen er ook ezeltjes. Wij er op af. Wij gaven den man dubbeltje en we mochten een rondje doen. 't Was jammer dat ze zoo dicht tegen elkaaar aanliepen, ze knepen je beenen haast af. Ik heb vijf rondjes gedaan. Toen gauw een scheepje koopcn en gaan varen en pootje baden. We zijn ook op de Pier geweest, midden in zee. Toen werd het tijd om naar huis te gaan. Eerst hebben we een eind geloopen en toen met de tram, die heeft ons naar ne station gebracht en de trein naar Hoofddorp. Thuis gekomen gauw vertellen. En toennaa bed. [Ingezonden door George Tanis, HoofddorpJ

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1927 | | pagina 4