30 0.
Kerk en Schoof.
Rechtzaken.
Burgerlijke Stand
EEIT HOEKJE VOOE TT X5 O TT "W EU EE EET EO
Voor de Vrouw.
Voor de Jeugd.
H.H. Schilders
Leest de Advertentie van
Campfen's StoffeerderiJ
LE\EREN U
tegen uiterst berekende pi ijzen,
voornamelijk voor kwantums.
\RAAGT PRIJZEN
A. WIELHOUWER
Ring 99>100 Sommelsdijk
«Hoeveel katholieken zijn op hun sterf»
bed socialist geworden
Hoeveel socialisten zijn op hun sterf»
bed teruggekeerd naar de Katholieke
Kerk?
Het antwoord geeft veel te denken«.
Inderdaad«veel te denken* Reeft dat
antwoord. Nooit werd een katholiek soci»
alist op zijn sterfbed 1 Dood wordt niet
rood 1 Dit heeft de S.D.A.P gemeen met
God I Zie Psalm 115 vers 17: «De dooden
zullen den Heer niet prijzen, noch die in
de stilte nederdalen*. Ja, 't is andersom.
Zie Psalm 118 vers 17 «Ik zal niet sterven,
maar leven, en ik zal de werken des Heeren
vertellen En hier (houdt je maar ge»
dekt, gladakkers 1) is volstrekt niet een leven
hiernamaals bedoeld. Want er volgt onmid»
delijk op, als om alle Luidsprekers vóór te
zijn «De Heer heeft mij wel hard gekastijd,
maar Hij heeft mij den dood niet prijsge»
geven
Ja, voorwaar, het antwoord geeft te den»
ken. De één organiseert lijken, de ander
levenden. De één beroept zich op de dooien
en de ander op hen, die in de stilte niet
nederdalen. De één verheft zich op een
knekelbuis, de ander op een tuin»vol rooie
blommen
Is dat niet gruweluk profaon in iezje niet
van die goddelooze tael, waerin de spot ge»
dreve wordt, niet aolles wat un kristen nog
dierbaer is.
In besef je dan tevens niet, dat Gosdienst
in rood stemmen heelemaele niet mit mukaore
vereenigbaer is. Want deur de S.D.A.P. te
steunen breek je 't krstendom of.
FLAKKEEËNAER.
Door den geneeskundige Dr. P. J. Mulder
alhier zijn gedurende 1926 verricht 53 koste»
looze vaccinatiën.
Over het jaar 1926 zijn ter Secretarie
alhier afgegeven 45 consenten ter uitoefening
der kustvisscherij.
GOEDEREEDE. Gevonden voorwerpen
Een fiets en kindermantel. Terug te bekomen
bij de gemeente politie.
Donderdag nam. werd in de «Gouden
Leeuw* bij opbod verkocht een huis, schuur
en erf, staande aan het Havenhoofd, ten ver»
zoeke van dhr. C. Boshoven te Pernis. Dit
perceel werd ingezet door A. van Wijk voor
f 920 -.
De prijs der uien is op heden f 1,80 per
60 K.G. Naar aardappelen wordt niet gevraagd^
OUDDOKP. De vrachtrijder A. heeft van
een paard een klap tegen een zijner beenen
gekregen, tengevolge waarvan bij enkele dagen
zijn werk niet kan verrichten, omdat hij rust
moet houden.
Er begon hier gebrek aan brandstoffen
en voornamelijk aan eierkolen te komen. De
handelaars wachtten op daling der prijzen,
en nu de prijzen omlaag gaan, wat vooral
gelukkig is voor den arbeidersstand, is een
lading eierkolen aangekomen.
GODSDIENSTOEFENINGEN.
OFFICIEEL GEDEELTE
Predikbeurten op Zondag 23 Januari 1927.
NED. HERV. KERK.
Sommelsdijk, n.m. 2 uur Ds. v. d. Zee van
Den Bommel.
Middelharnis, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds
den Oudsten.
Den Bommel, v.m. 9,30 uur Ds. v. d. Zee.
Ooltgensplaat, v.m. 9,30 leesdienst en 's av. 6
uur Ds. Japchen.
Langstraat, v.m. 9 en n.m. 2 uur dhr Vetter.
Oude Tonge, v.m. 9,30 uur leesdienst en 's av.
6 uur dhr. Vetter van Langstraat.
Nieuwe Tonge, n.m. 2 uur Ds. Baarslag van
Melissant.
Herkingen, n.m. 2 uur Ds. den Oudsten van
Middelharnis.
Dirksland, v m. 9,30 leesdienst en 's av. 6 uur
Ds. Polhuijs van Stad.
Melissant, v.m. 9,30 uur Ds. Baarslag en n.m.
geen dienst.
Goedereede, v.m. Ds. Bax van Oude Tonge.
Ouddorp, n.m dhr. Bouman van Stellendam.
GEREFORMEERDE KERK.
Middelharnis, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. van
Velzen.
Den Bommel, v.m. en n.m. Ds. Schaafsma.
Ooltgensplaat, v.m. 9,30 en 'sav. 6 uur Ds.
de Lange.
Ouddorp, v.m. en n.m. Ds. Diemer.
GEREFORMEERDE GEMEENTE.
Dirksland, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. de Blois.
Herkingen, v.m. 9, n.m. 2 en 's av. 6 u. leesdienst
DOOPSGEZINDE KERK.
Ouddorp, v.m. en n.m. Ds. Schoppenhauer.
Van de overige gemeenten geen opgaaf.
SOMMELSDIJK. De jaarvergadering van de
Knapenvereeniging «Samuël* is bepaald op
2 Maart a.s.
De catechisaties der Geref. Gem., die
anders in het Zondagsschoolgebouw te Mid»
delharns werden gehouden, zullen voortaan
in de Bijz. Lagere School gehouden worden.
MIDDELHARNIS Ds. A. M. den Oudsten
alhier, heeft een beroep ontvangen naar de
Ned. Herv. Kerk te Mijdrecht.
DEN BOMMEL. Woensdag a.s 26 Januari,
zal de Jongelingsvereen. alhier haar jaarver»
gadering houden in de Cbr. School. Aanvang
half zeven.
Tot deze vergadering hebben vrijen toegang
begunstigers der vereeniging en verdere ge»
noodigden. Anderen kunnen toegang verkrij»
gen op vertoon van het programma, dat thans
reeds tegen betaling van 10 cent verkrijgbaar
is bij den penningmeester W. Verheul.
De agenda luidt als volgt:
1. Opening
2. Jaarverslag.
3. Inleiding«De Gemeene Gratie*, door
W. Bakelaar.
4. Voordracht«De Perzische boer en de
Sbah«, door Kr. Buth.
Pauze.
5. Felicitaties Zustervereenigingen.
6 Voordracht, door Jan Floorijp.
7. Inleiding«Groen van Prinsterer*, door
W Verheul.
8. Voordracht, door H. A. M, van Loon.
9. Rondvraag en sluiting.
OOLTGENSPLAAT. Verslag jgarvergade»
ring der Christelijke Schoolvereenignig op
Woensdag 19 Januari, ten 6 uur in de Chris»
telijke School.
De Voorzitter opent de vergadering door
het laten zingen van Psalm 119 17. Daarna
gebed.
Door een fout in de bezorging der briefjes
zijn slechts 53 leden aanwezig.
De Voorzitter, de heer P. den Braber Lz.,
heet allen welkom, spreekt zijn dankbaarheid
uit dat geen der bestuursleden dit jaar werd
weggerukt door den dood en spreekt woor»
den van troost tot het Hoofd der School,
die dit jaar zulk een droevig verlies heeft
geleden en wenscht hem sterkte van God toe
om zijn werk met lust en ijver in dit nieuwe
jaar te kunnen volbrengen. Spr. herdenkt al»
len die door ziekte of andere omstandigheden
verhinderd zijn hier aanwezig te zijn en wijst
tenslotte op de ontslagaanvrage van den heer
A. Braber als bestuurslid, wat zeer te bejam»
meren is, maar wat nu eenmaal niet anders
kon.
Hierna wordt gelezen Joh. 8 van vers 1—13.
Verder worden de notulen gelezen door
den Secretaris S. de Ruiter, welke onder dank
worden vastgesteld.
De commissie tot nazien der rekening over
1926, bestaande uit de heeren P. van de
Heuvel en J, van Nieuwaal, adviseert to
goedkenring.
De Penningmeester, A. van den Tol Az.»
brengt verslag uit. Er blijkt te zijn ontvangen
en uitgegeven f 13,695,7072-
De Voorzitter brengt den Penningmeester
dank voor zijn vele werkzaamheden.
De periodiek aftredende leden de H.H.
W. van Kempen D.Wz., G. de Bruin en A
J. G. van Rossum, worden herkozen met
respectivelijk 49, 46 en 49 stemmen. In de
vacature A. Braber wordt gekozen J. W. van
der Linde met 32 stemmen.
Voor zoover de gekozenen aanwezig zijn,
verklaren ze hunne benoeming aan te nemen.
De Voorzitter richt tot de benoemden een
enkel woord, inzonderheid tot dhr. Van der
Linden, die slechts kort in de gemeente woon»
achtig, het vertrouwen der vergadering reeds
kreeg.
Tot leden der commissie om het volgend
jaar de rekening na te zien benoemt de Voor»
zifter de H H. A. J. Korteweg Lz. en J. L.
de Vos en tot reservelid P. Mans.
In de rondvraag brengt de heer P van den
Heuvel het schoolgeld ter sprake. Het school»
geld bracht op de Openbare School veel min»
der op dan op de Bizondere School.
Burgemeester Donkersloot, bestuurslid der
School, geeft hierop tot aller tevredenheid
een nadere verklaring.
De heer Van Nieuwaal geeft ook nog ex»
plicatie over hetgene door dhr. Van Es inde
raadsvergadering ter sprake is gebracht.
De heer D. van Kempen Lz. vraagt waarom
zijn schoolgeld niet verlaagd is daar zijn in»
komsten verlaagd zijn. (Verlaging schoolgeld
zal wel volgen).
De heer Van den Heuvel vraagt w trom
het vorig jaar f 20,000 geboekt is en nu: chts
f 13.000
Dit is een gevolg dat er het vorig ve'«ghil»
lende posten dubbel geboekt zijn doiPdit
jaar was het niet noodig omdat er nk^be»
hoefde te worden geleend.
De heer M. van der Vliet en J. L. de Vos
stellen eenige vragen naar aanleiding van het
schoolverzuim en de beoordeeling daarvan
MIJNHARDT'S
Hoestfa biettan
tegen hoest en verkoudheid
Bij Apoth. en Drog. Doos
door den Voorzitter. Dhr. van den Berg en
het hoofd der gemeente geven inlichtingen.
Uit alles blijkt dat in de Bizondere School
alles is gegaan zooals bet werkelijk moet gaan.
Hierna spreekt de Voorzitter een slotwoord
en merkt op dat hoe langer hoe meer jonge
krachten zich in onze vereeniging begeven en
hoopt, wanneer ze zijn afgericht, zij de oude»
ren kunnen vervangen.
Hij spreekt, daar dit jaar wat het aantal
leerlingen betreft, zeer goed was en bloeideg
de hoop uit dat meer en meer gevoeld zal
worden dat alle onders hun doopbelofte zullen
nakomen en hun kinderen die het merk en
veldteeken van Jezus Christus hebben, zullen
zenden naar deze school Nadat de Voorzitter
Braber nogmaals gewezen heeft op de eens'
gezindheid en aangename verstandhouding
van bestuur, leden en ouders, wordt gezongen
Psalm 36 3.
Hierna sluiting met gebed door den heer
W. van Kempen D.Wz.
NIEUWE TONGE. Als kerkvoogden der
Ned. Herv. Kerk alhier zijn aan de beurt van
aftreding de heeren J. Niekerk en J. Prince,
en als Notabelen de heeren J. van Vliet en
P. Keijzer.
MELISSANT. De verkoop van 2 zitplaatsen
in de Ned. Herv. Kerk heeft opgebracht de
som van f 24,—.
MELISSANT. Woensdagavond zeven uur
vergaderde de Ring Flakkee van den Ned.
Bond van Jongelingsvcreeningen n de Chr.
School alhier. Van de verschillende vereeni»
gingen waren ongeveer veertig leden aa twezig.
De Voorzitter opende de vergadering op
de gebruikelijke wijze, waarna vr. E. de Goede
een referaat hield over «onze Bondsidee«.
Spr. vroeg zich af of behandeling onzer
Bondsidee eigenlijk nog wel noodig was. Was
die Bondsidee niet overbekend onder ons
Daarop gaf hij als antwoord dat behandeling
der Bondsidee alleszins gerechtvaardigd was,
immers onze vereenigingen hebben een wis»
selend ledental, daar komen telkens nieuwe
bij en voor hen is de bespreking onzer Bonds»
idee noodzakelijk.
Daarna begon spr. onze Bondsidee uiteen
te zetten. Onze Bond kent aan onze J.V.'s
geen evangeliseerend karakter toe. Volgens
onzen Bond is het de taak der J.V. hare le»
den bekwaam te maken voor het leven en
zij heeft die taak aldus geformuleerd het doen
kennen en belijden der Geref. beginselen.
Het is geen kleine zaak die de Bond zich
ten doel stelt, aldus spr. Het doen kennen
en belijden 1 En dat niet alleen belijden te
midden van vrienden, maar ook te midden
van vijanden.
Er wordt vaak gesproken over beginselen,
zegt spr. Maar wat zijn eigenlijk beginselen.
Het zijn levenswetten, levenswetten voor elke
levensuiting op aarde. Die levenswetten moe»
ten we leeren kennen en nu is het daarbij
van zoo groot belang van jongsaf bij de ken»
nis dier beginselen te zijn opgevoed. Daarom
behooren alle jongelingen van Gereformeer»
den huize ook bij elkander.
Nu kan de bestudeering der beginselen op
verschillende wijze gebeurenop de school,
in het huisgezin, op de Universiteiten, maar
ook de J.V. heeft hier een taak, een eigen
taak. En daarbij merkt spreker op, dat niet
het opsporen der beginselen de taak van de
jongeling is, dat is de taak der geleerde voor
mannen, maar het doen kennen. Hoe zij dat
doen moet, zegt haar de Bond. Zij moet de
Geref. beginselen doen kennen door onder»
linge bespreking daarvan. Daarbij geeft de
Bond leidraden uit die gevolgd dienen te
worden.
De vereenigingsarbeid geeft vele voordeelen.
Van alleen op zichzelf de beginselen te be»
studeeren komt vaak zoo weinig. Zoo is het
ook met op zichzelf staande vereenigingen,
die missen ook veel. Ze missen allereerst de
Bondsleiding, bovendien de stuwkracht die
er van den Bond uitgaat tot intensieven ar»
beid, ook het toezicht dat de Bond oefent
door Ring» en Bondsbezoek. Helaas zijn er
ook nog vereenigingen die stillekens voor»
deelen van den Bond genieten zonder de
lasten mee te helpen dragen.
Het doen kennen der Geref. beginselen is
reeds een moeielijke taak, maar nog moeilijker
is het belijden der beginselen. Te twisten over
beginselen, dat hoort ge nog wel eens, maar
belijden houdt meer in. Dat is het opkomen
voor onze beginselen te midden van vijanden
en spotters En dan ziet men wel eens dat
leden die op de vereeniging het hoogste woord
voeren, juist in zulk gezelschap met een mond
vol tanden staan.
Voor het belijden onzer beginselen isbo»
venal de hulpe noodig van onzen God, want
daarvoor is noodig dat wij die beginselen
liefhebben, en die liefde kan al'een de Heere
in ons hart werken door Zijn Heiligen Geest.
Zoeken wij dan ook als J.V. onze kracht bij
den Heere in 't gebed.
Op dit referaat, dat met stille aandacht was
aangehoord, volgde nog eenige gedachtenwis»
seling.
Na de Pauze leidde vr. J. Knape van Som»
melsdijk in het onderwerpArt. 17 onzer
Geloofsbelijdenis. Ook op dit onderwerp
volgde nog een gezellige bespreking.
Daarna maakte de voorz. bekend dat de
eerstvolgende ring vei gadering D.V. zal wor»
den gehouden te den Bommel op Vrijdag 18
Febr. a.s., waarna vr. de Goede met dankzeg»
ging eindigde.
De Ring Flakkee kan met genoegen op
dezen goedgeslaagden avond terugzien. Jam»
mer dat de vereen, van Ooltgensplaat tenge»
volge van den afstand niet tegenwoordig kon
zijn. J. K.
STELLENDAM. Maandag a.s. 24 Januari,
des avonds 7 uur, zal in de Ned. Herv. Kerk
alhier verkooping plaats hebben van acht zit»
plaatsen.
OUDDORP. Dinsdagavond zijn eenige
ouders van leerlingen der Zondagsschool in
de Doopsgez. kerk te samen geweest, om met
hen, die dat werk ter hand genomen hebben, de
belangen van kinderen en Zondagsschool te
bespreken. Naar men ons verteld heeft, was
de opkomst matig. De tijd en het doel van
de samenkomst waren uw berichtgever totaal
onbekend.
Bibliotheek ten dienste van het
Christelijk onderwijs.
Oproep.
Onze eerste oproep om boeken of brochu»
es, die betrekking hebben op onzen School»
strijd, doch die thans niet meer in den han.
del zijn, voor onze bibliotheek te mogen ont.
vangen, heeft goed succes gebad. Wie kan
ons nu aan een of meer der volgende werkjes
helpen
W. H. Dieperink Langereis. Opvoeding en
onderwijs. 1866.
J. Doornbos. Exclusifisme. 1879
N. H. Dosker. Het Christelijk scchoolonder»
wijs, 1870
G- L?°ZV- Aan Mr- P' M- Tutein Nolthe.
mus. 1875.
H. Dnesman. De twistvraag op het gebied
van ons L. O. beantwoord. 1862.
Droomen van een schoolmeester. 1867.
H. Ernst Jr. De neutrale school. 1871!
J. G. A. Faber.i Bijdrage tot herziening der
wet. 1876
De formule Christelijke en maatschappelijke
deugden 1879 PJe
Frisius. Voorstel tot wijziging der wet. 1868
Gedachten over het ontwerp van wet. 1855
Vrijmoedige gedachten over het volksonder,
wijs. 1852
P van Geer. Het wetsontwerp»Kappeynne.
1878.
Gemeente» of openbare scholen zijn secte.
scholen. 1868.
J. A. Gerth van Wijk. Een woord over'Chr.
schoolonderwijs. 1873.
A. v, Gestel, De Nederlandsche schoolwet
getoest aan Christelijke beginselen. 1867.
A. van Gestel. De stand der onderwijskwes»
tie 1874.
A. van Gestel. Het wetsontwerp.Heemskerk
1877.
A. van Gestel. Pauperisme en Christendom
1868.
A. van Gestel. Wat beteekenen in de school»
wet de woorden: Eerbied verschuldigd aan
enz.? 1881.
Si Gille Heringa. Afgeperste verdediging.
1877.
S. Gille Heringa. De waarheid/rigt in het
midden. 1875
M, J. de Goeje. Kosteloos onderwijs. 1866.
Wilt, vrienden van ons Christelijk onderwijs.
Uw voorraad joude brochures enz. nog eens
nazienvoor U heeft zulk een oud geschrift
wellicht weinig of geen waarde, voor onze
Bibliotheek kan het van zeer veel belang zijn
met het oog op de beschrijving der geschiede»
nis van onzen schoolstrijd. Met de wetenschap,
pelijke bestudeering van deze geschiedenis
wordt in den laatsten tijd van verschillende
een aanvang gemaakt.
Namens het Bestuur der Bibliotheek
ten dienste van het Christelijk Onderwijs,
Mr. J. TERPSTRA, bibliothecaris.
's»Gravenhage. Januari 1927.
Sweelinckstraat 39.
Uitgesproken.
DEN BOMMEL, 19 Januari.
J. Boelhouwers, Rc. mr. S. G. Canes; cur.
mr. A. Zaayer te Dirksland.
ROTTERDAM, 19 Januari.
SOMMELSDIJK.
GeborenJannetje, d. v. Pieter Gerrit van
der Gijze en Adriana Kootte, beiden wonende
te Rotterdam.
Gehuwd: Hendrik Johannes Boeter, 28 j,f
te Middelharnis, en Gerdina Goudswaard,
28 j., alhier.
Overled.nJacob van Wezel, 80 j., weduw»
naar van Lena Noordijk.
DIRKSLAND.
OndertrouwdJohannis van Dijke, j.m. 19
en Elizabeth Bakker j.d. 20 j.
Overleden Maatje Melissant, 83 j wed.
van Bastiaan van LenteD.
De tijd, besteed aan beveiliging is altijd
mindei dan die, noodig voor de genzingvan
een ongeval. Indien althans genezing mogelijk
is.
GEZONDHEIDSRAAD.
Zondag.
Reeds uit mijn kinderjaren herinner ik mij
den Zondag, als een feestdag, 't Was dan een
aparte dag, tenminste in dien zin te verstaan
dat we 's Zondags rusten van ons gewone werk
en ieder naar zijn jaren zich gaf op 't terrein
van 't geestelijk leven. De Zondag was niet
een dag apart alsof er door de week niets
meer van te bespeuren was, hoe den Zondag
gevierd was. Integendeel, de Zondag leidde 't
gewone daagsche leven in de juiste richttng.
Zondag zette 't stempel op het gewone leven.
Maar Zondags was er een Zondagsche sfeer
in huis. En om Zondags een rustige sfeer te
hebben moet men niet eerst Zondagsmorgens
beginnen, dat wist Moeder ook wel.
Vrijdags werd er zooveel mogelijk gewerkt.
Zaterdags voor 't eten vooruit gezorgd en alle
Zondagsche kleeren klaargelegd, zoodat Zon»
dags er geen haastig geloop, gehaast en gezoek
behoefde te zijn.
Want hoe zou men in de juiste stemming
kunnen opgaan naar het bedehuis als er eerst
een jachtig geroesemoes was om toch maar
klaar te komen. Neen er schoot altijd nog
wel tijd over om met 't orgel mee in te stem»
men in een psalmvers.
Hoe druk 't leven ook was, Zondags was
er tijd, want hoe zou de ziel zich te luisteren
zetten als men uit een haastig leven zich plot»
seling even stil nederzet in de kerk om op
te merken wat God tot onze ziel te zeggen
had.
Moeder wist het wel, zij wist dat vooral
door haar leiding en zorg de Zondag kon
worden tot een dag des Heeren, waarop niet
alleen 't lichaam rustte van 't daagsche werk
maar dat ook 't hart rustte van de gewone
zorgen om stil te zijn voor den Heere.
De huiskamer had door Moeders zorgen
ook een Zondagsch aanzien, 't Gewone tafel»
kleed werd dan vervangen door een frisch
en fleurig kleed, het Zondagsche servies gaf
aan de theetafel een feestelijk aanzien.
We voelden en wisten 't is Zondag en Zon»
dag beteekende los van 't werkleven opdat
de Heere meer dan anders zou staan in 't
centrum van ons denken en doen.
Ten avond tijd werd weer de deur achter
ons a'len gesloten en we gingen weer op naar
't bedehuis.
Die Zondagavonden dan, als de jongeren
naar bed waren en wij, de oudere kinderen,
ons stil in een rustig kamerhoekje neerzetten
om te genieten van een boek, wat Vader altijd
eerst even had ingezien, die Zondagavonden
waren heerlijk.
Bij Vader en Moeder kwamen dan vrienden
of familie den avond in gezellig gesprek door»
brengen. Een kopje koffie met koekje ver»
hoogde de gezelligheid.
De groote kinderen waren 's middags naar
de meisjes» of jongelingsvereeniging geweest.
Zoo haa heel den dag niet ons leven in 't
middelpunt gestaan, maar was deze dag af»
gezonderd voor den Heere.
Geen wonder dat we later in eigen gezin
getracht hebben den Zondag te doen zijn een
voortzetting van den Zondag uit 't ouderlijk
huis.
Daar was ons 't voorbeeld gegeven om dien
dag meer dan anders voor den Heere te leven.
Als wij den Zondag den Heere heiligen,
brengt dat vanzelf den een zegen voor 't leven
in de week, voor 't geestelijk leven en voor
ons lichamelijk welzijn.
's Maandags trekt men dan weer aan den
arbeid met verfrischte krachten en nieuwe
moed, we zijn weer uitgerust en de Zondag
heeft ons doen zien welke plaats h_t werken
en streven van de week in ons leven mag
innemen, een plaats niet te klein maar ook
niet te groot.
We hebben Zondags gezien en geleerd dat
God de Heere 't eerste in ons leven moet
zijn en dat ons werk en leven er is om Hem
en door Hem en tot Hem.
Nu gebeurt het in 't voorjaar en in den
zomer nog al eens dat we den Zondag door»
brengen op een dorp gelegen aan een grooten
verkeersweg tusschen twee van onze grootste
steden.
De kerk staat precies aan dien drukken
hoofdweg.
In 't vooijaar trekken er Zondags duizenden
op uit van de stad om te gaan naar Hollands
beroemde bloemenvelden.
Tientallen fietsers rijgen zich aaneen tot een
lange sliert, in vroolijke uitgelaten pretstem»
men gaan de pleziergangers dan de rustige
kerkgangers voorbij.
Ze willen pret, ze zijn vrij. 't Is Zondag.
geen weekarbeid dwingt nu. Ze willen, ze
zullen genieten
Een enkele maal gonst een spotwoord ons
langs. Ze vinden het ook al te dwaas, in plaats
van vroolijk vrij te genieten, zich een ander»
half uur op te sluiten en te luisteren naar
praatjes over God en dood en eeuwigheid.
Neen zij de vroolijke pretmakers hebben
in eigen oog de goede keuze gedaan. De
besten onder hen hebben nog wel medelij
met die dompers die zich zelf zooveel ont»
zeggen. De allerbesten onder hen willen nog
wel beweren dat zij God liever verheerlijken
in de vrije natuur dan in zoo'n donker somber
kerkgebouw.
En op dat oogenblik hebben ze den schijn
met zich. Het lijkt zoo zonnig, zoo blij. Veer»
krachtig trappen ze verder in de stralende
zon. Jeugd, blijheid, vrijheid, genot, geluk,
dat alles is met hen. Zoo is tenminste de
schijn.
Maar wie verder ziet, wie zich niet laat
verblinden door dien schoonen schitterschijn,
ziet dat 't wezen van die vreugd zoo hopeloos
droef is. 't Is alles vreugd, die ras vergaat.
De Maandag vindt die vlindervlugge vroo»
lijke menschjes moe en afgemat. De vreugde
is weer voorbij en nu moeten ze weer aan 't
werk. Wrevelig is 't begin en hoe kan 't anders,
de krachten zijn al verbruikt voor de arbeid
begonnen is.
De Zondag gegeven om te rusten van 't
dagelijksch werk, verbruikte alle krachten die
nog restten na een week van werk.
De arbeid wordt zoodoende een last, want
denk eens in te moeten werken als er geen
krachten zijn.
Arbeidsvreugd en lust is er niet, arbeid is
alleen middel waardoor men in staat is op
vrije Zondagen weer volop te genieten.
In den winter brengen we meestal enkele
Zondagen door in een groote stad. Daar kunt
ge 't zelfde zien zij 't dan in gewijzigden
vorm.
Als we dan ten avond de straten doorgaan
naar de kerk, zien we, dat naast de kerk»
gangers ook een breede schare zich opmaakt
om naar hun gebouw te gaan. Maar gaan de
kerkgangers in 't sober versierde kerkgebouw,
die anderen kunnen kiezen de eene bioscoop
al fraaier en uitbundiger versierd dan de andere.
De rijken kiezen een chic theater, bioscoop
of schouwburg, de minder gegoeden, welnu
ze weten ook waar ze voor eenige kwartjes
in opwindenden filmroes den avond kunnen
doorbrengen.
Café's, balzalen, alles trekt en lokt in felle,
helle kleuren en flikkerende en flonkerende
lichtredame's. Gelegenheid te over en deel»
nemers aan werelds vreugdefeesten genoeg.
Maar 't gaat al maar voorbij, naar 't schijnt
hoe langer hoe vlugger. En wat dan
Jongeren laten zich wel verlokken door die
stralende vreugdepret. Helaas 1
Maar ze voelen 't al ras, 't is geen echte
vreugde en wezenlijk geluk.
In de week een jagend leven, jachtend naar
den Zondag, verwenschend den arbeid die
zwaar valt, en Zondags, die paar uren van
schreeuwende jool zijn zoo gauw weer voorbij.
Neen geluk brengt het niet.
Maar gelukkig, echt gelukkig zijn zij, die
't geklank van Gods 'Woord kennen. Zij leven
den Zondag naar Gods gebod en «in het
houden van die is groote loon*.
Dat loon openbaart zich Zondags al, als
we smaken de echte Sabbathsvreugde en in
de week doordat we blij en welgemoed en
met frissche krachten onzen arbeid kunnen
verrichten.
M'n beste nichtjes en neefjes.
Den vorigen keer vroeg ik of jullie een
beetje medelijden met me wilden hebben om»
dat ik zulk een moeilijk werk had. Nu hoef
je geen medelijden te hebben, maar ik zou
wel willen dat allen eens konden zien hoe
blij m'n nichtjes en neefjes mij gemaakt heb»
den op mijn verjaardag.
Een stapel mooie kaarten, brieven met be»
rijmde en onberijmde verjaarwenschen. Schit»
terend gewoonweg I Wel meer dan dertig. Ik
kan echt niet schrijven hoe blij ik daarmee
ben. Een nichtje stuurde mij zelfs een heel
mooi handwerkje. Allen zeg ik daarvoor heel
hartelijk dank. Ook de vaders en moeders
die mij lieten feliciteeren dank voor hun ge»
lukwensch. Van veel nichtjes en neefjes die
de vorige maal doordat zij met vacantie wa»
ren, mij niet konden schrijven, ontving ik
nog nieuwjaarwenschen. Daarvoor dank ik
hen ook nog heel vriendelijk hoor!
De beantwoording van de briefjes moet
door verschillende omstandigheden een week
overslaan. Om gelijk te blijven geef ik dan
de andere week ook de raadsels maar op.
Dag beste kinderen.
Veel groeten van jullie
TANTE TRUUS.
Ons Schoolreisje.
Het was een mooie morgen dien dag, de
zon scheen heerlijk. We hadden net een ge»
voel of we eens fijn zouden gaan spelen.
Want we zouden een schoolreisje gaan maken.
We gingen 's morgens vroeg om 8 uur van
het schoolplein af. De tasch op den rug, die
door Moeder goed gevuld was, naar den trein.
We moesten nog wel een half uur wachten.
Maar eindelijk kwam hij aansnorren. We stap»
ten in en daar ging het naar Haarlem. In
Haarlem gekomen moesten we onder den tun»
nel door naar den overkant. Daar stond de
trein reeds te wachten. We stapten weer in
en daar ging het, nog harder dan met het
locaalspoortje naar den Haag. Daar aangeko»
men stapten we uit en gingen de stad in-
Daar hebben we veel gezien, zooals stand»
beelden, en we zijn naar den bijenkorf ge»
weest en naar de le en 2e Kamer, daar heb»
ben we in de banken gezeten waar de K>'
merleden zitten. En in het Mauritshuis zijn
we ook geweest. Daar hingen prachtige schil'
derijen. Er waren er bij die de heele muur
bedekten.
Om 1 uur gingen we naar Scheveningen.
Daar aangekomen, gingen we eerst eten en
een glas limonade drinken. We zagen er ook
ezeltjes. Wij er op af. Wij gaven den man
dubbeltje en we mochten een rondje doen.
't Was jammer dat ze zoo dicht tegen elkaaar
aanliepen, ze knepen je beenen haast af. Ik
heb vijf rondjes gedaan. Toen gauw een
scheepje koopcn en gaan varen en pootje
baden.
We zijn ook op de Pier geweest, midden
in zee. Toen werd het tijd om naar huis te
gaan. Eerst hebben we een eind geloopen en
toen met de tram, die heeft ons naar ne
station gebracht en de trein naar Hoofddorp.
Thuis gekomen gauw vertellen. En toennaa
bed.
[Ingezonden door George Tanis, HoofddorpJ