N
'ELEIt
lijk
BUIJS
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
Pil
BIGGELAARS
KOFFIE
Antirevolutionair WOrgaan
lam
10 CL
0 Cl
jizen
len
aden
Dimsiand
IG
IN HOC SIGNO VINCES
JMi: B
MiliM
ZODEli
ZATERDAG 1 JANUARi:i927
41ste JAARGANG
EERSTE BLAD.
Op den Uitkijk.
ird
Jecun-
in en as-
trunswijk,
ïn en eind
pgaaf van
inten enz.
ïan, Telef.
mg, DirHsiand
JK
W. BOEKHOVEN ZONEN
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers
„Als een gedachte
HERVflE 8»
B0U0ÜEI10»':
JDEAAL 10»'
ELITE12»
ebltten.
SOORTEN
NDE8S
K K EN
nden in
m de
imelsdijk
Psalm XC.
Twaalf slagen van de torenklok en
dan is er weer een jaar toegevoegd
aan de reeks van jaren, is ook het jaar
onzes Heeren, 1926, voorbij
Hoe verschillend zal de overgang van
„oud in nieuw" gevierd wgrden 1
Hier weemoedsstemming, daar pret
en jool, hier treurig herdenken en angst
vol de toekomst instaren die zooveel
in haar schoot verbergt, daar een weg
lachen en een wegdrinken van iedere
ernstige gedachte.
Want wie het ook zij, ernstige ge
dachten dingen zich op, al was 't alleen
^imaar dat wij een wijle met vasten greep
voor het geweldige feit gesteld worden,
dat wij in den tijd besloten zijn, om
der zonde wil, want van den beginne
aan is dit alzoo niet geweest, God heeft
de eeuw (de eeuwigheid) in het hart
des menschen gelegd. Nu beheerscht
de tijd ons, terwijl wij den tijd beheer-
schen moesten.
Hoe passeeren wij „oud en nieuw"
De Christen neemt op den Oudejaars
avond zijn Bijbel en leest den 90sten
Psalm
eneden
imeublem.,
stjes, Salon-
tijlspiegels,
.tukken, Stijl
Kapokma-
enz.
AT 44b
OUDE TOIfGE
(hekken
Die 90ste psalm bevat zulk een rijk
dom van gedachten 1
Let eens op de tegenstelling die Mozes
„de man Gods" in dit gebed maakt,
tusschen den Schepper en het schepsel.
God van eeuwigheid tot eeuwigheid,
de mensch keert weder tot verbrijzeling.
Duizend jaren bij God als de dag van
gisteren, als één nachtwake, het derde
van den nacht. Maar de mensch stroomt
weg zooals de neerbruisende regen van
de bergen met groote snelheid weg-
stormt, of hij vergaat als het gras op
het dak van een Oostersch huis dat
's morgens snel opschiet maar 's avonds
door den zonnegloed verteerd, nauwe
lijks nog te vinden is.
Scherpe tegenstelling!
God de Eeuwige, de Onveranderlijke
en de mensch onderworpen aan den tijd,
nietig als wegstroomende regen en als
gras van één dag.
Maar nog veel scherper komt de vol
gende tegenstelling in het gebed van
Mozes uit.
God niet slechts de Eeuwige, maar
ook de Heilige, maar de mensch
gaat gebukt onder Gods toorn en door
Gods grimmigheid wordt hij verschrikt,
zijn ongerechtigheid, ja ziin heimelijke
zonde stelt God, de Heilige in het licht
z»]ns Aanschijns 1 En wie kent de sterkte
van dat verterend Vuur?
Met angste, naar wij hopen, stellen
wij op Oudejaarsavond ons onze zonde
voorzoover wij die ons herinneren kun
nen, voor oogen, maar, de Eeuwige, de
Heilige, in wiens oogen zelfs de sterren
niet rein zijn, stelt al onze ongerechtig
heden, ja onze heimelijke zonde in het
felle licht van Zijn Aanschijn
o, Als ons deze scherpe tegenstelling
niet uitdrijft tot gebed op den Oude
jaarsavond, waar zullen we dan ver
schijnen als onze levensavond wordt
afgesneden
Ziedaar het gebed van Mozes, den
man Gods
Uit de diepte van zondebesef, van
eigen nietigheid klimt het smeekgebed
op.
Maar het is een gebed des
geloofs
Reeds het 1ste vers getuigt ervan:
„Heere Gij zijt ons geweest eene toe
vlucht van geslachte tot geslachte!"
Ook ons gebed moet een gebed des
geloofs zijn. Let maar op al de gebeden
van Gods volk in het Woord Gods. In
psalm 25 roept David in ellende„Aan
zie mijn ellende en mijn moeite en neem
weg al mijn zonden". Maar hij begint
met geloofstaal„Tot U o Heere hef
ik mijn ziele op. Mijn God op U ver
trouw ik Zoo staat het met het gebed
van al Gods kinderen. Eerst gelooven
dan zullen zij de groote werken Gods
zien 1
Het geloof is ook de grondtoon van
het gebed van den man Gods in psalm
XC. Het gebed, ook dit gebed uit diepte
van ellende, begint met de geloofsjubel
en het geloofsvertrouwen. En dat is dan
ook het einde. Vol vertrouwen eindigt
dit gebed, dat God Zijn heerlijkheid aan
Zijn Verbondsvolk zal doen zien 1
Wij brengen onze jaren door als een
gedachte
Beangstigend voor den materialist,
voor den mensch wiens, ziel kleeft aan
het stof, hetzij hij is een medelooper
van Gods volk of een openhartig we-
reldling.
Want het einde is toch maar de dood 1
En dan
Dat vraagteeken houdt op Oudejaars
avond toch wel een ieder even bezig. En
nu moge de mensch dat vraagteeken weg-
redeneeren, wegpraten, of ook wegdrin
ken of wegdansen willen, het geeft toch
een bittere smaak in de drinkbeker des
levens, ook al is zij met schuimende
champagne gevuld
Het ware geluk vindt slechts Gods
Volk, dat, al is het ook maar stamelend,
mits met kinderlijk geloof, het gebed
van Mozes, den man Gods, op de lippen
en in het hart neemt.
Want dan valt de tegenstelling, die
juist op Oudejaarsavond zoo fel en
scherp opflitst, voor hem weg.
Zeker, God blijft de Eeuwige en hij
mensch. Maar die eeuwige is geen
schrikbeeld meer voor hem. Let op de
tot 26 maal herhaalde beurtzang uit
Psalm 136: „Want Zijn goedertieren
heid is in der eeuwigheid I, een machtige
hymne van het kind van God, dat de
goedertierenheid van den Eeuwige uit
jubelt. Hij heeft geleerd dat er voor hem
slechts één dag van gramschap, maar
een eeuwigheid van genade en barm
hartigheid is 1
Maar ook de tegenstelling tusschen
den Heilige en den zondaar valt weg,
want God ziet geen zonde in Jakop en
geen ongerechtigheid in Israël. Gods
Volk is heilig, uit genade, door Jezus
Christus 1
Mits gij gelooft, is Oudejaarsavond
geen verschrikking.
Ook al vliégen de jaren daarhenen
als een gedachte.
Reclame-Mededeslingen.
Hoeden- en PettenmagazIJn
ïN.
aelsdljk
28280
ISLAND
:en. Scherpe
eel Flakkee.
ons,
tot 28 DE»
BER 1926
Deze Courait veischijnt eiken WOENSDAG en 7 ATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per Jaar,
AFZONDERLIjKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
ff
Mee. Dent.
Prijs per
wste methode
Dinsdag en
"V
\vl
Want alle onze dagen gaan henen
door Uwe verbolgenheid wij brengen
onze jaren door als een gedachte.
Aangaande de dagen onzer jaren,
daarin zijn zeventig jaar of zoo wij
zeer sterk zijn, tachtig jaaren het
uitnemendsie van die is moeite en
verdrietwant het wordt snellijk af
gesneden en wij vliegen daarhenen."
>TTERDAM
SMEDERIJ
Speciaal adres
Is, IJzeren pulp'
ijzeren mudden
V
„Keer weder, Heeretot hoe lange
En het berouwe U over uwe knechten I"
De S.D.A.P. op Flakkee.
In het hoofdorgaan der S.D.A.P. Het Volk
lezen wij dat in de Kerstweek de S.D.A.P. op
Flakkee hard gewerkt heeft.
Dit blad schrijft:
Ondanks het gure weer, toonde de be«
volking buitengewoon groote belangstelling.
De vergaderingen te Oude Tonge, Middel,
harnis, Goedereede en Dirksland, waar
Spronkers als spreker optrad en de bekende
dichter.zanger Dumont medewerking ver.
leende, waren zeer druk bezocht. In Dirks.
land, Goedereede en Oude Tonge moest
een groot aantal zich met staanplaatsen te.
vreden stellen.
Een muziekgezelschap, samengesteld uit
de burgerlijke muziekvereeniging «Middel,
harnis* en «Dirksland*, bracht op verdien.
stelijke wijze onze strijdliederen ten gehoore,
welke door de vergadering vol enthousiasme
werden meegezongen. In Goedereede dekla»
meerde H. Beijer, van Oude Tonge, verzen
van Van Scbeltema.
Alle hulde aan de partijgenooten, die
medewerkten, deze propaganda»week schit»
terend te doen slagen. Het mede-trekken
van de partijgenooten naar de verschillende
plaatsen doet ons herinneren aan de eerste
kruistochten van de pioniers onzer beweging
Deze belangstelling in den strijd voor het
socialisme, houdt schitterende beloften in
voor de komende verkiezingen.
Een tikje overdrijving zal er wel bij zijn.
Dat zijn we zoo gewoon van de socialistische
propaganda.
Toch valt anderzijds niet te ontkennen dat
het socialisme op Flakkee groeit, of laten wij
ons beter uitdrukken, dat het getal van man.
nen en misschien ook van vrouwen die op
socialisten stemmen, toeneemt. Want eigenlijke
socialist wordt een echte Flakkeeënaar nooit.
Zij zijn niet van het houtt waaruit Marxisten ge.
sneden worden.
Dat zij nochthans hun stem op de S.D.A.P.
uitbrengen, schrijven wij toe aan het feit, dat
velen onkundig zijn van het eigenlijke karak.
ter der S.D.A.P. Zij zien in de S.D.A.P. nog
niet wat Groen van Prinsterer er in heeft ge.
40 cent per regel.
Japansche schoolkinderen bidden voor het spoedige herstel van den ernstig zieken Japan»
schen Keizer. Dagelijksch staan duizenden menschen zoo in gebed voor het keizerlijk paleis.
zien, n.l. een vrucht van het ongeloof. Het
verband tusschen Ongeloof en Revolutie ont«
gaat helaas nog velen.
Daarom is het op Flakkee nog mogelijk, dat
men 's Zondags trouw luistert naar een recht»
zinnige prediking van het Evangelie en toch
in de week meeloopt in het gareel der S.D.A.P.
Onze landbouwers en de patroons>organi»
saties mogen zich ook wel eens afvragen, in
hoeverre zij ten aanzien van den Flakkeeschen
arbeider een zedelijke roeping te vervullen
hebben.
V Socialisme en Godsdienst.
Dat de S.D.A.P, ook ten onzent den anti»
christelijken geest ademt blijkt uit woord en
geschrift.
De spot» en hoontaal over alles wat den
christen heilig en dierbaar is, vervult met ont»
zetting een ieder die nog de Heilige Schrift
als het Woord van God aanvaardt.
Met tegenzin geven wij er een voorbeeld
van, dat wij vonden in hetzelfde nummer van
Het Volk, waaruit wij het berichtje over de
Flakkeesche propaganda overnamen. De schrij
ver is het Kamerlid A. B Kleerekoper:
Altijd Zij I
Die verduivelde Eva en die bliksemsche
appel. At ze 'm zèllef? Néé, ze hield hem
lokkend den man voor. En die de stam»
vader van de idioten aller eeuwen Hij
kéék niet naar de vrucht wie denkt er
om eten in zoo'n oogenblik maar naar
den schoonen afgrond der mannelijke ge»
moedsrust. En onderwijl voerde Eva hem
precies wat ze wou, met een glimlach. Den
volgenden dag hokte hij in een noodwo»
ning, buiten de bebouwde kom van het
paradijs. En sedert dien laten wij ons door
Eva's dochteren bij den neus leiden om
den tuin van het paradijs. Wat baat het
ons, of we daarna een appeltje met haar
te schillen hebben
Een paar dagen geleden schreef dezelfde in
Het Volk
Hondsdagen in December.
Volgens Professor Fabius (hij legde van
die meening getuigenis af in de «Gelder»
sche Kerkbode«) was Adam gereformeerd.
Adam 1 Niet Adam Smith. Maar de Paradijs»
Adam. De naaktlooper. Godbetert 1 De weer»
looze tegen de verleiding Eva's. Die zelve
weer ten prooi viel aan de verlokkinge des
slangs. Ha, de slang? Was Adam vóór of
tegen Geelkerken Ziedaar een Kroonge»
tuige. Een, die erbij geweest is. Een, die
dus een heele Synode in zijn zak zou ste»
ken, had althans een vijgeblad zakken.
ja, waarachtig «Konde Adam nog terug»
komen, hij zoude des Zondags een gods»
dienstoefening in een gereformeerde Kerk,
als Zijn Kerk, bijwonen* Aldus Fabius.
In de gereformeerde kerk't Is makke»
lijk gezegd. Maar in wèlleke? Bij Kersten,
met verloochening van de eigen Roomsche
kleinkinderen van den eersten mensch Bij
Geelkerken, die hem Zijn eigen, dagelijksche
konversatie liegen heet? En met Eva, zoo»
dat alle ouderlingen en broederen zich het
ééne oog uit d'r hoofd zouën kijken, en
met het andere heete tranen zouën schreien
over zoo goddeloos, zij het bloeiend naakt
Adam gereformeerd..., We staan paf
van het prompte.
Maar één ding is zeker:
Zoonlief Kaïn ging dalijk bij de Burger»
wacht 1
Gij proeft er de haat uit tegen alles wat
waarlijk Christen is.
Het is de hoonende Rabsaké-taal.
En nog zegt men Socialisme en Godsdienst
kunnen samangaan Uw Godsdienst is bij de
S. D. A, P. veilig!
Laten wij onze menschen wakker schudden
voor het gevaar dat hier dreigt.
Op zoo'n socialistische propaganda«avond,
met muziek en zang, kan het er wel onschul»
dig naar toe gaan, maar in werkelijkheid gaat
de strijd der S. D. A. P. tégen den gods»
dienst en legt zij het op de vernietiging van
het Christelijk geloof toe.
Marx, de geestelijke vader van het Socia»
lisme, schreefGodsdienst is opium voor het
volk.
De socialisten onzer dagen trachen dit te
maskeeren, maar niet zelden mislukt hun dit,
en komt de duivelsche haat tegen alles wat
Christen is weer boven 1
Nadruk verboden.
V. Mevrouw Groen van Prinsterer
Laat ik ditmaal mogen beginnen met een
kleine episode uit het leven van Groen van
Prinsterer, die ik indertijd bij een betrouw»
baar schrijver gevonden heb, zónder me thans
te kunnen herinneren of te kunnen weervin»
den bij wien
Maar tot mijn blijdschap vond ik haar terug
in de «Utrechtsche Kerkbode« van 7 Febr.
1926, medegedeeld door den bekenden en
zéér punctueelen historicus ds. Rullmann, in
een artikeltje over »Oud«Wassenaarsche her»
inneringen*.
Op zijn rustig landhuis, stil en eenzaam ge»
legen temidden van perken en lanen, woonde
Groen in den regel gedurende de zomer»
maanden. Thans bestaat die woning niet meer
in 't jaar 1872 is 't achtiend' eeuwsche land»
huis voor nieuwbouw afgebroken.
«Op de «Breede laan«, aan weerszijden
met zware beuken beplant, zag, naar de
zijde van Wassenaar, het raam van Groen's
studeerkamer uit. Voor dat raam zagen de
tuinlui hem gewoonlijk zitten, verdiept in
studie, dikwijls met de eene hand aan het
hoofd. Hier heeft Groen, geïnspireerd door
het statig geboomte, menige «Nederlandsche
Gedachte* geschreven.
En nu volgt in de woorden van denzelfden
schrijver de episode, waarop we doelden in't
begin
Eens op 'n morgen kwam haar, vóór haar
vertrek naar de stad, een arme Roomsche
weduwe uit Wassenaar begroeten en bedan»
ken. Opgetogen over een klein stukje baai
dat Mevrouw Groen voor haar gereed had
VX>OS> ESvK ZVN KBUS
Kipstraat 85«87 Rotterdam
ZIE DE 5 ETALAGES
Voor Hoeden No. 85. Voor Petten No. 87
Aanbevelend, J» HENIGER Jr.
gelegd, riep dat eenvoudige vrouwtje uit
«hoe zal ik het u vergelden, wat kan ik
voor u doen Daarop antwoordde Me»
vrouw Groen: «Nu vrouw, kus mij dan
maar 1« En diep bewogen viel de arme
Roomsche weduwe haar om den hals. Even
later ging Mevrouw Groen wandelen op
de buitenplaats. Er wordt geluid. Daar was
onverwachts Koningin Sophia, om vóór
haar vertrek naar Wurtemiberg afscheid te
nemen. En ook die omhelsde baar. Zoo
werd Mevrouw Groen binnen hetzelfde uur
door de hoogste en laagste personages gekust.
Eén zoo'n voorbeeld typeerd de edele vrouw.
Wat Groen was in 's Lands Raadzaal voor
den kleinen man en stillen burger, dat was
zij op haar wijze, als vrouw.
Haar medelijdend hart was schier spreek»
woordelijk.
Men wist het, en dat waarlijk niet alleen
in den Haag of op Wassenaar, maar hoe
meer de naam en de faam van haar echtgenoot
bekend werden in den lande, ook zelfs in
verre strekenAls er waarlijk nood was, werd
op de familie Groen zelden vergeefs een be»
roep gedaan.
Die had, als men weet een groot fortuin.
En 't was ook weer niet zoo, of Groen
zorgde zooveel mogelijk ook al door de
ervaring geleerd dat hij zijn geld niet aan
onwaardigen verspildeer werden deugdelijke
informaties ingewonnen.
Meestal was dit het werk van mevrouw.
Den kinderzegen onthield de Heere hun
doch wel verre van daardoor in opstand te
geraken, al zullen ook hier het hart en de
1 'I
'ja