N 'ELEIt lijk BUIJS voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. Pil BIGGELAARS KOFFIE Antirevolutionair WOrgaan lam 10 CL 0 Cl jizen len aden Dimsiand IG IN HOC SIGNO VINCES JMi: B MiliM ZODEli ZATERDAG 1 JANUARi:i927 41ste JAARGANG EERSTE BLAD. Op den Uitkijk. ird Jecun- in en as- trunswijk, ïn en eind pgaaf van inten enz. ïan, Telef. mg, DirHsiand JK W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers „Als een gedachte HERVflE 8» B0U0ÜEI10»': JDEAAL 10»' ELITE12» ebltten. SOORTEN NDE8S K K EN nden in m de imelsdijk Psalm XC. Twaalf slagen van de torenklok en dan is er weer een jaar toegevoegd aan de reeks van jaren, is ook het jaar onzes Heeren, 1926, voorbij Hoe verschillend zal de overgang van „oud in nieuw" gevierd wgrden 1 Hier weemoedsstemming, daar pret en jool, hier treurig herdenken en angst vol de toekomst instaren die zooveel in haar schoot verbergt, daar een weg lachen en een wegdrinken van iedere ernstige gedachte. Want wie het ook zij, ernstige ge dachten dingen zich op, al was 't alleen ^imaar dat wij een wijle met vasten greep voor het geweldige feit gesteld worden, dat wij in den tijd besloten zijn, om der zonde wil, want van den beginne aan is dit alzoo niet geweest, God heeft de eeuw (de eeuwigheid) in het hart des menschen gelegd. Nu beheerscht de tijd ons, terwijl wij den tijd beheer- schen moesten. Hoe passeeren wij „oud en nieuw" De Christen neemt op den Oudejaars avond zijn Bijbel en leest den 90sten Psalm eneden imeublem., stjes, Salon- tijlspiegels, .tukken, Stijl Kapokma- enz. AT 44b OUDE TOIfGE (hekken Die 90ste psalm bevat zulk een rijk dom van gedachten 1 Let eens op de tegenstelling die Mozes „de man Gods" in dit gebed maakt, tusschen den Schepper en het schepsel. God van eeuwigheid tot eeuwigheid, de mensch keert weder tot verbrijzeling. Duizend jaren bij God als de dag van gisteren, als één nachtwake, het derde van den nacht. Maar de mensch stroomt weg zooals de neerbruisende regen van de bergen met groote snelheid weg- stormt, of hij vergaat als het gras op het dak van een Oostersch huis dat 's morgens snel opschiet maar 's avonds door den zonnegloed verteerd, nauwe lijks nog te vinden is. Scherpe tegenstelling! God de Eeuwige, de Onveranderlijke en de mensch onderworpen aan den tijd, nietig als wegstroomende regen en als gras van één dag. Maar nog veel scherper komt de vol gende tegenstelling in het gebed van Mozes uit. God niet slechts de Eeuwige, maar ook de Heilige, maar de mensch gaat gebukt onder Gods toorn en door Gods grimmigheid wordt hij verschrikt, zijn ongerechtigheid, ja ziin heimelijke zonde stelt God, de Heilige in het licht z»]ns Aanschijns 1 En wie kent de sterkte van dat verterend Vuur? Met angste, naar wij hopen, stellen wij op Oudejaarsavond ons onze zonde voorzoover wij die ons herinneren kun nen, voor oogen, maar, de Eeuwige, de Heilige, in wiens oogen zelfs de sterren niet rein zijn, stelt al onze ongerechtig heden, ja onze heimelijke zonde in het felle licht van Zijn Aanschijn o, Als ons deze scherpe tegenstelling niet uitdrijft tot gebed op den Oude jaarsavond, waar zullen we dan ver schijnen als onze levensavond wordt afgesneden Ziedaar het gebed van Mozes, den man Gods Uit de diepte van zondebesef, van eigen nietigheid klimt het smeekgebed op. Maar het is een gebed des geloofs Reeds het 1ste vers getuigt ervan: „Heere Gij zijt ons geweest eene toe vlucht van geslachte tot geslachte!" Ook ons gebed moet een gebed des geloofs zijn. Let maar op al de gebeden van Gods volk in het Woord Gods. In psalm 25 roept David in ellende„Aan zie mijn ellende en mijn moeite en neem weg al mijn zonden". Maar hij begint met geloofstaal„Tot U o Heere hef ik mijn ziele op. Mijn God op U ver trouw ik Zoo staat het met het gebed van al Gods kinderen. Eerst gelooven dan zullen zij de groote werken Gods zien 1 Het geloof is ook de grondtoon van het gebed van den man Gods in psalm XC. Het gebed, ook dit gebed uit diepte van ellende, begint met de geloofsjubel en het geloofsvertrouwen. En dat is dan ook het einde. Vol vertrouwen eindigt dit gebed, dat God Zijn heerlijkheid aan Zijn Verbondsvolk zal doen zien 1 Wij brengen onze jaren door als een gedachte Beangstigend voor den materialist, voor den mensch wiens, ziel kleeft aan het stof, hetzij hij is een medelooper van Gods volk of een openhartig we- reldling. Want het einde is toch maar de dood 1 En dan Dat vraagteeken houdt op Oudejaars avond toch wel een ieder even bezig. En nu moge de mensch dat vraagteeken weg- redeneeren, wegpraten, of ook wegdrin ken of wegdansen willen, het geeft toch een bittere smaak in de drinkbeker des levens, ook al is zij met schuimende champagne gevuld Het ware geluk vindt slechts Gods Volk, dat, al is het ook maar stamelend, mits met kinderlijk geloof, het gebed van Mozes, den man Gods, op de lippen en in het hart neemt. Want dan valt de tegenstelling, die juist op Oudejaarsavond zoo fel en scherp opflitst, voor hem weg. Zeker, God blijft de Eeuwige en hij mensch. Maar die eeuwige is geen schrikbeeld meer voor hem. Let op de tot 26 maal herhaalde beurtzang uit Psalm 136: „Want Zijn goedertieren heid is in der eeuwigheid I, een machtige hymne van het kind van God, dat de goedertierenheid van den Eeuwige uit jubelt. Hij heeft geleerd dat er voor hem slechts één dag van gramschap, maar een eeuwigheid van genade en barm hartigheid is 1 Maar ook de tegenstelling tusschen den Heilige en den zondaar valt weg, want God ziet geen zonde in Jakop en geen ongerechtigheid in Israël. Gods Volk is heilig, uit genade, door Jezus Christus 1 Mits gij gelooft, is Oudejaarsavond geen verschrikking. Ook al vliégen de jaren daarhenen als een gedachte. Reclame-Mededeslingen. Hoeden- en PettenmagazIJn ïN. aelsdljk 28280 ISLAND :en. Scherpe eel Flakkee. ons, tot 28 DE» BER 1926 Deze Courait veischijnt eiken WOENSDAG en 7 ATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per Jaar, AFZONDERLIjKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. ff Mee. Dent. Prijs per wste methode Dinsdag en "V \vl Want alle onze dagen gaan henen door Uwe verbolgenheid wij brengen onze jaren door als een gedachte. Aangaande de dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaar of zoo wij zeer sterk zijn, tachtig jaaren het uitnemendsie van die is moeite en verdrietwant het wordt snellijk af gesneden en wij vliegen daarhenen." >TTERDAM SMEDERIJ Speciaal adres Is, IJzeren pulp' ijzeren mudden V „Keer weder, Heeretot hoe lange En het berouwe U over uwe knechten I" De S.D.A.P. op Flakkee. In het hoofdorgaan der S.D.A.P. Het Volk lezen wij dat in de Kerstweek de S.D.A.P. op Flakkee hard gewerkt heeft. Dit blad schrijft: Ondanks het gure weer, toonde de be« volking buitengewoon groote belangstelling. De vergaderingen te Oude Tonge, Middel, harnis, Goedereede en Dirksland, waar Spronkers als spreker optrad en de bekende dichter.zanger Dumont medewerking ver. leende, waren zeer druk bezocht. In Dirks. land, Goedereede en Oude Tonge moest een groot aantal zich met staanplaatsen te. vreden stellen. Een muziekgezelschap, samengesteld uit de burgerlijke muziekvereeniging «Middel, harnis* en «Dirksland*, bracht op verdien. stelijke wijze onze strijdliederen ten gehoore, welke door de vergadering vol enthousiasme werden meegezongen. In Goedereede dekla» meerde H. Beijer, van Oude Tonge, verzen van Van Scbeltema. Alle hulde aan de partijgenooten, die medewerkten, deze propaganda»week schit» terend te doen slagen. Het mede-trekken van de partijgenooten naar de verschillende plaatsen doet ons herinneren aan de eerste kruistochten van de pioniers onzer beweging Deze belangstelling in den strijd voor het socialisme, houdt schitterende beloften in voor de komende verkiezingen. Een tikje overdrijving zal er wel bij zijn. Dat zijn we zoo gewoon van de socialistische propaganda. Toch valt anderzijds niet te ontkennen dat het socialisme op Flakkee groeit, of laten wij ons beter uitdrukken, dat het getal van man. nen en misschien ook van vrouwen die op socialisten stemmen, toeneemt. Want eigenlijke socialist wordt een echte Flakkeeënaar nooit. Zij zijn niet van het houtt waaruit Marxisten ge. sneden worden. Dat zij nochthans hun stem op de S.D.A.P. uitbrengen, schrijven wij toe aan het feit, dat velen onkundig zijn van het eigenlijke karak. ter der S.D.A.P. Zij zien in de S.D.A.P. nog niet wat Groen van Prinsterer er in heeft ge. 40 cent per regel. Japansche schoolkinderen bidden voor het spoedige herstel van den ernstig zieken Japan» schen Keizer. Dagelijksch staan duizenden menschen zoo in gebed voor het keizerlijk paleis. zien, n.l. een vrucht van het ongeloof. Het verband tusschen Ongeloof en Revolutie ont« gaat helaas nog velen. Daarom is het op Flakkee nog mogelijk, dat men 's Zondags trouw luistert naar een recht» zinnige prediking van het Evangelie en toch in de week meeloopt in het gareel der S.D.A.P. Onze landbouwers en de patroons>organi» saties mogen zich ook wel eens afvragen, in hoeverre zij ten aanzien van den Flakkeeschen arbeider een zedelijke roeping te vervullen hebben. V Socialisme en Godsdienst. Dat de S.D.A.P, ook ten onzent den anti» christelijken geest ademt blijkt uit woord en geschrift. De spot» en hoontaal over alles wat den christen heilig en dierbaar is, vervult met ont» zetting een ieder die nog de Heilige Schrift als het Woord van God aanvaardt. Met tegenzin geven wij er een voorbeeld van, dat wij vonden in hetzelfde nummer van Het Volk, waaruit wij het berichtje over de Flakkeesche propaganda overnamen. De schrij ver is het Kamerlid A. B Kleerekoper: Altijd Zij I Die verduivelde Eva en die bliksemsche appel. At ze 'm zèllef? Néé, ze hield hem lokkend den man voor. En die de stam» vader van de idioten aller eeuwen Hij kéék niet naar de vrucht wie denkt er om eten in zoo'n oogenblik maar naar den schoonen afgrond der mannelijke ge» moedsrust. En onderwijl voerde Eva hem precies wat ze wou, met een glimlach. Den volgenden dag hokte hij in een noodwo» ning, buiten de bebouwde kom van het paradijs. En sedert dien laten wij ons door Eva's dochteren bij den neus leiden om den tuin van het paradijs. Wat baat het ons, of we daarna een appeltje met haar te schillen hebben Een paar dagen geleden schreef dezelfde in Het Volk Hondsdagen in December. Volgens Professor Fabius (hij legde van die meening getuigenis af in de «Gelder» sche Kerkbode«) was Adam gereformeerd. Adam 1 Niet Adam Smith. Maar de Paradijs» Adam. De naaktlooper. Godbetert 1 De weer» looze tegen de verleiding Eva's. Die zelve weer ten prooi viel aan de verlokkinge des slangs. Ha, de slang? Was Adam vóór of tegen Geelkerken Ziedaar een Kroonge» tuige. Een, die erbij geweest is. Een, die dus een heele Synode in zijn zak zou ste» ken, had althans een vijgeblad zakken. ja, waarachtig «Konde Adam nog terug» komen, hij zoude des Zondags een gods» dienstoefening in een gereformeerde Kerk, als Zijn Kerk, bijwonen* Aldus Fabius. In de gereformeerde kerk't Is makke» lijk gezegd. Maar in wèlleke? Bij Kersten, met verloochening van de eigen Roomsche kleinkinderen van den eersten mensch Bij Geelkerken, die hem Zijn eigen, dagelijksche konversatie liegen heet? En met Eva, zoo» dat alle ouderlingen en broederen zich het ééne oog uit d'r hoofd zouën kijken, en met het andere heete tranen zouën schreien over zoo goddeloos, zij het bloeiend naakt Adam gereformeerd..., We staan paf van het prompte. Maar één ding is zeker: Zoonlief Kaïn ging dalijk bij de Burger» wacht 1 Gij proeft er de haat uit tegen alles wat waarlijk Christen is. Het is de hoonende Rabsaké-taal. En nog zegt men Socialisme en Godsdienst kunnen samangaan Uw Godsdienst is bij de S. D. A, P. veilig! Laten wij onze menschen wakker schudden voor het gevaar dat hier dreigt. Op zoo'n socialistische propaganda«avond, met muziek en zang, kan het er wel onschul» dig naar toe gaan, maar in werkelijkheid gaat de strijd der S. D. A. P. tégen den gods» dienst en legt zij het op de vernietiging van het Christelijk geloof toe. Marx, de geestelijke vader van het Socia» lisme, schreefGodsdienst is opium voor het volk. De socialisten onzer dagen trachen dit te maskeeren, maar niet zelden mislukt hun dit, en komt de duivelsche haat tegen alles wat Christen is weer boven 1 Nadruk verboden. V. Mevrouw Groen van Prinsterer Laat ik ditmaal mogen beginnen met een kleine episode uit het leven van Groen van Prinsterer, die ik indertijd bij een betrouw» baar schrijver gevonden heb, zónder me thans te kunnen herinneren of te kunnen weervin» den bij wien Maar tot mijn blijdschap vond ik haar terug in de «Utrechtsche Kerkbode« van 7 Febr. 1926, medegedeeld door den bekenden en zéér punctueelen historicus ds. Rullmann, in een artikeltje over »Oud«Wassenaarsche her» inneringen*. Op zijn rustig landhuis, stil en eenzaam ge» legen temidden van perken en lanen, woonde Groen in den regel gedurende de zomer» maanden. Thans bestaat die woning niet meer in 't jaar 1872 is 't achtiend' eeuwsche land» huis voor nieuwbouw afgebroken. «Op de «Breede laan«, aan weerszijden met zware beuken beplant, zag, naar de zijde van Wassenaar, het raam van Groen's studeerkamer uit. Voor dat raam zagen de tuinlui hem gewoonlijk zitten, verdiept in studie, dikwijls met de eene hand aan het hoofd. Hier heeft Groen, geïnspireerd door het statig geboomte, menige «Nederlandsche Gedachte* geschreven. En nu volgt in de woorden van denzelfden schrijver de episode, waarop we doelden in't begin Eens op 'n morgen kwam haar, vóór haar vertrek naar de stad, een arme Roomsche weduwe uit Wassenaar begroeten en bedan» ken. Opgetogen over een klein stukje baai dat Mevrouw Groen voor haar gereed had VX>OS> ESvK ZVN KBUS Kipstraat 85«87 Rotterdam ZIE DE 5 ETALAGES Voor Hoeden No. 85. Voor Petten No. 87 Aanbevelend, J» HENIGER Jr. gelegd, riep dat eenvoudige vrouwtje uit «hoe zal ik het u vergelden, wat kan ik voor u doen Daarop antwoordde Me» vrouw Groen: «Nu vrouw, kus mij dan maar 1« En diep bewogen viel de arme Roomsche weduwe haar om den hals. Even later ging Mevrouw Groen wandelen op de buitenplaats. Er wordt geluid. Daar was onverwachts Koningin Sophia, om vóór haar vertrek naar Wurtemiberg afscheid te nemen. En ook die omhelsde baar. Zoo werd Mevrouw Groen binnen hetzelfde uur door de hoogste en laagste personages gekust. Eén zoo'n voorbeeld typeerd de edele vrouw. Wat Groen was in 's Lands Raadzaal voor den kleinen man en stillen burger, dat was zij op haar wijze, als vrouw. Haar medelijdend hart was schier spreek» woordelijk. Men wist het, en dat waarlijk niet alleen in den Haag of op Wassenaar, maar hoe meer de naam en de faam van haar echtgenoot bekend werden in den lande, ook zelfs in verre strekenAls er waarlijk nood was, werd op de familie Groen zelden vergeefs een be» roep gedaan. Die had, als men weet een groot fortuin. En 't was ook weer niet zoo, of Groen zorgde zooveel mogelijk ook al door de ervaring geleerd dat hij zijn geld niet aan onwaardigen verspildeer werden deugdelijke informaties ingewonnen. Meestal was dit het werk van mevrouw. Den kinderzegen onthield de Heere hun doch wel verre van daardoor in opstand te geraken, al zullen ook hier het hart en de 1 'I 'ja

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1927 | | pagina 1