Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
H. D. DE KLERK ZOKEN
een Geschenk te einden
IN HOC SIGNO VINCES
Drie Bladen.
ZATERDAG 27 NOVEMBER 1926
41ste JAARGANG
TWEEDE BLAD.
Het Sint Nicolaasfeest
e Brieven. No 3280
P.
êrïgeüng&iL
W. BOEKHOVEN ZONEN
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Ad minis tra tl e, franco toe te zenden aan de Uitgevers
Dit nummer bestaat uit
dten 60«t
Hen60<*
etten 75<*
etfen90ct
abletten. 75ct
oth, en Drogisten
De Rijks Hoogere Burger
school te Middelharnis.
Rede Dr. Severijn.
Wie uwer heeft er wel eens aan gedacht
dat Sint Nicolaas met zijn langen baard, die
goede milde bisschop, die zooveel eeuwen
geleden geleefd heeft, ook eens een kind
was, met heldere oogen en een hart van goud.
Waarschijnlijk niemand.
Welnu, de geest van Sint Nicolaas leeft
nog in de meeste kinderharten voort en
telkenjare met z'n verjaardag worden de
goede en blijde gaven door de kinderen van
alle gezindten verwacht en deze verwachting
wordt door de meeste ouders niet beschaamd.
Doch niet alleen voor de kinderen, doch
ook voor de grooten is het Sint Nicolaasfeest
een gelegenheid om elkaar een geschenk te
vereeren, hetzij de vrouw aan den man, het
meisje aan haar verloofde of omgekeerd de
man aan de vrouw, de jonge man aan zijn
beminde.
Reclame-Mededeelingen.
Sint Nicolaas heeft ook dit jaar weder
het vanouds bekende Tapijt-, Meubel- en
Beddenhuis
Hoogstraat 208, Rotterdam
niet vergeten, om een ruime voorraad
Geschenken af te geven en daar is voor een
ieder de gelegenheid om uit die ruime keuze
Tafelkleeden, Divankleeden, Schoorsteen-
loopers, Kussens, Kleedjes, Karpetten, Spreien
Dekens, Kinderwagens, Poppenwagens, Pop
penwiegen, Celluloid Poppen, Werkmandjes,
Sigarenkastjes, Theetafels, Muziekstandaards,
Vouwstoelen, Tochtschermen, Japansche
Satsumavazen, Vliegende Hollanders enz.
WBÊÊÊÊÊ
vreemd verschiensel
iland vindt Ik haawe
schreve, dat wiele in
binne, dat wiele
>aejen, in toch, jae in
dagen zegge van ons
Zondags twee mal
zoo trouw de mid»
komme, in toch ka'je
nschen alleen mar
t o zou nauw neme,
binne.
bie diezelfde men.
an op, in as je 't nog
luk op, dat die men.
o zoo vroom binne
praete, in over den
beschouwe ze as iets
aparts, as iets, dat
ren op deze aerde om»
:al goeie beste Kriste»
eige wel o zoo nauw
ze un gr o j te fout,
gezeit ze knippe 't
rdeur krieg je die ver»
stige menseden binne
van deze aerde, van
lore is, in daerom dur
bekommere, ze slaen
meugeluk deur, pre»
binnen te laopen, in
paar draoije zooas het
der binne merk je
.ichte over dun groo»
verzienking, in 't ver» i,
deugden enz., in dat
mekaore daer us bie
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bi] vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
50MMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zQ beslaan.
Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
iver komme mun geen
richting.
.nd te bewaeren voor
mot'er wat aeres ge»
weer an 't werk.
mar hoe Deur ons
hten Deur te waer»
>de? Jae, dat binne
die je niet mag ver»
alleen is niet genogt.a.
beure deur ons, wis^-"'
en bluuvende vrucht
en beginne om Gods
te passen zooas 't
azze men dat doewe,
Islag legge an ons ge»
wat men tekortkom»
ns mot de refermaotie
in 't merg van onze
Daeruit wordt Kerke,
opgebouwd, 't Huus»
aeruit 't heele volks»
d wordt,
voor ons zoo nauw
uushouwen inrichte,
Woord opvatte. Dat
dat binne twee z-eken
.ekaore saemenhange.
lawe men noodig voor
ng van ons zieleleven
Woord leze, jae as 't
Mar men haawe dat
evel hard noodig voor
ng van ons huuselijk
wiest daerop as f
8b De godzaolighëid
>ant 't heeft ('t bei'at
t tegenwoordige en t
an spreekt deSchrift
.gen die ons zieleleven
ver de diengen van 't
zoo, dat de Apostels
itdeur weer in 't breje
nan in vrouwe, ouwers
isknechten, vromkom»
van ofzakking van 't
men dan de diengen
werkeluk binne. In
dan toch brienge on»
■7oord, dat alleen wies
mar dat tevens de
•at.
achten van't Woord
vatte, zieje mrnjuust
e dat Woord in zich
taek niet makkelukker
want dan zieje mun
roeping. Dan schittert
i volle heerlij keid in
len dat ten grondslag
:erde opvatting van
geweest, in wie
iraet of spreekt tegen
it heulje aoles bezaege
Woord van God in
niet 't minste, in der
Gods Geest en genade
oders wazze niet zoo
-ig een haop menschep
lod, in knielden in t
n offerden der leven,
id dankoffer an Hem
>d op elk terrein van
lienden, konne zeon»
gunst ons land vrie<
ordinanties beleve, in
1de gewetensvrieheid
zoo egoïstisch geweest
godsdienst, hadde ze
en kanne verichte.
ndput van onze vao'
dat dan noe aok nog
in naem, mar indet'
ortbouwe in 't _sPO,
ofgebaekend, in da'
mit dur bloed.
zegen
hoor 't I)
egen,
ist, Zijn Woord I
(Da Costa).
FLAKKEEËNAER.
0
De tegenwoordige directeur der school ver»
trekt de volgende week naar Appingedam.
Wij hopen dat hij het daarginds er beter zal
afbrengen dan hier.
Nu vernemen wij, dat zijn opvolger eerst
over eenige weken in functie zal treden, zoodat
in dien tusschentijd de leeraar Denier van der
Gon directeur zal zijn. Het is onze plicht
daartegen te protesteeren. Hoe gaarne wij ook
willen medewerken om de onrust, door de R.
H. B. S. op ons eiland teweeggebracht, tot
bedaren te brengen, en hoe gaarne wij ook
gezwegen hadden, het is onze plicht te spreken.
Deze man is als directeur onaannemelijk. Hij
J/*-® de verantwoordelijkheid op zich (zie zijn
sen ingezonden stuk in ons blad van 17
juli 1926 en ook in Onze Eilanden) van het
op een uitvoering in de school gezongen liedje,
dat in het ééne couplet het woord Halleluja
looft den Heere) bevatte en in het volgende
couplet een hinderlijken vloek welke te en»
stelling het liedje tot een ergerlijke profanatie
maakte. Hij beschuldigde ons dit liedje ver»
draaid te hebben weergeven Ds. v. Montfrans
tartte hem openlijk zijn beschuldiging waar
te maken en hij bleef in gebreke dit te doen.
Hij schreef, met zijn naam er onder, dat hij
het liedje «grappig» vond
Zulk een man is voor ernstig denkende
ouders niet mogelijk. Hij is bovendien van
de vast aangestelde leeraren de jongste en
heeft een korte schoolervaring, hij heeft zich
bij zijn collega's zoo gehaat gemaakt, dat zij
hem op straat voorbij loopen. Wij begrijpen
niet hoe de inspecteur er toe gekomen is juist
dezen man bij den minister voor te dragen als
vast aangestelden waarnemer van den directeur.
Het schijnt wel, dat de inspecteur door den
directeur om den vinger werd gewonden en
den objectieven blik geheel miste. Maar dit is
des inspecteurs zaak, onze zaak is, dat wij
seen leeraar niet als directeur willen slikken
C» dat wij tegen zijn aanwezigheid in de functie
van waarnemend of plaatsvervangend directeur
protesteeren en zullen blijven protesteeren.
Indien de rust op de school zal wederkeeren,
dan zijn voorts, volgens onze meening, twee
dingen noodig, dat de school worde een on»
derwijsinstituut zonder meer, en dat de toe»
komstige directeur zelf directeur zal zijn en
alleen, zonder den bijstand van een vasten
«onderdirecteur» (dien de we^ trouwens niet
kent), zoodat de school bestuurd zal worden
door één hoofd, niet door een stel van twee
consuls of door een driemanschap, zooals nu.
Donderdagmiddag sprak te Middelharnis
voor de Anti'Rev. Partij op Flakkee Dr. Seve»
rijn, Ned. Herv. predikant te Dordrecht.
De heer Wamaer, Voorzitter der Hulp»Cen»
trale, opende deze druk bezochte vergadering
op de gebruikelijke wijze, sprak een kort
openingswoord en gaf het woord aan Dr.
Severijn.
Deze spreker begon met te wijzen op het
feit, dat wat de gemoederen op Flakkee be«
roert, niet van plaatselijken aard is, doch in
het geheele land voorkomt. Ware dat niet zoo
dan zou spr. de vrijmoedigheid missen om
naar Flakkee te komen en over deze dingen
te spreken. Nu kan spr. dit echter wel doen
en met te meer liefde is hij naar Flakkee ge»
komen, omdat hij zich tot dit stoere volk voelt
aangetrokken. Eens in Ouddorp als predikant
beroepen mocht hij na een ernstigen geeste»
lijken strijd, hieraan geen gehoor geven. Maar
wat er in het Flakkeesche volk nog ligt trekt
hem bizonder aan.
't Is niet de bedoeling een rede te houden
over een bepaald onderwerp. Het is eigenlijk
maar een discussie welke spr. met de Flakkee»
sche broeders wenscht te voeren.
Veel kritiek.
Er is veel kritiek op de Anti.Rev Partij
uitgebracht en ook in onze dagen wordt het
wapen der kritiek lustig gehanteerd. Inzonder»
beid jongeren onder ons geven zich hieraan
over. Kritiek is dan ook een eigenschap van
jeugd. Als men wat ouder wordt vermin.
Ottt dat wel, maar spr. voegt er aan toe, dat
dan aan kritiek overblijft scherper wordt.
Vooraf dient men zich echter rekenschap te
?ev«n wat de Anti» Rev. in ons land gedaan
®«ft. En dat is voor ons niet gemakkelijk.
Ue Historicus die over honderd jaren zal te
oordeelen hebben, hij moge vrijzinnig of ge»
?°vig christen zijn, zal constateeren dat de
heeft Part8 ie4s 8ro°ts in ons land verricht
ky^Maa'en dat niet zoo omdat wij te dicht
y
Het is er mee als met het bezichtigen van
een monument b.v. een hooge Kerktoren. Staan
wij vlak voor den Utrechtschen dom, dan zien
we niet anders dan een stuk oude verweerde
muur, met barsten en scheuren. Maar staan
we op driehonderd meter afstand dan krijgen
we toch een anderen indruk van dien Dom
en bewonderen wij de schoone architectuur.
Zoo is het ook met de Anti.Rev. Partij. Om
haar goed te beoordeelen moet men op een
afstand staan. En daarom zal de historicus,
die over honderd jaren leeft, erkennen dat er
in dezen tijd iets door de Anti.Rev. Partij tot
stand gebracht is, dat groote waarde en invloed
heeft gehad voor geheel ons land. En als hij
ons land dan gaat beschouwen in verband
met het geheele continent van Europa, dan
zal hij hetgeen de Anti'Rev. in Nederland
gedaan heeft nog grooter achten.
Maar wij die in dezen tijd leven, zien daar
niet veel van. Wij staan er te dicht bij en let»
ten daarom meer op de barsten en de scheuren
en de steenen die los zijn.
Gedreven door een geestelijk beginsel.
Een feit is het, dat toen de Anti.Rev. in de
helft der vorige eeuw op kwam zij werd ge.
dreven door een geestelijk beginsel. Toen
beeischte het liberale beginsel, opgekomen uit
de Fransche Revolutie en door dat liberale
beginsel hebben onze vaderen zich helaas laten
leiden.
Zij hebben toegelaten dat de Ned. Herv.
Kerk de Synode als organisatie werd opgelegd.
Wij waren toen nog allen Hervormd, dus dat
verwijt treft ons allen. Wij hadden dat niet
mogen toelaten. Wij hadden de Vrije Kerk
moeten houden en ons aan geen banden mo>
gen laten leggen zoo wij nog gereformeerd
leven in onze ziel hadden. Slechts de Classis
Amsterdam heeft geprotesteerd. Maar het ant»
woord der Regeering was, dat zij haar protest
bij de komende Synode moest indienen, m.a.w.
gij moogt protesteeren als de organisatie een»
maal haar beslag gekregen heeft, dus wanneer
het te laat is.
Toch was er in 1834 nog een klein groepje
dat zich bij den toestand niet kon neerleggen.
Zij die deze tot hun vaderen hebben gehad
mogen ook op een familiestuk wijzen en op
dat familiestuk mogen zij grootsch zijn, omdat
hun vaders zich niet hebben willen buigen
onder het juk der tyrannie.
Spreker wijst dan op de Reveil.beweging die
voornamelijk in de hoogere kringen ingang
vond. Deze Reveil.mannen beseften weer dat
de Geest der wedergeboorte over ons volk
moest komen wilde het redding vinden. Spr.
zegt niet dat deze beweging in alle deelen zui»
ver is geweest. Maar dat het die mannen te
doen was om het geestelijk leven was toch
geen slecht teeken.
Doot deze Reveil.beweging is de Anti. Rev.
Partij gegrond. Dat beginsel hebben onze
Anti Rev. in de ziel gehad en van dit begin»
sel zijn ze uitgegaan.
Een strijd die alle Gereformeerden aangaat.
In 1862 heeft een groep mannen in de Ned.
Herv. Kerk een confessioneele vereeniging op.
gericht en zij dachten met het terug grijpen
naar de formulieren van Eenheid reeds veel
bereikt te hebben. Deze mannen hebben zich
aaneengesloten en later vindt men ze terug in
de Gereformeerde beweging Deze mannen
poogden een eind te maken aan de Kerkelijke
organisatie en dat dit doel nu nog niet be>
reikt is valt diep te betreuren. Voor dit ideaal
moet nog worden gestreden. En deze strijd is
een strijd die alle gereformeerden in en buiten
de Hervormde Kerk aangaat In dezen strijd
behoort geheel ons gereformeerd volk in alle
Kerken van Nederland één te zijn.
Dat stuk hebben wij van onze grootvaders
en het ligt nog voor onze kinderen.
soon alhier is door de gemeentepolitie proces»
verbaal opgemaakt wegens mishandeling van
haar buurvrouw
Tot leden van het College van Zetters
van 's Rijks directie belastingen zijn herbe.
noemd de heeren M. Born G.Lzn en J. A.
Slis Jzn., die beiden deze benoeming Ih-fc-Sen
aanvaard.
Opnieuw is bij l>«
bouwer onder deze ge-
zeer geconstateerd.
Morgenavond
in de Bewaarsch»
worden gehouden
oprichting te kom
den Vrijwilligen 1
Den dienstplu
lichting 1923, is voo
dienstplicht' wegens
heid.
Vorige week
pl.m. 1400 H.L ut
aardappelen verscp
.MIDDELHAR
ongeluk een stu}
men. Geneeskur
Als gevont
Visschersdijk, et
deponeerd.
Toen dhr E
land begaf, wei
boerenwagen. Zy
nield en hij zei
blessuren. Twee
hem over het lij
Voor het e
slaagde dhr. A
Middelharnis.
De collecte
staande blinden
opgebracht, wa.
gevers en geefs'
Door den
tot Zetters v;
benoemd de b
OUDE TONGE. 25 October zal er een
hersihouw in den Heerenpolder worden ge»
houden.^ Belanghebbenden houden er reke»
mng mede
Al 1 kan gemeld wor»
-"10 mud
300
DEN BOM
zeer onder hc
is geweken.
Tot le
voor 's Ry
noemd de
selman.
Met I
P. Bakela
nachtwake
Van»
week vers
H.L uien
Tegen
is in de O.
van jongel:
om te komt
Landstorm, (ei
voorgeoefendheid. j.»,
Bij den heer P Baueiaa. 5i. is ten Kooi
gegroeid met het kolossale gewicht van 24 K.G.
Voor de te houden bazar van het Hoef»
ijzerveibond te Middelharnis heeft dhr. Mast
alhier, een 60»tal prachtige planten beschikbaar
gesteld.
Tot afgevaardigde naar de algemeene ver»
gadering van het Groene Kruis te Rotterdam
is benoemd dhr, P. Bisschop, alhier.
su4 uuuat men -
licht kan voorzien. Zom. .'.der
aangeslotene dan ook licht.
GOEDEREEDE. De landbouwer M. H.
heeft een perenboom, waarvan hij vruchten
heeft geplukt die een gewicht hebben van 5
tot 8 ons.
Dr. Kuyper heeft in 1886 aan dat werk ge»
knabbeld en wel op een manier waai tegen
weinig te zeggen valt. Dr Kuyper is gaan
graven in de oude documenten van ons Kerk»
recht. Hij durfde op te treden voor het recht
van de plaatselijke Kerk, en toen hij felle
tegenstand kreeg moest hij de consequenties
aanvaarden.
Spr. zegt niet dat Dr. Kuyper uit de Herv.
Kerk is gedreven, en spr. zegt ook niet dat
hij er uitgegaan is. Maar wat er in 1886 is
gebeurd was in ieder geval de consequentie
van het begonnen proces. Ware het Dr. Kuy«
per toen gelukt alle Gereformeerden uit de
Herv. Kerk mede te nemen, dan had men
niet anders overgehouden dan een ledige or»
ganisatie. Dr. Kuyper had dan den wortel der
Gereformeerde Kerk uit de organisatie uitge»
rukt. Dit had dan toegejuicht moeten worden
als een waardig pendant van het werk van
1618. Wij waren dan van de organisatie afge.
weest. Maar dat is niet gelukt.
Zoo bloeit uit den wortel van het Gerefor.
meerde beginsel, zoowel in als buiten de Herv.
Kerk, het Gereformeerde leven op. En dit
Gereformeerde leven is één, een zoowel in
als buiten de Hervormde Kerk. Het doet spr.
altijd leed als hij bemerkt dat er Gerefor»
meerden zijn die zich zoo op hun gemak
voelen in hun clubje, waarin zij zelf thuis
behooren. In het buitenland is dat anders.
Daar vraagt men niet in de eerste plaats van
welk Kerkverband men deel uitmaakt, men is
daar één, mits men maar voelt dat men door
één Geest gedreven en bezield wordt. In ons
land is het echter mogelijk dat Gereformeer.
den geen gemeenschap met elkander hebben
niet voelen dat zij één zijn. Maar dat mag
niet, dat gaat tegen het werk des Heiligen
Geestes in, Die wil dat wij allen één zijn.
Onze voorgangers hebben dan ook de dure
roeping hierop te wijzen en toenadering te
zoeken.
De plaatselijke Kerk.
Dan wijst spr. op het Gereformeerde Kerk»
recht. Het Gereformeerde Kerkrecht kent
slechts de plaatselijke Kerk. Spr. zou zelfs nog
verder willen gaan en de, wat hij noemt
xdomine's Kerk", invoeren op grootere plaatsen
waar meer dan een predikant in het zelfde
verband het Woord hebben te bedienen. Iedere
Kerk behoort zelfstandig te staan en haar
eigen predikant te hebben. Niet zoo, dat men in
groote steden b.v. een Kerkeraad heeft met
verscheidene predikanten. Wanneer wij de
«dominè's Kerk» invoeren, is er meer kans
dat wij de zuiverheid van tucht en leer be»
houden. Geen twee predikanten al zijn zij
allebei Gereformeerd zijn aan elkander gelijk
10 cent per regel.
en daarom moet iedere predikant een eigen
Kerkeraad hebben en zelfstandig staan. Dat is
overeenkomstig de Heilige Schrift. Wanneer
Johannes bevel krijgt te schrijven aan «den
Engel der gemeente», beteekent die Engel de
Bisschop of wat wij noemen de Herder, de
predikant, dan staat dat in het enkelvoud niet
de Engelen, maar de Engel der gemeente. Iedere
gemeente had haar eigen herder en leeraar.
Dat is ditmaal bet geval, nu Het Voik vei»
telt, dat «de heer Den Ouden in de antirevo»
lutioDJire pers haarfijn komt uitrekenen, dat
bij de 62513 stemmen, die de beer Keisten
het vorig jaar bij de verkiezingen telde, er
minstens 17.000 van vrouwen geweest moeten
zijn.»
De ditmaal °nliike« titulatuur
vleit mij
s
irtciig.
De grootere zullen evtfl""uiépei ut oeurs
moeten tasten. Dat zal noodwendig mee»
brengen, dat men de contributie aan de
afdeeiicgen ^elve op behoorlijk peil brengt.
Daar hebben wij al jaren aaneen op ge»
wezen en het spijt ons, dat enkele afd.
daarin nog niet voldoende voorden hébben»
oorlelletje en vermaande mij verstandiger ie
zijn. Den volgenden ochtend van stok komend,
ontwaarde hij, dat de heele loop met nieuwe
pulp was belegd. Wat 'is dat, vroeg hij, al»
weer een nieuw vloerkleed Kort daarop zag
hij de kinderen, allemaal kinderen van zijn
eerste vrouw, en uit denzelfden toon geboren,
want bij mij komt de Ooievaar niet op .be»
- -k, he»-lesi>.?al nieuw in de vetren gestoken,
'einste hénnetje een kleedje
■ie was gezet, Vat dat
Een dag weer daarna
igebracbt in de ren
Yï in de leghokken,
lies zoo niet voor»
dat de vrouw haar
De bom moest ten
tnkmoedigheid van
ook baar grenzen,
vleugels, liep met
Heltlooper heen en
tigd gekraai schal»
gedroeg zich als
r uit Puttershoek.
gespannen in het
als het er op aan
zoomin hij 'n
slotte «victorie»
:n andere reden is
weest, want onder
nigt zonder reden,
iote, een huisplaag»
eel mooier en jonger
man bij een Paradijs
de Sijs. Zij kan zingen
n als een Reiger, en
Uil. Mijn gemaal beeft
'1, onder zijn bescher»
■n en in acht dagen,
<ats vond om aan haar
doet hij alle moge»
rite om haar gebreken
"at één*2oo erg als
.lit gehad. Een dienst»
•ogelwanneer men
'antreft die- goed is,
1 men dat ze zingen,
a. Ik wilde haar weg»
zeihandel nu niet
p, wantje hebt direkt
tien hangen die zoo
bij levendig en tierig,
dan wanneer zij zoo
val hebben zij meestal
re ziekte onder bare
t dan wij bedenk het
mag nooit wijzer zijn
(i tijd. Zij is een Parel'
etgeleken. Ik herinner
lie zoo'n last had van
en Raaf uit Ravensiem,
draaide als een kip die
aken. Mienlje Specht, die
aan het kloppen was, een
Taluw, nog groener -dan een
„»ir vink, een Grasvink of 'n Graspar-
-.«rf, wiens vader Kraai werd genoemd daar
hij het vak van bidder uitoefende, en den
bijnaam droeg van Pimpelmees, daar hij veel
van nieurie(ën) hield, en dan kon doorslaan
als een blinden Vink. En die Eend, met haar
bals als die eener Zwaan die weggeioopen is,
voor mjjn part naar Indië (18). Zij was zoo
dom als eert Casts ca Loc wei dsi spreekwee»