Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. H. D. DE KLERK ZOKEN een Geschenk te einden IN HOC SIGNO VINCES Drie Bladen. ZATERDAG 27 NOVEMBER 1926 41ste JAARGANG TWEEDE BLAD. Het Sint Nicolaasfeest e Brieven. No 3280 P. êrïgeüng&iL W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Ad minis tra tl e, franco toe te zenden aan de Uitgevers Dit nummer bestaat uit dten 60«t Hen60<* etten 75<* etfen90ct abletten. 75ct oth, en Drogisten De Rijks Hoogere Burger school te Middelharnis. Rede Dr. Severijn. Wie uwer heeft er wel eens aan gedacht dat Sint Nicolaas met zijn langen baard, die goede milde bisschop, die zooveel eeuwen geleden geleefd heeft, ook eens een kind was, met heldere oogen en een hart van goud. Waarschijnlijk niemand. Welnu, de geest van Sint Nicolaas leeft nog in de meeste kinderharten voort en telkenjare met z'n verjaardag worden de goede en blijde gaven door de kinderen van alle gezindten verwacht en deze verwachting wordt door de meeste ouders niet beschaamd. Doch niet alleen voor de kinderen, doch ook voor de grooten is het Sint Nicolaasfeest een gelegenheid om elkaar een geschenk te vereeren, hetzij de vrouw aan den man, het meisje aan haar verloofde of omgekeerd de man aan de vrouw, de jonge man aan zijn beminde. Reclame-Mededeelingen. Sint Nicolaas heeft ook dit jaar weder het vanouds bekende Tapijt-, Meubel- en Beddenhuis Hoogstraat 208, Rotterdam niet vergeten, om een ruime voorraad Geschenken af te geven en daar is voor een ieder de gelegenheid om uit die ruime keuze Tafelkleeden, Divankleeden, Schoorsteen- loopers, Kussens, Kleedjes, Karpetten, Spreien Dekens, Kinderwagens, Poppenwagens, Pop penwiegen, Celluloid Poppen, Werkmandjes, Sigarenkastjes, Theetafels, Muziekstandaards, Vouwstoelen, Tochtschermen, Japansche Satsumavazen, Vliegende Hollanders enz. WBÊÊÊÊÊ vreemd verschiensel iland vindt Ik haawe schreve, dat wiele in binne, dat wiele >aejen, in toch, jae in dagen zegge van ons Zondags twee mal zoo trouw de mid» komme, in toch ka'je nschen alleen mar t o zou nauw neme, binne. bie diezelfde men. an op, in as je 't nog luk op, dat die men. o zoo vroom binne praete, in over den beschouwe ze as iets aparts, as iets, dat ren op deze aerde om» :al goeie beste Kriste» eige wel o zoo nauw ze un gr o j te fout, gezeit ze knippe 't rdeur krieg je die ver» stige menseden binne van deze aerde, van lore is, in daerom dur bekommere, ze slaen meugeluk deur, pre» binnen te laopen, in paar draoije zooas het der binne merk je .ichte over dun groo» verzienking, in 't ver» i, deugden enz., in dat mekaore daer us bie Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bij vooruitbetaling. BUITENLAND bi] vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS 50MMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zQ beslaan. Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. iver komme mun geen richting. .nd te bewaeren voor mot'er wat aeres ge» weer an 't werk. mar hoe Deur ons hten Deur te waer» >de? Jae, dat binne die je niet mag ver» alleen is niet genogt.a. beure deur ons, wis^-"' en bluuvende vrucht en beginne om Gods te passen zooas 't azze men dat doewe, Islag legge an ons ge» wat men tekortkom» ns mot de refermaotie in 't merg van onze Daeruit wordt Kerke, opgebouwd, 't Huus» aeruit 't heele volks» d wordt, voor ons zoo nauw uushouwen inrichte, Woord opvatte. Dat dat binne twee z-eken .ekaore saemenhange. lawe men noodig voor ng van ons zieleleven Woord leze, jae as 't Mar men haawe dat evel hard noodig voor ng van ons huuselijk wiest daerop as f 8b De godzaolighëid >ant 't heeft ('t bei'at t tegenwoordige en t an spreekt deSchrift .gen die ons zieleleven ver de diengen van 't zoo, dat de Apostels itdeur weer in 't breje nan in vrouwe, ouwers isknechten, vromkom» van ofzakking van 't men dan de diengen werkeluk binne. In dan toch brienge on» ■7oord, dat alleen wies mar dat tevens de •at. achten van't Woord vatte, zieje mrnjuust e dat Woord in zich taek niet makkelukker want dan zieje mun roeping. Dan schittert i volle heerlij keid in len dat ten grondslag :erde opvatting van geweest, in wie iraet of spreekt tegen it heulje aoles bezaege Woord van God in niet 't minste, in der Gods Geest en genade oders wazze niet zoo -ig een haop menschep lod, in knielden in t n offerden der leven, id dankoffer an Hem >d op elk terrein van lienden, konne zeon» gunst ons land vrie< ordinanties beleve, in 1de gewetensvrieheid zoo egoïstisch geweest godsdienst, hadde ze en kanne verichte. ndput van onze vao' dat dan noe aok nog in naem, mar indet' ortbouwe in 't _sPO, ofgebaekend, in da' mit dur bloed. zegen hoor 't I) egen, ist, Zijn Woord I (Da Costa). FLAKKEEËNAER. 0 De tegenwoordige directeur der school ver» trekt de volgende week naar Appingedam. Wij hopen dat hij het daarginds er beter zal afbrengen dan hier. Nu vernemen wij, dat zijn opvolger eerst over eenige weken in functie zal treden, zoodat in dien tusschentijd de leeraar Denier van der Gon directeur zal zijn. Het is onze plicht daartegen te protesteeren. Hoe gaarne wij ook willen medewerken om de onrust, door de R. H. B. S. op ons eiland teweeggebracht, tot bedaren te brengen, en hoe gaarne wij ook gezwegen hadden, het is onze plicht te spreken. Deze man is als directeur onaannemelijk. Hij J/*-® de verantwoordelijkheid op zich (zie zijn sen ingezonden stuk in ons blad van 17 juli 1926 en ook in Onze Eilanden) van het op een uitvoering in de school gezongen liedje, dat in het ééne couplet het woord Halleluja looft den Heere) bevatte en in het volgende couplet een hinderlijken vloek welke te en» stelling het liedje tot een ergerlijke profanatie maakte. Hij beschuldigde ons dit liedje ver» draaid te hebben weergeven Ds. v. Montfrans tartte hem openlijk zijn beschuldiging waar te maken en hij bleef in gebreke dit te doen. Hij schreef, met zijn naam er onder, dat hij het liedje «grappig» vond Zulk een man is voor ernstig denkende ouders niet mogelijk. Hij is bovendien van de vast aangestelde leeraren de jongste en heeft een korte schoolervaring, hij heeft zich bij zijn collega's zoo gehaat gemaakt, dat zij hem op straat voorbij loopen. Wij begrijpen niet hoe de inspecteur er toe gekomen is juist dezen man bij den minister voor te dragen als vast aangestelden waarnemer van den directeur. Het schijnt wel, dat de inspecteur door den directeur om den vinger werd gewonden en den objectieven blik geheel miste. Maar dit is des inspecteurs zaak, onze zaak is, dat wij seen leeraar niet als directeur willen slikken C» dat wij tegen zijn aanwezigheid in de functie van waarnemend of plaatsvervangend directeur protesteeren en zullen blijven protesteeren. Indien de rust op de school zal wederkeeren, dan zijn voorts, volgens onze meening, twee dingen noodig, dat de school worde een on» derwijsinstituut zonder meer, en dat de toe» komstige directeur zelf directeur zal zijn en alleen, zonder den bijstand van een vasten «onderdirecteur» (dien de we^ trouwens niet kent), zoodat de school bestuurd zal worden door één hoofd, niet door een stel van twee consuls of door een driemanschap, zooals nu. Donderdagmiddag sprak te Middelharnis voor de Anti'Rev. Partij op Flakkee Dr. Seve» rijn, Ned. Herv. predikant te Dordrecht. De heer Wamaer, Voorzitter der Hulp»Cen» trale, opende deze druk bezochte vergadering op de gebruikelijke wijze, sprak een kort openingswoord en gaf het woord aan Dr. Severijn. Deze spreker begon met te wijzen op het feit, dat wat de gemoederen op Flakkee be« roert, niet van plaatselijken aard is, doch in het geheele land voorkomt. Ware dat niet zoo dan zou spr. de vrijmoedigheid missen om naar Flakkee te komen en over deze dingen te spreken. Nu kan spr. dit echter wel doen en met te meer liefde is hij naar Flakkee ge» komen, omdat hij zich tot dit stoere volk voelt aangetrokken. Eens in Ouddorp als predikant beroepen mocht hij na een ernstigen geeste» lijken strijd, hieraan geen gehoor geven. Maar wat er in het Flakkeesche volk nog ligt trekt hem bizonder aan. 't Is niet de bedoeling een rede te houden over een bepaald onderwerp. Het is eigenlijk maar een discussie welke spr. met de Flakkee» sche broeders wenscht te voeren. Veel kritiek. Er is veel kritiek op de Anti.Rev Partij uitgebracht en ook in onze dagen wordt het wapen der kritiek lustig gehanteerd. Inzonder» beid jongeren onder ons geven zich hieraan over. Kritiek is dan ook een eigenschap van jeugd. Als men wat ouder wordt vermin. Ottt dat wel, maar spr. voegt er aan toe, dat dan aan kritiek overblijft scherper wordt. Vooraf dient men zich echter rekenschap te ?ev«n wat de Anti» Rev. in ons land gedaan ®«ft. En dat is voor ons niet gemakkelijk. Ue Historicus die over honderd jaren zal te oordeelen hebben, hij moge vrijzinnig of ge» ?°vig christen zijn, zal constateeren dat de heeft Part8 ie4s 8ro°ts in ons land verricht ky^Maa'en dat niet zoo omdat wij te dicht y Het is er mee als met het bezichtigen van een monument b.v. een hooge Kerktoren. Staan wij vlak voor den Utrechtschen dom, dan zien we niet anders dan een stuk oude verweerde muur, met barsten en scheuren. Maar staan we op driehonderd meter afstand dan krijgen we toch een anderen indruk van dien Dom en bewonderen wij de schoone architectuur. Zoo is het ook met de Anti.Rev. Partij. Om haar goed te beoordeelen moet men op een afstand staan. En daarom zal de historicus, die over honderd jaren leeft, erkennen dat er in dezen tijd iets door de Anti.Rev. Partij tot stand gebracht is, dat groote waarde en invloed heeft gehad voor geheel ons land. En als hij ons land dan gaat beschouwen in verband met het geheele continent van Europa, dan zal hij hetgeen de Anti'Rev. in Nederland gedaan heeft nog grooter achten. Maar wij die in dezen tijd leven, zien daar niet veel van. Wij staan er te dicht bij en let» ten daarom meer op de barsten en de scheuren en de steenen die los zijn. Gedreven door een geestelijk beginsel. Een feit is het, dat toen de Anti.Rev. in de helft der vorige eeuw op kwam zij werd ge. dreven door een geestelijk beginsel. Toen beeischte het liberale beginsel, opgekomen uit de Fransche Revolutie en door dat liberale beginsel hebben onze vaderen zich helaas laten leiden. Zij hebben toegelaten dat de Ned. Herv. Kerk de Synode als organisatie werd opgelegd. Wij waren toen nog allen Hervormd, dus dat verwijt treft ons allen. Wij hadden dat niet mogen toelaten. Wij hadden de Vrije Kerk moeten houden en ons aan geen banden mo> gen laten leggen zoo wij nog gereformeerd leven in onze ziel hadden. Slechts de Classis Amsterdam heeft geprotesteerd. Maar het ant» woord der Regeering was, dat zij haar protest bij de komende Synode moest indienen, m.a.w. gij moogt protesteeren als de organisatie een» maal haar beslag gekregen heeft, dus wanneer het te laat is. Toch was er in 1834 nog een klein groepje dat zich bij den toestand niet kon neerleggen. Zij die deze tot hun vaderen hebben gehad mogen ook op een familiestuk wijzen en op dat familiestuk mogen zij grootsch zijn, omdat hun vaders zich niet hebben willen buigen onder het juk der tyrannie. Spreker wijst dan op de Reveil.beweging die voornamelijk in de hoogere kringen ingang vond. Deze Reveil.mannen beseften weer dat de Geest der wedergeboorte over ons volk moest komen wilde het redding vinden. Spr. zegt niet dat deze beweging in alle deelen zui» ver is geweest. Maar dat het die mannen te doen was om het geestelijk leven was toch geen slecht teeken. Doot deze Reveil.beweging is de Anti. Rev. Partij gegrond. Dat beginsel hebben onze Anti Rev. in de ziel gehad en van dit begin» sel zijn ze uitgegaan. Een strijd die alle Gereformeerden aangaat. In 1862 heeft een groep mannen in de Ned. Herv. Kerk een confessioneele vereeniging op. gericht en zij dachten met het terug grijpen naar de formulieren van Eenheid reeds veel bereikt te hebben. Deze mannen hebben zich aaneengesloten en later vindt men ze terug in de Gereformeerde beweging Deze mannen poogden een eind te maken aan de Kerkelijke organisatie en dat dit doel nu nog niet be> reikt is valt diep te betreuren. Voor dit ideaal moet nog worden gestreden. En deze strijd is een strijd die alle gereformeerden in en buiten de Hervormde Kerk aangaat In dezen strijd behoort geheel ons gereformeerd volk in alle Kerken van Nederland één te zijn. Dat stuk hebben wij van onze grootvaders en het ligt nog voor onze kinderen. soon alhier is door de gemeentepolitie proces» verbaal opgemaakt wegens mishandeling van haar buurvrouw Tot leden van het College van Zetters van 's Rijks directie belastingen zijn herbe. noemd de heeren M. Born G.Lzn en J. A. Slis Jzn., die beiden deze benoeming Ih-fc-Sen aanvaard. Opnieuw is bij l>« bouwer onder deze ge- zeer geconstateerd. Morgenavond in de Bewaarsch» worden gehouden oprichting te kom den Vrijwilligen 1 Den dienstplu lichting 1923, is voo dienstplicht' wegens heid. Vorige week pl.m. 1400 H.L ut aardappelen verscp .MIDDELHAR ongeluk een stu} men. Geneeskur Als gevont Visschersdijk, et deponeerd. Toen dhr E land begaf, wei boerenwagen. Zy nield en hij zei blessuren. Twee hem over het lij Voor het e slaagde dhr. A Middelharnis. De collecte staande blinden opgebracht, wa. gevers en geefs' Door den tot Zetters v; benoemd de b OUDE TONGE. 25 October zal er een hersihouw in den Heerenpolder worden ge» houden.^ Belanghebbenden houden er reke» mng mede Al 1 kan gemeld wor» -"10 mud 300 DEN BOM zeer onder hc is geweken. Tot le voor 's Ry noemd de selman. Met I P. Bakela nachtwake Van» week vers H.L uien Tegen is in de O. van jongel: om te komt Landstorm, (ei voorgeoefendheid. j.», Bij den heer P Baueiaa. 5i. is ten Kooi gegroeid met het kolossale gewicht van 24 K.G. Voor de te houden bazar van het Hoef» ijzerveibond te Middelharnis heeft dhr. Mast alhier, een 60»tal prachtige planten beschikbaar gesteld. Tot afgevaardigde naar de algemeene ver» gadering van het Groene Kruis te Rotterdam is benoemd dhr, P. Bisschop, alhier. su4 uuuat men - licht kan voorzien. Zom. .'.der aangeslotene dan ook licht. GOEDEREEDE. De landbouwer M. H. heeft een perenboom, waarvan hij vruchten heeft geplukt die een gewicht hebben van 5 tot 8 ons. Dr. Kuyper heeft in 1886 aan dat werk ge» knabbeld en wel op een manier waai tegen weinig te zeggen valt. Dr Kuyper is gaan graven in de oude documenten van ons Kerk» recht. Hij durfde op te treden voor het recht van de plaatselijke Kerk, en toen hij felle tegenstand kreeg moest hij de consequenties aanvaarden. Spr. zegt niet dat Dr. Kuyper uit de Herv. Kerk is gedreven, en spr. zegt ook niet dat hij er uitgegaan is. Maar wat er in 1886 is gebeurd was in ieder geval de consequentie van het begonnen proces. Ware het Dr. Kuy« per toen gelukt alle Gereformeerden uit de Herv. Kerk mede te nemen, dan had men niet anders overgehouden dan een ledige or» ganisatie. Dr. Kuyper had dan den wortel der Gereformeerde Kerk uit de organisatie uitge» rukt. Dit had dan toegejuicht moeten worden als een waardig pendant van het werk van 1618. Wij waren dan van de organisatie afge. weest. Maar dat is niet gelukt. Zoo bloeit uit den wortel van het Gerefor. meerde beginsel, zoowel in als buiten de Herv. Kerk, het Gereformeerde leven op. En dit Gereformeerde leven is één, een zoowel in als buiten de Hervormde Kerk. Het doet spr. altijd leed als hij bemerkt dat er Gerefor» meerden zijn die zich zoo op hun gemak voelen in hun clubje, waarin zij zelf thuis behooren. In het buitenland is dat anders. Daar vraagt men niet in de eerste plaats van welk Kerkverband men deel uitmaakt, men is daar één, mits men maar voelt dat men door één Geest gedreven en bezield wordt. In ons land is het echter mogelijk dat Gereformeer. den geen gemeenschap met elkander hebben niet voelen dat zij één zijn. Maar dat mag niet, dat gaat tegen het werk des Heiligen Geestes in, Die wil dat wij allen één zijn. Onze voorgangers hebben dan ook de dure roeping hierop te wijzen en toenadering te zoeken. De plaatselijke Kerk. Dan wijst spr. op het Gereformeerde Kerk» recht. Het Gereformeerde Kerkrecht kent slechts de plaatselijke Kerk. Spr. zou zelfs nog verder willen gaan en de, wat hij noemt xdomine's Kerk", invoeren op grootere plaatsen waar meer dan een predikant in het zelfde verband het Woord hebben te bedienen. Iedere Kerk behoort zelfstandig te staan en haar eigen predikant te hebben. Niet zoo, dat men in groote steden b.v. een Kerkeraad heeft met verscheidene predikanten. Wanneer wij de «dominè's Kerk» invoeren, is er meer kans dat wij de zuiverheid van tucht en leer be» houden. Geen twee predikanten al zijn zij allebei Gereformeerd zijn aan elkander gelijk 10 cent per regel. en daarom moet iedere predikant een eigen Kerkeraad hebben en zelfstandig staan. Dat is overeenkomstig de Heilige Schrift. Wanneer Johannes bevel krijgt te schrijven aan «den Engel der gemeente», beteekent die Engel de Bisschop of wat wij noemen de Herder, de predikant, dan staat dat in het enkelvoud niet de Engelen, maar de Engel der gemeente. Iedere gemeente had haar eigen herder en leeraar. Dat is ditmaal bet geval, nu Het Voik vei» telt, dat «de heer Den Ouden in de antirevo» lutioDJire pers haarfijn komt uitrekenen, dat bij de 62513 stemmen, die de beer Keisten het vorig jaar bij de verkiezingen telde, er minstens 17.000 van vrouwen geweest moeten zijn.» De ditmaal °nliike« titulatuur vleit mij s irtciig. De grootere zullen evtfl""uiépei ut oeurs moeten tasten. Dat zal noodwendig mee» brengen, dat men de contributie aan de afdeeiicgen ^elve op behoorlijk peil brengt. Daar hebben wij al jaren aaneen op ge» wezen en het spijt ons, dat enkele afd. daarin nog niet voldoende voorden hébben» oorlelletje en vermaande mij verstandiger ie zijn. Den volgenden ochtend van stok komend, ontwaarde hij, dat de heele loop met nieuwe pulp was belegd. Wat 'is dat, vroeg hij, al» weer een nieuw vloerkleed Kort daarop zag hij de kinderen, allemaal kinderen van zijn eerste vrouw, en uit denzelfden toon geboren, want bij mij komt de Ooievaar niet op .be» - -k, he»-lesi>.?al nieuw in de vetren gestoken, 'einste hénnetje een kleedje ■ie was gezet, Vat dat Een dag weer daarna igebracbt in de ren Yï in de leghokken, lies zoo niet voor» dat de vrouw haar De bom moest ten tnkmoedigheid van ook baar grenzen, vleugels, liep met Heltlooper heen en tigd gekraai schal» gedroeg zich als r uit Puttershoek. gespannen in het als het er op aan zoomin hij 'n slotte «victorie» :n andere reden is weest, want onder nigt zonder reden, iote, een huisplaag» eel mooier en jonger man bij een Paradijs de Sijs. Zij kan zingen n als een Reiger, en Uil. Mijn gemaal beeft '1, onder zijn bescher» ■n en in acht dagen, <ats vond om aan haar doet hij alle moge» rite om haar gebreken "at één*2oo erg als .lit gehad. Een dienst» •ogelwanneer men 'antreft die- goed is, 1 men dat ze zingen, a. Ik wilde haar weg» zeihandel nu niet p, wantje hebt direkt tien hangen die zoo bij levendig en tierig, dan wanneer zij zoo val hebben zij meestal re ziekte onder bare t dan wij bedenk het mag nooit wijzer zijn (i tijd. Zij is een Parel' etgeleken. Ik herinner lie zoo'n last had van en Raaf uit Ravensiem, draaide als een kip die aken. Mienlje Specht, die aan het kloppen was, een Taluw, nog groener -dan een „»ir vink, een Grasvink of 'n Graspar- -.«rf, wiens vader Kraai werd genoemd daar hij het vak van bidder uitoefende, en den bijnaam droeg van Pimpelmees, daar hij veel van nieurie(ën) hield, en dan kon doorslaan als een blinden Vink. En die Eend, met haar bals als die eener Zwaan die weggeioopen is, voor mjjn part naar Indië (18). Zij was zoo dom als eert Casts ca Loc wei dsi spreekwee»

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1926 | | pagina 3