voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden «JE BieCIIMR* Is Uw borst beklemd? AbdusïroOP Antire volufionair Orgaan mlÊÊÈÊsËmk kes! ZATERDAG 20 NOVEMBER 1926 41STE JAARGANG iles s ECHT Op den Uitkijk. No. 3278 9,50 4,50 !2,50 IN HOC SIGNO VINCES mm "•"H *neni d lage J et oude lagazijn 3 idam| et meer ïodellen W. BOEKHOVEN ZONEN AlTeTtiikken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers siiisanlc JMELSDUr lden aan leden jaars. Ze neemt l0 pCt. 's-jaars, Voorschotten aangevraagd leden van het id tot inbreng- n gelden eiken nd van 6-8 uur ssier B.J0PPEGZ. trassen nakerll, Tapllthandel e fluplngsmatrassen EERSTE BLAD. Calvinisme en Lutheranisme. Het Lutheranisme stelt zich op het standpunt van een personalistische ge zagsleen Dit vloeit voort uit zijn grondidee alles wat is, concentreert zich om het eene de individualistische zaligmaking, ie menschelijke persoonlijkheid in haar staat van ellende en in haar staat van verlossing. Stahl bouwt op deze theorie voort. Uitgaande van de Persoonlijkheid Gods, zag hij in de schepping de trek dier ^■soonlijkheid terug en in zijn Staat- dig stelsel tracht hij deze idee door te voeren. Dit personalisme bepaalt ook de gezagsidee. Stahl was dan ook pur sang monarchist. De republiek kon zijn bekoring niet trekken. Wij wezen er reeds op dat Lohman deze idee bij ons invoerde in zijn gezagsleen Het gezag, de Overheid staat in deze leer boven de wet. Binnen de grenzen der wet moeten de onder danen volgens deze leer gehoorzamen aan den persoonlijken wil des Konings. Hiertegenover staat het Calvinisme. En dus ook de Anti-Revolutionaire partij. Want de Anti-Rev. partij is door en door Calvinistisch. Zij spreekt dat uit in haar beginsel program. Art. één toch zegt letterlijk De Anti-Rev. of Christelijk-Histo- rische partij vertegenwoordigt, voor zooveel ons land aangaat, den grond toon van ons volkskarakter, gelijk dit, door Oranje geleid, onder invloed der hervorming, omstreeks 1572, zijn stempel ontvingen wenscht dit, over eenkomstig den gewijzigden volks toestand, in een vorm, die aan de behoeften van onzen tijd voldoet, te ontwikkelen." Welnu de grondtoon van ons volks karakter in 1572 was bij uitstek Cal vinistisch. En in diezelfde lijn heeft zich onze partij ontwikkeld. Groen van Prinsterer heeft in zijn ;atere periode nadrukkelijk in de Cal vinistische richting zich bewogen. Voor al was dit vrucht van zijn onderzoe kingen in het Huisarchief van Oranje. Van hem is dit gevleugeld woord: „Nous sommes issus de Calvin", d.w.z. »wij zijn de geesteskinderen van Calvijn" en ook dit andere niet minder bekende „In het Calvinisme ligt de oorsprong en waarborg van onze constitutioneele vrijheden." Nu moet hier een misverstand direct worden afgesneden. Men make uit dit grondprincipe niet op dat er in onze partij nu slechts voor Calvinisten alleen plaats zou zijn. Trouwens de praktijk leert wel an ders! De Standaard, ons hoofdorgaan heeft hiervan eens gezegd: „Lutherschen Doopsgezinden, en wie niet al, kunnen al zijn ze kerkelijk van ons gescheiden' zeer wel politiek met ons saamwerken' mits ze, door gelukkige inconsequentie' in de politiek goed Calvinistisch zijn." Maar wat moeten wij dan onder Calvinisme verstaan? Ook hier dient vooraf alle misver stand te worden tegengegaan. Men vereenzelvige Calvinisme niet den persoon van Calvijn. Calvinisme rs een veel ruimer begrip, het is ook Ihpt -uder dan CalviJn> immers vindt ■y ,z'jn oorsprong in het Woord van 04 zelve. Dat wij er den naam van Calvijn aan verbinden vindt zijn oor zaak in het feit, dat deze groote her vormer als middel in Gods Hand de zuivere gedachte van het Calvinisme in breeden kring heeft uitgedragen en heeft verdedigd tegenover verschillende dwaalleeringen van zijn tijd. Het Cal vinisme is geen stelsel van Calvijn, de hervormer heeft het slechts in zijn tijd in Kerk, Staat en Maatschappij willen toepassen. Wij aanvaarden dus niet alles wat Calvijn gezegd en gedaan heeft onvoorwaardelijk. Immers sluit juist het Calvinisme menschelijke onfeilbaar uitEn aan .de andere zijde heeft het Calvinisme na Calvijn zich verder ontwikkeld, zoodat wij meer licht over vele pi oblemen kunnen laten schijnen dan Calvijn doen kon. Maar onder dit voorbehoud dan, moet aanvaard worden dat in de wer ken van Calvijn de grondbeginselen, de hoofdlijnen en de fundamenten van het Calvinisme duidelijk zijn neergelegd. En als basis voor dit alles heeft Calvijn aangegevende absolute Sou- vereiniteit Gods over- en in nauw ver band daarmede de absolute afhankelijk heid van al het geschapene. Men moet deze gedachte in haar diepsten zin vatten. Anders brengt het ons weinig verder. Immers de geheele christenheid beleidf Gods Sovereiniteit. Maar het verschil ligt juist hierin, dat het Calvinisme niet bij de erkenning blijft staan, maar deze Sou- vereiniteit nu ook onvoorwaardelijk toepast in geheel de Schepping. De Goddelijke Souvereiniteit vormt bij het Calvinisme de hoeksteen waarop alles komt te rusten. Hiertusschen mag zich niets en niemand dringen. Er bestaat een absolute scheiding tusschen God als Schepper en den mensch als schep sel. Hiertusschen ligt een onoverko melijke grens. En die grens is de Wet. Dit moeten wij in algemeenen zin opvatten. Deze wet die God stelt, waar Hij als maker dus boven staat, besluit alle schepselen er onder. Die wet bindt God niet, maar bindt het schepsel. Hiermede wordt alle pantheïsme bij den wortel afgesneden. Ook pantheïsme in vromen vorm. Die is er ook Men vindt dit onder menschen met mystieken aanleg. In hun terminologie openbaart zich dit duidelijk. Zij vereenzelvigen hun zieleleven met het wezen Gods. Zij gaan in God den Schepper op. Zij"' spreken van het „lieve Wezen" waarin „zij zichzelve verliezen" enz. Dit nu is ook pantheïsme. Wij blijven schepsel onder en afge scheiden van God als Schepper. Nu weten wij wel dat deze vrome menschen het niet zoo kwaad meenen, maar toch mag aan deze richting niet worden toegegeven. Het is onschriftuur lijk en leidt daarom op een heilloos pad. God heeft voor Zijn Schepping dus Zijn ordinantiën gesteld. Onder die ordinantiën ligt alles be sloten. Het is een Goddelijke ordening voor al het geschapene, voor alle deelen der schepping, voor natuur, dier en mensch, voor alle levensverhoudingen in den ruimsten zin van het woord, voor huwelijk, voor gezin, voor kerk, voor school, voor maatschappij, voor patroon, voor arbeider, voor staat, voor overheid, voor gezag, voor alles wat is. Wat vloeit hier uit voort? Dat er in de Schepping velerlei sfe ren zijn te onderscheiden. En dat voor elk dier sferen afzonderlijk ordinantiën gesteld zijn, ordinantiëiï die uitsluitend in de goddelijke souvereiniteit gegrond zijn. Dit is het wezen van het Calvinisme. Het Calvinisme herstelt dus de syn thetische eenheid, en wel in de Souve reiniteit Gods over al het geschapene. Het Calvinisme leert dus een grens begrip tusschen God en het schepsel. God stelt zijn ordinantie waaronder het schepsel besloten ligt. Onder deze ordinantie Gods ontplooit zich dan de veelheid van sferen, met eigen souvereiniteit, die afstraalt van de Souvereiniteit der ordinantiën Gods. Men voelt, dat er in deze beschou wing geen plaats is voor personalisme. Bij dit Souvereiniteitsbegrip is het on mogelijk den menschelijken wil tot wet te maken. Immers God zelf stelt voor iedere scheppingssfeer, voor iederen kring zijn eigen ordinantie. Aan deze ordinantie is de betreffende kring onder worpen, ook de met overheidsgezag be- kleede personen. Alle gezag op aarde, in welke verhouding men zich dit gezag maar denkt, vindt zijn basis in Gods ordinatie voor elke sfeer, waarin dat gezag wordt uitgeoefend. Zóó moet de Souvereiniteit in eigen kring beschouwd worden. Wij willen dit in een volgend artikel nader bezien. Reclame-IVIededeeüngen. MÉÉ 'r? I Reciame-S^ededeelingen. II 120 im. 1AT 73 fl Deze Coura it verschijnt eiken WOENSDAG en 7 ATERDAG. ABONNEM NTSFRIJS per drie maanden franco per post f 1.— bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per Jaar, AFZONDERLI.KE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Intere. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten wordesn berekend naar de plaatsruimte, die zQ beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. V. BOEKHO. in den handel pedaal voor U ERBIETEN zer boekjes ont» van veel werk kooper een goede »E UITGEVERS 23842 e Mlddelharnls EELIGST leveren ilge Matrassen, nd heett. Verder SEN, BEDDEN, ïNS enz. verkrijg» speciaal op alle aan Matrassen :ht, desgewenscht 1 dag keurig in in ziekten kunnen ;n elke gewenscbte g gereed zijn. Telefoon 44 7inkeliers korting BILLIJK TERUG SCOURANT SENTEN am« 40 cent per regel die heerlijk.van ueur erzsmaaken- Tèchgoedkoop ia K.OFFIE.DE PAUW" if.- :'V w Een overzicht van den afbraak ten behoeve van den nieuwbouw.van den Amster» damschen Bank aan het Rembrandtsplein te Amsterdam. Nadruk verboden. Isaac da Costa. Nadat eerst Capadose/de boezemvrienden daarna de heer Messchaert van Vollenhove, Amsterdams burgemeester gesproken hadden, trad Groen van Prinsterer naar voren en sprak als volgt: «Vrienden en vereerders van onzen Da Costa 1 Veroorlooft ook mij, na zooveel treffends en aandoenlijks, een enkel woord; mij die sedert jaren mij verhoovaardigd heb onder zijne vrienden te worden geteld. Ook ik zal, bij dit geopend graf, over zijne schitterende gaven niet spreken dan in ver» band met het Evangelie, waardoor op het vergankelijke de stempel der onvergankelijk» heid gedrukt wordt. Da Costa was getuige der Evangelie«waar» beid, gelijk ze tegen al wat haar ontkent en miskent, gekant is. Belijder dus en strijder. Belijder en lijdermartelaar zijner overtuiging, door dat zielelijden, hetwelk niet om den per» soon, maar omdat in den persoon het beginsel aangerand wordt, martelaarschap te weeg brengt« En hij eindigde aldus «Met weemoed, met diepen weemoed, staan wij bij dit graf En toch vergeten wij niet hoeveel reden tot dankbaarheid ons ten deel vait. Indien Da Costa, op 25»jarigen, op 30» jarigen leeftijd, toen dit gesternte eerst aan den horizon schitterend opging, aan Neder» land was ontvallen, ook dan zouden wij, de hand op den mond leggende, gezegd hebben God antwoordt niet van Zijne daden. Maar nu heeft hij een 62»jarigen ouderdom berakt nu heeft hij, jaar op jaar, ons telkens door de vruchtbaarheid van zijn geest verrijkt en verbaasd; nu heeft hij nog in zijn laatste dichstuk een zijner heerlijkste meesterstukken geleverdnu heeft hij, weinige dagen vóór het begin zijner ziekte, de eerzuil voor zijn geliefden leermeester voltooid. Nu heeft hij, (zoo dit te veel gezegd zijn in Nederland eene Apostolische en Profetische roeping ge» had en vervuld. O, moge het eenmaal blijken, dat Nederland die roeping begrepen heeft 1 Moge de zoo dikwerf voor Nederland en Oranje door hem uitgestorte bede worden verhoord 1 Dan zal een zijner b;ste wenschen vervuld zijn®. Enkele weken later, in een vergadering der «Vrienden Israels®, sprak Chantepie de la Saussaye een rede uit ter herinnering aan Da Costa. Deze ééne passage daaruit volge hier «Een volk, een land, waaraan God een Da Costa schonk, is nog niet verloren, heeft nog eene toekomst Ja, wel hebben wij die ver» troosting noodig. Donkere wolken pakken zich samen aan den horizondonkere tijden schijnen zich aan te kondigen voor alle vol» keren van Europa, niet het minst de kleine. Doch geen nood, waar een volk inwendig leeft, zijn karakter, zijne historie, zijne taal, zijne geheel nationale eigenaardigheid, de krachten en openbaringen Gods in zijn mid» den niet vergeet, daar kan geen uitwendige macht een volk vernietigen. Geen ander oor» deel komt er over een volk dan wat dat volk zichzelf heeft op den hals gebracht®. Da Costa een geschenk Gods aan ons volk. Een bewijs, dat God nog bemoeienissen maakt met dit volk. Zoo zag hem de la Saussaye. Zet dit naast het woord van Groen over de Profetische en Apostolische roeping, die da Costa te vervullen had en met elkaar, ongewild en onbedoeld hebben de twee man» nen die men beschouwen kon als de vertegen» woordigers der beide richtingen, waarin het Réveil zich had gesplitstde ethisch»irenische en de confessioneel»antirevolutionaire, met elkaar hebben ze scherp en juist da Costa geteekend en de plaats, welke hjj innam te midden van ons volks. Da Costa, de dichter, was gestorven in 1860. Diep betreurd, door zijn vele vrienden en vereerders. Met weemoed nagestaard door zijn weduwe en beide dochters. Hij was, als Bilderdijk, een groot dichter geweest, maar een slecht financier. De dichtkunst op zichzelf is al een slecht betalend «vak®. Slechts weinigen weten verzen te genieten en van die weinigen is er dan nog slechts een klein procent, dat ze koópt. Aan een «Geïleustreerd Stuiversmagazijn® wordt veel méér verdiend en een kampioen» bokser verdient in één uur meer dan een dichter in zijn gansche leven doet. Neen, de dichtkunst alléén brengt nauwe» lijks de eerste krent in 't brood 1 Da Costa's andere uitgaven, zijn bijbel» lezingen, zijn «Bilderdijk® zullen wat meer honorarium hebben opgebracht, maar een be» staan gaf hem zijn pen allerminst. Daar kwam bij, eerlijk gezegd, hij kende maar weinig de waarde van 't geld en dies zat hij nogal eens in den nood en de Neder» landsche kruideniers zijn secure bazen in hun vakvan wat richting ook, zij vragen geld Meermalen is Da Costa dan ook op de meest kiesche wijze door zijn vrienden, waaronder Groen vooraan stond, uit- de nesten gehaald. Maaren dat typeert ineens den man Dan moest hij daar toch die vrienden zijn donkbaarheid voor bewijzen en in plaats, dat 40 cent per regel Hijgt gij bij de minste inspan ning? Wentelt die last van U af en versterkt borst en lucht wegen met de krachtdadige Welke uit geneeskrachtig 2 kruiden is bereid en beroemd is om haaf slijmoplossendé en krachtige werking. Onge ëvenaard bij bronchitis, kink en slijmhoest en aandoenin gen der ademhalingsorganen. Overal verkrijgb. in kokers a F 1.50, f2.75, f4.5® De groote flacons zijn voordeliger» hij hun dan een sober briefje schreef, gebeur» de 't meermalen, dat hij dan een groot festijn aanrichtte, daar al zijn vrienden op noode en aan 't dessert een gloeiende improvisatie hield, waarin hij de trouwe vriendschap verheer» lijkte maar onderwijl was met zoo'n feest» maaltijd dan weer een groot gedeelte der on» dersteuning opgesoupeerd Ook op andere wijze hielp men hem. In Den Haag, in Leiden, Rotterdam enz. werden, als we reeds opmerkten, lezingen ge» organiseerd, waartoe men zich bij inteekening voor een bepaalde som verbond, zoodat Da Casta vooraf zeker was van zijn honorarium, dat hij dan trouwens eerlijk verdiende, want zijn voordrachten waren beroemd en men kon gerust zeggen, dat wie ze bijwonen mocht feitelijk de begunstigde was. Een feit is, dat toen Da Costa in 1860 stierf, vrouw en dochters onverzorgd achter» bleven en jaren van zorg en kommer voor zich zagen. Toen is het Groen van Prinsterer geweest, die met christerlijke broederliefde en beleid het initiatief nam om de achtergeblevenen te helpen en hij werd hierin door eenige ver» mogende vrienden gaarne gesteund. Het middel mocht gerust verkieslijk beeten nog bóven de tegenwoordig gebruikelijke «lijfrente®. De vrienden brachten f 100.000 bijeen in aandeelen van f 500, waarvan Groen er zelf 24 voor zijn rekening nam. Het zou zijn een rentlooze leening, die werd ingeschreven op het Grootboek. De rente daarvan zou zijn voor het gezin van Da Costa. Bij overlijden

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1926 | | pagina 1