11 1 t r M«4N0ElTJföl PUDDING Kerk en School. BEW HOEKTE VOOR VROUW EW ZII1TD Voor de Vrouw. Voor de Jeugd. il I i i ,1 i A JD'i Uw/smaah.Uw aard, Is'lbuigen waard. WEft. L.C0HKM t> ZoNÏu« DIRKSLAND Leest de Advertentie van Carnpfen's Stoffeerderlj O bi! I ■w Y I 1 I m L t Ml PUDDIHSFA8RIER A. J.POLAKGRONINGEN in Klaas, of on 't aores te zeggen nae an aore, in ze aape o zoo graag un aore na, ze begriepe niet dat dat heelemaele verkeerd i«, want alleen as un persoon waerluk un zelf< standigheid bezit, gaet der kracbt van hun uut. Noe is 't wel opmerkeluk dat personen mit un zekere maete van zelfstandigheid aoltied tegen de straom op motte roeie, mar dat geeft toch ommers niks, dat taelt juust 't karakter, de levende visch die zwemt aok wel tegen de straom in, ierwiel de dooie visch mit de straom meegevoerd wordt. Aok de geestelukke verwildering gaet deur, in maekt op ons eiland groote vorderiengen, dat is un gevolg van ons loslaeten van de traditie de geweunte, in noe kenne wiele wel zegge, jae daer ha ik geen schuld an, ik doewe aoles om 't goeie voor mien in mun kinders te zoeken. In dat is te priezen as dat werkeluk zoo is. Mar laete men toch niet vergete, dat der un zekere maete van gemeenschapszin bestaat. In noe is 't heel goed meugeluk dat wiele onschuldig binne alhoewel je dat niet zoo heel gauw mot zegge, want, zeit 't noe us eerluk, bei je dan waerlnk nergens in te kort geschoteas 't waer is, bei je gelokkig. Ik kanne dat van mun eige niet zegge. Ik motte tot mun schaemte zegge «Dat ik dageluks in veule diengen struikele in te kort komme«, in as wiele mar un recht gezicht magge haauwe in die diengen zalle mun dat voor ons eige wel toestemme, want as zelfs de Apostel Paulus zen eige daerover beklaegt, laete wiele dan toch oppasse in voorzichtig weze, om zulk geen geestelukken haogmoed te bedrieven, in ons eige te vleien. Want waerluk, in ons weunt geen goed, in zouwe wielle, dat mun niks te kort geschote wazze, dat zou toch groote onzin weze in wel zoo echt Remonstrantsch as je 't mar haawe kon. Daerom as mun op die verwildering, in op 't veriaeten van de ouwe pae-en van de groote menigte lette, motte men aoltied deze hand mar in ons eige boezem steke, in niet wieze op un aore, nog minder de groote massa hard valle, mar veuleer in veulmeer, bie ons eige beginne, want dan zie«e mun in de zonde van de massa onze zonde in heuljes afdwalen wordt dan aok ons tot zonde In dan motte mun dichte ons eige bescbuldige, in zegge, ha ik noe waerluk aoles gedaen wat God van mien eischt om deze menschen te waerschoe> wen un eeuwig verderf Vooral onze menschen die leiding motte geven, voele dat ongetwiefeld, want hoe hooger God ons plaetst, hoe grooter onze verant' woordelukheid is, in as deur al onze raedsle<en in burgemeesters dat beseft wier, zou 't er misschien op ons eiland nog wel wat aores uut kanne zie»e. Ik zouwe niet graag iemand beschuldige dat 't un tekort gescboote was, dat niet oor, mar toch gelaof ik, dat er op inkelde diengen, wel wat meer in wat nauw» keuriger gelet kan worre, ze doewe der uuterste besten, om de zaeken goed te beheeren in te regeeren, mar vooral ons Flakkeesche volk heit geestelukke behoeften, in 't wil dat die aok behartigt worre, ons volk wil wel geleid worre, as 't mar deur menschen is die ze vertrouwt in die ze der vertrouwen scbinke kan. Mar ik dwaele of, ik had 't over onze per» soonlukke verantwoordelukheid, eigeluk over onze tael, mar jae hoe gaet dat, je komt van 't eene in 't ao-e, want de afval is tegenwoor» dig zoo groot, in de zonde wordt noe zoo openluk gedient dat je der van iest. In noe gelaof ik dat as wiele weer us verom kon keere tot onze Flakkeesche deugden, mun al un heel einde opgescbote zouwe weze. Want in de regel wordt aol 't nieuwe hier mar klakkeloos overgenome, zachtjes an worre mun meegevoerd. In noe stem ik wel toe, dat 't un aore tied is as vroeger, mar laete mun toch oppasse, want der staen groote diengen op 't spel, vooral as wiele christenen, waere christen magge weze, mot ons leven ons heele leven eindeluk un protest weze tegen de tiedgeest tegen de verwildering, dan behoeve mun mit geen slim hoot te laopen, mar 't mot gezie»e kenne worre an ons wat mun binne. Dan mot aok de wareld wete wat ze an ons heit. Ik bedoele noe niet us un zedepreekje voor je te schrieven, mar 't mot deze keer noe mar us van mun harte. As wiele niet oppasse, in as wiele niet in de weg van gehoorzaemheid an Gods geboden wandele, zie ik de toestand donker in, 't leit misschien wel an mun leef» tied. Mar as God niet mit z'n Genaode kracht» daedig komt werke in ons midden, in ons harte komt te wederbaeren mit Zien Geest, in aok mit die geest ons volksleven komt te be» zielen, is aoles wat wiele doewe vruchteloos, daerom motte mun daerom bidde. Daerom worstele, mar aok daervoor werke in strie<ê, strie»e vooral tegen 't sleur christemdom van onze daegen, waer geen kracht van uut gaet, omdat 't niet wortelt op un waer zaeligmae» kend gelaof. As mun daer op zie»e zegge mun »Wie is tot aol die diengen bekwaem». Jae, eigeluk geen mensch. Joe niet in ikke niet, uut in van ons eige, as God ons daer de krac' ten uut vrie«e genaede niet toe verleent, binne mun onbekwaem in die stried. Mar God wil Ziene kracht in zwakheid volbrienge, as wiele dat mar ootmoedug van Hem magge vraege (dat is aok al genaode). Laete wiele ons eige dan niet onttrekke, mar zoo werke in zoo strie»ê dat Gods Naem der deur verheerlukt mag worre. Dat ons eiland de vruchten daervoor vort mag brienge, is de wensch van de FLAKKEËNAER. GEREFORMEERDE KERK. Middelharnis, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. van Velzen. Ooltgensplaat, v.m. 9,30 en s'av. 6 uur Ds de Lange. Melissant, v.m. en 's av. Ds. Westerhuis van Hellevoetsluis. Ouddorp, v.m. en n.m. Ds. Diemer. GEREFORMEERDE GEMEENTE. Dirksland, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur leesdienst. Herkingen, v.m 9, n.m. 2 en 's av. 6 u. leesdienst DOOPSGEZINDE KERK. Ouddorp, v.m. dhr. Schoppenhauer. Van de overige gemeenten geen opgaaf hmmno tooc«. breed onopgemaakt /Sneeuwwit ff IN /OE^WASCH/ GODSDIENST OEFENINGEN. OFFICIEEL GEDEELTE Predikbeurten op Zondag 10 October 1926. NED. HERV. KERK. Sommelsdijk, n.m. 2 uur Ds. Kloots van Zwammerdam. Middelharnis, v.m. 9,30 en 'sav. 6 uur Ds. den Oudsten. Ooltgensplaat, v.m. 9,30 Ds. Japchen (coll. Gen. Kas) en 'sav. 6 uur leesdienst. Nieuwe Tonge, v.m. 9,30 leesdienst en 'sav. 6 uur Ds. Bax van Oude Tonge. Herkingen, n.m. 2 uur Ds. den Oudsten van Middelharnis. Dirksland, v.m. 9,30 leesdienst en 's av. 6 uur dhr. Vetter van Langstraat. Melissant. v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Kloots van Zwammerdam. Goedereede, v.m. 9,30 uur Ds. Baarslag van Melissant. Ouddorp, v.m, leesdienst en n.m. Ds. Baarslag van Melissant. SOMMELSDIJK. Dinsdagavond 11. trad voor de Ned Herv Kerk op de beroepen predikant Ds. J. J. Timmer van Ermelo. De kerk was stampvol. De predikatie werd ge» houden naar aanleiding van 2 Cor. 127—9. MIDDELHARNIS*. Woensdagmiddag 6 Oc» tober 1.1. om 5 uur had de eerste steenlegging plaats van het nieuw te stichten Zondags» schoolgebouw, achter de Geref kerk, alhier. Deze plechtigheid geschiedde door den Wel» eerwaarden Heer Ds. G v. Velzen, [alhier. Benevens den kerkeraad en het zondagsschool» bestuur was een talrijke menigte te saamge» komen. De bijeenkomst werd geopend door het zingen van Ps. 127 1 Vergeefs op bouwen toegelegd Vergeefs om 't huis voltooid te zien. Gezwoegd, gezweet, o arbeidslién Zoo God Zijn hulp aan 't werk ontzegt, Vergeefs, o wachters, is uw vlijt, Zoo God niet zelf de stad bevrijdt. Vervolgens had de steenlegging plaats. Hierna nam zijn Eerw. het woord en zei o.m.«Er zijn in een 's menschen leven bij» zondere tijden. En één van die tijden kunnen we dit oogenblik wel noemen, nu we gereed staan aan deze plaats met het doel een lokaal te bouwen hetwelk ik zou willen noemen »Rehoboth«, 't welk zeggen wil«De Heere heeft ons ruimte gemaaktSpr. stond stil bij den strijd onzer vaderen rn 1834 en 1886, waarvan de jongeren nu de vruchten plukken. Het is hier wel niet zooals het was met de knechten van Isaak die twisten om de put, of gelijk onze vaderen, die bloed en goed hebben moeten prijs geven. Neen, we kunnen thans ongestoord een lokaal stichten zonder overlast van anderen te ondervinden. Dit gebouw is geen weelde maar voorziet in een behoefte. Dit gebouw zal dienen voor de volgende doeleinden le. voor samenkomsten met de catechisanten, 2e. voor de kerkeraad, en 3e. voor Zondagsschool. Op het laatste valt wel het zwaartepunt, want Luther zei in zijn leven reeds«Geef mij de jeugd, en ik heb de toekomst«. Spr. hoopt dat ook de arbeid der Zondagsschool vooral in het gebed wordt herdacht De ont» kerstening der jeugd neemt hand over hand toe. Hierom is ook de Zondagsschool nood» zakelijk. Het is spr.'s wensch dat dit gebouw niet alleen voor dit, maar ook voor vele ge» slachten mog dienen om het Evangelie daarin te hooren brengen naar den eisch van Gods Woord. Evenals het- fondament van het ge» bouw van gewapend beton, hecht en sterk moet zijn, evenzoo moet de grondslag, het fondament van de Geref. leer bij onze kin» deren worden gelegd». Daarna krijgt de heer A Krijgsman Pz. het woord, die namens het Zondagsschool bestuur den Kerkeraad en Commissie van beheer dankt, voor het verrijzen van het gebouw. Spr. gaat na, al is de Zondagschool niet door de Fili» stijnen verjaagd, deze toch van het eene in het andere gebouw is gehouden moeten worden. In de notulen heeft als secretaris opgemerkt van het eene einde van ons dorp naar het andere, hij is blijde met een vaste, gezellige plaats voor dien Evangeliesatie arbeid. Spr. zegt dat de Zondagschool geen nood» zakelijk kwaad is. Hij is het eens met Ds. van Velzen dat van het onderwijs bij velen in de gezinnen niets terecht komt. Ook de bonde» lingen hebben het noodig. Hij denkt aan Elisa die Israels jeugd, met het bondsteeken in hun vleesch opgegroeid onder den rook der kalve» rendienst, moest vloeken in den naam des Heeren. Spr. vertelt kort iets van den arbeid onder de jeugd, en wijst op het kind van Koning Jerobeam, die alleen in zijn graf zou komen uit het huis van beeldendienaar, omdat in hem wat goeds voor den Heere gevonden werd. Hij zegt met een van de Hollandsche dichters De God van genade, die 't jonge bemint, Sloeg Samuel gade en riep hem als kind. Die vroeg zijn gekomen verdwalen niet meer, Waarom zcudt ge schromen reeds wacht U [de Heer. Spr. wijst er op dat die arbeid behoeft een gebouw, financieelen steun en bovenal het gebed, beveelt die arbeid aan in de voorbede van 's Heeren Kerk en zegt dat waar de Heere zelf een bouwer is en naar Ps. 147 Jeruzalem bouwt uit levende steenen, de vrucht zal ge» zien worden, als de Koning van Gods Kerk, met de kruisteekenen, gezien zal worden op Zijn witten zegewagen, omstuwd van Zijn En» gelen. En spreekt de wensch uit dat en Ds. van Velzen, Kerkeraad en Zondagsschoolbe» stuur dan mogen staan aan de rechterhand van Koning Jezus en Ds dan zal kunnen zeggenZie daar ons Heere en de kinderen die Gij aan onze zorg hebt toevertrouwd. Deze plechtigheid werd beëindigd door Ds. van Velzen met dankgebed en het laten zin» gen van het vierde vers van den Morgenzang «Zie op ons neder in gena, Opdat ons werk voorspoedig ga, En scheld ons alle misdaan kwijt, O Heer, die vol ontferming zijt.» M K. OOLTGENSPLAAT. Maandag 4 Oct., des avonds half zeven trad voor de Jongelings» vereeniging «Obadja» alhier op de heer P. Bom van Den Bommel, die een rede hield over het onderwerp «Voor Vorstenhuis en Vaderland». De Voorzitter dhr. A. van den Heuvel opent de vergadering door te laten zingen Ps. 45 1, daarna wordt gelezen Ps. 72. Na in het gebed te zijn voorgegaan en het spreken van een welkomswoord, verkrijgt dhr. Bom het woord. In de eerste plaats stond spreker stil bij de geschiedenis van den Vader des Vaderlands. Oranje was een man, die het geloof niet op» gaf in de verwezelijking van de onafhankelijk» heid der gewesten, die een nieuw vuur van tegenstand in het volk heelt aangeblazen. De pijlen van dezen geloofs» en krijgsman wond» den diep in ziel en lichaam van den vijand, want Oranje had met den Potentaat der Po» tentaten een vast verbond gemaakt. V»at door den Vader des Vaderlands gefundeerd werd in de diepte, moest door zijn nakomelingen worden gebouwd en voltooid. Na den dood van Vader Willem was het volk hopeloos. Het is zoo, groot was het verlies van dezen staatsman en strateeg, maar de hopeloosheid van ons volk beteekende gemis aan geestelijke krachten, opzien tegen den strijd die staat» kundig en geestelijk gevoerd moest worden. In de tijden van wanhoop, toen het volk uitriep wie stuit nu Spanjes woede besefte men niet, dat tot alle groote hervormingen den weg geëffend is door mislukte pogingen, door schier niet te helen leed, door bijna onherstelbare verliezen. De eerste opwaking werd weer gevolgd door grooter teleurstelling, door een nog driester optreden van den vij» and, tegen wien de stijd was aaangebonden. Vervolgens stond dhr. Bom stil bij den zegen van den geloofsstrijd der Vaderen. Onze nationale krachten openbaarden zich in de zeventiende eeuw in alle richtingen. De reli» gieuze middaghoogte is voor Nederland op schier elk gebied het grootst geweest. Sp. zet dit nader uiteen. Altijd is er in ons land een partij geweest die v. or en met Oranje heeft gebeden en ge» streden, maar ook altijd was er een strooming, die het Oranjehuis in alles den voet heeft dwars gezet, omdat zij wenschten een regee» ring conform het denken en willen van het volk. Aanvankelijk waren het de staatsgezinden en later de patriotten. Verder wijst Spr. op de tijden van de Fran» sche overheersching. In 1795 liet het volk Oranje in koelen bloede vertrekken. Oranje's vertrek was een onvermijdelijke tijdelijke breuke, opdat na 18 jaren van groote staat» kundige en maatschappelijke ellende, uit het volk een onweerstaanbaren drang naar Oranje zou uitgaan. Het Oranjehuis is in de jaren van de Fransche overheersching van het Ne» derlandsche volk niet vervreemd, doch de historische banden zijn, toen de Oranjezon 18 jaren verborgen was. zoodat het op schier elk gebied voor ons volk nacht was, verniewd en de liefde voor Oranje terug ekeerd. Het indifferentisme had zijn stempel op ons volk gezet en de oordeelen kwamen om dat stempel er uit te branden. In den Napoleon» tischen tijd was er geen land, dat zoo sterk den indruk maakte van onder den vloek te zijn gekomen dan ons land. Het land zonk weg in onbeduidendheid. Al onze vroegere heerlijkheid ging te loor. Ons volk zuchtte en jammerde onder het kruis, dat het zich» zelf had opgelegd. Ons volk had voor de groote mogendheden gebloeid en die mogend» heden was zijn ontloken roos uitgedragen. In de tweede helft van zijn rede staat Spr. stil bij het historisch gebeuren van den jong» sten tijd, en schetst de staatsgreep van Mr. Troelstra in 1918. De wereldoorlog is ook voor ons land een uitstekend kunstmest ge» weest voor den groei van het revolutionaire element. Mr. Troelsira dacht dat dien groei nog voor het eindigen der wereldbrand vol» tooid was en zond zijn dienstknechten uit om den oogst in te zamelen. In November 1918 kookte en bruischte het socialisme als een onstuimige zee en met een onweerstaan» Handwerken. Dezen keer zouden we 't eens hebben oven-» handwerken. Zelf gemaakt handwerk heeft altijd een eigenaardige bekoring. Dat we deze handwerken geven na 't artikel over onze jonge meisjes wil niet zeggen, dat we deze werkjes alleen voor hen bedoelen. O neen, ieder kan ze maken, al zijn ze voor de meisjes ook wel geschikt. De een houdt meer van grof werk, de ander van fijn. Deze geeft de voorkeur aan handwerken die tevens practisch gebruikt kunnen worden, gene maakt liever versieringsvoorwerpen. We zullen trachten, al is 't dan niet in een keer, allen te volde en. 't Eerste wat we nu geven zullen is een breiwerk. Ge kunt 't breien van wol of zijde, 't Kan gebruikt worden als kussenovertrek en als kleedje. In 't laatste geval vereischt de afwerking van onder» en bovenkant nog eenige zorg, in onderscheiding van de zijkanten die al geschulpt zijn. Opzetten 12 steken. Alle oneven toeren averecht. 2de teer 1 steek afhalen, 1 steek breien, 1 steek bijmaken 7 recht minderen 1 recht. 4e, 6e, 8e, 10e, 12e, 14e, 16e, 18e toer als de tweede. 20e toer 1 steek afhalen overhalen 7 recht, 1 steek bijmaken 2 recht. 22e, 24e, 26e, 28e, 30e, 32e, 34e, 36e toer als de 20e. Weer bij toer 1 beginnen. Ge krijgt dan een reep van deze figuur A. De reep breit ge zoo lang als ge noodig acht voor uw kussen of kleedje. De volgende reepen, welke eender gebreid moeten worden, kunt ge werken in dezelfde kleur, 't Aan elkaar maken gebeurt dan met een contrasteerende kleur. Ook kunt ge, en dat is aardiger, de reepen van verschillende k'euren nemen, 't aan elkaar maken moet in dit geval zoo weinig mogelijk zichtbaar zijn. Bij 't aan elkaar maken moeten de reepen in elkander passen. Zie fig. B. B. Gebruik ge 't voor kleedje dan moet ge 't halve patroon bijbreien die er aan onder» en bovenzijde om de andere reep moeten worden aangezet voor randafwerking. Een ander mooi handwerkje is het Teneriffe» werk, vooral zooals men 't tegenwoordig doet met gekleurde zijde. Van de lezeressen zullen het er al velen gedaan hebben met wit D MC garen, 't Was eerst prachtig. De witte sterren vormden zulk een mooie randversiering om een wit zijden kleedje. Ge waart er enthou» siast over. Zoo mooi 1 Doch o wee. Slechts eenmaal gewasschen waren de mooie Teneriffe sterretjes niet meer dan een verfrommeld vodje, dat zelfs na veel rekken en strijken nog een verfomfaaid kleedje bleef. En ge naamt u voor zulk werk niet weer te maken. Toch zou ik u raden doe 't weer, maar neem dan mooie gekleurde zijde, dan behoeft 't niet, of tenminste na langen tijd pas gewas» schen te worden Teneriffe sterren werden veel gebruikt als randversiering van kleedjes. Ook werden er wel kleedjes van enkele sterren gemaakt. Maar wist ge dat die sterretjes een heel mooie versiering vormen, mits goed aangebracht, op practische voorwerpen b.v. als rand langs een lampekap Elk kan dit doen naar eigen idee. Ge kunt 't doen alles recht naast elkaar of ook z'gzag b.v.: De rand van de lampekap moet dan natuur» lijk, met een smal zoompje, zoo worden af» gewerkt dat de sterren er in passen. Hebt ge veel tijd en geduld dan kunt ge iets moois maken door een open rand van deze sterren in de kap te maken op ongeveer een derde van de breedte van den kap. Op kleine af» standen van elkaar werkt ge zoo'n ster op de stof, knip 't goed er onder weg en festonneer den rand om Ge bereikt er wel iets moois mee, doch 't is een heel werk dat ge maar zoo niet eens even af kunt maken. Wees echter voorzichtig in 't kiezen van de kleuren. Een derde werkje, dat echter vlug en toch netjes gebeuren kan is 't zelfmaken van gor» dijnfranje. We zijn nu in den tijd dat de gordijnen gewasschen moeten worden en ieder doet dan al eens de onaangename ervaring op dat na 't wasschen meer gaten in de gordijnen zijn dan 't patroon toestaat, en vooral onderaan. Toch moeten ze mee in den winter. Ze zullen er heel wat van opfrisschen als ge er nieuwe franje aan zet. Ge koopt een paar el van de bekende lin» nenkant en een paar strengen wit D M C no. 10. Dan begint ge van die D M C draden te knippen van gelijke lengte tweemaal zoo lang als ge de franje hebben wilt. Die draden moeten door den geschulpten rand worden gehaald zoo dat de draden dubbel neerhangen. Doe er b.v. 10 bij elkaar, of houdt ge van dikke franje dan wat meer. 't Patroon van den rand maakt 't gemakkelijk 't op gelijke afstanden te doen. Als ge zoo den geheelen rand langs gedaan hebt, werkt ge met een dubbelen draad bovenaan de bundeltjes bij elkaar en de franje is af Mijn beste nichtjes en neefjes. Den vorigen keer waren er enkele regels van de beantwoording van jullie briefjes weg» gelaten Zoo kwam het dat Marietje van den B. te Oude Tonge niet in de krant stond En ik had je nog wel bedankt voor je teekening die ik beel mooi vond. Aan Herman de 3. tc Oude Tonge had ik geschreven dat ik in Oude Tonge al een groote nichten» en nevenfamilie heb en als die eens met elkaar op 't portret gaan dat ik er dan ook op één reken. Ziezoo nu kunnen we weer verder praten anders vrees ik dat er nog nichtjes en neefjes boos op mij waren. Gaan jullie maar weer met nieuwen moed allen de Octoberraadsels oplossen. Hoe trou» wer jullie meedoen hoe meer kans op een prijsje, 'k Hoop van deze week weer veel brieven te krijgen. Dezen keer hebben jullie 't weer makkelijk geen raadsels. Den volgenden keer kun je je best weer eens doen. Dag beste kinderen. Veel groeten van je TANTE TRUUS De nieuwe Vriendin. Gelukkig is 't gauw Maandag. Wat stapt die Leentje blij met Mientje naar school. Ze voelt zich echt gewichtig nu ze een nieuweling meebrengt. Heel erg jammer vindt ze 't dat Mientje niet bij haar in de klas zit Maar ze neemt zich voor, in 't speelkwartier en tus» schen den middag altijd met Mientje te spelen. Eerst is Mientje nog wat verlegen tusschen al die vreemde k'nderen. 't Duurt echter geen paar dagen of ze speelt vroolijk mee. Ze is al heelemaal gewend en den meester vindt ze een aardigen meester. Eens in 't drukst van 't spel toen Mientje haast gevangen werd, zegt ze een heel leelijk woord. Leentje hoort 't. «O» schrikt ze «dat mag je niet zeggen, dat is een vloek». «Wat geeft dat nou, vader zegt'took dikwijls» «Ja maar 't mag toch niet, 't staat in den Bijbel. Moeder zegt 't«. Dan komen de andere vriendinnetjes er bij en gaan ze weer druk spelen. Maar Leentje kan 't niet vergeten. Onderweg gebeurd 't in het eerst ook wel eens dat Mientje zulk een woord zegt. Leentje schrikt er telkens weer van en ze zegt dan tegen haar vriendinnetje«Dat mag je niet zeggen, 't Staat in den Bijbel dat 't niet mag«. Leentje kleurt heel erg als ze't zegt. Eigenlijk vindt ze 't vreemd dat Mientje zulke woorden gebruikt. Bij haar eigen thuis hoort ze 't nooit. Dat je ze niet mag zeggen weet ze zeker. Moeder vertelde 't haar vroeger, maar 't best weet ze toch hoe meester 't eens vertelde. Hij zeide, dat je zelf niet mocht vloeken. Dat was zonde.'Maar als je anderen hoorde vloe» ken en je zei er niets van dan was dat ook zonde. Meester had alles zoo duidelijk gezegd, waarom 't kwaad was. Heel goed had ze alles begrepen. Maar nu durft ze toch ook niet alles zoo aan Mientje zeggen. Dat vindt ze zoo gek. Moeders en vaders, meesters en juffrouwen vertellen uit den Bijbel, dat kunnen toch geen kleine meisjes doen. Daarom zegt ze enkel maar«'t Mag niet, staat in den Bijbel». Gelukkig wordt Mientje er niet boos om. Ja ze probeert 't te laten, want Leentje merkt wel eens dat ze soms als ze druk aan 't spelen zijn, zoo'n woord wil zeggen maar dan ineens ophoudt. «Wat is 't tegenwoordig toch echt», zegt Leentje 's avonds wel eens tot moeder. «Nou kan ik altijd spelen, 'k Verveel me nooit meer. Arie is toch zoo'n leuke jongen, Moe. Hij wil ons dikwijls plagen, niet uit boosheid, o nee, zoo maar». Van die woorden, die Mientje wel eens zegt, vertelt ze maar niets aan Moeder. Dat vindt ze zoo iets akeligs. Misschien zou Mientje 't wel niet weer doen. 's Woensdagsmiddags gaat Leentje ook altijd naar haar vriendin, dan hebben ze den tijd om te spelen. Nu gaat ze er weer heen. Kijk daar komt Mientje met broer haar al halen. «Zeg willen we vanmiddag bloemen plukken in de wei achter den boomgaard, dan kunnen we er kransen van vlechten? Doen?» zegt Leentje. «Ik kan zulke mooie maken. Dat heeft Dina me geleerd». «Nee we mogen niet in de wei, gister zijn er wat koeien heengebracht. Vader heeft ge» zegd, dat we daar echt heelemaal niet meer komen mogen. Vader zegt dat 't te gevaarlijk is. En als we 't hekje van den boomgaard soms niet goed dicht doen dan kunnen die koeien zoo maar in den boomgaard en tuin alles vertrappen. En daar staat nog veel groente in den tuin». «Hé wat akelig. We konden er altijd zoo fijn spelen«. »Ja maar 't mag echt niet hoor. Laten we hier voor 't huis maar spelen. Hier is 't ook groot». 't Is echter net of alle aardigheid er af is. Ze wilde vanmiddag zoo graag kransen vlech» ten en hier staan geen bloemen. Er zijn ook niet zoo veel bloemen meer. Alleen langs den kant van de sloot daar zijn er nog al wat, die ze best voor kransen kan gebruiken. Ze gaan spelen maar 't wil toch niet zoo best. Hoe langer hoe meer gaat Leentje denken, hoe prettig 't kon wezen op de wei. Nee 't gaat nu niets naar haar zin. »Zeg Mientje laten we gauw de bloemen op de wei gaan plukken en ze dan hier vlech» ten. Je zult eens zien hoe mooie kransen ik maken kan». «Ja maar weifelt Mientje, 't mag toch eigen» lijk niet». «Nou als we gauw opschieten en 't hekje achter ons dicht doen kan 't brst. Toe laten we 't maar doen. 't Gaat nou niks echt met 't spelen». «Goed, gauw dan maar», stemt Mientje toe. Samen haasten ze zich nu door den boom» gaard naar de wei. 't Hekje wordt goed toegedaan. 't Kan best, zie je wel, de koeien zijn achter aan. 'k Ben niet bang voor koeien. Thuis kennen de koeien me wel, want ik ga dikwijls met m'n broer mee met melktijd». «Laten we maar gauw plukken» zegt Mientje gejaagd. «Wat staan er hier nog veel. Kijk daar nog meer». Haastig plukkend gaan ze al verder van 't hekje af. «Kom Leentje laten we nu maar terug gaan, M'n schort is vol. Kijk eens, er zijn een paar koeien daar heen geloopen». «Nog even die daar plukken». In eens schrikt Leentje op. Mientje gilt zoo, O, o, 't hekje is open en de koeien er vlak bö- Hoe komt 't open? Dat heeft Arie gedaan, die hen isnageloopen. «Laten we hard loopen en 't hekje dicht doen». «Die koe is er al vlak bij« huilt Mientje. O die andere loopt naar Arie, hij wil Arie bijten». «Kom nou», zegt Leentje die minder bang is voor de koeien. Maar 't is te laat, de koe loopt heel kalm 't hekje binnen. »'t Is jou schuldc snikt Mientje. «Niet waar, Arie heeft 't hekje opengedaan». Dit zegt Leentje wel maar in haar hartje voelt ze dat Mientje gefijk heeft, 't Is haar schuld. «Wat zal vader kwaad wezen». Mientje weet geen raad. Ze staat al maar te schreien. «Had jij ook niet gevraagd om hier heen te gaan. Had ik 't maar niet gedaan.» «Laten we de koe er uit jagen, ik durf best.» Toen ze door 't hekje gingen schrokken ze nog veel erger. De koe had alles plat getrapt. «Zie je nou wel dat is jou schuld, nare meid, bitst Mientje in baar angst. Ik krijg er klappen voor. 't Is jou schuld«. «Jij bent een nare slechte meid. jy vloekt, 'k Wil nooit meer met jou spelen». En weg holt Leentje naar huis toe. Hard loopt ze Verhoog voorbij die nog van niets wetend den boomgaard in gaat waar Mientje hard schreit terwijl die booze koe al maar doorgaat met den boel te vertrappen. (Wordt vervolgd). Toe] dienst] We Dezl mante stel el was a was afl Eve 's avor in eeU' beken Andei Als eerbie haar te ver gebor Var bekee Dat Miel daarb' We Da; Ik in de Mit Ze gedectl me dtn wijfsti «Kal die h( Ik I Zul haar iets. De Ze altijd groen wage den «W Ik nagel verge ik he laten «Za twee dien beetje Ik denkt De. dan in de 10) «Ai Je va en jij laatstt jou zorgd gen - Hij moest in 't De Hij I en ze pen voor «D. wilde de ai een een heme zus, c De en d klonk keek een nooit winki Wa fels? en hi stroo] lende Zoc kapiti eens verlat

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1926 | | pagina 2