LUKE AUTOUERHUUR
Ulasch-
machines
uirino-
maehines
Openbare uerhoopino
175°|o BESPARING
J.A.
nan - middelharnis
Blatchfords
Kal ver enmeel
H0E1EER....
Km....
KMMIIIfflM
I
s Gouden Horloges
i en Kettingen S
IOISTTIIDEI
een huis
SCHIPPERS
Jrotterdam|
HOE IIIEfl DE KIEZERS VOORLICHT.
No. 3;
4 aandeelen
openinre Ifrüuiiilige
Ver hooping
EEN HUIS
de scmehade - botterdam
H.H. Veehouders!
JVI. Verheul - Rotterdam
Brinkman&Zoon
Bouwhoeve genaamd Lameimam
De Centrale Proeftuin
Boerenleenbank
Draineerbuizen
Gedempte Binnenrotte I
SOMMELSDIJK
aan te besteden
Hm. 46500 H.o. zwavelzure
Ammoniak.
j VERLAAGDE PRIJZEN
EE]
Si!'-1!
V erkoopingen.
Lydia Adriana
JANNETJE,
Te koop aangeboden
Puttershoek.
Prijsopgaaf gevraagd
Fongers, Glasgow en Cor-
moran rijwielen te koop bij
C. KNAPE AZII. -- SOmmELSDIJK
J. v. d. MADEN
Uw adres voor
70 Goudscheuieg, Rotterdam - Tel. 58it
Kunsttanden-gebitten.
OpruimingGroote partij 2e
Hands Stoelen, Tafels, Eiken en
Mah. Linnenkasten, Theekastjes,
Stijlspiegels, Schilderijen, Wasch-
tafels, Nachtkastjes, Canapé, Leer-
en Moquettemeublem., Salonkast,
enz. enz.
Het adres voor jongelui met
Huwelijksplannen.
SIMONSTRAAT 44b
HARPORGELS.
Saionhast Patefoon, hoog 114 c.m. 165.-
Tafeitoesteif 39.-
P. SLUÜJ - Dirksland
„miDDELHBRIIIS—SOmmELSDIJK"
De bank leent gelden aan leden
tegen 4.68 pCt. 's-jaars. Ze neemt
gelden op tegen 36/10 pCt. 's-jaars,
ook van niet-leden. Voorschotten
kunnen d a g e 1 ij k s aangevraagd
worden bij een der leden van het
bestuur. Gelegenheid tot inbreng
en terugbetaling van gelden eiken
maandag- en urljdagauonovan 6-8 uur
ten huize van den kassier 3. JOPPE CZ.
SOMMELSDIJK. 23847
Rechtskundig Bureau BOURGONJE
Incasso's - Processen - Echtscheidingen - Belasting - strafzaken enz. dduiasn,-
Voor het fokken van Uw
kalveren en biggen is er geen
beter plaatsvervanger van
de moedermelk dan
dit is de ervaring van duizenden
veehouders gedurende meer dan
veertig jaarl
Vraagt Uw leverancier van veevoeder of wend U tot
Op al deze vragen, waarmee
een leek zoo vaak zit, vindt
ge een antwoord in de serie
handleidingen
Deze handleidingen, samengesteld door bevoegde auteurs,
geven o.m. voorlichting op het gebied van GROENTENTEELT,
BLOEMENTEELT, BIJENTEELT, KLEINVEETEELT, NA
TUURKENNIS, FOTOGRAFIE, RADIO, HUISVLIJT, WA
RENKENNIS, ELECTRO-TECHNIEK, enz. Bovenstaande is
slechts een greep. Op schier alle gebied vindt men iets.
PRIJS PER NUMMER 75 CTS.
VERKRIJGBAAR IN DEN BOEKHANDEL
gp»<—--«
iP. MERKESj
Goud- en
1 Zilverhandel
2 73 Kipstraat 73 ft
VERVERIJ III
CHEMISCHE mSCHERIJ
AUfl. DIEREHS- DORDRECHT
agenten geuraagn uiaarnlet gevestigd
f 2.— per tand, f 50,— per heel gebit.
Dr. R. P. 0FFRM80 - TAHOARTS
STATIONSWEG 25 - ROTTERDAM
P. VAN DER MEIJDEN
Ten
Terar
de kaars
maar nutti
Hier S]
de zelfves
om slech
heil van A
Onwille
oogen hel
de zonde c
het lever
spreuk 1
moest wo
van den
de Gods
zelfoverg»
vil te do
aan slach
offer en
- Ik h(
welbehag
in het mi
Ziehier
Wat w
Allerhoog
was om
„Als
Hij verd
mond nie
slachting
stom is vo
ders alzc
open"
Ziehier
en zelfve
Haar
de Anti-J
geestelijl
trek is
nuttig b
Voor
of voor<|
Rev. par,
Dezel
sprak el
persoon
om de
„Pro R<
„Er
er die
pensioe
van loo
niet dal
ook onl
rechtma
strijd b
van uw
rooverp
uw ide
partij-ej
Wie
Rev. pa
wel rel
doet.
Anti-
overgav
dezer
niet die
groepen
ilr
8.
Ditmaal is de heer Mr. V. H. Rutgers het
slachtoffer van den S. G. politieleen techniker.
In De Banier van 24 Juni 1926 voelt de heer
v. D(is) van U(trecht) Mr. Rutgers aan den
antirevolutionairen stand en verklaart hem
lijdende aan misbruik van Bijbelteksten»:.
De heer v. D. schrijft:
«Een der teksten, waarop men zich destijd
beriep bij de Dageraadkwesiie, vindt men in
Joh. 18 36, waar Jezus zegt: Mijn Konink»
rijk is niet van deze wereld, andere zouden
mijne dienaren gestreden hebben«. Het was
de A. R. Mr. Rutgers, die dit Ds. Kersten
toevoegde om hem te overtuigen, dat zijn
(Ds. K.) standpunt onjuist was, als zou de
Overheid ongeloofspropaganda moeten weren.
Hij zei o.a.Het komt mij voor, dat deze
(Ds. K.) zijne houding behoort te herzien,
dat hij niet mag vragen, dat van Overheids»
wege maatregelen tegen ongeloofspropaganda
zullen worden genomen. Die houding moet
hij herzien, wanneer hij nog eens naleest de
gelijkenis van het onkruid en de tarwe en
het woord van Christus: Mijn Koninkrijk is
niet van deze wereldanders zouden mijne
dienaren gestreden hebben. Dat het standpunt
van den heer Kersten niet is een standpunt
van dezen tijd, dat is te dragen en is voor
mij geen reden dat standpunt niet te deelen.
Maar wat erger is, is dat de heer Kersten de
wereldlijke Overheid in godsdienstzaken tot
rechter maakt en over propaganda laat oor»
deelen. Dit nu is in strijd met de wijze waarop
naar Christus' Woord voor de Waarheid moet
worden gestreden; het is ook in strijd met
de roeping van de Overheid in geestelijke
zaken«.
Naar aanleiding van dit citaat merken we
allereerst op, dat we het in het «Dageraads»
debat* en in de redevoering daarbij door den
heer Rutgers op 19 Juni 1924 niet gevonden
hebben. Maar dat doet minder ter zake, de
heer Rutgers kan zoo iets wel ergens anders
gezegd of geschreven hebben. Want bij heeft
daarbij het steeds door de A. R. Partij inge»
nomen standpunt vertolkt. Dit nu beproeft
de heer v. D. te weerspreken en hij roept
daartoe Groen van Prinsterer in het geweer.
Hij citeert van den stichter der A R Partij
uit diens «Grondwetsherzieniening en Eens»
gezin rtheid«, blz. 448-449
«Er is eene geheele reeks van Bijbelspreu»
ken, die de wereld aan de rechtvaardiging
van haar driften en begeerlijkheden, die te
dikwerf, helaas I ook de Christen aan de ver»
ontschuldiging van lauwheid en menschen»
vrees dienstbaar heeft gemaakt. «Wie niet
tegen Mij is, is voor Mij*, waarbij de herha»
ling dezer woorden in omgekeerden zin
«Wie niet met Mij vergadert, die verstrooid*
op den achtergrond raakt. «Hebt vrede met
alle menschen*, waar bij het toevoegel «zoo»
veel in U is* voorbijgezien wordt.
«Mijn Koninkrijk is niet van dezewereld«,
waarbij men de onvoorwaardelijke heerschap»
pij van den Zaligmaker niet in het oog houdt
alsof de Koning der Koningen en de Heer
der Heeren, aan wien alle macht gegeven is
in hemel en op aarde, over de wereld in het»
geen zij Politiek gelieft te noemen, geenerlei
gezag heeft alsof het niet geraden ware, voor
Overheid en volk, aan de vermaning gedachtig
te zijn «Kus den Zoon, opdat Hij niet toorne
en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn
maar een weinig zou ontbrandenwelgeluk»
zalig zijn allen, die op Hem betrouwen*.
Het pleit is nu voor den heer v. D. weer
beslecht. Hij heeft Groen tegenover Rutgers
gesteld en dus is de A R Partij te dezer zake
gevonnist. Immers de heer v. D. voegt aan
bovenvermelde aanhaling van Groen toe
«Omdat God dus de bron van alle gezag
is, aan wien de Overheid ook eenmaal ver»
antwoording zal moeten afleggen van hare
daden, daarom is de Overheid verplicht Gods
wet te handhaven. Niet om de menschen tot
bekeering of tot het geloof te brengen, dat
is het werk van den Heiligen Geest, maar
krachtens de haar opgelegde taak als hand»
haafster' van de Goddelijke ordinantiën
En aan het slot van zijn artikel:
«Het is dus verkeerd om dezen tekst aan
te halen en daarmede aan de roeping der door
God zelf ingestelde Overheid eene beperking
op te leggen. Evenzoo is het met den tekst
over het onkruid en de tarwe Trekt men dit
immers consequent door, dan behoeft de Over»
heid ook den doodslager, den dief, enz niet
te straffen, laat dan alles maar gaanlaat
onkruid en tarwe maar tezamen opwassen tot
aan het einde der eeuwen, als Christus komt
als Rechter om te oord elen. Evenals men
voor deze consequentie terugdeinst evenzoo
meenen wij, dat daaronder valt de godlaster»
lijke. ongeloofspiopaganda, die dienend ter
verspreiding van antigodsdienstige meeningen
o.i niet onder de bescherming der grondwet
behoeft te vallen en in de hoogste mate als
onzedelijk moet aangemerkt worden, daar ze
God, bij Wiens Gratie men regeert, onmiddel»
lijk aantast in Zijn Wezen*.
Het zal wel ijdel pogen zijn te trachten den
heer v. D. door redeneering ervan te over»
tuigen, dat Mr. Rutgers en elk ander antire»
volutionair staatsman van onzen tijd en ter
zake van het onderhavige vraagstuk niet anders
over denkt dan Groen, ook in het aangehaalde
citaat, en dat Groen op geen ander standpunt
stond dan waarop Rutgers en Heemskerk en
de AR. Partij nu nog staan. Daarom zullen
we geen redeneering opzetten, maar den heer
v, D. eenvoudig vragenAls Gij inderdaad
meent, dat Groen in het door U aangehaalde
bedoeld heeft te zeggen, dat het de taak der
Overheid is, «ongeloofspropaganda te weren«,
met name, gelijk Ds. Kersten in het Dageraads»
debat wenschte, door het verbieden van het
bestaan van vereenigingen als De Dageraad
dat «De wereldlijke Overheid in godsdienst»
zaken rechter* behoort te zijn, hoe verklaart
Hij het dan, dat deze zelfde Groen in zijn
Parlementaire Studiën en Schetsen II, blz. 41
kan schrijven
«Het overmoedig streven der Modernen.
Ook hier vraag ik niet, wie gelijk heeft, de
belijder of de bestrijder van den levenden
God. Vrijheid, gelijkheid en staatsburgerlijke
broederschap zij er, ook voor de ongeloofs»
propagandisten*
Het is duidelijk, dat door de A.R. woord»
voerders in het Dageraadsdebat volkomen het
standpunt van Groen is ingenomen. We willen
nu van deze gelegenheid tevens gebruik ma»
ken om De Banier nogmaals onder het oog
te brengen, dat zij het juiste standpunt, de
juiste bewoordingen, waarin toen het A R.
principe is uitgesproken, nog nimmer onder
de oogen harer lezers heeft gebracht.
De heer Rutgers zeide bij het Dageraads»
debat o.m.
«Als slotsom meen ik te mogen volhouden,
dat theoretisch en practisch, in het verleden
gelijk in het heden, de antirevolutionaire partij
opkomt voor de Stiatkundige vrijheid en dat
zij die vrijheid voortdurend moet bevechten
op de liberalen in Nederland.
«Met de aanvaarding van die vrijheid aan»
vaarden wij niet den neutralen Staat den
état athée. Wij komen op, gebruik makende
van onze constitutioneele rechten, voor het
Christelijk karakter van den Staat, dat daarin
gelegen is, dat de aard en inrichting van den
Staat de vormende kracht van het Christelijk
beginsel ondergaan. De scheiding tusschen
Godsdienst en Staatkunde achten wij verwer»
pelijk*.
«Wanneer voor scheiding van Kerk en Staat
wordt opgekomen, en daarmede bedoeld wordt,
dat aan de Christelijke beginselen geen invloed
mag worden toegekend op het Staatsbestuur,
dan geschiedt dat niet uit eerbied voor het
geweten van de onderdanen, uit een besef
van rechtvaardigheid, en niet omdat de Staat
zich op geestelijk terrein buiten den strijd
heeft te houden, maar omdat men aan het
Staatsbestuur andere dan de Christelijke be»
ginselen ten grondslag wil leggen. Dan is die
neutraliteit het practische atheïsme in het
Staatsbestuur. Wanneer wij opkomen voor de
vrijheid van geweten, voor de geestelijke vrij»
heid, weigeren wij te aanvaarden, dat het
Christelijk beginsel op het Staatsbestuur geen
invloed mag hebben«.
In gelijken zin zeide bij dat d bat een
tweede AR. spreker, n.l. Prof. Visscher
«De Regeering kiest geen partij, grijpt niet
in. Zij bevoorrecht niet. Indien dit geschiedt,
zooals wel eens een enkele maal het geval
schijnt, dan is dit in strijd met den ganschen
geest van ons Staatsrecht. Alle burgers zijn
der Regeering, afgezien van hun levensovei»
tuiging, even lief. Dit is onder de sociale struc»
tuur waarin wij thans verkeeren, het eenig
m gelijke standpunt. Daarin rust juist onze
vrijheid en daardoor kan in de gegeven om»
standigheden de Overheid alleen haargodde»
lijke roeping volbrengen, want daardoor is
zij gehouden en hier beroep ik mij op Dr.
Kuyper 1. tot vrijlating van het Evangelie
2. tot vrijlating van de geestelijke ontwikke»
ling3. tot vrijlating van de eerediensten
4. tot vrijlating van de consciëntie*.
«Maar hoe consequent ik nu ook die vrij»
Jating wensch doorgevoerd te zien en daarin
juist erken de zuivere toepassing van art. 36
onzer Confessie, omdat wij gelooven niet in
geweld, maar in de macht der waarheid Gods,
die door alles heen Zijn Koninkrijk komen
doet, daaruit volgt toch niet. dat de Overheid
Godloos is en wij zouden leven in een état
athée. Indien dit zoo ware, dan zou zij in
den strijd der geesten juist partij gekozen
hebben tegen hen, die den levenden God
belijden te gelooven. Dan zou zij vijandig
zijn aan de religieuze ontwikkeling des volks*.
En eindelijk de A.R. Minister Heemskerk
zeide
«Nu heeft het mij getroffen, dateenigevan
de geachte sprekers aan de rechterzijde verder
zouden willen gaan dan ik gegaan ben. Met
name de heeren Kersten en Van Schaik. En
hoezeer ik ook voor een zeer groot deel met
de constructie van de zaak, zooals die door
den heer Van Schaik is geleverd, instem, zoo
gaat toch de heer Van Schaik iets verder dan
ik. Hij bevindt zich in dit opzicht met den
heer Kersten op gemeenschappelijk terrein.
Zij zien terecht een bezwaar in het atheïsme,
ook voor de goede orde in de maatschappij.
Dat is volkomen juist. Maar een andere vraag
is, of zoolang het niet aan de toepassing van
het atheïsme toekomt, maar alleen aan de ont»
wikkeling daarvan als denkbeeld, of dan de
Overheid werend mag opt:eden*.
En dan sta ik op het standpunt, dat men
met de vrijheid van geloof ook de vrijheid
ongeloof en de vrijheid om dat ongeloof te
keni>en te geven moet eerbiedigen. Want indien
de Overheid zou beproeven door wettelijke
maatregelen de menschen tot het geloof te
brengen, zal dat altijd tot teleurstelling leiden.
Iemand tot het geloof te brengen is Gods
werkik neem de vrijheid dat even te zeggen,
omdat ik meen, dat het plicht is de zaak niet
anders te zeggen, dan zij werkelijk is, en dit
is de reden, waarom de antirevolutionairen
en Christ. Historischen iets minder ver zullen
gaan dan de heer Kersten en de heer Van
Schaik, ieder van zijn standpunt Maar wan»
neer het om de toepassing gaat, wordt het
iets anders, en de meening, dat ieder denk»
beeld vrijelijk zou mogen worden toegepast,
is een meening, die in geen enkelen rechtsstaat
zal kunnen gelden, want dat zou eenvoudig
d artoe leiden, dat men voor alle mogelijke
feiten straffeloos zou uitgaan. Met eerbiediging
van geloofsvrijheid en van alle mogelijke vrij»
heden, zal men toch altijd degenen, die zich
aan de toepassing van goddelooze denkbeelden
schuldig maken, als overtreder moeten straf»
fen*.
Is het nu niet duidelijk, dat de heer v. D.
zich met zijn bovenvermelde «consequenties*
uit het A. R. standpunt schromelijk vergist,
waar hij dit standpunt wraakt met de absurdi»
teiten, dat volgens dit vrijheidsbeginsel, «de
overheid ook den dief en den doodslager niet
zal behoeven te straffen*?
Is het niet duidelijk, dat het standpunt der
heeren Rutgers, Visscher, Heemskerk en van
de geheele A.»R. Partij volkomen in overeen»
stemming is met den geest en de woorden
van Groen En volmaakt hetzelfde standpunt,
door Dr. Kuyper eens geteekend in de vraag
en het antwoord (De Standaard, Mei»Juni
1874) «Is dwaling strafbaar
het stelsel, dat in het Gereformeerde
levenstype wortelt, door Milton het eerst uit»
gesproken, in Engeland en Amerika allengs
tot heerschappij gekomen, en, voor zooveel
de practijk aangaat, ook in ons land gevolgd
t.w. dat de Staat als zoodanig de dwaling
eerst als ze in een daad vertolkt wordt, kan
tuchtigen. Nu kan de St. Geref. Partij ten
deze een ander standpunt innemen. Niemand
zal er aan denken haar het recht daartoe te
betwisten. Maar dan moeten haar sprekers en
schrijvers zich daarvoor niet op Groen van
Prinsterer beroepen, die hun standpunt niet
innam. En ten eenenmal valsch is het uit het
door de A.»R. Partij beleden beginsel te con»
cludeeren, dat wij vrijheid zouden willen ver»
leenen voor het ronddragen op de publieke
straat van borden met het opschrift «God is
het grootste kwaad 1* Wat herhaaldelijk in
dit verband van St. Geref. zijde gepropageerd
is. Daarover echter een volgend maal.
Nu nog slechts de herinnering, dat het al»
weer De (Staatk. GerefBanier was, die den
aanval waagdedat wij ons slechts bepalen
tot verweer. We .zullen met hardnekkigheid
van wijlen den Romeinschen senator Cato,
dit telkens weer in herinnering brengen.
Dit tevens aan het adres van de Gerefor»
meerde Kerk, waarin de [heer C. A. L(ingbeek)
dit op 24 Juni weer voor de zooveelste maal
herhaalt. d. O.
R. A. d. O.
Op Donderdag 1 Juli 1926 bij veiling en
Donderdag 8 Juli 1926 afslag, beide dagen
's avonds 7 uur (z. t.) te Dirksland in Hotel
van den Doel, van 6.37.00 H.A. (13 Gem)
261 R. V. M.) bouwland te Melissant, in pol»
der Nieuw»Kraaijer, tegenover den Staakweg,
Kad. Sectie A no. 15, 17 en 1496, thans in
huur bij den heer J. L. Kwak, blootschoof
1926 te aanvaarden in 8 perceelen en com»
binatie. Ten verzoeke van deD heer M de
Haas te Rotterdam.
Notaris VAN DER SLUYS.
Heden verblijdde ons de Heere met
de voorspoedige geboorte van een wel»
geschapen dochter
P. D. SIELING
A. J. SIELING-v. d. Poel
Melissant, 25 Juni 1926 27747
Voor de talrijke en harte»
lijke bewijzen van deelne»
ming ons betoond bij het overlijden
onzer innig geliefde Dochter, Zuster en
Verloofde
betuigen wij onzen hartelijken dank.
Uit aller naam, 27750
H. DORST.
A. DORST—Grootenboer.
Herkingen, 29 Juni 1926.
Te Huur gevraagd op een dorp in
Flakkee 27744
geschikt voor winkelhuis. Brieven
onder No. 27744, Bureau v. d. Blad
Brieven onder No. 27746 aan het Bureau
van dit blad.
voor het verhuizen per schip van een
flinke hulsboel van Maastricht naar
Dirksland tegen einde Juli. Opgaaf
spoedig aan L. POORTMAN, Hof»
meiersplein 13, Maastricht. 27748
Belanghebbenden deelen
wij mede, dat met 12 Juli as.
het Watergemaal van den Polder Dirks»
land c.a. wordt schoongemaakt en een
nieuwe zuigerstang aangebracht. Dit
werk zal ruim drie weken duren Vóór
12 Juli wordt nu het water.tot het laagste
peil afgemalen. Indien voor het vee
om water te behouden een afdamming
in de slooten noodig is, kunnen bc»
langhebbenden zich tot den Voorzitter
wenden, waarna deze zal nagaan of de
afdamming onder door hem te bepalen
voorwaarden kan worden aangebracht.
De Secretaris,
M. ROOI.
De Voorzitter,
C. WARNAER.
27743
Je adres voor 2e hands rijwielen
Molendijk 26 Oude Tonge
Bellen No. 32
OVERAL TE ONTBIEDEN
BILLIJK TARIEF
en
22,— een beste Waschmachine
f 10,— Wringmachlne
Franco door heel Nederland.
Oudste en vertrouwdste adres.
Gevestigd sedert 1899.
Het is de moeite waard om naar
ROTTERDAM te komen. -
van de
met LANDERIJEN in den Polder 't
Oudeland van Sommelsdijk en Middel»
harnis samen groot 23 Hectaren, 30 Aren
en 63 c Aren is 54 gemeten 161 roeden,
op Vrijdag 2 Juli bij Inzet, en op
Vrijdag 9 Juli bij Afslag, telkens
des namiddags 3 uur (zomertijd) in
Hotel-Spee te Sommelsdijk tenjverzoeke
van den Heer L. HANSE te.Sommels»
dijk.
Notaris VAN BUUREN.
van
waarin BROOD3AKKERIJ met
BERGPLAATS en ERF, benevens
TUIN met SCHUUR te Stad aan 't
Haringvliet, op Donderdag 8 Juli
1926 bij inzet en op Donderdag 15
Juli 1926 bij afslag, telkens des n.m.
4 uur (z t.) in het Café SMITS te
Stad aan 't Hatingvliet. Alles bewoond
en in gebruik bij ADR. BOTH.
Notaris VAN BUUREN.
J. W. SANDERS, Mee. Dent.
Oppert 135, Rotterdam. Prijs per
tand of kies f 2,—. Nieuwste methode.
Spreekuur 9—11, 1—3, Dinsdag en
Vrijdagavond 7—9.
5 spel doorloopende Harp f 595.»
3 spel doorloopende Harp f 350.»
2 spel, 11 registers f 245..
Alles masief eiken onder garantie. Voorts
alle andere soorten, ook gebruikte
Radio met nieuwste luidspreker.
Aanbevelend,
voor GOEREE en OVERFLAKKEE te
Middelharnis (Langeweg) is op eiken
werkdag voor belangstellenden GRA»
TIS toegankelijk. Desgewenscht geeft
de tuinman alle inlichtingen, die moch
ten worden verlangd
door de CRES SCHOEN te dragen
bespaart U
100 op slijtage schoenwerk
75 op Dokter en Apotheker
omdat U altijd droge en warme voeten
heeft. Aanbevelend,
I. VAN ZANTEN Middelharnis
verwacht binnen eeni»
ge dagen een lading
27745
wijd 5 c.M.
met kraag.
IS THANS GEVESTIGD
hoek Pompenburgslngel Rotterdam Telefoon 9390
VE1EI El
De Landbouwvereeniging »D OOR
EENHEIDSTER K* te Dirksland
wenscht f,
de levering van
Voorwaarden te bekomen bij den
Secretaris L. VAN DER WEKKE, Pol.
dersweesje Dirksland. 27749
5 GROOTSTE SPECIALITEIT
n KONINKLIJKE
Spoedig Billijk Franco terug
FiliaalGoudscheweg 166 en
Prins Hendrikkade 75, Rotterdam
AgentuurG. Buijsse, Middelhar»
nisB. Both, DirkslandP. v.
Driel en G. Boender, Sommelsdijk
C. de Mooij, OuddorpH. Si»
monse, Oude Tonge G. Verweij
Jacz., Nieuwe Tonge; J. Graaf»
land, Nieuw«Helvoet.
Beste en goedkoopste Ververij
Behandeling pijnloos. Spreekuren 9—4.
Voorstraat 26 Telefoon no. 82
DEN BRIEL.
ACCOUNTANT.
LEERAAR M.O. BOEKHOUDEN
Opleiding voor de Praktijk en voor
Examens. Uw adres voor Belastingzaken
en Boekhouden.
Deze Cours
ABONNEM
BUITENLZI
AFZONDEI
Terar
indien ik
Hierin
►positieve
grondtrel
mate, ka
Alle g
gemeensi
grond otf
Op del
Revoluti'
In een
gen spr
van ons
actie blij
lijk en zl
zich uw 1
mend ge
I