LUKE AUTOUERHUUR Ulasch- machines uirino- maehines Openbare uerhoopino 175°|o BESPARING J.A. nan - middelharnis Blatchfords Kal ver enmeel H0E1EER.... Km.... KMMIIIfflM I s Gouden Horloges i en Kettingen S IOISTTIIDEI een huis SCHIPPERS Jrotterdam| HOE IIIEfl DE KIEZERS VOORLICHT. No. 3; 4 aandeelen openinre Ifrüuiiilige Ver hooping EEN HUIS de scmehade - botterdam H.H. Veehouders! JVI. Verheul - Rotterdam Brinkman&Zoon Bouwhoeve genaamd Lameimam De Centrale Proeftuin Boerenleenbank Draineerbuizen Gedempte Binnenrotte I SOMMELSDIJK aan te besteden Hm. 46500 H.o. zwavelzure Ammoniak. j VERLAAGDE PRIJZEN EE] Si!'-1! V erkoopingen. Lydia Adriana JANNETJE, Te koop aangeboden Puttershoek. Prijsopgaaf gevraagd Fongers, Glasgow en Cor- moran rijwielen te koop bij C. KNAPE AZII. -- SOmmELSDIJK J. v. d. MADEN Uw adres voor 70 Goudscheuieg, Rotterdam - Tel. 58it Kunsttanden-gebitten. OpruimingGroote partij 2e Hands Stoelen, Tafels, Eiken en Mah. Linnenkasten, Theekastjes, Stijlspiegels, Schilderijen, Wasch- tafels, Nachtkastjes, Canapé, Leer- en Moquettemeublem., Salonkast, enz. enz. Het adres voor jongelui met Huwelijksplannen. SIMONSTRAAT 44b HARPORGELS. Saionhast Patefoon, hoog 114 c.m. 165.- Tafeitoesteif 39.- P. SLUÜJ - Dirksland „miDDELHBRIIIS—SOmmELSDIJK" De bank leent gelden aan leden tegen 4.68 pCt. 's-jaars. Ze neemt gelden op tegen 36/10 pCt. 's-jaars, ook van niet-leden. Voorschotten kunnen d a g e 1 ij k s aangevraagd worden bij een der leden van het bestuur. Gelegenheid tot inbreng en terugbetaling van gelden eiken maandag- en urljdagauonovan 6-8 uur ten huize van den kassier 3. JOPPE CZ. SOMMELSDIJK. 23847 Rechtskundig Bureau BOURGONJE Incasso's - Processen - Echtscheidingen - Belasting - strafzaken enz. dduiasn,- Voor het fokken van Uw kalveren en biggen is er geen beter plaatsvervanger van de moedermelk dan dit is de ervaring van duizenden veehouders gedurende meer dan veertig jaarl Vraagt Uw leverancier van veevoeder of wend U tot Op al deze vragen, waarmee een leek zoo vaak zit, vindt ge een antwoord in de serie handleidingen Deze handleidingen, samengesteld door bevoegde auteurs, geven o.m. voorlichting op het gebied van GROENTENTEELT, BLOEMENTEELT, BIJENTEELT, KLEINVEETEELT, NA TUURKENNIS, FOTOGRAFIE, RADIO, HUISVLIJT, WA RENKENNIS, ELECTRO-TECHNIEK, enz. Bovenstaande is slechts een greep. Op schier alle gebied vindt men iets. PRIJS PER NUMMER 75 CTS. VERKRIJGBAAR IN DEN BOEKHANDEL gp»<—--« iP. MERKESj Goud- en 1 Zilverhandel 2 73 Kipstraat 73 ft VERVERIJ III CHEMISCHE mSCHERIJ AUfl. DIEREHS- DORDRECHT agenten geuraagn uiaarnlet gevestigd f 2.— per tand, f 50,— per heel gebit. Dr. R. P. 0FFRM80 - TAHOARTS STATIONSWEG 25 - ROTTERDAM P. VAN DER MEIJDEN Ten Terar de kaars maar nutti Hier S] de zelfves om slech heil van A Onwille oogen hel de zonde c het lever spreuk 1 moest wo van den de Gods zelfoverg» vil te do aan slach offer en - Ik h( welbehag in het mi Ziehier Wat w Allerhoog was om „Als Hij verd mond nie slachting stom is vo ders alzc open" Ziehier en zelfve Haar de Anti-J geestelijl trek is nuttig b Voor of voor<| Rev. par, Dezel sprak el persoon om de „Pro R< „Er er die pensioe van loo niet dal ook onl rechtma strijd b van uw rooverp uw ide partij-ej Wie Rev. pa wel rel doet. Anti- overgav dezer niet die groepen ilr 8. Ditmaal is de heer Mr. V. H. Rutgers het slachtoffer van den S. G. politieleen techniker. In De Banier van 24 Juni 1926 voelt de heer v. D(is) van U(trecht) Mr. Rutgers aan den antirevolutionairen stand en verklaart hem lijdende aan misbruik van Bijbelteksten»:. De heer v. D. schrijft: «Een der teksten, waarop men zich destijd beriep bij de Dageraadkwesiie, vindt men in Joh. 18 36, waar Jezus zegt: Mijn Konink» rijk is niet van deze wereld, andere zouden mijne dienaren gestreden hebben«. Het was de A. R. Mr. Rutgers, die dit Ds. Kersten toevoegde om hem te overtuigen, dat zijn (Ds. K.) standpunt onjuist was, als zou de Overheid ongeloofspropaganda moeten weren. Hij zei o.a.Het komt mij voor, dat deze (Ds. K.) zijne houding behoort te herzien, dat hij niet mag vragen, dat van Overheids» wege maatregelen tegen ongeloofspropaganda zullen worden genomen. Die houding moet hij herzien, wanneer hij nog eens naleest de gelijkenis van het onkruid en de tarwe en het woord van Christus: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereldanders zouden mijne dienaren gestreden hebben. Dat het standpunt van den heer Kersten niet is een standpunt van dezen tijd, dat is te dragen en is voor mij geen reden dat standpunt niet te deelen. Maar wat erger is, is dat de heer Kersten de wereldlijke Overheid in godsdienstzaken tot rechter maakt en over propaganda laat oor» deelen. Dit nu is in strijd met de wijze waarop naar Christus' Woord voor de Waarheid moet worden gestreden; het is ook in strijd met de roeping van de Overheid in geestelijke zaken«. Naar aanleiding van dit citaat merken we allereerst op, dat we het in het «Dageraads» debat* en in de redevoering daarbij door den heer Rutgers op 19 Juni 1924 niet gevonden hebben. Maar dat doet minder ter zake, de heer Rutgers kan zoo iets wel ergens anders gezegd of geschreven hebben. Want bij heeft daarbij het steeds door de A. R. Partij inge» nomen standpunt vertolkt. Dit nu beproeft de heer v. D. te weerspreken en hij roept daartoe Groen van Prinsterer in het geweer. Hij citeert van den stichter der A R Partij uit diens «Grondwetsherzieniening en Eens» gezin rtheid«, blz. 448-449 «Er is eene geheele reeks van Bijbelspreu» ken, die de wereld aan de rechtvaardiging van haar driften en begeerlijkheden, die te dikwerf, helaas I ook de Christen aan de ver» ontschuldiging van lauwheid en menschen» vrees dienstbaar heeft gemaakt. «Wie niet tegen Mij is, is voor Mij*, waarbij de herha» ling dezer woorden in omgekeerden zin «Wie niet met Mij vergadert, die verstrooid* op den achtergrond raakt. «Hebt vrede met alle menschen*, waar bij het toevoegel «zoo» veel in U is* voorbijgezien wordt. «Mijn Koninkrijk is niet van dezewereld«, waarbij men de onvoorwaardelijke heerschap» pij van den Zaligmaker niet in het oog houdt alsof de Koning der Koningen en de Heer der Heeren, aan wien alle macht gegeven is in hemel en op aarde, over de wereld in het» geen zij Politiek gelieft te noemen, geenerlei gezag heeft alsof het niet geraden ware, voor Overheid en volk, aan de vermaning gedachtig te zijn «Kus den Zoon, opdat Hij niet toorne en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbrandenwelgeluk» zalig zijn allen, die op Hem betrouwen*. Het pleit is nu voor den heer v. D. weer beslecht. Hij heeft Groen tegenover Rutgers gesteld en dus is de A R Partij te dezer zake gevonnist. Immers de heer v. D. voegt aan bovenvermelde aanhaling van Groen toe «Omdat God dus de bron van alle gezag is, aan wien de Overheid ook eenmaal ver» antwoording zal moeten afleggen van hare daden, daarom is de Overheid verplicht Gods wet te handhaven. Niet om de menschen tot bekeering of tot het geloof te brengen, dat is het werk van den Heiligen Geest, maar krachtens de haar opgelegde taak als hand» haafster' van de Goddelijke ordinantiën En aan het slot van zijn artikel: «Het is dus verkeerd om dezen tekst aan te halen en daarmede aan de roeping der door God zelf ingestelde Overheid eene beperking op te leggen. Evenzoo is het met den tekst over het onkruid en de tarwe Trekt men dit immers consequent door, dan behoeft de Over» heid ook den doodslager, den dief, enz niet te straffen, laat dan alles maar gaanlaat onkruid en tarwe maar tezamen opwassen tot aan het einde der eeuwen, als Christus komt als Rechter om te oord elen. Evenals men voor deze consequentie terugdeinst evenzoo meenen wij, dat daaronder valt de godlaster» lijke. ongeloofspiopaganda, die dienend ter verspreiding van antigodsdienstige meeningen o.i niet onder de bescherming der grondwet behoeft te vallen en in de hoogste mate als onzedelijk moet aangemerkt worden, daar ze God, bij Wiens Gratie men regeert, onmiddel» lijk aantast in Zijn Wezen*. Het zal wel ijdel pogen zijn te trachten den heer v. D. door redeneering ervan te over» tuigen, dat Mr. Rutgers en elk ander antire» volutionair staatsman van onzen tijd en ter zake van het onderhavige vraagstuk niet anders over denkt dan Groen, ook in het aangehaalde citaat, en dat Groen op geen ander standpunt stond dan waarop Rutgers en Heemskerk en de AR. Partij nu nog staan. Daarom zullen we geen redeneering opzetten, maar den heer v, D. eenvoudig vragenAls Gij inderdaad meent, dat Groen in het door U aangehaalde bedoeld heeft te zeggen, dat het de taak der Overheid is, «ongeloofspropaganda te weren«, met name, gelijk Ds. Kersten in het Dageraads» debat wenschte, door het verbieden van het bestaan van vereenigingen als De Dageraad dat «De wereldlijke Overheid in godsdienst» zaken rechter* behoort te zijn, hoe verklaart Hij het dan, dat deze zelfde Groen in zijn Parlementaire Studiën en Schetsen II, blz. 41 kan schrijven «Het overmoedig streven der Modernen. Ook hier vraag ik niet, wie gelijk heeft, de belijder of de bestrijder van den levenden God. Vrijheid, gelijkheid en staatsburgerlijke broederschap zij er, ook voor de ongeloofs» propagandisten* Het is duidelijk, dat door de A.R. woord» voerders in het Dageraadsdebat volkomen het standpunt van Groen is ingenomen. We willen nu van deze gelegenheid tevens gebruik ma» ken om De Banier nogmaals onder het oog te brengen, dat zij het juiste standpunt, de juiste bewoordingen, waarin toen het A R. principe is uitgesproken, nog nimmer onder de oogen harer lezers heeft gebracht. De heer Rutgers zeide bij het Dageraads» debat o.m. «Als slotsom meen ik te mogen volhouden, dat theoretisch en practisch, in het verleden gelijk in het heden, de antirevolutionaire partij opkomt voor de Stiatkundige vrijheid en dat zij die vrijheid voortdurend moet bevechten op de liberalen in Nederland. «Met de aanvaarding van die vrijheid aan» vaarden wij niet den neutralen Staat den état athée. Wij komen op, gebruik makende van onze constitutioneele rechten, voor het Christelijk karakter van den Staat, dat daarin gelegen is, dat de aard en inrichting van den Staat de vormende kracht van het Christelijk beginsel ondergaan. De scheiding tusschen Godsdienst en Staatkunde achten wij verwer» pelijk*. «Wanneer voor scheiding van Kerk en Staat wordt opgekomen, en daarmede bedoeld wordt, dat aan de Christelijke beginselen geen invloed mag worden toegekend op het Staatsbestuur, dan geschiedt dat niet uit eerbied voor het geweten van de onderdanen, uit een besef van rechtvaardigheid, en niet omdat de Staat zich op geestelijk terrein buiten den strijd heeft te houden, maar omdat men aan het Staatsbestuur andere dan de Christelijke be» ginselen ten grondslag wil leggen. Dan is die neutraliteit het practische atheïsme in het Staatsbestuur. Wanneer wij opkomen voor de vrijheid van geweten, voor de geestelijke vrij» heid, weigeren wij te aanvaarden, dat het Christelijk beginsel op het Staatsbestuur geen invloed mag hebben«. In gelijken zin zeide bij dat d bat een tweede AR. spreker, n.l. Prof. Visscher «De Regeering kiest geen partij, grijpt niet in. Zij bevoorrecht niet. Indien dit geschiedt, zooals wel eens een enkele maal het geval schijnt, dan is dit in strijd met den ganschen geest van ons Staatsrecht. Alle burgers zijn der Regeering, afgezien van hun levensovei» tuiging, even lief. Dit is onder de sociale struc» tuur waarin wij thans verkeeren, het eenig m gelijke standpunt. Daarin rust juist onze vrijheid en daardoor kan in de gegeven om» standigheden de Overheid alleen haargodde» lijke roeping volbrengen, want daardoor is zij gehouden en hier beroep ik mij op Dr. Kuyper 1. tot vrijlating van het Evangelie 2. tot vrijlating van de geestelijke ontwikke» ling3. tot vrijlating van de eerediensten 4. tot vrijlating van de consciëntie*. «Maar hoe consequent ik nu ook die vrij» Jating wensch doorgevoerd te zien en daarin juist erken de zuivere toepassing van art. 36 onzer Confessie, omdat wij gelooven niet in geweld, maar in de macht der waarheid Gods, die door alles heen Zijn Koninkrijk komen doet, daaruit volgt toch niet. dat de Overheid Godloos is en wij zouden leven in een état athée. Indien dit zoo ware, dan zou zij in den strijd der geesten juist partij gekozen hebben tegen hen, die den levenden God belijden te gelooven. Dan zou zij vijandig zijn aan de religieuze ontwikkeling des volks*. En eindelijk de A.R. Minister Heemskerk zeide «Nu heeft het mij getroffen, dateenigevan de geachte sprekers aan de rechterzijde verder zouden willen gaan dan ik gegaan ben. Met name de heeren Kersten en Van Schaik. En hoezeer ik ook voor een zeer groot deel met de constructie van de zaak, zooals die door den heer Van Schaik is geleverd, instem, zoo gaat toch de heer Van Schaik iets verder dan ik. Hij bevindt zich in dit opzicht met den heer Kersten op gemeenschappelijk terrein. Zij zien terecht een bezwaar in het atheïsme, ook voor de goede orde in de maatschappij. Dat is volkomen juist. Maar een andere vraag is, of zoolang het niet aan de toepassing van het atheïsme toekomt, maar alleen aan de ont» wikkeling daarvan als denkbeeld, of dan de Overheid werend mag opt:eden*. En dan sta ik op het standpunt, dat men met de vrijheid van geloof ook de vrijheid ongeloof en de vrijheid om dat ongeloof te keni>en te geven moet eerbiedigen. Want indien de Overheid zou beproeven door wettelijke maatregelen de menschen tot het geloof te brengen, zal dat altijd tot teleurstelling leiden. Iemand tot het geloof te brengen is Gods werkik neem de vrijheid dat even te zeggen, omdat ik meen, dat het plicht is de zaak niet anders te zeggen, dan zij werkelijk is, en dit is de reden, waarom de antirevolutionairen en Christ. Historischen iets minder ver zullen gaan dan de heer Kersten en de heer Van Schaik, ieder van zijn standpunt Maar wan» neer het om de toepassing gaat, wordt het iets anders, en de meening, dat ieder denk» beeld vrijelijk zou mogen worden toegepast, is een meening, die in geen enkelen rechtsstaat zal kunnen gelden, want dat zou eenvoudig d artoe leiden, dat men voor alle mogelijke feiten straffeloos zou uitgaan. Met eerbiediging van geloofsvrijheid en van alle mogelijke vrij» heden, zal men toch altijd degenen, die zich aan de toepassing van goddelooze denkbeelden schuldig maken, als overtreder moeten straf» fen*. Is het nu niet duidelijk, dat de heer v. D. zich met zijn bovenvermelde «consequenties* uit het A. R. standpunt schromelijk vergist, waar hij dit standpunt wraakt met de absurdi» teiten, dat volgens dit vrijheidsbeginsel, «de overheid ook den dief en den doodslager niet zal behoeven te straffen*? Is het niet duidelijk, dat het standpunt der heeren Rutgers, Visscher, Heemskerk en van de geheele A.»R. Partij volkomen in overeen» stemming is met den geest en de woorden van Groen En volmaakt hetzelfde standpunt, door Dr. Kuyper eens geteekend in de vraag en het antwoord (De Standaard, Mei»Juni 1874) «Is dwaling strafbaar het stelsel, dat in het Gereformeerde levenstype wortelt, door Milton het eerst uit» gesproken, in Engeland en Amerika allengs tot heerschappij gekomen, en, voor zooveel de practijk aangaat, ook in ons land gevolgd t.w. dat de Staat als zoodanig de dwaling eerst als ze in een daad vertolkt wordt, kan tuchtigen. Nu kan de St. Geref. Partij ten deze een ander standpunt innemen. Niemand zal er aan denken haar het recht daartoe te betwisten. Maar dan moeten haar sprekers en schrijvers zich daarvoor niet op Groen van Prinsterer beroepen, die hun standpunt niet innam. En ten eenenmal valsch is het uit het door de A.»R. Partij beleden beginsel te con» cludeeren, dat wij vrijheid zouden willen ver» leenen voor het ronddragen op de publieke straat van borden met het opschrift «God is het grootste kwaad 1* Wat herhaaldelijk in dit verband van St. Geref. zijde gepropageerd is. Daarover echter een volgend maal. Nu nog slechts de herinnering, dat het al» weer De (Staatk. GerefBanier was, die den aanval waagdedat wij ons slechts bepalen tot verweer. We .zullen met hardnekkigheid van wijlen den Romeinschen senator Cato, dit telkens weer in herinnering brengen. Dit tevens aan het adres van de Gerefor» meerde Kerk, waarin de [heer C. A. L(ingbeek) dit op 24 Juni weer voor de zooveelste maal herhaalt. d. O. R. A. d. O. Op Donderdag 1 Juli 1926 bij veiling en Donderdag 8 Juli 1926 afslag, beide dagen 's avonds 7 uur (z. t.) te Dirksland in Hotel van den Doel, van 6.37.00 H.A. (13 Gem) 261 R. V. M.) bouwland te Melissant, in pol» der Nieuw»Kraaijer, tegenover den Staakweg, Kad. Sectie A no. 15, 17 en 1496, thans in huur bij den heer J. L. Kwak, blootschoof 1926 te aanvaarden in 8 perceelen en com» binatie. Ten verzoeke van deD heer M de Haas te Rotterdam. Notaris VAN DER SLUYS. Heden verblijdde ons de Heere met de voorspoedige geboorte van een wel» geschapen dochter P. D. SIELING A. J. SIELING-v. d. Poel Melissant, 25 Juni 1926 27747 Voor de talrijke en harte» lijke bewijzen van deelne» ming ons betoond bij het overlijden onzer innig geliefde Dochter, Zuster en Verloofde betuigen wij onzen hartelijken dank. Uit aller naam, 27750 H. DORST. A. DORST—Grootenboer. Herkingen, 29 Juni 1926. Te Huur gevraagd op een dorp in Flakkee 27744 geschikt voor winkelhuis. Brieven onder No. 27744, Bureau v. d. Blad Brieven onder No. 27746 aan het Bureau van dit blad. voor het verhuizen per schip van een flinke hulsboel van Maastricht naar Dirksland tegen einde Juli. Opgaaf spoedig aan L. POORTMAN, Hof» meiersplein 13, Maastricht. 27748 Belanghebbenden deelen wij mede, dat met 12 Juli as. het Watergemaal van den Polder Dirks» land c.a. wordt schoongemaakt en een nieuwe zuigerstang aangebracht. Dit werk zal ruim drie weken duren Vóór 12 Juli wordt nu het water.tot het laagste peil afgemalen. Indien voor het vee om water te behouden een afdamming in de slooten noodig is, kunnen bc» langhebbenden zich tot den Voorzitter wenden, waarna deze zal nagaan of de afdamming onder door hem te bepalen voorwaarden kan worden aangebracht. De Secretaris, M. ROOI. De Voorzitter, C. WARNAER. 27743 Je adres voor 2e hands rijwielen Molendijk 26 Oude Tonge Bellen No. 32 OVERAL TE ONTBIEDEN BILLIJK TARIEF en 22,— een beste Waschmachine f 10,— Wringmachlne Franco door heel Nederland. Oudste en vertrouwdste adres. Gevestigd sedert 1899. Het is de moeite waard om naar ROTTERDAM te komen. - van de met LANDERIJEN in den Polder 't Oudeland van Sommelsdijk en Middel» harnis samen groot 23 Hectaren, 30 Aren en 63 c Aren is 54 gemeten 161 roeden, op Vrijdag 2 Juli bij Inzet, en op Vrijdag 9 Juli bij Afslag, telkens des namiddags 3 uur (zomertijd) in Hotel-Spee te Sommelsdijk tenjverzoeke van den Heer L. HANSE te.Sommels» dijk. Notaris VAN BUUREN. van waarin BROOD3AKKERIJ met BERGPLAATS en ERF, benevens TUIN met SCHUUR te Stad aan 't Haringvliet, op Donderdag 8 Juli 1926 bij inzet en op Donderdag 15 Juli 1926 bij afslag, telkens des n.m. 4 uur (z t.) in het Café SMITS te Stad aan 't Hatingvliet. Alles bewoond en in gebruik bij ADR. BOTH. Notaris VAN BUUREN. J. W. SANDERS, Mee. Dent. Oppert 135, Rotterdam. Prijs per tand of kies f 2,—. Nieuwste methode. Spreekuur 9—11, 1—3, Dinsdag en Vrijdagavond 7—9. 5 spel doorloopende Harp f 595.» 3 spel doorloopende Harp f 350.» 2 spel, 11 registers f 245.. Alles masief eiken onder garantie. Voorts alle andere soorten, ook gebruikte Radio met nieuwste luidspreker. Aanbevelend, voor GOEREE en OVERFLAKKEE te Middelharnis (Langeweg) is op eiken werkdag voor belangstellenden GRA» TIS toegankelijk. Desgewenscht geeft de tuinman alle inlichtingen, die moch ten worden verlangd door de CRES SCHOEN te dragen bespaart U 100 op slijtage schoenwerk 75 op Dokter en Apotheker omdat U altijd droge en warme voeten heeft. Aanbevelend, I. VAN ZANTEN Middelharnis verwacht binnen eeni» ge dagen een lading 27745 wijd 5 c.M. met kraag. IS THANS GEVESTIGD hoek Pompenburgslngel Rotterdam Telefoon 9390 VE1EI El De Landbouwvereeniging »D OOR EENHEIDSTER K* te Dirksland wenscht f, de levering van Voorwaarden te bekomen bij den Secretaris L. VAN DER WEKKE, Pol. dersweesje Dirksland. 27749 5 GROOTSTE SPECIALITEIT n KONINKLIJKE Spoedig Billijk Franco terug FiliaalGoudscheweg 166 en Prins Hendrikkade 75, Rotterdam AgentuurG. Buijsse, Middelhar» nisB. Both, DirkslandP. v. Driel en G. Boender, Sommelsdijk C. de Mooij, OuddorpH. Si» monse, Oude Tonge G. Verweij Jacz., Nieuwe Tonge; J. Graaf» land, Nieuw«Helvoet. Beste en goedkoopste Ververij Behandeling pijnloos. Spreekuren 9—4. Voorstraat 26 Telefoon no. 82 DEN BRIEL. ACCOUNTANT. LEERAAR M.O. BOEKHOUDEN Opleiding voor de Praktijk en voor Examens. Uw adres voor Belastingzaken en Boekhouden. Deze Cours ABONNEM BUITENLZI AFZONDEI Terar indien ik Hierin ►positieve grondtrel mate, ka Alle g gemeensi grond otf Op del Revoluti' In een gen spr van ons actie blij lijk en zl zich uw 1 mend ge I

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1926 | | pagina 4