Hoofdpijn
Gemengd Nieuws.
Iels uit de Levensgeschiedenis
van Cornelis van Waveren.
Raclame-Siededselingen.
Binnenland.
Verkoopifïgen
Marktberichten -
electrische trein op het rot.
terdamsche viaduct
ontspoord.
Groote stagnatie In het treinverkeer
via Pijnacker. Geen persoonlijke onge.
lakken. Veel materieele schade. Wat
was de oorzaak, en hoe staat het nu
met de veiligheid?
Wie Zondagmiddag reisden met sneltrein
48, welke om halfeen van het station Hofplein
alhier naar Den Haag vertrok, hebben even
nadat de trein het station had veriaten, eenige
angstige oogenblikken beleefd.
Deze trein was samengesteld uit 5 D»rijtui»
gen van het nieuwe type, dat tijdelijk op dit
traject gebruikt wordt. Óp een afstand van
nog geen 100 meter uit het station, kort voor
het seinhuis, dat aan de rechterzijde van de
spoorbaan staat, is, door nog niet opgehel.
derde oorzaak, de achtertruck van het tweede
riituie de tweede»klassewagen B 8506 uit
de rails geloopen.
De trein ging daar juist een vrij sterke bocht
in, en het achterstuk van den ontspoorden
wagen werd hierdoor naar buiten gedrukt.
Dit heeft tengevolge gehad dat ook de voor.
truck van het derde rijtuig, de tweedeklasse»
wagen B 8505, uit de rails geperst werd. Beide
wagens schaafden eerst langs een draadmast
die beschadigd werd, en botsten vervolgens
tegen het ijzeren hekje dat op den rand van
het spoorwegviaduct staat. Dit hek is over
een afstand van ongeveer 25 meter afgerukt.
Het is terecht gekomen op de schuurtjes welke
staan op de binnenplaatsen achter de panden
in de v. d. Duynstraat. De daken van deze
schuren zijn grootendeels vernield. Tenslotte
botsten de beide rijtuigen tegen een tweeden
draadmast, die geheel verbogen werd. Op dit
oogenblik kwam de trein tot staan. Het ont»
spoorde deel stond toen geheel op den rand
van het viadvct en het had slechts weinig ge»
scheeld of de bijna 40 ton zware wagens wa»
ren neergestort. De ramp was dan zeker niet
te overzien geweest. Het viaduct loop ter
plaatste op een afstand van nog geen 2 meter
langs den zijgevel van pand 54 aan de Zomer»
hofstraat.
Door den stoot tegen den tweeden draad»
mast was de horizontale balk, welke dezen
mast verbindt met een die daar recht tegen»
over staat, uit zijn verband gerukt. Niet alleen
was hierdoor ook laatstgenoemde mast ver»
bogen en het hek aan deze zijde dientenge»
volge eveneens gedeeltelijk vernield, maar wa»
ren bovendien de rij» en ophangdraden van
de electrische bovenleiding losgerukt waardoor
kortsluiting ontstond.
Van de vrij talrijke passagiers kreeg niemand
eenig letsel, en men kon de rijtuigen aan de
linkerzijde verlaten. Het treinverkeer met het
station Hofplein was evenwel geheel verbro»
ken. Terstond werd een nooddienstregeling
ingesteld. Reizigers voor Leidschendam—Voor»
jj^burg of tusschengelegen stations moesten naar
halte Bergweg loopen, waarvandaan ieder
uur een stoptrein vertrok. Reizigers voor Den
Haag en Scheveningen moesten van het sta»
tion D. P. vertrekken en over Schiedam en
Delft reizen.
Om kwart over twee kwam hier een hulp»
trein met stoomtractie uit Leidschendam aan
Terstond begon men met het vrij maken van
den weg. Met behulp van keldeiwinden en
lieren werd eerst het tweede rijtuig weer op
de rails geplaatst. Hiermede was men omstreeks
6 uur gereed, waarna de voorste motorwagen
met den eersten volgwagen door een locomo
tief weggetrokken werd.
Inmiddels had een ander deel van het tech»
nisch personeel de geheel ontwrichte draad»
masten goeddeels verwijderd, waarna men zoo
spoedig mogelijk de rijdraden boven het lin.
kerspoor in orde ging brengen. Om goed 8
uur konden deze draden weer onder stroom
gezet worden, en kort daarna vertrok over het
linkerspoor weer de eerste trein naar den Haag.
Het in de rails brengen van het tweede
volgrijtuig ging met meer moeilijkheden ge»
paard, doordat bij de botsing met den twee»
den draadmast, het voorste stuk van den
^•«■rwagen zóó in het ijzerwerk van den mast
/bekneld was geraakt, dat men het rijtuig eerst
met een snijapparaat los moest werken.
Dit is tenslotte gelukt, waarna men dadelijk
aan het werk trok, om de spoorbaan zoo goed
mogelijk te herstellen. In den loop van den
nacht is men hiermede gereed gekomen.
Maandagmorgen kon het treinverkeer weer
normaal geschieden.
Van de beide ontspoorde wagens zijn de
onderstellen zwaar beschadigd, treeplanken
waren vernield en de koppelingen ontzet.
Ook aan den weg is veel schade toegebracht.
Een contra»rail is geheel verbogen de afsluiter
van een electrischen wissel is vernield
Een diepe voor in het grint op den spoor»
weg en diepe inkervingen in de biels, toon»
den den weg die de gederailleerde wielen
genomen hadden.
Nadruk verboden.
Men kon zeggen een magere begrafenis
Niet, dat het ging uit schriele beurs!
Cornelis de Waver had geenerlei beschik»
king gemaakt omtrent zijn teraardebestelling
het was zulk een moeilijk onderwerp, Els
nog haar man hadden er ooit naar gevraagd.
Maar de man is in goeden doen gestorven
't laatste dat men nog voor hem doen kon,
was zeker wel, hem met eere ten grave te
dragen.
Er kwam dan ook de lijkkoets uit stad.
Wat hier, te Waterbrug, enkel voor de no»
tabelen geschiedde en waar elk voor uitliep,
om dat te zien.
Ook waren twee volgkoetsen besteld.
Maar met wie ze gevuld moesten worden,
begreep Jacob Krans eigenlijk zelf niet.
Vooreerst was daar: hijzelf.
Als familielid ook, maar dan zeker als huis»
genoot, die den ouden man een dozijn jaren
liefderijk geherbergd had.
Ten tweede was er de dominee.
In de derde plaats de notaris.
Want De Waver had een enkelen keer zich
laten ontvallen, dat notaris Overbeeke uit
stad zijn zaken behandelde. Toen hij nog
vrij goed ter been was, liet hij zich een paar
keer in 't jaar met een rijtuig naar stad bren»
gen en bezocht den notaris in zijn kantoor
en later was deze *n hoogst enkele maal bij
hem geweest en kwamen er af en toe brieven
van hem, lange gele enveloppen, goed verlakt,
aangeteekend meest, hier aan.
Krans is dan ook, daags na het overlijden,
naar stad gegaan, om een en ander te be»
stellen en was eerst den notaris gaan opzoe»
ken.
Men zal zich de vele klachten herinneren
over de schokken van de nieuwe wagens,
zoodra er met groote snelheid wordt gereden.
Het merkwaardige van dit ongeluk is, dat het
heeft plaats gehad kort na het verlaten van
het station. Al heeft de trein dan ook reeds
een grootere snelheid dan de oude wissel»
stroom»treinen hadden, zoo is de nieuwe maxi»
mum»snelheid dan toch nog niet bereikt.
De gedachte dringt zich dan ook op, dat
er wellicht iets gehaperd heeft aan een der
wagens; er kan bv. een veer van een truck
stuk geweest zijn. Het is te hopen, dat het
onderzoek zal uitwijzen, wat de oorzaak van
de ontsporing was. Inmiddels rijst opnieuw
de vraag, of deze wagens en of ook de weg
tegen de grootere snelheid bestand zijn, en of
op den langen duur het materiaal niet in een
zoodanigen toestand gaat verkeeren, dat er
ernstiger ongelukken moeten voorkomen.Wij
behoeven niet te wijzen op de noodlottige
gevolgen, die een ontsporing op het viaduct
kan hebben voor reizigers, personen op straat
en omwonenden, indien de wagens van het
viaduct afstorten, terwijl een ontsporing op
het verdere gedeelte van den weg door de
dan bereikte grootere snelheid eveneens een
ramp kan worden.
De geruststelling, die van de zijde der spoor»
wegen omtrent de veiligheid van het verkeer
gegeven is in verband met de onbehagelijk»
heid, die het schudden en schokken van de
wagens onder de reizigers had gewekt, heeft
de vrees nog allesbehalve weggenomen en zal
door uit ongeluk zeker niet bevestigd zijn.
De wagens loopen ook nog wel eens warm.
Eenige dagen voor deze ontsporing is opnieuw
een wagen aan het station Hofplein aange»
komen onder ontwikkeling van veel rook,
wat eveneens het vermoeden deed post vatten,
dat er te veel van het materiaal gevorderd
wordt. Óok is er een dergelijke ontsporing
als nu op het Rotterdamsche viaducibij Leid»
schendam voorgekomen. De verantwoordelijk»
heid van de directie der spoorwegen voor de
veiligheid van het verkeer is door de verschil»
lende gebeurtenissen wel zeer verzwaard. Met
spanning mag men afwachten, wat zij omtrent
de resultaten van het onderzoek naar de oor»
zaak van deze laatste ontsporing zal bekend
maken De rijtijden zijn verkort en tijd is geld,
maar er is een grens aan de gevaren, waarmede
dat voordeel moet worden bereikt.
Wij ontvingen over het ongeval eenige in»
gezonden stukken, die geen licht wierpen op
het gebeurde, maar die hier toch nog even
verdienen te worden gesignaleerd als nieuwe
uitingen van levendige onrust onder het rei»
zende publiek. N. R. Ct.
Verkeersongevallen.
Zondagavond omstrent halfnegen moest op
den smallen Rijksstraatweg Amsterdam—Naar»
den een auto»bestuurder, om een aanrijding
met een wielrijder te voorkomen, te veel naar
links uitwijken, met het gevolg, dat hij, na
met een anderen auto, bestuurd door dhr.
Enthoven uit Baarn, in botsing te zijn ge»
komen, in de vaart geraakte. De automobilist
de heer Gooszen uit 's»Hertogenbosch, en
een 14»jarig meisje wisten uit den auto te
k<~>men. De auto ligt nog in de vaart.
Een lijk van den loodsscboener
Aan het strand te Koog (Texel) is een lijk
aangespoeld, zeer waarschijnlijk van een der
opvarenden van den bij Terschelling verganen
loodsschoener.
De oplichtersbende te Rotterdam.
In verband met het flesschentrekkerscom»
plot te Rotterdam is behalve de directeur
Künhe en zij t gevolmachtigde P. Kliemann,
thans nog gearresteerd de filiaalhouder van
den Goudschewcg J. M. Wiegers, die de goe»
deren voor de helft van den factuurprijs op»
kocht. In totaal zijn dus drie personen voor
deze zaak in bewaring gesteld. Nog zijn bij
een expedi'iefirma opgespoord groote partijen
vioolsnaren, porcelew, metaalwaren en allu»
minium, die aan de firma Kühne geadresseerd
waren. De goederen zijn naar de afzenders
retour gezonden. Het drietal is naar het Huis
van Bewaring overgebracht.
Inbraak en schaking.
De Haariemsche politie heeft twee mannen
aangehouden, verdacht van inbraak en scha»
king van een minderjarig meisje te Alkmaar.
De gearresteerden zijn aan de Alkmaarsche
politie overgeleverd.
Heler aangehouden.
In verband met een diefstal, welke cenigen
tijd geleden te Jaarsveld (U.) is gepleegd, is
te 's=Gravenhage aangehouden als verdacht
van heling een rijwielreperateur, bij wien ver»
schillende voorwerpen van den diefstal af»
komstig in beslag zijn genomen.
Zwevende huizen.
Tengevolge van de overstrooming in het
begin van het jaar is onder twee huizen in de
Puteanusstraat te Venlo de grond heelemaal
weggezakt of weggespoeld De huizen zweven
in de lucht en worden slechts gesteund door
«De Waver heeft het afgelegd, mijnheer 1«
«Dat wist ik, Krans 1« zei Overbeeke. «Al
is het dan een verre bloedverwant, ik con»
doleer je wel, je had er geloof ik een mak»
kelijk huisgenoot aan en zooveel jaren mèt
elkaar, dat went aan elkaar«.
»We hielden van 'm«, zegt Krans eenvou»
dig.
Maar hij kan 't zich niet goed verklaren,
dat notaris 't nieuws al wist, 't was gister
geen marktdag geweest: er moest bepaald
iemand buitentijds uit Waterbrug in stad zijn
geweest gister, want hijzelf is vandaag met
den vroegsten trein gegaan
Toch was de zaak anders geloopen
Cornelis de Waver die al zijn zaken secuur
had besteld, had ook zijn maatregelen geno»
men, dat van 't Waterbrugsche gemeentehuis
uit, notaris Overbeeke bij overlijden direct
gewaarschuwd worden zou.
Maar Kraos' verbazing zou nog rijzen.
«Om je de waarheid te zeggen, over een
kwartier komt mijn rijtuig voor en ik ben
van plan met mijn bediende naar jullie toe
te rijdenhier, lees dit stuk even, als je
wilt.»
Krans neemt 't getypte stuk aan.
Hij zocht naar de onderteekening, ja I
dat is de welbekende hand van Cornelis de
Waver en geheel in den vorm wordt in dit
stuk medegedeeld, dat De Waver een testa»
ment heeft achtergelaten, 't welk bij notaris
Overbeeke berust, die voorts belast is met de
uitvoering van zijn uitersten wil.
«Daarom moet ik straks even naar je toe,
om alles in den wettigen weg te verrichten
als je wilt kun je met me mee terugrijden,
er is plaats voor vier«
»'k Zou 't graag doen, maareen kwar»
tier en dan m'n boodschappen
»Dat zal geen bezwaar zijnwe hebben
de telefoon 1«
Krans telt op en notaris schrijft de bood»
40 cent per regel.
bedaart spoedig door gebruik van een paar
Mijfiitardt's Hoofdpijntabletten.
Glazen buisje 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten
de belendende gebouwen. Daar de huizen
geen scheuren vertoonen, werd het ongeval
eerst nu bemerkt. Den bewoners is aangezegd
de huizen te ontruimen.
Plotselinge dood.
Zaterdagmorgen is in een wachthuisje op
een terrein aan den Havendijk te Schiedam
de daar alleen wonende 50»jarige wachtsman
A. A. v. d. Voort dood gevonden Vermoe»
delijk is hij aan hartverlamming overleden
Overreden en gedood»
Zaterdagmorgen is het 9»jarig zoontje van
Van Kessel, te Empel, door een vrachtauto
overreden. Het knaapje was terstond dood
- Zaterdagavond heeft op den Rijksweg
Tilburg—'s.Hertogenbosch een ongeluk plaats
gehad, waarbij een dame, H. Alders, oud 50
jaar, uit 's=Hertogenbosch gedood is. Zij is
onder een wagen met basalt terecht gekomen.
wegen verbetering op voorne
en putten.
Het rapport der betreffende commissie.
De commissie, benoemd bij besluit van Pro»
vinciale Staten van Zuid»Holland van 7 Juli
1925, aan welke bij Kon. Besluit machtigiug
is verleend, haar werkzaamheden na de sluiting
van de zomerzitting 1925 van de Staten voort
te zetten, heeft aan de Staten rapport uitge»
bracht.
In herinnering wordt gebracht, dat de reden
waarom het den commissie moeilijk viel, in
de Zomerzitting 1925 aan de vergadering der
Staten te raden het voorstel van Gedep. Sta»
ten aan te nemen, gelegen was in een bij de
Staten ingekomen adres van een comité tot
verkrijging van een rechten verkeersweg van
Rotterdam naar Brielle.
Het door dit comité ontworpen plan scheen
voor een doorgaand verkeer Brielle—Rotterdam
veel aantrekkelijker dan het voorstel van Ged.
Staten, en het was daarom, dat de commissie
haar oordeel wenschte op te schorten teneinde
vooraf het plan van den z.g. Groene»Kruisweg
mede aan de hand van de technische voorlich»
ting van den hoofdingenieur, te bezien.
De provincie heeft bij het overnemen in
beheer en onderhoud van groote verkeers .ve»
gen twee beginselen in het oog te houden.
Het eerste beoogt, dat door de Provincie in
de eerste plaats zullen worden overgenomen
die wegen, welke men aanduidt met den naam
van commissiewegen. Het tweede beginsel is,
dat door de localiteit bijdragen moeten wor»
den toegezegd in de kosten van reconstructie
en onderhoud, resp. ten bedrage van 10 en
50 pet.
Het plan van den Groene<Kruisweg houdt
met geen van beide beginselen voldotnde
rekening.
Ten aanzien van de bijdragen uit de loca»
liteit in de kosten van reconstructie en on»
derhoud van den Groene»Kruisweg kan het
comité van act e slechts mededeelen, dat de
localiteit bereid was f 65000,— toe te zeggen,
in welk bedrag begrepen was een gekapitali»
seerd bedrag voor onderhoudskosten.
De kosten van aanleg van den Groene»
Kruisweg zijn door den hoofdingenieur be»
groot op f 1,121,500,—. Hiervan zou dus bijeen»
gebracht moeten worden f 112,150,—voor aan»
leg. De jaarlijksche onderhoudskosten zijn
geraamd op f 12600,— waarvan dus f 6300,—
voor rekening van de localiteit moet komen.
Neemt men nu in aanmerking, dat de bij»
eengebrachfe gelden f 65.000 bedragen, waarin
begrepen i- een gekapitaliseerd bedrag als bij»
drage in de jiarlijksche onderhoudskosten,
dan blijkt dat de bijdrage der localiteit voor
het plan van den Groene Kruisweg bij lange
niet voldoet aan de door de Staten gestelde
vereischten.
Van de zijde van Gedeputeerde Staten werd
er nog eens op gewezen, dat de Provincie Zuid»
Holland ten aanzien van de wegenverbetering
een belangrijke taak voor zich heeft.
Naast de reeds door de Staten toegestane
gelden voor verbetering van wegen, welke
op een bedrag van rond f 3.500.000 ziin te
stellen, zullen in de naaste toekomst nog ton»
nen gouds noodig zijn voor de verdere uitvoe»
ring van het in 1922 vastgestelde wegenplau,
terwijl ook de verbetering van niet op dat
plan voorkomende we ,en, van meer dan lo»
«al belang, niet zonder belangrijke bijdragen
van de provincie tot stand zal kunnen komen.
Het komt de meerderheid der commissie
voor. dat ook de wegenverbetering op Voorne
en Putten wat het kostenpunt betreft, be»
schappen op een briefjelijkkoets, rijtuigen,
»koeken« bij den handelaar in ve voeder en
dan nog een paar bestellingen van zijn vrouw
voor den dag der begrafenisje moest toch
zorgen, wat in huis te hebben en in Water»
brug zelf was zoo weinig te krijgen.
»In tien minuten had Överbeeke 't program
afgewerkt.
Alles komt terecht, Krans 1 of je 'r zelf ge»
weest wasdaar kun je op rekenen I«
«Verbazend gemakkelijk», zegt Jacob Krans.
«En mijnheer wordt wel bedankt; ik kan nu
nog vóór den middag thuis zijn'k wou
toch niet, dat wij bij ons in Waterbrug zoo'n
praatmachine hadden, elk in z'n huis 1«
«Hé, Kranswaarom niet Ik zou niet
weten, hoe ik het zonder telefoon stellen
moest 1 Je kunt elkaar spreken elk uur van
dag, ja ils je er 'n intercommunuale aanslui»
ting vuor over had, zou je om twaalf uur
nog iets in stad kunnen bestellen en om vijf,
zes uur had je 't al met den vrachtrijder
thuis
«Dat is waar», zegt Krans, «maar mijnheer
vergeet de vrouwen
«De vrouwen 1» roept Overbeeke verbaasd.
«Ik vrees, dat die niet vertrouwd zouden
zijn met zoo'n praatding in huis, mijnheer
maar, zegt hij met plotselingen schrik, 'tis in
vertrouwen gezegd
«Wees niet bang, Krans I moeder Els zal
er niets van hooren, dat beloof ik je
maar daar schiet me waarlijk nog iets in 't
zinmoet de koetsier maar even wachten».
Notaris neemt de telefoon en Krans hoort,
hoe hij «intercommunuaal» opvraagtDalstad,
nommer 130.
Hij legt den hoorn neer en wacht.
«Het rijtuig is vóór, mijnheer 1» kondigt de
bediende aan.
«Moet maar even wachtenmaak je maar
gereed
Met vijf minuten is Dalstad er.
schouwd, moet worden in verband met de nog
in het verschiet zijnde uitvoering van boven»
genoemde plannen en dat een bovenmatige be»
voordeeling dezer eilanden ten opzichte van
het overige deel der Provincie niet gerecht»
vaardigd schijnt.
De meerderheid der commissie (5 tegen 2)
meent den Staten te moeten adviseeren thans
het voorstel van Gedeputeerde StateD, vervat
in de voordracht, aan te nemen en is van oor-
deel, dat door eventueel verwerpen van het
voorstel van gedeputeerde Staten de wegen»
verbetering op Voorne en Putten de eerste
tien jaren tot de vrome wenschen zal behoo»
ren; zij geeft voorts in overweging, afwijzend
te beschikken op de bij uwe vergadering inge»
komen, hiervoren meegedeelde adressen.
De minderheid der commissie, welke in een
uitstel geen afstel ziet, wenschi alsnog de lo»
caliteit in de gelegenheid te stellen, meerdere
gelden bijeen te breneen en adviseert inmid»
dels het voorstel van Gedeputeerde Staten aan
je houden.
Op Vrijdag 2 Juli 1926 des nam. 7 uur
(nieuwe tijd) te Ooltgensplaat aan de haven
van een groote partij afbraak en timmerhout
als planken, platen kraalschroten, deuren,
schuthout, latten, stijlen balken, enz
Deurwaarder GROENENDIJK.
Openbare Vrijwillig Verkooping van de
Bouwhoeve genaamd Langendam met La de»
rijen in den Polder 't Oudeland van Som»
melsdijk en Middelharnis samen groot 23
Hectaren, 30 Aren en 63 c.Aren is 54 gemeten
161 roeden, op Vrijdag 2 Juli 1926 bij Inzet
en op Vrijdag 9 Juli 1926 bij A'fsiag, telkens
des namiddags 3 uur (zomertijd) in hotel Spee
te Sommelsdijk, ten verzoeke van den heer
L. Hanse te Sommelsdijk.
Notaris VAN BUUREN.
Openbare verkooping van een huis waarin
broodbakkerij met bergplaats en erf, benevens
tuin met schuur te Stad aan 't Haringvliet,
op Donderdag 8 Juli 1926 bij inzet en op
Donderdag 15 juli bij afslag, telkens des nam.
5 uur (z. t.) in het café Smits te Stad aan 't
Haringvliet, alles bewoond en in gebruik bij
Adr. Both.
Notaris VAN BUUREN,
i Op Woensdag 14 Juli 1926 's avonds 7 uu
(z.t.) te Oude Tonge in hotel van Veen van
7.88.67 H.A. (15 Gem. 234 roeden putsche
maat) tarwe, haver, gerst en erwten onder den
Bommel in den nieuwen Blokpolder nabij
den Kranendijk in 27 perceelen ten verzoeke
van den heer Joh, Kardux te den Bommel.
Notaris v, d SLUIJS.
Op Donderdag 22 Juli 1926, des v,m. 10 uur
(nieuwe tijd) na aankomst tram en bus te
Den Bommel, voor de bouwschuur, en ten
verzoeke van den Heer P. Luijendijk aldaar,
publieke Verkooping van 14 paarden, waar»
onder 2 stamboekpaarden en een makke klep»
per. Breeder omschreven bij biljet.
Notaris AKKERMAN.
MIDDELHARNIS.
Centrale Veiling voor Goeree Overflakkee
op Vrijdag 25 Juni 1926.
Kippeneieren 50 kg. f 3,60 tot 3,65 p. lOOst.
58-60 kg f 4,50 tot 4,70 p 100 st
60-61 kg f 4,70 tot 4,95 p. 100 st.
bruin 60 kg f4,90 :ot4,95 p lOOst.
Eendeneieren f 3,65 tot 4,55 per 100 stuks.
Poelepetaateieren f 2,80 per 100 stuks.J
Bloemkool le soort f 6,10 tot f 8,80 p. 100 st.
2e soort f 2,90 tot f 7,30 p. 100 st.
3e soort f 1,50 tot f 4,70 p 100 st.
uitschot f 0,80 per 100 stuks.
Kropsla f 0,30 tot f 2,20 per 100 stuks
Komkommers f 7,70 tot f 14,50 per 100 stuks
Aardbeien f 0,23 tot f 0,26 per pond
Boter f 0,75 tot f 1,08 per pond.
Perziken f 4,— tot f 12,— per 100 stuks.
Peen f 7,— to» 12,— per 100 bos
Peulen f 32,— tot 33,— per 100 Kg.
Doppers f 17,- tot f 26 - per 100 Kg.
Aardappelen (ideal) f 9,10 per 100 Kg.
(blauwput) f 13 per 100 Kg.
(oude) f 2 - tot f 2,80 p. 100 Kg.
Rabarber f 9,50 tot f 10,70 per 100 bos.
Speciale Zwarte bessenveiiing op Donderdag
24 Juni 1926.
Prijs f 78,40 per 100 Kg.
Aanvoer 658 Kg.
MIDDELHARNIS.
Centrale Veiling voor Goeree Overflakkee
op Maandag 28 Juni 1926.
Kippeneieren 50 kg. f 3 55 tot 3,95 p 100 st
58 60 kg f 4,55 tot 4,85 p. 100 st.
bruin 60 kg 4,70 tot 5,—p. 100 st
Krans hoort tot zijn verbazing, hoe Over»
beeke een overlijdensadvertentie opgeeft aan
de Dalstadster krant, die in Dallum druk ge»
lezen werd, van Cornelis de Waver zóo oud,
gestorven ten huize van Jacob Krans te Water»
brug. Hij hoort hoe Overbeeke met zijn eigen
naam en kwaliteit teekenen laat en er ten»
slotte aan toevoegt«Begrafenis Vrijdagmor»
gen te
«Hoe Iaat is de begrafenis, Krans?»
«Elf uur, mijnheer la
«Te elf uur van het sterfhuis
Overbeeke bangt den hoorn weer op.
«Had De Waver zelf zoo besteld», legt hij
uit.
«Maar zouden we dan niet liever een rijtuig
méér laten komen», zegt Krans, twijfelend.
«Niet noodig, dunkt meHij is daar,
geloof ik, al twaalf jaar weg Veel familie
heeft hij er niet, als ik 't wel heben
als 't noodig is, rijdt mijn rijtuig ook naar 't
kerkhof mee».
»U komt zelf ook vraagt Krans verwon»
derd.
«Op verlangen van den overledene, èn ook
omdat hij iemand was, voorzoover ik hem
leerde kennen, aan wien ik gaarne mee de
laatste eer bewijs. Als 't kan, zou ik dan graag,
na afloop der begrafenis, voorlezing doen van
het testament, ik kan dan zoo spoedig mogelijk
tot de uitvoering overgaan».
Waterbrug, aan een langen stoet achter 't
lijk gewoon, vond dit een »magere« begra»
fenis.
Dominee was er, voorts Krans met een paar
buren en waarlijk, een half uur voor de
lijkstoet vertrekken ging, kwam daar een rij»
tuigje aan, waaruit tot Heymans aangename
verbazing te voorschijn kwam zijn vriend ds.
Karei Oostveen van Dallum.
Hartelijk drukten ze elkaar de hand.
«Zoo brengt ons de dood bij elkander,
zegt Karei. «Mijn kerkeraad vond, waar de
Eendeieren 65 kg. f 4,65 per 100 stuks.
Bloemkool le soort f 7,40 tot 11,20 p. lOOst.
2e f 2,70 tot 8,40 p. 100 st.
3e f 2,70 tot 5,70 p. 100 st.
4e f 2,10 tot 2,90 p. 100 st.
Kropsla f 0,60 tot 1,70 per 100 stuks.
Postelein f 19,60 per 100 kg.
Vroege aardappelen eerstelingen f 9,70 tot
f 12,10 per 100 Kg.
Oude aardappelen bravo's f 4,— per 100 Kg.
Frambozen f 0,18 tot f 0,28 per pond.
Aardbeien f 0,24 tot f 0,26 per pond.
Roode bessen f 0,28 per pond.
Boter f 1,06 per pond.
Kaas 40 plus f 0,66 per pond.
Peen le soort f 6,80 tot 12,— per 100 bos.
Radijs f 3,10 per 100 bos
Asperges f 50.— tot f 52,— per 100 bos.
Komkommers le soort f 13,30 tot 13,70 p. lOOst.
2e f 11,60 tot 11,70p. lOOst.
Perziken f 4,— tot f 12,— per 100 stuks
Doperwten f 25,— tot t 26,— per 100 Kg.
Peulerwten f 14,— tot f 34,— per 100 Kg.
Uien f 1,— per 100 Kg.
ROTTERDAM, 28 Juni. Ter veemarkt waren
heden aangevoerd739 vette runderen, 255
vette kalveren, 201 schapen of lammeren en
667 varkens. Prijzen per x/2 Kg.koeien 30—
32'/a c.44 c.50-53 c.ossen 39 c.44 c.
49—50 c kalveren 40—427ï c.47'/2 c.57'/2
c.varkens 40 c.41 c.41 '/2 c.
De aanvoer van koeien en ossen was zeer
ruim. De handel was matig en de prijzen wa»
ren over het geheel iets minder. Voor enkele
puikbeste koeien werd nog tot 3 cent boven
noteering betaald.
Stieren met weinig aanvoer en bijna geen
handel, vandaar heden geen noteering.
Vette kalveren waren goed aangevoerd. De
handel was iets vlugger dan de vorige week
en de prijzen waren iets stugger. Voor enkele
puikbeste kalveren werd van 10 tot 12'/2 cent
boven noteering besteed.
Schapen en lammeren waren redelijk ter
markt, doch bijna geen handel, zoodat heden
geen noteering.
De aanvoer van varkens was kort. De han»
del was kalm en de prijzen waren voor alles
iets flauwer. Zouters gingen tot 38 cent, maar
waren vrijwel onverkoopbaar.
VEE EN PAARDEN
AMSTERDAM, 28 Juni. Ter Veemarkt wa»
ren heden aangevoerd 432 vette koeien, waar»
van de prijzen waren mindere le kwaliteit
f 1,10—1.20, soorten 2e kwal. f 0,94 tot f 1,08,
68 a 78 3e kwal. 80—92 c., alles per Kg.140
melk» en kalfkoeien f 325-475 per stuk, 159
vette kalveren le kwal. 58-66 c., 2e kwal. 48
—56 c., beide per Kg.101 nuchtere kalveren
8—15, 48 schapen f 20—32, 42 lammeren 12—
15, alles per stuk; 585 varkens, Holl overz.
en Geldersche vleesch 98—99 c., vette 94-95
c., minderen 90—92 c 69 paarden f 225—350
per stuk.
BOTER, KAAS EN EIEREN.
ROTTERDAM, 28 Juni. Zeeuwsche eieren
f 4,50-6,25, .Overmaasche f 4,50—6,25, beide
per 100 stuks.
APELDOORN, 28 Juni, Eieren. Aanvoer
112,000 stuks prijs f 5 50-6,80, middelmarkt
f 6 de 100 stuks Handel vlug.
GRANEN enz. MEEL en OLIËN.
ROTTERDAM, 28 Juni. Buitenland
sche granen. (Bericht van de makelaars
Hagenbeek S. van der Schalk). Stemming kalm.
Rogge Western disponibel f 11.25, ZuidiRus»
sische f 11.10, 72/3 Duitscb/Poclsche stoomend
f 10.85, La Plata stoom, f 11.
Gerst. 48 pd. Malting disp. f 197, id. aangek,
f 195, id. stoom, f 193, Zuid»Fussische disp.
f 200, La Plata aangek, f 195.
Haver. Canada no. 2 verwacht f 11.10, id.
no. 3 disp. f 10,85. id. stoom, f 10 55, Canada
feed no. 1 stoom f 10.40, id. no. 2 stoom,
f 9 50, 38 pd. White Clipped disp. f 9.80.
Mais per 2000 K.G.Amer. Mixed disp.
f 175, id verwacht f 173, La Plata dtsp. f 171,
id. aangekomen f 169, id. stoom, f 168, Do»
nau/Galfox disp. f 155, id stoom, f 152.
In publieke veiling werden heden verkocht
ca. 100 t. B/S Galfox van f 108—114.50, ca.
200 t. B/S Novorossisk van f 103—132 per
2000 K.G. plus 1 pet.
GROENTEN, FRUIT en AARDAPPELEN,
ROTTERDAM, 28 Juni. Westl. schoolmees»
ters zand 11—12 c., dito klei 9—10 c,, duke
of yorks 9—10 c,, poters 8-9 c., Malta's springs
18—20 c., alles per Kg. Met voldoenden aan»
voer gewone vraag.
CULEMBORG, 28 Juni. Veiling Culemborg
en omstreken aardbeien le soort 36 cidem
2e soort 25 c., peulen 24 c., alles per K G.
HUIDEN, LEER, WOL en DIVERSEN.
ROTTERDAM, 28 Juni. VI a s. (Opgaaf van
de marktmeester). 240 Kg. blauw, schoon f70
—90, 2000 Kg. Groningsch f 70—85, 3000 Kg.
Holl. geel f 70—90.
ROTTERDAM, 28 Juni. VI a s. De aan.
voeren van vlas zijn van dien aard dat het
seizoen als geëindigd kan worden beschouwd.
overledene zoo vele jaren te Dallum in 't
ouderlingenambt heeft gestaan, dat men zich
moest laten vertegenwoordigen bij de begra»
feais. En toen ik er aan herinnerde, dat wij
studievrienden waren, was 't direct beslistik
zou gaan. Als nu je vrouw me één nacht
legeeren kan
«En wel tien, dèt weet je 1«
«Je vergeet m'n planten en dieren, bene»
vens Martina 1»
De anderen hebben van dit gesprek niets
gehoord, want ds. öostveen is niet alléén ge»
komenhij heeft iemand bij zich, die zich
ontpopt als een ver familielid van den over»
ledene en die hem nu mee kwam begraven.
»'tls geen gemeentelid van me», fluistert
Oostveen zijn vriend in 'toor. Iemand, voor
wien geen dominee goed genoeg is. Maar toen
ik hem, even voorbij 't station achterop reed,
kon mijn wagentje mijn goedkeuring weg»
dragenik zag aan de hoededoos wel, dat»ie
naar begrafenis ging, maar keek toch vreemd
op toen ik hoorde, dat hij 't zelfde doel had
als ik.«
Er werd hier gewoonlijk op 't kerkhof een
woord gesproken.
Oostveen herinnerde aan vroeger jaren en
de Waterburgers, die waren saamgeloopen
hoorden er van op, dat die stille, vreemde
man daarginds in Dallum jaren lang de man
van beteekenis was geweest op kerkelijk ge»
bied
Op 't Ooievaarsnest terug, had Heymans
daar de leiding.
Hij trachtte ook den vreemden Dallumer
uit diens hoek te halen, maar óf hij achtte
zichzelf voor die dominees te goed, óf hij
was eigenlijk in z'n ziel met iets anders bezig.
Dat laatste leek wel het waarschijnlijkst.
Want zijn belangstelling vlamde eerst op,
toen Overbeeke voor den dag kwam met het
testament. P. Br.