Hoofdpijn Gemengd Nieuws. Iels uit de Levensgeschiedenis van Cornelis van Waveren. Raclame-Siededselingen. Binnenland. Verkoopifïgen Marktberichten - electrische trein op het rot. terdamsche viaduct ontspoord. Groote stagnatie In het treinverkeer via Pijnacker. Geen persoonlijke onge. lakken. Veel materieele schade. Wat was de oorzaak, en hoe staat het nu met de veiligheid? Wie Zondagmiddag reisden met sneltrein 48, welke om halfeen van het station Hofplein alhier naar Den Haag vertrok, hebben even nadat de trein het station had veriaten, eenige angstige oogenblikken beleefd. Deze trein was samengesteld uit 5 D»rijtui» gen van het nieuwe type, dat tijdelijk op dit traject gebruikt wordt. Óp een afstand van nog geen 100 meter uit het station, kort voor het seinhuis, dat aan de rechterzijde van de spoorbaan staat, is, door nog niet opgehel. derde oorzaak, de achtertruck van het tweede riituie de tweede»klassewagen B 8506 uit de rails geloopen. De trein ging daar juist een vrij sterke bocht in, en het achterstuk van den ontspoorden wagen werd hierdoor naar buiten gedrukt. Dit heeft tengevolge gehad dat ook de voor. truck van het derde rijtuig, de tweedeklasse» wagen B 8505, uit de rails geperst werd. Beide wagens schaafden eerst langs een draadmast die beschadigd werd, en botsten vervolgens tegen het ijzeren hekje dat op den rand van het spoorwegviaduct staat. Dit hek is over een afstand van ongeveer 25 meter afgerukt. Het is terecht gekomen op de schuurtjes welke staan op de binnenplaatsen achter de panden in de v. d. Duynstraat. De daken van deze schuren zijn grootendeels vernield. Tenslotte botsten de beide rijtuigen tegen een tweeden draadmast, die geheel verbogen werd. Op dit oogenblik kwam de trein tot staan. Het ont» spoorde deel stond toen geheel op den rand van het viadvct en het had slechts weinig ge» scheeld of de bijna 40 ton zware wagens wa» ren neergestort. De ramp was dan zeker niet te overzien geweest. Het viaduct loop ter plaatste op een afstand van nog geen 2 meter langs den zijgevel van pand 54 aan de Zomer» hofstraat. Door den stoot tegen den tweeden draad» mast was de horizontale balk, welke dezen mast verbindt met een die daar recht tegen» over staat, uit zijn verband gerukt. Niet alleen was hierdoor ook laatstgenoemde mast ver» bogen en het hek aan deze zijde dientenge» volge eveneens gedeeltelijk vernield, maar wa» ren bovendien de rij» en ophangdraden van de electrische bovenleiding losgerukt waardoor kortsluiting ontstond. Van de vrij talrijke passagiers kreeg niemand eenig letsel, en men kon de rijtuigen aan de linkerzijde verlaten. Het treinverkeer met het station Hofplein was evenwel geheel verbro» ken. Terstond werd een nooddienstregeling ingesteld. Reizigers voor Leidschendam—Voor» jj^burg of tusschengelegen stations moesten naar halte Bergweg loopen, waarvandaan ieder uur een stoptrein vertrok. Reizigers voor Den Haag en Scheveningen moesten van het sta» tion D. P. vertrekken en over Schiedam en Delft reizen. Om kwart over twee kwam hier een hulp» trein met stoomtractie uit Leidschendam aan Terstond begon men met het vrij maken van den weg. Met behulp van keldeiwinden en lieren werd eerst het tweede rijtuig weer op de rails geplaatst. Hiermede was men omstreeks 6 uur gereed, waarna de voorste motorwagen met den eersten volgwagen door een locomo tief weggetrokken werd. Inmiddels had een ander deel van het tech» nisch personeel de geheel ontwrichte draad» masten goeddeels verwijderd, waarna men zoo spoedig mogelijk de rijdraden boven het lin. kerspoor in orde ging brengen. Om goed 8 uur konden deze draden weer onder stroom gezet worden, en kort daarna vertrok over het linkerspoor weer de eerste trein naar den Haag. Het in de rails brengen van het tweede volgrijtuig ging met meer moeilijkheden ge» paard, doordat bij de botsing met den twee» den draadmast, het voorste stuk van den ^•«■rwagen zóó in het ijzerwerk van den mast /bekneld was geraakt, dat men het rijtuig eerst met een snijapparaat los moest werken. Dit is tenslotte gelukt, waarna men dadelijk aan het werk trok, om de spoorbaan zoo goed mogelijk te herstellen. In den loop van den nacht is men hiermede gereed gekomen. Maandagmorgen kon het treinverkeer weer normaal geschieden. Van de beide ontspoorde wagens zijn de onderstellen zwaar beschadigd, treeplanken waren vernield en de koppelingen ontzet. Ook aan den weg is veel schade toegebracht. Een contra»rail is geheel verbogen de afsluiter van een electrischen wissel is vernield Een diepe voor in het grint op den spoor» weg en diepe inkervingen in de biels, toon» den den weg die de gederailleerde wielen genomen hadden. Nadruk verboden. Men kon zeggen een magere begrafenis Niet, dat het ging uit schriele beurs! Cornelis de Waver had geenerlei beschik» king gemaakt omtrent zijn teraardebestelling het was zulk een moeilijk onderwerp, Els nog haar man hadden er ooit naar gevraagd. Maar de man is in goeden doen gestorven 't laatste dat men nog voor hem doen kon, was zeker wel, hem met eere ten grave te dragen. Er kwam dan ook de lijkkoets uit stad. Wat hier, te Waterbrug, enkel voor de no» tabelen geschiedde en waar elk voor uitliep, om dat te zien. Ook waren twee volgkoetsen besteld. Maar met wie ze gevuld moesten worden, begreep Jacob Krans eigenlijk zelf niet. Vooreerst was daar: hijzelf. Als familielid ook, maar dan zeker als huis» genoot, die den ouden man een dozijn jaren liefderijk geherbergd had. Ten tweede was er de dominee. In de derde plaats de notaris. Want De Waver had een enkelen keer zich laten ontvallen, dat notaris Overbeeke uit stad zijn zaken behandelde. Toen hij nog vrij goed ter been was, liet hij zich een paar keer in 't jaar met een rijtuig naar stad bren» gen en bezocht den notaris in zijn kantoor en later was deze *n hoogst enkele maal bij hem geweest en kwamen er af en toe brieven van hem, lange gele enveloppen, goed verlakt, aangeteekend meest, hier aan. Krans is dan ook, daags na het overlijden, naar stad gegaan, om een en ander te be» stellen en was eerst den notaris gaan opzoe» ken. Men zal zich de vele klachten herinneren over de schokken van de nieuwe wagens, zoodra er met groote snelheid wordt gereden. Het merkwaardige van dit ongeluk is, dat het heeft plaats gehad kort na het verlaten van het station. Al heeft de trein dan ook reeds een grootere snelheid dan de oude wissel» stroom»treinen hadden, zoo is de nieuwe maxi» mum»snelheid dan toch nog niet bereikt. De gedachte dringt zich dan ook op, dat er wellicht iets gehaperd heeft aan een der wagens; er kan bv. een veer van een truck stuk geweest zijn. Het is te hopen, dat het onderzoek zal uitwijzen, wat de oorzaak van de ontsporing was. Inmiddels rijst opnieuw de vraag, of deze wagens en of ook de weg tegen de grootere snelheid bestand zijn, en of op den langen duur het materiaal niet in een zoodanigen toestand gaat verkeeren, dat er ernstiger ongelukken moeten voorkomen.Wij behoeven niet te wijzen op de noodlottige gevolgen, die een ontsporing op het viaduct kan hebben voor reizigers, personen op straat en omwonenden, indien de wagens van het viaduct afstorten, terwijl een ontsporing op het verdere gedeelte van den weg door de dan bereikte grootere snelheid eveneens een ramp kan worden. De geruststelling, die van de zijde der spoor» wegen omtrent de veiligheid van het verkeer gegeven is in verband met de onbehagelijk» heid, die het schudden en schokken van de wagens onder de reizigers had gewekt, heeft de vrees nog allesbehalve weggenomen en zal door uit ongeluk zeker niet bevestigd zijn. De wagens loopen ook nog wel eens warm. Eenige dagen voor deze ontsporing is opnieuw een wagen aan het station Hofplein aange» komen onder ontwikkeling van veel rook, wat eveneens het vermoeden deed post vatten, dat er te veel van het materiaal gevorderd wordt. Óok is er een dergelijke ontsporing als nu op het Rotterdamsche viaducibij Leid» schendam voorgekomen. De verantwoordelijk» heid van de directie der spoorwegen voor de veiligheid van het verkeer is door de verschil» lende gebeurtenissen wel zeer verzwaard. Met spanning mag men afwachten, wat zij omtrent de resultaten van het onderzoek naar de oor» zaak van deze laatste ontsporing zal bekend maken De rijtijden zijn verkort en tijd is geld, maar er is een grens aan de gevaren, waarmede dat voordeel moet worden bereikt. Wij ontvingen over het ongeval eenige in» gezonden stukken, die geen licht wierpen op het gebeurde, maar die hier toch nog even verdienen te worden gesignaleerd als nieuwe uitingen van levendige onrust onder het rei» zende publiek. N. R. Ct. Verkeersongevallen. Zondagavond omstrent halfnegen moest op den smallen Rijksstraatweg Amsterdam—Naar» den een auto»bestuurder, om een aanrijding met een wielrijder te voorkomen, te veel naar links uitwijken, met het gevolg, dat hij, na met een anderen auto, bestuurd door dhr. Enthoven uit Baarn, in botsing te zijn ge» komen, in de vaart geraakte. De automobilist de heer Gooszen uit 's»Hertogenbosch, en een 14»jarig meisje wisten uit den auto te k<~>men. De auto ligt nog in de vaart. Een lijk van den loodsscboener Aan het strand te Koog (Texel) is een lijk aangespoeld, zeer waarschijnlijk van een der opvarenden van den bij Terschelling verganen loodsschoener. De oplichtersbende te Rotterdam. In verband met het flesschentrekkerscom» plot te Rotterdam is behalve de directeur Künhe en zij t gevolmachtigde P. Kliemann, thans nog gearresteerd de filiaalhouder van den Goudschewcg J. M. Wiegers, die de goe» deren voor de helft van den factuurprijs op» kocht. In totaal zijn dus drie personen voor deze zaak in bewaring gesteld. Nog zijn bij een expedi'iefirma opgespoord groote partijen vioolsnaren, porcelew, metaalwaren en allu» minium, die aan de firma Kühne geadresseerd waren. De goederen zijn naar de afzenders retour gezonden. Het drietal is naar het Huis van Bewaring overgebracht. Inbraak en schaking. De Haariemsche politie heeft twee mannen aangehouden, verdacht van inbraak en scha» king van een minderjarig meisje te Alkmaar. De gearresteerden zijn aan de Alkmaarsche politie overgeleverd. Heler aangehouden. In verband met een diefstal, welke cenigen tijd geleden te Jaarsveld (U.) is gepleegd, is te 's=Gravenhage aangehouden als verdacht van heling een rijwielreperateur, bij wien ver» schillende voorwerpen van den diefstal af» komstig in beslag zijn genomen. Zwevende huizen. Tengevolge van de overstrooming in het begin van het jaar is onder twee huizen in de Puteanusstraat te Venlo de grond heelemaal weggezakt of weggespoeld De huizen zweven in de lucht en worden slechts gesteund door «De Waver heeft het afgelegd, mijnheer 1« «Dat wist ik, Krans 1« zei Overbeeke. «Al is het dan een verre bloedverwant, ik con» doleer je wel, je had er geloof ik een mak» kelijk huisgenoot aan en zooveel jaren mèt elkaar, dat went aan elkaar«. »We hielden van 'm«, zegt Krans eenvou» dig. Maar hij kan 't zich niet goed verklaren, dat notaris 't nieuws al wist, 't was gister geen marktdag geweest: er moest bepaald iemand buitentijds uit Waterbrug in stad zijn geweest gister, want hijzelf is vandaag met den vroegsten trein gegaan Toch was de zaak anders geloopen Cornelis de Waver die al zijn zaken secuur had besteld, had ook zijn maatregelen geno» men, dat van 't Waterbrugsche gemeentehuis uit, notaris Overbeeke bij overlijden direct gewaarschuwd worden zou. Maar Kraos' verbazing zou nog rijzen. «Om je de waarheid te zeggen, over een kwartier komt mijn rijtuig voor en ik ben van plan met mijn bediende naar jullie toe te rijdenhier, lees dit stuk even, als je wilt.» Krans neemt 't getypte stuk aan. Hij zocht naar de onderteekening, ja I dat is de welbekende hand van Cornelis de Waver en geheel in den vorm wordt in dit stuk medegedeeld, dat De Waver een testa» ment heeft achtergelaten, 't welk bij notaris Overbeeke berust, die voorts belast is met de uitvoering van zijn uitersten wil. «Daarom moet ik straks even naar je toe, om alles in den wettigen weg te verrichten als je wilt kun je met me mee terugrijden, er is plaats voor vier« »'k Zou 't graag doen, maareen kwar» tier en dan m'n boodschappen »Dat zal geen bezwaar zijnwe hebben de telefoon 1« Krans telt op en notaris schrijft de bood» 40 cent per regel. bedaart spoedig door gebruik van een paar Mijfiitardt's Hoofdpijntabletten. Glazen buisje 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten de belendende gebouwen. Daar de huizen geen scheuren vertoonen, werd het ongeval eerst nu bemerkt. Den bewoners is aangezegd de huizen te ontruimen. Plotselinge dood. Zaterdagmorgen is in een wachthuisje op een terrein aan den Havendijk te Schiedam de daar alleen wonende 50»jarige wachtsman A. A. v. d. Voort dood gevonden Vermoe» delijk is hij aan hartverlamming overleden Overreden en gedood» Zaterdagmorgen is het 9»jarig zoontje van Van Kessel, te Empel, door een vrachtauto overreden. Het knaapje was terstond dood - Zaterdagavond heeft op den Rijksweg Tilburg—'s.Hertogenbosch een ongeluk plaats gehad, waarbij een dame, H. Alders, oud 50 jaar, uit 's=Hertogenbosch gedood is. Zij is onder een wagen met basalt terecht gekomen. wegen verbetering op voorne en putten. Het rapport der betreffende commissie. De commissie, benoemd bij besluit van Pro» vinciale Staten van Zuid»Holland van 7 Juli 1925, aan welke bij Kon. Besluit machtigiug is verleend, haar werkzaamheden na de sluiting van de zomerzitting 1925 van de Staten voort te zetten, heeft aan de Staten rapport uitge» bracht. In herinnering wordt gebracht, dat de reden waarom het den commissie moeilijk viel, in de Zomerzitting 1925 aan de vergadering der Staten te raden het voorstel van Gedep. Sta» ten aan te nemen, gelegen was in een bij de Staten ingekomen adres van een comité tot verkrijging van een rechten verkeersweg van Rotterdam naar Brielle. Het door dit comité ontworpen plan scheen voor een doorgaand verkeer Brielle—Rotterdam veel aantrekkelijker dan het voorstel van Ged. Staten, en het was daarom, dat de commissie haar oordeel wenschte op te schorten teneinde vooraf het plan van den z.g. Groene»Kruisweg mede aan de hand van de technische voorlich» ting van den hoofdingenieur, te bezien. De provincie heeft bij het overnemen in beheer en onderhoud van groote verkeers .ve» gen twee beginselen in het oog te houden. Het eerste beoogt, dat door de Provincie in de eerste plaats zullen worden overgenomen die wegen, welke men aanduidt met den naam van commissiewegen. Het tweede beginsel is, dat door de localiteit bijdragen moeten wor» den toegezegd in de kosten van reconstructie en onderhoud, resp. ten bedrage van 10 en 50 pet. Het plan van den Groene<Kruisweg houdt met geen van beide beginselen voldotnde rekening. Ten aanzien van de bijdragen uit de loca» liteit in de kosten van reconstructie en on» derhoud van den Groene»Kruisweg kan het comité van act e slechts mededeelen, dat de localiteit bereid was f 65000,— toe te zeggen, in welk bedrag begrepen was een gekapitali» seerd bedrag voor onderhoudskosten. De kosten van aanleg van den Groene» Kruisweg zijn door den hoofdingenieur be» groot op f 1,121,500,—. Hiervan zou dus bijeen» gebracht moeten worden f 112,150,—voor aan» leg. De jaarlijksche onderhoudskosten zijn geraamd op f 12600,— waarvan dus f 6300,— voor rekening van de localiteit moet komen. Neemt men nu in aanmerking, dat de bij» eengebrachfe gelden f 65.000 bedragen, waarin begrepen i- een gekapitaliseerd bedrag als bij» drage in de jiarlijksche onderhoudskosten, dan blijkt dat de bijdrage der localiteit voor het plan van den Groene Kruisweg bij lange niet voldoet aan de door de Staten gestelde vereischten. Van de zijde van Gedeputeerde Staten werd er nog eens op gewezen, dat de Provincie Zuid» Holland ten aanzien van de wegenverbetering een belangrijke taak voor zich heeft. Naast de reeds door de Staten toegestane gelden voor verbetering van wegen, welke op een bedrag van rond f 3.500.000 ziin te stellen, zullen in de naaste toekomst nog ton» nen gouds noodig zijn voor de verdere uitvoe» ring van het in 1922 vastgestelde wegenplau, terwijl ook de verbetering van niet op dat plan voorkomende we ,en, van meer dan lo» «al belang, niet zonder belangrijke bijdragen van de provincie tot stand zal kunnen komen. Het komt de meerderheid der commissie voor. dat ook de wegenverbetering op Voorne en Putten wat het kostenpunt betreft, be» schappen op een briefjelijkkoets, rijtuigen, »koeken« bij den handelaar in ve voeder en dan nog een paar bestellingen van zijn vrouw voor den dag der begrafenisje moest toch zorgen, wat in huis te hebben en in Water» brug zelf was zoo weinig te krijgen. »In tien minuten had Överbeeke 't program afgewerkt. Alles komt terecht, Krans 1 of je 'r zelf ge» weest wasdaar kun je op rekenen I« «Verbazend gemakkelijk», zegt Jacob Krans. «En mijnheer wordt wel bedankt; ik kan nu nog vóór den middag thuis zijn'k wou toch niet, dat wij bij ons in Waterbrug zoo'n praatmachine hadden, elk in z'n huis 1« «Hé, Kranswaarom niet Ik zou niet weten, hoe ik het zonder telefoon stellen moest 1 Je kunt elkaar spreken elk uur van dag, ja ils je er 'n intercommunuale aanslui» ting vuor over had, zou je om twaalf uur nog iets in stad kunnen bestellen en om vijf, zes uur had je 't al met den vrachtrijder thuis «Dat is waar», zegt Krans, «maar mijnheer vergeet de vrouwen «De vrouwen 1» roept Overbeeke verbaasd. «Ik vrees, dat die niet vertrouwd zouden zijn met zoo'n praatding in huis, mijnheer maar, zegt hij met plotselingen schrik, 'tis in vertrouwen gezegd «Wees niet bang, Krans I moeder Els zal er niets van hooren, dat beloof ik je maar daar schiet me waarlijk nog iets in 't zinmoet de koetsier maar even wachten». Notaris neemt de telefoon en Krans hoort, hoe hij «intercommunuaal» opvraagtDalstad, nommer 130. Hij legt den hoorn neer en wacht. «Het rijtuig is vóór, mijnheer 1» kondigt de bediende aan. «Moet maar even wachtenmaak je maar gereed Met vijf minuten is Dalstad er. schouwd, moet worden in verband met de nog in het verschiet zijnde uitvoering van boven» genoemde plannen en dat een bovenmatige be» voordeeling dezer eilanden ten opzichte van het overige deel der Provincie niet gerecht» vaardigd schijnt. De meerderheid der commissie (5 tegen 2) meent den Staten te moeten adviseeren thans het voorstel van Gedeputeerde StateD, vervat in de voordracht, aan te nemen en is van oor- deel, dat door eventueel verwerpen van het voorstel van gedeputeerde Staten de wegen» verbetering op Voorne en Putten de eerste tien jaren tot de vrome wenschen zal behoo» ren; zij geeft voorts in overweging, afwijzend te beschikken op de bij uwe vergadering inge» komen, hiervoren meegedeelde adressen. De minderheid der commissie, welke in een uitstel geen afstel ziet, wenschi alsnog de lo» caliteit in de gelegenheid te stellen, meerdere gelden bijeen te breneen en adviseert inmid» dels het voorstel van Gedeputeerde Staten aan je houden. Op Vrijdag 2 Juli 1926 des nam. 7 uur (nieuwe tijd) te Ooltgensplaat aan de haven van een groote partij afbraak en timmerhout als planken, platen kraalschroten, deuren, schuthout, latten, stijlen balken, enz Deurwaarder GROENENDIJK. Openbare Vrijwillig Verkooping van de Bouwhoeve genaamd Langendam met La de» rijen in den Polder 't Oudeland van Som» melsdijk en Middelharnis samen groot 23 Hectaren, 30 Aren en 63 c.Aren is 54 gemeten 161 roeden, op Vrijdag 2 Juli 1926 bij Inzet en op Vrijdag 9 Juli 1926 bij A'fsiag, telkens des namiddags 3 uur (zomertijd) in hotel Spee te Sommelsdijk, ten verzoeke van den heer L. Hanse te Sommelsdijk. Notaris VAN BUUREN. Openbare verkooping van een huis waarin broodbakkerij met bergplaats en erf, benevens tuin met schuur te Stad aan 't Haringvliet, op Donderdag 8 Juli 1926 bij inzet en op Donderdag 15 juli bij afslag, telkens des nam. 5 uur (z. t.) in het café Smits te Stad aan 't Haringvliet, alles bewoond en in gebruik bij Adr. Both. Notaris VAN BUUREN, i Op Woensdag 14 Juli 1926 's avonds 7 uu (z.t.) te Oude Tonge in hotel van Veen van 7.88.67 H.A. (15 Gem. 234 roeden putsche maat) tarwe, haver, gerst en erwten onder den Bommel in den nieuwen Blokpolder nabij den Kranendijk in 27 perceelen ten verzoeke van den heer Joh, Kardux te den Bommel. Notaris v, d SLUIJS. Op Donderdag 22 Juli 1926, des v,m. 10 uur (nieuwe tijd) na aankomst tram en bus te Den Bommel, voor de bouwschuur, en ten verzoeke van den Heer P. Luijendijk aldaar, publieke Verkooping van 14 paarden, waar» onder 2 stamboekpaarden en een makke klep» per. Breeder omschreven bij biljet. Notaris AKKERMAN. MIDDELHARNIS. Centrale Veiling voor Goeree Overflakkee op Vrijdag 25 Juni 1926. Kippeneieren 50 kg. f 3,60 tot 3,65 p. lOOst. 58-60 kg f 4,50 tot 4,70 p 100 st 60-61 kg f 4,70 tot 4,95 p. 100 st. bruin 60 kg f4,90 :ot4,95 p lOOst. Eendeneieren f 3,65 tot 4,55 per 100 stuks. Poelepetaateieren f 2,80 per 100 stuks.J Bloemkool le soort f 6,10 tot f 8,80 p. 100 st. 2e soort f 2,90 tot f 7,30 p. 100 st. 3e soort f 1,50 tot f 4,70 p 100 st. uitschot f 0,80 per 100 stuks. Kropsla f 0,30 tot f 2,20 per 100 stuks Komkommers f 7,70 tot f 14,50 per 100 stuks Aardbeien f 0,23 tot f 0,26 per pond Boter f 0,75 tot f 1,08 per pond. Perziken f 4,— tot f 12,— per 100 stuks. Peen f 7,— to» 12,— per 100 bos Peulen f 32,— tot 33,— per 100 Kg. Doppers f 17,- tot f 26 - per 100 Kg. Aardappelen (ideal) f 9,10 per 100 Kg. (blauwput) f 13 per 100 Kg. (oude) f 2 - tot f 2,80 p. 100 Kg. Rabarber f 9,50 tot f 10,70 per 100 bos. Speciale Zwarte bessenveiiing op Donderdag 24 Juni 1926. Prijs f 78,40 per 100 Kg. Aanvoer 658 Kg. MIDDELHARNIS. Centrale Veiling voor Goeree Overflakkee op Maandag 28 Juni 1926. Kippeneieren 50 kg. f 3 55 tot 3,95 p 100 st 58 60 kg f 4,55 tot 4,85 p. 100 st. bruin 60 kg 4,70 tot 5,—p. 100 st Krans hoort tot zijn verbazing, hoe Over» beeke een overlijdensadvertentie opgeeft aan de Dalstadster krant, die in Dallum druk ge» lezen werd, van Cornelis de Waver zóo oud, gestorven ten huize van Jacob Krans te Water» brug. Hij hoort hoe Overbeeke met zijn eigen naam en kwaliteit teekenen laat en er ten» slotte aan toevoegt«Begrafenis Vrijdagmor» gen te «Hoe Iaat is de begrafenis, Krans?» «Elf uur, mijnheer la «Te elf uur van het sterfhuis Overbeeke bangt den hoorn weer op. «Had De Waver zelf zoo besteld», legt hij uit. «Maar zouden we dan niet liever een rijtuig méér laten komen», zegt Krans, twijfelend. «Niet noodig, dunkt meHij is daar, geloof ik, al twaalf jaar weg Veel familie heeft hij er niet, als ik 't wel heben als 't noodig is, rijdt mijn rijtuig ook naar 't kerkhof mee». »U komt zelf ook vraagt Krans verwon» derd. «Op verlangen van den overledene, èn ook omdat hij iemand was, voorzoover ik hem leerde kennen, aan wien ik gaarne mee de laatste eer bewijs. Als 't kan, zou ik dan graag, na afloop der begrafenis, voorlezing doen van het testament, ik kan dan zoo spoedig mogelijk tot de uitvoering overgaan». Waterbrug, aan een langen stoet achter 't lijk gewoon, vond dit een »magere« begra» fenis. Dominee was er, voorts Krans met een paar buren en waarlijk, een half uur voor de lijkstoet vertrekken ging, kwam daar een rij» tuigje aan, waaruit tot Heymans aangename verbazing te voorschijn kwam zijn vriend ds. Karei Oostveen van Dallum. Hartelijk drukten ze elkaar de hand. «Zoo brengt ons de dood bij elkander, zegt Karei. «Mijn kerkeraad vond, waar de Eendeieren 65 kg. f 4,65 per 100 stuks. Bloemkool le soort f 7,40 tot 11,20 p. lOOst. 2e f 2,70 tot 8,40 p. 100 st. 3e f 2,70 tot 5,70 p. 100 st. 4e f 2,10 tot 2,90 p. 100 st. Kropsla f 0,60 tot 1,70 per 100 stuks. Postelein f 19,60 per 100 kg. Vroege aardappelen eerstelingen f 9,70 tot f 12,10 per 100 Kg. Oude aardappelen bravo's f 4,— per 100 Kg. Frambozen f 0,18 tot f 0,28 per pond. Aardbeien f 0,24 tot f 0,26 per pond. Roode bessen f 0,28 per pond. Boter f 1,06 per pond. Kaas 40 plus f 0,66 per pond. Peen le soort f 6,80 tot 12,— per 100 bos. Radijs f 3,10 per 100 bos Asperges f 50.— tot f 52,— per 100 bos. Komkommers le soort f 13,30 tot 13,70 p. lOOst. 2e f 11,60 tot 11,70p. lOOst. Perziken f 4,— tot f 12,— per 100 stuks Doperwten f 25,— tot t 26,— per 100 Kg. Peulerwten f 14,— tot f 34,— per 100 Kg. Uien f 1,— per 100 Kg. ROTTERDAM, 28 Juni. Ter veemarkt waren heden aangevoerd739 vette runderen, 255 vette kalveren, 201 schapen of lammeren en 667 varkens. Prijzen per x/2 Kg.koeien 30— 32'/a c.44 c.50-53 c.ossen 39 c.44 c. 49—50 c kalveren 40—427ï c.47'/2 c.57'/2 c.varkens 40 c.41 c.41 '/2 c. De aanvoer van koeien en ossen was zeer ruim. De handel was matig en de prijzen wa» ren over het geheel iets minder. Voor enkele puikbeste koeien werd nog tot 3 cent boven noteering betaald. Stieren met weinig aanvoer en bijna geen handel, vandaar heden geen noteering. Vette kalveren waren goed aangevoerd. De handel was iets vlugger dan de vorige week en de prijzen waren iets stugger. Voor enkele puikbeste kalveren werd van 10 tot 12'/2 cent boven noteering besteed. Schapen en lammeren waren redelijk ter markt, doch bijna geen handel, zoodat heden geen noteering. De aanvoer van varkens was kort. De han» del was kalm en de prijzen waren voor alles iets flauwer. Zouters gingen tot 38 cent, maar waren vrijwel onverkoopbaar. VEE EN PAARDEN AMSTERDAM, 28 Juni. Ter Veemarkt wa» ren heden aangevoerd 432 vette koeien, waar» van de prijzen waren mindere le kwaliteit f 1,10—1.20, soorten 2e kwal. f 0,94 tot f 1,08, 68 a 78 3e kwal. 80—92 c., alles per Kg.140 melk» en kalfkoeien f 325-475 per stuk, 159 vette kalveren le kwal. 58-66 c., 2e kwal. 48 —56 c., beide per Kg.101 nuchtere kalveren 8—15, 48 schapen f 20—32, 42 lammeren 12— 15, alles per stuk; 585 varkens, Holl overz. en Geldersche vleesch 98—99 c., vette 94-95 c., minderen 90—92 c 69 paarden f 225—350 per stuk. BOTER, KAAS EN EIEREN. ROTTERDAM, 28 Juni. Zeeuwsche eieren f 4,50-6,25, .Overmaasche f 4,50—6,25, beide per 100 stuks. APELDOORN, 28 Juni, Eieren. Aanvoer 112,000 stuks prijs f 5 50-6,80, middelmarkt f 6 de 100 stuks Handel vlug. GRANEN enz. MEEL en OLIËN. ROTTERDAM, 28 Juni. Buitenland sche granen. (Bericht van de makelaars Hagenbeek S. van der Schalk). Stemming kalm. Rogge Western disponibel f 11.25, ZuidiRus» sische f 11.10, 72/3 Duitscb/Poclsche stoomend f 10.85, La Plata stoom, f 11. Gerst. 48 pd. Malting disp. f 197, id. aangek, f 195, id. stoom, f 193, Zuid»Fussische disp. f 200, La Plata aangek, f 195. Haver. Canada no. 2 verwacht f 11.10, id. no. 3 disp. f 10,85. id. stoom, f 10 55, Canada feed no. 1 stoom f 10.40, id. no. 2 stoom, f 9 50, 38 pd. White Clipped disp. f 9.80. Mais per 2000 K.G.Amer. Mixed disp. f 175, id verwacht f 173, La Plata dtsp. f 171, id. aangekomen f 169, id. stoom, f 168, Do» nau/Galfox disp. f 155, id stoom, f 152. In publieke veiling werden heden verkocht ca. 100 t. B/S Galfox van f 108—114.50, ca. 200 t. B/S Novorossisk van f 103—132 per 2000 K.G. plus 1 pet. GROENTEN, FRUIT en AARDAPPELEN, ROTTERDAM, 28 Juni. Westl. schoolmees» ters zand 11—12 c., dito klei 9—10 c,, duke of yorks 9—10 c,, poters 8-9 c., Malta's springs 18—20 c., alles per Kg. Met voldoenden aan» voer gewone vraag. CULEMBORG, 28 Juni. Veiling Culemborg en omstreken aardbeien le soort 36 cidem 2e soort 25 c., peulen 24 c., alles per K G. HUIDEN, LEER, WOL en DIVERSEN. ROTTERDAM, 28 Juni. VI a s. (Opgaaf van de marktmeester). 240 Kg. blauw, schoon f70 —90, 2000 Kg. Groningsch f 70—85, 3000 Kg. Holl. geel f 70—90. ROTTERDAM, 28 Juni. VI a s. De aan. voeren van vlas zijn van dien aard dat het seizoen als geëindigd kan worden beschouwd. overledene zoo vele jaren te Dallum in 't ouderlingenambt heeft gestaan, dat men zich moest laten vertegenwoordigen bij de begra» feais. En toen ik er aan herinnerde, dat wij studievrienden waren, was 't direct beslistik zou gaan. Als nu je vrouw me één nacht legeeren kan «En wel tien, dèt weet je 1« «Je vergeet m'n planten en dieren, bene» vens Martina 1» De anderen hebben van dit gesprek niets gehoord, want ds. öostveen is niet alléén ge» komenhij heeft iemand bij zich, die zich ontpopt als een ver familielid van den over» ledene en die hem nu mee kwam begraven. »'tls geen gemeentelid van me», fluistert Oostveen zijn vriend in 'toor. Iemand, voor wien geen dominee goed genoeg is. Maar toen ik hem, even voorbij 't station achterop reed, kon mijn wagentje mijn goedkeuring weg» dragenik zag aan de hoededoos wel, dat»ie naar begrafenis ging, maar keek toch vreemd op toen ik hoorde, dat hij 't zelfde doel had als ik.« Er werd hier gewoonlijk op 't kerkhof een woord gesproken. Oostveen herinnerde aan vroeger jaren en de Waterburgers, die waren saamgeloopen hoorden er van op, dat die stille, vreemde man daarginds in Dallum jaren lang de man van beteekenis was geweest op kerkelijk ge» bied Op 't Ooievaarsnest terug, had Heymans daar de leiding. Hij trachtte ook den vreemden Dallumer uit diens hoek te halen, maar óf hij achtte zichzelf voor die dominees te goed, óf hij was eigenlijk in z'n ziel met iets anders bezig. Dat laatste leek wel het waarschijnlijkst. Want zijn belangstelling vlamde eerst op, toen Overbeeke voor den dag kwam met het testament. P. Br.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1926 | | pagina 3