Auto Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. raai 2* - ttttrdu i/ii ee&p. ie comie Kleine Kinderen IN HOC SIGNO VINCES andelaren SU No. 3237 WOENSDAG 30 JUNI 1926 41STE JAARGANG u BOER f De Roode Zondag. Bij PtfROL WIJGERS 37a Botterdam VERIJ lil E UlüSSGHERIJ HS- DORDRECHT JFFRtttttë - rflflOflRÏS VITTE HUIS jaar garantie et <t PliiiiDSiampen 1 groote Luiöspraher /*j 190 uolts Batterij 10 spoelen 1 am Accu n groote Eiken Luxe Kast;] Alle stukken voor de Redactie bestemd, Adverteotiën en verdere Adminis tratle, franco toe te /enden aan de Uitgevers itterdam FOON 231 me sorteering dalmannen, eer Eternit, Triple» en Houtgraniet. i. LË COMTE. De menschheid zoekt het Verloren Paradijs. Moeilijk zou het anders kunnen. De mensch is geschapen voor het geluk en voor het leven, en wat hij vindt is feitelijk niet anders dan de moeite en het verdriet en tenslotte den dood. Geen wonder dat hij zoekt naar zijn eigenlijke bestemming. Maar wat nu zoo diep tragisch is, is dat hij het steeds weer zoekt daar waar het nooit te vinden is. In zijn blindheid grijpt hij het niet waar het vlak bij ligt, maar zwerft hij om en tast hij rond dolend in de donkere diepten. Waarom ziet hij toch niet naar Boven In September krijgen wij den Rooden Zondag. Op 19 September zullen duizenden, MSSiannen en vrouwen optrekken naar Den Haag. Die Roode Zondag wordt bejubeld i lyrische poëzie. De Roode Zondag moet worden de dag van glorie, van overwinning, van geloof in eigen macht en in eigen strijd voor een betere samenleving. In dien weg zoeken duizenden het verloren Paradijs. Hoor, hoe Het Volk, dagblad der Sociaal-Democratie, den Rooden Zondag in proza en poëzie aanbidt; ROODE ZONDAG. Het Lichtende Visioen. In de Jesajaansche profetiën staat de belofte geschreven „Zij zullen huizen bouwen én die be- [wonen, en zij zullen wijngaarden planten èn derzel- [ver vrucht eten zij zullen niet bouwen dat een ander [het bewone zij zullen niet planten dat een ander [het ete.... zij zullen niet tevergeefs arbeiden, [noch baren ter verstoringEn zij zullen hunne [zwaarden slaan tot spaden en hunnen spiesen [tot sikkelshet ééne volk zal tegen het andere volk geen zwaard [opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leeren".... Dat is het lichtende visioen, gebo ren in de duisternis der tijden, het visioen van een rijk van rechtvaardig heid en vrede, waarheen hetmensche- lijk|geslacht zich langzaam, langzaam, door bloed en tranen, beweegt. Maar het komt niet zonder strijd zonder den strijd tegen de duistere machten, van zelfzucht, geweld en goud, die de wereld houden in hun nen ban. Dien wereldstrijd willen wij soci aal-democraten voeren voor ons doel. Wij strijden om de macht, in dienst van recht en licht. En in September houden wij wapen schouw, dan roepen wij de duizen den tezamen die het dichterwoord tot waarheid willen maken „De arbied knielt neer op den gevel [der bergen; Zijn oogen verpuren zich diep en wijd De kleuren des hemels zijn slapen [verven Met eeuwigheidskransen wordt hij [gewijd. Ontwaken de bosschen, ontwaken de [golven De luchten verspreiden een purperen [schijn Een donk're cadans doet de aarde [golven Of duizenden drommen in aantocht [zijn Zij verlangen naar het Paradijs. In de aanbidding van eigen macht en groot heid snakt het verlangen naar verloren geluk. En om die macht en grootheid te demonstreeren en om eigen geloof in de zegepraal van deze macht en groot heid te versterken komt men saam. Dat deze demonstratie en deze ver sterking van het geloof noodzakelijk is, is licht begrijpbaar. De werkelijkheid laat zoo weinig ruimte over voor een groot geloof in deze overwinning. Alles wijst zoo in de tegenovergestelde richting. De feite lijke toestand werkt zoo deprimeerend. De actie loopt zoo vaak dood in het zand der impotentie. Zoovele desillusies moesten reeds worden geboekt, zelfs in eigen partij-organisatie bleef zooveel wat niet bevredigde. Twee stroomingen schuren telkens weer langs elkander heen. En dat, terwijl toch redelijkerwijs verwacht mag worden, dat wanneer men strijd voor den vrede en de eenheid in de menschelijke samenleving, toch zeker in de eigen korpsen die ontroerende eenheid gevonden wordt. Neen wonder is het niet, dat een Roode Zondag moet worden dienstbaar gemaakt om met nieuwe geestdrift te bezielen, om met nieuwe impulsen het geloof te sterken en om met nieuwe machtdemonstraties het zelfvertrouwen te bouwen. En nu moet naast de mechanisch geschapen werkelijkheid en de opge schroefde realiteit, de visioenen van een dichterlijke inbeelding suggestief op de massa inwerken. Daarom grijpt men naar het klassieke woord uit de schoone profetiën van Jesaja. Jesaja, de prins onder de profeten der oudheid, die in scherper vorm en in helderder licht dan eenig andere profeet de komst van den Verlosser der mensch heid in het vleesch voorspeld heeft. Maar naast de geweldige impressie die van dit profetisch woord op de massa moet uitgaan, krijgt aldus eigen levensdoel en eigen strijd een religieus karakter. En dat boeit de schare, want God heeft „de eeuw", het niel-tijdelijke in het hart des menschen gelegd. Hier heeft men als bij uitstek sata nische tactiek. De vorst der duisternis in de gedaante van een Engel des Lichts. Precies zoo deed Satan tegenover den Zone Gods in zijn verzoeking in de Woestijn. „Daar staat geschrevenaldus was de inkleeding en het is de gevaar lijkste soort verzoeking, een soort ver zoeking waartegenover maar één wapen sterk en scherp genoeg is, het wapen dat Christus zelf gebruikt: „er staat wederom geschreven Satanisch werk is het, 't Woord Gods uiteen te rafelen en uit zijn verband re rukken, Goddelijk werk is het de harmonie, de samenhangen de eenheid van dat Woord te laten uitkomen. Dadrom is er voor den Christenwerk man in de gelederen der sociaal-demo cratie geen plaats, want de sociaal democratie ontneemt hem zijn Bijbel, scheurt hem aan stukken, neemt er het voornaamste den Christus der Schrif ten uit weg en laat hem dan datgene wat hem in wanhoop vluchten doet onder de vanen der Revolutie. Ook op Flakkee kennen wij nog ar beiders die trouw opgaan onder de bediening van het Zuivere Woord des Evangelies en zich toch gevangen heb ben gegeven aan de sociaal-democratie. De verlokkende sirenenzang heeft hen geboeid. Maar vrede kunnen zij in de Roode gelederen niet hebben. De klove tusschen Christus en Marx is onoverbrugbaar. Zij hebben dus te kiezen. Het Volk van Zaterdag j.l. bejubelde den komenden Heilstaat in de volgende woorden „En wij willen bouwen een nieuwe, heiliger wereldordeeen wereld van menschenrecht en Volkenbond; wij gelooven in de eenheid der mensch heid in ons hart gloort een wereld- ideaal van gerechtigheid en gemeen schap wij voelen ons door heel de maatschappelijke en zedelijke we reld-ontwikkeling gestuwd en ge dragen naar ons doel". Maar de christen ook de christen arbeider weet dat dien Heilstaat in deze bedeeling niet komen kan. Is dan de Christenarbeider zooveel armer dan de sociaal-democraat Moet de christenarbeider het dan zonder hoop op de nieuwe samenleving stellen, moet hij dan in leidzaamheid en onderwer ping zich overgeven aan de ellende onzer gemeenschap? Neen, de Christenwerkman is niet armer dan de Socialist. Integendeel. De schoone Jesajaansche profetie van den komenden heilstaat is voor hem geschreven en niet voor de roode legers der sociaal-democratie. Juist omdat de Sociaal-democratie den Christus verwerpt ontneemt zij aan deze machtige profetie allen inhoud. Want de vrede en het recht waarvan deze profeet-dichter jubelt wordt ver kregen voor hen die het Lam aanbid den dat de zonde der wereld wegdroeg. Dezelfde profeet wijst naar dat Lam in het 53ste hoofdstuk. En nu de tegenstelling Den sociaal-democraat zegt: „dien wereldstrijd willen wij voeren voor ons doel". En de christenwerkman zegt; „dien wereldstrijd heeft C/trtsfas voor mij ge streden voor het doel mij eeuwig ge lukkig te maken! En ja, in dien christenwerkman kan soms den strijd branden, en de sociale ongerechtigheid kan soms ook hem drukken (en daartegen mag en moet hij opkomen met al de kracht die in hem is, natuurlijk ook hier in den schriftuurlijken weg) maar hij weet ten slotte toch, dat hij een Vader in den Hemel heeft die voor hem zorgt, en hem nooit doet ondergaan. Dit voor den tijd. Maar óók voor de eeuwigheid kan hij het geluk reeds nu in beginsel heb ben en weldra volkomen. Dóarop doelt Jesaja in zijn heerlijke profetie. Want het Verloren Paradijs komt te rug Heerlijker dan het geweest is. Dat gelooft de Christenarbeider. En in dat geloof staat hij sterker dan de sociaal-democratie in haar geloof aan haar heilstaat. Zij heeft machtsvertooning, sensatie, opzweeping, noodig om het geloof niet te verliezen. Maar de christenwerkman die gelooft heeft dat niet noodig. Want rotsvast staat het geloof in dien komenden staat van vrede en gerechtig heid, en niets kan het volle vertrouwen in dat nieuwe Paradijs schokken. Het is hem alsof het er al is. En als hij dan leest van den ziener op Padmos die het machtige schouw spel van de nieuwe wereldorde in zinsverrukkende visioenen aanschouw de dan is zijn blijdschap onbepaald: „Zie, de tabernakel Gods is bij de menschen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volk zijn, en God zelf zal bij hen, en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun oogen afwisschen en de dood zal niet meer zijnnoch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn, want de eerste dingen zijn weg gegaan. En die op den troon zat, zeide zie ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij„Schrijf, want deze woor den zijn waarachtig en getrouw". Reclame-Mededeeiingen. behandelt men de roode en smettende plekken met Land- en Tuinbouw. eschikt adres voor het Uw lompen, stelt U inding met ROTTERDAM en gewis en steeds wat er is, als uit Rivier, die vindt men hier. pt is u voldaan, ndt u hier bovenaan. VAN GELDER. r tramstation hoek om Rechts. NKLIJKE g|B Ilijk Franco terug GDE PRIJZEN*! dscheweg 166 en kade 75, Rotterdam Buijsse, Middelhar h, Dirksland; P. v. ender, Sommelsdijk j, Ouddorp; H. Si» TongeG. Verweij e Tonge; J. Graaf» sHelvoet. dkoopste Ververij ibaar, prima qualiteit itoroliën en Vetten, r, Ledersmeec enz. Bruine Teer, Rooi» irnish, Verfwaren enz. ig uit voorraad, ation bestemming, inbevelend, d. WENDE S'DIJK TÏiÖËjj 1, f 50,— per heel gebit. ijnloos. Spreekuren 9—4. :fi 25 R0TTERDSD1 tM Telefoon 940 EKENS BIEREN. TENBOGAARD. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS W. BOEKHOVEN ZONEN SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentlën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. tfG 26 - - de MEUBELEN bikomen garantie. M f 125,-, - Eiken f Salonameublement 1 I,—Bureaux, 5® tstoelen vanaf f 275,— erflakkee der N.V. n te Lekkerkerk. VOORRADIG DELEND, De Souterliedekens. In een onzer bladen werd een beschrijving gegeven van de geschiedenis der «Souter» liedekens® Souterliedekens is een benaming welke is afgeleid van het oude Fransche woord «Psau» tier® of zooals wij tegenwoordig zeggen Psalmen. Die Souterliedekens, waren nu niet altijd van groote letterkundige waarde. De dicht» kunst werd er niet in betracht. Meer dan rijmen was het vaak niet. Trouwens in den tijd van hun ontstaan stond het over het algemeen met de «Const Retorieke® nog niet al te best voor. Men hield zich aan den algemeenen stelregel van een der letterkundigen uit de 15e eeuw: «Dat een regel duurt, ongeteld, ongemeten, al so lange als 't eenen asem har» den mag. Toch bleken de »Souterliedekens« in een behoefte te voldoen. Een groot gebrek was dat men tobde met de zangwijs. Sommige werden gezongen op de wijze van straatverzen zooals: «lek heb een wijf getrout, ende 't heeft mi niet berout«, of «Ter eere van alle jonghelingen, die gaarne in Venus armkens zijn®, wat nu juist niet heel stichtelijk in de kerkgebouwen geklonken zal hebben. Sommige liedekens waren toch van een bij» zondere schoonheid en bekoring, zij het al in alle eenvoud. Het volgende is er een proeve van Simions Lofzangh. Nu laet, o Heere 1 dinen knaap. Dat hij mag slaepen sinen slaap, En sterven, zoo daertoe behoort, In vrede, nae dijn heiligh woord. Want mijn ooghen met claar bescheyt Hebben ghesien U salicheijt, Die ghy bereyt hebt ende shesticht Voor aider menschen aenghesicht, Een licht, tot een verlichting goet, Dat voor die Heydens schijnen moet, End dat tot glory wesen sel Al voor U volck van Israël. Te kijk gezet. Even druk als ds. Kersten van zijn kant poogt de A.R. partij afbreuk te doen, zoo doen het de mannen der H. G. S. van hün kant. Dat zijn de mannen, die de Hervormde Kerk tot Staatskerk van Nederland verheffen willen. Toch wil ds. Lingbeek geen door den Staat gebónden Kerk. De organisatie van 1816 is ook hem een ergernis. Daarom wil hij «reorganisatie®. Die de Kerk weer Kerk maakt. En dan de Overheid de voedsterheer van die Kerk, die voor alles zorgt, maar niets in die Kerk mag te zeggen hebbendan breekt de dag van het schoon Jeruzalem aan. Gelukkig, heeft hij in «De Waarheidsvriend® een blad gevonden, dat de vele «vrienden® elke week weer wijst op de dwaasheid van zulk zeggen en streven. Ds. Lingbeek geeft toe, dat in 1816 de Ned. Herv. Kerk aan den band is gelegd en niet meer doen kan wat des waren Kerks is en dat de Staat dit heeft gedaan. Dat duurt nu al 110 jaar. Dat is een heele tijd. Maar hij rekent uit, dat er vóór 1816 reeds 237 jaar lang aan den band was gewerkt, Watvolkomen juist is I De «politieken®, reeds bij 't begin der Repu» bliek wilden dien weg op I Nu komt de «Waarheidsvriend® Als men nu deze woorden van Ds. Ling» beek hoort, zou men zoo zeggen nu zullen de Confessioneelen wel oog gekregen heb» ben voor de rechte verhouding van Staat en Kerk en zullen ze vragen nu. om de vrijheid der Kerkom, onafhankelijk van den Staat, vrij te mogen staan op eigen terrein, onder het regiment van Koning Jezus, Die bekleed is met alle macht in den hemel en op de aarde maar niets daarvan. De Staat moet tractementen gevenkinder» geldenontkosten voor kerkelijke vergade» ringen nieuwe predikantsplaatsen stichten de opleiding van predikanten bekostigen; hoogleeraren in de theologie benoemen enz. enzwaarbij dan de Ned. Herv. Kerk de publieke Kerk moet zijn en blijven, met negeeren van andere Kerkgenootschappen Zóó blijft men een strik spannen, om de vrijheid van de Kerk te belemmeren en men gaat voort om dien strik te versterken, om dien strik hoe langer hoe vaster toe te halen. We hebben nu al, mee door de dapper» heid van Ds. Lingbeek, een Roomschen Minister van Onderwijs, die de theol. hoog» leeraren moet benoemen, noodig voor de opleiding en vorming van Hervormde domi» nees 1 Zal men nu misschien iets leeren, nu de Heere hoe langs hoe meer, hier en elders «aanschouwelijk'onderwijs® geeft 40 cent per regel. Ons dunkt, zelden is iemand als ds. Ling» beek zoo te kijk gesteld als in dit stuk ge» schiedt Wat brengen die menschen toch een ver» warring te weeg onder hen, die toch allen zeggen bij Gods Woord te leven en de Con» fessie of Belijdenis hoog te houden. Het is nu eenmaal onmogelijk, Maar men zou wenschen, dat ds. Lingbeek en zijn geestverwanten eens eenigen tijd het bestuur van Kerk, School en Financiën in handen kregen, om te laten zien, hoe zij hun denkbeelden ten uitvoer wenschen te brengen. Zie, din zou ik in de Kamer willen zijn, als de algemeene strekking van zulk een pro» gram, door roomschen, hervormden, gerefor» meerden, vrijdenkers, socialisten enz., bespro» ken werd. (Nadruk verboden). Norge en Chilie. 't Is een verblijdend iets, dat de landbou» wer voor een snelwerkende stikstofmest niet enkel meer is aangewezen op Chilisalpeter. Stikstofmeststoffen zijn duur, en dat er nu naast Chili ook andere zoodanige meststoffen op de markt zijn verschenen, kan voor land» en tuinbouw niet anders dan toegejuicht worden. Norge» en kalksalpeter (het eerste is van Noorsche, het tweede van Duitsche af» komst) komen steeds meer naar voren en doen Chilisalpeter een ernstige concurrentie aan. Men heeft tegen Norgesalpeter gewaarschuwd, zooals men dat jaren geleden, ook tegen Chilisalpeter meende te moeten doen. Er werd van gezegd dat het moelijk te bewaren was, en bij het uitstrooien licht onteking gaf. Denkbeeldig zijn die bezwaren niet, maar het is reeds genoegzaam en afdoende gebleken, dat door toepassing en inachtneming van een» voudige voozorgsmaatregelen die bezwaren geheel kunnen worden ondervangen of voor» komen. Voorts is gebleken dat Norge op sommige gronden de voorkeur verdient boven Chili, omdat de eerste meststof niet, als laatst» genoemde, daar een ongunstigen invloed uit» oefent op de structuur van den gond. Om dienaangaande gegevens te verkrijgen, zijn vergelijkende proeven genomen in 1925 op een groot aantal velden in Zeeland en Gro» ningen. Er zijn over die proeven rapporten uitgebracht door den Rijkslandbouwconsulent den heer Stevens te Goes, en een der Direc» teuren van het Groninger Proefstation, den heer Maschhaupt. De heer Stevens ontving van een 30-tal proefnemers een ingevulde vragenlijst, meerendeels betreffende proeven op kleigrond, zoowel zwaren als lichten. De bemesting met Salpeter»Stikstof was afwisse» selend en bedroeg gemiddeld ongeveer 6'/, K.G. Chili en 7,8 K G Norge. De tijd van aanwending bleek van grooten invloed te zijn geweest op de korstvorming. Zij, die hun stikstof als overbemesting hadden gegeven vóór den sterken regenval van begin Mei, hebben in 't algemeen groote verschillen in korstvorming, ten gunste van Norge, gezien tnsschen de beide perceeleD. Maar ook bij vroegere of latere uitstrooiïng was soms wel degelijk groot verschil waar te nemen. Op gemaakte foto's van sommige velden waren de verschillen tusschen Chili» en Norge»pei» ceelen duidelijk waar te nemen. Het rap» port van den heer Maschhaupt betreft een veld der Vereeniging tot exploitatie van Proef»

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1926 | | pagina 1