DRUKWERK MODERN Kerk en School. bestelle men bij deUitgeversvan dit blad. Vlugge nette bediening Michiel de Ruyter. De Handschoen I derik is vanaf Tl April tot 12 Mei bij den Secretaris van dien polder ter inzage nederge» legd. Bij pubiikatie is bekend gemaakt dat bij het gemeentebestuur is ingekomen een verzoek van den heer P. Zoetcman slager alhier om veigunning ingevolge de Hinderwet voor het plaatsen van een benzinemotor van 4 p k. voor het drijven van een koelinstallatie. De dienstplichtigen der lichtingen 1914 en 1917 zullen in begin Juni a s. aan het jaar» lijksch onderzoek zich moeten onderwerpen. De paardenmarkt zal dit jaar alhier wor- den gehouden op Donderdag 3 Juni as. OOLTGENSPLAAT. IngekomenS. S Ree en gezin van Haarlem Cornelia Kastelein van Rockanje; G. A. Jansen van Edam Joh. en Jos. Stevens van SchiedamLena Kachels land van Oude Tonge, Jan Hotting van Te* teringen Mej. M. B. H. Linkels van Schiedam. Vertrokken Anna Kasteleijn naar NieuwsHel» voet; J. de Vos naar KlaaswaalM. P. Jochems naar Den BommelP. van der Welle en gezin naar Den BommelJ. Nieuwland en gezin naar Sommelsdijk. De woning van de Erven Korteweg, ge» mijnd door J. van Nieuwaal is niet gegund. De Muziekvereeniging «Uitspanning door Inspanning» hoopt Maandag, 2e Pinksterdag, deel te nemen aan het Nationaal concours te Klaaswaal met verplkht nummer «Brise-d'Au* tomne« van A. A laebert, en vrij nummer «Les Lulas Blues», terwijl de Zangvereeniging «van ongenoegen vrij« met verplicht nummer zal deelnemen «Frieneke» (Justiene de Bunje) van B. Diamant, en vrij nummer «Lentegevoel van Terd. Mohring». Uitslag aanbesteding door B. en W. van 500 M2 straatwerk in de Prins Hendrikstraat. W. van der Welle 23 cent ner M2, K. van Ree Jz. 23 cent per M2, J. de Vos 24 cent per M2. Bij loting is het opgedragen aan W. van der Welle. Bij Gebr. Korteweg en Wed. J. Korteweg is onder het vee mond. en klauwzeer uitges broken. Naar men verneemt zal dit jaar een be» slissing worden genomen of deze gemeente van waterleiding wordt voorzien. Door B Kruik is aan het gemeentebestuur vergunning gevraagd om 2 woningen te mogen bouwen aan de Prins Hendrikstraat. De verlofganger M. van Gurp is tegen 10 Mei opgeroepen bij de Vesting-Artillerie, Den Helder, en L Kprteweg 2 September bij de Huzaren, 's»Hertogenbosch, en E. Hotting eveneens 2 September bij de Huzaren, 's- Hertogenbosch. OUDE TONGE. Het bestuur van den Heerenpolder maakt bekend dat een ontwerp* wijziging op de keur gedurende 30 dagen ter inzage ligt en tegen betaling van f 0,50 ver* krijgbaar is bij den secretaris. W. Ouwens heeft zijn café onderhands verkocht aan M. Speelman. A. v. Mourik heeft voor een vol jaar het lossen van de kolen aangenomen van den kolenbond alhier. De laatste koepeen zijn verkocht voor f 2,50 de 60 K.Geigenaai L. Gebraad. De werkloosheid onder de landarbeiders is weer zeer groot, zoodat er verschillende bij den Correspondent zijn ingeschreven. NIEUWE TONGE. Bij Koninklijk Besluit zijn goedgekeurd de Statuten van de Vereeni* ging ingevolge de Landarbeiderswet, gevestigd te Nieuwe Tonge. Door de Werkgevers-werknemersvereeni- ging is een loonregeling getroffen van 1 April 1926 tot en met 31 Maart 1927. Het heffingspercentage der Gemeentelijke Inkomstenbelasting van het belastingjaar 1926/ 1927, is vastgesteld op 2,25. J.l. week zijn van hier 300 balen peen vervoerd. Dit zijn de laatste peen van teelt 1925. Langs de huizen der ingezetenen worden door enkele jonge dames Emmabloempjes te koop aangeboden. Aan dhr. J. Wittekoek is vergunning ver* leend tot het bouwen van een woonhuis a/J Stovendijk. Het afbreken en opbouwen van een nieuwe polderswoning te Battenoord, voor rekening van polder Klinkerland, is opgedra- gen aan dhr. A. Kanters te Oude Tonge. Van de lichting 1927 kunnen 3 personen vrijstelling wegens broederdienst aanvragen. DIRKSLAND. De rekening over 1925 en de begrooting voor 1926 van den polder Die» Jubileum. Zaterdag 1 Mei a s. hoopt den Heer J. v. Baaien alhier den dag te herdenken dat hij voor 25 jaren als Agent der Levens verzekering Mij. «de Oude Haagsche van 1836» werd aangesteld. Reeds kort geleden mocht de geachte jubi laris de welverdiende hulde van Commissaris sen, Directie en Collega's der Mij. in ontvangst nemen bij gelegenheid van zijn bezoek aan de groote jaarvergadering te 's-Gravenhage. Het zal a.s Zaterdag den op de eilanden Goeree en Flakkee algemeen bekende Heer v. Baaien zeker niet aan belangstelling ont breken. HERRINGEN. De Rekening van den Pol der St. Elisabeth ligt gedurende 14 dagen bij den Secr. van dien polder ter inzage. Vorige week sloegen van den landbouwer C. J. v. d. Velde een span paarden op den K~aidijk op hol. De dieren renden het geheele dorp door en werden even voorbij den molen tot staan gebracht. Gelukkig hadden geen per soonlijke ongelukken plaats. STELLENDAM. De vorige week werden van hier verzonden plm. 1100 H.L. aardappelen. De rekening 1925 en begrooting 1926 van den Woutrinapoider alhier liggen voor inge landen ter inlage bij den Secretaris-Penning meester. De prijs van 't vette spek is in deze ge meente met 5 cent per pond verlaagd. GOËDEREEDE. De Emmabloem-collecte, gehouden 24 April door een vijftal jonge dames, heeft f 35,66' opgebracht. OUDDORP. Op Donderdag 29 April wordt alhier de halfjaarlijksche veemarkt ge houden. De ontvanger van de rijks-belastingen brengt in herinnering dat de inkomsten-be lasting met het einde van deze maand moet zijn voldaan, anders wordt tot vervolging overgegaan. Naar wij vernemen bestaan er plannen om te komen tot de oprichting van een Chr Leesbibliotheek. Voorshands kan er niet meer van verteld worden. f De werkzaamheden van het drogen van kleine garnalen en afval aan de pelfabriek van W. v. d L is weer aangevange f De coöp. cichorei-drogerij «Ouddorp» heeft een partij droge wortelen verkocht en Zaterdag j.l. reeds verscheept. f Door K v. d W. is een postduif ge vangen welke voorzien was van een ring aan een der pooten met als incriptie N 6107749 Beige 25. f Stemgerechtigde ingelanden van den polder «het Oudeland» hebben bij publicatie bekend gemaakt dat de landbouwers hun lan derijen zoo spoedig mogelijk moeten voorzien van afsluithekken. Donderdag 29 April is het 250 jaar geleden dat de groote zeeheld, Michiel de Ruyter stierf. De jaren 1672 en 1674 waren achter den rug. God had weder een der Oranjes als mid del in zijn hand gebruikt, (Willem III de la tere Koning van Engeland) om ons te redden van 4 vijandelijke machten te gelijk. In 1674 had Engeland vrede gesloten. Frankrijk zette den oorlog nog voort. Intusschen hadden wij bondgenootschap gesloten met Spanje. Op Sicilië brak een opstand uit, Frankrijk zond er een vloot heen en Spanje vroeg ons om hulp De Ruyter moest er bij zijn I Met 18 schepen en enkele branders zou onzen Admi raal er heen gezonden worden. De Ruyter had er bezwaar tegen. Naar zijn oordeel moesten er betere en meer schepen gezonden worden, daar de Franschen over een ongelijk veel sterker zeemacht beschikte. Toen vroeg een der leden van de Admiraliteit: «Ik denk niet mijnheer dat gij in uw ouden dag bevreesd begint te worden en den moed vallen laat?» De Ruyter antwoordde hierop «Ik heb mijn leven veil voor den Staat, maar ik ben verwonderd en het is mij leed, dat de Heeren de vlag van den Staat zoo veil hebben en wagen. Ook andere Heeren dron gen hierop aan dat hij toch maar gaan zou. En hij ging. «De Heeren hebben mij niet te verzoeken maar te gebieden» antwoordde hij. Bij het afscheid sprak hij tot een zijner vrien den «Mijn vriend ik zeg u vaarwel en niet alleen vaarwel, maar vaarwel voor eeuwig, want ik denk niet weer te komen. Ik zal op dezen tocht blijven, ik voel het.« De strijd was ontzettend op 22 April 1676. OUDDORP. A s. Zondag en wel des nam. is Ds. Baarslag van Melissant aan de beurt om de vacature in de Ned. Herv. Kerk te vervullen. Op Vrijdag 30 April, des avonds 7 uur kan in de kerkekamer aangifte worden edaan voor de eerstvolgende Doopsbediening. Visschers aan het meer van Gennezareth. I. Snoek schrijft in »Timotheüs« het vol gende interessante stuk Er zijn ook visschers, die niet over een schip en zelfs niet over een zegen beschikken. Zij moeten zish behelpen met een werpnet. Het werpnet is een net van ronden vorm, met aan de zijden loodjes. Met groote be hendigheid werpt de visscher zijn net, dat hij zorgvuldig geplooid over den arm houdt, Den 29en April wordt in de Nieuwe Kerk te Amsterdam den 250en jarigen sterfdag van Michiel Adriaanszoon de Ruyter herdacht. Hierbij een foto van het praalgraf van de Ruyter in de Nieuwe Kerk te Amsterdam met onderaan het portret van De Ruyter. Alle hooge Hollansche officieren op twee na sneuvelden. En De Ruyter werd zwaar ge wond. Ondanks zijn wonden bleef hij zijn manschappen nog aan vuren. Eindelijk toen De Haen kwam trokken de Franschen terug. Een weck lang worstelde De Ruyter met den dood. En hij is in vollen vrede gestorven. Zooals zijn leven was zoo was zijn sterven. Eén groot Godsvertrouwen en geloovige be rusting. En wij gedenken, Neen wij eeren hem niet om dat hij zoo'n vechtersbaas was, ook dit stukje historie zul len de z.g. pacifisten weer verdraaien. Maar wij zien in De Ruyter een geschenk Gods, God gaf hem ons volk zooals hij ons de Oran jes schonk, opdat ons volk in vrijheid den Heere des Hemels en der aarde in vrijheid dienen kon. Het geboortehuis van Mich. Adr. de Ruyter in de Nieuwstraat te Vlissingen. SOMMELSDIJK. Tot toelating voor de Openbare Lagere School dezer gemeente zijn 41 leerlingen aangegeven. Zondagmorgen as. zal in de Ned. Herv. Kerk alhier, de bevestiging der nieuwe lid maten, en in de avondgodsdienst de Doopsa bediening plaats hebben. Doopvaders moeten z ch hiervoor aanmelden in de consistorie kamer, op Vrijdagavond 30 Mei a.s. om 7 uur. MIDDELHARNIS. Tot voorzitter van de vereeuiging »Kinderderzorg« gevestigd te Brielle is benoemd Ds. M. A. den Oudsten, alhier. Dhr. H. Krijger heeft zijn benoeming als diaken bij de Ned. Herv. Kerk aangenomen. HERRINGEN. D.V. zal a.s. Zondag des nam. 2 uur voor de Herv. Gem. optreden Ds. Den Oudsten van Middelharnis. Alsdan zal er gelegenheid zijn tot het bedienen van den H. Doop. Doopvaders worden verwacht in de consisteriekamer op Zaterdagavond van 7 tot 8 uur tot het doen van aangifte. De Kerkvoogdij der Ned. Herv. Kerk mocht vorige week van iemand ontvangen een gift van f 15. Den onbekenden gever hartelijk dank. A.s. Zondag zal er in de Ned. Herv. Kerk een 4e collecte worden gehouden voor Chr. belangen. over het water uit. De loodjes aan den om trek zinken snel en jfrekken den rand van het net vlug naar omlaaghet middenge deelte zakt niet zoo snel. Door middel van een lijn kan de visscher de loodjes, wanneer die den bodem bereikt hebben, naar elkaar toe trekken, waardoor het net gesloten is, en de zich daarin bevindende visschen niet kunnen ontsnappen. Van zulk een net wordt ons gesproken in Math. 4 18—22. Petrus en Johannes zijn er mede aan het werk, wanneer de Heere Jezus hen roept om Hem te volgen. Nu kan een visscher natuurlijk op goed geluk zijn werpnet in het water gooien. Noodig is het echter niet. Veelal toch zwem men de visschen in het meer van Genneza reth in groote scholen tezamen, en niet zel den bewegen ze zich daarbij zóó dicht aan de oppervlakte, da hun vinnen boven het water uitsteken. Van den oever af zijn die scholen duidelijk te zien, beter nog dan van de schepen af. «Een bijzondere goede vangst kan men slechts doen, wanneer een school visschen in de netten komt. Het is zeer merkwaardig, de aankomst van zulk een leger van af het strand te zien. De visch, had tijdens mijn bezoek in Thi- berias, de richting, bij uitzondering over dag, van Thiberias naar Magdala genomen. Het was visch aan visch, van boven tot beneden. Met honderdduizenden kwamen zij aange zwommen. Tot aan het zand van den oever zag men meer visch dan water. Het leger naderde, vast aaneengesloten. Alle waren levendig en vroolijk, alsof zij in grenzelooze vreugde het feest der lente vierden. Zij ver moedden niet, welke moordplannen de «hee ren der scheppir.g« aan den oever tegen hen uitbroe'dden. Alle visschers maakten zich op en grepen naar hun wapenen, de groote net ten. Zeifs de kinderen waren naar den oever gesneld Met de handen, in aarden potten, in hun als schorten op geslagen hemdjes, vingen zij juichend van de opeengedrongen visch zooveel zij wilden. Hoe ijveriger deze jacht gehouden werd, hoe meer het zwem mende volkje het ongastvrije strand vaarwel zeide. Langzaam, dicht aaneengeschaard trok ken ze weer het meer in«. Het wondere van de geschiedenis uit Lu- kas 5 4—7 lag niet daarin, dat er zooveel visch tegelijk in Petrus' net kwam, maar hierin, dat die rijke vangst plaats greep op zulk een ongewonen tijd en op hef bevel des Heeren.. Zulke rijke vangsten, ja ook het scheuren van de netten komt ook thans nog wei voor. «Een visscher vertelde mij, dat hij kort te voren met zijn makkers een bijzonder ge, lukkige vangst gehad had. Zij hadden het groote net uitgeworpen. Toen zij den buit wilden bergen konden zij nauwelijks het net ophalen. Ook konden zij niet illes in het schip storten, hoewel het op de tochten twaalf man meenam. Zij moesten een tweede schip van gelijke grootte halen, dat, evenalhet eerste, een volle lading kreeg, de netten wa ren op verschillende plaatsen door dén zw- ren last gescheurd Zij verkocht n 90 rg*° tenaars van dien één trek. De verhaler wist niet, hoe zijn verslag bijn„ in elk opzicht een parallel was van een der geschiedenissen uit het Evangelie. Heeft men het net aan land getrokken, dan kan de buit worden geïnspecteerd. De mazen van het net zijn vrij nauw, zoo- dat in letterlijken zin bijna alles wat voor de opening komt, wordt gevangen. In den regel bevat het net dan ook onder scheiden soorten visch, als brasems, karpers, baarzen e. d. Echter zijn er ook andere bij. Zoo leeft in het Meer een visch, die geluid kan maken, en één, die weken aaneen zijn eieren en jongen met zich in den bek mee neemt. Deze laatste visch is het misschnn geweest, in welks bek Petrus een stater vond, waarmee hij de tempellasting kon betalen. In den volksmond wordt deze visch de St. Petrus-visch genoemd. Hij lijkt wel wat op een palirg De kop is van boven naar onder en aan weerszijden van voelhorens voorzien. Veelal ligt de visch stil in het zand verborgen, met alieen den kop en de voel horens vrij in het water. Een eigenaardigheid van deze soort is, dat zij geen schubben hebben. Nu mochten, vol gens de Levietische wet, visschen zonder schubben niet worden gegeten, zij waren oni? rein. Wellicht wordt hiermee bedoeld het «kwa !e«, dat de visschers bij l et sorteeren van hun vangst naar Matth. 13 48 wegwer pen dat zouden dan deze onreine visschen geweest zijn, welke thans bij voorkeur ge vangen worden, om ze aan hoteliers te ver- koopen, die ze als een grooe specialiteit hun gasten voorzetten. Bij dat sorteeren werpen de vissehers al wat zij niet gebruiken op het 't strand, niet in de zee. Talrijke roofvogels azen op wat de vis scher hun tot prooi geven. Ezechiël gebruikt in zijn profetieën deze gewoonte als beeld voor den ondergang van den Farao «Alzoo zegt de Heere HeereIk zal daarom Mijn net over u uitspreiden door een vergadering van vele volkendie zullen u optrekken in Mijn garen. Dan zal Ik u laten op het land. Ik zal u henenwerpen op het open veld en Ik zal al het gevogelte des hemels op u doen wonen, en het gedierte der gansche aarde van u verzadigen«. In onzen tijd worden de vangsten weer wat beter. Gedurende den laatsten oorlog hebben J de Turken zeer veel visch uit het Meer van Gennezareth gevangen, om er hun troepen mee te voeden. Zij maakten zich van de visch meester, door in het Meer ontplofbare stoffen te laten springen. Ook gebruikte men vergif. In groote menigte kwamen de doode vis, schen dan boven drijven. Zóó intensief werd deze methode toegepast, dat verschillende soor ten bij het einde van den oorlog bijna uitge storven waren. Door verschillende maatregelen, die het ongelegitimeerd vangen van visch verboden, heeft men echter weten te bewerken dat de vischrijkdom thans weer dien van vóór den oorlog evenaart. '1 Een foto van de St. Jacobskerk te Vlissingen. waar Michiel Adr. de Ruyter destijds als jongen in de toren klom. door E. LAURILLARD. 2) Vreemd moet ons thans voorkomen het voorheen niet ongewoon gebruik, om een handschoen, tot sieraad, op den hoed te dra gen. Zoo deed hertog Christiaan van Brucs- wijk met een der handschoenen, die een ge schenk waren der Koningin van Boheme, en Leicester met een der handschoenen, die hem Koningin Elisabeth gaf. Tof geschenk, - al is 't niet voor den hoed, worden hand schoenen nog dikwijls gebruikt, en inzonder heid, 't spreekt vanzelf, had dat waarde, toen ze nog zeldzaam waren. Hendrik IV gaf aan Elisabeth van Engeland een paar handschoenen ten geschenke als iets bijzonders, en onze gezant gaf, in 1613, het zelfde present aan den Sultan. In Engeland is nog tegenwoordig een paar handschoenen een zeer gewoon geschenk op Nieuwejaarsdag en op Paschen, alsmede bij een huwelijk. Vroeger was 't aldaar ook gewoonte, in som mige streken, dat een aangeklaagde, die vrij gesproken, of een schuldige, die begenadigd was, aan zijnen rechter een paar witte hand schoenen gaf. Ook gebeurde het wel, dat de voorzitter eener rechtbank van de overheid der stad een paar witte handschoenen kreeg, als hij gedurende een heel jaar geen dood vonnis had behoeven uit te spreken. Daaren tegen kreeg voorheen onze Haarlemmerbeul, na wèl volbrachte doodstraf, een stoop wijn en een paar handschoenen, tot loon en tot aanmoediging. De meeste waarde hadden ze ker de handschoenen, eens door Jean Grolier schatmeester «an Frans I, aan zijne gasten gegeven. Hij bood namelijk eens, bij het einde van den maaltijd, aan iederen gast een paar handschoenen aan, die gevuld waren met gou den dukaten. Een dure manier om vrienden ten eten te hebben 1 Handschoenen, van een groot of vermaard persoon ten geschenke gekregen, werden niet zelden als erfstuk in de opvolgende geslachten bewaard en gebruikt. Zco dro^g op een feest, in 1700, Horace Wal- pole een paar handschoenen, dat, een geschenk geweest zijnde van Jacobus I, in zijne familie was overgegaan van vader op zoon. Merk waardig is de oude Engelsche overlevering, die meebrengt, dat een vrouw, die een man slapende vindt en hem een kus geeft, zonder dat hij wakkei wordt, daardoor 't recht heeft, van hem een paar handschoenen ten gescbenke te vragen. Misschien vindt deze of gene het, in alle stilte, wel jammer, dat deze overlevering bij ons niet vaD kracht s, omdat die manier, om aan nieuwe handschoenen te komen, zoo'n aardige, of, ten minste zoo'n goedkoope ma nier is, In den ouden tijd behoorden niet zelden handschoenen tot datgene, wat iemand jaarlijks aan een ander opbrengen moest, als erkenning v n diens meerderheid of gezag; e^ bij de inwijding tot een ambt, bij de aan vaarding van het koningschap, bij de ver heffing tot den rang van bisschop, enz. enz. speelden mêe de handschoenen een voor name, rol. Tot hiertoe, met mijn praatje gekomen, moet ik ook nog van het zooge naamde «trouwen met de handschoen» ge wagen. 't Is bekend, dat men daaronder ver staat het trouwen bij voimacht, waarbij dus, in de plaats van den afwezigen bruidegom, een gemachtigde optreedt. Wat is de verkla ring van die spreekwijs? Ik denk, deze: bij zulk een gelegenheid geeft de plaatsvervanger des bruidegoms aan de bruid zijne hand, met den handschoen er om, en daar ligt dan dit denkbeeld in, dat dit handgeven eigenlijk het ware niet is het ware zou zijn, de eene hand in de andere te leggen, zonder bekleeding, dus, zonder tusschentredend beletselhet geven van de bekleede hand is meer vorme lijk, het geven van de bloote hand is meer intiem. Evenwel toen 't mij eens gebeurde, dat ik als zulk een gemachtigde optrad, en toen ik, overeenkomstig de zoo even ver klaarde zinnebeeldig opvatting, mijn hand schoen aanhield, verzocht mij de ambtenaar van den Burgelijken Stand, dien uit te trekken, waaruit mij bleek, dat deze heer de zaak niet begreep. Maar ik deed 's mans zin, om, zoo als de jongens zeggen, geen maling te hebben. Al wat we nu tot hiertoe, betreffende 't gebruik van den handschoen in de gedachte kregen, is nog al vreedzaam en wèl. Maar, helaas 1 we moeten ook meer dan één gebruik van den handschoen ons herinneren, dat niet vreedzaam en goed, maar boos of laag is te noemen, 't Is wel erg akelig, dat er geen zaak te bedenken is, waarmee de menschen goed gedaan hebben, o'f de gedachte komt er ne vens, dat er óók kwaad mee gedaan is. Ik denk aan sommige stammen van wilden, die in 't gevecht handschoenen dragen, uit kokos vezelen gevlochten en met haaientanden bezet. Die met zulke handschoenen wordt aangepakt, kan vooreerst het lachen wel laten. Maar niet alleen bij wilden vinden we een kwaadaardig gebruik van den handschoen. Catharina de Medicis ligt altijd onder de verdenking, dat zij Jeanne d' Albret, de moeder van Hendrik IV, het leven benomen heeft, door haar een paar vergiftigde handschoenen ten geschenke te zenden; en toen de tegen Floris V saam gezworen Edelen hem gebonden weg wilden voeren, werd een handschoen den ongelukkige in den mond gestopt, om hem het roepen om hulp te beletten. 't Is niet onnatuurlijk, 1 dat ik hier ook aan den handschoen als tee- ken van uitdaging denk. Vraagt gij, waarom het toewerpen of toezenden van den hand schoen een teeken van uitdaging is, 't is mo gelijk, dat in 't bedoelde geval de handschoen een plaatsvervanger is van de hand, een ver bintenis of verzekering beteekent, die in vriend schappelijke omstandigheden door een hand druk zou worden bekrachtigd. «Ik verzeker u, dat ik u helpen zal», daar kan men iemand de hand op geven maar «ik verzeker u, dat ik beproeven zal, u met een degen door 't lijf te prikken», daar past niet goed een han rl» druk bij. Misschien echter ligt de ware ver klaring in deze opvatting: die zijn handschoen iemand toewerpt, wil daarmee zeggen«dat is mijn eigendom, raak er eens aan, als gij durft 1» en die den handschoen opneemt, ant woordt daardoor, dat hij durft. Zoo is het opnemen van dien handschoen te vergelijken met het aanraken van 't schild, bij de ridders, of 't aanraken van 't mes, bij de boeren, welke aanraking ook aanleiding was of is tot gevecht. Maar, we zullen maar niet langer bij deze zaak stilstaan. Ik sta niet gaarne stil bij zulk een verbinding van opgesierde wraak zucht en mooi gemaakte domheid, als een duel is, en hoewel ik in 't algemeen niet voor lijfstraffen ben, komt toch wel eens de vraag bij mij op, of 't niet goed zou.zijn, heeren, die duelleeren willen, of die 't hebben gedaan, in 't openbaar een flink pak slaag te geven. En nu ga ik over tot een ander gebied, dan waarop tot heden onze voet heeft gestaan, en ik wijs u op den handschoen in verband met volksegloof en legende. Toen, in de mid deleeuwen, meer en meer de vereering zich uitbreidde van Maria, de moeder des Heeren, openbaarde zich dat in allerlei vorm, onder anderen ook in 't verbinden van haar persoon en haar naam aan onderscheidene deelen van het rijk der natuur. Ik kan volstaan met de herinnering, dat men aan verschillende planten en bloemea de namen gaf van onzer Lieve Vrouwe mantel, onzer Lieve Vrouwe schoen, onzer Lie.ve Vrou we spiegel, onze Lieve Vrouwe bedstroo, onzer Lieve Vrouwe kandelaar, en dat daarnevens ook de namen voorkomen van Sleutel van MariaVrouwenvlas of vlas van Maria enz. enz. Geen wonder, dat «onze Lieve Vrouw« ook een handschoen moest hebben. En dien kreeg zij dan ook. Toen Maria eens, zoo zegt de legende, hare hand legde op het zoogenaamd varkensbrood of cyclamen, spreid den de vijf witte bladen der bloem zich uit in de gedaante van een hand, en het kruidje werd sedert handschosn van Maria, in Frank rijk gant de Notre Dame geheeten. Ook reikte Maria eens aan den vromen Amadeüs van Savoye uit den hemel een paar handschoenen toe als present. De Heilige David, eenmaal Aartsbisschop in Wales, hing eens, om een wonder te vertoonen, zijn handschoen aan een zonnestraal op, een kunst, ook verricht door de maagd Nothburga, keizerin Kune- gonde en anderen. Ik kan 't niet helpen, dat bij dit verhaal mij vanzelf die verver in de gedachte komt, die aan zijn kameraads ver telde, dat hij eens op een ladder siond, die brak en dat hij toen begon te vallen, maar dat hij gelukkig tegenwoordigheid van geest genoeg had, om zich nog vast te houden aan de schaduw der ladder, en zoo verdere nood lottige gevolgen voorkwam. {Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1926 | | pagina 2