m oriogesf liigei I Antire voluiionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden. tjcncesmiaacl IN HOC SIGNO VINCES Mo. 3216 ZATERDAG 17 APRIL 1926 41ste JAARGANG BODEIV,, EERSTE BLAD. Echtvereeniging. Op den Uitkipt r zijn Uw (I EVELD .harkis en-gebitten. Pathéfoons W, BOEKHOVEN ZONEN 411© stttkkets voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco to© 4© asendeas aan de Uitgevers Een excursie naar Patripolis. UUMS rte mo- vanaf 7.00 @.25 12.00 f5.00 18.00 er maat -N IN SOORTEN'/'3 jÖUCARIA, PAL- RTEN, AZALIA'S |US, VARENTJES, iLOEMENMAND- 'EREN, BESSEN, !UIKROZEN enz. 'ECIALITEIT E R S, Mee. Dent, itterdam. Prijs per Nieuwste methode. 1—3, Dinsdag en :ds in voorraad 'ars, kammen, sn, plectra's enz. 'monlca's, violen, su's, Pathéfoons. naalden, weer» mach. worden door Aanbevelend, Dlrksland Deze Coura it vei schijnt eiken WOENSDAG en ATERDAG. ABONNEM NTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling BUITENLAND bij voc-uitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLRKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten wordua berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiên worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. „De man is het hoofd der echtver- eeniging". Zoo zegt het 's Lands Wetgeving. En zoo is het naar Gods Woord. En alle streven naar wetswijziging, dat bedoelt om aan man en vrouw evenwel macht toe te kennen in het huwelijk, zal bij den antirevolutionair steeds stuiten op onwrikbaren tegen stand. In ons huwelijksformulier wordt ver wezen naar Sara, die Abraham noemde „haren heer". Hier onderscheide men vorm en we- vorm was van dién tijd. ons spreekt de vrouw haar man niet aan als „mijn heer", al zegt de vrouw uit het volk nog vaak genoeg, dat zij er met „den baas" over spreken zal. Maar het wezen blijft. De christen-vrouw neemt niet de eerste plaats in. Die rang laat ze haar man. Ze zegt haar meening ronduit. Uok dwars tegen haar man in. Waarschuwt hem, als zij meent dat het verkeert gaat, maar als ze tenslotte al het hare heeft gezegd en er moet een beslissing genomen worden, dan laat ze die voor rekening van den manJij moet het wetenEn ze loopt niet naar den een of anderen scheids rechter, met verzoek om tusschen haar en haar man uitspraak te doen Zoo is 't in het christen-gezin. En ook nog ver daarbuiten. De verkeerde ideeën winnen wel meer en meer veld, maar de aloude, christelijke beginselen hebben nog steeds beslag gelegd op een groot deel des volks, ook zonder dat het zichzelf daarvan altijd bewust is. J. Dit zijn dingen, die onder ons ge lukkig nog zekerheid hebben en waar over we dan ook ditmaal niet lang zullen handelen. We merken alleen op, dat men van de overzijde voortdurend op de loer ligt, om die bestaande verhouding in het huwelijk eens radicaal te veran deren. Daartegen moeten wij op onze hoede zijn. Op tweeërlei wijze. Door op politiek terrein krachtig te arbeiden aan een christelijke meerder heid, waartegen elke poging in verkeerde richting afstuiten kan. Maar dan ook ten andere Door onszelf ernstig af te vragen, of er ook uit christelijk standpunt ver beteringen zijn aan te brengen, waar door mogelijke rechtvaardige klachten kunnen worden weggenomen. Men moet toch dit niet vergeten De zonde vreet overal door. In alle menschelijke verhoudingen. Was er geen zonde, dan zou de ver houding tusschen man en vrouw nooit tot eenige mikmak of aanleiding geven en er zou eenvoudig geen sprake van kunnen zijn, dat öf de eene öfde andere partij misbruik van haar positie maken zou. Er ware geen wet of regel noodig. Alles liep vanzelf wel goed. Maar nu kwam er de zonde tusschen. Die zoo véél reeds scheef wrong. En 't zou struisvogelpolitiek zijn, niet te zien hoe met name de vrouw in de Echtvereeniging somtijds in de klem geraakt en terecht om hulp vra gen kan. We moeten hier doorzichtig zijn. natuurlijk uiterst En dat is b.v. de reden, waarom onze mannen en met name ook min. Heemskerk de laatste jaren, zoo uiterst voorzichtig zijn, om aan de bestaande huwelijkswetgeving iets te veranderen. Eerst zouden de christelijke partijen het goed met zichzelf en met elkaar ééns moeten zijn, wat op grond der christelijke beginselen wijziging behoeft, dat ze den stroom precies binnen de juiste perken kunnen houden. Maar zelfs voor overleg in dezen zin, zijn de tijden ongunstig geworden. Ook begrijpt elkeen wel, dat de wetgever zich allerminst inlaten mag met de duizenden kleine dingen, welke in 't huwelijksleven zich voordoen. Och't zal vaak genoeg gebeuren, dat hiér de man wat lastig en humeu rig, aaér de vrouw kattig en katijverig is, maar dit is de gewone risico van 't huwelijksleven en juist de weten schap wij móéten tenslotte met elkaar door 't leven heen, maakt dat in ver reweg de meeste gevallen er wel een compromis en een modes quo gevon den wordt, d.w.z. men leert elkander in tal van dingen wel niet bewonde ren, maar toch dragen en verdragen men wént aan elkaar; ziet toch ook ook in elkaar veel goeds en er ont wikkelt zich, misschien na een paar jaren dat het eens stormen kan, een rustig huwelijksleven. De voorbeelden zijn voor 't grijpen. Man en vrouw zijn geen kasplantjes. En de Overheid wachtte zich wel, er dat ook maar in éénig opzicht van te maken Maar dat „hoofd der echtvereeniging" wil zeker niet zeggen, dat de man het recht heeft als een ware tyran, 't zij met grof geweid of met fijner plagerij op onduldbare wijze over zijn vrouw te héérschen. En toch, 't leven doet ons rare kostgangers zien. Die de goederen en 't gewin der echtvereeniging verbrassen en verdoen, zoodat vrouw en kinderen gebrek lij den die hun gezondheid schaden en knakkenhun vrouw en kinders le venslang doen lijden onder hun wan gedrag; alle pogingen verijdelen, die de vrouw nog mocht aanwenden, om zelfstandig wat te redden voor 't gezin en de kinderendie de toekomst der kinderen reeds in de jeugd bederven, enzoovoort. De vraag, die ook voor den christen geldt is, of 's Lands Wetgeving hier vol doende tusschenkomst mogelijk maakt. Moeilijk is dit vraagstuk zeker. Maar de taak der Overheid is toch zeker ook, dat zij haar schild opheft over wat zwak is en zou dreigen ten ónder te gaan. Dat is dan allerminst, dat ze haar vingeren tusschen het heilig huwelijk steekt! Maar 't is om waar het hu welijk tot een spotbeeld werd en de vrouw haar rechten ziet vertreden en ze haar plichten tegenover het gezin en haar kinderen te steunen, opdat het niet onderga, maar dan desnoods zelfstandig opleven kan. Het huwelijk zelf blijft in stand. Op betering des levens blijve gehoopt. Maar de tyrannie zij beteugeld. (in Holland's binnenlanden.) We kwamen des Maandagsavonds aan met den D.trein. Men had er op het station iets °P gevonden, dat de trein bij het binnen» stoomen niet zoo'n donderend geweld maakte als op andere stations het geval is. We giDgen door de contröle, kochten 'n avondblad en zagen ons door 'n eenvoudig man 'n kaartje in de handen gedrukt, waarop stond «Hotel» restaurant «Patrimonium*, W.straat, 5 minuten van het station, Logies vanafmodern in» gerichtEn dan nog wat over diners, dag» schotels, gezelschaps»reductie. We overlegden wat we zouden doen, we hadden een we.k beschikbaar voor onder» zoekingstochten in X. en een goed hotel is véél waard, een hotel dat uitging van een Chr. organisatie is nog méér waard doch mijn vriend was wat sceptisch»'t Zal wel zoo'n prutszaakje zijnze probeeren zoo iets wel meer, maar het gaat zoo piete»peuterig, dat het niet aanbevelenswaardig is er heen te gaan. We kunnen in elk geval toch eens kijken 1« overtu gde ik. Dat viel verbazend mee 1 Een groot monu» mentaal gebouw van 5 verdiepingen aan een mooi plein. Een ruime ingang. En h t viel ook verder mee. Het eten was prima, en geen 2 aardappelen, zooals wel ge» beurt. De kamers waren ook aantrekkelijk. Na ons geïnstalleerd te hebben, gingen we eens een praatje maken met den ober, en toen vernamen we dat in dit zelfde gebouw waren ondergebrachthotel, restaurant, ambacht» school, vergaderlokalen. (Hotel, school en ver» gaderzalen hadden elk 'n apart entree, al kon men ook binnendoor in de verschillende af» delingen komen). Een'obligatieleening had grondaankoop en bouw mogelijk gemaakt, een schitterende bazar en bon»verkoop, had voor de meubelen 't noodige geld opgebracht. «Slaagt zoo'n bazar hier dan Bij ons wijzen ze zooiets nog al eens af, omdat 't niet veel »netto« opbrengt* proviseerd. Zelden hadden we een zoo ge» zelligen en leerzamen avond. Wij kregen gratis thee. Later was 't collecte voor de thee en ons werd allen op 't hart gedrukt meer te geven dan de theeprijs bedroeg. De collecte bracht altijd méér op. Den volgenden morgen gingen we de deur uit, het bestuur der Woningstichting had ons uitgenoodigd om een autotocht te maken naar de verschillende woningblokken. De hotelhouder gaf ons, voor we opstapten, zijn lidmaatschapbewijs. Waar dat voor was Om goedkoop inkoopen te doen Onze af» deeling heeft met tal van winkeliers afspraak gemaakt, dat de leden op vertoon van con» tributiekaart de waren tegen gereduceerden prijs konden bekomen. Hoe weten wij die zaken te vinden? Kijkt u maar naar 'n vier» kant oranje»vak, rechts boven in 't etalageraam. 't Heeft ons aardig bespaard. Mijn vriend een vijand van coöperatie (van arbeiderscoöpe» ratie dan), vond het een limineus idee. Nu, we hebben ons dien dag verwonderd over de schitterende resultaten van den wo» ningbouw I Den heelen dag hebben we er aan besteed. De vereeniging ging uit van de gedachte dat in alle stadsdeelen haar woningen moesten verrijzen, «dat is in den geest van het «rijken en armen ontmoeten elkaar* 1 zeide men. Arbeiders», middenstands» en kapitalisten* wijken, dat vond men zoo a la Marx. Niet dat we alle huizen even practisch von» den ingericht, soms schudden we wel eens 't De verjongde natuur spreidt weer naar feesttooi over 't oofthout. Mit een «Daar komt de lieve Lente* begroet de Zoelensche jeugd deze wedergeboorte. «Meneer hoe is 't mogelijk 1 We hadden voor dezen bazar 4 kransen van elk 20 vrouwen, op eiken krans, die eens per week samenkwam, naaide, breide en borduurde men en droeg i, en 10 cent of meer per keer bij, al naar 't kon« U had het goed (en vooral veel kinder» goed) eens moeten zien, toen de bazar werd geopend. Mijn vrouw was penningmeesteresse en is er nog enthousiast over. Kunt u ook wel narekenenneem eens een krans van 20 vrouwen. Ze werkten een jaar lang eiken avond. Zeg dat ze 30 cent per uur verdienden, dat is f 12 per avond, dat is per jaar f 600 en dan plm. 15 cent per avond f 3,— f 150,— ar» beidsloon, dat 20 arbeidersvrouwen bijeen» brachten in een iaar. «En dan...* Ho maar 1 riepen we den spraakzamen ober toe. We begrijpen het al. Om van hem af te komen, vraagden we hem of er van avond nog iets te doen was. Bijna alle zalen waren bezet. Van Patrimonium vergaderde er dien avond een debatclub. We woonden die vergadering bij en hebben veel genoegen gesmaakt Men had't daar heel aardig bedacht De eenvoudige en jongere broeders vonden de lange redevoeringen van geleerde sprekers te hoog, (hoewel de oude rotten meenden dat er ook sprekers waren, die niet meer nieuws vertelden dan de bladen gaven). Nu was een club opgericht waar men heel gewóón den inhoud van het blad dat ieder ontving besprak aan de hand van een memorisatie, die elk naar toebeurt deed. In de pauze werden dan vragen van allerlei aard in de bus gedaan. Daarna werd geïm» hoofd over de wonderlijke indeeling(dat waren producten van een piepjong architect, fluisterde de secretaris der Woningstichting ons in 't oor), maar over het algemeen hebben we verwonderd gestaan, want wat zat daar'n enorme arbeid aan voor de bestuursleden 1 En bij het gemeentebestuur stond de Wo» ningstichting uitstekend aangeschreven. Het» geen we er om heen aantroffen, deed ook aangenaam aan. In elk woningblok had zich een commissie gevormd tot nut, ontwikkeling en ontspanning. Die commissies organiseer» den kinderfeestjes, zangclubs, wandelclubs, wedstrijden in het aanleggen van tuintjes, leesportefeuilles circuleerden onder de t ewo» ners, a 10 cent per week. Er was een vrouwen» afdeeling, die hulp in he. huishouden bood bij ziekte, geboorte, enz. Al die «blok«»com» missies waren onder een hoofdcommissie sa, mengevoegd en gezamenlijk hield men des zomers een paar kinderfeesten en landdagen. «Jammer, dat de beeren zoo'n landdag of kinderfeest niet bijwonen konden 1* meende een der begeleiders. (Volgende week D.V. vervolg.) W. HEIJNS. Graag lees ik wat over Indië. Over «onze Oost* zal 'k maar zeggen. Volgens de geleerden, en ik geloof ook vol» gens de Wet tegenwoordig, deugt die uitdruk» king heelemaal niet meer. Er zit iets vernederends in, meent men. Vernederend voor die menschen ginds. 't Wil net zeggen, alsof «onze Oost* iets is, dat wij in den zak gestoken hebben en waarvan wij du 't gebruik maken, dat öns lief is Zoo iets van »bezitting«, van »kolonie«, van afhankelijkheid dus. En ik meen dat de nieuwste beschouwing zoowat hierop neerkomt, dat er is éen Groot» Nederland, één Rijk, maar dat ligt dan voor een klein gedeelte hier aan de Noordzee, je moet een vergrootglas nemen, om 't plekje op de globe te vinden, en voor een héél gróót deel «slingert het zich om den evenaar« en van dat grootste deel is dan Java, naar Bernard ter Haars onsterfelijke uitdrukking nog steeds de «grootvorstin. Ik wil er me wel aan onderwerpen Maar ik kan het er niet mee eens zijn. Meen nu asjeblieft niet, dat ik een ondeu» gende conservatief ben, die terug zou willen naar de dagen van het «batig slot.« Die zijn lang en lang voorbij. En 't is en blijft de eere van de A.R «Partij, Reclaifie-g^eciecieaSmgen. 40 cent per regel. Zenuw 75 Hoofdpijn 60 Maag 75 ct. Laxeer 60 ct. Staal- Q0 ct. Rheumatiek- 75 ct. Keelpijn- 60 ct. Hoest 60 Kiespijn 60 ct. Griep 4 Influenza 75 ct Nier A Blaas 1 gld. Galsteen 1.50 Wormtabl. 80 ct» Bloedzuiverende 75 ct. Eetlustopwekkende 75 ct Koorts 60 Verkoudheids 60 ct. Pijnstillende 75 ct Verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten. Elke ver pakking voorzien van naam Mijnhardt. Let hierop! --I I dat ze onder de krachtige aansporing van mannen als Keuchenius en Kuyper tegen die conservatieven batigslot»politiek mêe krachtig is opgetreden. Conservatieven zijn er niet meer. We hebben den laatste was 't Wintgens niet? uit de Kamer zien gaan en ons jonger geslacht ként die heeren al niét meer. Volgens «Het Volk* hebben we er echter tegenwoor» dig de «reactie* voor in de plaats gekregen, waarvan onze Colijn de ingezworen grootmees» ter moet zijn. 't ls verbazend gemakkelijk. Zoodra er iets is, dat je niet aanstaat dan roep je luid «Da's reactie I* tegen de menschen en dan vliegen ze voor ie overend, net als wanneer je tegen zekeren viervoeter roept Pak ze 1 Maar ik keer tot Indië terug. Van dat dubbele Nederland moet ik niets hebben. Nederland is hier, en dat is mijn vaderland en de Oost is ginds en dat is mijn vaderland niet, maar het vaderland der Javanen, Batak» kers, Dajakkers, Amboneezen enz., enz. En nu hebben wij door de historie, welke Cod leidt en bestuurt, over die Oost een soort voogdijschap gekregen, totdat 't eene deel vroeger, 't andere later die »Oost« tot den vollen mannelijken leeftijd zal gekomen zijn en zichzelf regeeren kan. Dan is ónze taak afgeloopen. Zoo bekijk ik voor mij die zaak. Zooals ik zei, ik lees graag uit en over Indië En zoo kwam me dezer dagen 't verhaal onder de oogen van een opstootje van inland» sche arbeiders op Java, die niet tevreden wa« ren, wijl ze op 't eind van de Poeassa geen «voorschot* kregen. Begrijpen wij natuurlijk niets van. De Javanen, als men weet, ziin Mohameda» nen. Wel is hun godsdienst nog met vele over» blijfselen uit het oude heidendom vermengd, maar de uiterlijkheden, en daar staat de Oos» terling nogal op 1 zijn dan toch in elk geval door en door Mohamedaansch. Zoo houden zij dan de Poeassa. Dat is de Mohamedaansche vastenmaand. Een feestmaand is dat zeker niet I Maar net als bij ons in roomsche streken de vastentijd wordt voorafgegaan door den vastenavond, waarop men zich nog eens zeer extra te goed doet, zoo wordt.die Javaansche Poeassa besloten met den allergrootsten feest» dag, dien de Javanen 't gansche jaar door kennen en die ook wel Javaansch Nieuwjaar wordt geheeten. Dan móet elk 'n nieuw »pakkie« hebben. De stof kan zeer uiteenloopen, maar nieuw moet het zijn. Dan móét men zijn buikje rónd kunnen eten en meer. Dan móét men langs de wegen en in de dessa's vuurwerk laten knallen of men 't voor 't oprapen heeft op het erf, in plaats dat de Chineesche koopman er goed geld voor vraagt. Dan móét men kunnen uit» gaan, rijden en rossen, kortom dan moet men I 4 y. 4

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1926 | | pagina 1