KLEEDMGlififiZii „ilEBERLAGD" I i Stop Die Jeuk? BETONWERKEN I 175 °io BESPARING ZAAI LMnZAAD HAZEDUEOERER PUROL bij Ruwe Huid, Gesprongen Handen, Schrale Lippen goor èen Jofièag Hoogstraat noen Me wagenstraat tyit mes snijdt' voor zes En t kost me geen cent U/ent ik kreeg 7 btj de Ktokzeep present. Lijnzaadschilfers merk S. W. C. M. VERHEUL - ROTTERDAM FLflKHEESCHE KETKHM9 BI BOIMTBIIALEIIHAIIDEL J. BOER VOORHEEN A. BOER TONZAAD en FRIESCH UIITBLOEI B. JONGELING Reclame-Mededeellngen. Hoe listig Satan ook te werk ga, hij kon toch Jezus niet vangen. De Heiland vertrouwt op den Vader, Hij weet, dat deze zorgen zal, maar Hij weet ook, dat God alleen hulp verleent als wij in Zijn weg zijn, d.i. in den weg der gehoorzaamheid. Heeft de duivel een beroep gedaan [op de Schrift, ook Je zus doet 't, als Hij hem tegenwerpt: „Daar is wederom geschrevenGij zult den Heere, uw God, niet verzoe ken". Een aanhaling van Deuteronomium 6 16, waar God het verzoeken van Hem als een groote zonde ten strengste aan Israël verbiedt. En daartoe nu wilde de Satan Jezus verleiden, 't Was zijn toeleg Jezus zoo ver te brengen, dat Hij God verzocht. Wat wil dat zeggenGod verzoeken 't Is de proef nemen met Gods macht en trouwHem willen dwingen iets te doen onmiddellijk, in een buitenge wonen weg, zonder dat daarvoor nood zaak is. Als Jezus Satan gehoor gaf, kwam er strijd tusschen Gods heilig heid en trouw. Er kwam geen goddelijk bevel tot Jezus zich van boven neer te werpen. Dat was onnoodig en roe keloos 't was zonder noodzaak zich in gevaar begeven. Dat nu verbood Gods heiligheid. Maar aan de andere zijde eischte Gods trouw Hem, den Zoon, te bewaren. En nu legde Satan 't er op toe, dat Jezus den Vader zou dwingen om Zijn trouw te bevestigen ten koste van Zijn heiligheid. God verzoeken is een zonde, waar aan wij ons op zoovele wijzen kunnen schuldig maken. God verzoeken doet hij, die bij krankheid weigert genees middelen te gebruiken en zegtGod kan ook zonder die mij wel genezen. Dit is wel zoo; de Heere is niet aan de middelen gebonden. Ontbreken de middelen, dan is herstel daarom nog niet uitgesloten. Maar 't behaagt God zich daarvan te bedienen en wij heb ben ze in gehoorzaamheid aan Zijn bevel aan te wenden. Een mensch, die in krankheid alleen bidt, en de mid delen laat staan, wil God dwingen hem in een buitengewonen weg te ge nezen en dit isHem verzoeken. God verzoeken doet de luiaard, die niet arbeidt en toch Zijn zegen verwacht. God verzoeken doen wij, als wij ons in de verleiding begeven en zeggen God kan mij wel bewaren. Want Hij eischt, dat wij de verleiding ontvlieden. God verzoeken doen wij, als wij niet komen onder de prediking des woords, denkende, dat wij thuis ook wel een zegen kunnen ontvangen. Want de Heere wil, dat wij inzonderheid op den rustdag naarstig komen tot de ge meente Goris, wijl Hij daar wil wonen en werken met Zijn Geest. God ver zoeken doen die ouders, die hun kin deren hun eigen weg- laten gaan en ze niet ernstig vermanen en daarbij redeneerenGod moet ze bekeeren, alle arbeid van menschen kan toch hun hart niet veranderen. Want de Heere werkt door Zijn Woord en Geest in het hart en door middel van een chris telijke opvoeding en onderwijzing leidt Hij ze tot bekeering. God verzoeken iszich zonder noodzaak in gevaar begeven. Dat zou Jezus gedaan hebben, indien Hij den raad van den duivel opgevolgd had. De geschiedenis ver haalt ons van menschen, die door een verkeerde toepassing der Schrift tot allerlei onzinnigheden zijn gekomen. Door den mond van Jesaja geeft de Heere de belofte aan Zijn volk„Wan neer gij zult gaan door het water, Ik zal bij u zijnen door de rivieren, zij zullen u niet overstroomenwanneer gij door het vuur zult gaan, zult gij niet verbranden, en de vlam zal u niet aansteken". Er zijn menschen geweest, die in dweepzucht zich in den stroom en het vuur wierpen, om te bewijzen, dat zij Gods gunstgenooten of van Hem gezonden waren. Zij wilden Hem dwingen Zijn macht te toonen door hen wondeilijk te bewaren. De bron, waaruit dat alles voortkwam, was eigen lijk hun hoogmoed, waar ze zich als beminden Gods boven anderen verhe ven achtten. Maar het einde was, dat zij beschaamd zijn uitgekomen. Want die God verzoeken, worden te schande gemaakt. Alleen als wij in Zijn weg gaan, kunnen wij van Zijn hulp ver zekerd zijn. Maar dat laatste wordt door den duivel listiglijk verzwegen. In zijn aan haling van Psalm 91 laat hij enkele woorden waar 't juist op aankomt, weg. In dezen Psalm wordt aan Gods volk de belofte gedaan„Hij zal Zijn en gelen van u beveien, dat zij u bewaren in al uw wegen". In „al uw wegen", dat verzwijgt de duivel. In al uw we gen u.i zooals de kantteekening 't ver klaart, in al die wegen, die u van God bevolen zijn, om daarin te wandelen. Wat Satan Jezus aanraadt, is Gods weg niet. De Heere beveelt ons niets, waardoor wij ons zonder reden moed willig in gevaar zouden brengen. In tegendeel, zulks verbiedt Hij ons ten strengste. Aan hen, die roekeloos han delen en met hun leven spelen, schenkt Hij geen hulp. In een eigenwilligen weg kunnen wij Zijn zegen niet ver wachten, kunnen wij niet recht bidden. Vermetelheid, die eigen eer zoekt, wordt door Hem gestraft. Waarachtige vroom heid betoont zich in gehoorzaamheid, in etn vragen naar Gods wil, in een gaan, waarheen de Heere ons leidt, in een volgen van Jezus. En als God ons dan in gevaren leidt, neen, dan hebben wij niet te versagen, dan vinden wij bij Hem een toevlucht en verwachten wij niet tevergeefs Zijn hulp, dan mo gen wij ten ailen tijde er verzekerd van zijn, dat wij niet beschaamd zullen worden, hoe hoog de nood ook klimt. Ja, dan mogen wij onze ziel opwekken tot stil vertrouwen op Gods machten trouw „Doch gij, mijn ziel, het ga zoo't wil, Stel u gerust, zwijg Gode stil Ik wacht op Hem Zijn hulp zal blijken. Hij is mijn rots, mijn heil in nood, Mijn hoog vertrek, Zijn macht is groot, Ik zal noch wank'len noch bezwijken". Economisch Weekoverzicht. KATTENBURG Co. Gevestigd in alle groote plaatsen van ons land. Hoofdfiliaal Rotterdam. Het vertrouwdst adres voor Kleeding naar maat Deze afdeeling staat onder lei ding van le kracht Coupeurs Grootst mogelijke keuze in GEMAAKTE KLEEDING voor Heeren, Jongeheeren en Kinderen. 80 Zichtzendingen franco door het geheele land. munten uit door hoog gehalte aan eiwit, vet en zuiverheid en laag vochtgehalte. Groote dijkracht. Vraagt uw leverancier van Veevoeder of wendt U tot den Hoofdagent N.V. ZEEPFABRIEK,. DE KLOK" HEERDE Kunsttanden-gebitten. als: L Schuttingen - Afrasteringspalen Grondplanken - Putten - Rioolbuizen Concurreerende prijzen. Nette en vlugge uitvoering. Franco levering C. Esseünk - Telefoon Interc. No. 21 - Middelharnis Hang 18-26, ROTTERDAM, Telef. 9481 Ü5T Let op Hang 18-26, Rotterdam BOERENLEENBANK W. Boekhoven Zn. SommelsdIJk - danken aan de moderne vakbeweging en aan haar hand in hand gaan met het so« cialisme». Zooals dat hier staat, is 't onwaar. De lezer ga zelf de feiten maar na. Het N.V.V. zelf is is twintig jaar oud. Vóór dien tijd waren er wel afzonderlijke vakverbonden, maar ze waren van jongen datum, want langen tijd had de arbeidersbe< weging met den anarchistischen molen gema» len en de socialisten zelf zullen toegeven, dat dit wel een groot geraas en geklapper, maar geen meel geeft. En reeds geruimen tijd vroeger werd met de verbetering der sociale toestanden begonnen. Denk, om maar iets te noemen aan de reeds genoemde enquête, die de toestanden heeft blootgelegd. Denk aan de wet op den kinder» arbeid. Aan de eerst' Arbeidswet onder Mac» kay. Aan Ongevallen» en Woningwet. Aan wat later onder Kuyper en Talma tot stand kwam. En dan staat de zaak zóó Wat de socialistisch getinte arbeiders van het N.V.V. ten goede hebben bewerkt, zullen wij zeker niet aftuigen, maar net te doen, als» of zij en zij alléén het goede hebben bewerkt, dat is de geschiedenis in het aangezicht slaan. Ook de heer Albarda sprak. De politieke leider der S. D. A. P. En hij maakte een zeer juiste opmerking. De vooruitgang zoo zeide hij o.m. die wij in dit tijdperk voor de arbeiders verwor» ven hebben, is van zuiver stoffelijken aard geweest. Dat kón ook niet anders, want wat het zwaarste is, moet het zwaarste wegen. Maar nu moeten wij óók bedenken, dat wij de ar» beiders ook geestelijk moeten opvoeden »Nu is de tijd gekomen om aan de arbei» .ders te brengen de groote geestelijke schatten, welke zij nog niet deelachtig konden worden. Door de machines is de arbeid geestdoodend geworden. Daartegenover, om het proletariaat niet geestelijk te vermoorden, moeten aan de arbeiders gebracht worden Goethe en Vondel en Shakespeare Hierin zit een goede gedachte Een gedachte van groote beteekenis. Dat Albarda dit zelf aldus voelt, blijkt wel uit de woorden die wij cursiveerden »om het proletariaat niet geestelijk te vermoorden«. Dat is stout gezegd. Maar het is volkomen juist. Het is op socialistische wijze, heel van verre, precies hetzelfde gezegd als wat Jezus bedoelde toen Hij het bekende woord sprak«Wat baat het een mensch, zoo hij de geheele wereld gewint en de schade lijdt zijner ziele« Dit woord éért Albarda. Laten we den kleinen kring van de Blijde» Wereld»menschen buiten beschouwing dan zijn we zulke taai uit die kringen, onder de leiders van de S. D. A. P. niet gewend. Henri Polak is haast de eenige uitzondering. Die heeft de jeugdige diamantbewerkers wel gegeeseld, dat de vellen en lappen er af vlogen, wijl zij kalmpjes weg de voordeelen genoten, welke dt ouderen hadden weten te verwerven, maar die voordelen ook uitsluitend gebruikten voor het vleesch, zullen we maar zeggen. Zich om geestelijke verheffing en ontwik» keling niet bekommerden ja, die niet zochten, doch eer schuwden. Of 't hem veel geholpen heeft, betwijfelen we Maar hoe het zij, Albarda spreekt het hier onomwonden uitals wij, socialisten, de ar» beiders niet méér weten te brengen, dan stoffelijke verbetering van hun lot, dan ik durf het haast niet nazeggen dan vermoor» den wij in geestelijken zin het proletariaat. Albarda komt dus verder dan Viviani. Die wekte de Fransche Kamer en met name zijn medegenooten in de socialistische leer op om, nu zij de lichten des hemels voor den arbeider gedoofd hadden, hem in stoffelijken vooruitgang daarvoor vergoeding te schenken. Albarda begrijptdit is niet genoeg. En daarom wil hij het proletariaat de vruch» ten der heden daagsche cultuur doen genieten. «Wij moeten het brengen Goethe en Von» del en Shakespeare« zoo drukt hij zich uit. Men ziet, hij noemt den Bijbel niet. Dat troostboek voor al Gods volk. Zoo voor den rijke, als voor den arbeider. Eigenlijk is dat toch klein van hem. Beneden zijn stand als socialist Hij kan toch niet ontkennen, dat de Bijbel op de Cultuur der volken veel grooter in» vloed heeft geoefend, dan Vondel of een der beide anderen, die hij noemde. 40 cent per regel. En 't socialisme staat »neutraal« tegenover de religie. Billijkheidshalve had hij dus den Bijbel ook behooren te noemen maar ik be» twijfel of hij dan ook het applaus zou ver» kregen hebben, dat hij volgens de verslagen in de bladen zoo ruimschoots inoogsten mocht. Hij begreep, dat klónk hier niet. Wat toch is het geval Hij kon toch den Bijbel moeilijk noemen, terwijl schier dagelijksch door den «Krabbe» laar« en door hem wel 't érgst, maar door hem niet alléén 1 in »Het Volk« met de teksten uit dien Bijbel wordt gespot en de min of meer officieuze »Notenkraker« weke» lijks hetzelfde doet 1 Laat hier geen socialist opstuiven. Ja, ik weet het, dat die schrijvers voorgeven de teksten die ze mishandelen, eerst recht te verstaan, beter dan die «gristelijke farizeeërs», die ze verwringen tot hun eigen gebruik. Maar ik breng een getuige bij. Die de socialist niet wraken zal. Ik noem n.I mr. Marchant. Die schreef dezer dagen in Opbouw, een tijdschrift »Van de zijde der democratische kat'no» lieken, met name uit de katholieke arbei» dersbeweging, wordt bezwaar gemaakt tegen een meerderheidsformatie met de sociaal» democraten vooral op dezen grond en let nü op, nu kómt hetdat de iaatsten scherp en ongepast optreden tegen den godsdienst en tegen de Katholieke arbeidersorganisaties en haar leiders». Nu mr. Marchant vooral kan er iets van weten I Natuurlijk drukt hij zich tegenover zijn »roode« wapenbroeders zoo zacht mogelijk uit, maar dan zegt hij toch dit »De eerste grief is niet geheel zonder grond. Met name de «Oproerige Krabbelaar« in «Het Volk» en «De Notenkraker« geven aan geloovigen aanstoot. Zij kunnen dit door uitlegging wel zoo verklaren dat hun be» doeling niet is te grieven en dat zij zich weren tegen het misbruiken van kerk en godsdienst voor min respectabele doelein» den, doch den aanstoot geven zij niettemin. Dat is, dunkt me, duidelijke taal. En waar wij veel meer nog dan de katho» lieken, voor wie de Kerk het eerst meetelt, leven bij en uit de Schrift, daar is de aan» stoot voor ons des te erger nog. Ik kan me dan ook geen geloovige arbeider denken, die zon» de grootste aanstoot en ergernis «Het Volk« als zijn dagelijks lijfblad eert. Dien hoon en smaat houdt een waarachtig christen op den duur niet uit. UITKIJK. Mattheüs 4 i 5—7. «Toen nam Hem de duivel mede naar de heilige stad, en stelde Hem op de tinne des tem» pels. En zeide tot HemIndien Gij Gods Zoon zijt, werp u zeiven nederwaartswant daar is ge» schreven, dat Hij Zijn engelen van U bevelen zal, en dat zij U op de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eeniger tijd Uw voet aan een steen aanstoot. Jezus zeide tot hem Daar is wederom geschrevenGij zult den Heere, uw God niet ver» zoeken«. II (Vervolg). (Slot volgt). De vaste stemming, die aan het einde van het vorige jaar heerschte, is met het verstrij» ken van 1925 eveneens geëindigd. Alhoewel de eerste beursdag betrekkelijk vast inzette, is het verloop der vorig week aanmerkelijk flauwer geweest, wat zijn oorzaak vindt in de vele beschouwingen omtrent de statistische positie van de rubbermarkt. Het schijnt, dat de vele vrije dagen aanleiding hebben gege» ven om eens rustig na te denken over de speculatie in rubberaandeelen en men is blijk» baar tot de conclusie gekomen, dat er vele aandeelen op dusdanige hoogte zijn aangeland, dat er al een zeer behoorlijk dividend moet worden uitgekeerd, wil men zijn geld renda» bel maken. Na de uitlating van den heer Bur» gers, directeur van verschillende groote rubber» ondernemingen, dat men omtrent dividenden niet al te optimistisch moet zijn, is het pu> bliek blijkbaar een weinig gekalmeerd in zijn aankoopen en heeft dat niet nagelaten een drukkenden invloed uit te oefenen op de beurs. Een dergelijke markt is dan natuurlijk rijp voor contramine»aanvallen, zoodat daar» door de koersen aanmerkelijk worden ge» drukt, terwijl tevens het product in Londen eerder een dalende dan een stijgende tendenz aan den dag legde, en thans aangeland is op een niveau van ca. 3 sh. 8 dwelk bedrag toch een zeer behoorlijk nettorendement ach» ter laat, doch elke daling of stijging van het product doet zijn invloed op de aandeelmarkt gelden. Het publiek is de meening toegedaan, dat het beter is het verloop maar eens af te wachten, zoodat men althans voorloopig niet kan verwachten, dat er een belangrijke stij» ging zal plaats hebben. De petroleummarkt heeft het nieuwe jaar gunstiger ingezet. In de eerste plaats het hoofd» fonds «Koninklijke» stijgt iangzaam maar ze» ker naar hooger niveau in symphatie met de buitenlandsche beurzen, waar ook een vaste stemming voor oliewaarde bestaat. Verder is er een niet onbelangrijke stijging ingetreden voor aandeelen Periak»Petroleum, die thans een niveau van ongeveer 70 hebben be» reikt en waarvoor men thans weer betere prij» zen acht weggelegd in verband met het win» nen van bet proces Deen. De industriemarkt blijft nog steeds niet in de belangstelling deelen, zoodat daar ook niet de minste beweging is, uitgezonderd voor aan» deeien Jurgens, die zeer vast in de markt lig» gen op geruchten, dat er een behoorlijk di« vidend zal worden uitbetaald over 1925 men speekt van 15 De kunstzijdeaandeelen, waarvoor op het laatst van 1925 een niet on« belangrijke stijging is ingetreden, zijn even» eens weer geheel uit de belangstelling ver» dwenen, zoodat ook daar de koersen eerder afbrokkelen, wat waarschijnlijk moet worden geweten aan het feit, dat er in de toekomst een te groote productie van dit artikel zal zijn, aangezien er overal ter wereld fabrieker^V worden opgericht. 1 Voor suikerwaarden bestaat eveneens zeer weinig belastelling, ofschoon de koersen niet terugloopenmen verwacht van de suiker» maatschappijen goede dividenden, waarvan thans ook weer blijk gegeven wordt door de Maatschappij Tjeweng»Lestari, die 12 Interim Dividend aankondigt, wat wel een bewijs is dat het de maatschappij behoorlijk goedgaat. De geldmarkt is voor dezen tijd van hetjaar zooals gewoonlijk zeer ruim en blijft proion» gatie op 2'/2 °/o aangeboden, wat een bewijs is, dat er weer geld ter belegging aanwezig is, voortvloeiende uit de groote hoeveelheid cou» pons», renten» en aflossingsbetalingen, die er meestal per 1 Januari plaats vinden. De staats» fondsenmarkt is daarom zeer vast gestemd en noteerd b.v. 6 °/o Nederland 1922 reeds 108 voor de hondertjes. De wisselkoersen zijn betrekkelijk weinig veranderd, behalve voor Parijs, voor welk devies nog steeds de noodige belangstelling bestaat. De koers fluctueert dagelijks en be» weegt zich omtrent 9.50, wat belangrijk beter is dan in den loop van December, waarvan de reden moet gezocht worden in de verbe» terde houding van de Fransche regeering tc J genover de nieuwe fiscale voorstellen van den minister van financien, terwijl ook tevens de Amerikaansche regeering zich op een gemak» keiijker standpunt geplaatst schijnt te hebben betreffende afbetaling van den oorlogsschuld. Onze Vertegenwoordiger de Heer KOK is steeds aan huis te ontbieden. KOOP ESN DOOS. KLÖKZEEP //V ELKE DOOS OEVinrOT ZICH EEN PftACHTt6£ VERRASSING i W aarom nog langer lijden als gene zing mogelijk is? Ga geen nieuwe nacht of dag meer in, gedurende welke gij door ondragelijke jeuk gefol terd wordt.Waarom Uwe gezond heid ondermijnen, wanneer één aan wending van D.D.D. de ergste aanval van jeuk en prikkeling binnen een paar minuten doet ophouden. Be denkt wat het beteekent na dagen vol marteling en nachten zonder slaap te bemerken, dat Uw huid niet meer branderig is, maar heerlijk koel.In alle gevallen geeft D.D.D. verlichting. D.D.D. in fl. A 0.7S en f. Ü.60. D.D.D. *e»r> d 1.- Uj allapoth. en drag. J. W. SANDERS, Mee. Dent. Oppert 135, Rotterdam. Prijs per tand of kies f 2,—, plaatsing pijnloos. Spreekuur 9—11, 1—3, Dinsdag en Vrijdagavond 7—9. enz. enz. Vóór gij Uwe MEUBELEN koopt, bezoekt eerst de Magazijnen van thans alléén gevestigd 5 Groote voorraad Uitgebreide keuze Billijke prijzen. •OUDDORP.c De bank leent gelden aan leden tegen 5 pCt. 's»jaars. Zij neemt gelden op te» gen 3Vs pCt. 's»jaars ook van niet»leden. Voorschotten kunnen dagelijks wor» den aangevraagd bij een der leden van het bestuur. 22189 Kantooruren: 14 en 28 Jan. des n.m van 6»8 uur, ten huize van den Kassier G. VAN OOSTENBRUGGE. door de CRES SCHOEN te dragen bespaart U 100 op slijtage schoenwerk 75 op Dokter en Apotheker omdat U altijd droge en warme voeten heeft. Aanbevelend, I. VAN ZANTEN Middelharnis Evenals vorige jaren kan onderge» teekende U weer prima leveren. Speciaal aanbevolen PRIJZEN CONCURREEREND Aanbevelend, DEN BOMMEL Telefoon No. 1 Vertegenwoorder voor de N. V. Vlasserij «CORNs. VAN NES«, Rijsoord. A «CORNs. VAN NES», Rijsoord.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1926 | | pagina 2