KLEEDMGlififiZii „ilEBERLAGD"
I
i
Stop Die Jeuk?
BETONWERKEN I
175 °io BESPARING
ZAAI LMnZAAD
HAZEDUEOERER
PUROL bij Ruwe Huid, Gesprongen Handen, Schrale Lippen
goor èen Jofièag
Hoogstraat noen Me wagenstraat
tyit mes
snijdt' voor zes
En t kost me geen cent
U/ent ik kreeg 7
btj de Ktokzeep
present.
Lijnzaadschilfers merk S. W. C.
M. VERHEUL - ROTTERDAM
FLflKHEESCHE KETKHM9 BI BOIMTBIIALEIIHAIIDEL
J. BOER VOORHEEN A. BOER
TONZAAD en FRIESCH UIITBLOEI
B. JONGELING
Reclame-Mededeellngen.
Hoe listig Satan ook te werk ga, hij
kon toch Jezus niet vangen. De Heiland
vertrouwt op den Vader, Hij weet, dat
deze zorgen zal, maar Hij weet ook,
dat God alleen hulp verleent als wij
in Zijn weg zijn, d.i. in den weg der
gehoorzaamheid. Heeft de duivel een
beroep gedaan [op de Schrift, ook Je
zus doet 't, als Hij hem tegenwerpt:
„Daar is wederom geschrevenGij
zult den Heere, uw God, niet verzoe
ken". Een aanhaling van Deuteronomium
6 16, waar God het verzoeken van
Hem als een groote zonde ten strengste
aan Israël verbiedt.
En daartoe nu wilde de Satan Jezus
verleiden, 't Was zijn toeleg Jezus zoo
ver te brengen, dat Hij God verzocht.
Wat wil dat zeggenGod verzoeken
't Is de proef nemen met Gods macht
en trouwHem willen dwingen iets
te doen onmiddellijk, in een buitenge
wonen weg, zonder dat daarvoor nood
zaak is. Als Jezus Satan gehoor gaf,
kwam er strijd tusschen Gods heilig
heid en trouw. Er kwam geen goddelijk
bevel tot Jezus zich van boven neer
te werpen. Dat was onnoodig en roe
keloos 't was zonder noodzaak zich
in gevaar begeven. Dat nu verbood
Gods heiligheid. Maar aan de andere
zijde eischte Gods trouw Hem, den
Zoon, te bewaren. En nu legde Satan
't er op toe, dat Jezus den Vader zou
dwingen om Zijn trouw te bevestigen
ten koste van Zijn heiligheid.
God verzoeken is een zonde, waar
aan wij ons op zoovele wijzen kunnen
schuldig maken. God verzoeken doet
hij, die bij krankheid weigert genees
middelen te gebruiken en zegtGod
kan ook zonder die mij wel genezen.
Dit is wel zoo; de Heere is niet aan
de middelen gebonden. Ontbreken de
middelen, dan is herstel daarom nog
niet uitgesloten. Maar 't behaagt God
zich daarvan te bedienen en wij heb
ben ze in gehoorzaamheid aan Zijn
bevel aan te wenden. Een mensch, die
in krankheid alleen bidt, en de mid
delen laat staan, wil God dwingen
hem in een buitengewonen weg te ge
nezen en dit isHem verzoeken. God
verzoeken doet de luiaard, die niet
arbeidt en toch Zijn zegen verwacht.
God verzoeken doen wij, als wij ons
in de verleiding begeven en zeggen
God kan mij wel bewaren. Want Hij
eischt, dat wij de verleiding ontvlieden.
God verzoeken doen wij, als wij niet
komen onder de prediking des woords,
denkende, dat wij thuis ook wel een
zegen kunnen ontvangen. Want de
Heere wil, dat wij inzonderheid op
den rustdag naarstig komen tot de ge
meente Goris, wijl Hij daar wil wonen
en werken met Zijn Geest. God ver
zoeken doen die ouders, die hun kin
deren hun eigen weg- laten gaan en
ze niet ernstig vermanen en daarbij
redeneerenGod moet ze bekeeren,
alle arbeid van menschen kan toch hun
hart niet veranderen. Want de Heere
werkt door Zijn Woord en Geest in
het hart en door middel van een chris
telijke opvoeding en onderwijzing leidt
Hij ze tot bekeering. God verzoeken
iszich zonder noodzaak in gevaar
begeven. Dat zou Jezus gedaan hebben,
indien Hij den raad van den duivel
opgevolgd had. De geschiedenis ver
haalt ons van menschen, die door een
verkeerde toepassing der Schrift tot
allerlei onzinnigheden zijn gekomen.
Door den mond van Jesaja geeft de
Heere de belofte aan Zijn volk„Wan
neer gij zult gaan door het water, Ik
zal bij u zijnen door de rivieren, zij
zullen u niet overstroomenwanneer
gij door het vuur zult gaan, zult gij
niet verbranden, en de vlam zal u niet
aansteken". Er zijn menschen geweest,
die in dweepzucht zich in den stroom
en het vuur wierpen, om te bewijzen,
dat zij Gods gunstgenooten of van
Hem gezonden waren. Zij wilden Hem
dwingen Zijn macht te toonen door
hen wondeilijk te bewaren. De bron,
waaruit dat alles voortkwam, was eigen
lijk hun hoogmoed, waar ze zich als
beminden Gods boven anderen verhe
ven achtten. Maar het einde was, dat
zij beschaamd zijn uitgekomen. Want
die God verzoeken, worden te schande
gemaakt. Alleen als wij in Zijn weg
gaan, kunnen wij van Zijn hulp ver
zekerd zijn.
Maar dat laatste wordt door den
duivel listiglijk verzwegen. In zijn aan
haling van Psalm 91 laat hij enkele
woorden waar 't juist op aankomt, weg.
In dezen Psalm wordt aan Gods volk
de belofte gedaan„Hij zal Zijn en
gelen van u beveien, dat zij u bewaren
in al uw wegen". In „al uw wegen",
dat verzwijgt de duivel. In al uw we
gen u.i zooals de kantteekening 't ver
klaart, in al die wegen, die u van God
bevolen zijn, om daarin te wandelen.
Wat Satan Jezus aanraadt, is Gods
weg niet. De Heere beveelt ons niets,
waardoor wij ons zonder reden moed
willig in gevaar zouden brengen. In
tegendeel, zulks verbiedt Hij ons ten
strengste. Aan hen, die roekeloos han
delen en met hun leven spelen, schenkt
Hij geen hulp. In een eigenwilligen
weg kunnen wij Zijn zegen niet ver
wachten, kunnen wij niet recht bidden.
Vermetelheid, die eigen eer zoekt, wordt
door Hem gestraft. Waarachtige vroom
heid betoont zich in gehoorzaamheid,
in etn vragen naar Gods wil, in een
gaan, waarheen de Heere ons leidt, in
een volgen van Jezus. En als God ons
dan in gevaren leidt, neen, dan hebben
wij niet te versagen, dan vinden wij
bij Hem een toevlucht en verwachten
wij niet tevergeefs Zijn hulp, dan mo
gen wij ten ailen tijde er verzekerd
van zijn, dat wij niet beschaamd zullen
worden, hoe hoog de nood ook klimt.
Ja, dan mogen wij onze ziel opwekken
tot stil vertrouwen op Gods machten
trouw
„Doch gij, mijn ziel, het ga zoo't wil,
Stel u gerust, zwijg Gode stil
Ik wacht op Hem Zijn hulp zal blijken.
Hij is mijn rots, mijn heil in nood,
Mijn hoog vertrek, Zijn macht is groot,
Ik zal noch wank'len noch bezwijken".
Economisch
Weekoverzicht.
KATTENBURG Co.
Gevestigd in alle groote plaatsen van ons land.
Hoofdfiliaal Rotterdam.
Het vertrouwdst adres voor
Kleeding naar maat
Deze afdeeling staat onder lei
ding van le kracht Coupeurs
Grootst mogelijke keuze in GEMAAKTE
KLEEDING voor Heeren, Jongeheeren en
Kinderen. 80
Zichtzendingen franco door het geheele land.
munten uit door hoog gehalte aan eiwit, vet
en zuiverheid en laag vochtgehalte. Groote
dijkracht. Vraagt uw leverancier van
Veevoeder of wendt U tot den Hoofdagent
N.V. ZEEPFABRIEK,. DE KLOK" HEERDE
Kunsttanden-gebitten.
als: L
Schuttingen - Afrasteringspalen
Grondplanken - Putten - Rioolbuizen
Concurreerende prijzen. Nette en vlugge uitvoering. Franco levering
C. Esseünk - Telefoon Interc. No. 21 - Middelharnis
Hang 18-26, ROTTERDAM, Telef. 9481
Ü5T Let op Hang 18-26, Rotterdam
BOERENLEENBANK
W. Boekhoven Zn.
SommelsdIJk -
danken aan de moderne vakbeweging en
aan haar hand in hand gaan met het so«
cialisme».
Zooals dat hier staat, is 't onwaar.
De lezer ga zelf de feiten maar na.
Het N.V.V. zelf is is twintig jaar oud.
Vóór dien tijd waren er wel afzonderlijke
vakverbonden, maar ze waren van jongen
datum, want langen tijd had de arbeidersbe<
weging met den anarchistischen molen gema»
len en de socialisten zelf zullen toegeven, dat
dit wel een groot geraas en geklapper, maar
geen meel geeft.
En reeds geruimen tijd vroeger werd met de
verbetering der sociale toestanden begonnen.
Denk, om maar iets te noemen aan de reeds
genoemde enquête, die de toestanden heeft
blootgelegd. Denk aan de wet op den kinder»
arbeid. Aan de eerst' Arbeidswet onder Mac»
kay. Aan Ongevallen» en Woningwet. Aan
wat later onder Kuyper en Talma tot stand
kwam.
En dan staat de zaak zóó
Wat de socialistisch getinte arbeiders van
het N.V.V. ten goede hebben bewerkt, zullen
wij zeker niet aftuigen, maar net te doen, als»
of zij en zij alléén het goede hebben bewerkt,
dat is de geschiedenis in het aangezicht slaan.
Ook de heer Albarda sprak.
De politieke leider der S. D. A. P.
En hij maakte een zeer juiste opmerking.
De vooruitgang zoo zeide hij o.m. die
wij in dit tijdperk voor de arbeiders verwor»
ven hebben, is van zuiver stoffelijken aard
geweest. Dat kón ook niet anders, want wat
het zwaarste is, moet het zwaarste wegen. Maar
nu moeten wij óók bedenken, dat wij de ar»
beiders ook geestelijk moeten opvoeden
»Nu is de tijd gekomen om aan de arbei»
.ders te brengen de groote geestelijke schatten,
welke zij nog niet deelachtig konden worden.
Door de machines is de arbeid geestdoodend
geworden. Daartegenover, om het proletariaat
niet geestelijk te vermoorden, moeten aan de
arbeiders gebracht worden Goethe en Vondel
en Shakespeare
Hierin zit een goede gedachte
Een gedachte van groote beteekenis.
Dat Albarda dit zelf aldus voelt, blijkt wel
uit de woorden die wij cursiveerden »om het
proletariaat niet geestelijk te vermoorden«.
Dat is stout gezegd.
Maar het is volkomen juist.
Het is op socialistische wijze, heel van verre,
precies hetzelfde gezegd als wat Jezus bedoelde
toen Hij het bekende woord sprak«Wat
baat het een mensch, zoo hij de geheele wereld
gewint en de schade lijdt zijner ziele«
Dit woord éért Albarda.
Laten we den kleinen kring van de Blijde»
Wereld»menschen buiten beschouwing dan
zijn we zulke taai uit die kringen, onder de
leiders van de S. D. A. P. niet gewend.
Henri Polak is haast de eenige uitzondering.
Die heeft de jeugdige diamantbewerkers wel
gegeeseld, dat de vellen en lappen er af vlogen,
wijl zij kalmpjes weg de voordeelen genoten,
welke dt ouderen hadden weten te verwerven,
maar die voordelen ook uitsluitend gebruikten
voor het vleesch, zullen we maar zeggen.
Zich om geestelijke verheffing en ontwik»
keling niet bekommerden ja, die niet zochten,
doch eer schuwden.
Of 't hem veel geholpen heeft, betwijfelen
we
Maar hoe het zij, Albarda spreekt het hier
onomwonden uitals wij, socialisten, de ar»
beiders niet méér weten te brengen, dan
stoffelijke verbetering van hun lot, dan
ik durf het haast niet nazeggen dan vermoor»
den wij in geestelijken zin het proletariaat.
Albarda komt dus verder dan Viviani.
Die wekte de Fransche Kamer en met name
zijn medegenooten in de socialistische leer op
om, nu zij de lichten des hemels voor den
arbeider gedoofd hadden, hem in stoffelijken
vooruitgang daarvoor vergoeding te schenken.
Albarda begrijptdit is niet genoeg.
En daarom wil hij het proletariaat de vruch»
ten der heden daagsche cultuur doen genieten.
«Wij moeten het brengen Goethe en Von»
del en Shakespeare« zoo drukt hij zich uit.
Men ziet, hij noemt den Bijbel niet.
Dat troostboek voor al Gods volk.
Zoo voor den rijke, als voor den arbeider.
Eigenlijk is dat toch klein van hem.
Beneden zijn stand als socialist
Hij kan toch niet ontkennen, dat de Bijbel
op de Cultuur der volken veel grooter in»
vloed heeft geoefend, dan Vondel of een der
beide anderen, die hij noemde.
40 cent per regel.
En 't socialisme staat »neutraal« tegenover
de religie.
Billijkheidshalve had hij dus den Bijbel
ook behooren te noemen maar ik be»
twijfel of hij dan ook het applaus zou ver»
kregen hebben, dat hij volgens de verslagen
in de bladen zoo ruimschoots inoogsten mocht.
Hij begreep, dat klónk hier niet.
Wat toch is het geval
Hij kon toch den Bijbel moeilijk noemen,
terwijl schier dagelijksch door den «Krabbe»
laar« en door hem wel 't érgst, maar door
hem niet alléén 1 in »Het Volk« met de
teksten uit dien Bijbel wordt gespot en de
min of meer officieuze »Notenkraker« weke»
lijks hetzelfde doet 1
Laat hier geen socialist opstuiven.
Ja, ik weet het, dat die schrijvers voorgeven
de teksten die ze mishandelen, eerst recht te
verstaan, beter dan die «gristelijke farizeeërs»,
die ze verwringen tot hun eigen gebruik.
Maar ik breng een getuige bij.
Die de socialist niet wraken zal.
Ik noem n.I mr. Marchant.
Die schreef dezer dagen in Opbouw, een
tijdschrift
»Van de zijde der democratische kat'no»
lieken, met name uit de katholieke arbei»
dersbeweging, wordt bezwaar gemaakt tegen
een meerderheidsformatie met de sociaal»
democraten vooral op dezen grond en let
nü op, nu kómt hetdat de iaatsten scherp
en ongepast optreden tegen den godsdienst
en tegen de Katholieke arbeidersorganisaties
en haar leiders».
Nu mr. Marchant vooral kan er iets van
weten I
Natuurlijk drukt hij zich tegenover zijn
»roode« wapenbroeders zoo zacht mogelijk
uit, maar dan zegt hij toch dit
»De eerste grief is niet geheel zonder grond.
Met name de «Oproerige Krabbelaar« in
«Het Volk» en «De Notenkraker« geven
aan geloovigen aanstoot. Zij kunnen dit door
uitlegging wel zoo verklaren dat hun be»
doeling niet is te grieven en dat zij zich
weren tegen het misbruiken van kerk en
godsdienst voor min respectabele doelein»
den, doch den aanstoot geven zij niettemin.
Dat is, dunkt me, duidelijke taal.
En waar wij veel meer nog dan de katho»
lieken, voor wie de Kerk het eerst meetelt,
leven bij en uit de Schrift, daar is de aan»
stoot voor ons des te erger nog. Ik kan me dan
ook geen geloovige arbeider denken, die zon»
de grootste aanstoot en ergernis «Het Volk«
als zijn dagelijks lijfblad eert.
Dien hoon en smaat houdt een waarachtig
christen op den duur niet uit.
UITKIJK.
Mattheüs 4 i 5—7.
«Toen nam Hem de duivel
mede naar de heilige stad, en
stelde Hem op de tinne des tem»
pels.
En zeide tot HemIndien Gij
Gods Zoon zijt, werp u zeiven
nederwaartswant daar is ge»
schreven, dat Hij Zijn engelen
van U bevelen zal, en dat zij
U op de handen zullen nemen,
opdat Gij niet te eeniger tijd Uw
voet aan een steen aanstoot.
Jezus zeide tot hem Daar is
wederom geschrevenGij zult
den Heere, uw God niet ver»
zoeken«.
II
(Vervolg).
(Slot volgt).
De vaste stemming, die aan het einde van
het vorige jaar heerschte, is met het verstrij»
ken van 1925 eveneens geëindigd. Alhoewel
de eerste beursdag betrekkelijk vast inzette,
is het verloop der vorig week aanmerkelijk
flauwer geweest, wat zijn oorzaak vindt in
de vele beschouwingen omtrent de statistische
positie van de rubbermarkt. Het schijnt, dat
de vele vrije dagen aanleiding hebben gege»
ven om eens rustig na te denken over de
speculatie in rubberaandeelen en men is blijk»
baar tot de conclusie gekomen, dat er vele
aandeelen op dusdanige hoogte zijn aangeland,
dat er al een zeer behoorlijk dividend moet
worden uitgekeerd, wil men zijn geld renda»
bel maken. Na de uitlating van den heer Bur»
gers, directeur van verschillende groote rubber»
ondernemingen, dat men omtrent dividenden
niet al te optimistisch moet zijn, is het pu>
bliek blijkbaar een weinig gekalmeerd in zijn
aankoopen en heeft dat niet nagelaten een
drukkenden invloed uit te oefenen op de
beurs. Een dergelijke markt is dan natuurlijk
rijp voor contramine»aanvallen, zoodat daar»
door de koersen aanmerkelijk worden ge»
drukt, terwijl tevens het product in Londen
eerder een dalende dan een stijgende tendenz
aan den dag legde, en thans aangeland is op
een niveau van ca. 3 sh. 8 dwelk bedrag
toch een zeer behoorlijk nettorendement ach»
ter laat, doch elke daling of stijging van het
product doet zijn invloed op de aandeelmarkt
gelden. Het publiek is de meening toegedaan,
dat het beter is het verloop maar eens af te
wachten, zoodat men althans voorloopig niet
kan verwachten, dat er een belangrijke stij»
ging zal plaats hebben.
De petroleummarkt heeft het nieuwe jaar
gunstiger ingezet. In de eerste plaats het hoofd»
fonds «Koninklijke» stijgt iangzaam maar ze»
ker naar hooger niveau in symphatie met de
buitenlandsche beurzen, waar ook een vaste
stemming voor oliewaarde bestaat. Verder is
er een niet onbelangrijke stijging ingetreden
voor aandeelen Periak»Petroleum, die thans
een niveau van ongeveer 70 hebben be»
reikt en waarvoor men thans weer betere prij»
zen acht weggelegd in verband met het win»
nen van bet proces Deen.
De industriemarkt blijft nog steeds niet in
de belangstelling deelen, zoodat daar ook niet
de minste beweging is, uitgezonderd voor aan»
deeien Jurgens, die zeer vast in de markt lig»
gen op geruchten, dat er een behoorlijk di«
vidend zal worden uitbetaald over 1925 men
speekt van 15 De kunstzijdeaandeelen,
waarvoor op het laatst van 1925 een niet on«
belangrijke stijging is ingetreden, zijn even»
eens weer geheel uit de belangstelling ver»
dwenen, zoodat ook daar de koersen eerder
afbrokkelen, wat waarschijnlijk moet worden
geweten aan het feit, dat er in de toekomst
een te groote productie van dit artikel zal
zijn, aangezien er overal ter wereld fabrieker^V
worden opgericht. 1
Voor suikerwaarden bestaat eveneens zeer
weinig belastelling, ofschoon de koersen niet
terugloopenmen verwacht van de suiker»
maatschappijen goede dividenden, waarvan
thans ook weer blijk gegeven wordt door de
Maatschappij Tjeweng»Lestari, die 12 Interim
Dividend aankondigt, wat wel een bewijs is
dat het de maatschappij behoorlijk goedgaat.
De geldmarkt is voor dezen tijd van hetjaar
zooals gewoonlijk zeer ruim en blijft proion»
gatie op 2'/2 °/o aangeboden, wat een bewijs
is, dat er weer geld ter belegging aanwezig is,
voortvloeiende uit de groote hoeveelheid cou»
pons», renten» en aflossingsbetalingen, die er
meestal per 1 Januari plaats vinden. De staats»
fondsenmarkt is daarom zeer vast gestemd en
noteerd b.v. 6 °/o Nederland 1922 reeds 108
voor de hondertjes.
De wisselkoersen zijn betrekkelijk weinig
veranderd, behalve voor Parijs, voor welk
devies nog steeds de noodige belangstelling
bestaat. De koers fluctueert dagelijks en be»
weegt zich omtrent 9.50, wat belangrijk beter
is dan in den loop van December, waarvan
de reden moet gezocht worden in de verbe»
terde houding van de Fransche regeering tc J
genover de nieuwe fiscale voorstellen van den
minister van financien, terwijl ook tevens de
Amerikaansche regeering zich op een gemak»
keiijker standpunt geplaatst schijnt te hebben
betreffende afbetaling van den oorlogsschuld.
Onze Vertegenwoordiger de Heer KOK is
steeds aan huis te ontbieden.
KOOP ESN DOOS. KLÖKZEEP
//V ELKE DOOS OEVinrOT ZICH EEN PftACHTt6£ VERRASSING
i
W aarom nog langer lijden als gene
zing mogelijk is? Ga geen nieuwe
nacht of dag meer in, gedurende
welke gij door ondragelijke jeuk gefol
terd wordt.Waarom Uwe gezond
heid ondermijnen, wanneer één aan
wending van D.D.D. de ergste aanval
van jeuk en prikkeling binnen een
paar minuten doet ophouden. Be
denkt wat het beteekent na dagen
vol marteling en nachten zonder
slaap te bemerken, dat Uw huid niet
meer branderig is, maar heerlijk
koel.In alle gevallen geeft D.D.D.
verlichting.
D.D.D. in fl. A 0.7S en f. Ü.60. D.D.D. *e»r> d
1.- Uj allapoth. en drag.
J. W. SANDERS, Mee. Dent.
Oppert 135, Rotterdam. Prijs per
tand of kies f 2,—, plaatsing pijnloos.
Spreekuur 9—11, 1—3, Dinsdag en
Vrijdagavond 7—9.
enz. enz.
Vóór gij Uwe MEUBELEN koopt, bezoekt eerst de Magazijnen van
thans alléén gevestigd
5 Groote voorraad Uitgebreide keuze Billijke prijzen.
•OUDDORP.c
De bank leent gelden aan leden tegen
5 pCt. 's»jaars. Zij neemt gelden op te»
gen 3Vs pCt. 's»jaars ook van niet»leden.
Voorschotten kunnen dagelijks wor»
den aangevraagd bij een der leden van
het bestuur. 22189
Kantooruren: 14 en 28 Jan. des n.m
van 6»8 uur, ten huize van den Kassier
G. VAN OOSTENBRUGGE.
door de CRES SCHOEN te dragen
bespaart U
100 op slijtage schoenwerk
75 op Dokter en Apotheker
omdat U altijd droge en warme voeten
heeft. Aanbevelend,
I. VAN ZANTEN Middelharnis
Evenals vorige jaren kan onderge»
teekende U weer prima
leveren. Speciaal aanbevolen
PRIJZEN CONCURREEREND
Aanbevelend,
DEN BOMMEL Telefoon No. 1
Vertegenwoorder voor de N. V. Vlasserij
«CORNs. VAN NES«, Rijsoord.
A «CORNs. VAN NES», Rijsoord.