Orgaan Antirevolutionair voor de Zuidhollaedsche en Zeeuwsche Eilanden. Kiespijn Sa/nafühin No. 3189 WOENSDAG 13 JANUARI 1926 40STE JAARGANG IN HOC SIGNO VINCES ^eclame-iededeelingen. W. BOEKHOVEN ZONEN ,411e stukke» voor de Redactie bestetnd, Advertenties® en verdere AdtaJnts tralie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Partijdag op Flakkee. „Diepere Beginselen". verdrijft men spoedig met Uit de Pers. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbeialing. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus' No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan, Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. 13 Januari hopen wij voor Flakkee onzen politieken landdag te hebben. Het kan een leerzamen dag worden, want wij hebben veel te vragen. Wij lezen wel onze Maas» en Schelde, bode, maar in Intiemen kring, bij onze vooraanstaande mannen ons licht op te steken heeft iets aantrekkelijks. Daarom verwachten wij velen onzer op de ver. gadering der Hulpcentrale, waarin alle leden van de aangesloten Kiesvereeni. gingen toegang hebben om met onze Voorz. en Secretaris van het Prov. Co. mité van gedachten te wisselen. De dag. verdeeling denken wij als volgt te houden Van 10—12uur, Zondagsschoolgebouw, alleen de bestuursleden (zie art. 9 in het Statuut). Van 1.30-3 uur vergadering met de Hulpcentrale en de Voorz. en Secr. van het Prov. Comité. Van 3.30- 6 uur openb. verg. met debat. Onderwerp i »Tot de Oude Paden«. Spreker t het lid van Ged. Staten, de heer de Wilde. De Voorzitter, C. WARNAER, Dirksland In het antwoord, dat de Roomsch Kath. Staatspartij gaf op de vraag of zij samenwerken wilde met de Vrijzinnig democraten en de Sociaal democraten aan de vorming van een Kabinet, wees deze partij er op dat »de diepe re beginselender R.K. partij voorshands zich verzetten tegen een samengaan met de soda» listen. Ongetwijfeld spreekt in dit antwoord een {qja^doek getuigenis en het is zeer te wenschen, dat deze diepere beginselen ten allen tijde zoodanig de R.K. Staatspartij beheerschen zul» len, dat een samengaan met Rood, zooals in België, tot de onmogelijkheden blijft behooren Intusschen dringt de vraag naar voren «wtlke zijn deze diepere beginselen De heer Schaper tracht in Het Volk hierop een antwoord te geven Hij zegt»die «die» pere beginselen« zijn blijkbaar van theologi- schen aard. Op gror.d daarvan werken ze (de R.K.) liever met de Anti.Revolutionairen en Christelijk»Historischen« En even verder zegt hij»Met deze protestantsche politici hebben zij zoogenaamd «diepere beginselen« gemeen alhoewel zij elkander juist om die beginselen, van den godsdienst bestrijden en hekelen Wij gelooven niet, dat de heer Schaper hier. mee het juiste antwoord gegeven heeft. Zeker, tegenover het ongeloof en de Gods. ontkenning hebben de R.K. en de protestan. ten theologische beginselen gemeen, houden beiden vast aan de Apostolische Geloofsbe. lijdenis, doch wat verder de theologische be» ginselen betreft loopen deze zoover uiteen, dat er van een samengaan in dit opzicht schier geen sprake zijn kan. Het is dan ook niet dit wat de R.K. liever de zijde der protestantsche groepen kiezen doet, dan samengaan met de socialisten. Het zijn wel terdege de diepere beginselen van het staatkundig leven welke de R K. Staats, partij vooralsnog binden aan de Rechterzijde en tegenover de manneh der Revolutie.positie kiezen doet. Het lezen van het bovenbedoelde artikel van den heer Schaper toont dit reeds duidelijk aan. In zijn artikel toch wijst de heer Schaper op enkele uitspraken van Kerk. vaders, Pausen en Bisschoppen die het Kapi» talisme veroordeeld hebben en het «alle goe. deren gemeen« gepredikt zouden hebben En dan zegt de heer Schaper «Het zou voorwaar geen wonder geweest zijn als de Katholieken juist krachtens deze diepere beginselen met ons hadden willen samenwerken«. Daar hebt ge het verschil tusschen Sociaal, democratische en de Rechtsche groepen. De Sociaal.democratie kent geen dieper beginsel dan het historisch materialisme en de mate. rialistische toekomst. Voor hem wordt het geheele leven beheerscht door de stof en is het stoffelijk privaat bezit de bron van alle ellende. Dit is in wezen het diepere beginsel waardoor het Socialisme zich beheerschen laat. Het einddoel van het Socialisme is dan ook wat de heer Schaper in hetzelfde artikel zegt «dat het internationale kapitaal op internatio. nale basis moet worden overmeesterd®. Het spreekt echter vanzelf dat de R.K. Staas. partij zich door dit diepere beginsel niet leiden laat Krachtens haar historie en organisatie op Staatkundig terrein is zij gehouden te leven en te arbeiden uit een principe van tegenover gesteld gehalte. De R.K. partij verwerpt het historisch materialisme en evenzeer ontkent zij dat het menschelijk geluk afhankelijk is van uitsluitend stoffelijke factoren. Tegenover het diepere materialistisch beginsel der Sociaal, democratie stelt de R K. partij een geheel andersoortig «dieper® beginsel. Wij herinneren aan een bekende rede, welke de Paus tot de Katholieke Italiaansche studen. ten gehouden heeft nog niet zoo lang geleden, over het probleemDe Katholieke in het open bare leven In deze rede wees de Paus er op dat «de groote lijn der politiek voorgeteekend is, door den goddelijken Leermeester toen Hij zeide«Geeft den Keizer wat des Keizers en God, wat Godes is«, en ook de apostelen hebben het gebied der politiek betreden, toen zij leerdenAlle macht komt van God«. Men gevoelthier wordt een der diepere beginselen der staatkunde aangewezen van een partij die daardoor lijnrecht tegenover de so» ciaal.democratische komt te staan. Dit is geen theologisch beginsel maar wel terdege een staatkundig principe. Hier wordt de hoofdpilaar van ons staat, kundig gebouw aangewezen, n 1. het Gezag. In dit beginsel belijdt de R.K. Staatspartij met de beide andere rechtsche partijen, dat alle gezag is uit God en verwerpt zij diens, volgens het grondbeginsel der Sociaal.demo» cratie, die het staatkundig gebouw optrekt op den leer der Volkssouvereiniteit. Maar wanneer de R.K. Partij spreekt over diepere beginselen dan zijn er meer dan alleen de Gezagskwestie. En dan denken we aan hetgeen Brummel. meikamp eens schreef over de diepere begin, selen onzer staatkunde. In zijn werk«Voor het Gemeene Bests spreekt Brummelkamp over «het huis met de zeven pilaren«. Deze zijn het Gezag, het huisgezin, het huwelijk, de ar. beid, de rustdag, het Vaderland en de onder, linge welwillendheid. Deze zeven zuilen zijn volgens de Rechtsche groepen de draagsters van ons Staatkundig gebouw. En wanneer wij nu deze diepere beginselen waaruit de Rechtsche groepen leven eens nauwkeurig beschouwen en daartegenover stellen wat het «diepere® be. ginsel der Sociaal.democratie is, dan blijkt het dat juist het socialisme er zich op toe legt om deze zeven hoofdzuilen onzer samen, leving te ondergraven. Dit geesteskind der Fransche Encyclopaedisten randt het Godde. lijk Gezag aan, verwoest het huisgezin, ont. heiligt het huwelijk, vloekt den arbeidt, be= spot den rustdag, hoont de Vaderlandsliefde, en belacht de onderlinge welwillendheid, met zijn zang«Wij hebben lang genoeg bemind, wij willen eindelijk haten Het gaat hier dus niet over een theologische kwestie, zooals de heer Schaper wil doch wel zuiver om staatkundig princïepes. Want wat betreft de genoemde hoofdzuilen van ons staatkundig leven zooals Brummelkamp die opsomt, stelt de R.K. Staatspartij zich aan de zijde der protestantsche groepen. Zeker op het eene beginsel legt het meer den nadruk dan op het andere en is het wel op het punt van de heiliging van den Zondag, dat zij de meeste nonchalance betoont, doch daarentegen biedt zij voor de overige grondbeginselen een des te hechter bolwerk. Zij bloeit op uit het princiepe dat alle gezag is uit God, zij beschermt het huisgezin, zij eischt in haar program van beginselen«handhaving van de Christelijke beginselen in de huwelijkswet. geving«, zij eert den arbeid en zegt in haar program de sociale vragen zijn in de eerste plaats zedelijke vragen en alleen in den geest van het Christendom kunnen zij tot een goede oplossing worden gebracht. «Godsdienst, huis. gezin en eigendom zijn de van God gewilde grondslagen der maatschappij.® En toch ook zij wijdt in haar program een paragraaf over de Zondagsheiliging, waarin zij zegt«Met alle ten dienste staande middelen worden de heiliging en viering van den Zondag bevor. derd en de Zondagsrust verzekerd®. En tegen, over de minachting der sociaal.democratie voor alle vaderlandsliefde getuigt zij in haar beginselprogram«Als getrouwe onderzaten van het Huis van Oranje, als trouwe aan. hangers van het Koningschap en van de Grond, wet, meenen zij in 't belang van Vorstenhuis en Vaderland te handelen door op wetgevend gebied aan die maatregelen hun kracht te wijden, die kunnen strekken tot bevestiging van onze Nederlandsche rechten en vrijheden, tot beter en vaster vervulling van ieders plicht, tot meerdere ontwikkeling en meerdere bloei van het geheele volk en vooral tot versterking van den band tusschen Vorstenhuis en Natie naar het woord van Z. M. Koning Willem III «Oranje en Nederland, onder Gods zegen vrij, onafhankelijk en een 1 Hier hebt ge de «diepere beginselen« op grond waarvan de R.K. Staatspartij in volle een. stemmigheid verklaarde vooralsnog niet met de sociaal.democratie samen te kunnen wer» ken. Op grond van deze diepere beginselen welke de R.K. partij met de andere Rechtsche groepen gemeen heeft, geeft zij thans nog de voorkeur aan samenwerking met de Ani.Rev. cn Christel. Hist. Zouden deze partijen dan niet, met de we. tenschap, dat tenslote deze diepere beginselen de «zeven pilaren® zijn waarop ons Staatkun. dig gebouw rusten moet wil het niet van zijn Bezuiniging gewenscht. Een voorbeeld uit de praktijk. En, omdat men van de overzijde nogal eens afgeeft op het bizonder onderwijs dat zoo enorm veel geld kosten zou. stellen we op den voorgrond, dat dit voorbeeld ligt op 't gebied van het Openbaar onderwijs. De lezer kent de Zaanstreek Zaandam, Koog a. d Zaan, Zaandijk, Wor. merveer, Krommenie, al die gemeenten loopen in elkaar, maar elke gemeente is zelf. standig, regelt dus bet openbaar lager onder, wijs zelf en, naar we meenen te weten zijn de voorstanders van 't bizonder onderwijs in de gansche streek verre in de minderheid. Het is Noord.Holland boven het IJ 1 Nu heeft, bleek dezer dagen uit de pers, elk dezer vijf gemeenten een openbare mulo» school. Zaandam en Wormerveer hebben een keu. rig ingerichte, maar ook goed bezette school, die dus haar geld waard zijn. Anders echter de andere drie 1 Krommenie en Zaandijk hebben kleine schooltjes elk met drie leerkrachten waarvan er één, straks misschien twee door de gemeente zelf moeten worden betaald, zoo gering is 't aantal leerlingen. Koog a. d. Zaan spant de Kroon. Daar is een mulo«school met drie leerkrach» ten en in 't geheel IS leerlingen. Vraag niet, wat elke leerling kost. Zoo iets kan ook niet blijven bestaan. H M de Koningin te Rossumbelangstellend informeerende naar de toestanden bij de bevolking positief.ch riste! ij ken grondslag beroofd worden, alles doen wat in hun vermogen is, desnoods met terzijdestelling van eenige «lievelingswen. schen« om de R.K.»partij aan zich verbonden te houden om alzoo de handhaving der chris. telijken grondslag in wetgeving en bestuur te verzekeren Een persoonlijk woord van H. M. de Ko ningin tot haar Volk. Elders in ons blad vinden onze lezers wat dit persoonlijk woord van onze geëerbiedigde Landsvrouwe inhoudt. Wij wijzen hier op de laatste zinsnede van dit Koninklijk woord, waar H. M zegt ^Kennende de kracht, die er van uitgaat zich gedragen te weten door gemeenschappelijk ge-, bed, zoowel voor de door den watersnood ge troffenen als voor de verdedigers onzer dijken, zullen allen zonder onderscheid een wensch van mij vervullen, wanneer zij zich daarin met mij vereenigen Wij hebben een Vorstin, Die BIDT 1 Meer nogWij hebben een Vorstin, Die óók Haar Volk opwekt met Haar het gemeen, schappelijk gebed op te zenden tot God Al. machtig. Een telg der Oranjes. Van een Oranje die een verbond sloot met den Potentaat der potentaten. Van een Oranje, die te midden zijner sol» daten God bad in den Vrijheidsoorlog. Van een Oranje ook, die bad en streed voor «Godsdienst en Vrijheid«. Wat onderscheidt ons boven zoovele andere volken, die deze genade missen moeten Nederland: bid dan met Uwe Vorstin 1 En Ged. Staten van N .Holland, hoewel verre van »Rechts« hebben dan ook de be. sturen dezer gemeenten om de ronde bespreek tafel bijeengebracht, om zoodoende te komen tot een tweetal flinke scholen, waarmee de gansche streek geholpen is en die ook door gansche streek worden onderhouden. Het is te hopen dat dit lukt. Ons zit het als natie in den weg, dat we vaak zoo weinig tot samenwerking kunnen komen. Dit geld ook voor 't bizonder onderwijs. Als er eens over 't gansche land een uit» gebreid onderzoek werd ingesteld, wkt er op 't gebied van 't openbaar en 't bizonder on» derwijs zou kunnen worden bezuinigd door betere samenwerking, men zou rare dingen hooren. ■»Algemeene, economische catastrophes. 'n Catastrophe is een reuzeramp. En economisch doelt op 't bedrijfsleven. Bij de wisseling des jaars beschreef decor, respondent van het Hbl. te Berlijn den toestand van het Duitsche bedrijfsleven en als ge dkt leest slaat u de bange schrik om 't hart en ge vraagt, wat dit worden moet. Ja, óók voor de bedrijfsleiders Al weten die niet zelden eenige scheiding te maken tusschen hun persoonlijke en hun bedrijfszaken. Maar 't ergst is 't voor de arbeiders Nóg erger dan Engeland is nu ook Duitsch» land door de werkeloosheid aangetast. Ziehier, wat de bedoelde correspondent er van zegt Zóó, als een operatie op leven en dood dient men het saneeringsproces tebeschouj wen, dat het Duitsche bedrijfsleven op het oogenblik doormaakt. Wij, neutrale waarnemers, kunnen het, rustig ontledend en analyseerend zoo be» schouwen. Maar men kan deze objectiviteit niet verwachten van het Duitsche volk, dat de dupe is van de geweldige crisis en aller» minst van de naar schatting anderhalf mil» lioen werkloozen, die ten gevolge van dit genezingsproces in de diepste ellende zijn gedompeld. Hun heeft het jaar 1925 slechts armoede en ontbering gebraght en het is begrijpelijk, dat zij met zeer bittere gevoe» lens de wisselings des jaars tegemoet gaan. Vrouw en kinderen lijden honger en koude, omdat er immers niets te verdienen valt en de werkloosheidsondersteuning zoo krap is afgepast, dat het waarlijk een wonder mag heeten dat het niet al reeds lang tot honger» opstootjes en plundering is gekomen. Dat schrijft geen communist. Ook niet een socialist. Dat schrijft een bezadigd liberaal. Men kan er aan zien, hoe land na land nog zuchten onder de gevolgen van oorlog, inflatie enz. enz. Geve God voor 1926 tenminste alvast éénige verbeteringhet hart krimpt u ineen, als ge deze ellende leest. 40 cent per regel 7^ MIJN HARDT Buisje 75ct.8ij Apoth.en Drogisten V Overdaad van weelde. En daarom doet het zoo schrijnend aan, wanneer in een stad als Berlijn en in zoovele grootere en kleinere plaatsen het weeldele ven van de enkelen, die 't betalen kunnen naar geen grenzen vraagt en de hongerlijders tot 't uiterste tergt. Ook de man van Hbl. werd door de schrille tegenstelling getroffen en zoo schreef hij ook Morgen wordt het oude jaar uitgeluid. Met oesters en kaviaar, met kreeften en truffels, met reebout en champagne I De groote hotels, de voornaamste restaurants, wekken 't publiek per advertentie op, vroeg» tijdig tafels te bespreken. In extenso worden de uitgebreide menu's gepubliceerd. Prijs per couvert 30 Mark, 35 Mark, 40 Mark. Zónder wijn natuurlijk. Die komt er nog extra bij En dat in een tijd, waarin honderddui» zenden, millioenen arbeidersgezinnen dól gelukkig zouden zijn als zij zich voor één keer den buik eens konden vóleten Veertig Mark voor een Sylvestersoupertje 1 Maar weet men dan niet, dat een werklooze van veertig Mark een heele maand met zijn gezin moet rondkomen Schaamt men zich niet om in dezen tijd van nood en ontbering zulke menu's te publiceeren, terwijl men toch weet dat honderdduizenden zelfs geen droog brood hebben Voeg daarbij de lokkende weeldeuitstallio» gen in de voornaamste winkels en den op» dringenden luister, waarmee allerlei voorname plaatsen van vermaak reclame maken. Alle soberheid is hier zoek. Aan den eenen kant overdaad van genot, wkt het ook kost. Aan den anderen kant gebrek en ellende voor vele honderdduizenden het lijkt soms op een spelen met vuur P. A. D(iepenhorst) schrijft in «De Rott.® over »Het wassende water*. Wel op pijnlijk gunstig oogenblik verscheen de boeiende roman van Herman de Man, «He/ wassende waters, die ons in het laatste hoofdstuk geeft die aangrijpende schets van de verschrikkingen, welke de overstrooming brengt over de bevolking rondom de Lek. Honderden en duizenden voelen thans aan den lijve wat geduchte vijand nog immer onze lage landen in den watervloed bedreigt. Naast lof over liefdevolle deernis, die groot leed verzachtte, wordt ook vernomen kritiek op verkeerd beleid dat ongenoegzaam verweer tegen de veroorzaakte rampen bewerkte. Het rijksbestuur werd door sommige organen in gebreke gesteld omdat in der jaren loop te

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1926 | | pagina 1