Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden.
STflURAUT
ïe Proeftuin
IN HOC SIGNO YINCES
OD
LPEN
flo. 3166
ZATERDAG 24 OCTOBER 1925
leenbank
lliïl
ENNEN
RT
k Zonen
EERSTE BLAD.
Kinderen
Kloosterbalsem
40STE JAARGANG
-SQIÏimELSDIJK"
i gelden aan leden
's-jaars. Ze neemt
36/10 pCt. 's-jaars,
iijden. Voorschotten
ijks aangevraagd
der leden van het
:nheid tot inbreng-
I van gelden eiken
igauonf van 6-8 uur
i kassier B.JOPPECZ.
MONS 4
GELDER,
37a Rotterdam
;n vulpenhouder
welken toestand
de gouden pen
tmmelsdijk
Overheid, Volk en Wet
Nu de keerzijde der zaak.
Wij hebben in een vorig artikel aan
de gehoorzaamheid, die we 's Lands
wetten verschuldigd zijn, alle recht ge
daan.
't. Wij hielden geen slag om den arm.
Wij spraken ons niet dubbelzinnig
uit en als antirevolutionairen konden,
mochten en wilden we niet anders en
aan het ééne geval, waarin het zelfs
plicht kan zijn, om gehoorzaamheid te
weigeren, herinneren we met slechts een
enkel woord, omdat daar .een gansch
artikel over zou te schrijven zijn. En
méér.
(tt*Thans de keerzijde, zeiden we.
De Overheid heeft recht op gehoor
zaamheid.
Maar ook het volk heeft rechten.
We noemen er hier drie.
Het voik heeft recht voor vrije, eer
lijke critiek. Het heeft recht van actie
en propaganda om te komen tot wij
ziging of intrekking eener Wet. En het
heeft het recht hiertoe door middel der
Volksvertegenwoordiging mee te wer
ken.
Altijd onder eerebieding aan de Over
heid.
Onder allesanti-revolutionair.
Over elk dezer rechten een kort woord
Het volk heeft recht op vrije, eer
lijke critiek.
Wij moeten de Overheid gehoorza
len om Gods wil. Mét omdat zij on
tbaar zou zijn. Niet omdat zij zich
vergist of vergissen kan. Niet omdat
zij nooit verkeerde wetten maakt.
Zij kan zich schromelijk vergissen.
Zij kan gansch verkeerde wetten
maken.
Die de vrijheid aantasten, meer dan
noodig is; die tot misstanden aanlei
ding gevendie het eene deel des
volks bevoordeelen ten koste van het
anderedie op geestelijk terrein ver
keerde d.ngen en leerstellingen trach
ten te bevorderen, enzoovoort.
Want de Overheid bestaat uit lei
ders van dezelfde beweging als wij.
Als zij er üods aangezicht om zoekt,
heeft zij dezelfde beloften voor haar
taak, als wij, maar ook geen andere
of hoogere.
Waar nog dit bijkomt:
Juist, omdat zij door den Heere zoo
hoog is geplaatst, loopt zij groot ge
vaar, uit zondaren bestaande, misbruik
te maken van haar macht.
Waarom reeds Calvijn het 't meest
aanbevelingswaardig vond, als de Over
heidsmacht over méér personem is ver
deeld.
En dus is critiek niet slechts een
recht
Zij is ook beslist gewenscht.
Zakelijke, goed gefundeerde critiek.
Die heeft de Overheid noodig.
Niet slechts op voorgestelde wetten,
maar ook op de bestaande wetgeving
ik noem nu slechts de stemplicht; er
is zooveel bij te voegen.
En als nu de een of ander altijd
weer op 't zelfde punt hamert, fèl ha
meren zelfs, dan mag men wel zeggen
Gij verspilt uw kracht; leg het wat
verstandiger aan maar nietGij moet
uw critiek tot zwijgen brengen
Er is ten tweede recht op propa
ganda en actie.
Critiek kan van den éénling komen.
Propaganda en actie veronderstellen,
dat men zich vereenigt, om gezamen
lijk critiek uit te brengen en anderen
voor die critiek te winnen.
Ook dat is volkomen geoorloofd.
Mits met eerlijke middelen.
En dan heeft zelfs de voorstander
eener Wet niet het recht zich te belgen
als soms de actie scherp wordt en de
propaganda fel, mits maar de gren
zen niet overschreden worden, die de
eerbied voor de Overheid aangeeft.
Men kante zich tegen de Wet.
Niet tegen de Overheid, die ze gat.
Ja, het kan zelfs noodig zijn, dat
actie en propaganda moeten overgaan
in agitatie. Dat woord wilde ik straks
niet gebruiken, maar 't zij nu toch ge
noemd. Het is natuurlijk altijd een
middel, dat een gevaarlijke kant houdt,
maar het vele misbruik heft het goede
gebruik niet op.
En we zijn hier in goed ge
zelschap.
Groen, tegen de Schoolwet, die in
'56 reeds dringdede „vaderen"
Kuyper vooraan tegen de School
wet van '78, hebben wel degelijk agi
tatie gevoerdhet land, het volk er
tegen te hulp geroepen.
Ook dit is een geoorloofde zaak.
Mits, alléén met middelen, die
ook de strengste keur kunnen doorstaan
Straatkabaai minnen we niet.
Noch geroep, geschreeuw en gekijf.
Er zijn andere middelen, om het
volk te doen inzien, dat een wet ver
keerd, laakbaar of zelfs slecht is.
En in de derde plaats hebben we
het recht te gebruiken het middel der
wetgeving, om een bestaande wet te
wijzigen of ook in te trekken.
Daarom is organisatie noodig.
Of liever, daartoe moeten organisa
ties worden gebruikt, zoowel politieke,
als sociale organisaties. Wij moeten
trachten de wijziging eener verkeerde
wet daar aan de orde te stellen en de
organisatie er voor te winnen.
Zij 't dan echter geen blind rond
slaan.
Eer men komt met een bepaaid
voorstel tot Wetswijziging, moet de
zaak goed bestudeerd en van alle kan
ten bekeken zijn, want wetgeven is
een moeilijke kunst en wie tegen een
wet enkel maar agiteert, zonder dat
hij zeggen kan wat het kwaad is, dat
moet worden aangetast, die houde zich
liever stil.
En tenslotte nog dit.
't Kèn zijn, dat ons pogen slaagt.
Maar 't kan ook zijn, dat het faalt.
Dat men ons vrijwel alléén laat
staan; dat we geen hulp genoeg kun
nen krijgen, öf ook, dat wij het
toch eigenlijk verkeerd inzien en dat
men in wetgevende kringen beter in
zicht 'heeft. In elk geval, dat de Wet,
die in ons oog verkeerd is, blijft, of
we gelijk hebben of niet
Dan is ook dit van den Heere God.
Beschouw het desnoods als een oor
deel, plaag of kastijding, waaronder
ge te bukken hebt.
Maar gehoorzamen is dan plicht.
Dat kunnen we niet genoeg prediken.
En anderzijds is Hij machtig verlies-
door-gehoorzaamheid ons dubbel te
vergelden.
Op deai Uitkijk.
Reclame-^ededeelingein.
hebben altijd wat!
heelt alle wonden
W. BOEKHOVEN ZONEN
Ata® stukken voor de Redactie bestemd, Advertentïën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgever®
i
OVERn.AWOEB m
to a
mm
23842
SCHMARKT
iduct 7
6341
t Spoorwegviaduct
fERDAM.
KWANTITEIT
Jakte mijne zaak
jaren groot.
om te eten.
te logeeren.
kerd zijn,
J te eten,
jkdres te weten,
<en, gerookt, gestoomd
komst al klaar,
nevelend,
pi «Noordzee®,
tramstation hoek om
lechts.
stond om heen te gaan.
seling iets te binnen
iel I wat ik zeggen
ijd menschen, die van
cwade denken en
de wereld komen -
gehad, met 'n heel ver*
avontuur, waarin ook
ssen was te pas geko»
w naam genoemd was
lelijk'n laat uur, 'n
le straat, en dan heeft
zóó wat te zeggen
dein stadje wordt zoo
ant gemaaktik dacht,
n zeggen
plicht,zegt Van Bom»
len, schertsenden toon
ïanddruk scheiden ze.
rerstart Van Bommel's
dat op doelt.
Iers nóóit; hij houdt
glas op, al kan hij er
eide feiten is hij trotsch.
ntje, dat ze op de soos
i erg koppig geweest
andersbuiten beving
geen lantaarnpaal had
voorbijganger, die in
ikter was geweest, hem
Ci de notaris allicht in
Dekkers, die 'm toen
j ook ineens wie erover
:st 1
inkelknecht in de R°*
schijnheilige ouderling
amel uit en slaat met de
krijg, zal die er voor
(Wordt vervolgd.)
Die hebben we te gebruiken.
Opdat we niet een oordeel des Hee-
ren over ons halenover ons, ons
gezin en bedrijf.
Slobber-politiek.
Wat men in de kerkelijke wereld de zaak»
Geelkerken noemt, dat wordt in de politiek
door sommige vrijzinnige bladen en door
«Het Volk« eiken dag gebruikt voor hun
slobber»politiek.
De zaak wordt letterlijk uitgekamd.
En zij slobberen maar voort.
Zwèlgen er letterlijk in.
Eiken dag nieuwe prikkellectuur.
Die pers moet er wel heel wat in zien 1
Net als «Uitkijk» 't onlangs heeft beredeneerd
De gereformeerde kerken springen straks uit»
eendat heeft een duchtigen invloed op de
A.R. partij, die óf in duigen valt, óf een
miniatuur»partijtje wordt. Dan is er van geen
coalitie meer sprake, want zonder de A.R. partij
gooien Chr.»Historischen en Roomsch»Katho»
lieken bij elkaar de ruiten in. En dan
Ja, wat er dan kómt, is van later zorg:
Maar «Rechts» is dan voorgoed ontkracht.
Zóó is de politieke berekening.
En vóórts kan hun dr. Geelkerken en
Arasterdam»Zuid en kunnen hun al de profes»
soren van Amsterdam en Kampen gestolen
worden.
Het is d£&rom maar goed, dat de zaak nu
uit de rumoerige Amsterdamsche atmosfeer
is weggehaald en naar 't kleine stille Assen
wordt overgebracht.
Of neen, zoo is 't niet precies.
Want de stokebranden weten Drenthe ook
wel te vinden.
Maar de zaak komt nu voor de Generale
Synode en wordt dus langs den weg van
Gods Woord tot een einduitspraak geleid.
Niemand zal deze overhaasten.
Doch is die eenmaal gevallen, dan weten
vriend en vijand waar we wat de zaak betreft
aan toe zijn en als dan, gelijk we vertrouwen,
die Synode, onverzwakt handhaaft de auto»
riteit van Gods Woord, waarmee we niets
ten voor» noch ten nadeele van dr. G. be»
doelen dan droogt de slobbersloot voor de
pers van Links vanzelf uit.
En dan hebben ze zich daar 'n keer te
meer bedrogen gezien.
Die dat doen, zoo predikt dit standbeeld,
zullen in hun hoop, al zien zij, gelijk Kruger,
de vervulling niet, nimmer meer beschaamd
worden.
Nadrulc verbette*
Het is altijd een heerlijk onderwerp
Te spreken en te schrijven over de Zending.
En er 3an zóó over te spreken en te schrij»
ven en te lezen, dat men het zendings»
werk ook gaat verstaan en begrijpen.
Sommige menschen zijn zoo naiëf.
«Zendeling» zijn is niet zoo moeilijk mee»
nen zij.
Als het hart maar brandt van liefde voor
den Christus, dan kan het immers niet moei»
lijk zijn de heidenen en den mohamedaan te
overtuigen van de liefde Gods, die alle ver»
stand te boveD gaat, hen te bewegen tot het
geloof in Christus «gestorven om onze zon»
den, opgewekt om onze rechtvaardigmaking«.
En zoo is er een tijd geweest, dat een «zen»
deling» in een minimum van tijd soms werd
klaargestoomd, en dan aan boord van zijn
boot stapte, terwijl de menschen thuis, die 't
goed meenden, daar niet van, om zoo te zeg»
gen op de kalender zaten uit te tellen, wan»
neer er bericht komen kon van den eersten
doopdag, dien de zendeling in 't verre land
gehouden had.
Natuurlijk, velen wisten wel beter.
Doch er waren oppervlakkige zielen, al hèb
ik het dan wat overdreven, die in deze rich»
ting dachten en rekenden.
Wie bij de Schrift en uit de Schrift leefde,
wist wel beter.
En eigenlijk wisten die naïeve menschen 't
ook wel beter, zoodra zij er maar op gewezen
Hieronder geven wij een fietsboot die de mogelijkheid biedt om zoowel op het water
als op het land zich met een tamelijke snelheid voort te bewegen. De heer Marius is
met dit vaartuig van Parijs naar Amsterdam gekomen.
Prediker der Gerechtigheid.
Zoo staat het dan op zijn plaats:
Het standbeeld van Paul Kruger
In dubbelen zin «op zijn plaats«, n.l. daar
waar men na ampel zoeken meende het te
moeten vestigen, wejke plaats tevens een iege»
lijk, die er over oordeelen kan de meest ge»
schikte lijkt, midden op het ruime Stations»
plein te Pretoria.
Zóó als men de hoofdstad van Zuid»Afrika
binnenkomt ziet men dan nu 't standbeeld van
den president, zooals Van Wouw het reeds
vóór jaren gebeeldhouwd heeft.
Wat ons in de beschrijving vooral trof.
Dat thans ook op den uitdrukkelijken wensch
indertijd door den President te kennen gege»
ven, op het voetstuk de woorden gebeiteld
zullen worden:
«Vraagt naar den Heere en Zijne sterkte
Zoekt Zijn aangezicht geduriglijk.
Gedenkt Zijne wonderen die Hij gedaan heeft,
Zijne wonderteekenen en de oordeelen
Zijns monds«.
Zoo spreekt dan Paul Kruger nog nadat hij
gestorven is.
En bij spreekt, gelijk hij in zijn leven ge»
sproken heeft.
En tot aan 't eind des levens is hij blijkbaar
gedachtig gebleven het woord dat «Tant^San»
nie« hem in de ballingschap, van haar sterfbed
seinen liet: «Zeg aan vader, dat hij op den
Heere zijn vertrouwen stelt».
werden, want het waren vaak trouwe zielen,
die zich niet konden voorstellen, dat iemand
zóóveel heil en zaligheid, als 't hem gepredikt
werd en om niet werd aangeboden, zou af»
slaan.
Toch is de Schrift hier duidelijk.
Met de «velen» en »weinigen«
Tol velen zal het woord uitgaan.
Weinigen zullen het aannemen al heb»
ben wij ook weer niet met maat en maatsnoer
rond te loopen, om 't veld voor die «weini»
gen« uit te meten en zooveel mogelijk te be»
perken. Want 't zal tenslotte met het geeste»
lijk Israël toch ook weer zijn, als met de
lijfelijke kinderen, uit Abrahams heup ge»
sproten »'n schare, die niemand tellen kan«.
Hoe was 't echter in Jezus' dagen?
Toen de Heiland zijn discipelen uitzond,
om de komst van het Koninkrijk Gods aan
te kondigen, toen was 't immers al zoo, dat
Hij voorzag, dat er gansche vlekken zouden
zijn, waarin er niet één gevonden werden, die
het woord der prediking aannam, waarom
den discipelen geboden werd, dat ze in zulk
een geval alle gemeenschap met zulk een vlek
zouden afbreken, het stof van hun voeten
schuddende, hun tot één getuigenis.
Zoo was het toenzoo is 't nog.
't Kan ploegen op rotsen zijn.
En er kunnen gevallen komen en er zijn
gevallen geweest, dat de Zending zich ernstig
afvroeg Zullen we daar of daar voortgaan
en dat ze besloot, om zich van een eenmaal
bezet terrein terug te trekken.
De Zendingsboom is geen wonderboom I
Het is nu eenmaal niet zoo, dat de men»
schen op den uitkijk staan, of ergeenzende»
ling komt en gereed zijn, om te aanvaarden,
wat hij hun leeren komt.
Zoo iets is wel gebeurd en 't komt nóg
voor,
Maar dan zijn zulke heidenen reeds in aan»
raking gekomen met het christendom van
nabijwonende volkeren of eilanders die zelfs
eertijds heidenen waren en dan de goede
vruchten, die zij voor hun oogen zien hen
jaloersch gemaakt en wenschen zij den boom,
die zulke vruchten voortbrengt ook in hun
midden geplant te zien.
Vergeten we dit toch nooit
De Zendingsvrucht is werk des Heiligen
Geestes.
Zonneschijn en regen komen van boven.
En evenmin als Gods leidingen zich laten
rechtvaardigen voor 't bewustzijn van het
schepsel in zooveel, dat hem zelf overkomt,
evenmin kunnen wij den Heere narekenen
in wat Hij door Zijn Geest op het het zen»
dingsterrein werkt.
Ook daar is de bedeeling zeer verschillend.
Er zijn voorbeelden van, dat in weinige
jaren tijds een hëidensche landstreek geheel
een gekerstend uiterlijk kreeg, ja dat er ook,
voor 's menschen oog, veel ware vroomheid,
des harten gevonden wordt
Er werkt dan een massale opwekking.
Eenigszins te verlijken met wat eenmaal op
den Pinksterdag te Jeruzalem plaats greep,
ik zeg »eenigszins«, heel uit de verte en ik
zeg »vergelijken« en niet «gelijkstellen».
Iets van zulk een volks»schudding der cons»
ciëntie schijnt thans op het eiland Nias te
40 cent per regel.
MI——g* I Wil Wil
Zorg daarom altijd Akker's Klooster
balsem In huis te hebben om dadelijk
te kunnen helpen bijbuilen, schrammen,
ontvellingen, kneuzingen, brand-, snij-
en stootwonden, spierpijn, wintervoeten.
zien, waarover we reeds meer dan eens schre»
ven.
Gods weg is in den regel anders.
Wie het kostelijke Gedenkboek gelezen
heeft over 25 jaar Zending gedreven door de
Friesche gereformeerde kerken, heeft zeker
met de broederen aldaar God groot gemaakt
voor 't geen Hij op dat Zendingsveld heeft
verricht.
Maar toch, de schrijvers wijzen er zelf
op Wat is 't nog maar een verdwijnend klein
getal Javanen, die door den doop in de ge»
meente opgenomen zijn, deze vijfentwintig
jaar, vergeleken bij het groote millioenengetal
over geheel Java, ja ook in déze residentie
alleen.
Natuurlijk ontmoedigt dit ons niet.
Zelfs een enkele menschenziel zou vijfen»
twintig jaar arbeids waard zijn en er is reeds
sprake van zoovele zielen, al kennen wij de
harten niet, noch proeven de nieren.
Langzaam, met groote zorg echter is in een
kwart eeuw tijds deze vangst in het net des
Evangelies gebracht. Zoo is in den regel Gods
weg
Én zooals het gaat bij de vestiging van
Gods Kerk, zoo gaat het ook met den opwas.
Och! leert niet de natuur het zelfde.
Ja, een stengelplant, die kan in de lente
uit den grond opschieten, in den zomer met
bloemen prijken en in den herfst zelfs twee
drie meters hoog geworden zijn maar
dan sterft ze ook af.
Met een boom gaat 't zoo niet.
Die wast op voor jaren, voor eeuwen soms
het hout moet zich vormenhet gaat lang»
zaam, maar dan wordt het ook een boom,
die den tijd verduurt en de stormen tart,
Zoo ook op het Zendingsveld.
Ruim 25 jaren arbeiden b.v. de geref. ker»
ken op Midden»Java en thans eerst kan ds.
Bakker een kleine opleidingsklas openen, die
eenigszins uit de verte, met onze Theologische
School bijvoorbeeld kan vergeleken worden.
En zoo gaat het met alles.
De liefde tot den Heiland, 't blijkt soms
zoo heerlijk 1 die is niet minder dan in de
eeuwenoude christenwereld gevonden wordt
en het vertrouwen, op God en Christus kan
soms óns beschaamd maken, maar wat de
kennis, de geestelijke oefening enz. betreft, dat
kan soms zoo héél langzaam maar toenemen.
Dat is een werk van jaren.
Een werk van struikelen en opstaan
Waarbij de zendeling zich zoo verheugt,
als hij maar vooruitgang ziet.
Het is vaak een lang proces
Eer zulk een heidensche samenleving in een
christelijke is omgezet.
Toch, telkens zien we voorbeelden,
Deze Coura it vet schijnt eiken WOENSDAG en 7 ATERDAG,
ABONNEM NTSl'RIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij voo uitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDEKLI.KE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENT1ÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten wordeti berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
r>