Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden. STflURAUT ïe Proeftuin IN HOC SIGNO YINCES OD LPEN flo. 3166 ZATERDAG 24 OCTOBER 1925 leenbank lliïl ENNEN RT k Zonen EERSTE BLAD. Kinderen Kloosterbalsem 40STE JAARGANG -SQIÏimELSDIJK" i gelden aan leden 's-jaars. Ze neemt 36/10 pCt. 's-jaars, iijden. Voorschotten ijks aangevraagd der leden van het :nheid tot inbreng- I van gelden eiken igauonf van 6-8 uur i kassier B.JOPPECZ. MONS 4 GELDER, 37a Rotterdam ;n vulpenhouder welken toestand de gouden pen tmmelsdijk Overheid, Volk en Wet Nu de keerzijde der zaak. Wij hebben in een vorig artikel aan de gehoorzaamheid, die we 's Lands wetten verschuldigd zijn, alle recht ge daan. 't. Wij hielden geen slag om den arm. Wij spraken ons niet dubbelzinnig uit en als antirevolutionairen konden, mochten en wilden we niet anders en aan het ééne geval, waarin het zelfs plicht kan zijn, om gehoorzaamheid te weigeren, herinneren we met slechts een enkel woord, omdat daar .een gansch artikel over zou te schrijven zijn. En méér. (tt*Thans de keerzijde, zeiden we. De Overheid heeft recht op gehoor zaamheid. Maar ook het volk heeft rechten. We noemen er hier drie. Het voik heeft recht voor vrije, eer lijke critiek. Het heeft recht van actie en propaganda om te komen tot wij ziging of intrekking eener Wet. En het heeft het recht hiertoe door middel der Volksvertegenwoordiging mee te wer ken. Altijd onder eerebieding aan de Over heid. Onder allesanti-revolutionair. Over elk dezer rechten een kort woord Het volk heeft recht op vrije, eer lijke critiek. Wij moeten de Overheid gehoorza len om Gods wil. Mét omdat zij on tbaar zou zijn. Niet omdat zij zich vergist of vergissen kan. Niet omdat zij nooit verkeerde wetten maakt. Zij kan zich schromelijk vergissen. Zij kan gansch verkeerde wetten maken. Die de vrijheid aantasten, meer dan noodig is; die tot misstanden aanlei ding gevendie het eene deel des volks bevoordeelen ten koste van het anderedie op geestelijk terrein ver keerde d.ngen en leerstellingen trach ten te bevorderen, enzoovoort. Want de Overheid bestaat uit lei ders van dezelfde beweging als wij. Als zij er üods aangezicht om zoekt, heeft zij dezelfde beloften voor haar taak, als wij, maar ook geen andere of hoogere. Waar nog dit bijkomt: Juist, omdat zij door den Heere zoo hoog is geplaatst, loopt zij groot ge vaar, uit zondaren bestaande, misbruik te maken van haar macht. Waarom reeds Calvijn het 't meest aanbevelingswaardig vond, als de Over heidsmacht over méér personem is ver deeld. En dus is critiek niet slechts een recht Zij is ook beslist gewenscht. Zakelijke, goed gefundeerde critiek. Die heeft de Overheid noodig. Niet slechts op voorgestelde wetten, maar ook op de bestaande wetgeving ik noem nu slechts de stemplicht; er is zooveel bij te voegen. En als nu de een of ander altijd weer op 't zelfde punt hamert, fèl ha meren zelfs, dan mag men wel zeggen Gij verspilt uw kracht; leg het wat verstandiger aan maar nietGij moet uw critiek tot zwijgen brengen Er is ten tweede recht op propa ganda en actie. Critiek kan van den éénling komen. Propaganda en actie veronderstellen, dat men zich vereenigt, om gezamen lijk critiek uit te brengen en anderen voor die critiek te winnen. Ook dat is volkomen geoorloofd. Mits met eerlijke middelen. En dan heeft zelfs de voorstander eener Wet niet het recht zich te belgen als soms de actie scherp wordt en de propaganda fel, mits maar de gren zen niet overschreden worden, die de eerbied voor de Overheid aangeeft. Men kante zich tegen de Wet. Niet tegen de Overheid, die ze gat. Ja, het kan zelfs noodig zijn, dat actie en propaganda moeten overgaan in agitatie. Dat woord wilde ik straks niet gebruiken, maar 't zij nu toch ge noemd. Het is natuurlijk altijd een middel, dat een gevaarlijke kant houdt, maar het vele misbruik heft het goede gebruik niet op. En we zijn hier in goed ge zelschap. Groen, tegen de Schoolwet, die in '56 reeds dringdede „vaderen" Kuyper vooraan tegen de School wet van '78, hebben wel degelijk agi tatie gevoerdhet land, het volk er tegen te hulp geroepen. Ook dit is een geoorloofde zaak. Mits, alléén met middelen, die ook de strengste keur kunnen doorstaan Straatkabaai minnen we niet. Noch geroep, geschreeuw en gekijf. Er zijn andere middelen, om het volk te doen inzien, dat een wet ver keerd, laakbaar of zelfs slecht is. En in de derde plaats hebben we het recht te gebruiken het middel der wetgeving, om een bestaande wet te wijzigen of ook in te trekken. Daarom is organisatie noodig. Of liever, daartoe moeten organisa ties worden gebruikt, zoowel politieke, als sociale organisaties. Wij moeten trachten de wijziging eener verkeerde wet daar aan de orde te stellen en de organisatie er voor te winnen. Zij 't dan echter geen blind rond slaan. Eer men komt met een bepaaid voorstel tot Wetswijziging, moet de zaak goed bestudeerd en van alle kan ten bekeken zijn, want wetgeven is een moeilijke kunst en wie tegen een wet enkel maar agiteert, zonder dat hij zeggen kan wat het kwaad is, dat moet worden aangetast, die houde zich liever stil. En tenslotte nog dit. 't Kèn zijn, dat ons pogen slaagt. Maar 't kan ook zijn, dat het faalt. Dat men ons vrijwel alléén laat staan; dat we geen hulp genoeg kun nen krijgen, öf ook, dat wij het toch eigenlijk verkeerd inzien en dat men in wetgevende kringen beter in zicht 'heeft. In elk geval, dat de Wet, die in ons oog verkeerd is, blijft, of we gelijk hebben of niet Dan is ook dit van den Heere God. Beschouw het desnoods als een oor deel, plaag of kastijding, waaronder ge te bukken hebt. Maar gehoorzamen is dan plicht. Dat kunnen we niet genoeg prediken. En anderzijds is Hij machtig verlies- door-gehoorzaamheid ons dubbel te vergelden. Op deai Uitkijk. Reclame-^ededeelingein. hebben altijd wat! heelt alle wonden W. BOEKHOVEN ZONEN Ata® stukken voor de Redactie bestemd, Advertentïën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgever® i OVERn.AWOEB m to a mm 23842 SCHMARKT iduct 7 6341 t Spoorwegviaduct fERDAM. KWANTITEIT Jakte mijne zaak jaren groot. om te eten. te logeeren. kerd zijn, J te eten, jkdres te weten, <en, gerookt, gestoomd komst al klaar, nevelend, pi «Noordzee®, tramstation hoek om lechts. stond om heen te gaan. seling iets te binnen iel I wat ik zeggen ijd menschen, die van cwade denken en de wereld komen - gehad, met 'n heel ver* avontuur, waarin ook ssen was te pas geko» w naam genoemd was lelijk'n laat uur, 'n le straat, en dan heeft zóó wat te zeggen dein stadje wordt zoo ant gemaaktik dacht, n zeggen plicht,zegt Van Bom» len, schertsenden toon ïanddruk scheiden ze. rerstart Van Bommel's dat op doelt. Iers nóóit; hij houdt glas op, al kan hij er eide feiten is hij trotsch. ntje, dat ze op de soos i erg koppig geweest andersbuiten beving geen lantaarnpaal had voorbijganger, die in ikter was geweest, hem Ci de notaris allicht in Dekkers, die 'm toen j ook ineens wie erover :st 1 inkelknecht in de R°* schijnheilige ouderling amel uit en slaat met de krijg, zal die er voor (Wordt vervolgd.) Die hebben we te gebruiken. Opdat we niet een oordeel des Hee- ren over ons halenover ons, ons gezin en bedrijf. Slobber-politiek. Wat men in de kerkelijke wereld de zaak» Geelkerken noemt, dat wordt in de politiek door sommige vrijzinnige bladen en door «Het Volk« eiken dag gebruikt voor hun slobber»politiek. De zaak wordt letterlijk uitgekamd. En zij slobberen maar voort. Zwèlgen er letterlijk in. Eiken dag nieuwe prikkellectuur. Die pers moet er wel heel wat in zien 1 Net als «Uitkijk» 't onlangs heeft beredeneerd De gereformeerde kerken springen straks uit» eendat heeft een duchtigen invloed op de A.R. partij, die óf in duigen valt, óf een miniatuur»partijtje wordt. Dan is er van geen coalitie meer sprake, want zonder de A.R. partij gooien Chr.»Historischen en Roomsch»Katho» lieken bij elkaar de ruiten in. En dan Ja, wat er dan kómt, is van later zorg: Maar «Rechts» is dan voorgoed ontkracht. Zóó is de politieke berekening. En vóórts kan hun dr. Geelkerken en Arasterdam»Zuid en kunnen hun al de profes» soren van Amsterdam en Kampen gestolen worden. Het is d£&rom maar goed, dat de zaak nu uit de rumoerige Amsterdamsche atmosfeer is weggehaald en naar 't kleine stille Assen wordt overgebracht. Of neen, zoo is 't niet precies. Want de stokebranden weten Drenthe ook wel te vinden. Maar de zaak komt nu voor de Generale Synode en wordt dus langs den weg van Gods Woord tot een einduitspraak geleid. Niemand zal deze overhaasten. Doch is die eenmaal gevallen, dan weten vriend en vijand waar we wat de zaak betreft aan toe zijn en als dan, gelijk we vertrouwen, die Synode, onverzwakt handhaaft de auto» riteit van Gods Woord, waarmee we niets ten voor» noch ten nadeele van dr. G. be» doelen dan droogt de slobbersloot voor de pers van Links vanzelf uit. En dan hebben ze zich daar 'n keer te meer bedrogen gezien. Die dat doen, zoo predikt dit standbeeld, zullen in hun hoop, al zien zij, gelijk Kruger, de vervulling niet, nimmer meer beschaamd worden. Nadrulc verbette* Het is altijd een heerlijk onderwerp Te spreken en te schrijven over de Zending. En er 3an zóó over te spreken en te schrij» ven en te lezen, dat men het zendings» werk ook gaat verstaan en begrijpen. Sommige menschen zijn zoo naiëf. «Zendeling» zijn is niet zoo moeilijk mee» nen zij. Als het hart maar brandt van liefde voor den Christus, dan kan het immers niet moei» lijk zijn de heidenen en den mohamedaan te overtuigen van de liefde Gods, die alle ver» stand te boveD gaat, hen te bewegen tot het geloof in Christus «gestorven om onze zon» den, opgewekt om onze rechtvaardigmaking«. En zoo is er een tijd geweest, dat een «zen» deling» in een minimum van tijd soms werd klaargestoomd, en dan aan boord van zijn boot stapte, terwijl de menschen thuis, die 't goed meenden, daar niet van, om zoo te zeg» gen op de kalender zaten uit te tellen, wan» neer er bericht komen kon van den eersten doopdag, dien de zendeling in 't verre land gehouden had. Natuurlijk, velen wisten wel beter. Doch er waren oppervlakkige zielen, al hèb ik het dan wat overdreven, die in deze rich» ting dachten en rekenden. Wie bij de Schrift en uit de Schrift leefde, wist wel beter. En eigenlijk wisten die naïeve menschen 't ook wel beter, zoodra zij er maar op gewezen Hieronder geven wij een fietsboot die de mogelijkheid biedt om zoowel op het water als op het land zich met een tamelijke snelheid voort te bewegen. De heer Marius is met dit vaartuig van Parijs naar Amsterdam gekomen. Prediker der Gerechtigheid. Zoo staat het dan op zijn plaats: Het standbeeld van Paul Kruger In dubbelen zin «op zijn plaats«, n.l. daar waar men na ampel zoeken meende het te moeten vestigen, wejke plaats tevens een iege» lijk, die er over oordeelen kan de meest ge» schikte lijkt, midden op het ruime Stations» plein te Pretoria. Zóó als men de hoofdstad van Zuid»Afrika binnenkomt ziet men dan nu 't standbeeld van den president, zooals Van Wouw het reeds vóór jaren gebeeldhouwd heeft. Wat ons in de beschrijving vooral trof. Dat thans ook op den uitdrukkelijken wensch indertijd door den President te kennen gege» ven, op het voetstuk de woorden gebeiteld zullen worden: «Vraagt naar den Heere en Zijne sterkte Zoekt Zijn aangezicht geduriglijk. Gedenkt Zijne wonderen die Hij gedaan heeft, Zijne wonderteekenen en de oordeelen Zijns monds«. Zoo spreekt dan Paul Kruger nog nadat hij gestorven is. En bij spreekt, gelijk hij in zijn leven ge» sproken heeft. En tot aan 't eind des levens is hij blijkbaar gedachtig gebleven het woord dat «Tant^San» nie« hem in de ballingschap, van haar sterfbed seinen liet: «Zeg aan vader, dat hij op den Heere zijn vertrouwen stelt». werden, want het waren vaak trouwe zielen, die zich niet konden voorstellen, dat iemand zóóveel heil en zaligheid, als 't hem gepredikt werd en om niet werd aangeboden, zou af» slaan. Toch is de Schrift hier duidelijk. Met de «velen» en »weinigen« Tol velen zal het woord uitgaan. Weinigen zullen het aannemen al heb» ben wij ook weer niet met maat en maatsnoer rond te loopen, om 't veld voor die «weini» gen« uit te meten en zooveel mogelijk te be» perken. Want 't zal tenslotte met het geeste» lijk Israël toch ook weer zijn, als met de lijfelijke kinderen, uit Abrahams heup ge» sproten »'n schare, die niemand tellen kan«. Hoe was 't echter in Jezus' dagen? Toen de Heiland zijn discipelen uitzond, om de komst van het Koninkrijk Gods aan te kondigen, toen was 't immers al zoo, dat Hij voorzag, dat er gansche vlekken zouden zijn, waarin er niet één gevonden werden, die het woord der prediking aannam, waarom den discipelen geboden werd, dat ze in zulk een geval alle gemeenschap met zulk een vlek zouden afbreken, het stof van hun voeten schuddende, hun tot één getuigenis. Zoo was het toenzoo is 't nog. 't Kan ploegen op rotsen zijn. En er kunnen gevallen komen en er zijn gevallen geweest, dat de Zending zich ernstig afvroeg Zullen we daar of daar voortgaan en dat ze besloot, om zich van een eenmaal bezet terrein terug te trekken. De Zendingsboom is geen wonderboom I Het is nu eenmaal niet zoo, dat de men» schen op den uitkijk staan, of ergeenzende» ling komt en gereed zijn, om te aanvaarden, wat hij hun leeren komt. Zoo iets is wel gebeurd en 't komt nóg voor, Maar dan zijn zulke heidenen reeds in aan» raking gekomen met het christendom van nabijwonende volkeren of eilanders die zelfs eertijds heidenen waren en dan de goede vruchten, die zij voor hun oogen zien hen jaloersch gemaakt en wenschen zij den boom, die zulke vruchten voortbrengt ook in hun midden geplant te zien. Vergeten we dit toch nooit De Zendingsvrucht is werk des Heiligen Geestes. Zonneschijn en regen komen van boven. En evenmin als Gods leidingen zich laten rechtvaardigen voor 't bewustzijn van het schepsel in zooveel, dat hem zelf overkomt, evenmin kunnen wij den Heere narekenen in wat Hij door Zijn Geest op het het zen» dingsterrein werkt. Ook daar is de bedeeling zeer verschillend. Er zijn voorbeelden van, dat in weinige jaren tijds een hëidensche landstreek geheel een gekerstend uiterlijk kreeg, ja dat er ook, voor 's menschen oog, veel ware vroomheid, des harten gevonden wordt Er werkt dan een massale opwekking. Eenigszins te verlijken met wat eenmaal op den Pinksterdag te Jeruzalem plaats greep, ik zeg »eenigszins«, heel uit de verte en ik zeg »vergelijken« en niet «gelijkstellen». Iets van zulk een volks»schudding der cons» ciëntie schijnt thans op het eiland Nias te 40 cent per regel. MI——g* I Wil Wil Zorg daarom altijd Akker's Klooster balsem In huis te hebben om dadelijk te kunnen helpen bijbuilen, schrammen, ontvellingen, kneuzingen, brand-, snij- en stootwonden, spierpijn, wintervoeten. zien, waarover we reeds meer dan eens schre» ven. Gods weg is in den regel anders. Wie het kostelijke Gedenkboek gelezen heeft over 25 jaar Zending gedreven door de Friesche gereformeerde kerken, heeft zeker met de broederen aldaar God groot gemaakt voor 't geen Hij op dat Zendingsveld heeft verricht. Maar toch, de schrijvers wijzen er zelf op Wat is 't nog maar een verdwijnend klein getal Javanen, die door den doop in de ge» meente opgenomen zijn, deze vijfentwintig jaar, vergeleken bij het groote millioenengetal over geheel Java, ja ook in déze residentie alleen. Natuurlijk ontmoedigt dit ons niet. Zelfs een enkele menschenziel zou vijfen» twintig jaar arbeids waard zijn en er is reeds sprake van zoovele zielen, al kennen wij de harten niet, noch proeven de nieren. Langzaam, met groote zorg echter is in een kwart eeuw tijds deze vangst in het net des Evangelies gebracht. Zoo is in den regel Gods weg Én zooals het gaat bij de vestiging van Gods Kerk, zoo gaat het ook met den opwas. Och! leert niet de natuur het zelfde. Ja, een stengelplant, die kan in de lente uit den grond opschieten, in den zomer met bloemen prijken en in den herfst zelfs twee drie meters hoog geworden zijn maar dan sterft ze ook af. Met een boom gaat 't zoo niet. Die wast op voor jaren, voor eeuwen soms het hout moet zich vormenhet gaat lang» zaam, maar dan wordt het ook een boom, die den tijd verduurt en de stormen tart, Zoo ook op het Zendingsveld. Ruim 25 jaren arbeiden b.v. de geref. ker» ken op Midden»Java en thans eerst kan ds. Bakker een kleine opleidingsklas openen, die eenigszins uit de verte, met onze Theologische School bijvoorbeeld kan vergeleken worden. En zoo gaat het met alles. De liefde tot den Heiland, 't blijkt soms zoo heerlijk 1 die is niet minder dan in de eeuwenoude christenwereld gevonden wordt en het vertrouwen, op God en Christus kan soms óns beschaamd maken, maar wat de kennis, de geestelijke oefening enz. betreft, dat kan soms zoo héél langzaam maar toenemen. Dat is een werk van jaren. Een werk van struikelen en opstaan Waarbij de zendeling zich zoo verheugt, als hij maar vooruitgang ziet. Het is vaak een lang proces Eer zulk een heidensche samenleving in een christelijke is omgezet. Toch, telkens zien we voorbeelden, Deze Coura it vet schijnt eiken WOENSDAG en 7 ATERDAG, ABONNEM NTSl'RIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij voo uitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDEKLI.KE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENT1ÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten wordeti berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. r>

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1925 | | pagina 1