Ml!!
RISICO
Ltie
,50
III UIERS!
en Ruiters
Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
I
Stukloopen
PU ROL
IN HOC SIGNO VINCES
9
No. 3147
WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1925
40STE JAARGANG
ERDAM
ten ban
Mas - DimsiaM
Uit de Pers.
Gemeenteraad.
I
1
I
zij'n.
groot,
flSTRUIYIENTEN
IFTAFELS
sotgoedkoop.
165,-.
1 Salon-
:erderij
- R'dam
Ian son
ANDEN
SOmmELSDIJK"
gelden aan leden
F-jaars. Ze neemt
f/io pCt. 's-jaars,
:n. Voorschotten
ks aangevraagd
er leden van het
tieid tot inbreng
en gelden eiken
auond van 6-8 uur
kassier D.JOPPECZ.
R BUIZEN
In de kant
't land
iËLDER,
7a
rERIJ III
UIASSCHERIJ
mar niet gauastigd
EENBANK
DORP.a
W. BOEKHOVEN ZONEN
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers
Ü8clam@-!V£ed8deeBing@si.
r; vf
.RTS
J METHODES
|HANDELING
HOTTERDflm
23842
kwaliteit
ogen.) Tevens^k
.tad bezoekt,
oude zoete koek,
ijke brok
id is ford.
n de Oranjeboomstr.
een ieder gaat.
\anbevelend,
tramstation hoek om
huis.
[KLIJKE
DORDRECHT
Franco terug
)E PRIJZEN
heweg 166 en
'e 75, Rotterdam
lijsse, Middelhar
Dirksland; P. v.
:n, Sommelsdijk
JuddorpH. Si»
"onge; C. Moer»
uisA. Soesman,
G. Verweij Jacz.,
oopste Ververij
Iden aan leden tegen
neemt gelden op te»
s ook van nieteleaen.
nnen dagelijks wor»
ij een der leden van
22189
en 27 Aug. des n.m
uize van den Kassier.
DSTENBRUGGE.
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
Gemeente en Polder.
In een streek als de onze hebben gemeente
en polder herhaaldelijk met elkander te maken.
Wie de raadsverslagen volgt, valt dit telkens
weer op.
De eene maal gaat het over het onderhoud
van een weg, waarover geschil loopt, dan weer
over een uitwatering, waarmee het polderbe»
lang slechts in zooverre gemoeid is, dat het
water een goeden uitweg heeft, terwijl de ge»
meente in deze zelfde uitwatering, een doel»
matige haven en ligplaats hebben moet. Een
ander maal gaat het over de overname van
een stuk grond door de gemeente, waarbij de
polder probeert de grootst mogelijke bate te
trekken enz.
Nu ziet men in verschillende gemeenten
dat de vooraanstaande leden van een polder»
bestuur tevens zitting hebben in den gemeente»
raad, zoodat zij vaak tweeërlei, dikwijls tegen»
strijdige belangen hebben te behartigen, waar»
bij natuurlijk een der beide lichamen geschaad
wordt. Men kan ook in deze geen twee heeren
dienen. En welk lichaam de dupe wordt is
licht te bevroeden.
De leden van een polderbestuur zijn land»
bouwers of personen, die met den landbouw
in nauw contact staan, dus personen wien het
wel en wee van een polder het meest ter harte
gaan. Zijn zij tevens gemeenteraadslid, dan is
de verleiding groot, de gemeentebelangen
secondair te beschouwen. Dit is echt«mensche»
lijk. Ieder is zich zelf het naast. Het is ons
dan ook bekend van een eerlijk en rondborstig
polderbestuurder, tevens, raadslid eener ge»
meente, dat hij rondweg zeide, dat de polder»
belangen zijn meeste sympathie hadden. Wat
wij hem niet kwalijk nemen.
Toch mag de gemeente hiervan niet de dupe
worden.
Om dit te voorkomen is er echter slechts
één weghet gescheiden houden van beide
functies, door te voorkomen dat één persoon
beide waardigheden bekleedt.
De kiesvereeniging, die de candidaten
voor den gemeenteraad stelt, heeft toe te zien
dat het polderbestuur geen overwegenden in»
vloed krijgt op de besluiten van den gemeen»
teraad. Zij stelle slechts zulke personen can»
didaat, waarvan zij overtuigd is, dat zij alleen
gemeentebelangen voorstaan en in geen geval
deze door belangen van andere publieke
lichamen laten overheerschen. Slechts zoo is
de verhouding tusschen Gemeente en Polder
zuiver te stellen.
Natuurlijk behoeft de landbouw niet uit»
geschakeld te worden van eenigen invloed in
het gemeentebestuur. In een landbouwstreek
is het gewenscht, dat enkele personen die
volkomen op de hoogte zijn met den land»
bouw in den Raad zitting hebben. Maar dit
behoeven geen Polder» of Waterschapbestuur»
ders te zijn, en evenmin is het noodig dat
in een gemeenteraad de landbouwers verreweg
de meerderheid vormen. Een versterking van
vertegenwoordigers van den middenstand kan
het gemeentebelang slechts ten goede komen.
Wat natuurlijk niet zeggen wil, dat wij het
pleit voeren voor vertegenwoordiging van
groepsbelangen. Het zuivere politiek princiep
blijve ook in oftze Gemeentelijke Raadzalen
primair. Doch daarnaast mag wel eenigszins
gelet worden uit welke bedrijfssfeer we onze
candidaten nemen.
»Bijltje« schrijft in de Standaard onder»
staanden brief over zijn pas overleden vriend
Van Oversteeg
»Het was op één na de laatste dag waarop
ik van vacantie kon genieten, dat wij ook iets
van het noodweer ondervonden, dat in het
begin van deze week een deel van ons land
heeft geteisterd. Juist was ik terug uit Am»
sterdam, waar ik nog eens een blik had ge»
worpen op het stoffelijk overschot van mijn
vriend Jac. van Oversteeg. Met nóg een van
zijn oudste vrienden, den heer J. C. Weisz,
was ik daar heengegaan, en toen kwam de
ontzettende onweer» en hagelstorm, vergezeld
van duisternis. Dat maakie onze stemming
oog somberder dan ze reeds was bij het her»
denken van het verlies, dat we hadden gele»
den. Want, laat ik 't hier nu óók maar eens
vertellen, nog slechts een paar maanden ge»
leden hadden we 't zoo anders gehoopt. Van
Oversteeg scheen toen nog tamelijk wel, cn
verlangde er naar om nog eens met oude
vrienden rustig saam te zijn. We zouden in
de vacantie allen naar Baarn komenhij had
er met zijn gezin een plaats in een pension
de heer en mevrouw Van Wijlen zou een
paar dagen overkomen de oud;Rotterdammer
Van Bleek woonde erzijn vriend Weisz en
de zijnen eveneens Mevrouw Reese met haar
gezin was er aangekomenzoo was het oude
clubje van vele en heerlijke Amsterdamsche
jaren aanwezighij verlangde er met heel zijn
ziel naar om dat gezelschap nog eens samen
te zien. Bij een van mijn bezoeken aan hem
spraken we er over en hij gevoelde zich nog
zoo opgewekt. »Kon die datum van Baara
maar vervroegd worden«, zei hijen liet er
op volgen«Ik weet niet wat de Heere wil.«
Zoo spraken wij nog op Zaterdag 11 Juli en
ik verheugde me ook al in het vooruitzicht,
hoewel met een bevend hart, want zijn ge»
zondheid boezemde mij ernstige bezorgdheid
in. Den volgenden dag, Zondag 12 Juli, kwam
plotseling het begin van het einde. De zieke
kreeg een inzinking van beteekenisik ging
er dien avond heen en vond hem uitgeput
en hijgend op zijn bed, waarvan hij niet meer
zou afkomen. De dokter constateerde long»
ontsteking en gaf geen hoop meer. De zieke
kwam later wel weer wat bij, maar 't was
voor ons allen duidelijk, dat het einde na»
derde en dat was 't ook voor hem. Welbewust
ging hij den dood tegemoetzijn stervend
oog staarde als 't ware in de verte of 't ook
den lichtglans van het Vaderhuis zou kunnen
ontwarenhij hijgde naar het einde en wie
in zijn stervensuur hem omringden zagen op
het laatste oogenblik zijn gelaat als verhel»
deren, zijn oogen opklaren en een luid en
met nadruk uitgesproken»ha I« gaf als te
kennen dat hij de eindpaal zag en de poort
van het Vaderhuis voor zich geopend wist.
Wat heeft hij daar naar verlangt. Tot een
van zijn kinderen zei hij in een oogenblik
van benauwdheid, dat de weg voor hem wèl
lang was, maar, liet hij er beteekenisvol op
volgen«maar 't blij vooruitzicht dat mij
streelt.*
De verzoeking is groot om nog verder over
dat sterven te praten, doch hij zelf zou ook
in dezen aanmanen tot soberheid.
We waren in Baarn allen diep onder den
indruk van dit heengaan, want als een oud
vriend, die meer dan veertig jaren aan onze
zijde op ons levenspad ging, zonder dat die
vriendschap ooit is verstoord, als zulk een
van ons weggenomen wordt, dan gaat er o,
zooveel in het hart om. Hij was een wapen»
broeder van zeldzame trouw en toewijding,
met een hart van goud, onbaatzuchtig tot in
het overdrevene toe, altijd bereid te helpen
en te troosten. Wie een plaats in zijn hart
had was zeker van zijn voorbede, en wat hij
in dagen van leed, van krankheid voor zijn
vrienden was, ik kan het me niet zonder
dankbare ontroering herinneren.
Maai Van Oversteeg heeft niet alleen aan
den engeren kring van de zijnen, die hij zoo
onuitsprekelijk liefhad, en aan zijn vrienden
behoord, hij behoorde om zoo te zeggen aan
al «onze menschen«. Overal was hij bekend
zoowel in 't Noorden als in 't Zuiden, in het
Oosten zoo goed als in 't Westen, en overal
bracht hij leven en beweging, 't Was altijd
druk in zijn omgeving; als hij aan 't werk
was sleepte hij anderen medehij was vroo»
lijk en opgewekt, onvermoeid, en 't was wel
onmogelijk in zijn buurt te wezen en dan
niet meê te werken. Hij ging altijd vooraan,
als er wat te doen viel, en ons, gewone men»
schen, ging hij wel eens te snel, zoodat bij»
houden lastig kon wezen. Maar mee gingen
we, daar was niets aan te doen.
Hoe kan ik me nog verheugen als ik aan
de oude dagen terugdenk, toen Van Oversteeg,
Reese en ik zoowat alles samen bedisselden.
Ik denk aan de dagen waarop De Standaard
jubileerdeaan het mooie feest dat we in
Den Haag vierden, toen Dr. Kuyper zeventig
jaar was; aan de Deputatenvergaderingen,
die we in elkaar hebben gezet, en waar zijn
hulp van zooveel waarde was; aan de Uni»
versiteitsdagen, die hem zooveel hoofdbrekens
kostten. Hoe was de Bondsdag der Gerefor»
meerde Jongelingen hem altijd een feest, en
hoe stond hij ons allen met raad en daad
bij. En als de stembus in zicht kwam, dan
was hij een en al leven en beweging. Hij zat
vol allerlei plannenkende het land door en
door; zag nergens tegen op. Hij toog er op
uit, hield lezingen, debatteerde tegen ieder»
eenliberalen, radicalen, socialisten, hij viel
aan met niets ontzienden moed en deed het
met een kracht van overtuiging, met een be»
zieling en een kennis van zaken, die menig»
maal ook de bewondering van tegenstanders
afdwong. Hij kon, ook zijn vrienden, onge»
zouten de waarheid zeggenen dan keek hij
de menschen niet aanwant of het een ge»
leerde of een eenvoudige waseen man van
hooger stand of een minder bedeelde, het
was hem om 't evenzijn overtuiging stak
hij niet onder stoelen of banken.
En hij kende een massa menschen.
Door zijn arbeid aan de Vrije Universiteit
kende hij onder de predikanten, burgemees»
ters, juristen enz. enz. er o, zoo velen. Ze
waren student geweest aan de «"Vrije*hij
kende hun karaktershij wist ze te wegen
en hun waarde te bepalen, en vooral in de
vroegere jaren, ging hij met de studenten heel
prettig om Een van de eigenaardigheden was
daarbij, dat hij ze steeds, als hij over hen
sprak, bij hun voornaam noemde en dat bleef
zoo, ook al waren ze minister geworden. Ge»
makkelijk was hij niet altijd, en vooral niet
voor enkelen, die in later jaren, als ze man»
nen van positie waren geworden, meenden
op hem een beetje uit de hoogte te kunnen
neerzien. Daar kon hij zoo gul om lachen.
En hoe werd hij gewaardeerd.
Door Dr. Kuyper bijvoorbeeld, die in hem
een van zijn trouwste vrienden had. Ik her»
inner me de spoorwegstaking in 1903, toen
Dr. Kuyper minister was en mededeelingen
begeerde over den toestand te Amsterdam.
Een van de mannen, die hij daartoe bij zich
riep, was Van Oversteeg.
Toen in 1918 de socialisten probeerden
hier den boel op te scheppen, was Van Over»
steeg onder hen, die dadelijk aan 't werk gin»
gen om 't gevaar dat dreigde te keeren.enik
herinner me uit dien tijd een avond, dat wij
bij een onzer laat in den avond vergaderden
om maatregelen voor de beveiliging van Am»
sterdam te nemen. Hij was van den vroegen
morgen in touw geweesthad geen tijd ge»
had om te eten of te drinken, en kwam dood»
vermoeid bij ons. Maar hij kon haast niet
meer onze nobele gastheer van dien avond
verschafte hem een flink avondeten, en toen
was hij weer op dreef en nam aan ons werk
deel, alsof hij nog niets had verricht.
En bij dat alles was Van Oversteeg een
innig vroom man. Trouwens, dat was het ge»
heim van zijn kracht. Hij putte dagelijks uit
de «Bron van Troost en Licht« en kon daar»
om zooveel voor anderen zijn.
Ik zou nog wel uren over hem kunnen
doorschrijven; doch als hij 't zeggen kon
zou hij mij toeroepen »'t Is mooi zoo, schei
er maar mee uif«. En dat wil ik doen, trouwe
oprechte vriend.
Vie hebben zijn lichaam Woensdag ten grave
gebracht. Maar hij juicht nu voor den Troon,
onder de schare die niemand tellen kan hij
ziet zijn Koning in zijn schoonheid hij draagt
het bruiloftskleed en de kroon der overwin»
ning, door des Konings genade toegezegd
aan al zijn getrouwe dienstknechten, die vol»
hard hebben tot den einde.
Verbetering van het verkeerswezen in
West»Noord»Braban.
VerkeerswegBergen op Zoom—Steenbergen—
Dinteloord Willemstad Numansdorp Oud
Beierland—Barendrecht—Rotterdam.
ModernTramplan Steenbergen—Dinteloord—
Heiningen gemeente Fijnaart) Willemstad—
(Rotterdam).
Van bevoegde zijde schrijft men ons
Gedurende enkele maanden kon vanzelf»
sprekend over de bovenaangeduide aangele»
heden weinig worden medegedeeld, de zaak
toch was bij ho iger hand aanhangig gemaakt
en daar moesten natuurlijk, naast bestudeering
van het plan, nadere inlichtingen ingewonnen
en voorts adviezen worden uitgebracht
Thans kan echter zonder voorbehoud wor»
den medegedeeld, dat een en ander ook daar
een vast punt van overweging uitmaakt. Be»
grijpelijkerwijze valt, zooals altijd, ook hier
nog wel wat te schaven en zijn er plooien
glad te strijken, maar er kan met goeden moed
verder worden gearbeid, wat dan óók thans,
kan het zijn, met verhoogde ambitie geschied,
ten volle er van overtuigd, dat hierdoor een
uiterst belangrijke zaak, tot stand kan worden
gebracht.
Men gaat er daarbij vanuit, dat een goed
verkeerswezen een eerste vereischte mag wor»
den genoemd, als 't ware, wat een fundament
voor een huis is, dus onmisbaar en daarvoor
moet in de eerste plaatsgeld beschikbaar zijn.
Waar het verkeerswezen zoowel verkeers»
middelen als verkeerswegen vraagt, moet aan
beide aandacht geschonken
In 't bijzonder in West»Noord»Brabant laat
het verkeerswezen veel te wenscben overals
het beste bewijs daarvoor mag zeker gelden,
dat telkens weer pogingen worden aangewend,
om daarin verbeteringen te brengen, men legt
daarmede toch getuigenis af, dat het gemis
van een goed geregeld verkeerswezen wordt
gevoeld.
Evenwel, dan moet ook verbetering volgen
en dat deze, tot groote schade van de streek,
nog altijd uitbleef, ligt waarschijnlijk wel
deels aan te goed vertrouwen, dat het zoo
ongeveer vanzelf wel in orde zou komen,
deels ook hieraan, dat de een dit en de ander
dat als meest urgent, als het meest noodige
ziet.
Maar dan mag er wel om gedacht worden
en dan moet men altijd wel terdege in het
oog houden, dat de wensch tot iets ons alleen
niet altijd het gestelde doel kan doen bereiken.
Immers zijn er meestal andere belangrijke,
onmisbare factoren in het spel.
En zoo is het ook met plannen tot verkeers»
verbetering. De uitvoering kost natuurlijk geld
en dat, nogthans uiterst productief belegde
geld wordt verschaft door belanghebbende
streek, Provincie en Rijk, terwijl het verder
gewenscht is, dat een maatschappij tot exploi»
tatie bereid zij.
Het is derhalve duidelijk, dat men aan
hoogerhand ook een woordje meespreekt en
dat een gewenschte verkeersverbetering ook
daar een gunstig onthaal moet vinden.
Het is dus niet alleen de vraag, wat men
graag hebben wil, maar tevens en nog meer,
wat men krijgen kan.
En nu kan men wenschen en probeeren,
wat men wil, maar men zal om te beginnen
niet anders kunnen bereiken dan een totstand»
koming van een (modern) tramplan Steen
bergen Dinteloord—Heiningen{gemeente Fijt
naart)— Willemstad (Rotterdam), omdat dit
plan oeconomisch voor de Westhoek van
Brabant van het meeste belang is en onmisbaar
als schakel in het plaatselijk bestaande en ook
nog te verbeteren uitgebreide tramwegnet.
Locaalspoor acht men vooralsnog voor de,
rechtstreeks dicht bij groote handels» en be»
volkings centra gelegen streek niet noodig,
daarbij is er nog te weinig, dat alleen bij lo>
caalspoor volkomen afdoende geholpen zou
zijn en nu dat voorshands niet noodig wordt
geoordeeld, zal men daartoe wegens aanmer»
kelijk hoogere kosten ook niet overgaan. Wel
ligt het in de bedoeling de aarden baan van
den nieuwgedachten tramweg op vrije baan
op spoorbreedte te leggen, om later eventuëele
ombouw in locaalspoor gemakkelijk te maken
en ook zal de snelheid, waarmede gereden
wordt tot 40 a 45 K.M. per uur worden op»
gevoerd.
Men zou ook nog kunnen vragen, maakt
de autotractie aanleg van spoor» en tramwegen
thans niet overbodig.
Inderdaad is dat een vraag, die mede nauw»
gezet moet worden overwogen en zeer zeker
zal niet overal meer zoo spoedig tot spoor»
of tramaanleg worden besloten, al moet men
niet aanstonds gaan generaliséeren en het in
dit geval ook meer beschouwen als begin van
verbetering van een bestaand tramwegnet, dat
allerminst kan worden gemist in deze vrucht»
bare landbouwstreek, waarin echter wel, wan»
neer het tramwegnet, waarnede destijds reeds
beduidend kapitaal was gemoeid, wordt ver»
beterd, de autobussen kunnen worden terug»
gebracht tot de daarvoor bestemde plaats onder
de verkeersmiddelen, n.l. andere verkeersmid»
delen te completeeren, aan te vullen en dan
liefst door onder staatstoezicht staande spoor»
en tramwegdirecties geëxploiteerd.
Maar zal autotractie de tramwegen over»
bodig doen zijn, dan moet ook de functie
van de tramwagen voortaan even goed zonder
deze kunnen worden vervuld.
En dat is, het wordt reeds gezegd, allerminst
het geval.
Autobussen toch bieden niet dat comfort,
wat een moderne tram geeft, ontwikkeien ook
geen grootere snelheid, terwijl zij ook niet
de gewenschte verkeerszekerheid en veiligheid
bieden en eenigszins massaal vervoer niet
kunnen bedienen, zij brengen geen waarde»
vermeerdering van den grond in en geen
noemenswaardige ontwikkeling van de be»
trokken streek, terwijl de wegen ook niet
minder onderhoud vereischen, vooral de vracht»
auto's kunnen te dien opzichte nogal wat aan,
al is het massale goederenvervoer evenmin
door de niet goedkoope vrachtauto's te be»
dienen, daarvoor zijn de wegen, óók in het
Westen van Noord»Brabant in afzienbaren tijd
nog niet geschikt.
Veel voordeeliger is het daarbij de tram»
wegen, welke nu toch reeds zooveel kapitaal
vertegenwoordigen, successievelijk beter te
doen aanpassen bij de tegenwoordige ver»
keerseischen, dan zal men heel wat minder
geld behoeven dan voor overhaasten, duren
wegombouw.
Men heeft dan ook begrepen dat, wil er
iets tot stand komen met betrekking tot ver»
keersve-betering, met name in West»Noord«
Barbant, men zich zal moeten beijveren voor
het (modern) tramplan Steenbergen—Dintel»
oord—Heiningen (gemeente Fijnaart)—Willem»
stad CRotterdam), tot welker exploitaite de
Rotteraamsche Tramweg Maatschappij, die
o. m. ook reeds de lijn Burgh—Steenbergen
en Numansdorp (haven)—Rotterdam exploiteert,
zich heeft bereid verklaard.
Komt dat er, dan is dat ook inderdaad een
stap van beteekenis in de goede richting.
Dan immers zal de tóch onmisbare verkeers»
weg Bergen op Zoom—Steenbergen—Dintel»
oord Willemstad.-Numansdorp Oud»Beier»
land Barendreeht Rotterdam weer goed
bruikbaar worden, immers het groote opstakel
in dien verkeersweg (ook voor het internatio»
naai verkeer van belang en voor geheel Zee»
land) n 1. het veer Willemstad—Numansdorp
veel beter worden ingericht en geëxploiteerd
daar het in de bedoeling ligt, goederenvervoer
in ongebroken lading (dus zonder overladen)
over het veer Willemstad—Numansdorp te
doen plaats hebben, dus wordt rechtstreeksche
ladingen naar de wereldhandelsstad Rotterdam
mogelijk, zoodat het voermateriaal van veel
betere samenstelling zal moeten zijn en de
veerdienst een heel wat betere zal moeten
worden, ook ten behoeve van het gewone
verkeer. Ook de inrichting van de havens aan
weerszijden wordt natuurlijk aanmerkelijk ver»
beterd, (ingebouwde haven met pontons) waar»
van mede de drukke scheepvaart op het Hol»
landsch Diep zal profiteeren.
Het behoeft dan wel geen nadere verklaring
dat inzonderheid West Noord»Brabant bij het
totstandkomen van het gedachte plan tot
grootere welvaart zal worden gebracht, mid»
delijk zoowel als onmiddelijk zal er de sa»
menleving den goeden terugslag van onder»
vinden.
Steenbergen, Dinteloord en Willemstad zul»
len zich, dan gunstig gelegen, veel beter kun»
nen otplooien maar ook Fijnaart en Oud» en
Nieuw Gastel met hun veiling en fabrieken
waarheen natuurlijk een aftakking wordt ge»
maakt, krijgen door de lijn Roosendaal—Wil»
lemstad (de zelfde spoorwijdte) rechtstreeksche
verbinding, ook met Rotterdam,
Van Bergen op Zoom tot Rotterdam en in
geheel Zeeland heeft men er voorts groot
belang bij, in het bijzonder ten aanzien van
het gewone verkeer langs den weg en deze
verkeersverbetering zal ongetwijfeld den stoot
geven tot verdere verbeteringen op dit gebied
(o.a aansluiting aan spoor en markt in Roo»
sendaal en Rotterdam, tramroute Steenbergen—
Roosendaal, verbinding Flakkee—West«Noord»
Brabant.
Het valt dan ook niet te ontkennen, dat
hier iets goeds tot stand kan komen en het
niet maar louter een tramverbinding als zoo»
danig geldt.
Niet genoeg toe te juichen, dat de Gemeente»
en Polderbesturen en andere lichamen als de
Kamer van Koophandel voor West»Noord»
Brabant het door toezegging van subsidie en
het betuigen van warmgestemde adhaesie mo«
gelijk hebben gemaakt, voor deze zaak ook
bij Rijk en Provincie te kunnen aankloppen
en meerdere belangstelling te wekken.
Thans dan nog de veilige haven binnen»
loodst I
Een ieder, die daartoe in de gelegenheid is,
en het goed meent met het werkelijk gemeen»
schapsbelang, het belang van allen zal met
beide handen weten aan te pakken, wat hier
bereikbaar is en ongetwijfeld nu nog te meer
gaarne het zijne willen bijdragen.
40 cent per regel
en. Doorz
n en Sme
geneest rr
van de huid en voeten. Doorzitten bij
Wielrijden, Schrijnen en Smetten der
huid verzacht en geneest men met
30»60»90 ct.
VERGADERING van den Gemeente»
raad van NIEUWE TONGEop Vrij»
dag 14 Augustus des nam. om 3 uur.
Met kennisgeving is afwezig de heer Visbeen.
De Voorzitter, Burgemeester Sterk opent
de vergadering met gebed, waarna de notulen
worden voorgelezen en onveranderd worden
vastgesteld.
De Inspecteur der directe belastingen be»
richt dat deze gemeente over het belasting»
jaar '24—'25 aan inkomstenbelasting toekomt
een bedrag van f 17339,42 en aan opcenten
9000,93.
De minister van O. K. en W. bericht dat de
gemeente ingevolge art. 56 der L. O. Wet een
bedrag ontvangt van f 15304,39, welk bedrag
inmiddels aan onderwijzerssalarissen is uitbe»
taald.
De »Mabeg« dient een rekening in betref»
fende leverantie en reparatie in de maanden
Mei en Juni gedaan.
Rapport is ingekomen van den keuringsdienst
van Waren over het afgeloopen kwartaal.
De postduivenvereeniging «de gevleugelde
bode« vraagt gebruik te mogen maken van
een lokaal der hulpschool van Mei tot Sep»
tember voor het houden van vergaderingen
en het opbergen van manden. B. en W. stellen
voor goedgunstig te beschikken, en een ver»
goeding te vragen van f 2,50.
De heer KROON (Neutraal) voelt er een
klein beetje voor. Het bedrag is ook te laag.
De vereeniging voor het begrafenisfonds en
de arbeidersorganisatie betalen voor één jaar»
vergadering f 1,—. Het geven van bergplaats
voor manden ontbeert heelemaal spr.'s goed»
keuring.
De VOORZITTER merkt op dat de zang»
en muziekvereenigingen f 10,— per jaar betalen,
waarvoor zij tevens verwarming en licht heb»
ben. De postduivenvereeniging zou slechts
gebruik maken van het lokaal in de maanden
Mei—September zonder verwaring en licht
tegen f 2,50. Naar verhouding betaalt deze
vereeniging dus niet minder dan andere ver»
eenigingen. Dan heeft de school een muziek»
doos van de muziekvereeniging in bewaring
en heeft ook het Groene Kruis er 't een en
ander staan, men kan dus geen uitzondering
maken door de postduivenvereeniging te wei»
geren, het zijn dan ook maar een paar kleine
mandjes.
De heer DORST (A»R.) is tegen het in
bewaring nemen der manden. Spr gunt
gaarne een ieder genot, doch dit mag niet
gaan ten koste van overlast dat omwonenden
l f
ll
V
jf I