Ml!! RISICO Ltie ,50 III UIERS! en Ruiters Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. I Stukloopen PU ROL IN HOC SIGNO VINCES 9 No. 3147 WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1925 40STE JAARGANG ERDAM ten ban Mas - DimsiaM Uit de Pers. Gemeenteraad. I 1 I zij'n. groot, flSTRUIYIENTEN IFTAFELS sotgoedkoop. 165,-. 1 Salon- :erderij - R'dam Ian son ANDEN SOmmELSDIJK" gelden aan leden F-jaars. Ze neemt f/io pCt. 's-jaars, :n. Voorschotten ks aangevraagd er leden van het tieid tot inbreng en gelden eiken auond van 6-8 uur kassier D.JOPPECZ. R BUIZEN In de kant 't land iËLDER, 7a rERIJ III UIASSCHERIJ mar niet gauastigd EENBANK DORP.a W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Ü8clam@-!V£ed8deeBing@si. r; vf .RTS J METHODES |HANDELING HOTTERDflm 23842 kwaliteit ogen.) Tevens^k .tad bezoekt, oude zoete koek, ijke brok id is ford. n de Oranjeboomstr. een ieder gaat. \anbevelend, tramstation hoek om huis. [KLIJKE DORDRECHT Franco terug )E PRIJZEN heweg 166 en 'e 75, Rotterdam lijsse, Middelhar Dirksland; P. v. :n, Sommelsdijk JuddorpH. Si» "onge; C. Moer» uisA. Soesman, G. Verweij Jacz., oopste Ververij Iden aan leden tegen neemt gelden op te» s ook van nieteleaen. nnen dagelijks wor» ij een der leden van 22189 en 27 Aug. des n.m uize van den Kassier. DSTENBRUGGE. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Gemeente en Polder. In een streek als de onze hebben gemeente en polder herhaaldelijk met elkander te maken. Wie de raadsverslagen volgt, valt dit telkens weer op. De eene maal gaat het over het onderhoud van een weg, waarover geschil loopt, dan weer over een uitwatering, waarmee het polderbe» lang slechts in zooverre gemoeid is, dat het water een goeden uitweg heeft, terwijl de ge» meente in deze zelfde uitwatering, een doel» matige haven en ligplaats hebben moet. Een ander maal gaat het over de overname van een stuk grond door de gemeente, waarbij de polder probeert de grootst mogelijke bate te trekken enz. Nu ziet men in verschillende gemeenten dat de vooraanstaande leden van een polder» bestuur tevens zitting hebben in den gemeente» raad, zoodat zij vaak tweeërlei, dikwijls tegen» strijdige belangen hebben te behartigen, waar» bij natuurlijk een der beide lichamen geschaad wordt. Men kan ook in deze geen twee heeren dienen. En welk lichaam de dupe wordt is licht te bevroeden. De leden van een polderbestuur zijn land» bouwers of personen, die met den landbouw in nauw contact staan, dus personen wien het wel en wee van een polder het meest ter harte gaan. Zijn zij tevens gemeenteraadslid, dan is de verleiding groot, de gemeentebelangen secondair te beschouwen. Dit is echt«mensche» lijk. Ieder is zich zelf het naast. Het is ons dan ook bekend van een eerlijk en rondborstig polderbestuurder, tevens, raadslid eener ge» meente, dat hij rondweg zeide, dat de polder» belangen zijn meeste sympathie hadden. Wat wij hem niet kwalijk nemen. Toch mag de gemeente hiervan niet de dupe worden. Om dit te voorkomen is er echter slechts één weghet gescheiden houden van beide functies, door te voorkomen dat één persoon beide waardigheden bekleedt. De kiesvereeniging, die de candidaten voor den gemeenteraad stelt, heeft toe te zien dat het polderbestuur geen overwegenden in» vloed krijgt op de besluiten van den gemeen» teraad. Zij stelle slechts zulke personen can» didaat, waarvan zij overtuigd is, dat zij alleen gemeentebelangen voorstaan en in geen geval deze door belangen van andere publieke lichamen laten overheerschen. Slechts zoo is de verhouding tusschen Gemeente en Polder zuiver te stellen. Natuurlijk behoeft de landbouw niet uit» geschakeld te worden van eenigen invloed in het gemeentebestuur. In een landbouwstreek is het gewenscht, dat enkele personen die volkomen op de hoogte zijn met den land» bouw in den Raad zitting hebben. Maar dit behoeven geen Polder» of Waterschapbestuur» ders te zijn, en evenmin is het noodig dat in een gemeenteraad de landbouwers verreweg de meerderheid vormen. Een versterking van vertegenwoordigers van den middenstand kan het gemeentebelang slechts ten goede komen. Wat natuurlijk niet zeggen wil, dat wij het pleit voeren voor vertegenwoordiging van groepsbelangen. Het zuivere politiek princiep blijve ook in oftze Gemeentelijke Raadzalen primair. Doch daarnaast mag wel eenigszins gelet worden uit welke bedrijfssfeer we onze candidaten nemen. »Bijltje« schrijft in de Standaard onder» staanden brief over zijn pas overleden vriend Van Oversteeg »Het was op één na de laatste dag waarop ik van vacantie kon genieten, dat wij ook iets van het noodweer ondervonden, dat in het begin van deze week een deel van ons land heeft geteisterd. Juist was ik terug uit Am» sterdam, waar ik nog eens een blik had ge» worpen op het stoffelijk overschot van mijn vriend Jac. van Oversteeg. Met nóg een van zijn oudste vrienden, den heer J. C. Weisz, was ik daar heengegaan, en toen kwam de ontzettende onweer» en hagelstorm, vergezeld van duisternis. Dat maakie onze stemming oog somberder dan ze reeds was bij het her» denken van het verlies, dat we hadden gele» den. Want, laat ik 't hier nu óók maar eens vertellen, nog slechts een paar maanden ge» leden hadden we 't zoo anders gehoopt. Van Oversteeg scheen toen nog tamelijk wel, cn verlangde er naar om nog eens met oude vrienden rustig saam te zijn. We zouden in de vacantie allen naar Baarn komenhij had er met zijn gezin een plaats in een pension de heer en mevrouw Van Wijlen zou een paar dagen overkomen de oud;Rotterdammer Van Bleek woonde erzijn vriend Weisz en de zijnen eveneens Mevrouw Reese met haar gezin was er aangekomenzoo was het oude clubje van vele en heerlijke Amsterdamsche jaren aanwezighij verlangde er met heel zijn ziel naar om dat gezelschap nog eens samen te zien. Bij een van mijn bezoeken aan hem spraken we er over en hij gevoelde zich nog zoo opgewekt. »Kon die datum van Baara maar vervroegd worden«, zei hijen liet er op volgen«Ik weet niet wat de Heere wil.« Zoo spraken wij nog op Zaterdag 11 Juli en ik verheugde me ook al in het vooruitzicht, hoewel met een bevend hart, want zijn ge» zondheid boezemde mij ernstige bezorgdheid in. Den volgenden dag, Zondag 12 Juli, kwam plotseling het begin van het einde. De zieke kreeg een inzinking van beteekenisik ging er dien avond heen en vond hem uitgeput en hijgend op zijn bed, waarvan hij niet meer zou afkomen. De dokter constateerde long» ontsteking en gaf geen hoop meer. De zieke kwam later wel weer wat bij, maar 't was voor ons allen duidelijk, dat het einde na» derde en dat was 't ook voor hem. Welbewust ging hij den dood tegemoetzijn stervend oog staarde als 't ware in de verte of 't ook den lichtglans van het Vaderhuis zou kunnen ontwarenhij hijgde naar het einde en wie in zijn stervensuur hem omringden zagen op het laatste oogenblik zijn gelaat als verhel» deren, zijn oogen opklaren en een luid en met nadruk uitgesproken»ha I« gaf als te kennen dat hij de eindpaal zag en de poort van het Vaderhuis voor zich geopend wist. Wat heeft hij daar naar verlangt. Tot een van zijn kinderen zei hij in een oogenblik van benauwdheid, dat de weg voor hem wèl lang was, maar, liet hij er beteekenisvol op volgen«maar 't blij vooruitzicht dat mij streelt.* De verzoeking is groot om nog verder over dat sterven te praten, doch hij zelf zou ook in dezen aanmanen tot soberheid. We waren in Baarn allen diep onder den indruk van dit heengaan, want als een oud vriend, die meer dan veertig jaren aan onze zijde op ons levenspad ging, zonder dat die vriendschap ooit is verstoord, als zulk een van ons weggenomen wordt, dan gaat er o, zooveel in het hart om. Hij was een wapen» broeder van zeldzame trouw en toewijding, met een hart van goud, onbaatzuchtig tot in het overdrevene toe, altijd bereid te helpen en te troosten. Wie een plaats in zijn hart had was zeker van zijn voorbede, en wat hij in dagen van leed, van krankheid voor zijn vrienden was, ik kan het me niet zonder dankbare ontroering herinneren. Maai Van Oversteeg heeft niet alleen aan den engeren kring van de zijnen, die hij zoo onuitsprekelijk liefhad, en aan zijn vrienden behoord, hij behoorde om zoo te zeggen aan al «onze menschen«. Overal was hij bekend zoowel in 't Noorden als in 't Zuiden, in het Oosten zoo goed als in 't Westen, en overal bracht hij leven en beweging, 't Was altijd druk in zijn omgeving; als hij aan 't werk was sleepte hij anderen medehij was vroo» lijk en opgewekt, onvermoeid, en 't was wel onmogelijk in zijn buurt te wezen en dan niet meê te werken. Hij ging altijd vooraan, als er wat te doen viel, en ons, gewone men» schen, ging hij wel eens te snel, zoodat bij» houden lastig kon wezen. Maar mee gingen we, daar was niets aan te doen. Hoe kan ik me nog verheugen als ik aan de oude dagen terugdenk, toen Van Oversteeg, Reese en ik zoowat alles samen bedisselden. Ik denk aan de dagen waarop De Standaard jubileerdeaan het mooie feest dat we in Den Haag vierden, toen Dr. Kuyper zeventig jaar was; aan de Deputatenvergaderingen, die we in elkaar hebben gezet, en waar zijn hulp van zooveel waarde was; aan de Uni» versiteitsdagen, die hem zooveel hoofdbrekens kostten. Hoe was de Bondsdag der Gerefor» meerde Jongelingen hem altijd een feest, en hoe stond hij ons allen met raad en daad bij. En als de stembus in zicht kwam, dan was hij een en al leven en beweging. Hij zat vol allerlei plannenkende het land door en door; zag nergens tegen op. Hij toog er op uit, hield lezingen, debatteerde tegen ieder» eenliberalen, radicalen, socialisten, hij viel aan met niets ontzienden moed en deed het met een kracht van overtuiging, met een be» zieling en een kennis van zaken, die menig» maal ook de bewondering van tegenstanders afdwong. Hij kon, ook zijn vrienden, onge» zouten de waarheid zeggenen dan keek hij de menschen niet aanwant of het een ge» leerde of een eenvoudige waseen man van hooger stand of een minder bedeelde, het was hem om 't evenzijn overtuiging stak hij niet onder stoelen of banken. En hij kende een massa menschen. Door zijn arbeid aan de Vrije Universiteit kende hij onder de predikanten, burgemees» ters, juristen enz. enz. er o, zoo velen. Ze waren student geweest aan de «"Vrije*hij kende hun karaktershij wist ze te wegen en hun waarde te bepalen, en vooral in de vroegere jaren, ging hij met de studenten heel prettig om Een van de eigenaardigheden was daarbij, dat hij ze steeds, als hij over hen sprak, bij hun voornaam noemde en dat bleef zoo, ook al waren ze minister geworden. Ge» makkelijk was hij niet altijd, en vooral niet voor enkelen, die in later jaren, als ze man» nen van positie waren geworden, meenden op hem een beetje uit de hoogte te kunnen neerzien. Daar kon hij zoo gul om lachen. En hoe werd hij gewaardeerd. Door Dr. Kuyper bijvoorbeeld, die in hem een van zijn trouwste vrienden had. Ik her» inner me de spoorwegstaking in 1903, toen Dr. Kuyper minister was en mededeelingen begeerde over den toestand te Amsterdam. Een van de mannen, die hij daartoe bij zich riep, was Van Oversteeg. Toen in 1918 de socialisten probeerden hier den boel op te scheppen, was Van Over» steeg onder hen, die dadelijk aan 't werk gin» gen om 't gevaar dat dreigde te keeren.enik herinner me uit dien tijd een avond, dat wij bij een onzer laat in den avond vergaderden om maatregelen voor de beveiliging van Am» sterdam te nemen. Hij was van den vroegen morgen in touw geweesthad geen tijd ge» had om te eten of te drinken, en kwam dood» vermoeid bij ons. Maar hij kon haast niet meer onze nobele gastheer van dien avond verschafte hem een flink avondeten, en toen was hij weer op dreef en nam aan ons werk deel, alsof hij nog niets had verricht. En bij dat alles was Van Oversteeg een innig vroom man. Trouwens, dat was het ge» heim van zijn kracht. Hij putte dagelijks uit de «Bron van Troost en Licht« en kon daar» om zooveel voor anderen zijn. Ik zou nog wel uren over hem kunnen doorschrijven; doch als hij 't zeggen kon zou hij mij toeroepen »'t Is mooi zoo, schei er maar mee uif«. En dat wil ik doen, trouwe oprechte vriend. Vie hebben zijn lichaam Woensdag ten grave gebracht. Maar hij juicht nu voor den Troon, onder de schare die niemand tellen kan hij ziet zijn Koning in zijn schoonheid hij draagt het bruiloftskleed en de kroon der overwin» ning, door des Konings genade toegezegd aan al zijn getrouwe dienstknechten, die vol» hard hebben tot den einde. Verbetering van het verkeerswezen in West»Noord»Braban. VerkeerswegBergen op Zoom—Steenbergen— Dinteloord Willemstad Numansdorp Oud Beierland—Barendrecht—Rotterdam. ModernTramplan Steenbergen—Dinteloord— Heiningen gemeente Fijnaart) Willemstad— (Rotterdam). Van bevoegde zijde schrijft men ons Gedurende enkele maanden kon vanzelf» sprekend over de bovenaangeduide aangele» heden weinig worden medegedeeld, de zaak toch was bij ho iger hand aanhangig gemaakt en daar moesten natuurlijk, naast bestudeering van het plan, nadere inlichtingen ingewonnen en voorts adviezen worden uitgebracht Thans kan echter zonder voorbehoud wor» den medegedeeld, dat een en ander ook daar een vast punt van overweging uitmaakt. Be» grijpelijkerwijze valt, zooals altijd, ook hier nog wel wat te schaven en zijn er plooien glad te strijken, maar er kan met goeden moed verder worden gearbeid, wat dan óók thans, kan het zijn, met verhoogde ambitie geschied, ten volle er van overtuigd, dat hierdoor een uiterst belangrijke zaak, tot stand kan worden gebracht. Men gaat er daarbij vanuit, dat een goed verkeerswezen een eerste vereischte mag wor» den genoemd, als 't ware, wat een fundament voor een huis is, dus onmisbaar en daarvoor moet in de eerste plaatsgeld beschikbaar zijn. Waar het verkeerswezen zoowel verkeers» middelen als verkeerswegen vraagt, moet aan beide aandacht geschonken In 't bijzonder in West»Noord»Brabant laat het verkeerswezen veel te wenscben overals het beste bewijs daarvoor mag zeker gelden, dat telkens weer pogingen worden aangewend, om daarin verbeteringen te brengen, men legt daarmede toch getuigenis af, dat het gemis van een goed geregeld verkeerswezen wordt gevoeld. Evenwel, dan moet ook verbetering volgen en dat deze, tot groote schade van de streek, nog altijd uitbleef, ligt waarschijnlijk wel deels aan te goed vertrouwen, dat het zoo ongeveer vanzelf wel in orde zou komen, deels ook hieraan, dat de een dit en de ander dat als meest urgent, als het meest noodige ziet. Maar dan mag er wel om gedacht worden en dan moet men altijd wel terdege in het oog houden, dat de wensch tot iets ons alleen niet altijd het gestelde doel kan doen bereiken. Immers zijn er meestal andere belangrijke, onmisbare factoren in het spel. En zoo is het ook met plannen tot verkeers» verbetering. De uitvoering kost natuurlijk geld en dat, nogthans uiterst productief belegde geld wordt verschaft door belanghebbende streek, Provincie en Rijk, terwijl het verder gewenscht is, dat een maatschappij tot exploi» tatie bereid zij. Het is derhalve duidelijk, dat men aan hoogerhand ook een woordje meespreekt en dat een gewenschte verkeersverbetering ook daar een gunstig onthaal moet vinden. Het is dus niet alleen de vraag, wat men graag hebben wil, maar tevens en nog meer, wat men krijgen kan. En nu kan men wenschen en probeeren, wat men wil, maar men zal om te beginnen niet anders kunnen bereiken dan een totstand» koming van een (modern) tramplan Steen bergen Dinteloord—Heiningen{gemeente Fijt naart)— Willemstad (Rotterdam), omdat dit plan oeconomisch voor de Westhoek van Brabant van het meeste belang is en onmisbaar als schakel in het plaatselijk bestaande en ook nog te verbeteren uitgebreide tramwegnet. Locaalspoor acht men vooralsnog voor de, rechtstreeks dicht bij groote handels» en be» volkings centra gelegen streek niet noodig, daarbij is er nog te weinig, dat alleen bij lo> caalspoor volkomen afdoende geholpen zou zijn en nu dat voorshands niet noodig wordt geoordeeld, zal men daartoe wegens aanmer» kelijk hoogere kosten ook niet overgaan. Wel ligt het in de bedoeling de aarden baan van den nieuwgedachten tramweg op vrije baan op spoorbreedte te leggen, om later eventuëele ombouw in locaalspoor gemakkelijk te maken en ook zal de snelheid, waarmede gereden wordt tot 40 a 45 K.M. per uur worden op» gevoerd. Men zou ook nog kunnen vragen, maakt de autotractie aanleg van spoor» en tramwegen thans niet overbodig. Inderdaad is dat een vraag, die mede nauw» gezet moet worden overwogen en zeer zeker zal niet overal meer zoo spoedig tot spoor» of tramaanleg worden besloten, al moet men niet aanstonds gaan generaliséeren en het in dit geval ook meer beschouwen als begin van verbetering van een bestaand tramwegnet, dat allerminst kan worden gemist in deze vrucht» bare landbouwstreek, waarin echter wel, wan» neer het tramwegnet, waarnede destijds reeds beduidend kapitaal was gemoeid, wordt ver» beterd, de autobussen kunnen worden terug» gebracht tot de daarvoor bestemde plaats onder de verkeersmiddelen, n.l. andere verkeersmid» delen te completeeren, aan te vullen en dan liefst door onder staatstoezicht staande spoor» en tramwegdirecties geëxploiteerd. Maar zal autotractie de tramwegen over» bodig doen zijn, dan moet ook de functie van de tramwagen voortaan even goed zonder deze kunnen worden vervuld. En dat is, het wordt reeds gezegd, allerminst het geval. Autobussen toch bieden niet dat comfort, wat een moderne tram geeft, ontwikkeien ook geen grootere snelheid, terwijl zij ook niet de gewenschte verkeerszekerheid en veiligheid bieden en eenigszins massaal vervoer niet kunnen bedienen, zij brengen geen waarde» vermeerdering van den grond in en geen noemenswaardige ontwikkeling van de be» trokken streek, terwijl de wegen ook niet minder onderhoud vereischen, vooral de vracht» auto's kunnen te dien opzichte nogal wat aan, al is het massale goederenvervoer evenmin door de niet goedkoope vrachtauto's te be» dienen, daarvoor zijn de wegen, óók in het Westen van Noord»Brabant in afzienbaren tijd nog niet geschikt. Veel voordeeliger is het daarbij de tram» wegen, welke nu toch reeds zooveel kapitaal vertegenwoordigen, successievelijk beter te doen aanpassen bij de tegenwoordige ver» keerseischen, dan zal men heel wat minder geld behoeven dan voor overhaasten, duren wegombouw. Men heeft dan ook begrepen dat, wil er iets tot stand komen met betrekking tot ver» keersve-betering, met name in West»Noord« Barbant, men zich zal moeten beijveren voor het (modern) tramplan Steenbergen—Dintel» oord—Heiningen (gemeente Fijnaart)—Willem» stad CRotterdam), tot welker exploitaite de Rotteraamsche Tramweg Maatschappij, die o. m. ook reeds de lijn Burgh—Steenbergen en Numansdorp (haven)—Rotterdam exploiteert, zich heeft bereid verklaard. Komt dat er, dan is dat ook inderdaad een stap van beteekenis in de goede richting. Dan immers zal de tóch onmisbare verkeers» weg Bergen op Zoom—Steenbergen—Dintel» oord Willemstad.-Numansdorp Oud»Beier» land Barendreeht Rotterdam weer goed bruikbaar worden, immers het groote opstakel in dien verkeersweg (ook voor het internatio» naai verkeer van belang en voor geheel Zee» land) n 1. het veer Willemstad—Numansdorp veel beter worden ingericht en geëxploiteerd daar het in de bedoeling ligt, goederenvervoer in ongebroken lading (dus zonder overladen) over het veer Willemstad—Numansdorp te doen plaats hebben, dus wordt rechtstreeksche ladingen naar de wereldhandelsstad Rotterdam mogelijk, zoodat het voermateriaal van veel betere samenstelling zal moeten zijn en de veerdienst een heel wat betere zal moeten worden, ook ten behoeve van het gewone verkeer. Ook de inrichting van de havens aan weerszijden wordt natuurlijk aanmerkelijk ver» beterd, (ingebouwde haven met pontons) waar» van mede de drukke scheepvaart op het Hol» landsch Diep zal profiteeren. Het behoeft dan wel geen nadere verklaring dat inzonderheid West Noord»Brabant bij het totstandkomen van het gedachte plan tot grootere welvaart zal worden gebracht, mid» delijk zoowel als onmiddelijk zal er de sa» menleving den goeden terugslag van onder» vinden. Steenbergen, Dinteloord en Willemstad zul» len zich, dan gunstig gelegen, veel beter kun» nen otplooien maar ook Fijnaart en Oud» en Nieuw Gastel met hun veiling en fabrieken waarheen natuurlijk een aftakking wordt ge» maakt, krijgen door de lijn Roosendaal—Wil» lemstad (de zelfde spoorwijdte) rechtstreeksche verbinding, ook met Rotterdam, Van Bergen op Zoom tot Rotterdam en in geheel Zeeland heeft men er voorts groot belang bij, in het bijzonder ten aanzien van het gewone verkeer langs den weg en deze verkeersverbetering zal ongetwijfeld den stoot geven tot verdere verbeteringen op dit gebied (o.a aansluiting aan spoor en markt in Roo» sendaal en Rotterdam, tramroute Steenbergen— Roosendaal, verbinding Flakkee—West«Noord» Brabant. Het valt dan ook niet te ontkennen, dat hier iets goeds tot stand kan komen en het niet maar louter een tramverbinding als zoo» danig geldt. Niet genoeg toe te juichen, dat de Gemeente» en Polderbesturen en andere lichamen als de Kamer van Koophandel voor West»Noord» Brabant het door toezegging van subsidie en het betuigen van warmgestemde adhaesie mo« gelijk hebben gemaakt, voor deze zaak ook bij Rijk en Provincie te kunnen aankloppen en meerdere belangstelling te wekken. Thans dan nog de veilige haven binnen» loodst I Een ieder, die daartoe in de gelegenheid is, en het goed meent met het werkelijk gemeen» schapsbelang, het belang van allen zal met beide handen weten aan te pakken, wat hier bereikbaar is en ongetwijfeld nu nog te meer gaarne het zijne willen bijdragen. 40 cent per regel en. Doorz n en Sme geneest rr van de huid en voeten. Doorzitten bij Wielrijden, Schrijnen en Smetten der huid verzacht en geneest men met 30»60»90 ct. VERGADERING van den Gemeente» raad van NIEUWE TONGEop Vrij» dag 14 Augustus des nam. om 3 uur. Met kennisgeving is afwezig de heer Visbeen. De Voorzitter, Burgemeester Sterk opent de vergadering met gebed, waarna de notulen worden voorgelezen en onveranderd worden vastgesteld. De Inspecteur der directe belastingen be» richt dat deze gemeente over het belasting» jaar '24—'25 aan inkomstenbelasting toekomt een bedrag van f 17339,42 en aan opcenten 9000,93. De minister van O. K. en W. bericht dat de gemeente ingevolge art. 56 der L. O. Wet een bedrag ontvangt van f 15304,39, welk bedrag inmiddels aan onderwijzerssalarissen is uitbe» taald. De »Mabeg« dient een rekening in betref» fende leverantie en reparatie in de maanden Mei en Juni gedaan. Rapport is ingekomen van den keuringsdienst van Waren over het afgeloopen kwartaal. De postduivenvereeniging «de gevleugelde bode« vraagt gebruik te mogen maken van een lokaal der hulpschool van Mei tot Sep» tember voor het houden van vergaderingen en het opbergen van manden. B. en W. stellen voor goedgunstig te beschikken, en een ver» goeding te vragen van f 2,50. De heer KROON (Neutraal) voelt er een klein beetje voor. Het bedrag is ook te laag. De vereeniging voor het begrafenisfonds en de arbeidersorganisatie betalen voor één jaar» vergadering f 1,—. Het geven van bergplaats voor manden ontbeert heelemaal spr.'s goed» keuring. De VOORZITTER merkt op dat de zang» en muziekvereenigingen f 10,— per jaar betalen, waarvoor zij tevens verwarming en licht heb» ben. De postduivenvereeniging zou slechts gebruik maken van het lokaal in de maanden Mei—September zonder verwaring en licht tegen f 2,50. Naar verhouding betaalt deze vereeniging dus niet minder dan andere ver» eenigingen. Dan heeft de school een muziek» doos van de muziekvereeniging in bewaring en heeft ook het Groene Kruis er 't een en ander staan, men kan dus geen uitzondering maken door de postduivenvereeniging te wei» geren, het zijn dan ook maar een paar kleine mandjes. De heer DORST (A»R.) is tegen het in bewaring nemen der manden. Spr gunt gaarne een ieder genot, doch dit mag niet gaan ten koste van overlast dat omwonenden l f ll V jf I

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1925 | | pagina 1