Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
De Warmte
IN HOG SIGNO VINCES
WOENSDAG 29 JULI 1925
40ste JAARGANG
Gemeenteraad.
W. BOEKHOVEN ZONEN
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers
Leve het Heidendom??
Reclame^ededeelingen.
V
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
y>Het kopstuk der Reactie
Dat is natuurlijk de heer Colijn.
't Is bij de S.D.A.P, 'n mechaniek
Zeg »reactie«, - alles roeptHui 1
Zeg »democratie«, volgt een ovatie 't gaat
als een gramafoon, zoo grif en glad.
En nu is Colijn «aangezochte 5
Heeft daarvoor de S.D.AP. op 1 en ook
nog op 2 Juli zich schor geschreeuwd in over»
winningsroes en geroepen «De vlaggen uit 1«
Heeft daarom Schaper, tóch al gallig van»
wege de hoofdmanskeuze in de »roode« Ka»
merclub, met zooveel nadruk in «Het Volk«
geschreven, dat Colijn's ministerschap een
kaakslag zijn zou in 't aangezicht der Demo»
cratie 1
En wordt het nu tóch Colijn
Men kan zich toch niet laten bespotten.
En daarom fluks 'n Manifest 1
Aan de Arbeiders in Nederland.
Wat men eigenlijk wil om Colijn te weren,
Q ons een raadsel. Protesteeren, nu ja
I -Maar als Colijn nu tóch een kabinet vormt
en eenvoudig zegt 1 «Straks in 't Parlement,
in de Kamer, ben ik te spreken 1*dan
staat men daar wèl.
Den mond vol heete brij.
Maar men brandt zichzelf de tong.
Alleenlijk heeft het volk kleine »v«
er alwéér 'n papiertje bij, om er een socialis»
tischen toeter van te rollen het Manifest 1
Steek op de Koningin..
Zie, dat vind ik min.
Dat men nu ons aanvalt en scheldt en met
name onze voormannen, wij zullen het dragen.
Maar dat men de Koningin
Neen, zij wordt niet genóémd.
Daar passen de schrijvers wel voor op.
Maar ze staat toch wel degelijk in dat Ma»
nifest.
Lees b.v. deze regelen slechts
V^' «Na een verkiezingsuitslag, die duidelijk
in democratsiche richting wijst, het kopstuk
van de reactie tot kabinetsformatur aan te
wijzen, is een ware hoon op de uitspraak
van het kiezerskorps«.
Geen woord over de Koningin
Kunt ge begrijpen 1 Wie wijst den kabinets»
formateur aan De Koning(in) volgens de
Grondwet. Wie hoont dus de uitspraak van
het kiezerscorps
't Antwoord ligt voor de hand.
Eén van tweeën.
Stel eens, de heer Colijn slaagt.
Komt met een kabinet voor den dag.
Dan is dat, mijne heeren van de S.D.A.P,
volgens u «een hoon op de uitspraak van
het kiezerscorps«.
Welnu, waar zit die «uitspraak*?
In levenden lijve, straks op 't Binnenhof,
met September.
Welaan! dan de proef op de som.
Laat dan direct de heer Albarda, uw nieuwe
voorzitter een motie indienen «De Kamer
van oordeel, dat de keuze van den heer Colijn
tot Kabinetsformateur en het optreden van
dit ministerie is een hoon op de uitspraak
van het kiezerscorps, gaat over tot de orde
van den dag*.
Is dan uw woord wéarheid dan neemt de
Kamer natuurlijk die motie aan.
En dan is Colijn vanzelf wèg.:
Dan blijft hij geen dag.
Maar wordt u motie verworpen, dan
Itégt gij met uw «uitspraak van het kiezers»
corps«, ik weet er geen beter woord voor.
HET »MOOIE« HEIDENDOM.
Af en toe hebben we ervan verteld.
De bekende hoefijzer»correspondent van het
Hbl., de heer Elout, maakte een reis door den
Indischen archipel, 'n echte vliegreis en is onder
de bekoring van het heidendom gekomen.
Die leuke, lieve, naïeve heidenen 1
Die Balische Hindoes, met hun prachtige
tempels en kinderlijken godsdienst, van hun
woeste dansen en levende»kuikens»eterij zweeg
hij maar moet je die prachtmenschen in een
kale afgescheiden kerk bijeenbrengen, de nu
zoogoed als naakte lichamen met een voegzaam
kleed bedekt,'t zou honderdmaal jammer
zijnl
En dan die Toradjo'sl
Die als 't ware leven met de geesten hunner
voorvaderen' o! zoo knus en gezellig 1 al leven
ze dan dag en nacht ook in de vrees, dat ze
die geesten vertoornen zullen en deze zich
zullen wreken.
Breng die menschen geen christendom.
Ze hébben immers hun eigen religie
Aldus deze vaderlandsche scribent.
En dag op dag keken we al uit naar 't be»
richt dat de man op Bali een landhuisje be»
trokken had of op Celebes onder de hoede
der geesten was gaan wonenoch 1 voor wie
er met wat inlandsche kost tevreden kan zijn
is 't leven er niet duurvan 't klimaat kun
je er wel in een zwembroekje loopen, dus dat
is voor je kleeren nihilje plant wat sago»
en kokosnooten-boomen en je hebt 't geluk
op aardel
Maar hij kwam terug 1
Naar 't land van nevels en Christendom
HET WAS KRAS!
Intusschen, het was wèl kras I
Wat hier in Nederland geschreven wordt,
dat komt ook in Indië langzamerhand publiek
en al zouden dan, misschiende Balineezen
en de Toradjo's er zoo gauw niet van hooren,
op Java zouden millioenen Mohamedanen,
die hun eigenen pers hebben er zeer zeker
wèl van hooren.
En de vele Chineezen eveneens.
En vele anderen met hen.
En al deze menschen zouden minachtend
de lip krullen en zeggen 't Loopt met dat
Christendom toch op 't laatst, als me daar
een christen want al wat »blank« is, [dat is
voor hen »christen« uit het verre Nederland
hier komt en naar huis schrijft, dat ze maar
geen zendelingen moeten sturen, omdat die
ons maar ongelukkig zouden maken
En de meer ontwikkelde moslins op Java
zeggen Allah is zéér groot 1 Ziehier een chris»
ten die zegt dat de zendelingen zich maar met
het lichaam, in hun ziekenhuizen moeten tevre»
den stellen en vooral niet te veel van den
Christus moeten getuigen.
Geen wonder, dat hier protest rees.
Allereerst uit de kringen der Zending.
Die zijn natuurlijk op de hoogte 1
Die kennen het heidendom door»en»dóór,
uit jaren» en jarenlange ervaring. Die gloeiden
van verontwaardiging, dat iemand, die eens
een paar dagen door de streek heenvloog,
met zulke partijdige en eenzijdige voorstellin»
gen kwam.
Die namen het voor de Zending op.
KERMIS»ERVARING.
Nu zou men kunnen vragen
Is die meneer dan een leugenaar
Dat wil zeggen, iemand die opzettelijk, tegen
alle beter weten in de zaken scheef en verdraaid
voorstelt en dingen vertelt, waarvan hij wéét,
dat 't klare leugens zijn?
Zoo moet ge 't u stellig niet voorstellen.
Laat ik een voorbeeld mogen bezigen.
Jaren geleden fietste ik eens op een mooien
zomermiddag door het dorp X, waar 't juist
kermis was.
Door de drukte moest ik afstappen.
Fiets aan de hand ging 't nu langzaam door
de dorpstraat
En ik moet eerlijk zeggen, wat ik daar in
die tien minuten zag, dat was een blij volks»
feest, waarop niets ongebondens voorviel.
Flinke kramen en een net kooperspubliek.
'n Wafelkraam, waar 't fijn rook.
'n Paar restaurants, waar men rustig zich
wat laafde.
Vele slentenaars, die 't moois bekeken'n
mallemolen met blijë kinders, maar ik hoorde
geen vloek en zag niets dat niet voegzaam
was, een «nette* kermisviering.
Maar wat zou de kenner er van zeggen, als
ik op grond van die fietservaring nu een
gloeiend artikel was gaan schrijven ter verheer»
lijking van de kermissen in Nederland, opwek»
kende om de menschen toch hun onschuldig
genot te laten en op te houden met alle actie
tot afschaffing van de kermisvolk en kermis
passen bij elkaarlaat ze daarom samen en
verbied van Overheidswege eiken aanval op
de kermis, die immers maar onrust en verdeeld»
heid brengen zou onder het, deze oude instel»
ling minnende volk?
Zou de verontwaardiging niet Jgroot zijn
en zou ik niet terecht van schier onvergeeflijke
lichtvaardigheid beschuldigd worden
Nu, zóó stel ik me voor, moet ge ook het
schrijven beoordeelen van dezen liberalen
scribent.
*i
TEGENSPRAAK.
Waarom ik hierop terugkom
Vanwege een merkwaardigheid, die zeldzaam
is.
Het «Handelsblad, «het* blad, waarvan de
heer Elout vele jaren lang een zeer gewaardeerd
medewerker is, schreef kort daarna een pootig
hoofdartikel, waarin het zijn eigen mederedac»
teur zóó kras op de vingers tikt, dat hij 't
in Indië of onderweg naar het vaderland, waar
hij 't artikel maar gelezen heeft, danig moet
hebben gevoeld.
Het »Hbl.« is een liberaal blad.
Maar het neemt flink en royaal de partij
op vóór de Zending en tegen den zendings»
belager. Natuurlijk niet in de éérste plaats
uit godsdienstige overwegingen, maar met het
oog op beschaving en welvaart.
We komen daar in een tweede stuk nader
op terug.
't Is een van de schoonste getuigenissen
voor de Christelijke Zending in onze Oost,
die we in jaren lazen en het zal voor elk op»
recht zendingshart onder onze lezers een ware
blijdschap en verkwikking zijn.
Op de Vingers getikt.
Laten we nü eens zien, wat het «Hbl.«zelf
tegen de stukken van zijn medewerker, den
Oost»reiziger»anti»zendingsman had in te bren»
gen.
En dan herinnert het blad in de eerste
plaats aan punt drie van het regeer»program
van wijlen den gouv.»generaal Van Heutz
Tegenover de zending worde met wel»
willendheid opgetreden en haar, waar mo«
gelijk, zonder prijsgeving van het neutraal
karakter van den staat, daadwerkelijke steun
verleend.
Die steun worde geschonken, zedelijk
door wegneming van onnoodige belemmering
en onthouding van bemoeilijking van den
zendingsarbeidstoffelijk door geldelijke
tegemoetkoming, waar de zending een ge»
deelte der overheidstaak op maatschappelijk
terrein verricht.
Dit was het oordeel van Van Heutz.
Dat te meer waarde heeft, omdat deze groote
Nederlander allerminst een der »onzen« is
geweest.
Met dit programpunt, dat er alvast wel wat
anders uitziet dan de anti»zendingsartikelen
van den, heer Elout verklaart het »Hbl.«
gaarne in te stemmen.
Niet alzoo de anti»zendingsmenschen.
Men weet, hoe die redeneeren
«Laat elk toch z'n eigen godsdienst, als»ie
daar gelukkig mee is en dring hem niet iets
vreemds op, dat het volk niet eigen is
Laat de Baliërs hun pracht»religie.
En de Toradjo's de bange vrees voor de
geesten der vaderen 1
Hierop antwoordt het »Hbl.«
Diezelfde menschen, die het»laseinjeder
selig werden nach seiner Facon« laat ieder
op z'n eigen manier zalig worden voor»
staan, zullen vermoedelijk, wanneer zij zich
van hun plicht als mensch bewust zijn, het
bijgeloof in eigen kring zoo krachtig mo»
gelijk onderdrukken, juist als bedreiging
van het geluk der betrokkenen. En toch
zouden zij in verre streken, waarvoor zij
ook medeverantwoordelijk zijn, het bijgeloof
tot religie verheven gehandhaafd willen zien,
ter bestendiging van het geluk dier men»
schen
Men kan zich van dat »geluk« wel eenige
voorstelling maken, wanneer men denkt aan
de voortdurende vrees, waaronder die lieden
met het oog op de hen te allen tijde be»
lagende geesten gebukt gaan, aan grappen»
makerijen, zooals het koppensnellen, die zij
aan hun godsdienst hebben te danken.
Ontnéémt de Zending »geluk«?
Of bréngt en bevordert zij het
Die vraag wordt nu nagegaan.
Natuurlijk, dat hebben we in een liberaal
blad niet te wachten, is hier geen sprake van
«geestelijk*, maar alleen van «stoffelijk geluk«.
DusBrengt de Zending de menschen, waar
zij het volksleven beheerschen gaat, maat»
schappelijk vooruit of achteruit?
Welnu, laat de praktijk spreken.
Dat doet ook het Hbl.men leze
In «Mijn ambtelijk verleden«, een auto»
biografie van den oud«gouverzeur van Su»
matra's Westkust, den heer De Munnick,
die in zijn 36»jarige Indische loopbaan, ook
het bestuur over Menado had gevoerd, kan
men het volgend getuigenis aantreffen
«Toen ik in Mei 1883 te Menado kwam,
was de zending nog geen 60 jaar in de
Minahassa werkzaam, en als gewezen resi»
dent van Ternate de met de Minahassers
stamverwante Alfoeren van Halmaheira ken»
nende, was het groote verschil in beschaving
van deze twee volken voor mij recht dui»
delijk, vervulde hetgeen ik in de Minahassa
zag, mij met eerbied voor het werk der
zendelingen. Zij hadden in dat betrekkelijk
korte tijdsverloop wonderbaar veel tot stand
gebrachteen in beschaving zeer achterlijk
heidensch volk opgeleid tot het nu meest
ordentelijk, meest beschaafde ras van onzen
Archipel*.
Schooner getuigenis, en dat nog wel van
iemand die wat zijn beginsel betreft, «neu»
traal* tegenover de Zending staat, zal wel
zelden gegeven zijn.
Sjc
"5c
Rest dan nu nog deze vraag
Dit geldt wèl voor primitieve streken, maar
geldt dit nu ook voor het Hindoeïsme op
Bali en voor den Islam.
Eerst dan de kwestie van Bali.
goedschiks plaats, omdat er te velen
belaDg hebben bij het voortbestaan
Daarvan zegt het Hbl.
Uit ethnographisch oogpunt merkwaardig,
als eenling op zijn gebied in den archipel,
heeft Bali die merkwaardigheid, een eigen
cachet, kunnen behouden door de jarenlange
onafhankelijkheid, waarin het werd gelaten.
Maar daarvan maakte het een zoodanig ge»
bruik, dat zelfs een Van Kol, na een bezoek
aan het eiland, schreef, het een zegen voor
het land te zullen heeten, indien het goed»
schiks onder ons rechtstreeks bestuur zou
kunnen worden gebracht in het werkelijk
leven hebben zulke dingen echter helaas
nimmer
zijn, die
van oude, rotte toestanden.
^elnu, Bali is sinds eenige jaren onder
rechtstreeksch bestuur, èn zegt het Hbl.
als wij nu de Zending beletten er te werken
dan gaat de Islam het doen
Islam dus dan Christendom.
Wel, zegt het Hbl. ronduit
En de keuze tusschen Islam, ondanks zijn
mogelijke evolutie, en het Christendom is
voor ons niet moeilijk. Wij houden het bij
het zekere voor het onzekere.
Wij achten het bovendien niet uitgesloten,
dat het Balische volk, met behoud van
eigen karakter, zich, naar het voorbeeld van
zending of missie, de sociale eigenschappen,
aan de christelijke opvattingen ontleend, zal
weten eigen te maken, waardoor het de ge»
schiktheid zal verwerven voor de moderne
samenleving.
Als hiermee «zeker iemand* niet een ge»
voelige tik op z'n vingers heeft gehad, dan
weten wij er niets meer van 1
40 cent per regel.
veroorzaakt Slapeloosheid, maakt Benauwd
en Onrustig. Mijnhardt's Zenuwtabletten
maken Kalm en geven U een Verkwikkenden
slaap. Buisje 75 c. Bij Apoth. en Drogisten.
VERGADERING van den Gemeente»
raad van MIDDELHARNIS op Vrij»
dag 24 Juli des nam. half 3 uur.
De Voorzitter, Burgemeester den Hollander
opent de vergadering met gebed, waarna de
notulen der laatste ledenverdering worden
voorgelezen en onveranderd worden vastge»
steld.
De heer DORSMAN (Volksbelang) vraagt
voortaan de namen der tegenstemmers ook
te notuleeren.
De SECRETARIS verzoekt dan duidelijk
het vóór en tégen te laten hooren.
Enkele ingekomen stukken worden ter ken»
nis der vergadering gebracht.
Het verslag van den toestand der gemeente
over 1924 ligt voor de raadsleden ter visie.
De kas van den gemeente=ontvanger is na»
gezien en in orde bevonden. In kas was
f 14678,94.
Van de Kroon is bericht ingekomen dat het
besluit van Ged. St. inzake de forenzen«aan»
slag dezer gemeente tegen den heer A. A.
Mijs te Sommelsdijk, tegen welk besluit de
Raad in beroep gegaan was, wordt gehand»
haafd, daar niet vastgesteld is dat ae heer
Mijs, als directeur der N. V. Palland»polder
meer dan 90 dagen in deze gemeente werk»
zaam is.
De heer Jüch vraagt van den grond naast
zijn woning 3l/2 Roede te mogen koopen voor
den bouw van een winkel.
B. en W. stellen voor daarop thans niet in
te gaan, doch af te wachten tot beslist kan
worden wat het beste met dezen grond gedaan
kan worden.
De heer Geelhoed vraagt 625 M2 in erf»
pacht beneden aan het Zandpad bij het Geref.
Weeshuis.
B. en W. stellen voor dit toe te staan onder
voorwaarde dat de grond vóór 1 Jannuari 1927
bebouwd is.
De heer DORSMAN vraagt of het niet beter
zou zijn dien grond beschikbaar te houden
voor de toekomstige uitbreiding der gasfabriek.
De VOORZITTER meent dat de fabriek in
elk geval zóó ver niet behoeft te worden
uitgebreid.
Conform het voorstel B. en W. wordt met
algemeene stemmen besloten.
De H.H. Langbroek en v. Hulst vragen
958 M2 in erfpacht voor den bouw van ar»
beiderswoningen.
B. en W. stellen voor dit te geven mits de
grond vóór 1 Jan. 1927 bebouwd is. Met al»
gemeene stemmen wordt aldus besloten.
De heer W. J. Nijgh vraagt 528 M2 in erf»
pacht, ook dit wordt toegestaan. Vóór 1 Juli
1926 moet het bebouwd zijn.
De heer J. Dame vraagt 397'/4 M2 (naast
de woning van den heer Koert) en krijgt dit
onder dezelfde voorwaarde.
In geheime vergadering worden de sollici»
tatie»stukken besproken voor de benoeming
van een onderwijzer met verplichte hoofdacte
aan de meisjes»school.
Daarna wordt benoemd de heer Jan Hek»
man te Goedereede met 10 stemmen en 1 stem
op den heer W. F. Carrière te Nieuwe Tonge.
Enkele wijzigingen van de gemeente»begroo»
ting worden toegestaan.
Op haar verzoek wordt eervol ontslag ver»
leend aan Mej. Rooij, onderwijzeres aan de
jongens»school. B. en W zullen den datum
van ingang nader vaststellen.
Besloten wordt een geldleening aan te gaan
tegen 5J2 tot dekking der kosten voor het
noodslachtingsgebouw.
De heer DORSMAN meent dat het wel
tegen 5 °/o kan.
De VOORZITTER zegt toe het op de goed»
koopste wijze te zullen klaarspelen.
Aangeboden wordt de gemeente»rekening
dienst 1924, welke sluit met een goed slot
van f 7300.
De H.H. Krijgsman, Dorsman en Esselink
zullen haar nazien evenals de begrooting 1926.
De rekening en dg, begrooting der «Instel»
lingen van Weldadigheid* zullen worden ge»
controleerd door de H.H. Koote, Nipius en
Struijk.
Tot lid van de commissie der gasfabriek in
de vacature de Ruiter wordt benoemd met 6
stemmen de heer Koote, de heer Esselink had
1 stem en de heer A. Tiggelman 3 stemmen.
Betreffende het ingekomen adres der be»
woners van de Nieuwstraat inzake rioleering,
deelen B. en W. mede dat gebleken is dat 10
personen niet en 19 personen wél genegen
zijn op de rioleering aan te sluiten. Hierin
ligt een groot bezwaar en het is gewenscht,
dat de personen in kwestie zich nog eens be»
denken, daar, wanneer niet allen aansluiten,
het een blijvende verontreiniging is. De kos»
ten der rioleering worden begroot op f 1925.
De heer DORSMAN vindt het gewenscht
dat in de kosten voor die personen die het niet
betalen kunnen, de gemeente bijspringt.
De VOORZITTER meent ook dat het dien
kant op moet, wil er iets van komen.
Met algem. st. wordt besloten deze zaak
verder af te wikkelen
B. en W. stellen voor den weg aangelegd
op het binnenpad wegens zijn beplanting
»Hoflaan« te noemen, wat met algem. st. wordt
goedgekeurd.
B. en W. vragen machtiging tot publieken
verkoop van de afbraak der woning van wij»
len den heer de Ruiter.
De heer DORSMAN is tegen zulk een over»
haasting.
Wethouder VROEGIN DE WEI J (A..R vindt
het ook beter den verkoop nog wat aan te
houden, misschien kan het voordeeliger ver»
kocht worden, wanneer later blijkt wie er het
meeste aan beeft.
Na breede bespreking wordt besloten tot
verkoop over te gaan.
In verband hiermede wordt nog eens bespro»
ken het verzoek van den heer Jüch.
Wethouder VROEGIN DE WEIJ betoogt, dat
de bedoeling van de afbraak geweest is een
goeden ingang in de Nieuwstraat te krijgen.
Daarbij zou een gedeelte van den grond be»
stemd worden voor een huisje voor nachtwacht
of politie. Nu er een verzoek is om dien grond
te koopen kan hetzelfde hoekje ook worden
uitgegeven.
De heer DORSMAN zet uiteen hoe heter
in de toekomst wel zou kunnen worden, mis»
schien moet er nog wel meer worden wegge»
broken.
De heer KRIJGSMAN (A.»R.) vindt dit
toekomstmuziek, waarom zou die 3'/2 M.
grond niet verkocht kunnen worden
De VOORZITTER zegt dat de heer Jüch
bereid is den gevel te laten opknappen voor
eigen rekening wanneer hij daarvoor het
strookje grond krijgt.
De heer NIPIUS (gemeentebelang) gelooft
dat de heer Jüch verplicht kan worden dezen
gevel toch in orde te laten maken, 't zelfde
is eens het geval geweest met een woning van
wethouder Zaaier.
Wethouder ZAAIER (Lib.) merkt op dat
hij toen f 30 subsidie van de gemeente kreeg,
maar dien gevel zag er ook veel slechter uit.
De VOORZITTER brengt in stemming of
het verzoek van den heer Jüch thans in be»
handeling zal komen ja, dan neen. Tegen het
in behandeling nemen blijken de H.H. Dors»
man en Esselink te zijn.
Dan brengt de VOORZITTER in stemming
of de heer Jüch den grond koopen kan. Met
6 tegen 5 stemmen wordt, besloten den grond
niet te verkoopen aan den heer Jüch. Tegen
stemden de H.H. Dorsman, Esselink, Zaaier,
Nipius, Slik en Slis.
De heer SLIK wil het doorrijden van den
Nieuwstraat van één zijde verbieden en de
hekjes in die straat laten verwijderen.
Wethouder VROEGINDEWEIJ wijst er op
dat dit besluit het kwaad slechts zou ver»
plaatsen. De Nieuwstraat is de doortocht naar
het Westen, wanneer alle vervoermiddelen
moeten omrijden, komt men elders met aller»
lei hoekjes en bochtjes in aanraking. Dit zou
dan het vervoer niet alleen stremmen maar
ook een nieuw gevaar scheppen.