COLUi, iio. 1 uan Ujsl ll De fflnlireuolulionaire Mi DERDE BLAD H. COLIJN Zaterdag 27 Juni 1925. No. 3132, Wie met ons de Revolutie wil bestrijden, werft stem men voor den man, die in de eerste plaats van die zijde wordt aangetast, voor No. 1 van Lijst 27, de Antirevolutionaire lijst, en STEMT den Heer Zit niet stil, werft, doet het, doet het NU Minister COLIJN Broeders op Flakkee! Als Links Wint? No. 1 van LIJST 27. Moeten onze vrouwen gaan stemmen H. COLIJN Wij eilandbewoners zijn een eigenaardig slag volk. Wij hebben een eigen volksaard. Van oude dagen af zijn wij bekend als een volk dat in zijn meerderheid vroeg naar God en zijn dienst. Een heele reeks van rechtzinnige Geref. Predikanten hebben de Herv. Kerk op ons eiland gediend en met massa's toog het een» voudige volk des Zondags op naar het bede» huis om, evenals onze voorvaderen, God in waarheid en oprechtheid des harten te dienen. Wel hebben we vroeger een tijd gehad dat het Liberalisme den toon aangaf, dat was in den tijd der zeventiger en tachtiger jaren der vorige eeuw. Men leefde onder het Liberale dwangjuk. Door een onrechtvaardige regeling was toen het eenvoudige volk uitgesloten van het kiesrecht. De groote heeren beslisten op de sociëteit in welke richting ons volk gere» geerd zou worden, men wilde toen alles Li» beraal maken. De Godsdienst werd geweerd uit de School en uit het staatkundig leven, men wilde wel den eenvoudigen menschen hun godsdienst laten, als zij zich daarmede in vroom mediteeren dan maar terugtrokken in hun binnenkamer. Dat God zijn ordinantiën schonk, óók voor het staatkundige leven, werd door hen in woord en practijk zeer beslist ontkend. Het was dan ook geen wonder, dat ons Waarheidslievend en Vrijheidsminnend Flak» keesche volk, zich noode kromde onder dat juk en zon op middelen om zich vrij te maken. En als dat liberalisme trachtte ook de Kerk in te dringen, om daar de macht in handen te krijgen, was straks het pleit beslecht. Met de uitbreiding van het kiesrecht, door onze A.»R. voormannen steeds bepleit, kregen de eenvoudige belijders ook het stembiljet in handen eD dit beteekende de ondergang van het Liberalisme. Men voelde waar het om ging en de een» voudige bevolking besefte dat de Eere Gods op 't staatkundig terrein in 't gedrang was. Naar die beginselen wilde men zelf leven en men wilde die beginselen ook verheffen voor het publiek terrein des levens. Daarom vond onze A.»R. Partij aansluiting aan onzen volksaard. De meerderheid onzer bevolking was in den grond der zaak A.»R. Op het tegenwoordig geslacht rust thans de taak het pand, door die oude strijders ons nagelaten, te bewaren. Laten wij nu allen schouder aan schouder staan om weer dien» zelfden strijd te voeren tegen ongeloof en Godverzaking. Op iedere plaats van ons eiland concentreert zich de strijd om enkele zaken, wij willen die even aanstippen. Allereerst Ouddorp Daar is door geimporteerde krachten, een strijd ontbrand welke zich voortgezet heeft in de gelederen van de oude trouwe strijders van ons A.R. beginsel, zoodat een deel zich afgescheiden heeft van de A.R. kiesvereen. en in een Herv Kiesvereen. zich organiseerden welke bij de vorige stemming zijn steun gaf aan de S. G. P. Het blijkt, dat men thans die fout gaat inzien. Maar alleen intensieve arbeid, welke zich aanpart aan de historie van Ouddorp kan de breuk genezen, en het misverstand dat bij een groot deel der Ouddorpsche broederen bestaat wegnemen Misschien dat het woord door Ds. v. Grie» ken te spreken aan den avond voor de stem» ming, onder Gods zegen daartoe strekken moge, wij zullen het hopen. Wij hopen en bid» den dat Ouddorp zijn oude traditie zal hand» haven. Goe ree Is jarenlang het liberale bolwerd van flakkee geweest, het eenige lichtpunt dat de oude Liberalen tegenglansde, doch die glans is reeds lang verdwenen bij de Kamerverkiezing in 1922, bracht Goeree 129 stemmen uit voor den Vrijheidsbond en 142 A.R. de rest der stemmen was verdeeld tusschen de verschillen» de kleine partijen. Ook daar is na hardnekkigen tegenstand het Liberalisme geslagen. Laten onze A R. broederen daar, vooral nu zij zulk een kostelijk pand bezitten in de Christelijke School, ook werken, om bij het eenmaal verkregen resultaat niet tevreden neer te zitten, maar in getrouwheid arbeiden aan de verbreiding van ons zoo heilig en dierbaar beginsel. In Stellendam staat onze A.R. Kies Vereen, ongetwijfeld voor groote moeilijkheden, want hier bestaat de groote dwaling dat A R. is Geref. en C H. is Ned. Herv. een dwaling welke zoo groot is, dat onzt, "*R. niet mogen rusten voor en aleer zij geheel en al weggenomen is. Lohman de stichter C. H. Partij was lid der Geref. Kerk in den Haag, en telt onze A.R. Partij niet tal van eminente mannen die lid zijn der Herv. Kerk Onze partij vraagt niet van welke Kerk wij lid zijn Zij wil ieder Kerkelijk volkomen vrij laten, aoch wil alleen opkomen voor de volstrekte Souvereiniteit Gods ook op het staatkundig terrein des levens. Ieder die de A.R. beginsels onder» schrijft in welk kerkverband hij ook staan moge, vindt zijn plaats in de A.R. Partij. Melissant Was vroeger de meest A R. plaats van ons eiland waar een opgewekt leven heerschte. Zouden daar de broederen bij de eerste liefde blijven staan, ja zou zelfs veler liefde ver» koud zijn? Wij vinden daar nu vier partijen. A.R. S. G. P. Rechts Plattelanders en C. H. wat een verbrokkelingWat een zonde tegen den wil van onzen Heiland, Die bad »Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij Vader in Mij, en Ik in U. (Joh. 17 21 Gevoelt men dan niet in Melissant dat het zoo niet mag en niet kan, want door zoo'n tweespalt kan onzen God niet verheerlijkt worden. Stelt toch, bidden wij U, het natuurlijke niet voor het Geestelijke, maar bidt veeleer om Genade van God te mogen ontvangen, om waardig geacht te worden, Getuigen te zijn van Zyn Naam. Herkingen Is meermalen genoemd het Mekka van de S. G. P. in hoeverre dit waar is weten wij» niet, wel weten wij dat er door de Herking» sche broeders hard gewerkt wordt om de S G. vesting te veroveren. De schitterende rede van den Heer den Ouden, waarin de armoede en onwaarheid der S. G. werd aangetoond, is ingeslagen in Herkingen, moge zij rijk vruch» ten afwerpen voor het oude A.R. beginsel. Dirksland Dat is het meest A.R. dorp uit ons eiland. Moge zij in organisatie hun kracht blijven zoeken, want alleen van het georganiseerde leven, kan een geconcentreerde kracht, uit» gaan. Vooral voor de jonge Garde is dit noodzakelijk. N. Tonge Kan zijn oude roem handhaven, als alle man daar werkt met uiterste krachtsinspanning en als de Kies»Vereen, maar voortgaat den weg af te bakenen voor haar leden. Dan hebben wij hoop dat velen gedrongen zullen worden, om de oude traditie te handhaven en over» wegend A.»R. te stemmen. O. Tonge Bezit pas zijn Christelijke School. Dat ge» tuigt van leven, van groei, laten onze broe» ders zich ook daar eensgezind om het A.»R. vaandel scharen, want alleen in eensgezind» heid ligt kracht en sterkte. De bevolking is overwegend orthodox en gaat Zondags getrouw op onder de prediking des Woords. Helpt ons dan, bidden wij U, tegen den wassenden stroom van ongeloof en Revolutie een dam op te werpen. Onze partij is de principieele tegenstandster van de Revolutie, omdat zij tegenover dezen geest uit den af» grond het Evangelie stelt. Beseft den ernst van de toestand en stemt A.«R., maar organiseert U ook A.»R. Ooltgensplaat Bezit een opgewekt partijleven. Toch mag men ook daar wel degelijk steeds voortgaan om de Kiezers voor te lichten tegen de af» brekende critiek der S. G. P. Doch wij weten dat de leiding daar in zeer goede handen is. Den Bommel. Onze partij verkeert hier in geen gemakke» lijke positie, de gevaren dreigen van verschil» lende kanten. Laat men echter bedenken dat zoowel Patroon als Arbeider, Ned. Herv. of Geief., wij allen één moeten zijn in liefde tot ons beginsel. Trek daarom broeders, gezamenlijk op, om den gemeenschappelijken vijand, n.l. het ongeloof, te bestrijden, niet in eigen kracht, want dan zult ook gij niets vermogen. Stad aan het 't Haringvliet. Hier schijnt onze partij op een vaste basis te staan toch mag men daarop niet gerust zijn. Alles in ons moet er op gericht zijn, om het goede in ons volksleven te doen ont» plooien, tot Eere Gods. Daarom moet de kies» vereen, een voortdurende intensieve propa» ganda voeren, om verkeerde denkbeelden uit te wisschen en de goede aan te kweeken en op te bouwen, omdat steeds meerderen daar» door gedrongen moge worden zich bij ons te scharen. Middelharnis. De hoofplaats van het eiland. Daar strijden enkele partijen om den voorrang, wel is onze partij nog de sterkste, doch zal dit zoo blijven dan zal er krachtig gewerkt en krachtig de lijn der organisatie vastgehouden moeten wor» den, opdat daardoor de groeiende S. D. A. P. en S. G. P. en Plattelanders bestreden kunnen worden. Gebruikt Uw kracht broeders alleen tegen den gemeenschappelijken vijand en be» strijd hem zoo, dat onze God er door ver» heerlijkt worde. Sommelsdijk. De plaats waar het Liberalisme geslagen werd in zwaren en harden kamp, een andere vijand de S D. A. P. bedreigt de veste, daar» tegen moet alle krachten gemobiliseerd worden. Ieder die bukt voor Gods Woord, die opgaat onder de prediking van den rechtzinnigen Predikant behoort bij de A.»R. partij. Hard, zeer hard moet daar gewerkt worden tegen de S. D. A. P. en laten onze broeders daar begrijpen dat alleen de A.»R. partij het ware en juiste cement levert om een sterkte te bouwen tegen den gemeenschappelijken vijand. Zij staat in de vuurlinie. Zjj plaatst zich geheel en al op Gods Woord. Ten slotte kiezers van dit eiland 1 De strijd gaat om onze traditie en »nze volkszeden te handhaven naar het Woord Gods. Steunt ons allen in dien kamp. Betoond U werkers maar bovenal bidders voor Land en Volk, doch bedenkt dat God alleen dan onzen arbeid zal bekroonen met Zijn Zegen, als wij er ook voor werken. Laat ons dan arbeiden I D. Dan moeten zij eerst van 40 opklimmen tot 52. Wie gelooft dat? Maar goed, stel dat 't geschiedt. Dan krijgen zij in de Kamer een meerder» heid die notabene bestaat uit Communisten Plattelanders Vrijheidsbonders Vaderlandsch verbond Socialisten en Vrijzinnig Democraten. Wat moet nu toch Wijnkoop of Lou de Visser met Braat samen gaan werken. Wat zullen de plattelanders een broederlijke meer» derheid vormen met de rooden 1 enz. enz. Maar ,t gekste komt nogl De linksche partijen zijn bovendien inwendig verdeeld. Dat het bij de Communisten een rommeltje is weet ieder. Wij Ant Rev. zeggen altyd dat by links ontb ndende factoren werken. Ziet eens bij de uiterst linkschenbij de Communisten Die verkankeren elkaar al. Wat zullen ze dan de andere doen. Het communisme is de party der ontbinding, wat ze zelf dan ook in hun partijleven dui» delijk demonstreeren. Met de plattelanders staat het al niet veel beter. Dit belangengroepje van 2 man is ook al uit elkaar gevallen. Ook de vrijheidsbonders zijn inwendig ver» deeld. Het Vaderlandsch vei bond scheidde zich al af, En wat overbleef is niet meer van Tot hoofdleeraar aan de vioolklasse van het Conservatorium voor Muziek te Rotterdam, is benoemd de heer Francis Koene, le con» certmeester van het Utrechtsch Stedelijk Orkest Dresselhuis gediend. Vandaar dat den Haeg met een nieuwen man uitkomt,, evenzoo Rot terdam, evenzoo Amsterdam. De geur is er af. Geen wonder, De liberalen gaan er overal tusschen uit. In Engeland, in België, in Hol» land ook. Wat moet nu zulk een inwendig verdeeld hoopje in de kamer doen IJveren voor het Staatspensioen I O, tragiek van het levende Vrijheidsbond zet Staats» pensioen in haar program om de arbeiders te lokken Resultaat is dat de arbeiders toch geen Vrijheidsbonder nemen, terwijl de eigen» lijke Vrijheidbon der, de intellectueele Liberaal, de Kapitalist niets_ van Staatspensioen wil we» ten. Geen groep in ons Vaderland die zoo de kunst verstaat zich bij allen onaangenaam te maken en vooral en daar komt 't thans op aan inwendig verdeeld. Met de Socialisten staat het met de inwen» dige verdeeldheid net eender, al hebben die de handigheid gehad de strijdbijl tot na de verkiezingen te begraven. Want ieder die op de hoogte is weet waarin die verdeeldheid bestaat. Die demonstreert zich het beste in de jongste uitlatingen van Troelstra. Bij zijn afscheid in de Kamer hengelde hij naar de gunst van de RoomscheD, om met hen langs wettigen weg samen te gaan regee» ren en een poosje later houdt diezelfde Troelstra een speech waarin hij zegt, ook al komen wij aan dé Regeering, dan wordt toch de zaak op dezelfde voet voortgezet (ook niet hoopvol 1) en voegt hij er aan toe »het gaat zoo langzaam«. Daar had je weer een zinnen op de revolutie. Welnu, zoo zit heel de S D.A P. in mekaar. Eensdeels willen zij langs wettigen weg, en de anderen willen een revolutie. Troelstra heeft de gave beide deelen van de partij om beur» ten tevreden te stellen. Vandaag is het langs parlementaire weg en morgen is het weerde boel moet op stelten. Hij weet het zelf ook niet. Maar hij weet door twee tegenstrijdige stelsels te verdedigen de boel bij elkaar te houden. Natuurlijk komt die groote inwendige ver» deeldheid straks openbaar. Dit lijkt ons ook de reden waarom men nog steeds geen nieuwe leider heeft weten te vinden. Het beste is dat zij er weer een krijgen die beide groepen weet te bevredigen, door wat in en uitpraten. Die man is nog niet gevonden. Is er ook nog niet De keuze zal straks moeten vallen en dan zijn de poppen aan het dansen. Hiermede hangt samen een ander punt waarop rood verdeeld is, n 1. de vraag Wie zal de macht eigelijk hebben, de politieke partij of de Vakvereeniging. Ook daarover brandt het twistvuur. Dus: inwendige verdeeldheid Stel nu dat Links wint Wat dan Dan krijgt ge een meer» derheid die uit partijen bestaat die onderling niets van elkaar willen weten (behalve de Soc. Dem. en de Vrijz. Dam terwijl die partijen bijna ieder voor zich ook weer inwendig ver» deeld zijn. Dit brengt een uiterst zwakke re» geering en dat beteekent schade voor ons volk Als links wint krijgen we een hopeloos ver» deelde Tweede Kamer. Dit mag nie.t Dus stemt Rechts. Daar zit regeerkracht. Stemt dien niemand regeerkracht ontzegt en van wien zelf Dresselhuis nog wel in dezen verkiezings» tijd verklaard heeft, dat hij (Colijn) een hoog» staand man was een sieraad voor elk Kabinet. van den Apostel Paulus geldt hier: Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Wacht U ervoor om met dit woord Gods voor oogen de uitspraak van uw gemoed aan een ander op te dringen. Dan ook zondigt ge In de tweede plaats moet er de aandacht op gevestigd, dat men voor een uitspraak der consciëntie houden kan, wat inderdaad met de sprake Gods in het hart toch werkelijk niets te maken heeft. Wat slechts vrucht is van verstandig, of ook wel onverstandig overleg. De consciëntie kan ook dwalen. Of zoo al de consciëntie niet, dan kan wat men voor een uitspraakder consciëntie houdt een dwaling zijn. Bij voorbeeld 1 Wanneer iemand niet uit anarchistische, revolutionair politieke overwe» gingen, maar uit regilieuze gemoedsstemming gelooft dat de landsverdediging strijdig zou zijn met het gebodGij zult niet doodslaan, of met het woord uit de BergredeIk zeg u dat gij den booze niet wederstaat, dan dwaalt zulk een consciëntie. Al gaat de overheid krachtens antirevolutionair beginsel, zelfs voor zulk een dwalende consciëntie uit den weg Hoe staat het nu met den stemplicht? Nog nimmer heeft iemand uit de Heilige Schrift kunnen aantoonen, dat deelneming aan de verkiezing door de vrouw zonde zou zijn. De A R. Partij heefi het ook nimmer zoo bezien. In haar program van actie voor de stembus van 1918 schreef zij Blijkt het vrou» wenkiesrecht niet langer naar den eisch van ons Program van beginselen te keeren, dan wake de A. R Partij er tegen, dat dit af te keuren kiesrecht niet aan een bevoorrechte klasse wordt toegekend, maar doe ze den eisch gelden, dat ook hier als regel doorga, wat als regel geldt bij den man. Het is duidelijk, dat toen reeds de A. R. Partij, kwam het vrouwenkiesrecht er tegen haar begeeren en zonder haar medewerking, de vrouwen zou opwekken er dan gebruik van te maken. Om dan met haar stembiljet, door de Over» heid daartoe geroepen, te getuigen van den Christus en tegen het getuigenis, dat zou uit» gaan van het stembiljet der vrouw van andere levensbeschouwing. Zoo schreef ook reeds in 1917 Dr. Kuyper in De Standaard, dat het gebruik maken van het stembiljet door de vrouw niet als zonde mocht worden gebrandmerkt. Waarom is de A.R. Partij dan tegen het vrouwenkiesrecht Omdat het strijdt tegen de orde, die God in Zijn schepping heeft gelegdstrijdt tegen de eerepositie, die hij de vrouw heeft gegeven. Maar is dan wat tegen Gods ordening in» gaat geen zonde Ook hier beslist weer de vraag der oogen» blikkelijke omstandigheden. De mensch óók de vrouw heeft een strijd op aarde. Den strijd tegen de geestelijke boosheden in de lucht. In onzen tijd op het terrein der poLtiek tegen de geesten van ongeloof en revolutie en ongodisterij. Nu geeft God ons in Zijn wijsheid de middelen om dien strijd te voeren. O, zeker, Hij heeft ons niet noodig Hij is machtig om buiten ons rechtstreeks in te grij» pen. Maar hij wil zich van ons bedienen. Het vrouwenkiesrecht is niet buiten Zijn bestel in ons land tot stand gekomen. Zou het nu niet kunnen zijn, dat Hijzelf in deze omstandig» heden onze vrouwen roept door middel van het stembiljet de machten des ongeloofs te bestrijden en voor Zijn ordinantiën te getuigen. Alles hangt hier af van de vraag, of in buitengewone omstandigheden Gods orde» ningen tijdelijk-mogen ter zijde gesteld worden om dreigend kwaad te keeren. Nu denken we hier aan een voorbeeld uit de Heilige Schrift. Naar gereformeerd belijden is het huwelijk een instelling, een Scheppings» ordinantie Gods»Het is niet goed, dat de mensch alleen zij,« «Daarom zal een iegelijk man zijn eigen vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen Maar lees nu Paulus Die trouwt, doet goed, die niet trouwt, doet beter. Hoe nu Paulus? Die trouwt, doet goed! Het zal waar zijn, Hij onderhoudt de or» dinantie Gods. En toch zegt Paulus Die niet trouwt, doet beter. Versta hem wel. In de omstandigheden, die hij voorzag, in den arbeid, die hem op de Het nieuwe Postkantoor te Utrecht wordt van beeldhouwwerk voorzien. Een dezer da» gen is een der steenen leeuwen aan den hoofdingang van zijn omtimmering ontdaan. Hierbij het kunstwerk dat eenige critiek heeft ontlokt. schouderen was gelegd, vond hij de vrijmoe» digheid om de orde Gods tijdelijk ter zijde te stellen. En het was niet eigenlijk Paulus, die dit zeide, het was de Geest Gods zelf. Immers l^5£*f^B5**Q!5?f3!55*l3!55* «treeft naar 1. Krachtig* bestriding van wat In het leven des volks de publieke eerbaar» heid aanrandt» 2. Voortgaande bezuiniging in 's Rijks dienst, in het bijzonder door reorga» nisatie en vereenvoudiging der Staats» diensten, opdat het maatschappelijk en economisch leven kunne worden ontlast van den overmatigen belasting» druk en vrijer kunne ademhalen. 3. Krachtige handhaving van de zelfstan» dige positie, welke Nederland en Indië onder Nederlandsche leiding door Gods voorzienig bestel in langdurige, historische ontwikkeling hebben ver» kregenkrachtige medewerking aan alle maatregelen, die in het volkeren» verkeer de heerschappij van het recht kunnen bevorderen en dientengevolge den oorlog beteugelenmitsdien be» houd eener eigen weermacht in Neder» land en Indië, zooals die uit nationaal en internationaal oogpunt is vereischt, met besliste afwijzing van eenzijdige nationale ontwapening. te verwachten, dat als de vrouwen van Chris» telijke levensovertuiging in massa den stem» plicht verzuimen, de vrouwen der linkerzijde Nederland en Oranje zullen overleveren aan Revolutie en Ongeloof. R. A. d. O. Het is Minister Colijn gelukt, wat voor zijn optreden niet mogelijk werd geacht, om 's lands financiën in één jaar tijds in even» wicht te brengen. Zelfs de sociaaldemocratische wethouder van financiën van Amsterdam Wibaut moest, hoewel schoorvoetend, toegeven dat zulks een goed werk is geweest. Wie de ellende in de omliggende landen met lage valuta nagaat, weet welk een wel» daad daarmee alleen al is gedaan. Nog is de zaak niet geheel in orde en ook voor de volgende jaren heeft ons land een man als Minister Colijn nog te zeer van noode, om hem te kunnen loslaten. Dat beseft men vrijwel. Weet men ook dat het aan de militiewet» Colijn en aan diens optreden in 1914 voor een groot deel te danken is, dat ons leger bij de mobilisatie in den weg der mid» deien in staat was, de neutraliteit te handha» ven Weet men ook, dat in 1918 toen de eco» nomische crisis op 't hoogst was, het toen Colijn, als Voorzitter der Economische Com» missie gelukte van de Engelsche regeering de toezegging te verkrijgen voor onverwijlde toe» zending naar Nederland van 375000 ton broodgraan en rijst, 80000 ton olie en vetten, 45000 ton Chilisalpeter, 90000 ton phosphaat, 45000 ton pyriet en 300000 ton mais voor veevoeder. Juist toen hij deze toezegging voor elkaar had, vernam hij de revolutionaire poging in Ne» derland en snelde daarop onverwijld over Frankrijk, België en Zeeuwsch»Vlaanderen, zonder paspoort of indentiteitsbewijs ja bijna zonder valies bij zich, naar Vlissingen, om zich met onverschrokken moed ter beschik» king der Regeering te stellen ter mede»voor» koming van de aangekondigde Revolutie. Wat heeft deze den lande al niet bewezen door zijn optreden in de beide Koloniën Zijn laatste Ministersportefeuille van Finan» ciën spant echter de kroon en ligt nog te versch in het geheugen, om dat te kunnen vergeten. Nog is voor de toekomst een Minister van Financiën noodig, die verder het schip van Staat door de branding heenstuurt. Daarom steunt de Anti»Rev. Partij en stemt den heer Het is te begrijpen dat onder ons vrouwen zijn, die aarzelen om van het stembiljet, dat hun in de hand gedrukt wordt, gebruik te maken. Onze vrouwen doen liever niet aan politiek en laten dit terrein in vol vertrouwen aan hun mannen over. Zoo behoort het ook. «De vrouw beschouwt de gangen van haar huisen het brood der luiheid eet zij niet 1 Maar: «haar man is bekend in de poorten, als hij zit met de oudsten des lands«. Aldus zegt Spreuken 31 het ons. Maar nu moeten onze vrouwen bedenken, dat zij met te stemmen nog niet direct aan politiek doen. Wat beteekent het stemmen onzer vrouwen Ongetwijfeld 1 Ook al wordt het wetsont» werp aangenomen, dat godsdienstige bezwaren als wettige reden van onthouding verontschul» digt. Men versta dit wel. We zeggen niet, dat zij, die inderdaad in hun consciëntie gevoelen niet te mogen stemmen, zich daarover heen moeten zetten. Dat ware zonde, naar ons oordeel. Wat we bedoelen is dit: dat onze vrouwen vooreerst zich niet door anderen zullen laten voorpraten, dat de concsientie het verbiedt. Niemand mag over eens anders consciëntie oordeelen. De mensch is soms wel in staat te weten, wat zijn eigen -concsientie hém zegt, maar niet wat eens anders consciëntie dien ander gebiedt of verbiedt. Het woord al de ochritt is van uoa gegeven en is nuttig tot leering. Laten onze vrouwen dit ernstig overwegen, aleer zij lichtvaardig besluiten haar stembiljet ongebruikt te laten Ook ons parlementaire stelsel, onze consti» tutioneele regeeringsvorm zijn middelen, welke God de HEERE ons heeft gegeven om er Zijn eere in te dienen, de uitbreiding van Zijn Koninkrijk door te bevorderen en er den in» vloed van Zijn ordinantiën in ons volksleven mede te steunen. Omdat Hij ons deze middelen gegeven heeft, mogen wij ze niet ongebruikt laten, meenende dat Hij machtig is om langs anderen weg revolutie en ongeloof aan banden te leggen. Natuurlijk is Hij dat. Maar Hij werkt nu eenmaal door middelen en wil dat wij als middelen in Zijn hand zullen doen wat onze hand vindt om te doen. Langs den middelijken weg is niet anders eigenlijk t Ditwanneer de vrouw niet stemt, stemt zij toch, maar dan op de vijanden van Christus en wanneer zij wél stemt, kan ze na haar plicht vervuld te hebben, zich weer rustig aan den huiselijken arbeid begeven en de rest aan den man overlaten, zij heeft dangezorgd.dat de mannen die zich gebonden achten aan Gods Woord, in de poort kunnen spreken, of in onze westersche taal uitgedruktdat onze mannen in de politiek kunnen opkomen voor de Eere van Gods Naam en de eischen door God in Zijn Woord voor het staatkundige leven gesteld. Met te stemmen doen onze vrouwen dus niets meer dan het onze mannen mogelijk maken om te strijden in 's lands raadzalen. En zou dit in strijd zijn met Gods Woord Wij gelooven het niet. Zonder de stemmen onzer vrouwen wordt het de Christenmannen onmogelijk gemaakt

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1925 | | pagina 9