COLUi, iio. 1 uan Ujsl ll
De fflnlireuolulionaire Mi
DERDE BLAD
H. COLIJN
Zaterdag 27 Juni 1925. No. 3132,
Wie met ons de Revolutie
wil bestrijden, werft stem
men voor den man, die in
de eerste plaats van die
zijde wordt aangetast, voor
No. 1 van Lijst 27, de
Antirevolutionaire lijst, en
STEMT den Heer
Zit niet stil, werft, doet
het, doet het NU
Minister COLIJN
Broeders op Flakkee!
Als Links Wint?
No. 1 van LIJST 27.
Moeten onze vrouwen
gaan stemmen
H. COLIJN
Wij eilandbewoners zijn een eigenaardig
slag volk.
Wij hebben een eigen volksaard. Van oude
dagen af zijn wij bekend als een volk dat in
zijn meerderheid vroeg naar God en zijn
dienst. Een heele reeks van rechtzinnige Geref.
Predikanten hebben de Herv. Kerk op ons
eiland gediend en met massa's toog het een»
voudige volk des Zondags op naar het bede»
huis om, evenals onze voorvaderen, God in
waarheid en oprechtheid des harten te dienen.
Wel hebben we vroeger een tijd gehad dat
het Liberalisme den toon aangaf, dat was in
den tijd der zeventiger en tachtiger jaren der
vorige eeuw. Men leefde onder het Liberale
dwangjuk. Door een onrechtvaardige regeling
was toen het eenvoudige volk uitgesloten van
het kiesrecht. De groote heeren beslisten op
de sociëteit in welke richting ons volk gere»
geerd zou worden, men wilde toen alles Li»
beraal maken. De Godsdienst werd geweerd
uit de School en uit het staatkundig leven,
men wilde wel den eenvoudigen menschen
hun godsdienst laten, als zij zich daarmede
in vroom mediteeren dan maar terugtrokken
in hun binnenkamer.
Dat God zijn ordinantiën schonk, óók voor
het staatkundige leven, werd door hen in
woord en practijk zeer beslist ontkend.
Het was dan ook geen wonder, dat ons
Waarheidslievend en Vrijheidsminnend Flak»
keesche volk, zich noode kromde onder dat
juk en zon op middelen om zich vrij te maken.
En als dat liberalisme trachtte ook de
Kerk in te dringen, om daar de macht in
handen te krijgen, was straks het pleit beslecht.
Met de uitbreiding van het kiesrecht, door
onze A.»R. voormannen steeds bepleit, kregen
de eenvoudige belijders ook het stembiljet in
handen eD dit beteekende de ondergang van
het Liberalisme.
Men voelde waar het om ging en de een»
voudige bevolking besefte dat de Eere Gods
op 't staatkundig terrein in 't gedrang was.
Naar die beginselen wilde men zelf leven en
men wilde die beginselen ook verheffen voor
het publiek terrein des levens.
Daarom vond onze A.»R. Partij aansluiting
aan onzen volksaard. De meerderheid onzer
bevolking was in den grond der zaak A.»R.
Op het tegenwoordig geslacht rust thans de
taak het pand, door die oude strijders ons
nagelaten, te bewaren. Laten wij nu allen
schouder aan schouder staan om weer dien»
zelfden strijd te voeren tegen ongeloof en
Godverzaking.
Op iedere plaats van ons eiland concentreert
zich de strijd om enkele zaken, wij willen die
even aanstippen.
Allereerst Ouddorp
Daar is door geimporteerde krachten, een
strijd ontbrand welke zich voortgezet heeft
in de gelederen van de oude trouwe strijders
van ons A.R. beginsel, zoodat een deel zich
afgescheiden heeft van de A.R. kiesvereen.
en in een Herv Kiesvereen. zich organiseerden
welke bij de vorige stemming zijn steun gaf aan
de S. G. P. Het blijkt, dat men thans die fout
gaat inzien.
Maar alleen intensieve arbeid, welke zich
aanpart aan de historie van Ouddorp kan de
breuk genezen, en het misverstand dat bij
een groot deel der Ouddorpsche broederen
bestaat wegnemen
Misschien dat het woord door Ds. v. Grie»
ken te spreken aan den avond voor de stem»
ming, onder Gods zegen daartoe strekken
moge, wij zullen het hopen. Wij hopen en bid»
den dat Ouddorp zijn oude traditie zal hand»
haven.
Goe ree
Is jarenlang het liberale bolwerd van flakkee
geweest, het eenige lichtpunt dat de oude
Liberalen tegenglansde, doch die glans is reeds
lang verdwenen bij de Kamerverkiezing in
1922, bracht Goeree 129 stemmen uit voor
den Vrijheidsbond en 142 A.R. de rest der
stemmen was verdeeld tusschen de verschillen»
de kleine partijen.
Ook daar is na hardnekkigen tegenstand
het Liberalisme geslagen.
Laten onze A R. broederen daar, vooral nu
zij zulk een kostelijk pand bezitten in de
Christelijke School, ook werken, om bij het
eenmaal verkregen resultaat niet tevreden
neer te zitten, maar in getrouwheid arbeiden
aan de verbreiding van ons zoo heilig en
dierbaar beginsel.
In Stellendam
staat onze A.R. Kies Vereen, ongetwijfeld
voor groote moeilijkheden, want hier bestaat
de groote dwaling dat A R. is Geref. en C H.
is Ned. Herv. een dwaling welke zoo groot
is, dat onzt, "*R. niet mogen rusten voor en
aleer zij geheel en al weggenomen is.
Lohman de stichter C. H. Partij was lid
der Geref. Kerk in den Haag, en telt onze
A.R. Partij niet tal van eminente mannen die
lid zijn der Herv. Kerk Onze partij vraagt
niet van welke Kerk wij lid zijn Zij wil ieder
Kerkelijk volkomen vrij laten, aoch wil alleen
opkomen voor de volstrekte Souvereiniteit
Gods ook op het staatkundig terrein des
levens. Ieder die de A.R. beginsels onder»
schrijft in welk kerkverband hij ook staan
moge, vindt zijn plaats in de A.R. Partij.
Melissant
Was vroeger de meest A R. plaats van ons
eiland waar een opgewekt leven heerschte.
Zouden daar de broederen bij de eerste liefde
blijven staan, ja zou zelfs veler liefde ver»
koud zijn?
Wij vinden daar nu vier partijen. A.R.
S. G. P. Rechts Plattelanders en C. H. wat
een verbrokkelingWat een zonde tegen den
wil van onzen Heiland, Die bad »Opdat
zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij Vader in
Mij, en Ik in U. (Joh. 17 21 Gevoelt men
dan niet in Melissant dat het zoo niet mag
en niet kan, want door zoo'n tweespalt kan
onzen God niet verheerlijkt worden. Stelt
toch, bidden wij U, het natuurlijke niet voor
het Geestelijke, maar bidt veeleer om Genade
van God te mogen ontvangen, om waardig
geacht te worden, Getuigen te zijn van Zyn
Naam.
Herkingen
Is meermalen genoemd het Mekka van de
S. G. P. in hoeverre dit waar is weten wij»
niet, wel weten wij dat er door de Herking»
sche broeders hard gewerkt wordt om de S
G. vesting te veroveren. De schitterende rede
van den Heer den Ouden, waarin de armoede
en onwaarheid der S. G. werd aangetoond,
is ingeslagen in Herkingen, moge zij rijk vruch»
ten afwerpen voor het oude A.R. beginsel.
Dirksland
Dat is het meest A.R. dorp uit ons eiland.
Moge zij in organisatie hun kracht blijven
zoeken, want alleen van het georganiseerde
leven, kan een geconcentreerde kracht, uit»
gaan. Vooral voor de jonge Garde is dit
noodzakelijk.
N. Tonge
Kan zijn oude roem handhaven, als alle man
daar werkt met uiterste krachtsinspanning en
als de Kies»Vereen, maar voortgaat den weg
af te bakenen voor haar leden. Dan hebben
wij hoop dat velen gedrongen zullen worden,
om de oude traditie te handhaven en over»
wegend A.»R. te stemmen.
O. Tonge
Bezit pas zijn Christelijke School. Dat ge»
tuigt van leven, van groei, laten onze broe»
ders zich ook daar eensgezind om het A.»R.
vaandel scharen, want alleen in eensgezind»
heid ligt kracht en sterkte.
De bevolking is overwegend orthodox en
gaat Zondags getrouw op onder de prediking
des Woords.
Helpt ons dan, bidden wij U, tegen den
wassenden stroom van ongeloof en Revolutie
een dam op te werpen. Onze partij is de
principieele tegenstandster van de Revolutie,
omdat zij tegenover dezen geest uit den af»
grond het Evangelie stelt.
Beseft den ernst van de toestand en stemt
A.«R., maar organiseert U ook A.»R.
Ooltgensplaat
Bezit een opgewekt partijleven. Toch mag
men ook daar wel degelijk steeds voortgaan
om de Kiezers voor te lichten tegen de af»
brekende critiek der S. G. P.
Doch wij weten dat de leiding daar in zeer
goede handen is.
Den Bommel.
Onze partij verkeert hier in geen gemakke»
lijke positie, de gevaren dreigen van verschil»
lende kanten. Laat men echter bedenken dat
zoowel Patroon als Arbeider, Ned. Herv. of
Geief., wij allen één moeten zijn in liefde tot ons
beginsel. Trek daarom broeders, gezamenlijk
op, om den gemeenschappelijken vijand, n.l.
het ongeloof, te bestrijden, niet in eigen kracht,
want dan zult ook gij niets vermogen.
Stad aan het 't Haringvliet.
Hier schijnt onze partij op een vaste basis
te staan toch mag men daarop niet gerust
zijn. Alles in ons moet er op gericht zijn, om
het goede in ons volksleven te doen ont»
plooien, tot Eere Gods. Daarom moet de kies»
vereen, een voortdurende intensieve propa»
ganda voeren, om verkeerde denkbeelden uit
te wisschen en de goede aan te kweeken en
op te bouwen, omdat steeds meerderen daar»
door gedrongen moge worden zich bij ons te
scharen.
Middelharnis.
De hoofplaats van het eiland. Daar strijden
enkele partijen om den voorrang, wel is onze
partij nog de sterkste, doch zal dit zoo blijven
dan zal er krachtig gewerkt en krachtig de
lijn der organisatie vastgehouden moeten wor»
den, opdat daardoor de groeiende S. D. A. P.
en S. G. P. en Plattelanders bestreden kunnen
worden. Gebruikt Uw kracht broeders alleen
tegen den gemeenschappelijken vijand en be»
strijd hem zoo, dat onze God er door ver»
heerlijkt worde.
Sommelsdijk.
De plaats waar het Liberalisme geslagen
werd in zwaren en harden kamp, een andere
vijand de S D. A. P. bedreigt de veste, daar»
tegen moet alle krachten gemobiliseerd worden.
Ieder die bukt voor Gods Woord, die opgaat
onder de prediking van den rechtzinnigen
Predikant behoort bij de A.»R. partij.
Hard, zeer hard moet daar gewerkt worden
tegen de S. D. A. P. en laten onze broeders
daar begrijpen dat alleen de A.»R. partij het
ware en juiste cement levert om een sterkte
te bouwen tegen den gemeenschappelijken
vijand. Zij staat in de vuurlinie. Zjj plaatst
zich geheel en al op Gods Woord.
Ten slotte kiezers van dit eiland 1
De strijd gaat om onze traditie en »nze
volkszeden te handhaven naar het Woord
Gods. Steunt ons allen in dien kamp. Betoond
U werkers maar bovenal bidders voor Land
en Volk, doch bedenkt dat God alleen dan
onzen arbeid zal bekroonen met Zijn Zegen,
als wij er ook voor werken.
Laat ons dan arbeiden I D.
Dan moeten zij eerst van 40 opklimmen
tot 52. Wie gelooft dat?
Maar goed, stel dat 't geschiedt.
Dan krijgen zij in de Kamer een meerder»
heid die notabene bestaat uit
Communisten
Plattelanders
Vrijheidsbonders
Vaderlandsch verbond
Socialisten en
Vrijzinnig Democraten.
Wat moet nu toch Wijnkoop of Lou de
Visser met Braat samen gaan werken. Wat
zullen de plattelanders een broederlijke meer»
derheid vormen met de rooden 1 enz. enz.
Maar ,t gekste komt nogl
De linksche partijen zijn bovendien inwendig
verdeeld. Dat het bij de Communisten een
rommeltje is weet ieder.
Wij Ant Rev. zeggen altyd dat by links
ontb ndende factoren werken. Ziet eens bij de
uiterst linkschenbij de Communisten Die
verkankeren elkaar al. Wat zullen ze dan de
andere doen.
Het communisme is de party der ontbinding,
wat ze zelf dan ook in hun partijleven dui»
delijk demonstreeren.
Met de plattelanders staat het al niet veel
beter. Dit belangengroepje van 2 man is ook
al uit elkaar gevallen.
Ook de vrijheidsbonders zijn inwendig ver»
deeld. Het Vaderlandsch vei bond scheidde
zich al af, En wat overbleef is niet meer van
Tot hoofdleeraar aan de vioolklasse van het
Conservatorium voor Muziek te Rotterdam,
is benoemd de heer Francis Koene, le con»
certmeester van het Utrechtsch Stedelijk Orkest
Dresselhuis gediend. Vandaar dat den Haeg
met een nieuwen man uitkomt,, evenzoo Rot
terdam, evenzoo Amsterdam. De geur is er af.
Geen wonder, De liberalen gaan er overal
tusschen uit. In Engeland, in België, in Hol»
land ook. Wat moet nu zulk een inwendig
verdeeld hoopje in de kamer doen
IJveren voor het Staatspensioen I O, tragiek
van het levende Vrijheidsbond zet Staats»
pensioen in haar program om de arbeiders
te lokken Resultaat is dat de arbeiders toch
geen Vrijheidsbonder nemen, terwijl de eigen»
lijke Vrijheidbon der, de intellectueele Liberaal,
de Kapitalist niets_ van Staatspensioen wil we»
ten. Geen groep in ons Vaderland die zoo de
kunst verstaat zich bij allen onaangenaam te
maken en vooral en daar komt 't thans op
aan inwendig verdeeld.
Met de Socialisten staat het met de inwen»
dige verdeeldheid net eender, al hebben die
de handigheid gehad de strijdbijl tot na de
verkiezingen te begraven. Want ieder die op
de hoogte is weet waarin die verdeeldheid
bestaat. Die demonstreert zich het beste in de
jongste uitlatingen van Troelstra.
Bij zijn afscheid in de Kamer hengelde hij
naar de gunst van de RoomscheD, om met
hen langs wettigen weg samen te gaan regee»
ren en een poosje later houdt diezelfde
Troelstra een speech waarin hij zegt, ook al
komen wij aan dé Regeering, dan wordt toch
de zaak op dezelfde voet voortgezet (ook niet
hoopvol 1) en voegt hij er aan toe »het gaat
zoo langzaam«.
Daar had je weer een zinnen op de revolutie.
Welnu, zoo zit heel de S D.A P. in mekaar.
Eensdeels willen zij langs wettigen weg, en de
anderen willen een revolutie. Troelstra heeft
de gave beide deelen van de partij om beur»
ten tevreden te stellen. Vandaag is het langs
parlementaire weg en morgen is het weerde
boel moet op stelten. Hij weet het zelf ook
niet. Maar hij weet door twee tegenstrijdige
stelsels te verdedigen de boel bij elkaar te
houden.
Natuurlijk komt die groote inwendige ver»
deeldheid straks openbaar. Dit lijkt ons ook
de reden waarom men nog steeds geen nieuwe
leider heeft weten te vinden. Het beste is dat
zij er weer een krijgen die beide groepen weet
te bevredigen, door wat in en uitpraten.
Die man is nog niet gevonden. Is er ook
nog niet De keuze zal straks moeten vallen
en dan zijn de poppen aan het dansen.
Hiermede hangt samen een ander punt
waarop rood verdeeld is, n 1. de vraag Wie
zal de macht eigelijk hebben, de politieke
partij of de Vakvereeniging. Ook daarover
brandt het twistvuur.
Dus: inwendige verdeeldheid Stel nu dat
Links wint Wat dan Dan krijgt ge een meer»
derheid die uit partijen bestaat die onderling
niets van elkaar willen weten (behalve de Soc.
Dem. en de Vrijz. Dam terwijl die partijen
bijna ieder voor zich ook weer inwendig ver»
deeld zijn. Dit brengt een uiterst zwakke re»
geering en dat beteekent schade voor ons volk
Als links wint krijgen we een hopeloos ver»
deelde Tweede Kamer. Dit mag nie.t Dus
stemt Rechts. Daar zit regeerkracht.
Stemt
dien niemand regeerkracht ontzegt en van wien
zelf Dresselhuis nog wel in dezen verkiezings»
tijd verklaard heeft, dat hij (Colijn) een hoog»
staand man was een sieraad voor elk Kabinet.
van den Apostel Paulus geldt hier: Een ieder
zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Wacht U ervoor om met dit woord Gods
voor oogen de uitspraak van uw gemoed aan
een ander op te dringen. Dan ook zondigt ge
In de tweede plaats moet er de aandacht op
gevestigd, dat men voor een uitspraak der
consciëntie houden kan, wat inderdaad met
de sprake Gods in het hart toch werkelijk
niets te maken heeft. Wat slechts vrucht is van
verstandig, of ook wel onverstandig overleg.
De consciëntie kan ook dwalen. Of zoo al de
consciëntie niet, dan kan wat men voor een
uitspraakder consciëntie houdt een dwaling zijn.
Bij voorbeeld 1 Wanneer iemand niet uit
anarchistische, revolutionair politieke overwe»
gingen, maar uit regilieuze gemoedsstemming
gelooft dat de landsverdediging strijdig zou
zijn met het gebodGij zult niet doodslaan,
of met het woord uit de BergredeIk zeg u
dat gij den booze niet wederstaat, dan dwaalt
zulk een consciëntie. Al gaat de overheid
krachtens antirevolutionair beginsel, zelfs voor
zulk een dwalende consciëntie uit den weg
Hoe staat het nu met den stemplicht?
Nog nimmer heeft iemand uit de Heilige
Schrift kunnen aantoonen, dat deelneming aan
de verkiezing door de vrouw zonde zou zijn.
De A R. Partij heefi het ook nimmer zoo
bezien. In haar program van actie voor de
stembus van 1918 schreef zij Blijkt het vrou»
wenkiesrecht niet langer naar den eisch van
ons Program van beginselen te keeren, dan
wake de A. R Partij er tegen, dat dit af te
keuren kiesrecht niet aan een bevoorrechte
klasse wordt toegekend, maar doe ze den eisch
gelden, dat ook hier als regel doorga, wat als
regel geldt bij den man.
Het is duidelijk, dat toen reeds de A. R.
Partij, kwam het vrouwenkiesrecht er tegen
haar begeeren en zonder haar medewerking,
de vrouwen zou opwekken er dan gebruik
van te maken.
Om dan met haar stembiljet, door de Over»
heid daartoe geroepen, te getuigen van den
Christus en tegen het getuigenis, dat zou uit»
gaan van het stembiljet der vrouw van andere
levensbeschouwing.
Zoo schreef ook reeds in 1917 Dr. Kuyper
in De Standaard, dat het gebruik maken van
het stembiljet door de vrouw niet als zonde
mocht worden gebrandmerkt.
Waarom is de A.R. Partij dan tegen het
vrouwenkiesrecht
Omdat het strijdt tegen de orde, die God
in Zijn schepping heeft gelegdstrijdt tegen
de eerepositie, die hij de vrouw heeft gegeven.
Maar is dan wat tegen Gods ordening in»
gaat geen zonde
Ook hier beslist weer de vraag der oogen»
blikkelijke omstandigheden. De mensch óók
de vrouw heeft een strijd op aarde. Den
strijd tegen de geestelijke boosheden in de
lucht. In onzen tijd op het terrein der poLtiek
tegen de geesten van ongeloof en revolutie
en ongodisterij. Nu geeft God ons in Zijn
wijsheid de middelen om dien strijd te voeren.
O, zeker, Hij heeft ons niet noodig Hij is
machtig om buiten ons rechtstreeks in te grij»
pen. Maar hij wil zich van ons bedienen. Het
vrouwenkiesrecht is niet buiten Zijn bestel in
ons land tot stand gekomen. Zou het nu niet
kunnen zijn, dat Hijzelf in deze omstandig»
heden onze vrouwen roept door middel van
het stembiljet de machten des ongeloofs te
bestrijden en voor Zijn ordinantiën te getuigen.
Alles hangt hier af van de vraag, of in
buitengewone omstandigheden Gods orde»
ningen tijdelijk-mogen ter zijde gesteld worden
om dreigend kwaad te keeren.
Nu denken we hier aan een voorbeeld uit
de Heilige Schrift. Naar gereformeerd belijden
is het huwelijk een instelling, een Scheppings»
ordinantie Gods»Het is niet goed, dat de
mensch alleen zij,« «Daarom zal een iegelijk
man zijn eigen vader en moeder verlaten en
zijn vrouw aanhangen
Maar lees nu Paulus Die trouwt, doet
goed, die niet trouwt, doet beter.
Hoe nu Paulus? Die trouwt, doet goed!
Het zal waar zijn, Hij onderhoudt de or»
dinantie Gods.
En toch zegt Paulus Die niet trouwt, doet
beter.
Versta hem wel. In de omstandigheden, die
hij voorzag, in den arbeid, die hem op de
Het nieuwe Postkantoor te Utrecht wordt
van beeldhouwwerk voorzien. Een dezer da»
gen is een der steenen leeuwen aan den
hoofdingang van zijn omtimmering ontdaan.
Hierbij het kunstwerk dat eenige critiek heeft
ontlokt.
schouderen was gelegd, vond hij de vrijmoe»
digheid om de orde Gods tijdelijk ter zijde
te stellen.
En het was niet eigenlijk Paulus, die dit
zeide, het was de Geest Gods zelf. Immers
l^5£*f^B5**Q!5?f3!55*l3!55*
«treeft naar
1. Krachtig* bestriding van wat In het
leven des volks de publieke eerbaar»
heid aanrandt»
2. Voortgaande bezuiniging in 's Rijks
dienst, in het bijzonder door reorga»
nisatie en vereenvoudiging der Staats»
diensten, opdat het maatschappelijk
en economisch leven kunne worden
ontlast van den overmatigen belasting»
druk en vrijer kunne ademhalen.
3. Krachtige handhaving van de zelfstan»
dige positie, welke Nederland en Indië
onder Nederlandsche leiding door
Gods voorzienig bestel in langdurige,
historische ontwikkeling hebben ver»
kregenkrachtige medewerking aan
alle maatregelen, die in het volkeren»
verkeer de heerschappij van het recht
kunnen bevorderen en dientengevolge
den oorlog beteugelenmitsdien be»
houd eener eigen weermacht in Neder»
land en Indië, zooals die uit nationaal
en internationaal oogpunt is vereischt,
met besliste afwijzing van eenzijdige
nationale ontwapening.
te verwachten, dat als de vrouwen van Chris»
telijke levensovertuiging in massa den stem»
plicht verzuimen, de vrouwen der linkerzijde
Nederland en Oranje zullen overleveren aan
Revolutie en Ongeloof.
R. A. d. O.
Het is Minister Colijn gelukt, wat voor
zijn optreden niet mogelijk werd geacht, om
's lands financiën in één jaar tijds in even»
wicht te brengen.
Zelfs de sociaaldemocratische wethouder
van financiën van Amsterdam Wibaut moest,
hoewel schoorvoetend, toegeven dat zulks
een goed werk is geweest.
Wie de ellende in de omliggende landen
met lage valuta nagaat, weet welk een wel»
daad daarmee alleen al is gedaan.
Nog is de zaak niet geheel in orde en
ook voor de volgende jaren heeft ons land
een man als Minister Colijn nog te zeer
van noode, om hem te kunnen loslaten.
Dat beseft men vrijwel.
Weet men ook dat het aan de militiewet»
Colijn en aan diens optreden in 1914
voor een groot deel te danken is, dat ons
leger bij de mobilisatie in den weg der mid»
deien in staat was, de neutraliteit te handha»
ven
Weet men ook, dat in 1918 toen de eco»
nomische crisis op 't hoogst was, het toen
Colijn, als Voorzitter der Economische Com»
missie gelukte van de Engelsche regeering de
toezegging te verkrijgen voor onverwijlde toe»
zending naar Nederland van 375000 ton
broodgraan en rijst, 80000 ton olie en vetten,
45000 ton Chilisalpeter, 90000 ton phosphaat,
45000 ton pyriet en 300000 ton mais voor
veevoeder.
Juist toen hij deze toezegging voor elkaar
had, vernam hij de revolutionaire poging in Ne»
derland en snelde daarop onverwijld over
Frankrijk, België en Zeeuwsch»Vlaanderen,
zonder paspoort of indentiteitsbewijs ja bijna
zonder valies bij zich, naar Vlissingen, om
zich met onverschrokken moed ter beschik»
king der Regeering te stellen ter mede»voor»
koming van de aangekondigde Revolutie.
Wat heeft deze den lande al niet bewezen
door zijn optreden in de beide Koloniën
Zijn laatste Ministersportefeuille van Finan»
ciën spant echter de kroon en ligt nog te
versch in het geheugen, om dat te kunnen
vergeten.
Nog is voor de toekomst een Minister van
Financiën noodig, die verder het schip van
Staat door de branding heenstuurt. Daarom
steunt de Anti»Rev. Partij en stemt den heer
Het is te begrijpen dat onder ons vrouwen
zijn, die aarzelen om van het stembiljet, dat
hun in de hand gedrukt wordt, gebruik te
maken.
Onze vrouwen doen liever niet aan politiek
en laten dit terrein in vol vertrouwen aan
hun mannen over.
Zoo behoort het ook.
«De vrouw beschouwt de gangen van haar
huisen het brood der luiheid eet zij niet 1
Maar: «haar man is bekend in de poorten,
als hij zit met de oudsten des lands«. Aldus
zegt Spreuken 31 het ons.
Maar nu moeten onze vrouwen bedenken,
dat zij met te stemmen nog niet direct aan
politiek doen.
Wat beteekent het stemmen onzer vrouwen
Ongetwijfeld 1 Ook al wordt het wetsont»
werp aangenomen, dat godsdienstige bezwaren
als wettige reden van onthouding verontschul»
digt. Men versta dit wel. We zeggen niet, dat
zij, die inderdaad in hun consciëntie gevoelen
niet te mogen stemmen, zich daarover heen
moeten zetten. Dat ware zonde, naar ons
oordeel. Wat we bedoelen is dit: dat onze
vrouwen vooreerst zich niet door anderen
zullen laten voorpraten, dat de concsientie
het verbiedt. Niemand mag over eens anders
consciëntie oordeelen. De mensch is soms wel
in staat te weten, wat zijn eigen -concsientie
hém zegt, maar niet wat eens anders consciëntie
dien ander gebiedt of verbiedt. Het woord
al de ochritt is van uoa gegeven en is nuttig
tot leering.
Laten onze vrouwen dit ernstig overwegen,
aleer zij lichtvaardig besluiten haar stembiljet
ongebruikt te laten
Ook ons parlementaire stelsel, onze consti»
tutioneele regeeringsvorm zijn middelen, welke
God de HEERE ons heeft gegeven om er Zijn
eere in te dienen, de uitbreiding van Zijn
Koninkrijk door te bevorderen en er den in»
vloed van Zijn ordinantiën in ons volksleven
mede te steunen.
Omdat Hij ons deze middelen gegeven heeft,
mogen wij ze niet ongebruikt laten, meenende
dat Hij machtig is om langs anderen weg
revolutie en ongeloof aan banden te leggen.
Natuurlijk is Hij dat. Maar Hij werkt nu
eenmaal door middelen en wil dat wij als
middelen in Zijn hand zullen doen wat onze
hand vindt om te doen.
Langs den middelijken weg is niet anders
eigenlijk t
Ditwanneer de vrouw niet stemt, stemt
zij toch, maar dan op de vijanden van Christus
en wanneer zij wél stemt, kan ze na haar
plicht vervuld te hebben, zich weer rustig aan
den huiselijken arbeid begeven en de rest aan
den man overlaten, zij heeft dangezorgd.dat
de mannen die zich gebonden achten aan
Gods Woord, in de poort kunnen spreken, of
in onze westersche taal uitgedruktdat onze
mannen in de politiek kunnen opkomen voor
de Eere van Gods Naam en de eischen door
God in Zijn Woord voor het staatkundige
leven gesteld.
Met te stemmen doen onze vrouwen dus
niets meer dan het onze mannen mogelijk
maken om te strijden in 's lands raadzalen.
En zou dit in strijd zijn met Gods Woord
Wij gelooven het niet.
Zonder de stemmen onzer vrouwen wordt
het de Christenmannen onmogelijk gemaakt