voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden.
|00r J)en |0irèö$
Antirevolutionair
Orgaan
Drie Bladen.
No. 3132
ZATERDAG 27 JUNI 1925
40ste JAARGANG
IN HOC SIGNO VINCES
TWEEDE BLAD.
Reclames Mededeelingen.
I Profiteer van deze gelegenheid
E. IMS ZOON - HIIDDELDHS - TELEFOOIIifO.25
w. boekhoven zonen
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zend en aan de Uitgevers
Dit nummer bestaat uit
(Vervolg)
Kunnen wij noch op ons zeiven, noch
op de tnenschen vertrouwen, één is er,
met wien wij nooit beschaamd uitkomen
^van wien wij nooit te hooge verwach-
tingen kunnen hebben, 't Is God, die ons
de rijkste beloften gaf voor tijd en
eeuwigheid, en die ze in Jezus Chris
tus vervuld heeft. Die in den Zoon van
Zijn welbehagen gelooft, bouwt zijn
zaligheid niet te vergeefs op Hem. Gods
woord is vast't kan niet gebroken
worden. Nooit nemen wij te vergeefs
onze toevlucht tot Hem. Al verhoort
Hij ons gebed niet, zooals wij dat
wenschelijk achten, toch zal Hij ons
niet onthouden juist dat ons noodig
en goed is. Laat 't ons bang zijn in
het leven, geen schande zal ons weder
varen, waar wij onze hope stellen op
den God onzes heils. Die den Heere
tot zijn God heeft, zal niet ondergaan,
kan niet verloren gaan. Wat Hij beloofd
heelt zal Hij zeker doen, Hij, die alleen
de Waarachtige is.
Vertrouwt gij nog op menschen is
jw hoop voor de eeuwigheid gegrond
"op u zei ven met voorbijzien van het
werk van Christus? Ongelukkige mensch
versta, hoe het einde u beschaamd zal
maken. Beschaamdheid zal reeds in
dit leven uw deel zijn. In den dag der
benauwdheid zocht ge te vergeefs een
steun, om staande te blijven, in den
nood ziet ge U door vrienden verlaten,
alles ontzinkt U waaraan ge meendet
U te kunnen vastklemmen. En niet beter
zal 't U straks zijn in het sterven. Hoe
zult ge hiernamaals ontnuchterd worden.
Al uw gerechtigheid zal geen waarde
hebben bij God De Heere zal U ver
werpen, waar ge den Zoon ongehoor
zaam zijt geweest. Welk een gewaar
wording zal 't zijn, als wij meenen te
zullen ingaan, uit den mond van den
hoogsten Rechter te hoorengaat weg
van mij, ik ken U niet. Wilt ge niet
beschaamd worden, kus dan den Zoon,
terwijl 't nog de welaangename tijd is,
zoek door Hem verzoening met God,
want alleen, die in Hem ge.ooft, zal
niet beschaamd worden.
Dit is een heerlijke verzekering voor
een ieder, met zich zeiven en de men
schen bedrogen uitkwam. Maar 't is
ook een verzekering, die ons noodig
js, noodig vanwege ons ongeloof. Er
is zooveel, dat ons aan 't wankelen
brengt. Ach, wij durven dikwijls niet
afgaan alleen op het woord van God.
't Tegenover de stellige en plechtige
verzekeringen des Heeren maken wij
allerlei bedenkingen. Gaat ons hart
voor ons open, dan ontdekken wij niets
dat ons bemoedigen kan.
Hoeveel zonden schuilen daarin en
hoe afschuwelijk zijn zij. Wij achten
ze te groot, te zwaar om vergeven te
kunnen worden. Neen, wij kunnen voor
zulk een heilig God, die niets minder
dan heiligheid eischt, niet bestaan. En
uit kracht van de eigen gerechtigheid,
gaan wij aan het werk, om in een
andere en betere gestalte voor God te
komen en daardoor Zijn misnoegen af
te wenden. Maar al weer worden wij
teleurgesteld. Wij maken 't niet beter;
wij verderven 't eiken dag opnieuw.
Wij hooren de stem van het evangelie,
dat spreekt van een verzoend God en
van genade voor een schuldig en on
machtig zondaar. Maar nu weer heeft
ons hart allerlei bezwaren. Zouden
Gods beloften wel voor mij zijn mag
en kan ik dat heil, hetwelk God aan
biedt, wel aannemen wie verzekert
mij, dat ik mij niet iets toeëigen, het
welk mij niet toekomt Maar dan komt
er een antwoord van den hemel„Een
iegelijk, die in Hem gelooft, die zal
niet beschaamd worden". Een iegelijk,
zonder eenige beperking, wie hij ook
zij. Die tot Jezus komt, wordt niet te
schande gemaakt, ook al is hij de
grootste der zondaren. Hij wijst niemand
af, die nederig en ootmoedig zich tot
Hem wendt. Als God zelf 't niet ver
zekerde, zouden wij 't niet kunnen
gelooven.
Daarbij komen dan nog de beschul
digingen van Satan, die ons onze zon
den voorhoudt en de zwaarte onzer
gerechtigheid doet gevoelen. En wij
moesten den booze gelijk geven, 't Is
waar, wij hebben zwaar en snood ge
zondigd, van onzen kant is geen hulp
te wachten, wij moeten ons eigen dood
vonnis onderteekenen. Handelt God
met ons naar recht, 't is met ons ge
daan. Maar nu betuigt God plechtig
't is niet hopeloos, er is redding, in
dien gij gelooft in mijn Zoon, zult gij
niet beschaamd worden.
En gaan wij na, v/at ons in dit leven
treft, wat kan 't er dan donker uitzien.
Een toekomst, die ons zorg baart
krankheid, armoede, kruis, aanvechtin
gen, waaronder wij bijna bezwijken.
Waar alles ons tegen schijnt te zijn,
zuchten wijik zal nog omkomen, van
God en menschen verlaten. Maar dan
snelt de Heere in dien donkeren nacht
ons te hulp en fluistert ons in door
Zijn Geest: vertrouwt op Mij, geeft U
aan Mij over en gij zult niet beschaamd
worden. Ik zal 't zoo maken, dat ge
uit alle zwarigheid gered wordt en uw
vijand niet over U zal juchen. En als
de Heere zelf ons dat niet verzekerde,
waar zouden wij moeten heen vluchten
in smart en rouw Waar zouden wij
ons aan kunnen vastklemmen in doods
nood, als onze ziel bestormd wordt
door de vrees :k moest eens beschaamd
uitkomen In die bange ure van schei
ding, waarin wij als met één oogopslag
heel onzen weg overzien, dreigt het
gevaar, dat de hoop ons ontzinkt. Maar
de Heere ondersteunt Zijn volk en
vertroost 'i, als nij verzekert: vreest
niet, al uw zonden zijn vergeven, uw
ziel is gered van den dood, Ik zal U
niet begeven, gij die op Christus Jezus
hoopt, gij zult niet beschaamd worden
moet gij voor een heilig Rechter ver
schijning, vergeet niet er is geen ver
doemenis voor degenen, aie in Christus
Jezus zijn. Dat geve, een iegelijk, die
gelooft, moed. Hij zal niet bedrogen
uitkomen, maar ingaan in de vreugde
Zijns Heeren. Geen schande, maar eer
en heerlijkheid zal voor hem het einde
zijn.
(Slot Volgd).
Plaatselijk Nieuws»
Door toevallige omstandigheden hebben wij goedkoop gekocht een partij
Diamanten, Hingen, Broches en Dasspelden,
die wij ook weer tegen spotprijzen aanbieden.
MEN VERZUIME NIET DE ETALAGE TE ZIEN
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 -- Postbus No. 2
ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten wordt*: berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
m ■■iii,-nijw«mo=KOSa
[Romeinen 10 i 11.
«Want de Schrift zegtEen iegelijk,
die in Hem gelooft, die zal niet
beschaamd worden.«
II
SOCIALISME EN COMMUNISME.
Ja, maar moeten die nu in eenen adem
genoemd worden?
Daar is verschil tusschen I
Ja, dat weet ik.
Maar weet ge wel, dat de communisten
zich steeds beroepen en zich een verklaren
met den stichter van het Socialisme, Karl Marx
Het theoretisch stelsel van het Socialisme
komt tot hetzelfde doel als het Communisme I
Herinnert ge U niet meer, dat Troelstra in
1903 tijdens de spoorwegstaking het gezag
wilde omwerpen en de revolutie predikte
11 November 1918 verkondigde Heijkoop
in Rotterdam dat Troelstra den volgenden
dag in de 2e Kamer de revolutie zou aan»
kondigen.
12 November 1918 stelde Mr. Troelstra in
de 2e Kamer den eisch, dat de politieke mncht
zou overgaan op de arbeiders» en soldaten»
raden, en sprak hij uitzich verplicht te
gevoelen te grijpen naar de Staatsmacht
Nog kort geleden, verklaarde Troelstra dat
het hem te langzaam ging.
Hij verklaarde de socialistische wethouders
van hun stoel te willen trappen, hij wilgeen
meeregeeren met andere partijen, maar door
revolutie zijn doel bereiken.
In 1918 vergaderden te samen het Landelijk
Revolutionair Socialistisch Comité en de S.
D. A. P en het Nederlandsch Vakverbond
om het gezag omver te werpen en de revo»
lutie te verkrijgen.
De ondervinding leert, dat socialisme en
communisme bij omwentelingen en ordever»
storingen meest samengaan.
Weet ge, wat een vooraanstaand Sociaal»
democraat, Mr. 1). A. van Eek, lid van den
gemeenteraad van Leiden in «Het Volk«
schreef, onder het opschrift«Gelooven wij,
sociaaldemocraten, aan de komst van het
SocialismeHij schreef:
«In den politieken strijd om de macht over
den Staat, die wij, Sociaaldemocraten, behalve
met andere middelen, ook voeren met de ge»
wone parlementaire actie, moeten wij steeds
duidelijk doen uitkomen, dat wij een gansch
andere politieke partij zijn dan de burgerlijke
partijen. Haar doel is behoud van het bestaan»
de, ons doel is vernietiging van het bestaande.
Levert nu de houding van de S. D. A. P.
voldoende zekerheid op, dat de massa der
bevolking duidelijk inziet, dat de S. D. A. P.
in wezen een gansch andere politieke partij
is dan de burgerlijke partijen en dat zij zich
met den burgerlijken staat alleen inlaat met
het doel, om diens macht te ondermijnen en
te vernietigen, afgezien dan van de kleine
maatschappelijke hervormingen, die misschien
door middel van hem verkregen kunnen
worden
Heeft het U niet wat te zeggen, dat de
communistische partijleiders Wijnkoop en Ra»
Banier en Ds. Kersten dan blind voor da
gevaar
Voelt ge Uw roeping, het groote gevaar,
dat steeds dreigt als het zwaart van Damocles,
te helpen bestrijden
Ja?
Schaart U dan aaneen, steunt de verbonden
rechtsche groepen en vooral, stemt Anti»
Revolutionair
SOMMELSDIJK. In verband met de ver»
kiezing op 1 Juli a.s. zal er geen Bewaarschool
worden gehouden op Dinsdag en Woensdag
a s., terwijl de maandelijksche toelating tot de
Bewaarschool gesteld is op Donderdag d.a.v.
Belanghebbenden worden er aan herinnerd
dat de geneeskundige S. Knöps op Donderdag
2 Juli a.s. gelegenheid zal geven tot kostelooze
in» en herinenting.
MIDDELHARNIS. De uitslag van de
gehouden postduivenwedvlucht door de P. V.
«Seinpost»: vanuit Chantilly, afstand 310 K M.
is als volgt1ste, 2de, 3de en 4de prijs J. J.
Nipius, 5e prijs J. Jordaan, 6de en 7de prijs
L. Wessels, 8ste prijs I. Slis, losgelaten voorm.
9,30 uur, aankomst 1ste duif 3 uur 47 min.
Het dochtertje van de heer Tiemens had
't ongeluk te vallen waardoor zij een beentje
van haar hand heeft gebroken.
MIDDELHARNIS.® Ds. Kraaij en de heer
Den Ouden te Middelharnis.
Voor de Anti»Rev. Kiesvereenigingen van
Middelharnis en Sommelsdijk traden Woens»
dagavond in het Zondagsschoolgebouw op
Ds. Kraaij, Ned. Herv. predikant van Stap»
horst en de heer R. A. den Ouden, adj.»secr.
gaf hij het woord aan
den titel
DE LEIDSCHE LUSTRUMFEESTEN.
Een vroolijk intermezzo. Spaansche soldaten en inquisitie«rechters
aan en om de piano,
vestein door de partij te slap bevonden wer»
den en thans plaats moeten maken voor nog
heftiger revolutionairen als Lou de Visser en
anderen
Bemerkt ge hoe de revolutie overal aange»
wakkerd wordt en uitbreekt?
Zie nu in China en pas in Bulgarije I
Hebt ge niet gesidderd bij het vernemen
van den bomaanslag door de communisten
in een groote volle kerk
Is er nu reden om in te dutten
Begrijpt ge nu het anti»militairisme en het
streven naar ontwapening der anarchisten
Hoe zou het Bulgaiije en Hongarij vergaan
zijn als er geen poliiie en geen leger was
om de orde te handhaven en te verdedigen
Zie hoe sterk het leger is van Sovjet»Rusland.
In eigen staat en bij eigen meerderheid maken
de communisten het leger sterk Ziet ge het
gevaar? Blijft trouw en stemt Anti»Revo»
lutionair 1
Dat zegt nu niet een onzer, maar dat zegt
een invloedrijke S. D. A. P »er zelf van zijn
eigen partij als haar doel«Vernietiging en
ondermijning van hef bestaande*.
Wilt ge dat bevorderen, door laksheid en
traagheid of splitsingzucht onzerzijds?
Is de Staatkundig Gereformeerde Partij, de
van het Centraal Comité der A.»R. partij.
De vergadering, welke stond onder leiding
van den heer J. H. Dijkers, werd door dezen
geopend op de gebruikelijke wijze. Na een
kort openingswoord
Ds. Kraaij.
Spreker zette boven zijn rede
Miskennen of waardeeren.
De A.sR. beginselen had spr. met de moe»
dermelk ingedronken en nog onverzwakt was
de liefde welke spr. voor de A.sR. beginselen
koesterde. Deze beginselen zijn het die op
zuiver geestelijken grondslag staan. Zij worden
niet begrensd door de muren van een bepaald
kerkverband. Dit te meenen ware een eng»
hartige opvatting van het wezen der A.«R.
Partij. Prof. Visscher zei eensHervormd en
daarom AntisRev. Spr. zou willen zeggen
niet alleen Hervormd en daarom Anti»Rev.,
maar evenzeer Chr. Geref., of Gereformeerd, of
OudsGeref. en daarom AntisRev. Ja zelfs nog
ruimerChristen en daarom Anti»Revolutio»
nair.
De AntisRev. partij treedt in het staatkun»
dig leven offensief (aanvallend) en defensief
(verdedigend) op. Zij tracht de beginselen
welke zijn naar het Woord Gods, in de staat»
kunde ingang te verkenen en zij verdedigt
haar standpunt tegen de aanvallen van de
tegen partij ders.
Diep betreurt spr. het dat deze aanvallen
niet alleen komen van de vijanden van God
en zijn Woord, doch dat zij die onze broeders
moesten zijn, ons uitkiezen ter bestrijding.
Het lijkt wel of Ds. Kersten maar één vijand
heeft, en dat deze is de A =R. partij. Eerst
scheen het alsof Ds. Kersten naast ons patij»
verband zou optrekken, om met ons den ge»
meenschappelijken vijand te bekampen. Thans
is het evenwel zoo geworden, dat de A.»R.
partij met speldeprikken en dolkstooten door
Ds. Kersten wordt geplaagd.
Het hoogste doel der A.»R. politiek is de
volkeren op te roepen om den Heere Eere
te bewijzen en de volken te doen buigen
voor het Gezag van Gods Woord. Een dure
roeping is het, dat alle Christen zich bijeen
scharen om hier in saam te werken en aïzoo
te beletten dat het stuur van Staat nooit wordt
omgeworpen naar links.
De Linksche groepen hebben met God en
Zijn Woord afgerekend. Zij gunnen God den
Hemel wel, wanneer zij slechts de aarde voor
zich behouden mogen.
Niet alzoo staat het met den Christen.
Hij belijdt met de 12 artikelen des ge»
loofs«Ik geloof in God den Vader, den
Almachtige, Schepper des Hemels en der
aarde«. En in het allervolmaakst gebed be»
lijdt hij «Onze Kader die in de Hemelen
zijt«. De Vadergedachte, hier in ziet de Chris»
ten de oorsprong van alle dingen.
En daarom is het een leugen dat de anti»
these dood zou zijn. De tegenstelling tusscben
Geloof en Ongeloof blijft tot op den Jongsten
dag. Er blijven twee levensrichtingen ook in
het staatkundig leven.
Dat men eenerzijds zou gelooven in God
en zijn Woord en anderzijds Hem toch buiten
zou sluiten van het publieke erf des levens
komt spr. onverklaarbaar voor.
Maar nu gaat het er over, dat zij die zich
stellen op den bodem van Gods Woord in
volle eensgezindheid op trekken tegen dezen
vijand. Ds. Kersten ziet dit niet, hij bestrijdt
de A.»R. partij alsof er geen andere vijand is.
Wat heeft hij tegen de A.»R. Spr. noemt
eenige grieven, zooals het samengaan met Rome
en het Gezantschap bij den Paus. Men onder»
scheidt niet tusschen Rome op kerkelijk en
Rome op staatkundig terrein. Veel is er op
staatkundig terrein waarin wij met Rome kun»
nen en moeten samengaan. Beiden belijden
wij de Souvereiniteit Gods over al het gescha
pene, beiden waken wij voor de heiligheid
van het huwelijk, beiden streven wij naar hoog»
houding van de publieke eerbaarheid, hand»
haven wij het verband tusschen schuld en
straf in de strafwetgeving. En dan denkt spr.
aan nog zooveel andere dingen die wij door
de gunste Gods mochten ontvangen in ons
land.
Waardeeren wij dat wel Zijn wij voor deze
bevoorrechting boven andere volken wel dank»
baar. Ds. Kersten niet, die doet niet anders
dan miskennen. Van dankbaarheid is bij hem
geen sprake.
Integendeel, hij zegt dat we terug zinken
40 cent per regel.
DIAMANTEN RINGEN, gewone prijs f30.-, NU f 16.50 DASSPELDEN,
gewone pr^s f 20.NU f 12.50 BROCHES en BLOUSE»SPELDEN
vanaf f 15.—. Werkelijk iets bijzonders. Aanbevelend,