voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden. |00r J)en |0irèö$ Antirevolutionair Orgaan Drie Bladen. No. 3132 ZATERDAG 27 JUNI 1925 40ste JAARGANG IN HOC SIGNO VINCES TWEEDE BLAD. Reclames Mededeelingen. I Profiteer van deze gelegenheid E. IMS ZOON - HIIDDELDHS - TELEFOOIIifO.25 w. boekhoven zonen Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zend en aan de Uitgevers Dit nummer bestaat uit (Vervolg) Kunnen wij noch op ons zeiven, noch op de tnenschen vertrouwen, één is er, met wien wij nooit beschaamd uitkomen ^van wien wij nooit te hooge verwach- tingen kunnen hebben, 't Is God, die ons de rijkste beloften gaf voor tijd en eeuwigheid, en die ze in Jezus Chris tus vervuld heeft. Die in den Zoon van Zijn welbehagen gelooft, bouwt zijn zaligheid niet te vergeefs op Hem. Gods woord is vast't kan niet gebroken worden. Nooit nemen wij te vergeefs onze toevlucht tot Hem. Al verhoort Hij ons gebed niet, zooals wij dat wenschelijk achten, toch zal Hij ons niet onthouden juist dat ons noodig en goed is. Laat 't ons bang zijn in het leven, geen schande zal ons weder varen, waar wij onze hope stellen op den God onzes heils. Die den Heere tot zijn God heeft, zal niet ondergaan, kan niet verloren gaan. Wat Hij beloofd heelt zal Hij zeker doen, Hij, die alleen de Waarachtige is. Vertrouwt gij nog op menschen is jw hoop voor de eeuwigheid gegrond "op u zei ven met voorbijzien van het werk van Christus? Ongelukkige mensch versta, hoe het einde u beschaamd zal maken. Beschaamdheid zal reeds in dit leven uw deel zijn. In den dag der benauwdheid zocht ge te vergeefs een steun, om staande te blijven, in den nood ziet ge U door vrienden verlaten, alles ontzinkt U waaraan ge meendet U te kunnen vastklemmen. En niet beter zal 't U straks zijn in het sterven. Hoe zult ge hiernamaals ontnuchterd worden. Al uw gerechtigheid zal geen waarde hebben bij God De Heere zal U ver werpen, waar ge den Zoon ongehoor zaam zijt geweest. Welk een gewaar wording zal 't zijn, als wij meenen te zullen ingaan, uit den mond van den hoogsten Rechter te hoorengaat weg van mij, ik ken U niet. Wilt ge niet beschaamd worden, kus dan den Zoon, terwijl 't nog de welaangename tijd is, zoek door Hem verzoening met God, want alleen, die in Hem ge.ooft, zal niet beschaamd worden. Dit is een heerlijke verzekering voor een ieder, met zich zeiven en de men schen bedrogen uitkwam. Maar 't is ook een verzekering, die ons noodig js, noodig vanwege ons ongeloof. Er is zooveel, dat ons aan 't wankelen brengt. Ach, wij durven dikwijls niet afgaan alleen op het woord van God. 't Tegenover de stellige en plechtige verzekeringen des Heeren maken wij allerlei bedenkingen. Gaat ons hart voor ons open, dan ontdekken wij niets dat ons bemoedigen kan. Hoeveel zonden schuilen daarin en hoe afschuwelijk zijn zij. Wij achten ze te groot, te zwaar om vergeven te kunnen worden. Neen, wij kunnen voor zulk een heilig God, die niets minder dan heiligheid eischt, niet bestaan. En uit kracht van de eigen gerechtigheid, gaan wij aan het werk, om in een andere en betere gestalte voor God te komen en daardoor Zijn misnoegen af te wenden. Maar al weer worden wij teleurgesteld. Wij maken 't niet beter; wij verderven 't eiken dag opnieuw. Wij hooren de stem van het evangelie, dat spreekt van een verzoend God en van genade voor een schuldig en on machtig zondaar. Maar nu weer heeft ons hart allerlei bezwaren. Zouden Gods beloften wel voor mij zijn mag en kan ik dat heil, hetwelk God aan biedt, wel aannemen wie verzekert mij, dat ik mij niet iets toeëigen, het welk mij niet toekomt Maar dan komt er een antwoord van den hemel„Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden". Een iegelijk, zonder eenige beperking, wie hij ook zij. Die tot Jezus komt, wordt niet te schande gemaakt, ook al is hij de grootste der zondaren. Hij wijst niemand af, die nederig en ootmoedig zich tot Hem wendt. Als God zelf 't niet ver zekerde, zouden wij 't niet kunnen gelooven. Daarbij komen dan nog de beschul digingen van Satan, die ons onze zon den voorhoudt en de zwaarte onzer gerechtigheid doet gevoelen. En wij moesten den booze gelijk geven, 't Is waar, wij hebben zwaar en snood ge zondigd, van onzen kant is geen hulp te wachten, wij moeten ons eigen dood vonnis onderteekenen. Handelt God met ons naar recht, 't is met ons ge daan. Maar nu betuigt God plechtig 't is niet hopeloos, er is redding, in dien gij gelooft in mijn Zoon, zult gij niet beschaamd worden. En gaan wij na, v/at ons in dit leven treft, wat kan 't er dan donker uitzien. Een toekomst, die ons zorg baart krankheid, armoede, kruis, aanvechtin gen, waaronder wij bijna bezwijken. Waar alles ons tegen schijnt te zijn, zuchten wijik zal nog omkomen, van God en menschen verlaten. Maar dan snelt de Heere in dien donkeren nacht ons te hulp en fluistert ons in door Zijn Geest: vertrouwt op Mij, geeft U aan Mij over en gij zult niet beschaamd worden. Ik zal 't zoo maken, dat ge uit alle zwarigheid gered wordt en uw vijand niet over U zal juchen. En als de Heere zelf ons dat niet verzekerde, waar zouden wij moeten heen vluchten in smart en rouw Waar zouden wij ons aan kunnen vastklemmen in doods nood, als onze ziel bestormd wordt door de vrees :k moest eens beschaamd uitkomen In die bange ure van schei ding, waarin wij als met één oogopslag heel onzen weg overzien, dreigt het gevaar, dat de hoop ons ontzinkt. Maar de Heere ondersteunt Zijn volk en vertroost 'i, als nij verzekert: vreest niet, al uw zonden zijn vergeven, uw ziel is gered van den dood, Ik zal U niet begeven, gij die op Christus Jezus hoopt, gij zult niet beschaamd worden moet gij voor een heilig Rechter ver schijning, vergeet niet er is geen ver doemenis voor degenen, aie in Christus Jezus zijn. Dat geve, een iegelijk, die gelooft, moed. Hij zal niet bedrogen uitkomen, maar ingaan in de vreugde Zijns Heeren. Geen schande, maar eer en heerlijkheid zal voor hem het einde zijn. (Slot Volgd). Plaatselijk Nieuws» Door toevallige omstandigheden hebben wij goedkoop gekocht een partij Diamanten, Hingen, Broches en Dasspelden, die wij ook weer tegen spotprijzen aanbieden. MEN VERZUIME NIET DE ETALAGE TE ZIEN Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 -- Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten wordt*: berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. m ■■iii,-nijw«mo=KOSa [Romeinen 10 i 11. «Want de Schrift zegtEen iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.« II SOCIALISME EN COMMUNISME. Ja, maar moeten die nu in eenen adem genoemd worden? Daar is verschil tusschen I Ja, dat weet ik. Maar weet ge wel, dat de communisten zich steeds beroepen en zich een verklaren met den stichter van het Socialisme, Karl Marx Het theoretisch stelsel van het Socialisme komt tot hetzelfde doel als het Communisme I Herinnert ge U niet meer, dat Troelstra in 1903 tijdens de spoorwegstaking het gezag wilde omwerpen en de revolutie predikte 11 November 1918 verkondigde Heijkoop in Rotterdam dat Troelstra den volgenden dag in de 2e Kamer de revolutie zou aan» kondigen. 12 November 1918 stelde Mr. Troelstra in de 2e Kamer den eisch, dat de politieke mncht zou overgaan op de arbeiders» en soldaten» raden, en sprak hij uitzich verplicht te gevoelen te grijpen naar de Staatsmacht Nog kort geleden, verklaarde Troelstra dat het hem te langzaam ging. Hij verklaarde de socialistische wethouders van hun stoel te willen trappen, hij wilgeen meeregeeren met andere partijen, maar door revolutie zijn doel bereiken. In 1918 vergaderden te samen het Landelijk Revolutionair Socialistisch Comité en de S. D. A. P en het Nederlandsch Vakverbond om het gezag omver te werpen en de revo» lutie te verkrijgen. De ondervinding leert, dat socialisme en communisme bij omwentelingen en ordever» storingen meest samengaan. Weet ge, wat een vooraanstaand Sociaal» democraat, Mr. 1). A. van Eek, lid van den gemeenteraad van Leiden in «Het Volk« schreef, onder het opschrift«Gelooven wij, sociaaldemocraten, aan de komst van het SocialismeHij schreef: «In den politieken strijd om de macht over den Staat, die wij, Sociaaldemocraten, behalve met andere middelen, ook voeren met de ge» wone parlementaire actie, moeten wij steeds duidelijk doen uitkomen, dat wij een gansch andere politieke partij zijn dan de burgerlijke partijen. Haar doel is behoud van het bestaan» de, ons doel is vernietiging van het bestaande. Levert nu de houding van de S. D. A. P. voldoende zekerheid op, dat de massa der bevolking duidelijk inziet, dat de S. D. A. P. in wezen een gansch andere politieke partij is dan de burgerlijke partijen en dat zij zich met den burgerlijken staat alleen inlaat met het doel, om diens macht te ondermijnen en te vernietigen, afgezien dan van de kleine maatschappelijke hervormingen, die misschien door middel van hem verkregen kunnen worden Heeft het U niet wat te zeggen, dat de communistische partijleiders Wijnkoop en Ra» Banier en Ds. Kersten dan blind voor da gevaar Voelt ge Uw roeping, het groote gevaar, dat steeds dreigt als het zwaart van Damocles, te helpen bestrijden Ja? Schaart U dan aaneen, steunt de verbonden rechtsche groepen en vooral, stemt Anti» Revolutionair SOMMELSDIJK. In verband met de ver» kiezing op 1 Juli a.s. zal er geen Bewaarschool worden gehouden op Dinsdag en Woensdag a s., terwijl de maandelijksche toelating tot de Bewaarschool gesteld is op Donderdag d.a.v. Belanghebbenden worden er aan herinnerd dat de geneeskundige S. Knöps op Donderdag 2 Juli a.s. gelegenheid zal geven tot kostelooze in» en herinenting. MIDDELHARNIS. De uitslag van de gehouden postduivenwedvlucht door de P. V. «Seinpost»: vanuit Chantilly, afstand 310 K M. is als volgt1ste, 2de, 3de en 4de prijs J. J. Nipius, 5e prijs J. Jordaan, 6de en 7de prijs L. Wessels, 8ste prijs I. Slis, losgelaten voorm. 9,30 uur, aankomst 1ste duif 3 uur 47 min. Het dochtertje van de heer Tiemens had 't ongeluk te vallen waardoor zij een beentje van haar hand heeft gebroken. MIDDELHARNIS.® Ds. Kraaij en de heer Den Ouden te Middelharnis. Voor de Anti»Rev. Kiesvereenigingen van Middelharnis en Sommelsdijk traden Woens» dagavond in het Zondagsschoolgebouw op Ds. Kraaij, Ned. Herv. predikant van Stap» horst en de heer R. A. den Ouden, adj.»secr. gaf hij het woord aan den titel DE LEIDSCHE LUSTRUMFEESTEN. Een vroolijk intermezzo. Spaansche soldaten en inquisitie«rechters aan en om de piano, vestein door de partij te slap bevonden wer» den en thans plaats moeten maken voor nog heftiger revolutionairen als Lou de Visser en anderen Bemerkt ge hoe de revolutie overal aange» wakkerd wordt en uitbreekt? Zie nu in China en pas in Bulgarije I Hebt ge niet gesidderd bij het vernemen van den bomaanslag door de communisten in een groote volle kerk Is er nu reden om in te dutten Begrijpt ge nu het anti»militairisme en het streven naar ontwapening der anarchisten Hoe zou het Bulgaiije en Hongarij vergaan zijn als er geen poliiie en geen leger was om de orde te handhaven en te verdedigen Zie hoe sterk het leger is van Sovjet»Rusland. In eigen staat en bij eigen meerderheid maken de communisten het leger sterk Ziet ge het gevaar? Blijft trouw en stemt Anti»Revo» lutionair 1 Dat zegt nu niet een onzer, maar dat zegt een invloedrijke S. D. A. P »er zelf van zijn eigen partij als haar doel«Vernietiging en ondermijning van hef bestaande*. Wilt ge dat bevorderen, door laksheid en traagheid of splitsingzucht onzerzijds? Is de Staatkundig Gereformeerde Partij, de van het Centraal Comité der A.»R. partij. De vergadering, welke stond onder leiding van den heer J. H. Dijkers, werd door dezen geopend op de gebruikelijke wijze. Na een kort openingswoord Ds. Kraaij. Spreker zette boven zijn rede Miskennen of waardeeren. De A.sR. beginselen had spr. met de moe» dermelk ingedronken en nog onverzwakt was de liefde welke spr. voor de A.sR. beginselen koesterde. Deze beginselen zijn het die op zuiver geestelijken grondslag staan. Zij worden niet begrensd door de muren van een bepaald kerkverband. Dit te meenen ware een eng» hartige opvatting van het wezen der A.«R. Partij. Prof. Visscher zei eensHervormd en daarom AntisRev. Spr. zou willen zeggen niet alleen Hervormd en daarom Anti»Rev., maar evenzeer Chr. Geref., of Gereformeerd, of OudsGeref. en daarom AntisRev. Ja zelfs nog ruimerChristen en daarom Anti»Revolutio» nair. De AntisRev. partij treedt in het staatkun» dig leven offensief (aanvallend) en defensief (verdedigend) op. Zij tracht de beginselen welke zijn naar het Woord Gods, in de staat» kunde ingang te verkenen en zij verdedigt haar standpunt tegen de aanvallen van de tegen partij ders. Diep betreurt spr. het dat deze aanvallen niet alleen komen van de vijanden van God en zijn Woord, doch dat zij die onze broeders moesten zijn, ons uitkiezen ter bestrijding. Het lijkt wel of Ds. Kersten maar één vijand heeft, en dat deze is de A =R. partij. Eerst scheen het alsof Ds. Kersten naast ons patij» verband zou optrekken, om met ons den ge» meenschappelijken vijand te bekampen. Thans is het evenwel zoo geworden, dat de A.»R. partij met speldeprikken en dolkstooten door Ds. Kersten wordt geplaagd. Het hoogste doel der A.»R. politiek is de volkeren op te roepen om den Heere Eere te bewijzen en de volken te doen buigen voor het Gezag van Gods Woord. Een dure roeping is het, dat alle Christen zich bijeen scharen om hier in saam te werken en aïzoo te beletten dat het stuur van Staat nooit wordt omgeworpen naar links. De Linksche groepen hebben met God en Zijn Woord afgerekend. Zij gunnen God den Hemel wel, wanneer zij slechts de aarde voor zich behouden mogen. Niet alzoo staat het met den Christen. Hij belijdt met de 12 artikelen des ge» loofs«Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des Hemels en der aarde«. En in het allervolmaakst gebed be» lijdt hij «Onze Kader die in de Hemelen zijt«. De Vadergedachte, hier in ziet de Chris» ten de oorsprong van alle dingen. En daarom is het een leugen dat de anti» these dood zou zijn. De tegenstelling tusscben Geloof en Ongeloof blijft tot op den Jongsten dag. Er blijven twee levensrichtingen ook in het staatkundig leven. Dat men eenerzijds zou gelooven in God en zijn Woord en anderzijds Hem toch buiten zou sluiten van het publieke erf des levens komt spr. onverklaarbaar voor. Maar nu gaat het er over, dat zij die zich stellen op den bodem van Gods Woord in volle eensgezindheid op trekken tegen dezen vijand. Ds. Kersten ziet dit niet, hij bestrijdt de A.»R. partij alsof er geen andere vijand is. Wat heeft hij tegen de A.»R. Spr. noemt eenige grieven, zooals het samengaan met Rome en het Gezantschap bij den Paus. Men onder» scheidt niet tusschen Rome op kerkelijk en Rome op staatkundig terrein. Veel is er op staatkundig terrein waarin wij met Rome kun» nen en moeten samengaan. Beiden belijden wij de Souvereiniteit Gods over al het gescha pene, beiden waken wij voor de heiligheid van het huwelijk, beiden streven wij naar hoog» houding van de publieke eerbaarheid, hand» haven wij het verband tusschen schuld en straf in de strafwetgeving. En dan denkt spr. aan nog zooveel andere dingen die wij door de gunste Gods mochten ontvangen in ons land. Waardeeren wij dat wel Zijn wij voor deze bevoorrechting boven andere volken wel dank» baar. Ds. Kersten niet, die doet niet anders dan miskennen. Van dankbaarheid is bij hem geen sprake. Integendeel, hij zegt dat we terug zinken 40 cent per regel. DIAMANTEN RINGEN, gewone prijs f30.-, NU f 16.50 DASSPELDEN, gewone pr^s f 20.NU f 12.50 BROCHES en BLOUSE»SPELDEN vanaf f 15.—. Werkelijk iets bijzonders. Aanbevelend,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1925 | | pagina 3