Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. CENTEN RESTAURANT IN HOC SIGNO VINCES No. 3130 ZATERDAG 20 JUNI 1925 40STE JAARGANG EERSTE BLAD» De Regeering. Op den Uitkijk» 13 m urn H. SCHREURS Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Ziehier een waarheid als een koe. Die we alevel brengen onder de oogen onzer lezers en lezeressen onder 't oog van allen, die straks geroepen worden ter stembus te gaan Die waarheid is de volgende Dat kan geen oogenblik stilstaan Net zoo min als de machinist, wan neer alles „vol stoom staat, zijn ma chine in den steek laten kan. Er moet ten allen tijde een regeering zijn. Eén dag zonder, dat is de anarchie. Welnu,de Koningin, zegt men. Zeker, dat is zoode Koningin. Bij haar rust het hoogste gezag. Maar wat is nu het geval Zie, om te kunnen eten moet er mond, maag enz. zijnom te spreken lippen en tong, kortom er moeten organen voor zijn. „Ik" ben het wel die eet en spreek,— Maar de organen zijn onmisbaar Zoo nu ook, als de Koningin regeert, waarbij ge natuurlijk het derde der ver gelijking in 't "og houden moet. Wegens onze grondwettige instellingen heeft de Koningin om te kunnen regeeren, ministers noodig, een kabinet. Bedenk dit bij de stembus. Er móét nu eenmaal een regeering zijn en daartoe is het noodig, dat de Koningin ministers vinden k n. Ahooizegt ge, dat juffert wel. Liefhebbers bij den vleet 't Geeft een goed tractement, een lief pensioen, men heet Excellentie en is toch „zoo maar zoo geworden een van de hoogsten in het land. Jawel, maar 't valt niet mee Dat ziet ge in België wel. Daar heeft koning Albert het nu al 2Vj maand geprobeerd op allerlei wijs, om een kabinet bij elkaar te krijgen en nu ochijnt het te zullen lukken voor hoe lang? En we behoeven niet eens zoo ver van huis te gaan Wat is 't niet na de verwerping van de Vlootwet bij ons een tobberij geweest De Koningin probeerde zus. En zij beproefde het anders, En er waren maar geen ministers te krijgen Nu heeft men, naderhand wel tegen de heeren de Ruijs, Colijn enz. gezegd Eerst vroegen jullie ontslag en later bleven jullie toch maar zitten doch wij mogen dankbaar zijn, dat zij 't niet langer rekten en dan in vrede maar zitten bieven. Want er moet een regeering zijn Nu gaan we straks stemmen. En we geven den lezer in ernstige overweging, te bedenken Er moet een regeering zijn. Och, ja, ik weet het wel Men stemt voor de Tweede Kamer. En dat is de vertegenwoordiging des volks. Maar zal de Koningin regeeren kun nen, dan moet je ministers hebben en zullen de ministers hun taak kunnen uitvoeren, dan moeten ze in de Kamer een meerderheid hebben, waarop ze steunen kunnen. En dé&rom is het stemmen op al die snipperpartijtjes zoo gevaarlijk. Stel eens ze hebben voorspoed. Dan brengen ze één mannen in de Kamer. Elk een grasscheutje op zichzelf. Maar geen „zode aan den dijk". Met zuike één mannen kan men geen meerderheid vormen, net zoo min als men van losse zandko. reis een dam maken kan. Er zit geen verband tusschen. Neem nu b.v. de heeren Kersten en v. d. Laar. Ze komen hierin overeen, dat ze fel tegen Rome zijn en tegen de A. R. partij. Maar dan hebt ge 't ook gehad. Zoodra ze samen een regeering stem men moesten, was 't zoo kat en hond. Neem btaalman er bij en zet ze dan eens aan 't redeneeren over 't zegeltjes- plakken en zooal meer! Wat een verwarring zou 't zijn. Er móét een Regeering zijn. tn kan die niet gevormd worden op de ons meest gewenschte manier, dan kon, ze weieens women gevormd op een ons zeer öngewenschte manier. Wij zullen dat niet uitwerken. Alleenlaat België u leeren. Dan zou 't zoo kunnen worden, dat juist de Chr. Protestantsche partijen, en de Chr. Prot. één mannen, groepen en groepjes, van alle, maar dan ook van alle invloed op de Regeering ver stoken bleven. Men zou dan kunnen getuigen En zeer zeker: dat is noodig. En als we buiten onze schuld in zulk een positie geraakten, zoo zouden we rustig de zaak in 's Heeren hand kunnen overgeven. Maar de Heere werkt middelijk. En als wij nu die middelen willens en wetens verbreken en wegwerpen, dan kon het naberouw zeer bitter zijn. Bedenk dat, als ge ter stembus gaat. Land- en Tuinbouw. RecSame<^ededeeiin@en, Waar kunt gij m Rotter dam het beste eten IN Rotterdam. Alom bekend voor de beste keuken. Matige prijzen. Dagelijks versche Zeeuwsche Mosselen. Moderne inrichting. Aanbevelend, Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIIKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS W. BOEKHOVEN ZONEN SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten woideu berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Ons land moet worden geregeerd. Elke regeeringsdaad toch heeft noodig de onderteekening van een der ministers, onder die van de Koningin. Het betee- kent, dat hij die daad voor zijn verant woording neemt. Dit is de „waarheid als een koe". Als Links, öf zelfstandig, óf in bond genootschap, weer wetgevende en regee- rende macht krijgt in 't iand, öf men er gebruik van maken zal Nadruk verbode», Vandaag van alles zoo es wèt. 't Is dit jaar de eeuwherinnering van prins Maurits' sterven 1625—1925. Veel «werk® is er niet van gemaakt. In de weekbladpers verscheen 'n artikel en daarmee was 't uit. 't Gaat nu, gelukkig onder ons tenminste weer wat beter worden, denk maar aan de geschiedkundige boeken over Groen van Prinsteren en de opkomst der a. r partij, maar reeds vóór en stellig na den oorlog had niemand voor geschiedenis oog of oor. Het «heden« vroeg en vraagt zooveel aan» dacht. En wij leven zoo vliegensvlug 1 En dat leven is zqo oppervlakkig. Werkelijk, de vliegtuigen, de bussen, zelfs de fiets het is niet alles in elk opzicht een voordeel en een voorrecht te noemen. «Och, Uitkijk I zwijg er over! Ge kunt tóch niets aan den loop der aardsche dingen veranderen 1« Hoor eens, daarover zwijg ik niet. Zulk praten is niet gereformeerd 1 Want wij zijn «geen stok en geen blok®. Wij zijn geroepen als calvinistische, laat ik het met ontbloot hoofd van alle oprécht christ-geloovigen mogen zeggenals geroe- penen en uitverkorenen, om te leven, en om niet te laten leven, dcor de omstandigheden. Wij kunnen niet uit de wereld gaan. Dat zou ook onze roeping niet zijn, wij verwerpen den kloosterstaat. Maar wij mogen en behoeven allerminst die «wereld® over ons te laten heerschenhet groote gebrek, de groote fout, de groote zonde van de tegen woordige christenwereld is maaar al te vaak, dat zij niet haar eigen leven durft instellen, haar eigen staat voeren, niet in de zichtbare kleuren van de livrei van koning Jezus ver schijnt De lezer trekt een bedenkelijk gezicht Vraagt, waar dit heen moet Stel u gerust, ik sta alweer op den be» ganen grond. De wereld zegtgéén historie. 't Hoofd loopt ons van 't heden al om. Ofwe vinden 't heden mooi genoeg al naar de omstandigheden, waarin men per soonlijk of met de zijnen verkeert. De wereld laat de historie maar voor de geleerden over. En de openbare school weet dan ook in tal van gevallen met dat vak «geschiedenis® weinig raad en knoopt er van alles aan vast, wat er van verre maar mee in verband staat- De christen nu weet beter Behóórt althans beter te weten. En daarvoor behoeft men volstrekt geen geleerde, geen dominee of onderwijzer te zijn, een gewoon bijbellezer weet het. Laat uw gedachten maar eens gaan. Wat nemen niet, met name in het Oude Testament, de historische boeken een groot deel van den bijbel in en die boeken staan precies op gelijke lijn met psalmen en pro feten. Ja, meer nog. Hoe wordt niet telkens weer in die psalmen en profeten naar de historie verwezen, daarin teruggegrepen 1 Telkens neemt de profeet in een stuk geschiedenis van oud-Israël zijn uitgangspunt, wel een be wijs dat hij niet tevergeefs goede kennis van des volks historie bij de menigte veronderstelt. En dan zinspeelt hij niet slechts op 't geen het voik zelf of hun naaste voorvaderen had den beleefd, maar soms op gebeurtenissen, al eeuwen oud. Onze Heiland deed hetzelfde. Gedurig doet Hij in Zijn prediking, in Zijn waarschuwing en bedreiging, in profetie en vertroosting, grepen uit de historie des volks en der wereld »Ik zeg u Salomo in al zijn heerlijkheid »Gelijk Jona, drie dagen en drie nachten «Gelijk het was in de dagen van Noach »Het bloed van Zacharia, den zoon van Berechja En zoo grijpt ge maar voort 1 De wereld zegtlees romans Ik veroordeel 'n goeden roman niet. Maar als 't geboortecijfer ook in ons land dalen blijit, dan komt spoedig de tijd dat er meer romans worden gebaard dan kmderkens, dood van Jan de Bakker (1525—1925) en ds. J W. Gunst, Geref, pred. te Woerden heeft een uitnemend werk gedaan, door alles wat op het leven van den martelaar betrek king heeft nog eens terdege na te vorschen en een levensbeschrijving op te stellen, die de beste is, welke totnogtoe vescheen en die, vermoeden we, ook zeer lang »het« boek over Johannes Fistorius blijven zal. 't Is zeker een eer voor onzen dominee, die dan toch van huis uit theoloog en geen historicus is, dat ook de critiek van de over zijde en van den kant der geschiedkenners, bepaald welwillend is. De »N. R. C.« erkent, dat hier ter tafel ligt, een werk van wetenschappelijke waarde. Daar zit heel wat studie achter: »De auteur heeft naast veel litteratuur en gedrukt bronnen.materiaal ook de ar chivalia in zijn woonplaats, in het rijks archief en elders bestudeerd en daaruit veel te voorschijn gebracht, wat ter zake dienen kon Als ik nu ondeugend wezen wou, dan zou ik vragenHoe is 't ter wereld mogelijk, dat een «door Kuyper georganiseerd halfanal- phabeet® verkiezingsstijl, Handelsblad I die niet eens een wetenschappelijke graad heeft gehaald (maar die, hoop ik, honoris cau sa krijgen zal I) het zoover brengen kan in de wereld Nu nog even Prins Maurits. Als er ooit een historisch figuur is geweest, aan wien 't bewezen wordt, hoe noodig 't is dat ook onze historici zich bezig houden met 's Lands geschiedenis, dan is hij het geweest. Dat bleek al, precies 'n halve eeuw terug. Foto van de historische boekenkist waarin Hugo de Groot destijds uit Loevesteijn ontsnapte. en men valt er nü al over, over de romans wel te verstaan. Och, christen-schrijverslaat de psycholo gische «gevallen® es met rust öf liever doe als mevr. Bosboom-Toussaint en «versier® ze niet uit uw eigen brein, maar haal ze in levenden lijve uit de historie en laat al uw peinzen en zinnen er eens op gesplitst zijn, in wit vorm we nu de historie brengen moe ten onder den aandacht der kinderen van ónzen tijd, dat ze er naar luisteren en ze lezen willen. En gebruik den vorm, die hèn behaagt; vorm is in 't eind bijzaak. Maar dan moet ons volk ook niet doen, als een verwend kind en van tevoren al zeg gen Ik lust dat niet 1 Men kan z'n smaak bederven, maar ook vormen. En ge moet dien smaak leiden en niet laten leiden. Dan gaat het u va«k als dien man, die onder een nieu wen dominee kwam, dewelke zoowat zijn eigenaardigheden had Zoo, iemand, waarvan het volk zegt«Je moet eerst wat aan hem wénnen Niet, een die stormenderhand zijn hoorders verovert. Eerst was mijn man maar weinig tevreden. Maar 't was zijn kerk en hij blééf er Hij begreep, dat hij 't geen minder aan genaam was, overzién moest en hij deed daar toe ook z'n best. En zoo paste hij zich aan en kreeg een open oog voor het feit, dat dominee een degelijke preek maakte en dat in die preek ook heel wat leiding en bestiering voor het zieleleven lag Wie zich «drijven laat«niet zelf stuurt, zou misschien al lang naar een anderen do minee of een andere kerk geloopen zijn Leer u zelf, uit een misschien wat taaie en harde schil, de goede smakelijke vrucht, weg te pellen. Het sterfjaar van prins Maurits 't Is ook 't herdenkingsjaar van den martel Toen Motley zijn boek geschreven had «Het leven en sterven van Johan van Ol den barneveld«. Deze is daarin des schrijvers held. Een soort politieke heilige. En Maurits speelt natuurlijk de jammerlijke rol. Uit heel het boek van Motley, hoe sym- phatiek hij overigens onzen Vrijheidsoorlog beschreven had, laaide op de bittere haat tegen de strenge Calvinisten van dien tijd. Toen, 'n jaar slechts voor zijn dood, greep Groen nogeens naar de pen en schreef dat magisirale werk «Maurice et Barnevelt®, waar van een tegenstander getuigen moest, dat een half menschenleven van studie noodig was, om zulk een boek te kunnen schrijven. Groen handhaafde Maurits' eer. Maar nu in dezen, onzen tijd. 'n Geschiedkundig theoloog in dezelfde N R. C. geeft een nabetrachting over 't Con cilie van Nicea en trekt lijnen van vergelijking tusschen Constantijn den Groote in 325 en prins Maurits in de zeventiende eeuw. En durft dan waarlijk neerschrijven «Tusschen het Consilie van Nicea en de Synode van Dordt, is veel overeenkomst. Wat keizer Constantijn in 325 heeft gedaan, deed prins Maurits in 1618; in beide ge vallen is het de wereldlijke overheid geweest, die een kerkelijke minderheid uit politieke oogmerken, steun verleende Voor m'n doel kan 't hierbij blijven. Deze onwaarheid weerlegt zichzelf. Het is omvaar, dat de gereformeerden tegen over de remonstranten een kerkelijke minder heid uitmaakten. 't Bewijs ligt vlak voor de hand Als dat zoo ware, dan zou Oldenbarnevelt ongetwijfeld hoe eer hoe liever een Nationale Synode hebben doen bijeenkomen, want dan zou deze vast en zeker die gereformeerde minderheid veroordeeld hebben en was de kwestie uit geweest 1 Maar dat durfde Barnevelt niet. Hij kende zijn volksken wel. Hij wist het, dat de »ligging« van 't grootste deel van 't echte kerkvolk volstrekt niet «ar- miniaansch« was en dat 't dit stellig in den wettigen kerkdijken weg op een Generale Synode uitspreken zou. Zoo weinig is er waar van die «kerkelijke minderheides in de N. R. C. I UITKIJK. Wat elke maa.id te doen geeft. (2e helft Juni) Nadruk verboden. Landbouwers, hebt ge al kalizouten besteld? Neen? Haast u dan, om nog te kunnen pro» fiteeren van de zomerkorting, die voor orders, gedaan tusschen 15 en 29 Juni, bedraagt: voor kainiet f 10 voor kalizout 20"/0 f 12.—, voor kalizout 40% f 20 per 10000 K G. Wie bergruimte heeft, kan zich dit geld besparen. Neem er voorts nota van, dat kainiet voortaan niet meer geleverd wordt met een garantie van 12.4%, maar van 13% kali. Het buitenland vraagt thans veel werk. Wij maakten dezer dagen kennis met een nieuw soort bietenschoffel, dien we bestelden bij den smid D. Schothorst te Schildwolde (Gr.) een nieuwe praktische vinding. De schoffel is in 't midden omhoog gebogen, zoodat hij over de jonge plantjes heengaat en het on kruid er vlak omheen weghaalt. Zeer eenvou dig, maar bet ei van Columbus, 't Js een uit vinding van den heer J. Doornbos Ez. te Schildwolde, welke ons direct voldeed en ze ker ingang zal vinden. Veel bietenplanten zijn aangevreten door de zwarte larven van den aaskever en de lichtgroene larven van een schildpadtorretje. Men spuite met een op lossing van Parijsch groen 100 gram (1 ons) (op 100 Liter water), waaraan 1 K G. kalk wordt toegevoegd dit is probaat, maar men doe het spoedig, want de vreterij gaat snel voort. Er is veel rogge plat geregend op zoo'n milde Mei was niet gerekend, anders was veel Chili in den zak gebleven Waar de rogge niet meer opstond, kan het land nog gebruikt worden voor koolrapen. De rogge kan tot persvoeder gemaakt wor den men late ze echter niet een dag of lan ger in het zwad liggen, maar rijde ze direct op een hoop Is ze nat van den regen, des 40 cent per regel

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1925 | | pagina 1