Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
CENTEN
RESTAURANT
IN HOC SIGNO VINCES
No. 3130
ZATERDAG 20 JUNI 1925
40STE JAARGANG
EERSTE BLAD»
De Regeering.
Op den Uitkijk»
13 m urn
H. SCHREURS
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers
Ziehier een waarheid als een koe.
Die we alevel brengen onder de oogen
onzer lezers en lezeressen onder 't oog
van allen, die straks geroepen worden
ter stembus te gaan
Die waarheid is de volgende
Dat kan geen oogenblik stilstaan
Net zoo min als de machinist, wan
neer alles „vol stoom staat, zijn ma
chine in den steek laten kan.
Er moet ten allen tijde een regeering
zijn.
Eén dag zonder, dat is de anarchie.
Welnu,de Koningin, zegt men.
Zeker, dat is zoode Koningin.
Bij haar rust het hoogste gezag.
Maar wat is nu het geval
Zie, om te kunnen eten moet er mond,
maag enz. zijnom te spreken lippen
en tong, kortom er moeten organen
voor zijn.
„Ik" ben het wel die eet en spreek,—
Maar de organen zijn onmisbaar
Zoo nu ook, als de Koningin regeert,
waarbij ge natuurlijk het derde der ver
gelijking in 't "og houden moet. Wegens
onze grondwettige instellingen heeft de
Koningin om te kunnen regeeren,
ministers noodig, een kabinet.
Bedenk dit bij de stembus.
Er móét nu eenmaal een regeering
zijn en daartoe is het noodig, dat de
Koningin ministers vinden k n.
Ahooizegt ge, dat juffert wel.
Liefhebbers bij den vleet
't Geeft een goed tractement, een lief
pensioen, men heet Excellentie en is
toch „zoo maar zoo geworden
een van de hoogsten in het land.
Jawel, maar 't valt niet mee
Dat ziet ge in België wel.
Daar heeft koning Albert het nu al
2Vj maand geprobeerd op allerlei wijs,
om een kabinet bij elkaar te krijgen
en nu ochijnt het te zullen lukken
voor hoe lang?
En we behoeven niet eens zoo ver
van huis te gaan
Wat is 't niet na de verwerping van
de Vlootwet bij ons een tobberij geweest
De Koningin probeerde zus.
En zij beproefde het anders,
En er waren maar geen ministers te
krijgen
Nu heeft men, naderhand wel tegen
de heeren de Ruijs, Colijn enz. gezegd
Eerst vroegen jullie ontslag en later
bleven jullie toch maar zitten doch
wij mogen dankbaar zijn, dat zij 't niet
langer rekten en dan in vrede maar
zitten bieven.
Want er moet een regeering zijn
Nu gaan we straks stemmen.
En we geven den lezer in ernstige
overweging, te bedenken Er moet een
regeering zijn.
Och, ja, ik weet het wel
Men stemt voor de Tweede Kamer.
En dat is de vertegenwoordiging des
volks.
Maar zal de Koningin regeeren kun
nen, dan moet je ministers hebben en
zullen de ministers hun taak kunnen
uitvoeren, dan moeten ze in de Kamer
een meerderheid hebben, waarop ze
steunen kunnen.
En dé&rom is het stemmen op al die
snipperpartijtjes zoo gevaarlijk.
Stel eens ze hebben voorspoed.
Dan brengen ze één mannen
in de Kamer.
Elk een grasscheutje op zichzelf.
Maar geen „zode aan den dijk".
Met zuike één mannen kan men
geen meerderheid vormen, net zoo min
als men van losse zandko. reis een dam
maken kan.
Er zit geen verband tusschen.
Neem nu b.v. de heeren Kersten en
v. d. Laar.
Ze komen hierin overeen, dat ze fel
tegen Rome zijn en tegen de A. R. partij.
Maar dan hebt ge 't ook gehad.
Zoodra ze samen een regeering stem
men moesten, was 't zoo kat en hond.
Neem btaalman er bij en zet ze dan
eens aan 't redeneeren over 't zegeltjes-
plakken en zooal meer!
Wat een verwarring zou 't zijn.
Er móét een Regeering zijn.
tn kan die niet gevormd worden op
de ons meest gewenschte manier, dan
kon, ze weieens women gevormd op
een ons zeer öngewenschte manier.
Wij zullen dat niet uitwerken.
Alleenlaat België u leeren.
Dan zou 't zoo kunnen worden, dat
juist de Chr. Protestantsche partijen,
en de Chr. Prot. één mannen, groepen
en groepjes, van alle, maar dan ook
van alle invloed op de Regeering ver
stoken bleven.
Men zou dan kunnen getuigen
En zeer zeker: dat is noodig.
En als we buiten onze schuld in zulk
een positie geraakten, zoo zouden we
rustig de zaak in 's Heeren hand kunnen
overgeven.
Maar de Heere werkt middelijk.
En als wij nu die middelen willens
en wetens verbreken en wegwerpen,
dan kon het naberouw zeer bitter zijn.
Bedenk dat, als ge ter stembus gaat.
Land- en Tuinbouw.
RecSame<^ededeeiin@en,
Waar kunt gij m Rotter
dam het beste eten
IN
Rotterdam.
Alom bekend voor
de beste keuken.
Matige prijzen.
Dagelijks versche
Zeeuwsche Mosselen.
Moderne inrichting.
Aanbevelend,
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIIKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
W. BOEKHOVEN ZONEN
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten woideu berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
Ons land moet worden geregeerd.
Elke regeeringsdaad toch heeft noodig
de onderteekening van een der ministers,
onder die van de Koningin. Het betee-
kent, dat hij die daad voor zijn verant
woording neemt.
Dit is de „waarheid als een koe".
Als Links, öf zelfstandig, óf in bond
genootschap, weer wetgevende en regee-
rende macht krijgt in 't iand, öf men
er gebruik van maken zal
Nadruk verbode»,
Vandaag van alles zoo es wèt.
't Is dit jaar de eeuwherinnering van prins
Maurits' sterven 1625—1925.
Veel «werk® is er niet van gemaakt.
In de weekbladpers verscheen 'n artikel en
daarmee was 't uit.
't Gaat nu, gelukkig onder ons tenminste
weer wat beter worden, denk maar aan de
geschiedkundige boeken over Groen van
Prinsteren en de opkomst der a. r partij,
maar reeds vóór en stellig na den oorlog had
niemand voor geschiedenis oog of oor.
Het «heden« vroeg en vraagt zooveel aan»
dacht.
En wij leven zoo vliegensvlug 1
En dat leven is zqo oppervlakkig.
Werkelijk, de vliegtuigen, de bussen, zelfs
de fiets het is niet alles in elk opzicht
een voordeel en een voorrecht te noemen.
«Och, Uitkijk I zwijg er over! Ge kunt
tóch niets aan den loop der aardsche dingen
veranderen 1«
Hoor eens, daarover zwijg ik niet.
Zulk praten is niet gereformeerd 1
Want wij zijn «geen stok en geen blok®.
Wij zijn geroepen als calvinistische, laat ik
het met ontbloot hoofd van alle oprécht
christ-geloovigen mogen zeggenals geroe-
penen en uitverkorenen, om te leven, en om
niet te laten leven, dcor de omstandigheden.
Wij kunnen niet uit de wereld gaan.
Dat zou ook onze roeping niet zijn, wij
verwerpen den kloosterstaat. Maar wij mogen
en behoeven allerminst die «wereld® over
ons te laten heerschenhet groote gebrek,
de groote fout, de groote zonde van de tegen
woordige christenwereld is maaar al te vaak,
dat zij niet haar eigen leven durft instellen,
haar eigen staat voeren, niet in de zichtbare
kleuren van de livrei van koning Jezus ver
schijnt
De lezer trekt een bedenkelijk gezicht
Vraagt, waar dit heen moet
Stel u gerust, ik sta alweer op den be»
ganen grond.
De wereld zegtgéén historie.
't Hoofd loopt ons van 't heden al om.
Ofwe vinden 't heden mooi genoeg
al naar de omstandigheden, waarin men per
soonlijk of met de zijnen verkeert.
De wereld laat de historie maar voor de
geleerden over.
En de openbare school weet dan ook in
tal van gevallen met dat vak «geschiedenis®
weinig raad en knoopt er van alles aan vast,
wat er van verre maar mee in verband staat-
De christen nu weet beter
Behóórt althans beter te weten.
En daarvoor behoeft men volstrekt geen
geleerde, geen dominee of onderwijzer te zijn,
een gewoon bijbellezer weet het.
Laat uw gedachten maar eens gaan.
Wat nemen niet, met name in het Oude
Testament, de historische boeken een groot
deel van den bijbel in en die boeken staan
precies op gelijke lijn met psalmen en pro
feten.
Ja, meer nog. Hoe wordt niet telkens weer
in die psalmen en profeten naar de historie
verwezen, daarin teruggegrepen 1 Telkens
neemt de profeet in een stuk geschiedenis
van oud-Israël zijn uitgangspunt, wel een be
wijs dat hij niet tevergeefs goede kennis van
des volks historie bij de menigte veronderstelt.
En dan zinspeelt hij niet slechts op 't geen
het voik zelf of hun naaste voorvaderen had
den beleefd, maar soms op gebeurtenissen,
al eeuwen oud.
Onze Heiland deed hetzelfde.
Gedurig doet Hij in Zijn prediking, in Zijn
waarschuwing en bedreiging, in profetie en
vertroosting, grepen uit de historie des volks
en der wereld
»Ik zeg u Salomo in al zijn heerlijkheid
»Gelijk Jona, drie dagen en drie nachten
«Gelijk het was in de dagen van Noach
»Het bloed van Zacharia, den zoon van
Berechja
En zoo grijpt ge maar voort 1
De wereld zegtlees romans
Ik veroordeel 'n goeden roman niet.
Maar als 't geboortecijfer ook in ons land
dalen blijit, dan komt spoedig de tijd dat er
meer romans worden gebaard dan kmderkens,
dood van Jan de Bakker (1525—1925)
en ds. J W. Gunst, Geref, pred. te Woerden
heeft een uitnemend werk gedaan, door alles
wat op het leven van den martelaar betrek
king heeft nog eens terdege na te vorschen
en een levensbeschrijving op te stellen, die
de beste is, welke totnogtoe vescheen en die,
vermoeden we, ook zeer lang »het« boek
over Johannes Fistorius blijven zal.
't Is zeker een eer voor onzen dominee,
die dan toch van huis uit theoloog en geen
historicus is, dat ook de critiek van de over
zijde en van den kant der geschiedkenners,
bepaald welwillend is.
De »N. R. C.« erkent, dat hier ter tafel
ligt, een werk van wetenschappelijke waarde.
Daar zit heel wat studie achter:
»De auteur heeft naast veel litteratuur
en gedrukt bronnen.materiaal ook de ar
chivalia in zijn woonplaats, in het rijks
archief en elders bestudeerd en daaruit veel
te voorschijn gebracht, wat ter zake dienen
kon
Als ik nu ondeugend wezen wou, dan zou
ik vragenHoe is 't ter wereld mogelijk, dat
een «door Kuyper georganiseerd halfanal-
phabeet® verkiezingsstijl, Handelsblad I
die niet eens een wetenschappelijke graad
heeft gehaald (maar die, hoop ik, honoris cau
sa krijgen zal I) het zoover brengen kan in de
wereld
Nu nog even Prins Maurits.
Als er ooit een historisch figuur is geweest,
aan wien 't bewezen wordt, hoe noodig 't is
dat ook onze historici zich bezig houden met
's Lands geschiedenis, dan is hij het geweest.
Dat bleek al, precies 'n halve eeuw terug.
Foto van de historische boekenkist waarin Hugo de Groot destijds uit Loevesteijn ontsnapte.
en men valt er nü al over, over de romans
wel te verstaan.
Och, christen-schrijverslaat de psycholo
gische «gevallen® es met rust öf liever
doe als mevr. Bosboom-Toussaint en «versier®
ze niet uit uw eigen brein, maar haal ze in
levenden lijve uit de historie en laat al uw
peinzen en zinnen er eens op gesplitst zijn,
in wit vorm we nu de historie brengen moe
ten onder den aandacht der kinderen van
ónzen tijd, dat ze er naar luisteren en ze lezen
willen.
En gebruik den vorm, die hèn behaagt;
vorm is in 't eind bijzaak.
Maar dan moet ons volk ook niet doen,
als een verwend kind en van tevoren al zeg
gen Ik lust dat niet 1 Men kan z'n smaak
bederven, maar ook vormen. En ge moet dien
smaak leiden en niet laten leiden. Dan gaat
het u va«k als dien man, die onder een nieu
wen dominee kwam, dewelke zoowat zijn
eigenaardigheden had
Zoo, iemand, waarvan het volk zegt«Je
moet eerst wat aan hem wénnen
Niet, een die stormenderhand zijn hoorders
verovert.
Eerst was mijn man maar weinig tevreden.
Maar 't was zijn kerk en hij blééf er
Hij begreep, dat hij 't geen minder aan
genaam was, overzién moest en hij deed daar
toe ook z'n best. En zoo paste hij zich aan
en kreeg een open oog voor het feit, dat
dominee een degelijke preek maakte en dat
in die preek ook heel wat leiding en bestiering
voor het zieleleven lag
Wie zich «drijven laat«niet zelf stuurt,
zou misschien al lang naar een anderen do
minee of een andere kerk geloopen zijn
Leer u zelf, uit een misschien wat taaie en
harde schil, de goede smakelijke vrucht, weg
te pellen.
Het sterfjaar van prins Maurits
't Is ook 't herdenkingsjaar van den martel
Toen Motley zijn boek geschreven had
«Het leven en sterven van Johan van Ol
den barneveld«.
Deze is daarin des schrijvers held.
Een soort politieke heilige.
En Maurits speelt natuurlijk de jammerlijke
rol.
Uit heel het boek van Motley, hoe sym-
phatiek hij overigens onzen Vrijheidsoorlog
beschreven had, laaide op de bittere haat tegen
de strenge Calvinisten van dien tijd.
Toen, 'n jaar slechts voor zijn dood, greep
Groen nogeens naar de pen en schreef dat
magisirale werk «Maurice et Barnevelt®, waar
van een tegenstander getuigen moest, dat een
half menschenleven van studie noodig was,
om zulk een boek te kunnen schrijven.
Groen handhaafde Maurits' eer.
Maar nu in dezen, onzen tijd.
'n Geschiedkundig theoloog in dezelfde
N R. C. geeft een nabetrachting over 't Con
cilie van Nicea en trekt lijnen van vergelijking
tusschen Constantijn den Groote in 325 en
prins Maurits in de zeventiende eeuw.
En durft dan waarlijk neerschrijven
«Tusschen het Consilie van Nicea en de
Synode van Dordt, is veel overeenkomst.
Wat keizer Constantijn in 325 heeft gedaan,
deed prins Maurits in 1618; in beide ge
vallen is het de wereldlijke overheid geweest,
die een kerkelijke minderheid uit politieke
oogmerken, steun verleende
Voor m'n doel kan 't hierbij blijven.
Deze onwaarheid weerlegt zichzelf.
Het is omvaar, dat de gereformeerden tegen
over de remonstranten een kerkelijke minder
heid uitmaakten.
't Bewijs ligt vlak voor de hand
Als dat zoo ware, dan zou Oldenbarnevelt
ongetwijfeld hoe eer hoe liever een Nationale
Synode hebben doen bijeenkomen, want dan
zou deze vast en zeker die gereformeerde
minderheid veroordeeld hebben en was de
kwestie uit geweest 1
Maar dat durfde Barnevelt niet.
Hij kende zijn volksken wel.
Hij wist het, dat de »ligging« van 't grootste
deel van 't echte kerkvolk volstrekt niet «ar-
miniaansch« was en dat 't dit stellig in den
wettigen kerkdijken weg op een Generale
Synode uitspreken zou.
Zoo weinig is er waar van die «kerkelijke
minderheides in de N. R. C. I
UITKIJK.
Wat elke maa.id te doen geeft.
(2e helft Juni)
Nadruk verboden.
Landbouwers, hebt ge al kalizouten besteld?
Neen? Haast u dan, om nog te kunnen pro»
fiteeren van de zomerkorting, die voor orders,
gedaan tusschen 15 en 29 Juni, bedraagt:
voor kainiet f 10 voor kalizout 20"/0 f 12.—,
voor kalizout 40% f 20 per 10000 K G.
Wie bergruimte heeft, kan zich dit geld
besparen. Neem er voorts nota van, dat kainiet
voortaan niet meer geleverd wordt met een
garantie van 12.4%, maar van 13% kali.
Het buitenland vraagt thans veel werk. Wij
maakten dezer dagen kennis met een nieuw
soort bietenschoffel, dien we bestelden bij den
smid D. Schothorst te Schildwolde (Gr.)
een nieuwe praktische vinding. De schoffel is
in 't midden omhoog gebogen, zoodat hij
over de jonge plantjes heengaat en het on
kruid er vlak omheen weghaalt. Zeer eenvou
dig, maar bet ei van Columbus, 't Js een uit
vinding van den heer J. Doornbos Ez. te
Schildwolde, welke ons direct voldeed en ze
ker ingang zal vinden. Veel bietenplanten
zijn aangevreten door de zwarte larven van
den aaskever en de lichtgroene larven van
een schildpadtorretje. Men spuite met een op
lossing van Parijsch groen 100 gram (1 ons)
(op 100 Liter water), waaraan 1 K G. kalk
wordt toegevoegd dit is probaat, maar men
doe het spoedig, want de vreterij gaat snel
voort.
Er is veel rogge plat geregend op zoo'n
milde Mei was niet gerekend, anders was veel
Chili in den zak gebleven Waar de rogge
niet meer opstond, kan het land nog gebruikt
worden voor koolrapen.
De rogge kan tot persvoeder gemaakt wor
den men late ze echter niet een dag of lan
ger in het zwad liggen, maar rijde ze direct
op een hoop Is ze nat van den regen, des
40 cent per regel