8
|loor hm JonJïog
No
kinkhoest?
Abdijsiroop
De Felle Zon
TW0RTH RALEIGH
iieimriissiRHiisiiir
Zaterdag 13 Juni 1925.
No. 3128.
lilt
EZEN.
DE DUIF"
as setsfenMl
Twee Bladen.
TWEEDE BLAIL
Reclames Metiedeeiingen.
ÈR DUSSEN 2
OTHOOSIGTOWSES;
tl
aorten Soilede Afbraak,
RLOFS
»SE8
mm sauaf
per riem.
Dit nummer bestaat uit
III
(Slot).
Mogelijk vindt ge uw beeld getee-
kend in David, die, ver afgedwaald,
weer de gemeenschap met God begeert
en daarom vurig bidt, dat de Heere
Zijn Geest niet van hem moge weg
nemen, waartoe hij zooveel reden ge
geven heeft.
Zij 't dan bij u, evenals bij dezen
Koning, een geloovig gebed, in het
vaste vertrouwen, dat de Heere zeker
Zijn vriendelijk aangezicht over u zal
doen lichten. David blijft niet op zijn
onwaardigheid zien. Hij zinkt niet weg
in wanhoop vanwege zijn val, maar
slaat het oog op God en blijft hopen
op Hem, wiens ontfermingen groot zijn.
Hoop zoo op Hem en ga tot Hem met
de bede, dat Hij weder tot u inkeere
en uw ziel verblijde en gij bij ver
nieuwing in teedere gemeenschap met
Hem moogt verkeeren. De Heere stelt
Zijn volk nooit teleurniet karig, maar
mild bestraalt Hij hen met Zijn ver
troostend licht. Hij laat geen bidder
staan, die Hem aanloopt om de heili
gende werking van Zijn Geest.
En zoudt ge daarom niet smeeken
boven alle dingen Wat is zaliger dan
gemeenschap te oefenen met God door
den Heiligen Geest Waar gevoelt Gods
kind zich beter thuis dan in de nabij
heid van zijn hemelschen Vader Is
het niet licht rondom ons, is er geen
vrede, ja soms onuitsprekelijke blijd
schap in de ziel, als wij aan de hand
van Gods Geest ons levenspad be
wandelen Zoo wordt de heerlijkheid
Gods gezien. Zoo is Zijn woord een
troostboek en richtsnoer op een weg
van doornen en gevaren. Zoo zijn Gods
beloften ons een steun in den moei
lijken levensstrijd. Zoo zijn wij bevei
ligd voor de zonde die ons omringt
en onze voeten bewaard voor uitglijden.
Dat wij dan staan naar de invloeden
des Geestes. Dat we door aardsch-
[r gezindheid, door ongeloof, door afdwa-
l^ling onze harten niet sluiten voor zijne
werking. Niet alleen dat wij daardoor
God onteeren, maar wij leggen aldus
ook aan ons waarachtig levensgeluk
een struikelblok in den weg. Indien
wij ons overgeven aan de leiding des
Geestes, zal 't ons zeker niet aan de
ervaring van Gods gunst ontbreken.
Ons is 't noodig te waken en te bid
den, dat de Geest zich niet aan ons
onttrekt. Mogen wij door genade zeg
gen, dat wij in het licht van dien Geest
dicht bij God leven, zien wij dan toe
dat wij niet afwijken, opdat de Heere
den invloed van Zijn Geest ons niet
onttrekke. Vele in getal en machtig
zijn de vijanden, die zich op onzen
weg stellen. Zoo wij niet op onze
hoede zijn, zijn wij gevallen voor wij
't weten. Van alle kanten komt de ver
leiding op ons af. Daarbij is ons hart
boos en arglistig. Het leven is vol
moeite, strijd en droefenis. Alleen de
Geest van God kan ons in den strijd
staande houden, de booze begeerlijk
heid in ons hart beteugelen. De H. G.
is de Trooster, ons van den Vader ge
schonken. Dat wij daarom dien Geest
in ons laten werken. Zij 't ons dage-
lijksch gebedHeerevat Gij mijn
hand, Uw goede Geest bestier' mijn
schreden, geef mij een gehoorzaam en
volgzaam hart, om te gaan, waarheen
Gij mij leidt.
Dien Geest hebben wij ten alle tijde
noodig. Zonder Hem kunnen wij niets.
Ieder oogenblik van ons leven zijn wij
van Hem afhankelijk. Den Heere zij
dank, dat Hij dien Geest in ons wil
en zal laten werken, zoo wij onze har
ten biddend voor Hem openstellen.
Dien Geest hebben wij allen noodig,
niemand uitgezonderd. Dien hebt ook
gij noodig, in wien de geest der we
reld nog is en leeft naar het goeddun
ken van uw hart, die de roepstem tot
bekeering versmaadt en nog niet met
schuldbelijdenis voor uw God zijt te
voet gevallen en nog nooit begeerd
hebt den H. G. te ontvangen tot ver
lichting van uw verstand en heiliging
van uw hart en wandel. Met zulk een
afkeerig hart kunt ge met God geen
gemeenschap hebben en blijft ge ge
sloten buiten den hemel. Gij hebt noo
dig een nieuw hart, gij moet Jezus
kennen en in Hem gelooven als den
weg tot den Vader, gij moet breken
met uw zondigen weg. Misschien denkt
ge, zonder 't te durven uitspreken, dat
ge eigenlijk beter zijt dan David. Ge
zijt nooit tot zulken diepen val geko
men. Maar dan vergeet ge, dat 't al
leen de bewarende hand van God is
geweest, die u voor zulk een openlijke
zonde behoed heeft. Gij bedenkt niet,
dat de zondige gedachte, de booze
lust, ook al wordt ze niet ingewilligd,
door God gerekend als de zondige
daad. Gij verstaat niet, dat David be
zat wat gij niet hebt, en juist onmis
baar is, een door den Geest vernieuwd
hart, hetwelk hem uitdreef tot God
met tranen d es berouws en bidden
deedo, Heere schenk mij weder de
invloeden van Uw Geest, opdat ik niet
meer door mijn zonden Uw heerlijken
en nooit volprezen Naam onteere.
Dat ge daarom van den Heere in
oprechtheid begeeren mocht, dat Zijn
Geest ook in uw hart woning make
en heerschappij voere. En worde ook
bij Gods volk de behoefte ain de lei
ding door den Geest levendiger. De
gemeente heeft wederom het Pinkster
feest gevierd. Zij is weer herinnerd
geworden aan de groote weldaad haar
geschonken, waar in haar is neerge
daald de Geest, die de plaats van
Christus bij haar vervult, het werk des
Vaders en des Zoons in haar uitwerkt,
haar troost, haar in alle waarheid leidt
en in der eeuwigheid bij haar blijft
Een heerlijke vrucht zal die herinne
ring voor haar dragen, indien ze daar
door geleid werd tot de bedeHeere,
wat Gij ons ook onthoudt, onthoud ons
toch Uw Heiligen Geest niet.
Het stemmen is tegenwoordig
't Wordt een heele uitzoekerij in den geest van de communistische
Voor onze meer eenvoudige ma
moeilijke zaak om uit de veelheid der naf: het lf:ze de »Tnbune(i en wreed
in te VUiien. een der laatste nummers wordt een gods»
Laten de meer politiek onderleiijke parodie op het Onze Vader gegeven,
onderrichting. ïngend met het
Prent ieder nu al vast diep in hhze Vader,
Revolutionaire lijst. e niet in de hemelen zijt.
Want Flakkee stemt toch A.R. :voort:
Hebt ge in dit zelfde blad gelezrgCef ons onze zonden,
de getrouwe Flakkeeënaars vóór zevenizullfn. pjos^ej£.pnz' schuld. vergeven.
En hebt ge bemerkt dat dit politiek" program nóg de kern, de ziel
uitmaakt der Anti-Rev. Partij
Welnu dan, zoekt op 1 Juli als ge in Uw stemhokje staat, bedaard
en kalm de zeven en twintigste lijst van Uw stembiljet en vult dan in
No. 1 dier lijst: den heer H. COLIJN.
't Gaat dus om lijst XXVII
Heeft Uw kind
dan moet gij er vooral op
bedacht zijn die kleverige
taaie slijm te verwijderen.
Niets beter daarvoor dan
Akker's
Ingezonden Stukken
PROSPECTUS!!! g
OPPERT 132, TEE. 2730 f
,j
raat 5 - Middelharnis
ssje voor Uwe Kinderen
voor alle Spaargelden 3.6 °/0
Oaf 89,60 per jaar.
Heer en Mevrouw
'Lodder te Kaapstad.
ERG.
925, 's avonds 6 uur
;e, ter herberge van
ide klavers, wassende
in den polder Klin»
/an de heeren Gebr.
AN DER SLUYS.
uni 1925, 's voorm. 10
endam, te herberge
20 perceelen klavers
n den Eendrachtspol»
den Halspolder, ten
0. Goekoop.
uni. 1925, bij veiling
1925 bij afslag, beide
(zomertijd) te Melis»
van der Werf, van
rond (eeuwigdurende
ïabij den Molendijk,
er 1270, groot 7 Aren
aan wed. en kinde»
AJIS.
mi 1925 n.m. 8 uur
plaat in hotel Moei»
van
naëtting van den dijk
:nveld van den Wei*
aat, in perceelen zoo»
ce van de Adm. van
ve D. C. Goekoop
iet Noordpoldersche
2»90 H.A. (65 gem.
n, en massa, zooals
van le Ged. Galath.
veer tot aan den Blok»
vanaf het voorgaande
spolderten verzoeke
coop
weide in het Weipol»
erceelen n.l.le vanaf
root 1 Gem. 128 R.
it 3 meeden groot 2
eke van den heer A.
verkooping kunnen
Breeder omschreven
:n kantore van
aris AKKERMAN.
verkooping. De No»
JVS. Mijs te Rotter»
in het openbaar te
ag 24 Juni 1925 bij
1 Juli 1925 bij afslag,
lur in het hoiel Spee
perceelen Bouwland
d« in den polder het
■nis in den hoek van
2den Groeneweg, te
03 A. 30 cA. (10 ge*
V. M.) Verhuurd tot
len heer J. Koert Cz.
Vrij van tiendrente.
bij biljetten, gratis
>re van genoemde
uvehaven 107 te Rot»
inlichtingen worden
van het Logement
irmonie« te Sommels*
Juni 1925 bij inzet
ili 1925 bij afslag, tel»
Zomertijd, in het
lijk.
is VAN BUUREN.
ïg van een perceel
Ier het Oudeland, ge
idaster Sectie C, num.
52 A. 30 cA. (3 Gem
irende aan den heer
j Kz. te Sommelsdijk.
loof 1925.
uni 1925 bij inzet en
925 bij afslag, telkens
jmertijd, in het hotel
is VAN BUUREN.
en Deurkozijnen,
Zware Binten,
anken, Raggels,
an enz., enz.
44e en Bergweg 60
i—t
Opfokvoer voor
3 R R E L O P.
e u ons
ÏNDMEEL
lingen, Markt 49
,ISSE te Nieuwe
MAN'S PLUIM»
I
derwaardige kwali»
en Veerenbedden,
gocdkoojwt adres
22.—, 25.—» «n hoorfflfe
^edlkantsn T*naf f iiV-b
«rwajiïtSse kweÜSettm>
u nog uit voorraad.
PSALM 51 J 13b.
«Neem Uw Heiligen Geest niet
van mij«.
Hervormd, en daarom Anti»Revolutionair.
Zoo spreekt Professor Hugo Visscher te
Utrecht, mede door den Gereformeerden Bond
in de Ned. Herv. Kerk aangewezen tot op»
leiding der a s. predikanten.
Ds. van Grieken, redacteur der Waarheids»
vriend en tal van predikanten der Gerefor»
meerde richting in de Ned. Herv. Kerk treden
avond aan avond op voor de candidatenlijst
der Anti=Rev. Partij.
De bekende Ds. Knap, Herv. Predikant te
Groningen, schreef in «Oude Paden«
«De leden der Anti«Rev. Partij zijn het niet
slechts met elkaar eens op het stuk der Chris»
telijke rechtsbeginselen, maar bovendien ook
inzake den overigen inhoud des Bijbels, die
voor hen het gezaghebbende Woord Gods
op elk terrein des levens is. Hieraan is het
toch toe te schrijven, dat schier alleen men»
schen van Gereformeerde belijdenis zich in
de AntüRev. Partij thuis voelen maar dan
ook heelemaal thuis. De leden voelen zich
één in den geestelijken wortel«.
Op een andere plaats zegt hij
lUaarom AntU Revolutionair Omdat het uit»
gangspunt der anti»rev. in overeenstemming
is met de eeuwige beginselen van Gods Woord,
en later weer»ln het belang van het Chr.
Onderwijs« enz.
Daarom ieder Gereformeerd Hervormde
stemme No. 1 der candidatenlijst der Anti.
Rev. Partij H. Colijn.
De Christelijk Gereformeerden.
Toen ds. Kersten pas met zijn actie begon,
was er eenige twijfel bij de Chr. Gereformeer»
den. Maar na eene vergadering van Chr. Ge»
reformeerden in Nederland te Utrecht, werd
na toelichting van minister Colijn zoo goed
als algemeen besloten de Anti»Revolutionaire
partij te blijven steunen.
Zooals men weet, is nog aanhangig een
voorstel tot vereeniging der Chr. Geref Kerk
met de kerk der Geref. Gemeenten, waartoe
ds. Kersten behoort.
Vandaar aanvankelijk de weifeling of ook
op politiek gebied ds. Kersten niet gevolgd
moest worden.
Zij zagen echter het gevaar van krachts»
verspilling en oordeelden het noodig de
anti»rev. partij te blijven steunen. Niet alleen
prijken namen van Chr. Gereformeerden als
Mr. Dambrink, ds. Van der Zaal op de can»
didatenlijst der anti»rev. partij, maar die hee»
ren en ds. Hibbers, ds Jongeleen en meer
anderen, trekken als vurige propagandisten op
voor den heer Colijn en volgende candidaten
Mr. Dambrink schrijft«De Chr. Gerefor»
meerden zien, dat de grondslag der anti»rev.
partij gelijk is aan onze Christelijk Gerefor»
meerden gronds!ag«.
De Chr. Geref. ds. P. de Groot van Rot»
terdam schreef in »De Wekker« «In den boe»
zem onzer kerk leeft echter het anti»revolu«
tionair beginseldit behoort ook zoo te zijn.
Het antitrev. programma kan en behoort
leder overtuigd Chr. Geref. mensch te
onderteekenen«.
POLITIEK DER LINKERZIJDE.
De Linkerzij, in waanzin groot,
Speelt geweldig op haar poot.
Links alleen kan 't land regeeren,
Zoo meent zij, en 't onheil weren,
Dat een rechtsche meerderheid
't Arme Nederland bereidt.
«Christelijk® heet dit Kabinet,
Maar'dit is bloot een etiquet,
Want niets «Christelijks» voert het uit,
En dit is juist, wat Links zoo stuit.
Kon Rechts «Christelijk» regeeren,
Dan zou Links dit nog waardeeren.
In het liberale kamp,
Brandt alleen de Rede»lamp,
Maar het licht, dat zij verspreidt,
Geeft geheel geen helderheid;
Want heer Dresselhuis beweert,
Dat Rechts «liberaal» regeert.
Maar hoe kan de man dit zeggen
Ja, wie weet dit uit te leggen
Dit staat vastIn linkschen hoek
Is de logica vaak zoek.
En dit is nu bij Dresselhuis
Oorzaak van zijn groot abuis.
Als van Rechts een voorstel kwam,
Was de man vaak dwars en gram
En de liberale heer
Stemde «tegen» keer op keer.
Dresselhuis schijnt Rechts noch Links,
Hij orakelt als de Sfinx.
Al de heeren liberalen,
Denken groote winst te halen,
Uit de ontevredenheid
Over 't Rechts Regeerbeleid,
In den kling der ambtenaren,
Die daar minder wél bij varen.
Troelstra tracht, door slimme streken,
De Roomsche Staatspartij te breken.
Hij vleit en zegt: «Kom aan mijn zij,
Dan maak ik uw processies vrij,
En den gezant bij Rome's stoel
Voor vast te geven is mijn doel.«
In het blazen, schelden, razen
Telt de Linkerzij veel bazen.
Als het tegen Rechts maar gaat,
Oordeelt men geen middel kwaad.
Wijnkoop, Troelstra en Marchant
Roepen «Rechts moet aan den kant.«
In den politieken strijd
Raakt vaak »Links« den teugel kwijt.
Humaniteit is niet in tel,
De booze hartstocht krijgt vrij spel,
Tegen wat van Rechtschen kant,
Heil geacht wordt voor het land.
Vrijheidsbonders, Socialisten,
Democraten, Communisten,
Liberaal en Plattelander,
Zij behooren bij elkander,
Huldigen de Rede»leer,
Samen gaan ze Rechts te keer.
Links kan 't langer niet gedoogen,
't Is een doorn in haar oogen,
Dat Rechts houdt de overhand
En de baas blijft in het land
Daarom moet voor goed naar huis,
't Rechtsche Ministerie Ruys.
Links jaagt, als een hazen wind,
Naar het Ministreel Bewind
Maar of Links dit haasje schiet,
Is nog lang zoo zeker niet.
Afgewacht dus zij de leuze
Rechts te stemmen onze keuze.
Rechtsche kiezers I weest eendrachtig,
Voert den strijd getrouw en krachtig,
Die U straks te komen staat,
Als de stembus open gaat
Maakt, zooveel het aan U ligt,
Links te weren tot uw plicht!
Mocht God land en volk gedenken
En een Rechts Bewind weer schenken
Een Bewind, dat al zijn kracht
Van den hoogen God verwacht.
Van God, aan Wiens rijken zegen
Neêrland alles is gelegen
Ds. A. KOPPE,
Gron. Em. Pred.
5 Fabelachtig monster, in oud»Grie»
kenland, dat geacht werd geheimzinnige
taal te spreken.
aardigde blikken volgden over en weer,
/erdere gedeelte van den tocht werd in
"tilzwijgen volbracht en bij het hotel nam
ist, die geen gast was afscheid. Erg harte»
ras het aan geen van beide kanten.
De heilige geest der revolutie.
Rott. schrijft
t llpn Jn ontnuchtering wezen,
zondere bepalingen worden gemaakt, dat ook
in genoemde gemeente bestaan, doch te uit»
gebreid zijn voor opname in uw blad ditmaal
daarvoor te vragen.
Wie echter bekend zijn met het trachten
op te richten van een vereeniging weten dat
daaraan ontzettend veel moeilijkheden ver»
bonden zijn en veel tijd daarvoor wordt ver»
eischt. 't Komt er nu maar op aan hoe men
denkt te beginnen. Ik vermoed dat de heer
v. d. Meide zich bij zijn eerste schrijven al
zal hebben bedacht dat die vraag zou kunnen
komen. Zeker zullen er zijn die met mij daar
nieuwsgierig naar zijn.
Met vriendelijken dank voor de plaatsing.
L. VROEGINDEWEIJ Wz.
Middelharnis.
Rumor in Casa.
oftewel: Holland in last.
Mijnheer de Redacteur,
Vergun mij voor onderstaande een beschei*
den plaats. Bij voorbaat mijn dank.
In Uw no. van 23 Mei komt een stuk voor
over de R. H. B. S. waarin ik mij ten hoogste
verbaasd heb.
Daar komt blijkbaar een van onze rechtsche
menschen (want even later sluit hij zich in
bij «onze kringen») ons mededeelen, dat hij
een afschrift heeft ontvangen van een adres
aan den Min., waarin de adressant vele be»
schuldigingen inbrengt tegen den gang van
zaken op bovengenoemde school. De inzender
hecht aan dat adres evenwel geen waarde.
Maar zelf is hij op informatie uitgegaan bij
personen van verschillende richting, die geacht
konden worden een deskundig oordeel uit te
brengen. Welken maatstaf voor deskundigheid
de inzender heeft aangelegd is mij niet bekend.
In elk geval is het oordeel van beide soort
deskundigen niet malsch. Die van linkschen
huize meenen, dat op de school niet hard
genoeg gewerkt wordt, en blijkens een latere
uitlating van den inzender vinden ze den geest
der school niet links (alias rood) genoeg.
Die van rechtsche origine tappen uit een
heel ander vaatje. Hun ernstige klachten be»
treffen ook den geest van het onderwijs, waar»
door zij al meer met tegenzin en noodgedron»
gen hunne kinderen ter schole zenden.
Kijkje op de «Javaa.
De schepelingen aan het werk.
waarborg geeft dat nog voor Chr. onderwijs.
De belijdenis, en liefst nog de Ger. belijdenis
beslist.
De inzender noemt het een billijke grief der
rechtschen, dat het leeraren»corps van den
eersten tot den laatsten een levensopvatting
huldigt, lijnrecht ingaande tegen den geest der
bevolking. Dat is zeker erg, maar snijdt men
ook vijgen van doornen en druiven van dis»
tels Want wel zegt inzender dat wij met die
school opgescheept zitten, maar dat is taalkun»
dig en logisch onjuist, want opgescheept zitten
we met een persoon of zaak, die wij hebben
begeerd en die ons later teleurstellen.
Hier evenwel is een school, die door on*
verdachte liberalen is gesticht, die een fonds
van f 6000 bijeenbrachten en alzoo aanspraak
kregen op rijkssubsidie. De stichters alleen
pm MpL
verbrandt de huid en veroorzaakt tevens
smetten, doorzitten en stukloopen. Gebruik
hiertegen de heerlijk verzachtende Purol.
hebben het recht en den plicht de richting
van het onderwijs te bepalen. De rechtsche
familie heeft indertijd op zien komen gespeeld
en vischt nu achter het net. Nu is Holland
in last, en men zoekt de oplossing in het
voorbeeld van Oud»Beierland, dat niets anders
is dan een voorzichtig verdrag met de zonde,
een spelen met onze heilige beginselen en met
de toekomst van de kinderen des Verbonds.
liet Chr. Lag. Onderwijs op ons eiland breidt
zich uit, maar wat baat onze chr. actie wanneer
men met de eene hand bouwt, als men met
de andere hand afbreekt. Al onze actie voor
Chr. School en antirev. politiek wordt met
onvruchtbaarheid geslagen, als deze ban niet
uit ons midden weggedaan wordt.
Laten onze voorgangers liever droog brood
eten met de kinderen, dan ze steenen voor
brood te geven, en het gif van twijfel en on«
geloof te laten druppelen in de harten, waar»
door zooveel schoons, dat reeds geplant was,
voor eeuwig wordt verwoest.
H.
Copie van Ingezonden Stukken die niet
'«Atsi zijn wordt niet teruggegeven, BuiMt
'eatwööïdïbjkheid ven Redactie m Uf
Ziekenhuisverpleging
Ongetwijfeld zullen velen het ingezonden
stuk over bovenstaand onderwerp van de
hand van den heer C. v. d. Meide met in»
stemming hebben gelezen.
Zal het echter tot verdere handelingen
komen en niet gaan als met vele reeds jaren
hier op dit eiland gevormde plannen voor
ziekenhuisbouw Mij dunkt, ofschoon niet
gemakkelijk, is het toch evengoed als op
Ouderkerk a/d IJsel te bereiken.
Wanneer een gezin het ongeluk treft dat
een hunner in een ziekenhuis moet worden
opgenomen komt er al direct bij hoe men
dit moet bekostigen. In vele gevallen is de
hulp van Burgerlijk» of Diaconie»armbestuur
al dadelijk noodig, hetzij gedeeltelijk of ge»
heel. Hoe aangenaam is het echter indien
men zelf aan die betaling ook wat kan bij»
dragen en dan door een onderling fonds. Dit
nu is mogelijk als men eene wekelijksche
contributie afzonderd zooals in bovengenoem»
de gemeente en wel voor personen boven de
15 jaar 6 cent en beneden dien leeftijd 1 cent
per week. Nemen wij als voorbeeld een huis»
gezin van 5 personen, waarvan 2 beneden de
15 jaar, dan zou dit per jaar kosten f 10.40,
een bedrag dat velen al niet laag vinden en
misschien door grootere gezinnen, die dan
nog meer moeten betalen, bijna niet bijeen is
te krijgen.
Als echter eene dergelijke vereeniging door
de meer gegoeden als begunstigers wordt ge»
steund kan ook in bijzondere gevallen bij»
Nu is goede raad duur. Zal men een dog*
matischen grondslag eischen Die is alvast
uitgesloten. Neen, zegt inzender, uiteraard
moet de H. B. S. neutraal zijn, maar dan ook
absoluut neutraal.
Hier begint het mij te schemeren. Hoe
zijn wij in den 80»jarigen schoolstrijd, waarin
duizenden arme ouders hun laatsten penning
offerden voor een School m/d Bijbel en de
Chr. onderwijzers de grootste contribuanten
van de Chr. School werden genoemd, zijn wij
dan onverschillige toeschouwers geweest Of
zijn wij ziende blind en vergasten wij elkander
op slaapdrankjes? Dit staat toch als een paal
boven waterWas de eisch van neutraliteit
voor de Openbare school aanmerkelijk bedoeld
ten aanzien van godsdienstbegrippen, dat sta»
tion is reeds lang voorbij en is men aangeland
bij politieke en zelfs moreele neutraliteit.
Hoe wil men nu van inrichtingen voor M
O. en H. O. voor wie geen enkel wetsartikel
de richting van het onderwijs bepaalt, verlan»
gen, dat zij neutraal zijn
Daar wordt het zaad van twijfel ongeloof
met kwistige hand gestrooid door het gezag»
hebbend woord van den leeraar, door leer»
boeken van ongeloovige schrijvers op school
en bibliotheek, door het levensmilieu der op»
voeders en leerlingen en hun voorbeeld in
handel en wandel. Hoe naïf van den rechtschen
inzender om te meenen, dat men van hooger
hand daarin verandering kan brengen.
Kon men dat van Overheidswege, desneen,
dan was het geen Rijks H. B. S. meer.
Het voorbeeld van de R H B. S. te Oud»
Beierland is voor inzender bijna het ideaal.
Daar heeft de niet moderne 1 Ned. Herv.
predikant omgang met de leeraars, die, zoo
niet alle ter kerk gaan, Vrage Al waren alle
leeraren vaste kerkgangers en deden zelfs dienst
als voorlezer, organist of ouderling, welken
[Het principieel betoog van H. is ons uit
het hart gegrepen, 't Heeft echter nu weinig
zin meer te bespreken hoe het wezen moet.
Daarvoor is tien jaar geleden de gelegenheid
geweest. (Zwaar moet wel de verantwoorde»
lijkheid drukken op hen die deze gelegenheid
ongebruikt lieten voorbijgaan
Thans gaat het er over «to make the best of it
Intusschen hopen wij te gelegener tijd op
de zaak der R. H. B. S. te Middelharnis terug
te komen. Red.]
R BESTAAT T0E1JN1ET, voorradip bi»
05TZFEDIJK ?78. TFLJ 3llF»
le Nutsspaarbank spaarbusjes worden uitgegeven
rwaarden gratis in bruikleen worden afgestaan
tore dei Spaarbank inlichtingen ter verkrijging van
voor Uwe jaarlijksche terugkeerende betalingen, als
ypotheekrente, aflossingen op geldleeningen etc. etc.
kert den inleggers een prompte terugbetaling der
geheimhouding. e Volkomen zekerheid,
ipend alle werkdagen van v.m. 9 tot n.m. 4 uur.
ag en Donderdag n.m. van 6 tot 7 uur