voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. ËÜÊBZMM REISUERHflaL RUROLH Antirevolutionair Orgaan Kinderen No. 3126 ZATERDAG 6 JUNI 1925 40ste JAARGANG IXXXjj irrais inditiën, LRNIS J t IN HOG SIGNO VINCES EERSTE BLAD. Op den Uitkijk. Als Uw igd. |PER. :htü §g X OLLEN lelsdijk AT W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertenties en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Reclame-Mededeelingen. zich bezeerd hebben Het goedkoopste, Het grootste, Het meest gesorteeerd Hoeden» en Petten magazijn ir tegen be- ij en bij de 26174 \ur, 15. kingen llharnis rseke feereen. §6' Ikkee nder papier de Firma Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No, 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f I.— per plaatsing. Groote letters en vignetten wordtü berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Eerst 't verhaal en de reis. f En dan achteraf de leering. Als dus bij den lezer de gedachte mocht opkomen: Wel een aai dig ver haal, maar wat hebben wij er nu mee te maken, zoo schorte hij zijn oordeel op, want dat komt het laatst. Zoo telkens komt bij landgenooten, die het doen kunnen of er wat aan ho pen te verdienen, de gedachte op, om eens een reis te gaan maken door onze Oost. Soms zijn het kunstenaars. - Of ook tooneelisten en voordragers. De gegoede Nederlanders in indië, dat weet men, hebben nogal eens 'n milde en gulle hand. Soms gaat er iemand heen, om de gegevens te verkrijgen tot het samen stellen van een boek. Een ander weer voor onderzoek, ff Ais indertijd b.v. oud-minister Treub. Men gaat om allerlei redenen. In vroeger jaren ging ook weieens een lid van de Staten-Generaal een reis maken door de Oost om in de Eerste of Tweede Kamer met te meer kennis van zaken te kunnen spreken. Daar hoort men nu zoo niet van. Thans maakt zulk een reis de heer Elout, bekend als de hoefijzer-redacteur van het „Handelsblad", een onzer meest bekwame journalisten, een tlp-top „nieuwerwetsch" man, maar tegelijk een liberaal man van de echte „ouder- jt 'tsche" soort. Deze schrijver is wel sympathiek. Hij weet ook bij anderen, ook oij ons te waardeeren, wat te waardeeren valt en zoover wij weten deed hij nooit mee aan 't verkruimen van een „fijne be schuit." B Hij is b.v. in Djocja geweest en heeft een opgetogen artikel geschreven over het Petronella-hospitaal en als die ge reformeerden nu in hun prediking maar zéér, zéér voorzichtig willen zijn en zich vooral op de ziekenzorg willen toeleggen, dan vindt hij dat ze knap werk doen. Maar de man is liberaal. Zuiver, rasecht liberaal. En omdat hij nu blijkbaar niét is een fijnenhater, loont tiet de moeite, om eens te hooren, hoe zoo iemand tegenover heidendom, mohamedanisme en chris tendom staat. Deze schrijver kwam ook op Bali. De lezer herinnert zich dit eiland Het ligt ten Oosten van Java en de inwoners hebben nog bewaard den zuiveren Hindoeschen godsdienst en de Hindoesche beschaving. Of hij er werkelijk diepe studie van heeft gemaakt, betwijfel ik, daarvoor is zijn geschrijf te oppervlakkig, maar ais een echte liberaal, die zelf 't meest houdt van een vagen godsdienst-boven- alle-geloofsverdeeldheid, zit hij neder en beiden, Christus en Hindoe, moeten voor zijn stoel staan dat hij ze richte Ja, hij ziét 't verschil wel De christen gelooft aan één God. Net als de Jood en de Mohammedaan, maar de laatste telt hier niet mee, want het mohamedanisme is er de godsdienst der Sasahs, een slavenvolkje en daartoe zal de Baliër niet zoo gauw overgaan. De Hindoe vereert vooral Ciwa, doch daarnaast vele andere goden. Een groot verschil dus Een klove, niet te overbruggen De christen heeft dus alle recht, den eisch te stellen, van vrije prediking, opdat Hij den Hindoe onder Gods zegen overtuige van de dwaling zijns wegs Weineenmeent deze wijsgeer. En hij komt tot deze verheffende uitspraakis er werkelijk nu zoo'n groot onderscheid De christen gelooft aan één God, die almachtig en alomtegen woordig isde Baliër aan vele goden, die de een hier, de ander daar zijn en met elkaar de macht déélen Komt het niet vrijwel op hetzelfde neer? Waarom zullen we nu toch de chris tenen loslaten op die „heidenen" 't Is immers maar een verschil van voor stelling Goed bezien is er immers zoo weinig onderscheid tusschen beider geloof En dan in 't laatst de slotsom. Deze zéér „gematigde" en gansch niet wat men noemt „vijandige" liberaal, is maar wat blij, dat in Indië de Over heid de macht nog heeft, de prediking van het Evangelie in zekere streek te verbieden. Laat het niét over Bali komen raadt hij. De rnenschen hébben een godsdienst. En een mooie godsdienst, ook. Zie er hun tempels maar op aan Let op hun fraaie, godsdienstige dansen, enzoovoort. Rapporten werden samengesteld. Brochures werden geschreven. En op alle vergaderingen daverde het spreek: gestoelte van het woord, van de leuze«So: cialisatie« 't Zou 't begin der verlossing zijn. Nu had het volk wat échts. Geen vogels in de lucht; hier was er nu een, 'n schoone ronde vogel, dien kon men zelfs in de tegenwoordige, kapitalistische maat: schappij, met wat durf en goeden wil, grijpen met de hand. Hoe lang heeft de leuze gediend Leefde zij langer dan een jaar. Ik geloove van neen Al de mooiigheid was er gauw van afge= keken. De socialistische aanvoerders gingen zelf begrijpen, dat het nog een lastig ding zou zijn, als het er eens doorging bezwaren kwa: men van allen kant 't Buitenlandsche voorbeeld was niet erg aanlokkend De leuze verklonk en verzonk. En toen men een ander drabbelkoekje voor 't volk gevonden had, om wat op te knab: beien en te zuigen, n.l. de «Medezeggenschap®, toen werd de »Socialisatie« dra voorgoed bij: gezet. Wacht u daarom voor de leuze. Voor 't zoogenaamde pakkende woord. Ons nuchtere volk heeft de uidiukking ge: maaktiets zeggen of doen voor de leus, daarmee heeft het precies gezegd, wat in den «s »/n de Vechtlijn«. II Ja, zoo stelt men 't zich vóór. Zoo droomt men zijn zoeten droom Het ontwaken zal vreeselijk zijn. Juist op dit ongewapende Nederland op dit volk dat daar als een bloote gietenkudde nederlichtdat in de vechtlijn woont en 't hek heeft opengezet voor elk die naar binnen wil, Zullen de vijanden aanvallen Neen, niet als onze vijanden Als elkanders vijanden zullen ze elkaar be: kampen met al de verschrikkelijkheden van den modernen oorlog, op ons grondgebied, in onze lucht, op onze wateren, op en boven en onder onze velden en ze zullen geen onder: scheid makenkunnen maken tusschen hnn vijanden en onze neutrale «burgers®, En zoo krijgen we al de oorlogsellende uit de eerste hand Juist wij, omdat wij ons ganschelijk hebben ontbloot 1 Dat zit aan »oniwapening«- vast. Helden. De Socialisten zijn buitengewoon heldhaftig. Den eenen dag willen ze revolutie maken en zullen de zaken eens even op zijn kop zetten en den volgenden dag zijn ze ziek en overspannen. Even later roepen ze het volk echter weer op tot den strijd tegen de bourgeoise. Te Den Helder is dezer dagen door Min. Westerveld een tentoonstelling geopend ter herdenking van het 100=jarig bestaan van het Noord: Hollandsch Kanaal. Een overzicht van deze merkwaardige tentoon: stelling. Hun godsdienst is met geheel hun leven saamgeweven. Zooveel als gods dienst-van-den-staat. Kweek nu geen tweedrachtZaai geen verdeeldheid tusschen zonen en dochteren van het zelfde volk Net zoo, als men bij ons de Open bare school verdedigd heeft En als ge hem nu zoudt wijzen op Jezus' bevelPredikt het Evangelie aan alle creaturendan zou hij u met groote oogen vol verbazing aankijken en zeggen „Daar kunnen wij ons toch niet aan storen in de Regeering van den Staat Zie, dat is de echte liberaal. Links, op zijn allersympathiekst Maar tochman-der-Revolutie. De Rede boven 't Woord van God. Wacht u voor de Leuze. Van de «leuze® houdt de S.D.A.P. Nu is het b.v. de «Ontwapening®. Maar die laat ik nu met rust. Enkele jaren geleden had ze een kanjer van een leuze, een reus van een leus «So:ci:a»li: sa:tie Och, och! wat ging 't er van langs. Heel het land waagde er van. De roode kranten stonden er vol van. Dat was nog wel geen volledige socialisme, maar men kwam er dan toch alvast mee in het voorportaal 1 regel de leuze waard is En daaromSchreeuw ze niet na, maar weeg ze eerst. «dn de Vechtlijn*. Daar ligt Nederland precies Of men zich nu een oorlog voorstelt tus: schen Oost:West, of tusschen Noordoost en Zuidwest of hoe anders in WesbEuropa ook Nederland ligt in de vechtlijn. Onze Oostelijke provinciën als doortochts: veld en onze westelijke voor het zeeverkeer zijn meer dan goud waard voor een oorlog: voerende mogendheid. Maar wij zijn dan »modern«. Wij «doen 'r niet aan«. Ook niet aan een verdedigingsoorlog Wij hebben al dat gesnor afgeschaft. Als andere volken er pleizier in hebben, laten ze hun gang gaan, wij houden er ons buiten. En wij zetten bordjes aan de grenzen «Verboden toegang 1« Dan is er geenerlei gevaar meer. En terwijl WesbEuropa in vlam geslagen is, zitten wij op de bank voor huis, rooken ons pijpje en schudden 't hoofd over die dwazen die daar buiten onze grenzen elkaar te water te land, in de lucht en onder de grond op leven en dood bekampen. Hier geen vuiltje aan de lucht. Al liggen we dan in de vechtlijn. Wij, immers doen niet meer mee En leest men hun bladen en strooibiljetten dan rilt men gewoonweg en denkt onwille: keurighet gaat mis, we gaan eraan 1 Maar wees gerust 1 't Zijn helden met den mond maar lafaards als het op durven aankomt. Denk maar aan de behandeling van het Olympiade millioen. Een deel der Soc. dem. was er even hard tegen als onze rnenschen. Maar enkelen hunner, zooals Schaper die er voor was, gingen geweldig te keer tegen de tegenstanders. Het regende scheldwoorden. Nu zou men gedacht hebben, dat evenals bij elke partij in welke over deze zaak geen eenstemmigheid heerschte ook de tegenstanders van de Sociaal Democraten zich zouden uiten. Maar geen sprake van hoor I Ze kropen weg achter den scheldenden en tierenden Schaper en toen het op stemmen aankwam liepen er 2 hard weg en de resl was niet eens gekomen. O, 't zijn zulke helden 1 »PeZuwe« Nadruk verboden, «Schrijf er dan es over «Dat beloof ik je«, was mijn antwoord. En daar belofte schuld maakt en ik aan schuld een broertje dood heb, los ik heden die belofte in en begin met te vertellen, wat »derzelver« aanleiding was en wat de inhoud. Hij is een eenvoudige broeder. Maar die vele jaren al, meeleeft en mee: werkt en 'n heel enkelen keer, zoekt hij me op. En als je nu in déze dagen zoo malkander ontmoet, en je bent dan nog van 't oude soort, praat dan es niet over de stembus die komt. Dat bestaat eenvoudig niet. Wij ook hadden heel wat bepraat Toen m'n man, wiens tijd het intusschen werd, vroeg, «Dat eerste artikel van ons «Program van Actie«, daar hóór je niet veel over in onze pers Ik moest waarlijk éven denken «Krachtige bestrijding van wat in het leven des volks de publieke eerbaarheid aanrandt«. «Nu, onze tegenstanders zwijgen er ook meest over. En ze hebben gelijk, want dit is een teer punt voor hen, waarbij ze wel we: ten, dat ze leelijk klop zullen krijgen«. «Dat mag waar zijn, was zijn antwoord maar je weet nooit, wat er bij huisbezoek en in kleiner kring over rondverteld wordt, om er eenvoudige zielen mee op stang te jagen«. En hij vertelde me enkele staaltjes. Hem óók voor waar verteld. 't Gaat in de richting, was er gezegd, dat de Regeering zal voorschrijven hoe hoog van boven de japon moet zitten, hoe laag de rok hangen moet en hoe lang de mouwen moe: ten zijn. 'n Ander wist precies, op wat leeftijd de meisjes geen korte haren meer mochten dra: gen, dan alleen met verlof van den burge: meester. Een derde spotte, dat men bij 't maaien en hooien in 't veld niet meer in z'n souspantalon zou mogen staan. En weet ik, wat fraais meer. Natuurlijk was mijn man wel wijzer. «Maar 't was tóch goed zei hij als je er es een stuksken over schreef, dat de men, schen wat beter begrijpen, wat er precies mee wordt bedoeld, temeer omdat ook dat woord «publieke eerbaarheid« nogwel door ons volk wordt gevoeld, maar 't kan toch geen kwaad het hun door uitlegging en voorbeelden wat duidelijker te maken«. Hetgeen ik toen heb beloofd. Om de beteekenis der woorden eerbaar en eerbaarheid vast te stellen, wend ik mij eerst, met naar ik gelooven mag mijn bijbelkennend lezerspubliek naar de Schrift. Eigenaardig genoeg komen deze woorden slechts in één Bijbelboek voor en wel inden Eersten Brief van den apostel Paulus aan Timotheus, de hoofdstukken 2 en 3. 40 cent per regel. gebruik dan dadelijk NOOR CLK Z-'IN KDUS Kipstraat 85:87 Rotterdam 38®- ZIE DE 5 ETALAGES Voor hoeden No. 85. Voor Petten No. 87 Aanbevelend J. HEHIGER Jr. »Eerbaarheid« staat er slechts één keer als Paulus vermaant, dat er gebeden en smeekin: gen zullen geschieden «Voor koningen en allen, dien in hoog: heid zijn opdat wij een gerust en stil le: ven hebben mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid Zooals men ziet, wordt dus hier «eerbaar: heid«, neenniet op één lijn gesteld, maar toch in éénen adem genóémd met «godzalig: heid«, waaruit we reeds opmaken kunnen, dat zij voor den apostel en dus door de Schrift wordt gewaardeerd als een begeerlijk goed. want we moeten gedurig bidden voor de Overheid, opdat we niet slechts een «stil en gerust®, maar ook een «eerbaar en godzalig« leven leiden mogen. Het woord »eerbaar« wordt enkele keeren genoemd. In 2 9 worden de vrouwen vermaand te wandelen «in een eerbaar gewaad«. Hoofdstuk drie gaat 't over de opzieners, 't Zelfde geldt voor de diakenen. En tenslotte voor «de vrouwen® van op: zieners en van diakenen beide. Vs

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1925 | | pagina 1