Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. i MANNEN! IN HOC SIGNO YINCES No. 3116 ZATERDAGS MEI 1925 40STE JAARGANG iddeMs IBODEN WOTElfTUIi EVELD ERHANDEL f Horloges ttingen. EERSTE BLAD. Op den Uitkijk. RECHTZAKEN W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers RAPHIE antoor - SommelstiiJH .HARNIS m itTMt 73 I ERDAM peclaliteff Geestelijke Belangen. Eerst iets uit den jongsten tijd. leder onzer kent „onze Oost", al is 't maar van 't hooren zeggen en weet wel van hoeveel beteekenis die Oost is voor de welvaart van Nederland. Er is ook 'n Oost-Indisch leger. Gedeeltelijk bestaat dit uit inlanders, vooral Amboneezen, voor een ander deel uit Europeesche huurtroepen. 't Gaat natuurlijk niet aan, om onze landgenooten door loting enz. te dwin gen, in Indië dienst te gaan doen. 't Zou ook niet billijk zijn. Wij doen niet mee aan de mode, om «spreken van een „groot"-Nederland, aarvan dan een deel, met 7 mill, inwo ners hier, aan de Noordzee ligt, en een ander deel, met 50 mill, zielen ginds, ver weg, ter weerszijden van den eve naar. Neen, ginds is het Oost-Indië. En hier is het Nederland. Dat zijn er tweeniet één. En nu heeft elk inwoner van Neder land wel de plicht, om, daartoe opge roepen, zijn vaderland d. i. Nederland te helpen verdedigen, maar niet Indië. De Overheid, die Indië beoChermen moet, dient dus om te zien naar andere middelen en werft daarom dan ook een huurleger, dat als voornaamste factor dienst doet bij de verdediging van „onze Oost". Het spreekt vanzelf, dat de Overheid die zulk een leger huurt en gebruikt, ook voor zorgen moet. |P Dit doet zij dan ook. Overal zijn kazernes, in of bij die kazernes zijn cantines er zijn militaire hospitalener zijn officieren van gezond heid er is nog veel meer, kortom al kan er zeker nog heel wat verbeterd worden, voor het stoffelijke, het mate- riëele bestaan van den soldaat wordt gezorgd. Maar hij is mensch. Er is ook een geestelijke zijde van zijn bestaan. En wat dat betreft, is 't treurig. De christenen, zeker! dóén iets. Er zijn enkele Militairen Tehuizen; er wordt hier en daar eenige arbeid onder de soldaten verricht, maar allerlei werk in 't vaderland vraagt zoo veel aan tijd en krachten, dat Indië er vaak bij ^inschiet. En de Indische kerken hebben zelf de handen ook meer dan vol in eigen kring. Nu is 't een o//er-moeilijkst hoofstuk in 't boek van het „Ambt der Overheid", als de vraag aan de orde komt, hoe zij 't best de geestelijke belangen van Leger en Vloot behartigen k«n. Wij wagen ons aan geen antwoord 1 Maar de Regeering heeft terecht be grepen, dat zij op het zuiverste ant woord niet wachten kan en heeft, reeds sinds ettelijke jaren ingevoerd het stel sel der Leger- en Vlootpredikanten voor de Protestanten en van aalmoezeniers voor de Roomsch-Katholieken. En heeft zoo getoond, in afwachting of 't ook anders en beter kan, dat ze oog heeft, voor de geestelijke belangen des volks Om nu op, Indië terug te komen: Ds. Janssen, de leger-predikant in al- gemeenen dienst en een roomsch hoofd aalmoezenier, zijn door onze Regeering naar Indië gezonden, om daar studie te maken van de zaken en daarna advies te geven en voorstellen te doen aan de Regeering, om ook in Indië de geeste lijke verzorging der militairen ter hand te nemen. Zijn de berichten juist, Dan zijn ze hierin geslaagd. Zullen binnenkort, ook in Indië, voor Leger en Vloot predikanten en aalmoe zeniers worden aangesteld, die op soort gelijke wijze ais in ons vaderland, hun werk zullen vinden. Wat het voor vrucht hebben zal Dat zullen we later zien. Daar hebben we in zeker opzicht ook niet naar te vragen. Dat laten we in 's Heeren hand. Doch hier wilden we op wijzen Dat een christelijke ïegeering, al kan het lang duren, toch geen rust heeft vóór zij ook de „geestelijke belangen" des volks, n.l. in zooverre dit ligt op hi.ii weg, zal hebben verzorgd. Als ook Indië ons weer leert. Van welke richting mag men nu meer en beter de bevordering verwachten van de wdre geestelijke belangen des volks, van Rechts of Links? Van de christelijke partijen. Dat spreken we zonder aarzelen uit. Links zal allicht óók geestelijke be langen willen dienenMaar wat verstaat Links daardoor? Uiii komt 't op aan Als links zooiets wil doen, Dan legt het daarbij ten grondslag de bekende „godsdienst boven geloofs verdeeldheid", die haar klassiek toppunt heeft bereikt in het bevorderen van christelijke deugden, zonder dat zelfs de naam van Christus er bij wordt ge noemd. Me moge dat goed bedóélen het loopt op modern heidendom uit, zooals in onze dagen zoo vaak wordt gezien. Feitelijk wordt dan al wat zich religie nóémt op één lijn gesteld, als dat nog maar gebeurten, op zijn bést worden pantheïstische en boedhistische ideeën even zeer bevorderd, als de christelijke religie. Reclame-Medeedelingen. ril Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bjj vooruitbetaling, BUITENLAND by vooruitbetaling f 8,50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. r le kwaliteit Telefoon 2472 oiderricht voor innenden. lig adres op ons malen bekroond is en Verlies Winst n bedrijf. Incassee» ge Vorderingen spe< denstand. N IN SOORTEN, DUCARIA, PAL TEN, AZaLIA'S US, VARENJES, OEMENMAND- ERtN, BESSEN, U1KROZEN enz. Als deze niet in de verdrukking komt De geschiedenis is zoo leerzaam Broederslaat ons waakzaam zijn. V 'n Stuksken Schoolstrijd. 't Is een klein dorp, in den Elzas. Goed Fransch èn goed Roomsch. Daar heeft zich dezer dagen een stuksken schoolstrijd afgespeeld, waaraan wij weer eens kunnen zien, wat voorrechten wij genieten en tevens wit het wordt, als ergens bet antic clericalisme hoogtij viert Het dorpje had ook zijn school. Een school met vijf klassen en in elke kasse een onderwijzeres, een «zuster», alles onder toezicht van den pastoor, en hooger»op van den deken en den bisschop. Zoo wis 't in den Duitschen tijd. Zoo bleef het tot nog toe Maar nu onder en na Herriot de uiterst linksche partijen weer baas geworden zijn, nu moest de Elzas zich schikken onder de heerschappij de «neutrale», openbare school en de Regee» ring bepaalde: ni Paschen géén zusters meer in de school, maar 'n onderwijzer met drie onderwijzeressen. Dat beteekent in Frankrijk Géén (roomsch») christelijk onderwijs meer. Maar (neutraal») openbaar, waarbij men zoo ijselyk anti»cleriaal te werk gaat, datdewoor» den «God», «Schepper» enz. zorgvuldig uit alle lees» en leerboeken verbannen zijn. Het dorp was 't er niet mee eens. 't Vormde een soort van burger»wacht I En toen na de Paasch»vacantie 't onderwijs weer beginnen zou, bracht deze de zuster in de school en hield er de officieele «leerkrach» ten« uit. Natuurlijk kon dit zoo niet blijven. En om verdere onheilen voorshands te we» ren, is de school maar weer gesloten. Intusschen zochten de ouders heul. De Regeering is hun tegen. Maar hun kerkelijke overheid raadde hen aanGeeft officieel kennis, dat uw kind voor» taan /miseonderwys genieten zal, daar kan de Overheid niets tegen doen. En nu gaan de •zusters» van huis tot huis, om overal onder» wijs te geven, opdat de kinderen niet ge» dwongen zullen zijn, het onderwijs te volgen aan een «moderne* secteschool®. Dat 't ons ter leering zij. De »oude geest* werkt nóg. vRechtsche* Plattelanders. Men schrijft ons Bij de verkiezingen in 1922 hebben we het weerzinwekkende feit gezien, dat ook platte» landers van oorspronkelijk Anti;Revolutionaire en Christelijk»Historische richting, zich geleend hebben, om de thans in de Tweede Kamer zittende leden Braat en De Boer gekozen te krijgen. Ze toonden daarmede, in de politiek te ver; laten het door onze partij voorgestane begin» sel, dat bij de behartiging van de belangen des volks het principe voorop moet gaan. Zij verstonden niets van de les der historie, waar» uit gebleken was, dat wanneer het beginsel overboord werd gezet, er voor een land en een volk geen verwachting is. Het weerzinwekkende werd verhoogd toen bleek dat hun steun twee leden in de Kamer had gebracht, die zich, ook volgens hun eigen verklaring als Vrijzinnigen aandienen. En dat spelletje zal nu voor 1925 weer worden herhaald 1 We krijgen nu een dubbelstel. Er komt nu een lijst'Braat, waarbij als no. 2 v. d. Hoven wordt geplaatst. En we krijgen een lijst»De Boer, waarbij als no. 2 staatKrol. De opzet is duidelijk. Het spel kan zich nu herhalen. Toen in 1922, één lijst met kans voor twee Vrijzinnigen, en daarachter een ander, waar» door de medewerking van rechtsche platte» landers werd verwacht, en verkregen werd. Nu in 1925 weer een lokaas om zich steun te verzekeren. We hopen dat ieder plattelander die toen in de fuik liep, ingezien heeft het verraad dat daarmee aan het beginsel gepleegd is. En zelfs wie dit niet inziet, zal nu toch moeten zien hoe ze geëxploiteerd worden tën bate van Links. 't Was, éven, een verpletterende slag. Menigeen zuchtte in stilte, dat het nü met het bizonder, met het Christelijk onderwijs gedéan was dat de concurrentie, zooals ze nü uitbreken zou, niet houdbaar zou zijn. Het wérden dan ook «kwade jaren« Het was de tijd der beproeving. Maar niet allen lieten den moed zinken en weldra richtte de christelijke veerkracht zich weer opallerwegen gordde men zich aan, om met Gods hulp te behouden wat men had en zoodra ergens zich een kans of mogelijkheid voordeed, het terrein zelfs uit te breiden. Voor dat alles waren offers noodig. Om daarin nu eenige ordening te brengen en tevens om de organisatie, die in '78 met bewonderenswaardigen spoed over 't ganscbe land als een dicht net van «Locale comité's* was verspreid, te behouden en werkzaam te stellen, werd opgericht de »Unie, een School met den Bijbel». Haar hoofdtaak was de collecte. De jaarlijksche Unie»collecte. In 't begin werd die bijna algemeen gehou» den op denzelfden 17en Augustus, waarop de Koning de Schoolwet geteekend had en be» doelde zij te zijn een «jaarlijksch protest», een jaarlijksch herhiald protest tegen de invoering dezer wet. Zeker een zeer gelukkige gedachte 1 Hoe toch kon men beter toonen, dat het met dat protest ernst was, dan door van zijn eigen geld te offeren voor de School met den Bijbet 1 't Eerste jaar gaf het een 40.000 gulden. Het tweede tachtigduizend. En steeg zelfs tot honderdtwintig duizend. Elk jaar werd bovendien een algemeene vergadering gehouden van afgevaardigden der «Locale Comité's», om de Collecte te bespreken en tevens na te gaan, op welke wijze aan het voortdurend protest tegen de Schoolwet steeds meer kracht kon worden bijgezet. De Schoolraad is ontstaan kort na de Wet» Mackay. Den eersten stoot daartoe gaf de toenmalige antirevolutionaire Kamerclub, die met zoo onverdroten trouw, onder aanvoering van den heer Lohman, minister Mackay had bijgestaan. Deze club schreef een brief, ik méén aan al de organisaties op Chr. schoolgebied, waar» van de korte zin deze was, dat zijns inziens Bezoek van den gewezen Oostenrykschen Bondskanselier Mgr. Seipel aan ons land. Foto bovenbezoek aan Delft. Nadruk verbode», «Unie* en »Schoolraad« vergaderden. Zóü het voor het nu opgroeiend geslacht uilen naar Athene dragen zijn, als ik es even in korte bewoordingen in herinnering bracht, hóé we eigenlijk aan die twee vereenigingen, aan welke ons Chr. Onderwijs zooveel te dan» ken heeft, gekomen zijn? De ouderen konden we dan controleeren. De «Unie» heeft de oudste brieven. Die is ontstaan kort na 't jaar 1878. In dat jaar beeft men gehad het groote Volkspetitionnement», dat het protest van ons christenvolk tegen de toen juist aangeno» men Schoolwet»van»Kappeyne, anders gezegd de «Scherpe Resolutie» neerlegde voor den troon. Elk weet diar nog wel van 1 Hoe Elout van Soeterwoude, aan 't hoofd van een deputatie uit 't gansche land naar Het Loo ging; hoe er eerst goede hope was, dat de Koning de Wet niet teekenen zou hoe Kappeyne in een fel vijandig «Rapport» den Koning v.'n het bizonder onderwijs zocht afkeerig te maken en hoe den 17en Augustus tenslotte de jobstijding door 't vaderland ging De Koning heeft de Wet geteekend 1 de schoolkwestie thans van het politiek terrein verdwenen was, door de aanneming der Wet» Mackay, maar dat nu de vrije maatschappij de zorg op zich nemen moest, dat er uit den nieuwen toestand, waarin ook het chr. onder» wijs zou worden gesubsidieerd, in den orde» lijken weg alles gehaald werd, wat er uit te halen wks. Een zeer verstandig idee. De Club ried dan ook aan 't vormen van een «centrale» organisatie, die het gansche Chr. onderwijs zou kunnen vertegenwoordigen. Alleen de eerste overweging der Club is onjuist gebleken; 't was er vérre af, dat het op politiek terrein na de aanneming der Wet» Mackay nu voortaan inzake de School alles pais en vrêe zou zijn, gelijk dr. Kuyper dan ook direct tegenover Lohmens brochure «Pacificatiea, heeft voorspeld. Het blééf een lange, bange worsteling. Die nóg niet uitgestreden is, wat velen zich ook mogen inbeeldenzij zullen het anders gewaar worden zoodra een meerderheid in de Staten»Generaal is ontstaan, die op den gees» telijken grondslag is gebouwd van de partijen, die vroeger ons volk met de Openbare School gezegend hebben. De Schoolraad bevorderd dus, kunnen we zeggen, al die belangen, welke het Chr. on» derwijs in zijn vrijdsten omvang en als gehéél genomen, gemeen heeft, en steeds grooter wordt dan ook het aantal scholen, dat bij den Schoolraad is aangesloten, de adviezen, de hulp, de raad van den bekwamen secretaris, mr. Terpstra, alléén reeds, zijn de geringe aansluitingskosten driedubbel waard. «Unie» en «Schoolraad» vergaderden weer. Het spreekt vanzelf, dat door de veranderde tijdsomstandigheden, niet meer die intense belangstelling, niet meer d&t meeleven onder 't volk gevonden wordt, als vele jaren terug Toch behouden beide vereenigingen hun reden van bestaan. Wij kunnen ze stellig niet missen. Telkens, nu in dezen dan in genen vorm, komt op de vergaderingen van »Unie« en «Schoolraad» het misnoegen naar voren, dat in onze kringen gevonden wordt over de wijze waarop tenslotte in ons vaderland de oplossing der schoolkwestie gevonden is. Laten we 't maar eerlijk erkennen De meer antrevolutionaire gedachte heeft niet de overhand behouden. Zelfs van het herziene «Unierapport«, waarmee Kuyper en Lohman zich indertijd beiden vereenigd had» den, of beter gezegd, waar ze zich beiden bij hadden neergelegd, is weinig terecht gekomen en wat in onze onderwij&wetgeving is uitge» drukt is het méést in overeenstemming met de ideeën, die Lohman kort vóór het eerste 40 cent per regel. Indien by het scheren uw huid pijn doet of stuk gaat, kunt gij dit voorkomen door uw huid vóór het inzeepen eerst in te wrijven met een weinig Purol. MOND. ADVIES fl I.. Alle zaken behandelt het Bureau voor Rechtskundige Hulp Haagscheveer 5 (bij Hofplein) Telefoon 11862 Rotterdam Alle Belastingzaken door oud ambtenaar aan ons bureau verbonden. Kantoor van 8—10 uur. Geen Bijkantoren Unic»rapport begonnen is te propageeren. Er is zelfs onder ons, een zekere strooming, die zich nu 't eenmaal zoo liep, daar maar bij wil neerleggen ookeen strooming die b.v. zich uitte bij monde ven mr S. de Vries, die op de Schoolraad»vergadering in oppositie kwam tegen Dr. K. Dijk, dewelke het volk nogeens de oude idealen had voor oogen ge» steld Laat me daar iets van mogen zeggen. Vergeten wij niet, vergeten wij nooit om toch vooral ook dankbaar te zijn inzake het» geen ons in tegenstelling van bijna elk ander volk op schoolgebeid geschonken is. 'k Hoef dat niet nader uit te meten. Dan zijn wij grootelijks beweldadigd Het is toch volkomen juist, wat op een der beide vergaderingen ook ditmaal weer herinnerd werd, dat de geestelijke vrijheid van ons onderwijs, die dan toch verreweg de voor» naamste is, zoo goed al^geheel ongerept bleef bij de tegenwoordige regeling. Dus bij alle critiek, vergeten wij den dank niet. Ja, al zou het zijn dat het achteraf des Heeren raad over ons vaderland bleek, om wijze redenen die Hij kent, ons christenvolk op déze wijze met onderwijs te blijven zege» nen, dan behoort nóg ons hart overvloeiende te zijn van dankbaarheid. 't Gaat tenslotte niet om ons inzicht. Het gaat bovenal om de zaak. Maar nu komt de keerzijde. Met Gods verborgen wil en raad hebben wij niet te rekenen, mogen dit zelfs niet doen. Wij blijven van meening, dat een nog betere regeling, die vooral den band tusschen gezin en school heel anders en beter legt, zoodat de goddelyke roeping van het ouderschap tot opvoeding en onderwijs beter tot Raar recht komen kan, dat zulk een regeling voor ons veel meer aannemelijk zou zijn èn, naar onze bescheiden meening, ook het christelijk onder» wijs méér ten goede. Wij kunnen ons dan ook met het sus» middeltje van mr. De Vries geenszins ver» eenigen Wij wenschen geen agitatiewij wil» len ook tijd en wijze kennen, maar wij hopen er voor bewaard te blijven, ons calvinistisch volk het stroopje te laten slikken, dat op dit terrein alles nu zoo perfect in orde is als ter wereld mogelijk. Maar wij, als kleine groep, kunnen zoo weinig forceeren. Wit wij kunnen doen, is tweeërlei. Onze voormannen kunnen door stille studie en rustig publiceering en toetsing hunner uit» komsten zien te zorgen, dat zij niet geheel zonder voorbereiding zijn, als de gelegenheid tot wijziging komt, om tenminste in schema andere denkbeelden aan te geven. Onze plaatselijke leiders en onze pers kun» a

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1925 | | pagina 1