voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. Ijjoor öen r>önöftas E. HARTOOB ZOOfl Antirevolutionair Orgaan VELEN IN HOC SIGNO YINCES Drie Bladen. No. 3102 ZATERDAG 14 MAART 1925 40STE JAARGANG W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Dit nummer bestaat uit TWEEDE BLAD. Reclame-Mededeelingen. Plaatselijk Nieuws. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1- per plaatsing. Groote letters en vignetten wortlm. berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. MATTHEUS 26 36-46. «Toen ging Jezus met hen in een plaats, genaamd Gethsemané, en zeide tot de discipelenZit hier neder totdat ik heenga en aldaar zal gebeden hebben,enz. I. Het tooneel dat ons in Oethsemanéte aanschouwen worut gegeven, heeft iets ^^geheimzinnigs. Het is ons onmogelijk 't in te denken. Wij staan hier voor een mysterie, waarvan wij slechts wei nig kunnen verstaan. De oudste bestrijders van het Chris tendom hebben met Christus in Geth semané den spot gedreven en met ver achting naar Hem gewezen. Hoe klein is Hij daarhoe lafhartig den dood te vreezen. Dan stonden veel neidensche wijsgeeien, die kalm den dood tegemoet gingen, hooger dan Hij. Socrates, die kalm den giftbeker ledigde, was veel verhevener. Het tooneel in Gethsemané wordt tegen Jezus aangevoerd als een bewijs uat Hij waarlijk niet zoo groot wasangst en vrees toch, en dat in zulk een mate, passen een man van karakter niet. Zulk een redeneering evenwel komt voort uit onkunde aangaande denaard 's Heilands lijden. Het wordt niet J' verstaan, welk een dood Hij gestorven is. Het was een onvergelijkelijk lijden. Verbaasdheid maakt zich van Hem mees ter, de hevigste angst grijpt Hem aan, het bloedig zweet wordt Hem uitge perst, tot driemalen toe bidt Hij den Vader, of, zoo mogelijk, deze drink beker mocht voorbij gaan, Hij heeft be hoefte aan de nabijheid Zijner jongeren en uit in een roetende klacht Zijn te leurstelling, als Hij hen slapende vindt, ja een engel uit den hemel nederdalen om Zijn menschelijke natuur onder dit lijden te sterken. Wat Jezus hier geleden heeft? Wat er in Zijn ziel is omgegaan Als met één oogopslng ziet Hij, wat Hem wacht. Hij zal sterven, en niemand kon bet r verstaan, wat dat is, dan Jezus. Velen sterven kalm, omdat zij niet weten wat sterven is. Kalm sterven uit onverschil ligheid is nog geen bewijs van helden moed. Jezus, die waarachtig mensch was had het menschelijk gevoel niet uitgeschud. Niemand kon zulk een af keer hebben van den dood als Hij, die den dood kende als de bezoldiging der c zonde. Hij, immers beladen met de zonde van het gansche menschelijke geslacht, zal den gevloekten dood sterven. Wij hooren Hem kermen onder het gevoel van den toorn van een heilig God. Heeft Hij Zijn gansche leven geleden, in 't bijzonder hier in Gethsemané. De Vader verbergt Zijn aangezicht voor H< m hier wordt Hij tot zonde gemaaktop Hem is gelegd de schuld van een ver loren wereld. Hier is Hij van God vër- laten geworden en heeft de angsten der hel gesmaakt. De s_hrikkelijkheid der zonde heeft hij gevoeld, zooals geen mensch dat gevoelen kan. Als de Borg van Zijn volk zal Hij met Zijn bloed moeten betalen vorr de zonde, die Hem toegerekend is geworden. Satan verzocht Hem om dat lijden te ontgaan. En al was Jezus eenswillens met den Vader, och is Zijn lijden zwaar geweest, zóó zwaar dM wij 't niet kunnen indenken of beschrijven. Maar al is dat lijden door geen mensch te doorgronden, toch kan er iets van verstaan worden door hem, die God kent als een heilig God, die toornt tegen de zondeaoor hem, die de zonde kent in haar aard. Niet door hem die de zonde liefheeft, maar door hem die ze haat, omdat God ze haat. Met een heilig beven betreden wij den hof van Geth semané. Daar heeft geworsteld de Borg, die onze vloek op zich geladen heeft, die onze straf op zich nam, zoodat de toorn Gods over Hem gekomen is Wat Gethsemané dierbaar maakt, 't is, dat daar de Heilige, die geen zonde gedaan heeft en in wiens mond geen bedrog is gevonden, ter helle is nedergedaald, opdat Hij Zijn volk den hemel zou in leiden. Wij hadden onder den toorn Gods moeten verzinken, wij hadden de hel verdiend, wij waren waardig, dat God ons voor eeuwig aan het verderf prijs gaf. Kinderen des toorns zijn wij van nature. Maar Jezus bracht zichzelven ten offer voor Zijn volk. In Gethsemané heeft hij al de bitterheid van den vloek Gods gesmaakt, daar zijn al de verschrik kingen der hel op Hem aangekomen daar is hij van God verlaten geworden, opdat Hij tot Zijn discipelen, ja total Zijn volk zou spreken van zaligheid en rust, van verzoening en vrede. Zoo leert Gethsemané ons, dat God rechtvaardig is, daar Hij eerder de zonde gestraft heeft aan Zijn eigen Zoon, dan ze ongestraft te laten. In den Olijven hof wordt ons te aanschouwen gegeven, op welke wijze God de zonden vergeeft. Hoe Hij dat nooit doet ten koste van Zijn recht. Er is geen verlossing zonder betaling, geen vrijheid zonder voldoe ning. Ook in de vergeving der zonden komt Gods rechtvaardigheid uit. Zoo leert Gethsemané ons ook, wat de goddelooze te wachten heeft, indien hij zich niet bekeert. Ontzetting en angst zullen hem aangrijpen als God ten ge richte komt. Hoe zal hij voor dien rechtvaardigen Rechter sidderen en on dervinden, dat het vreeslijk is in Zijn handen te vallen. Jezus' worsteling doet 't ons zien, wat 't zegtvan God ver laten te zijn, onder Zijn vloek te liggen. Neen, wij kunnen Jezus' lijden niet pei len. De discipelen hebben 't niet be grepen. De droefheid bij het zien van zulk een angst heeft hen als versuft zoodat zij in slaap vielen. Maar eenmaal zal de mensch, die God den rug toe keert 't verstaan, als wanneer hij zich van ontzetting zal willen verbergen. Daarom gaat er van Gethsemané een roepstem uit: val, o mensch, voor uw God te voet en bid uw Rechter om genade. Niemand vleie zich met de gedachte zoo nauw zal God 't niet nemen. Als wij ooit licht denken over de zonde of gering van den toorn Gods, laten wij dan den blik vestigen op Jezus, worstelende in zielsbenauwdheid. En wenden wij ons tot God om Zijn toorn te ontgaan. Zoeken wij Hem terwijl Hij te vinden is, roepen wij Hem aan, ter wijl Hij nabij is. (Wordt vervolgd). Ingezonden Stukken De Copie van Ingezonden stukken die niet ge» plaatst zijn wordt niet teruggegeven. Buiten verantwoordelijkheid van Redactie en Uitgevers Christendom en Democratie. Geachte Redactie. In het nummer van 25 jFebruari 1.1., mij door vriendenhand geworden, komen onder bovenstaand opschrift eenige driestarren voor, welke noodzakelijk opheldering en rechtzetting vereischen. Omdat ondergeteekende gelooft, dat de Re» dactie van de «Maas» en Scheldebode«, ter goeder trouw, het slachtoffer is geworden van verkeerde voorlichting, is hij overtuigd dat Uw blad gaarne eene rectificatie zal plaatsen Met temeer aandrang verzoekt hij U zulks, omdat er banden zijn welke hem aan de broe» ders op Flakkee binden, die een onjuiste voor» stelling van zaken zou dreigen te verbreken, althans losser te maken, en dat wenscht hij niet. Terzake dan Het feit, dat de christelijke democratie telkens weer naar voren treedt, ondanks tegenslag en verguizing, is geen «jammerlijk gesol« gelijk U zulks gelieft te noemen, maar bewijst dat de Christelijk»democratische gedachte leeft, en niet sterven kan nog wil. En dat, omdat deze gedachte zuiver Christen lijk is, sterker, omdat het Christendom, naar zijn aard en wezen, zuiver democratisch is. Zij is gepredikt door Christus en de'Apos» telen, door de Reformatoren der 16e eeuw, door Groen van Prinsterer, Dr. A Kuijper Sr. en Ds. A. S Talma, en ligt feitelijk vast in Gods Scheppingsordinantie. Jammer, dubbel jammer, dat de A. R. Partij en de Chr. Hist. Unie, hoe langer zoo meer, ontrouw worden aan deze beginselen, zoodat hunne politiek, in schier alle opzichten, een conservatiefdiberale geworden is, zij het dan ook met een Christelijk tintje. En het «jammerlijk gesol«, is het worstelen van het leven tegen de verstikking welke het bedreigt. Naar Uw oordeel »hadden« de veschillende »clubjes« en »groepjes« een »helder« oogenblik toen zij de Chr. Dem Federatie stichten. Ge» lukkig, dat U bij deze menschen nog helder» heid onderstelt. Alleen kan ik U verzekeren, dat die helder» heid niet alleen bestond, maar nog bestaat. Het Comité van vijf, dat de Chr Dem. Fe» deratie tot stand bracht, is nog evenzeer over» tuigd, dat alle Christelijk»democratische elemen» ten bij een* hooren. Momenteel bestaat zij uit de Christen»Demo» cratische Partij, voorzitter A. P. Staalman, de Christelijke Volkspartij en de ChristelijksDemo» cratische Bond Dat de Christelijk»Sociale Partij, voorzitter Mr. van der Laar, zich terugtrok, na eerst zich enthusiast aangesloten te hebben, bewijst tegen de Federatie niets. Het bewijst alléén, dat er menschen zijn die om kleinzielige bijkomstig* heden, de groote belangen uit het oog verlie» zen en durven opofferen. (2) Van ruzie is in onzen kring geen sprake. Uwe bewering dienaangaande is onjuist. Uwe »feiten« zijn zeer tendendieus. Er kleeft aan de Christelijke Democratische Federatie geenerlei smet. Dat de heer Paul Nijch te Driebergen, zon» der eenige voorwaarde, na kennisname van beginselverklaring en urgentieprogram, spon» taan, eene som toezei voor de verkiezingskas, is geheel verheven boven uwe en anderer critiek. De verklaring dienaangaande door den heer Nijch gepubliceerd, óók in »De Stan» daard« opgenomen, zegt alles. 3 Ook de andere, door U aangevoerde »fei» ten« zijn zóó in orde, dat er niet het minste bezwaar bestaat van de zijde der Federatie om alles te publiceeren. Alléén de overweging dat er ook nog is »de liefde die alle dingen ver» draagt en hoopte-, hield daarvan terug. Zeer, van harte zeer, zou ik wenschen dat iets van die liefde óók in de A.R. pers open» baar werd. Het Axtagarisme tusschen de heeren Staal» man en van de Laar gaat buiten de Federatie om. Uw «Kat en Hond« heeft dus met deze organisatie niets te maken. Mocht U daardoor het «verdeel en heersch« wenschen te bereiken, dan zult U zich be» drogen zien. De leden der partijen zijn wel eens wijzer dan hun leiders Tenslotte: De Christelijk Democratische Fe» deratie erkent, onvoorwaardelijk, als grond» slag de eeuwige beginselen van Gods Woord. Bij het licht van dat Woord wil zij zoeken naar een weg ter oplossing der problemen van dezen tijd. De volken, die door een wedstrijd in be» wapening en gedurig oorlogsgevaar verontrust worden de eigen staatkunde, die dreigt vast te Ioopen in partijbelangen en conservatisme de Maatschappij, die verteerd wordt door den onzaligen klassenstrijd, vragen, schreeuwen, om rust en vrede. Alléén Gods Woord brengt deze. Wijl het spreekt van Gods liefde tot de wereld in Jezus Christus. In Hem is de verzoening en de verlossing. Naast het Evangelie moeten wij terug 1 naar de beginselen der reformatie, naar de bloeitijd der Anti»Revolutionaire Partij, toen het was de partij der «kleine luijden«, de partij der Christelijke Democratie. Keert de A.R. partij daarheen terug, dan is er geen plaats meer voor afzonderlijk op» trekken der Chr. Democratie God geve, dat het daartoe komen moge Zoolang dit niet het geval is, is afzonder» lijke organisatie noodzakelijk Vooral om der wille van de duizenden arbeiders van Chris» telijken huize en de scharen gedupeerde ambte» naren, welke anders een prooi dreigen te wor» den van Socialisme en Communisme, die dool» den, als schapen zonder herder, omdat noch de Kerk, noch de Christelijke politieke par» tijen, zich over hen ontfermden (4) Medelijden met hen, iets van het ontfermen dat in Christus was, heeft het Comité dat het initiatief nam tot oprichting der Federatie, bewogen en be,weegt het nog. Want, Christelijke democraten weten iets van ontferming. (6). En zij zullen, met Gods hulp, voortgaan, iets vertoonende van het recht en de liefde Gods, in Christus geopen» baard, temidden van eene wereld van onrecht en haat. Geachte Redactie, van menigen Kansel op Flakkee mocht ik het Evangelie van Jezus Christus, de boodschap van recht en liefde, saamgestrengeld op het allerinnigst, verkon» digen. De Anti»Revolutionaire broeders ken» nen mijne gevoelens, in welke nimmer ver» 40 cent per regel." WETEN NOG NIET DAT WIJ OOK LEVEREN BRILLEN IN ALLE MODELLEN EN METALEN. OOK OP VOOR» SCHRIFT VAN H H. DOCTOREN AANBEVELEND is GOUD EN ZILVER MIDDELHARNIS, TEL. No. 25 Aan het zelfde adres te koop een ir. goeden staat verkeerend WAGENTJE (BRIKJE) voor zeer bill ij ken prijs 1 *9 andering kwam. Zij hebben er recht op te weten hoe het met de Chr Dem. Federatie staat. Ik vertrouw en hoop dat U dit schrij» ven daartoe in Uw blad zult opnemen. Met beleefden dank, Hoogachtend, G. A. DE VRIES Lid v. h. Comité en van het Hoofd bestuur der Chr. Dem. Bond. Den Haag, 9 Mrt. '25, Fahrenheitstraat 669. Naschrift. In dit stuk onderscheide men tweeërlei. Ten eerste de christelijke grondge* dachten, die er in voorkomen en waarin we het met den schrijver, voorzoover we uit dit eene stuk kunnen oordeelen, eens zijn, persoonlijk kent schrijver dezes hem niet, maar hij openbaart zich als iemand die uit de Schrift leven wil en dus in dat opzicht als een broeder. Wij schreven echter op afgeleid, politiek terrein en de geachte inzender zal begrijpen dat we slechts ingaan op 't geen dat terrein, waarvan we schreven, raakt. We doen dat in de volgende noten Stél nu es even, des neendat het werkelijk zóó staat, wat is dat dan voor een verantwoordelijkheidsgevoel bij zoo groote belangen, als men telkens 3 a 4 jaren vrijwel niets van zich hooren laat, geen krant, geen vergadering, geen partijleven, niétsen dan tegen de stembus wakker wordt, als er 'n kansje komt, want zóó staan toch de feiten, om den een of anderen Kamer»candidaat in de Kamer te brengen Dat heeft Groen van Prinsterer indertijd an* ders gedaan. (2) Als dat reeds zoo is in 't kleine krin» getje van wie »christen»democraat«, nu in al» gemeenen zin, willen zijn, wat is er dan niet een reden om bij critiek op zooveel grooter partijen als A.»R en C.=H. wat minder hard van den toren te blazen, als b.v. Staalman en V. d. Laar hun leven lang hebben gedaan. (3) Er zijn, geachte inzender 1 spontaan aangeboden geldsommen, die men weigert, om óók den schijn te vermijden van te wor» den geïnterresseerd. (4) Is het »ontferining«, als men komt met een programma, welks eischen finantiëel zóó verstrekkend zijn, dat ons vaderland, stél er werd aan voldaan, in den afgrond glijden zou (5) Is het soms géén »ontferming«, als men ons land, èn volk, in den middellijken weg van 't lot van Duitschland en andere staten, redt? Is de daad niet meer dan het woord? Redactje. [Tijd en plaatsruimte dwingen ons, nu de geachte inzender Mvoorcf en wederwoord gehad heeft, de discussie hierover te sluiten. Natuurlijk is er zeer zeker plaats in ons blad voor critiek, doch wij kunnen niet over elk hoofdartikel een debat aangaan. Rïd.1 SOMMELSDIIK.* Waarom die slappe Tucht De laatste weken worden de bewoners van Middelharnis en Sommelsdijk tegen midder» nacht herhaaldelijk opgeschrikt door straat» rumoer, veroorzaakt door onze lieve jongeling» schap en helaas moeten we er ook onze meisjes (meiden) bij noemen, 't Is een woest dronke» mansgetier en gejoel op een tijd dat ieder fatsoenlijk mensch op bed ligt. Door wien deze dronkemanslol in de hand gewerkt wordt, zullen wij voorloopig nog niet noemen. Waarop we echter willen wijzen is dit. 't Zou voor onze gemeenten moreel geen schade doen, wanneer het hoofd wat minder royaal omsprong met zijn uitgiften van ver» gunningen aan café's om geopend te zijn na sluitingsuur En voorts dat het hoofd der po» litie strenger toezicht deed houden op de stipte nakoming van de verordening die het sluitings» uur voor café's bepaalt. Praatjes helpen hier nieionze gemeenten wachten op de daad. MIDDELHARNIS. Woensdagavond had de verkooping plaats van een woon» en win» keihuis, van den heer C. J. H. v. d. Broek, dat is afgemijnd door den heer I. Gouswaard voor f 585 en een woonhuis van den heer P. C. v. d. Broek ^afgemijnd door den heer G. v. d. Meijde voor f 1400. Het Mannenkoor »Zanglust« gaat 2e Pinksterdag, als gemeld is, niet naar het con» cours te Gouda, doch naar het concours te Lekkerkerk. De keuring voor de dienstplichtigen der lichting 1926 is bepaald op Woensdag 29 April in de Bewaarschool, des morgens 9 uur voor de nummers 1 t. m. 25, 's nam 2 uur voor de overige nummers. Dinsdagmorgen is naar het ziekenhuis te Utrecht vertrokken L. Driesse Jz., om- aldaar een operatie te ondergaan. Deze week hebben ongenoodepersoon(en) een bezoek gebracht aan het duivenhok van S. Verhage en uit een nest 2 eieren van 1ste klas postduiven weggenomen. De gemeente» veldwachte- >s met het gebeurde in kennis gesteld DEN BOMMEL. Op Woensdag 18 Maart a s. des namiddags 2 uur, in de O. L School No. 1, en op Donderdag 19 Maart in de O. L. No. 2, zal gelegenheid worden gegeven tot kostelooze in» en herinenting. OOLTGENSPLAAT. Bij den gehouden teekenwedstrijd, uitgeschreven door de Firma Ant. Jurgens, behaalde den jongenheer L. van Nimwegen Gz. een 2e prijs. Bij een inwoner Werd een kleedingstuk vermist, waarvan bij den gemeentesveldwachter L Jordaan, aangifte werd gedaan, bedoelde persoon bekende schuldig te zijn, althans door anderen was het hem ter hand gesteld, die verklaarde het per abuis te hebben weg» genomen. De veldwachter hield rekening met het »abuis«, nam het kleedingstuk in beslag en maakte van beiden proces»verbaal op. \erslag der Vergadering van de Coöp. Boerenleenbank op Woensdag 11 Maart ten 5.30 uur in Hotel Moelker. Present 125 leden. De voorzitter dhr. Wagner opent de verga» derin en heet bestuur. Raad van toezicht en leden welkom en mérkt op dat het ledental tot 177 is gestegen, en herdenkt het groote voorrecht dat dit jaar niemand de vereeniging ontviel door overlijden, moge het allen gegund zijn een volgend jaar hier terug te keeren, het verloopen jaar was gunstig voor de Bank, moge dit in de toekomst zoo blijven. Daar spreker zich niet meer als voorzitter of be» stuurslid beschikbaar stelt, verklaart hij voor de laatste maal de vergadering te hebben ge» opend. 2. De Kassier dhr. van Rossum leest de notulen welk onveranderd worden vastgesteld en geteekend. 3. De commissie tot nazien der Rekening en Balans brengt tij monde van dhr Joh. Korteweg Lz. verslag uit over de rekening van 1924 en verklaart alles in orde te hebben bevonden. De heer van Rossum doet voorlezing der Rekening en Balans, de ontvangsten zijn f 462478.775, uitgaven f462478 775 de Balans vorderingen f 348496.475, Passief of schulden f 348496 47s. 5. Verslag Raad van toezicht over 1924 door dhr. S de Ruiter. Het bestuur bleef in 1924 onveranderd door de herkiezing van dhr. L. Hobbel als bestuurslid en dhr. P. van den Heuvel als lid van den Raad van toezicht en dhr. van Rossum als Kassier. Gehouden werden 1 algemeene vergadering, 18 bestuursvergaderingen, 22 gecombineerd van Bestuur en Raad nan Toezicht. In den loop van dit jaar werden de oude statuten gewijzigd en ondergingen zij een be» langrijke wijziging. 7 leden traden tot den Bank toe, 2 leden werden geroyeerd wegens vertrek, nml. H. Gebuis en A Mooyaart. OP 31 Dec. j.l. was het ledental 177. Aan spaargelden werd ingelegd f 162119.75,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1925 | | pagina 1