Kerk en School. Verkooplfigen. Reclame-Mededeelingen. Land- en Tuinbouw. 40 cent per regel A.J P.'s roma-PÜDDINQ KT A1,5" COO Het oudste dochtertje van J. P., dat ruim een jaar bedlegerig is en al meermalen in Eudokia te Rotterdam is behandelt, moest Dinsdag 11. op aanwijzing van den geneesheer zoo spoedig mogelijk weder daarhenen wor» den vervoerd, hetgeen geschiedde per stoom* tram, de jeugdige lijderes liggende in de bran* card van het Groene Kruis. HELLEVOETSLUIS. Dinsdagavond gaf de Chr. Gem. Zangvereeniging «Volharding® Dir. J. v. Hartingsveldt in de Geref. Kerk een uitvoering. De Voorz., dhr. J. A. Graafland, opende op gebruikelijke wijze deze avond. In zijn openingswoord sprak hij zijn leedwezen er over uit dat hef onstuimige weer zoovelen had thuis gehouden. De aanwezigen riep hij een hartelijk welkom toe. Een rijk programma was voor dezen avond bestemd. Allereerst werd gezongen Loflied en Zendingslied. Deze nummers werden beide zeer goed gezongen. Ter opluistering speelde dhr. v. Soest, organist, eenige nummers op het kerkorgel. Zeer verdienstelijk speelde hij »Das ist der Tag des Herrn«. Daarna zong de Zangvereeniging «Gezang 7« en «Bemoe* diging«, waarna de organist «Letzer Greutz« speelt. De laatste twee nummers voor de Pauze' »Kerstlied« en «Gods Kerk« werden door de zang prachtig gezongen. In de Pauze liet de organist de schoone klanken van dit mooie instrument hooren. Na de Pauze heeft de Zangvereeniging goed gezongen en beluisterden wij: «Van de ruste der Vromen«, «Gebed van Luther«, «Des Heeren Huis«, «Opent de poort«, «Hoopt op God«, »Bede«. Door de organist werd nog gespeeld «Onze Vader« en «Am Christbaum«. Deze avond mo* gen we als welgeslaagd aanmerken. De Zang* vereen, en de organist, dhr. v. Soest, hebben zich goed van hun taak gekweten. Dhr. K. Rietdijk eindigde met eejr op* wekkend woord en het zingen van Ps. 72:11 en dankhebed deze avond. NIEUW.HELVOET. Zaterdagavond zal de Gem. Zangver. «Zanglust« Dir. de heer F. Zuiderduin een uitvoering geven. In de Gemeenteraadsvergadering van 'Maandag 23 Februari werd van B. en W. een voorstel ingediend tot vervroegde sluiting der cafe's, n 1. van 10 ure op 8 ure. Dit houdt verband met de onrust die er heerscht voor* namelijk op Zondagavond. Toen het voorstel in stemming werd ge* bracht staakten de stemmen 3 tegen 3. Dit vond zijn oorzaak dat 1 lid van den Raad n.l.schrik niet lezer een Christelijk His* toiische zich... buiten stemming hield. Als men weet dat de Raad bestaat uit 4 Vrijheidsbonders, 1 S.D.A.P., 1 A.R. en 1 C H. dan is het feit nog treuriger. GODSDIENSTOEFENINGEN OFFICIEEL GEDEELTE Predikbeurten op Zondag 1 Maart 1925 .NED. HERV. KERK. Sommelsdijk, 's av. 6 uur Ds. v. Montfrans. Middelharnis, - v.m. 9.30 en 's av. 6 uur Ds. den Oudsten. Stad a. 't Haringvliet, v.m. 9 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs. Ooltgensplaat, v.m. 9,30 Ds. v. Montfrans van Sommelsdijk. Oolgensplaat, v.m. 9,30 leesdienst en n.m. 2 uur Ds. den Oudsten van Middelharnis. Oude Tonge, v.m. 9,30 uur Ds. Bax. Herkingen, n m. 2 uur Ds. Baarslag v. Melissant Dirksland, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. v. As. Melissant, v.m. 9.30 uur Ds. Baarslag Ouddorp, v.m. Ds. de Gidts van Goedereede (H. A.) en nam. leesdienst. Oostvoorne, v.m. 10 uur Ds. Brinkerink. Oostvoorne (Evang.) v.m. 9,30 uur dhr. van Drunen. Rockanje, v.m. 10 uur Ds. Witkop. Nieuw*HeIvoet, v.m. 9,30 uur Ds. Priester. Hellevoetsluis, v.m. 9,30 uur Ds. Timmer. Nieuwenhoorn, v.m. 9,30 uur Ds. de Voogd van der Straatten (Doop.) Oudenhoorn, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Feenstra. Heenvliet, v.m. 10 uur Ds. Romeijn. Abbenbroek, v.m. 9,30 uur Ds. Wanrooy. Zwar ewaal, v.m. 10 uur Ds. Bartsra. Vierpolders (Evang v.m. 9,30 uur dhr. Scha* lekamp van Nieuwesluis. GEREFORMEERDE KERK. Middelharnis, v.m. 9.30 en n.m. 6 uur Ds. G. van Velzen. Stad aan 't Haringvliet, v.m. 9.30 en n.m. 2 uur Ds. de Graaff. Den Bommel, v.m. en n.m. Ds. Schaafsma. Ooltgensplaat, v.m. 9,30 s' av'. 6 uur Ds. de Lange. Melissant v.m. 9,30 en n.m. 2 uur dhr. v. d. Lugt Stellendam, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Bou* ma van Rijsenburg. Ouddorp, v.m. en n.m. Ds. Diemer. Hellevoetsluis, v.m. 9.30 gem. Jdienst Ds. Wes* terhuis en n.m 5 uur geen dienst. Nieuw*Helvoet, v.m. 9.30 geen dienst en n.m. 5 uur gem. dienst Ds. Westerhuis. GEREFORMEERDE GEMEENTE, Dirksland, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur leesdienst. Herkingen, v.m. n.m. en 's av. leesdienst. DOOPSGEZINDE KERK. Ouddorp, geen dienst. Van de overige gemeenten geen opgaaf. MIDDELHARNIS.* De Kerkvoogdij der Ned. Herv. Kerk alhier heeft door algeheele verbouwing een nieuwe pastorie doen verrijs zen die er keurig uitziet en in alle opzichten gemakkelijk en geriefelijk is ingericht. Treft men beneden aan voorkamer en suite waar* aan serre, spreekkamertje, mangelkamer, keu* ken en bijkeuken, ook op de tweede verdie* ping is alles vakkundig verdeeld en zijn een zestal kamers aangebracht, terwijl een water* voorziening van regen* en welwater hier het gemak dient. Was de oude pastorie een echt ouderwetsch groot gebouw, door vele predi* kanten alleen voor afbraak beoordeeld en boven voorzien van kleine beschoten gedeèl* ten, het geheel thans is wat oppervlakte be* treft veel beperkter doch van kamers enz. eens zooveel meer voorzien en practtsch mooi in* gedeeld. De plafonds zijn naar oude stijl met perk* en kroonlijsten zeer netjes afgewerkt en maken de kamers zeer aantrekkelijk. Het dak der oude dekt ook dit nieuwe gebouw waar* toe noodig was dat het op zekere hoogte naar boven moest welk werk door de bouwers op correcte wijze is geschiedt zonder dat de dak* pannen werden afgenomen. Liet aanbrengen van het spreekkamertje heeft ons inziens het voorfront minder mooi gemaakt wat echter buiten architect en bouwers staat. Onder archi* tectuur van den heer G. van Varik is deze algeheele verbouwing geschiedt. Het timmer* en metselwerk is bepaald goed daargesteld, vrijwel ook het schilderswerk, ofschoon enkele kleuren ons niet kunnen bekoren, hoewel dit ook buiten den architect staat. We hopen dat de Kerkvoogdij van dit nieuwe gebouw nog jaren genot mag hebben en het tot bloei van het kerkelijk leven niet te dik* wijls en te lang onbewoond moge zijn. (Part. Corresp De maandelijksche collecte Zondag in de Ned. Herv. Kerk gehouden ten bate der kerk heeft ruim f 41,— opgebracht. De collecte voor de zending welke Don* derdagavond in de Geref. Kerk, alhier, tijdens de rede van Ds. Schaafsma van den Bommel gehouden werd heeft f 21.05 opgebracht. DEN BOMMEL. Dinsdagavond 17 Febr. 1925 hield Dr. M. H. A. van der Valk van Hillegersberg in het hotel Keijzer een rede over Het leven na den dood, mede om de verderfelijke praktijken van het spiritualisme aan de kaak te stellen. Van den inhoud dezer rede geven wij een zeer beknopt verslag. Niet alleen het leven der menschen, maar ook het dierenrijk, zelfs de plantenwereld wijst er op dat de dood iets tegennatuurlijks is. Alles wat leeft bindt met den dood een strijd aan, waaruit de dood als koning der verschrik* king tenslotte hier beneden toch triomfeert. Velen meenen, dat na dit leven alles is afge* daan. Zij gelooven niet aan een hemel en hel, aan een hemelsche vreugde en een eeuwige rampzaligheid. Hun geloof is echter meer een wenschen overeenkomstig hun verlangen. Het is een gewoonte geworden op het graf van onze dooden te plaatsen een grafzerk met het opschrift «rust zacht«. Spr. bewijst dat dit grafschrift in strijd met de werkelijkheid is. Immers in het graf is geen rust. In de groeve der vertering wer* ken de ontbindende krachten totdat het ont* bindingsproces geheel voltooid is Vervolgens staat spr. stil bij het vraagstuk of het mogelijk is met onze gestorvenen con* tact te krijgen, met hen te kunnen spreken en hen te zien, zoodat het mogelijk is van hen een foto te nemen. Spr. bewijst dat, wat men in de spiritualis* tische wereld verricht, berust op geheel na* tuurlijke verschijnselen. Indien we vóór 100 jaar den menschen hadden gezegd dat het een* maal mogelijk zou worden om met elkander te spreken b.v. van Vlissingen tot Groningen en verder, zou men het niet geloofd hebben. Men zou gespot hebben met de bewering dat een radio*rede schier over de gansche aarde afgeluisterd kon worden En wie weet welke uitvindingen op dit gebied van wetenschap nog volgen. Dat met dooden contact gekregen kan wor* den is absoluut onmogelijk, maar wel kan het spiritualisme het zoover brengen alsof we met de overledenen gemeenschap kunnen krijgen. Het geloof in zulke spiritualistische seance speelt hierbij een belangrijke rol. Sommige menschen hebben de gave van het tweede gezicht, d.w.z. dat zij vooruit iets zien gebeu* ren dat later werkelijk geschiedt. Spr. haalt enkele voorbeelden aan. Daarna behandelt spr. de geschiedenis van Saul en de tooveres te Endor. Hij vergelijkt het leven van Saul met een sneeuwbal, die van de bergen komt rollen, steeds grooter wordt en ten slotte als een lawine van den berg nederstort. Saul was een man, die van den top van eer gestort werd in de eeuwige verwoesting. In 't algemeen openbaren zich onder de menschen vierderlei karakters. Ie. het sanguinisch karaktertype Petrus. 2e. het melancholisch karaktertype Thomas. 3e. het cholerisch karaktertype Paulus. 4e. het flegmatisch karakter type Nicodemus Saul was iemand met een sanguinisch en melancholisch temperament. Hij was licht vat* baar voor vreugde en smart maar ook zwaar* moedig. Saul had den raad van Samuël in den wind geslagen en bewandelde den weg welks ein* den wegen des dood waren. Toen hij gansch geen uitkomst meer zag en de Filistijnen tegen hem optrekken, gaat Saul om raad bij de too* veres te Endor, terwijl hij vroeger de toove* naars had uitgeroeid. Maar thans is hij zoo zeer voor de Filistijnen bevreesd en van God verlaten, dat hij een waarzegster raadpleegt. Nadat de tooveres verzekerd is dat zij hier* over niet gestraft zal worden zou zij op uit* drukkelijk verlangen van den koning Samuël doen opkomen. Het is dus hier ook geen spiritualisme ge* weest. Saul heeft inderdaad met Samuël ge* sproken. Er wordt beweerd dat de duivel Sa* muël nagebootst heeft. Iemand, die in den hemel is kan niet op de aarde komen daarbij komt nog dat Saul de hulp van Samuël onder eedszwering Gods inroept. Spr. is van oordeel dat Saul hier wel terdege is verschenen. De vrouw was als tooveres niet van plan Samuël te doen opkomen, maar Saul in den waan te brengen, dat ging gebeuren wat hij wenschte. Inderdaad kunnen toovpnaars en kaartleggers het heel ver brengen om iemand de toekomst te voorspellen. Zij bezitten de kunst op uw gelaat te lezen, waarmede gij in het leven te kampen hebt. Zij weten tusschen uw persoon en wat nog te gebeuren staat een causaal ver* band te brengen. De tooveres te Endor zag Goden uit de aarde opkomen. Zij zag werkelijk Samuël. Eerst was de vrouw een extase, buiten zich zelve. Het was een aanzienlijk persoon, een oude man met een mantel bekleed. Spr. brengt de vraag naar voren, hoe Samuël aan die kleeren kwam, en beantwoordt de vraag, dat we evenmin weten waar Elia en Henoch op den Heiligen Berg hunne kleeren haalden. Er zijn er, die beweren, dat het Samuël niet geweest kan hebben. «Het kan ,niet« is niet in Gods Woordenboek te vinden, wel in dat der menschen. Bovendien, de taal die Samuël spreekt is de taal van Samuël, niet van den duivel. De Satan zou Saul gepaaid hebben, maar Samuël zegt o.a. «En de Heere zal ook Israël met u in de hand der Filistijnen geven en morgen zult gij en uwe zonen bij mij zijn®. Saul zou dus den volgenden dag dood zijn. Deze profetie is precies uitgekomen. De duivel kan zulks niet weten, omdat hij niet alwe* tend is. De Heer zal opstaan tot den strijd Hij zal zijn haters wijd en zijd Verstrooid, verjaagd doen zuchten. Hier komt een eind aan het veelbelovend leven van den Koning van Israël. God heeft in dien nacht in het lugubere leven van Saul ingegrepen. Spr. gelooft dat deze vrouw door de his* torie tot bekeering is gebracht. Wanneer Saul in onmacht ligt doet zij alles om zijn lot te verzachten. Daar het anders te doen is om geld te schrapen, geeft zij nu haar gemeste kalf. Ten slotte zegt spr. dat de ziel van den mensch niet dadelijk overgaat in de volle heer* lijkheid of in de groote rampzaligheid, maar dat zij tot het eindoordeel verkeert in een tusschentoestand. In die tusschentoestand is de ziel wel zalig of rampzalig. Maar de eigen* lijke zaligheid of rampzaligheid begint pas als lichaam en ziel weder vereenigd zullen zijn. Nadat spr. nog een slotwoord spreekt, gaat de vergadering uiteen. OUDE TONGE* 30ste Jaarverslag van de Vereeniging Schoolfonds voor Schipperskinderen in Zuid'Holland, gevestigd te Oude Tonge, uit' gebracht in de Algemeene Vergadering den 7 Febr. 1925, ten huize van Jac. Legierse, aldaar. Getrouw aan de gewoonte, over het afge» loopen jaar een verslag uit te brengen van de werkzaamheden onzer vereeniging, heeft het Bestuur de eer over 1924 het volgende mede te deelen Op 1 Januari 1924 genoten 29 kinderen ondersteuning. In den loop van 1924 werden 11 kinderen aangenomen en hebben 10 kinderen de school verlaten, zoodat 31 December 1924 30 kinderen werden gesteund. Daarvan bezoeken 22 kinderen de openbare en 8 kinderen de bijzondere school, en wel: te Stad aan 't Haringvliet 4, Oud*Beijerland 2, Den Bommel 1, Papendrecht 1, Terneuzen 1, Oude Tonge 6, Sliedrecht 1, Alphen aan den Rijn 1, Dirksland 2, Deest bij Druten 1, Put* tershoek 1, Goedereede 2, Herkingen 1, Rot* terdam 2, Ouddorp 2, Ooltgensplaat 1 en 's»Grevelduin Capelle 1. Omtrent het gedrag en vorderingen der kin* deren worden per drie maanden van de hoof* den der betrokken scholen inlichtingen ont* vangen, welke over het algemeen bevredigend waren. Evenals het voorgaande jaar waren, helaas, de inkomsten weer zeer gering en is de ver» eeniging, zoo niet geheel, dan toch voor het grootste deel op rijkssteun aangewezen Was deze regeeringstoelage voorheen een vast be* drag, thans is daarin door Zijne Excellentie den Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen eene wijziging gebracht, welke, naar wij hopen, ook een verbetering zal mogen blijken. Door het vertrek uit deze gemeente van onzen Oud»Voorzitter, den heer Polee, is in het bestuur een kleine verandering gekomen, door het in zijn plaats benoemen van den heer H N. Everaers, hoofd der O! L( School, alhier. De rekening van den Penningmeester sloot met een bedrag van f 2886,74 aan inkomsten en uitgaven. Nog worde hier een woord van dank ge» bracht aan allen, die in het afgeloopen jaar van hunne belangstelling hebben doen blijken, inzonderheid aan Z. Exc den- Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Het Bestuur P. VAN SCHOUWEN, Eere-Voorzitter. H. N. EVERAERS, Voorzitter. E. MAST Pz., 2e Voorzifter. J. JONKER, Secretaris. H J. MEIJER, Penningmeester. D. W. VAN NIEUWENHUIJZEN. W DEN ROOIJEN. J. LEGIERSE. OUDE TONGE* Dinsdag 3 Maart des nam 6 uur zal D.V. in de oude school te Oude Tonge optreden Ds. Boone. NIEUWE TONGE. De heeren-M. J. van Driel, L. Zweeriis en L. Kareis hebben hun benoeming tot Notabel der Nèd. Herv. Kerk aangenomen. Dr. M. H. A. van der Valk, predikant te Rotterdam, hoopt a.s. Donderdagavond in de Hulpschool, alhier op te treden met het onderwerp: «De twee getuigen die 1260 dagen zullen profiteeren en den Anti*Christ.« DIRKSLAND. Aan de beurt van aftreding als bestuursleden van de vereeniging tot stich* ting en instandhouding van scholen met den bijbel te Dirksland, zijn de FJeeren J. de Bonte en C. Zoeteman. Tegen heden Vrijdagavond 6.30 uur is in een lokaal der school door de vereeniging to! stichting en instandhouding van scholen met den bijbel alhier een algemeene ledenver* gadering belegd. Punten ter behandeling zijn Opening, Notulen, Verslag van den Secretaris Rekening van den Penningmeester, Verkiezing van twee Bestuursleden, voorgestelde dubbel» tallen J. de Bonte en A. van Oostenbrugge C. Zoeteman en J Buth G. Jz. HERKINGEN. Kort verslag van den ouder» avond gehouden op 23 Febr, 1.1. des avonds ten 6 ure door de Ver. voor Chr. School Onderwijs op Ger. Grondslag te Herkingen. De Eerevoorz. Ds. Verhagen aan wien de leiding was opgedragen opent de verg. door te laten zingen Ps. 84 3, leest vervolgens Hebr. 11 vanaf vers 23 tot het einde en gaat voor in gebed waarna nog wordt gezongen Ps. 27 7. Hij heet de aanwezigen hartelijk welkom en deelt tevens mede zoo even een fraai be» werkte voorzittershamer ten geschenke te heb* ben ontvangen welke niet anders naar hij hoopt zal moeten dienen als voor den vorm, den voor hem nog onbekende gever daarvoor hartelijk dankzeggende. Voor en in verband met de rei der geloofshelden genoemd in het voorgelezen schriftgedeelte laat hij aan de aandacht voorbijgaan de beeldengaande rei bekend uit de Duitsche hoofdstad Berlijn die het Duitsche volk in dankbare nagedachtenis zullen blijven. Staat vervolgens stil bij de veel meer in beteekenis zijnde rei der geloofshelden. Ook en v.n.l. zij hebben voor hun geloof alles ge* leden en zich ontberingen getroost, maar dan ook dank Hij de Genade des Heeren mogen verkrijgen een onbestendig goed dat voor hen was bereid en een naam die in eeuwig gedachtenis zal blijven. Geeft mede weer de tegenstelling van het acht geven op vogelgeschrei en oiïdwijfsche fabelen welke niet de minste waarde bezitten. Bespreekt vervolgens het leven der Bijbel* heiligen en de menigte van uitreddingen waarvan getuigenis is gegeven en-zet eindelijk de voor menschen ongelooflijke en wonder» lijke inneming van Jericho uiteen waarna hij een vergelijking maakt met de tot standkoming van het Christelijk Onderwijs te dezer plaatse wat zich in toenemenden bloei mag verheu» gen daarbij opmerkende dit alleenlijk zijn grond vind in de goedertierenheid des Hee» ren. Onzerzijdsch schiet aller te kort en zijn de gebreken vele. Hij Vermaant trouw te blijven aan de beginselen die ten grondslag zijn gelegd en vraagt eenige waardeering voor Bestuur en Personeel der school door met hen hartelijk te blijven™samenwerken, tot op heden mag worden betuigd we als Vereen, hebben mogen s taande blijven. Geve de Heere ons te bidden ook voor hen die niet met ons zijn opdat nog meerderen mogen toevloeien. Dat de beginselen mogen beleden en beleefd worden, opdat we God niet tegen krijgen. Z.E.W. verzoekt daarna te zingen Ps. 81 10. Het woord wordt daarna verleend aan het Hoofd der School den heer van Hondt spre* kende over «Opvoeding in het gezin« als een vervolg op datgene in de vorige ouderavon» den door hem behandeld. Ontleend aan het intieme huiselijke leven wordt die opvoeding geschetst met alle be» zwaren en gevaren daaraan verbonden. Dam* men en dijken worden als zinnebeeld gebruikt en verklaard, om deze ook te gebruiken en op geheel andere wijze als in het werk te stellen waardoor onze kinderen des te moei* lijker de zonde zouden bedrijven. Spreker bespreekt de veelvuldige losbandigheid, d.w z. los van de banden, dus ook los van God, en moet helaas wanneer het geheel wordt over» zien daarover klagen en is bevreesd de gevol* gen daarvan niet zullen uitblijven. De voorz. dankt spreker voor het gehouden referaat en verzoekt in verband daarmede goed toe te zien welke lectuur voor onze gezinnen worde aangeschaft. Daarna pauze waarin gebruik gemaakt wordt van de thee met bijbelhoorende versnaperingen. Na de pauze verkrijgt het woord den Heer A. C. de Graaf onderwijzer over «Gehoorzaamheid®. Allereerst spreekt deze over Algemeene en Bijzondere Godskennis. De eerste als zijnde ingeschapen maakt mede ook regeeren moge» lijk wat hij doet uitkomen voortvloeiende uit die ingeschapene kennis, Brengt vervolgens dat regeeren over op de school en geeft weer wat er aldaar zooal voorvalt. De praktijk was hier aan het woord. Allerlei zaken worden genoemd die gehoor» zaamheid kunnen aankweeken. Hoe het meest dienstig straffen moeten worden toegediend, het kind zoowel 't een als 't ander leeren begrijpen, niet te veel eischen en trachten gezelligheid aan te brengen. Door voorbeel* den toegelicht toont spreker aan hoe alle deze dingen hun kracht op het kind uit* oefenen. Ook deze referent wordt door den voorz. dank gezegd en verkrijgt de 2de voorz., M. G. den Boer, het woord over «Doen en hel» pen onderwijzen«. Op duidelijke wijze wordt in korte bewoordingen de eenmaal afgelegde Doopsbelofte in 3 punten behandeld, le voor de school, 2e in de school en 3e na de school. Het zou ons te ver voeren een uitgebreide uiteenzetting daarvan te geven. Zij het genoeg te zeggen dit referaat was ontleend aan het woord Gods en met aandacht door de ver* gadering werd aangehoord. Zij het ook ons allen tot leering Aan het einde van deze avond gekomen, dankt de voorz. allen die medegewerkt heb» ben tot welslagen daarvan, onder toebidding dat de Ver. mag bloeien en groeien en den Zegen des Heeren mag ondervinden. Gezongen wordt Ps. 119 waarna de voorz. deze avond besluit met dankgebed. HERKINGEN. Tot Kerkvoogd der Ned. Herv. Kerk is alhier herkozen de Heer A. Munters Az. Herkozen tot Notabel M. Log» mans en gekozen tot Notabel J. v. Wagenin» gen Jnz. MELISSANT. In de Ned. Herv. Kerk zal alleen Zondagmorgen optreden Ds. Baarslag, wegens vervulling van een vacaturebeurt te Herkingen. O.UDDORP. Daar de kerkeraad der Doops» gezinde Gemeente te Ouddorp nog steeds weigerachtig is het Kerkgebouw te ontsluiten, verzoekt de predikant dier gemeente Ds. F. B. Kooijmans ons, te willen melden, dat het zijn plan is, om D.V. a.s. Zondag te zijne huize des morgens om half tien en des avonds om half zes godsdienstige samenkomsten te hou* den. Omtrent deze kwestie in de Doopsgez. kerk, zegt men ons, dat eerstdaags een rechter» lijke beslissing zal vallen. De wekelijksche collecten voor de Herv. Kerk hebben in 1924 opgebracht bijna f 2400.— en de maandelijksche collecten voor het bouw» fonds ruim f 1400.—. NED. HERV. KERK. Beroepen Naar Lage Zwaluwe Ds. K. de Bel te St. Nicolaasga Naar Opmeer Spanbroek Ds. Nijenhuis Ockhuizen te Oterleek Naar Hijlaard Ds. P. Niemeijer te Havelte Naar Wadenoijen dhr. E. J. Muller Cand. te Baarn BedanktVoor Lienden Ds. A. Prins te Poederooijen. GEREF. KERKEN. Beroepen Naar Uithoorn Ds. J. Gillebaard te Noord Scharwoude Naar Warns dhr. W. Torn Cand. te Hilversum; Naar's Graveland Ds. H. Ph. Ingwersen te Nijkerk. Tweetal: Te Heemst Ds. J. C. Aalders Bata* ■via (met verlof te den Haag) en Ds J. Hoek Soest. HERST. EVANG. LUTH. GEM. AangenomenNaar Gorinchem dhr. W. Spliethoff Cand te Rotterdam. GEREF. GEM. Beroepen Naar Kampen Ds. G. Kersten te Ierseke. Een gebed in de Domburgsche »Manteling«. Dr. Gunning schrijft in »Pniël« het vol» gende schetsje, gedateerd 5 Juli '24: Hedenmorgen wandelde ik door de bosschen van Domburg. Hoe schoon is toch die wes» telijke duinrand van ons eiland 1 Hoe prachtig groeien de eiken en varens daar in dien mul» len grond, hoe vriendelijk slingeren de paden zich tusschen dat heerlijke groenZelfs nu nog ontmoet ge bijkans niemand. Het zijn maar weinigen, die van deze schoonheid ge» nieten kunnen. Alleen des Zondags en in het korte badseizoen is het er vol. Maar dan ben ik er niet. Ik schuw die drukke uitgaanders ik ben liefst met mijn gedachten alléén, of, nog liever, met een verwante ziel om je we» derzijdsche indrukken eens te kunnen »üteren«, zooals de Zeeuwen zeggen. Ik kwam een oud mannetje tegen.'n Mooie grijze kop met verstandige, heldere oogen. We raakten even in gesprek en ik vroeg hem naast mij te komen zitten op een der mak» kelijke banken van »Hoogduinen«. I kWat is de natuur toch rijk hier, vader» tjel Je zult er ook wel van genieten, hè? H ij Jawel, meneer, maar wat heb je aan die natuur als je van binnen geen rust hebt? I kDaar heb je gelijk aan, vriend 1 Maar wat is het nou heerlijk datje die rust krijgen kunt 1 «Komt tot Mij, allen die belast en be» laden zijt en Ik zal u rust geven«. Je weet toch wel, wie dat gezegd heeft? H ij Is meneer soms een dominéé I kIk ben een medewandelaar op den weg naar het graf. Als we nu maar allebei óver het graf heen mogen zien, vadertje 1 H ij Hoor is, meneer, ik wacht er al meer dan zestig jaar op, maar als de Heere het je nou niet belieft te geven, wat doe je dan I kAch, vriend, de Heere biedt net je al langer dan zestig jaar aan, maar onze handen zijn te lui om Zijn gaven aan te nemen. Toen ik aan mijnheer Elout een kaart vroeg om hier te mogen wandelen, gaf hij me die da» delijk, maar ik moest ze toch aannemen An» ders lei ze nog bij hem op z'n kantoor in Domburg. Is het zoo niet H ij Meneer, of laat ik liever zeggen Do» minée, want je mót wel een dominéé zijn ik durf het niet, want ik ben veel te bang met een ingebeelden hemel naar de hel te gaan. Toen kreeg ik toch zoo innig medelijden met dien ouden stakker met zijn mooie zil* veren haren, dat ik zei«vriendje, laat ons eens even bidden, we zijn hier in 's Vaders huis. Vind je dat goed Even keek»ie me half verschrikt aan vanwege die ongehoorde »nieuwigheid«, zóó maar in de Manteling te gaan bidden, terwijl je toch geen boterham vóór je had maar met een ernstig gebaar knikte hij van ja. Dadelijk ging z'n pet van z'n hoofd en eer* biedig voor z'n gezicht, en toen hebben we even samen gebeden. Ik vroeg den Heere dat Hij dien armen ouden man tot een rijken man mocht maken, doordat hij zijn groote armoede besefte en tot zijn rijken Vader de toevlucht nam. En toen stond ik op en gaf hem de hand. «Ben je nou een dominéé van de groote of van de kleine karke?« vroeg hij nog. «En hoe hiet je Ik antwoordde«ik behoor bij de groote kerk, waar alle zondaren thuis hooren u net zoo goed als ik en weet je wie daar dominéé is? Jezus Christus, en die alleen. Begriep je me Hij: Jawel, meneer, maar je bent toch maar 'n oaigen. En zoo ging ik door naar Westhove en hij naar Domburg. Ik gaf hem een tekskaart mee die hij met eerbied aannam en in zijn binnen* zak stopte, waarna hij opstond met een «dankje voor het onderricht, meneerToen ik nog eens even omkeek was hij bezig z'n püpe, die uitgegaan was, weer aan te steken. God zegene den ouwen baas 1 Ach, ach wat gaan de menschen hier toch armelijk en tobberig door het leven Zestig jaren te wachten op de gewilligheid van een God, die zegt«doet uwen mond wijd open en Ik zal hem vervullen«. Als zij Zijne liefde wisten. Alle menschen werden Christen Vrouwelijke »Geestelijken«. Thans gaan we er wat nauwkeuriger achter komen, op wat sluwe wijze de Deensche, socia» lisfische regeering, de vrouw wil zetten in het predikambt. Men leze slechts dit bericht De minister van eeredienst in Denemarken heeft bij den landdag een wetsontwerp inge» diend, krachtens hetwelk vrouwen in !de strafgevangenis voor vrouwen het ambt van geestelijke kunnen verwerven. De rechterzij* de is het echter met het ontwerp (niet eens,' wijl het ontwerp ingrijpt in het leven der kerk en wijl de kerken over 't ontwerp niet vooraf gehoord zijn. Al blijft hier nog veel te vragen over, toch begrijpen we er nu het volgende van: Met »geestelijke« is hier bedoeld Luthersch predikant(e), want roomschen zijn er in Dene» marken niet noemenswaard. Nu begrijpt de regeering, dat ze niet zoo maar dadelijk en rechtstreeks de vrouw op den kansel en voor het altaar brengen kan. Dies begint zij met de gevangenis. Dat is heelemaal baar terrein. Daar is zij alléén de baas, zelfs bij óns komt het nog voor, dat de predikant als zoo» danig, zijn gemeentelid, dat gevangen zit, niet bezoeken mag. Hoe nu de Regeering zulk een vrouwelijk geestelijke denkt te ordenen, te examinee* ren enz., dat blijkt uit dit bericht niet, maar er komen, en dat is 't waar alles om draait vrouwelijke predikanten. Natuurlijk willen die volle rechten. Eenmaal, hoe dan ook, 't »radicaal« verkre» gen hebbende, zullen ze ook in de »gemëente« willen komen. Als ze goed genoeg zijn voor de boeven, dan zeker ook wel om voor de brave menschen te preeken Hoe nu die gemeenten hun predikant in Denemarken krijgen, is ons niet precies bekend, maar ook daar zijn heel wat «vrijzinnige® en »roode« kerken en streken, waar men in een vrouwelijke dominee geen bezwaar zal zien, als ze er eenmaal zijn. En als dan de Regee* ring de »gage« doorbetaalt, dan kan de Kerk straks roepen, klagen, protesteeren, maar ze dóét er net zoo min iets tegen als tegen de Christusloochende prediking. Zie, zóó plant men de «Roode Vaan» ook in de Kerk. De »rijke« boer. In Frankrijk al net als hier. Honderdduizenden »stadsmenschen«, die meenen dat op de boerderij 't geld maar voor 't opscheppen ligt. Die »boertjes«. nou 1 Klagers, altijd 1 maar potters En ze loopen er nog niet eens hard voor ziet hun stap er maar op aan door de win* keistraten der stad'n kantoormensch, vijf minuten voor negen, heeft er een veel flin» keren pas. in. Zoo praat men vaak hiér. Zoo ook in Frankrijk, doch dan in 't Fransch. Daarom heeft een bekend landbouwkundige, Pierre Caziot eens een brochure over die zaak geschreven «La Vérite sur la Richesse agrico!e«, «De Waarheid omtrent den Rijk* dom van de boeren«. Wij lezen daarvan De slotsom, waartoe de heer C. komt is deze, dat in den landbouw en de veeteelt alleen sprake kan zijn van winst in het gewone boerenbedrijf, en dat deze winsten behaald worden, doordat de eigen arbeid van den boer en zijn familie een zeer be* langrijke factor is en de levensstandaard zeer laag is. Met hard werken en zuinig leven houdt de boer als 't hem goed gaat, iets over, zoo is 't in Frankrijk en niet anders is 't bij ons. Op nader te bepalen datum in de maand Maart 1925, van paarden, vee, landbouwge* reedschappen enz, te Melissant, op de Halssteê, ten verzoeke van den heer L. W. Heestermans. Notaris VAN DER SLUIJS.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1925 | | pagina 4