Kerk en School.
Verkooplfigen.
Reclame-Mededeelingen.
Land- en Tuinbouw.
40 cent per regel
A.J P.'s roma-PÜDDINQ
KT A1,5" COO
Het oudste dochtertje van J. P., dat ruim
een jaar bedlegerig is en al meermalen in
Eudokia te Rotterdam is behandelt, moest
Dinsdag 11. op aanwijzing van den geneesheer
zoo spoedig mogelijk weder daarhenen wor»
den vervoerd, hetgeen geschiedde per stoom*
tram, de jeugdige lijderes liggende in de bran*
card van het Groene Kruis.
HELLEVOETSLUIS. Dinsdagavond gaf
de Chr. Gem. Zangvereeniging «Volharding®
Dir. J. v. Hartingsveldt in de Geref. Kerk
een uitvoering.
De Voorz., dhr. J. A. Graafland, opende
op gebruikelijke wijze deze avond. In zijn
openingswoord sprak hij zijn leedwezen er
over uit dat hef onstuimige weer zoovelen
had thuis gehouden. De aanwezigen riep hij
een hartelijk welkom toe.
Een rijk programma was voor dezen avond
bestemd. Allereerst werd gezongen Loflied en
Zendingslied. Deze nummers werden beide
zeer goed gezongen. Ter opluistering speelde
dhr. v. Soest, organist, eenige nummers op
het kerkorgel. Zeer verdienstelijk speelde hij
»Das ist der Tag des Herrn«. Daarna zong
de Zangvereeniging «Gezang 7« en «Bemoe*
diging«, waarna de organist «Letzer Greutz«
speelt.
De laatste twee nummers voor de Pauze'
»Kerstlied« en «Gods Kerk« werden door de
zang prachtig gezongen.
In de Pauze liet de organist de schoone
klanken van dit mooie instrument hooren.
Na de Pauze heeft de Zangvereeniging goed
gezongen en beluisterden wij: «Van de ruste
der Vromen«, «Gebed van Luther«, «Des
Heeren Huis«, «Opent de poort«, «Hoopt
op God«, »Bede«.
Door de organist werd nog gespeeld «Onze
Vader« en «Am Christbaum«. Deze avond mo*
gen we als welgeslaagd aanmerken. De Zang*
vereen, en de organist, dhr. v. Soest, hebben
zich goed van hun taak gekweten.
Dhr. K. Rietdijk eindigde met eejr op*
wekkend woord en het zingen van Ps. 72:11
en dankhebed deze avond.
NIEUW.HELVOET. Zaterdagavond zal
de Gem. Zangver. «Zanglust« Dir. de heer F.
Zuiderduin een uitvoering geven.
In de Gemeenteraadsvergadering van
'Maandag 23 Februari werd van B. en W. een
voorstel ingediend tot vervroegde sluiting der
cafe's, n 1. van 10 ure op 8 ure. Dit houdt
verband met de onrust die er heerscht voor*
namelijk op Zondagavond.
Toen het voorstel in stemming werd ge*
bracht staakten de stemmen 3 tegen 3. Dit
vond zijn oorzaak dat 1 lid van den Raad
n.l.schrik niet lezer een Christelijk His*
toiische zich... buiten stemming hield.
Als men weet dat de Raad bestaat uit 4
Vrijheidsbonders, 1 S.D.A.P., 1 A.R. en 1 C H.
dan is het feit nog treuriger.
GODSDIENSTOEFENINGEN
OFFICIEEL GEDEELTE
Predikbeurten op Zondag 1 Maart 1925
.NED. HERV. KERK.
Sommelsdijk, 's av. 6 uur Ds. v. Montfrans.
Middelharnis, - v.m. 9.30 en 's av. 6 uur Ds.
den Oudsten.
Stad a. 't Haringvliet, v.m. 9 en nam. 2 uur
Ds. Polhuijs.
Ooltgensplaat, v.m. 9,30 Ds. v. Montfrans van
Sommelsdijk.
Oolgensplaat, v.m. 9,30 leesdienst en n.m. 2
uur Ds. den Oudsten van Middelharnis.
Oude Tonge, v.m. 9,30 uur Ds. Bax.
Herkingen, n m. 2 uur Ds. Baarslag v. Melissant
Dirksland, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. v. As.
Melissant, v.m. 9.30 uur Ds. Baarslag
Ouddorp, v.m. Ds. de Gidts van Goedereede
(H. A.) en nam. leesdienst.
Oostvoorne, v.m. 10 uur Ds. Brinkerink.
Oostvoorne (Evang.) v.m. 9,30 uur dhr. van
Drunen.
Rockanje, v.m. 10 uur Ds. Witkop.
Nieuw*HeIvoet, v.m. 9,30 uur Ds. Priester.
Hellevoetsluis, v.m. 9,30 uur Ds. Timmer.
Nieuwenhoorn, v.m. 9,30 uur Ds. de Voogd
van der Straatten (Doop.)
Oudenhoorn, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds.
Feenstra.
Heenvliet, v.m. 10 uur Ds. Romeijn.
Abbenbroek, v.m. 9,30 uur Ds. Wanrooy.
Zwar ewaal, v.m. 10 uur Ds. Bartsra.
Vierpolders (Evang v.m. 9,30 uur dhr. Scha*
lekamp van Nieuwesluis.
GEREFORMEERDE KERK.
Middelharnis, v.m. 9.30 en n.m. 6 uur Ds. G.
van Velzen.
Stad aan 't Haringvliet, v.m. 9.30 en n.m.
2 uur Ds. de Graaff.
Den Bommel, v.m. en n.m. Ds. Schaafsma.
Ooltgensplaat, v.m. 9,30 s' av'. 6 uur Ds. de
Lange.
Melissant v.m. 9,30 en n.m. 2 uur dhr. v. d. Lugt
Stellendam, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Bou*
ma van Rijsenburg.
Ouddorp, v.m. en n.m. Ds. Diemer.
Hellevoetsluis, v.m. 9.30 gem. Jdienst Ds. Wes*
terhuis en n.m 5 uur geen dienst.
Nieuw*Helvoet, v.m. 9.30 geen dienst en n.m.
5 uur gem. dienst Ds. Westerhuis.
GEREFORMEERDE GEMEENTE,
Dirksland, v.m. 9,30 en 's av. 6 uur leesdienst.
Herkingen, v.m. n.m. en 's av. leesdienst.
DOOPSGEZINDE KERK.
Ouddorp, geen dienst.
Van de overige gemeenten geen opgaaf.
MIDDELHARNIS.* De Kerkvoogdij der
Ned. Herv. Kerk alhier heeft door algeheele
verbouwing een nieuwe pastorie doen verrijs
zen die er keurig uitziet en in alle opzichten
gemakkelijk en geriefelijk is ingericht. Treft
men beneden aan voorkamer en suite waar*
aan serre, spreekkamertje, mangelkamer, keu*
ken en bijkeuken, ook op de tweede verdie*
ping is alles vakkundig verdeeld en zijn een
zestal kamers aangebracht, terwijl een water*
voorziening van regen* en welwater hier het
gemak dient. Was de oude pastorie een echt
ouderwetsch groot gebouw, door vele predi*
kanten alleen voor afbraak beoordeeld en
boven voorzien van kleine beschoten gedeèl*
ten, het geheel thans is wat oppervlakte be*
treft veel beperkter doch van kamers enz. eens
zooveel meer voorzien en practtsch mooi in*
gedeeld. De plafonds zijn naar oude stijl met
perk* en kroonlijsten zeer netjes afgewerkt en
maken de kamers zeer aantrekkelijk. Het dak
der oude dekt ook dit nieuwe gebouw waar*
toe noodig was dat het op zekere hoogte naar
boven moest welk werk door de bouwers op
correcte wijze is geschiedt zonder dat de dak*
pannen werden afgenomen. Liet aanbrengen
van het spreekkamertje heeft ons inziens het
voorfront minder mooi gemaakt wat echter
buiten architect en bouwers staat. Onder archi*
tectuur van den heer G. van Varik is deze
algeheele verbouwing geschiedt. Het timmer*
en metselwerk is bepaald goed daargesteld,
vrijwel ook het schilderswerk, ofschoon enkele
kleuren ons niet kunnen bekoren, hoewel dit
ook buiten den architect staat.
We hopen dat de Kerkvoogdij van dit nieuwe
gebouw nog jaren genot mag hebben en het
tot bloei van het kerkelijk leven niet te dik*
wijls en te lang onbewoond moge zijn.
(Part. Corresp
De maandelijksche collecte Zondag in de
Ned. Herv. Kerk gehouden ten bate der kerk
heeft ruim f 41,— opgebracht.
De collecte voor de zending welke Don*
derdagavond in de Geref. Kerk, alhier, tijdens
de rede van Ds. Schaafsma van den Bommel
gehouden werd heeft f 21.05 opgebracht.
DEN BOMMEL. Dinsdagavond 17 Febr.
1925 hield Dr. M. H. A. van der Valk van
Hillegersberg in het hotel Keijzer een rede
over Het leven na den dood, mede om de
verderfelijke praktijken van het spiritualisme
aan de kaak te stellen.
Van den inhoud dezer rede geven wij een
zeer beknopt verslag.
Niet alleen het leven der menschen, maar
ook het dierenrijk, zelfs de plantenwereld wijst
er op dat de dood iets tegennatuurlijks is.
Alles wat leeft bindt met den dood een strijd
aan, waaruit de dood als koning der verschrik*
king tenslotte hier beneden toch triomfeert.
Velen meenen, dat na dit leven alles is afge*
daan. Zij gelooven niet aan een hemel en hel,
aan een hemelsche vreugde en een eeuwige
rampzaligheid. Hun geloof is echter meer een
wenschen overeenkomstig hun verlangen. Het
is een gewoonte geworden op het graf van
onze dooden te plaatsen een grafzerk met het
opschrift «rust zacht«.
Spr. bewijst dat dit grafschrift in strijd
met de werkelijkheid is. Immers in het graf
is geen rust. In de groeve der vertering wer*
ken de ontbindende krachten totdat het ont*
bindingsproces geheel voltooid is
Vervolgens staat spr. stil bij het vraagstuk
of het mogelijk is met onze gestorvenen con*
tact te krijgen, met hen te kunnen spreken en
hen te zien, zoodat het mogelijk is van hen
een foto te nemen.
Spr. bewijst dat, wat men in de spiritualis*
tische wereld verricht, berust op geheel na*
tuurlijke verschijnselen. Indien we vóór 100
jaar den menschen hadden gezegd dat het een*
maal mogelijk zou worden om met elkander
te spreken b.v. van Vlissingen tot Groningen
en verder, zou men het niet geloofd hebben.
Men zou gespot hebben met de bewering dat
een radio*rede schier over de gansche aarde
afgeluisterd kon worden En wie weet welke
uitvindingen op dit gebied van wetenschap
nog volgen.
Dat met dooden contact gekregen kan wor*
den is absoluut onmogelijk, maar wel kan het
spiritualisme het zoover brengen alsof we met
de overledenen gemeenschap kunnen krijgen.
Het geloof in zulke spiritualistische seance
speelt hierbij een belangrijke rol. Sommige
menschen hebben de gave van het tweede
gezicht, d.w.z. dat zij vooruit iets zien gebeu*
ren dat later werkelijk geschiedt.
Spr. haalt enkele voorbeelden aan.
Daarna behandelt spr. de geschiedenis van
Saul en de tooveres te Endor. Hij vergelijkt
het leven van Saul met een sneeuwbal, die
van de bergen komt rollen, steeds grooter
wordt en ten slotte als een lawine van den
berg nederstort. Saul was een man, die van
den top van eer gestort werd in de eeuwige
verwoesting.
In 't algemeen openbaren zich onder de
menschen vierderlei karakters.
Ie. het sanguinisch karaktertype Petrus.
2e. het melancholisch karaktertype Thomas.
3e. het cholerisch karaktertype Paulus.
4e. het flegmatisch karakter type Nicodemus
Saul was iemand met een sanguinisch en
melancholisch temperament. Hij was licht vat*
baar voor vreugde en smart maar ook zwaar*
moedig.
Saul had den raad van Samuël in den wind
geslagen en bewandelde den weg welks ein*
den wegen des dood waren. Toen hij gansch
geen uitkomst meer zag en de Filistijnen tegen
hem optrekken, gaat Saul om raad bij de too*
veres te Endor, terwijl hij vroeger de toove*
naars had uitgeroeid. Maar thans is hij zoo
zeer voor de Filistijnen bevreesd en van God
verlaten, dat hij een waarzegster raadpleegt.
Nadat de tooveres verzekerd is dat zij hier*
over niet gestraft zal worden zou zij op uit*
drukkelijk verlangen van den koning Samuël
doen opkomen.
Het is dus hier ook geen spiritualisme ge*
weest. Saul heeft inderdaad met Samuël ge*
sproken. Er wordt beweerd dat de duivel Sa*
muël nagebootst heeft. Iemand, die in den
hemel is kan niet op de aarde komen daarbij
komt nog dat Saul de hulp van Samuël onder
eedszwering Gods inroept. Spr. is van oordeel
dat Saul hier wel terdege is verschenen. De
vrouw was als tooveres niet van plan Samuël
te doen opkomen, maar Saul in den waan te
brengen, dat ging gebeuren wat hij wenschte.
Inderdaad kunnen toovpnaars en kaartleggers
het heel ver brengen om iemand de toekomst
te voorspellen. Zij bezitten de kunst op uw
gelaat te lezen, waarmede gij in het leven te
kampen hebt. Zij weten tusschen uw persoon
en wat nog te gebeuren staat een causaal ver*
band te brengen.
De tooveres te Endor zag Goden uit de
aarde opkomen. Zij zag werkelijk Samuël.
Eerst was de vrouw een extase, buiten zich
zelve. Het was een aanzienlijk persoon, een
oude man met een mantel bekleed. Spr. brengt
de vraag naar voren, hoe Samuël aan die
kleeren kwam, en beantwoordt de vraag, dat
we evenmin weten waar Elia en Henoch op
den Heiligen Berg hunne kleeren haalden.
Er zijn er, die beweren, dat het Samuël niet
geweest kan hebben. «Het kan ,niet« is niet
in Gods Woordenboek te vinden, wel in dat
der menschen. Bovendien, de taal die Samuël
spreekt is de taal van Samuël, niet van den
duivel. De Satan zou Saul gepaaid hebben,
maar Samuël zegt o.a. «En de Heere zal ook
Israël met u in de hand der Filistijnen geven
en morgen zult gij en uwe zonen bij mij zijn®.
Saul zou dus den volgenden dag dood zijn.
Deze profetie is precies uitgekomen. De duivel
kan zulks niet weten, omdat hij niet alwe*
tend is.
De Heer zal opstaan tot den strijd
Hij zal zijn haters wijd en zijd
Verstrooid, verjaagd doen zuchten.
Hier komt een eind aan het veelbelovend
leven van den Koning van Israël. God heeft
in dien nacht in het lugubere leven van Saul
ingegrepen.
Spr. gelooft dat deze vrouw door de his*
torie tot bekeering is gebracht. Wanneer Saul
in onmacht ligt doet zij alles om zijn lot te
verzachten. Daar het anders te doen is om
geld te schrapen, geeft zij nu haar gemeste kalf.
Ten slotte zegt spr. dat de ziel van den
mensch niet dadelijk overgaat in de volle heer*
lijkheid of in de groote rampzaligheid, maar
dat zij tot het eindoordeel verkeert in een
tusschentoestand. In die tusschentoestand is
de ziel wel zalig of rampzalig. Maar de eigen*
lijke zaligheid of rampzaligheid begint pas als
lichaam en ziel weder vereenigd zullen zijn.
Nadat spr. nog een slotwoord spreekt, gaat
de vergadering uiteen.
OUDE TONGE* 30ste Jaarverslag van de
Vereeniging Schoolfonds voor Schipperskinderen
in Zuid'Holland, gevestigd te Oude Tonge, uit'
gebracht in de Algemeene Vergadering den 7
Febr. 1925, ten huize van Jac. Legierse, aldaar.
Getrouw aan de gewoonte, over het afge»
loopen jaar een verslag uit te brengen van de
werkzaamheden onzer vereeniging, heeft het
Bestuur de eer over 1924 het volgende mede
te deelen
Op 1 Januari 1924 genoten 29 kinderen
ondersteuning.
In den loop van 1924 werden 11 kinderen
aangenomen en hebben 10 kinderen de school
verlaten, zoodat 31 December 1924 30 kinderen
werden gesteund.
Daarvan bezoeken 22 kinderen de openbare
en 8 kinderen de bijzondere school, en wel:
te Stad aan 't Haringvliet 4, Oud*Beijerland 2,
Den Bommel 1, Papendrecht 1, Terneuzen 1,
Oude Tonge 6, Sliedrecht 1, Alphen aan den
Rijn 1, Dirksland 2, Deest bij Druten 1, Put*
tershoek 1, Goedereede 2, Herkingen 1, Rot*
terdam 2, Ouddorp 2, Ooltgensplaat 1 en
's»Grevelduin Capelle 1.
Omtrent het gedrag en vorderingen der kin*
deren worden per drie maanden van de hoof*
den der betrokken scholen inlichtingen ont*
vangen, welke over het algemeen bevredigend
waren.
Evenals het voorgaande jaar waren, helaas,
de inkomsten weer zeer gering en is de ver»
eeniging, zoo niet geheel, dan toch voor het
grootste deel op rijkssteun aangewezen Was
deze regeeringstoelage voorheen een vast be*
drag, thans is daarin door Zijne Excellentie
den Minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen eene wijziging gebracht, welke,
naar wij hopen, ook een verbetering zal mogen
blijken.
Door het vertrek uit deze gemeente van
onzen Oud»Voorzitter, den heer Polee, is in
het bestuur een kleine verandering gekomen,
door het in zijn plaats benoemen van den heer
H N. Everaers, hoofd der O! L( School, alhier.
De rekening van den Penningmeester sloot
met een bedrag van f 2886,74 aan inkomsten
en uitgaven.
Nog worde hier een woord van dank ge»
bracht aan allen, die in het afgeloopen jaar
van hunne belangstelling hebben doen blijken,
inzonderheid aan Z. Exc den- Minister van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen.
Het Bestuur
P. VAN SCHOUWEN, Eere-Voorzitter.
H. N. EVERAERS, Voorzitter.
E. MAST Pz., 2e Voorzifter.
J. JONKER, Secretaris.
H J. MEIJER, Penningmeester.
D. W. VAN NIEUWENHUIJZEN.
W DEN ROOIJEN.
J. LEGIERSE.
OUDE TONGE* Dinsdag 3 Maart des
nam 6 uur zal D.V. in de oude school te
Oude Tonge optreden Ds. Boone.
NIEUWE TONGE. De heeren-M. J. van
Driel, L. Zweeriis en L. Kareis hebben hun
benoeming tot Notabel der Nèd. Herv. Kerk
aangenomen.
Dr. M. H. A. van der Valk, predikant
te Rotterdam, hoopt a.s. Donderdagavond in
de Hulpschool, alhier op te treden met het
onderwerp: «De twee getuigen die 1260 dagen
zullen profiteeren en den Anti*Christ.«
DIRKSLAND. Aan de beurt van aftreding
als bestuursleden van de vereeniging tot stich*
ting en instandhouding van scholen met den
bijbel te Dirksland, zijn de FJeeren J. de Bonte
en C. Zoeteman.
Tegen heden Vrijdagavond 6.30 uur is
in een lokaal der school door de vereeniging
to! stichting en instandhouding van scholen
met den bijbel alhier een algemeene ledenver*
gadering belegd. Punten ter behandeling zijn
Opening, Notulen, Verslag van den Secretaris
Rekening van den Penningmeester, Verkiezing
van twee Bestuursleden, voorgestelde dubbel»
tallen J. de Bonte en A. van Oostenbrugge
C. Zoeteman en J Buth G. Jz.
HERKINGEN. Kort verslag van den ouder»
avond gehouden op 23 Febr, 1.1. des avonds
ten 6 ure door de Ver. voor Chr. School
Onderwijs op Ger. Grondslag te Herkingen.
De Eerevoorz. Ds. Verhagen aan wien de
leiding was opgedragen opent de verg. door
te laten zingen Ps. 84 3, leest vervolgens
Hebr. 11 vanaf vers 23 tot het einde en gaat
voor in gebed waarna nog wordt gezongen
Ps. 27 7.
Hij heet de aanwezigen hartelijk welkom
en deelt tevens mede zoo even een fraai be»
werkte voorzittershamer ten geschenke te heb*
ben ontvangen welke niet anders naar hij
hoopt zal moeten dienen als voor den vorm,
den voor hem nog onbekende gever daarvoor
hartelijk dankzeggende. Voor en in verband
met de rei der geloofshelden genoemd in het
voorgelezen schriftgedeelte laat hij aan de
aandacht voorbijgaan de beeldengaande rei
bekend uit de Duitsche hoofdstad Berlijn die
het Duitsche volk in dankbare nagedachtenis
zullen blijven.
Staat vervolgens stil bij de veel meer in
beteekenis zijnde rei der geloofshelden. Ook
en v.n.l. zij hebben voor hun geloof alles ge*
leden en zich ontberingen getroost, maar dan
ook dank Hij de Genade des Heeren mogen
verkrijgen een onbestendig goed dat voor
hen was bereid en een naam die in eeuwig
gedachtenis zal blijven.
Geeft mede weer de tegenstelling van het
acht geven op vogelgeschrei en oiïdwijfsche
fabelen welke niet de minste waarde bezitten.
Bespreekt vervolgens het leven der Bijbel*
heiligen en de menigte van uitreddingen
waarvan getuigenis is gegeven en-zet eindelijk
de voor menschen ongelooflijke en wonder»
lijke inneming van Jericho uiteen waarna hij
een vergelijking maakt met de tot standkoming
van het Christelijk Onderwijs te dezer plaatse
wat zich in toenemenden bloei mag verheu»
gen daarbij opmerkende dit alleenlijk zijn
grond vind in de goedertierenheid des Hee»
ren. Onzerzijdsch schiet aller te kort en zijn
de gebreken vele. Hij Vermaant trouw te
blijven aan de beginselen die ten grondslag
zijn gelegd en vraagt eenige waardeering voor
Bestuur en Personeel der school door met
hen hartelijk te blijven™samenwerken, tot op
heden mag worden betuigd we als Vereen,
hebben mogen s taande blijven. Geve de Heere
ons te bidden ook voor hen die niet met ons
zijn opdat nog meerderen mogen toevloeien.
Dat de beginselen mogen beleden en beleefd
worden, opdat we God niet tegen krijgen.
Z.E.W. verzoekt daarna te zingen Ps. 81 10.
Het woord wordt daarna verleend aan het
Hoofd der School den heer van Hondt spre*
kende over «Opvoeding in het gezin« als een
vervolg op datgene in de vorige ouderavon»
den door hem behandeld.
Ontleend aan het intieme huiselijke leven
wordt die opvoeding geschetst met alle be»
zwaren en gevaren daaraan verbonden. Dam*
men en dijken worden als zinnebeeld gebruikt
en verklaard, om deze ook te gebruiken en
op geheel andere wijze als in het werk te
stellen waardoor onze kinderen des te moei*
lijker de zonde zouden bedrijven. Spreker
bespreekt de veelvuldige losbandigheid, d.w z.
los van de banden, dus ook los van God, en
moet helaas wanneer het geheel wordt over»
zien daarover klagen en is bevreesd de gevol*
gen daarvan niet zullen uitblijven.
De voorz. dankt spreker voor het gehouden
referaat en verzoekt in verband daarmede
goed toe te zien welke lectuur voor onze
gezinnen worde aangeschaft. Daarna pauze
waarin gebruik gemaakt wordt van de thee
met bijbelhoorende versnaperingen. Na de
pauze verkrijgt het woord den Heer A. C. de
Graaf onderwijzer over «Gehoorzaamheid®.
Allereerst spreekt deze over Algemeene en
Bijzondere Godskennis. De eerste als zijnde
ingeschapen maakt mede ook regeeren moge»
lijk wat hij doet uitkomen voortvloeiende
uit die ingeschapene kennis,
Brengt vervolgens dat regeeren over op de
school en geeft weer wat er aldaar zooal
voorvalt. De praktijk was hier aan het woord.
Allerlei zaken worden genoemd die gehoor»
zaamheid kunnen aankweeken. Hoe het meest
dienstig straffen moeten worden toegediend,
het kind zoowel 't een als 't ander leeren
begrijpen, niet te veel eischen en trachten
gezelligheid aan te brengen. Door voorbeel*
den toegelicht toont spreker aan hoe alle
deze dingen hun kracht op het kind uit*
oefenen.
Ook deze referent wordt door den voorz.
dank gezegd en verkrijgt de 2de voorz., M.
G. den Boer, het woord over «Doen en hel»
pen onderwijzen«. Op duidelijke wijze wordt
in korte bewoordingen de eenmaal afgelegde
Doopsbelofte in 3 punten behandeld, le voor
de school, 2e in de school en 3e na de school.
Het zou ons te ver voeren een uitgebreide
uiteenzetting daarvan te geven. Zij het genoeg
te zeggen dit referaat was ontleend aan het
woord Gods en met aandacht door de ver*
gadering werd aangehoord. Zij het ook ons
allen tot leering
Aan het einde van deze avond gekomen,
dankt de voorz. allen die medegewerkt heb»
ben tot welslagen daarvan, onder toebidding
dat de Ver. mag bloeien en groeien en den
Zegen des Heeren mag ondervinden.
Gezongen wordt Ps. 119 waarna de
voorz. deze avond besluit met dankgebed.
HERKINGEN. Tot Kerkvoogd der Ned.
Herv. Kerk is alhier herkozen de Heer A.
Munters Az. Herkozen tot Notabel M. Log»
mans en gekozen tot Notabel J. v. Wagenin»
gen Jnz.
MELISSANT. In de Ned. Herv. Kerk zal
alleen Zondagmorgen optreden Ds. Baarslag,
wegens vervulling van een vacaturebeurt te
Herkingen.
O.UDDORP. Daar de kerkeraad der Doops»
gezinde Gemeente te Ouddorp nog steeds
weigerachtig is het Kerkgebouw te ontsluiten,
verzoekt de predikant dier gemeente Ds. F.
B. Kooijmans ons, te willen melden, dat het
zijn plan is, om D.V. a.s. Zondag te zijne huize
des morgens om half tien en des avonds om
half zes godsdienstige samenkomsten te hou*
den. Omtrent deze kwestie in de Doopsgez.
kerk, zegt men ons, dat eerstdaags een rechter»
lijke beslissing zal vallen.
De wekelijksche collecten voor de Herv.
Kerk hebben in 1924 opgebracht bijna f 2400.—
en de maandelijksche collecten voor het bouw»
fonds ruim f 1400.—.
NED. HERV. KERK.
Beroepen Naar Lage Zwaluwe Ds. K. de
Bel te St. Nicolaasga Naar Opmeer Spanbroek
Ds. Nijenhuis Ockhuizen te Oterleek Naar
Hijlaard Ds. P. Niemeijer te Havelte Naar
Wadenoijen dhr. E. J. Muller Cand. te Baarn
BedanktVoor Lienden Ds. A. Prins te
Poederooijen.
GEREF. KERKEN.
Beroepen Naar Uithoorn Ds. J. Gillebaard
te Noord Scharwoude Naar Warns dhr. W.
Torn Cand. te Hilversum; Naar's Graveland
Ds. H. Ph. Ingwersen te Nijkerk.
Tweetal: Te Heemst Ds. J. C. Aalders Bata*
■via (met verlof te den Haag) en Ds J. Hoek
Soest.
HERST. EVANG. LUTH. GEM.
AangenomenNaar Gorinchem dhr. W.
Spliethoff Cand te Rotterdam.
GEREF. GEM.
Beroepen Naar Kampen Ds. G. Kersten te
Ierseke.
Een gebed in de Domburgsche »Manteling«.
Dr. Gunning schrijft in »Pniël« het vol»
gende schetsje, gedateerd 5 Juli '24:
Hedenmorgen wandelde ik door de bosschen
van Domburg. Hoe schoon is toch die wes»
telijke duinrand van ons eiland 1 Hoe prachtig
groeien de eiken en varens daar in dien mul»
len grond, hoe vriendelijk slingeren de paden
zich tusschen dat heerlijke groenZelfs nu
nog ontmoet ge bijkans niemand. Het zijn
maar weinigen, die van deze schoonheid ge»
nieten kunnen. Alleen des Zondags en in het
korte badseizoen is het er vol. Maar dan ben
ik er niet. Ik schuw die drukke uitgaanders
ik ben liefst met mijn gedachten alléén, of,
nog liever, met een verwante ziel om je we»
derzijdsche indrukken eens te kunnen »üteren«,
zooals de Zeeuwen zeggen.
Ik kwam een oud mannetje tegen.'n Mooie
grijze kop met verstandige, heldere oogen.
We raakten even in gesprek en ik vroeg hem
naast mij te komen zitten op een der mak»
kelijke banken van »Hoogduinen«.
I kWat is de natuur toch rijk hier, vader»
tjel Je zult er ook wel van genieten, hè?
H ij Jawel, meneer, maar wat heb je aan
die natuur als je van binnen geen rust hebt?
I kDaar heb je gelijk aan, vriend 1 Maar
wat is het nou heerlijk datje die rust krijgen
kunt 1 «Komt tot Mij, allen die belast en be»
laden zijt en Ik zal u rust geven«. Je weet
toch wel, wie dat gezegd heeft?
H ij Is meneer soms een dominéé
I kIk ben een medewandelaar op den weg
naar het graf. Als we nu maar allebei óver
het graf heen mogen zien, vadertje 1
H ij Hoor is, meneer, ik wacht er al meer
dan zestig jaar op, maar als de Heere het je
nou niet belieft te geven, wat doe je dan
I kAch, vriend, de Heere biedt net je al
langer dan zestig jaar aan, maar onze handen
zijn te lui om Zijn gaven aan te nemen. Toen
ik aan mijnheer Elout een kaart vroeg om
hier te mogen wandelen, gaf hij me die da»
delijk, maar ik moest ze toch aannemen An»
ders lei ze nog bij hem op z'n kantoor in
Domburg. Is het zoo niet
H ij Meneer, of laat ik liever zeggen Do»
minée, want je mót wel een dominéé zijn
ik durf het niet, want ik ben veel te bang met
een ingebeelden hemel naar de hel te gaan.
Toen kreeg ik toch zoo innig medelijden
met dien ouden stakker met zijn mooie zil*
veren haren, dat ik zei«vriendje, laat ons
eens even bidden, we zijn hier in 's Vaders
huis. Vind je dat goed
Even keek»ie me half verschrikt aan vanwege
die ongehoorde »nieuwigheid«, zóó maar in
de Manteling te gaan bidden, terwijl je toch
geen boterham vóór je had maar met een
ernstig gebaar knikte hij van ja.
Dadelijk ging z'n pet van z'n hoofd en eer*
biedig voor z'n gezicht, en toen hebben we
even samen gebeden. Ik vroeg den Heere dat
Hij dien armen ouden man tot een rijken man
mocht maken, doordat hij zijn groote armoede
besefte en tot zijn rijken Vader de toevlucht
nam. En toen stond ik op en gaf hem de hand.
«Ben je nou een dominéé van de groote of
van de kleine karke?« vroeg hij nog. «En
hoe hiet je
Ik antwoordde«ik behoor bij de groote
kerk, waar alle zondaren thuis hooren u net
zoo goed als ik en weet je wie daar dominéé
is? Jezus Christus, en die alleen. Begriep je
me
Hij: Jawel, meneer, maar je bent toch maar
'n oaigen.
En zoo ging ik door naar Westhove en hij
naar Domburg. Ik gaf hem een tekskaart mee
die hij met eerbied aannam en in zijn binnen*
zak stopte, waarna hij opstond met een «dankje
voor het onderricht, meneerToen ik nog
eens even omkeek was hij bezig z'n püpe,
die uitgegaan was, weer aan te steken.
God zegene den ouwen baas 1
Ach, ach wat gaan de menschen hier toch
armelijk en tobberig door het leven Zestig
jaren te wachten op de gewilligheid van een
God, die zegt«doet uwen mond wijd open
en Ik zal hem vervullen«.
Als zij Zijne liefde wisten.
Alle menschen werden Christen
Vrouwelijke »Geestelijken«.
Thans gaan we er wat nauwkeuriger achter
komen, op wat sluwe wijze de Deensche, socia»
lisfische regeering, de vrouw wil zetten in het
predikambt.
Men leze slechts dit bericht
De minister van eeredienst in Denemarken
heeft bij den landdag een wetsontwerp inge»
diend, krachtens hetwelk vrouwen in !de
strafgevangenis voor vrouwen het ambt van
geestelijke kunnen verwerven. De rechterzij*
de is het echter met het ontwerp (niet eens,'
wijl het ontwerp ingrijpt in het leven der
kerk en wijl de kerken over 't ontwerp niet
vooraf gehoord zijn.
Al blijft hier nog veel te vragen over, toch
begrijpen we er nu het volgende van:
Met »geestelijke« is hier bedoeld Luthersch
predikant(e), want roomschen zijn er in Dene»
marken niet noemenswaard.
Nu begrijpt de regeering, dat ze niet zoo
maar dadelijk en rechtstreeks de vrouw op
den kansel en voor het altaar brengen kan.
Dies begint zij met de gevangenis.
Dat is heelemaal baar terrein.
Daar is zij alléén de baas, zelfs bij óns
komt het nog voor, dat de predikant als zoo»
danig, zijn gemeentelid, dat gevangen zit, niet
bezoeken mag.
Hoe nu de Regeering zulk een vrouwelijk
geestelijke denkt te ordenen, te examinee*
ren enz., dat blijkt uit dit bericht niet, maar
er komen, en dat is 't waar alles om draait
vrouwelijke predikanten.
Natuurlijk willen die volle rechten.
Eenmaal, hoe dan ook, 't »radicaal« verkre»
gen hebbende, zullen ze ook in de »gemëente«
willen komen.
Als ze goed genoeg zijn voor de boeven,
dan zeker ook wel om voor de brave menschen
te preeken
Hoe nu die gemeenten hun predikant in
Denemarken krijgen, is ons niet precies bekend,
maar ook daar zijn heel wat «vrijzinnige® en
»roode« kerken en streken, waar men in een
vrouwelijke dominee geen bezwaar zal zien,
als ze er eenmaal zijn. En als dan de Regee*
ring de »gage« doorbetaalt, dan kan de Kerk
straks roepen, klagen, protesteeren, maar ze
dóét er net zoo min iets tegen als tegen de
Christusloochende prediking.
Zie, zóó plant men de «Roode Vaan» ook
in de Kerk.
De »rijke« boer.
In Frankrijk al net als hier.
Honderdduizenden »stadsmenschen«, die
meenen dat op de boerderij 't geld maar voor
't opscheppen ligt.
Die »boertjes«. nou 1
Klagers, altijd 1 maar potters
En ze loopen er nog niet eens hard voor
ziet hun stap er maar op aan door de win*
keistraten der stad'n kantoormensch, vijf
minuten voor negen, heeft er een veel flin»
keren pas. in.
Zoo praat men vaak hiér.
Zoo ook in Frankrijk, doch dan in 't
Fransch.
Daarom heeft een bekend landbouwkundige,
Pierre Caziot eens een brochure over die
zaak geschreven «La Vérite sur la Richesse
agrico!e«, «De Waarheid omtrent den Rijk*
dom van de boeren«. Wij lezen daarvan
De slotsom, waartoe de heer C. komt is
deze, dat in den landbouw en de veeteelt
alleen sprake kan zijn van winst in het
gewone boerenbedrijf, en dat deze winsten
behaald worden, doordat de eigen arbeid
van den boer en zijn familie een zeer be*
langrijke factor is en de levensstandaard
zeer laag is.
Met hard werken en zuinig leven houdt de
boer als 't hem goed gaat, iets over, zoo
is 't in Frankrijk en niet anders is 't bij ons.
Op nader te bepalen datum in de maand
Maart 1925, van paarden, vee, landbouwge*
reedschappen enz, te Melissant, op de Halssteê,
ten verzoeke van den heer L. W. Heestermans.
Notaris VAN DER SLUIJS.