AHDEL
I
Radio
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
Rechtzaken
Antirevolutionair
Orgaan
O
DEN
ARTIKELEN
IN HOC SIGNO YINCES
r«\\
K „DIRKSLAIID"
No. 3089
WOENSDAG 28 JANUARI 1925
39STE JAARGANG
19
raad
v:>
De komende Keuze
me li
HIPPERS
eenbank
IERS
W. BOEKHOVEN ZONEN
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers
Rotterdam
dio-Artikelen
SOmmELSDIJK"
n. sommelsdijH
Reclame-Mededeelingen.
MIJNHARDT's
Keelpijn-Tabletten 60ct
H oest-Ta b I ette n 60ct
tterdam
I
ionola"
onder de
elke leek
2-lamps
per stuk
ts", „Maasbode
ari
t
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten woic^.. berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
1 0
den haag
mOLENSTROAT 12-14
TELEF. 13435
GAZIJ»
BELEN
OOR.
N IN
L1N.
TOE.
~Z. s:
RGTU
IJZEN
t gelden aan leden
ars.
op tegen 4% 's jaars.
unnen dagelijks wor»
ij een der leden van
tooruren Donder,
avond van 6—8 uur.
LLEMAN, Dirksland
Sommelsdijk
en concurreereiide
RKOLEN, DUIT."
ANTRHACIE3
KOLEN enz. enz
EN DETAI1
t gelden aan leden
's-jaars. Ze neemt
n 4 pCt. 's-jaars,
den. Voorschotten
ij k s aangevraagd
der leden van het
nheid tot inbreng-
van gelden eiken
gauona van 6-8 uur
n kassier D. JOPPECZ.
23842
AANBIEDING
nsterde offerte
HANDEL
Een groot Gevaar.
Ons dreigt een groot gevaar.
Straks bij „de komende keuze".
Wij hebben nu van 1901 af, dus bijna
vijfentwintig jaren lang, hoofdzakelijk
onder Rechts bewind geleefd.
Ga het zelf maar na.
üe periode tusschen dr. Kuyper en
tnr. Heemskerk was te kort, dat Links
goed zijn wetgevende vaart nemen kon.
Niet ver van meet was 't al weer staan
en met Heemskerk-Talma kwam Rechts
weer aan 't bewind.
Later kwam Cort v. d. Linden.
Maar toen kwam ook al gauw de
Oorlog in 't buitenland met de poli
tieke wapenstilstand naar binnen.
En na Cort kwam Ruys.
In hoofdzaak dus Rechts bewind.
Wat is daarvan het gevolg
Dat een groot deel van het tegen
woordige kiezerscorps niet meer weet,
wat een flinke, Linksche overheersching
zeggfen wil.
Ze hebben 't niet zelf meê beleefd!
Alleen de ouderen weten er van.
Zij, die bij en om de vijftig zijn.
Maar die vormen de minderheid van
't kiezerscorps en wat men niet zélf
heeft mee beleefd en doorgemaakt, och
■üdaar is men niet zoo beducht voor als
b.v. voor 't geen men aan den lijve
heeft gevoeld.
En daarom is dit een groot gevaar
Dat men veel te licht oordeelt over
'een Regeering-van-Links öf ook over
een Regeering, waarin de radicaalste
partijen van Links den toon aangeven.
En daarom waarschuwen we
Met allen ernst, die in ons is
Zie dat gevaar, en onder Gods
zegen kéér het
Speel niet met vuur
Zie, déze gedachte kan binnenslui
pen,
Niet worden geuit, maar gekoesterd
„Och, Rechts heeft ons óók menige
teleurstelling gebracht en daarom, niet
dat we met de beginselen van Links
instemmen, verre vandaarmaar als
het roer es omging voor een poosje
zou dat nu zóó erg zijn We hebben
Links, wel beschouwd, nooit goed aan
den gang gezien! 't Zou wel leuk zijn,
als 't nou zelf es ploeteren moest en
wij konden es critiseeren eigen
lijk kregen wij dan es de mooie rol 1"
En dan komen er andere gedach
ten bij.
.Als Links ons nu alvast es'n pietsje
„medezeggenschap" brachtals het de
traktementen weer es wat naar boven
schuifde als het accijnsen en invoer
rechten naar beneden bracht en zoo 't
-leven goedkooper maakte dat
Waren toch mooie dingen 1"
En, wordt er dan allicht bij gedacht:
„Zoodra Links immers aan de gees
telijke goederen der natie raken zou,
springen we weer als één man in 't
gelid en de historie heeft immers ge
leerd, dat het dan met de liooge spron
gen van Links gauw gedaan is 1"
Ik zeg uHet is spHen met vuur.
Ja, in den diepsten grond goddeloos.
„Goddeloos
Om met dat harde woord te beginnen.
Ieder begrijpt, dat ik dit niet bedoel
in den meest krassen zin des woords
van een opzettelijk zich stellen tegen
God. Wie dat doet is daardoor vanzelf
reeds voorgoed van ons uitgegaan en
als hij zich aan Gods Woord niet meer
stoort, zoo zal mijn zwak menschen-
woord allerminst vat op hem hebben.
Ik bedoel het als„zonder God",
buiten God om.
Wie zóó redeneert, als ik 't hier
boven schetste, die vergeet de groote
daden Gods, waardoor Hij ons en onze
vaderen op een wijze als onze ouden
nooit hadden durven droomen van het
Linksche dwangjuk heeft verlost en in
eere heeft gesteld.
Die doet, of wij de verlossing had
den teweeggebracht.
En of het nu van ons afhing, omfals
de nood het vorderde, weer op te
springen en opnieuw zulk een dwangjuk
af te schudden en te veroreken.
Neen, hij zégt dit niet zoo ronduit.
Doch daarop komt zijn redeneering
neer.
En dat is een rede „zónder God" 1
Vuur brandt verrader
lijk
Hoe is menige groote brand ontstaan?
Och, ergens in 't veen werd een
vuurtje gestookt, om wat eten te koken
of op te warmen men stond er immers
vlak bijMen had het vuur in zijn
macht
En dan sprongen 'n paar vonken op
Of plotseling kwam een felle vlaag:
En met enkele minuten was er al
geen houden meer aan, en de nood
kreet ging Het veen staat in brand 1
Of ook, 't was in 't dennebosch.
Gedachteloos klopt een z'n pijp uit
of werpt een brandende lucifer weg
en weldra kleppen de klokkenZóó
en zooveel hectaren boscn en heide
worden een prooi van 't vuur.
Vuur brandt verrader
lijk 1
Ge hebt het niet in uw macht.
En als eerst maar door ónze slap
heid en lauwheid wat God ver
hoede Links een meerderheid ge
kregen heeft, dan zijt ge 't vuur niet
meer meester en ge moet maar afwach
ten,. waar het tot staan komen zal en
wat het dan van ons christelijk volks
leven zal hebben zwartgebrand.
,,'t Zal zoo'n vaart niet loopen
Zoo spreekt de zorgelooze natuur.
En dan wijst men er op, dat Links
toch immers in 't minst geen politieke
eenheid vormt; dat men eer kans heeft
een zoogenaamd „democratische" (géén
christen-democratische 1) meerderheid
te krijgen, dan een bepaald van „Links".
Ei zoo en denkt ge dan, dat alle
gevaar van de lucht is
Laat ik eens op één punt wijzen
Onze kerkelijke armenzorg, die op
Gods Woord is gegrond.
Ge wéét toch immers, dat al van
1852 af de leer verkondigd is, dat de
diaconale fondsen, instellingen enz .aan
de armen toebehoorend en dat dus de
Staat alle recht heeft, om het gebruik
er van te regelen Dat er sinds over
lang een streven is, om de gansche
Armenzorg tot tak-van-staatsdienst te
maken. En de kerk te verdringen van
dit terrein
En ge weet daarbij immers, dat met
name de roomsch-katholieken over ar
menzorg een theorie en praktijk hul
digen, die heel wat van de onze af
wijkt? Zoudt ge dan denken - en dit
is nu maar één punt dat hier geener
lei gevaar dringen zou
Het ware politieke onnoozelheid.
Om »Vrijheid.«
Wat in het kleine stedeken Blokzijl, in Over»
ijssel, gebeurt, verdient ten zeerste onze aan»
dacht.
Speciaal van ons, antirevolutionairen.
»De« groote werkgeefster in deze kleine
plaats schijnt te zijn de firma B. Loos en Zn.,
die een stoomhoutzagerij heeft.
Bij haar brak staking uit.
Alle arbeiders doen er aan mee
Die Christelijk en die modein zijn geor»
ganiseerd.
En de inzet van dezen strijd is niet het
loon, noch ook de arbeidsduur of andere ar»
beidsvoorwaarden, neen 1 de inzet is deze
zullen de arbeiders practisch vrij zijn, zich te
organiseeren, ja dan neen
Neen, zegt de firma Loos.
Als gij u organiseert, ontsla ik u.
En of ge u christelijk of modern organiseert,
doet er niet toe, dan gaat ge de laan uit.
En ze staat op dat standpunt.
Onverbiddelijk, hard en streng.
Let maar eens op het jongste bericht, dat
over deze zaak in de bladen kwam
Zaterdag heeft te Zwolle een conferentie
plaats gevonden tusschen den jongsten fir»
mant van de firma B. Loos en Zoon, eigena»
res van den stoomhoutzaagmolen te Blokzijl
en den rijksbemiddelaar en tusschen den
rijksbemiddelaar en een lid van het hoofd»
bestuur van den Christ. Bond van houtbe»
werkers, tevens gemachtigde van den neu»
tralen bond, en vertegenwoordigers van de
stakers. De firma weigerde iedere concessie,
de vertegenwoordigers van de werknemers
bleven bij hun eisch, dat het hun vrij zal
staan, lid te zijn van een vakvereeniging,
zoodat de staking voortduurt.
Dat raakt ons zeer nauw
Boven loon of arbeidstijd, al zijn die na»
tuurlijk ook niet zonder beteekenis, heeft onze
richting steeds voor de vrijheid pal gestaan.
Die komt hier in 't gedrang.
En daarom staan wij, om onzes beginsels
wille volkomen aan de zijde dier arbeiders,
die vrij begeeren te zijn in al datgene, waarin
geen patroon hun verplichtingen opleggen mag
Duurachtig goed.
Vrijheid is duurachtig goed.
En in 't sociale leven kan ze van beide kanten
in gevaar komen
Als we zoo soms lezen, wat in de groote
steden de patroons, b.v. in Amsterdam van
de bouwvakarbeiders en de stucadoors te ver»
duren hebben, dan kookt ons bloed.
Slaaf van hun werkvolk soms.
Eiken morgen de gedachte wat booze gril
nü weer de »werknemers« in »vrije« actie bren»
gen zal, zoodat het werk, boem alwéér stilligt,
of nog erger, wordt gesaboteerd.
't Is soms om zenuw»patiënt te worden.
Dat is de tyrannie van den éénen kant.
Maar ze kan ook v. den anderen komen.
Wij, antirevolutionairen, met name kennen
de voorbeelden in onze geschiedenis, dat de
arbeider te hooren kreeg: Niet naar de «fijne»
kerk, of je hebt gedaanJe kinderen vrijwilig(!
sturen naar de openbare school, of je komt
bij mij niet weer te werk
En met verontwaardiging hebben we steeds
zulke vrijheidsbelagers op de kaak gesteld,
't Zelfde past ons ook nü.
Even 't zelfde recht, om te kerk te gaan, of
naar school te sturen, naar zij meenen dat het
móét, even 't zelfde recht, hebben de arbeiders
om zich te organiseeren naar ze meenen dat
hun plicht is.
De patroon kan tenslotte zeggen Ik praat
met uw organisatie nietdat is zijn recht.
We zouden het onzegbaar dom vinden
En als de arbeiders dan op hun beurt zeggen
Wij praten alleen door middel onzer organisatie
dan is dit hun recht ook al weer en dan gaat
het hard tegen hard.
Doch dat is nu niet in 't geding.
Hier in Blokzijl grijpt de firma achter deze
dingen om en heen en zegtGij zult u niet
eens organiseeren
En daar heeft zij niets mee te maken.
Dat is het onvervreemdbaar recht van den
arbeider en wij hopen van harte, dat dez,e firma,
die op het standpunt staat van een eeuw terug,
heel Nederland tegen zich vinden zal.
Vrijheid is 'n duurachtig goed.
Theologie en het sociale leven.
Wij lezen in de pers
Reeds sinds lange jaren worden de stu»
denten der Theologische School door hun
leeraren en docenten voorgelicht ook op
het terrein der politiek en was het in da»
gen van verkiezingsstrijd zelfs geen zeld»
zaamheid, dat op de kleinere plaatsen stu»
denten optraden als propagandist voor de
antisrevolutionire zaak.
Wat thans echter gebeurt is een novum.
Als gevolg van een overleg tusschen cura»
toren'* en hoogleeraren met bestuurders van
de christelijke vakvereenigingen is de Eerste
Sociale Dag gehouden, bedoelende de toe»
komstige geref. predikanten nader bekend
te maken met en hun belangstelling te wek»
ken voor de sociale vraagstukken.
Als inleiders zijn opgetreden het Tweede
Kamerlid J. Schouten over «de tegenwoor»
dige stand der sociale quaestie in princi»
pieelen zin« en dr. K. Dijk, geref. pred. te
den Haag, die »de pastorale arbeid in ver»
band met het sociale leven« behandelde.
Beide verhandelingen lokte levendige ge»
dachtenwisseling uit.
Naar verluidt zullen soortgelijke dagen
ook worden gehouden aan de Vrije Univer»
siteit.
Het is een goed teeken, dat men zoowel
te Kampen, als te Amsterdam vraagt naar so»
ciale voorlichting en dat niet alleen van eigen
professoren, maar ook van mannen, die eiken
dag met dat sociale leven in aanraking ko»
men en bij wie zich dus de praktijk huwt
aan de theorie.
Natuurlijk vragen we vóór en bóven alles
van onze predikanten, dat zijn en blijven
theoloog.
Zij hebben ons den weg der zaligheid te
verkondigen.
En hebben niet in de eerste plaats de roe»
ping op ander gebied als voormannen en
leidslieden op te treden.
Maar we vragen, dat ze voor elk terrein des
levens ons doen zien het licht des Woords.
En daarvoor moeten ze ook iets van al dat
terrein gezin, school, maatschappij enz. kèn»
nen, ook in het sociale leven mag de pre»
diker geen vreemdeling zijn.
40 cent per regel.
Bij Apoth. en Drogisten
MOND. ADVIES fl 1.»
Alle zaken behandelt het
Bureau voor Rechtskundige Hulp
Haagscheveer 5 (bij Hofplein)
Telefoon 11862 Rotterdam
Kantoor van 10—8 uur. Geen Bijkantoren
Gereformeerde Levenspraktijk.
Die ging dezer dagen over de tong.
Ze kwam in eens van twee kanten »op de
praat«, niet in bizondere personen, dan
zouden we er over zwijgen, maar zeer in 't
algemeen.
En wat daarbij »kaseweel« is
Het waren twee hoogleeraren.
Beiden van gereformeerd beginsel.
En beiden zeer binnenkort benoemd aan
de Groningsche RijksuniversiteitEn 't aller»
kaseweelste is wel, dat ze beiden precies tegen
elkaar in praten, zoodat men ze als wij school»
jongens bij de vermenigvuldiging met breu»
ken zeiden »tegen elkaar wèg verkleinen kan«
Prof. Haitjema en prof. Buytendijk.
Dwars tegen elkander in I
Prof. Haitjema we wezen er al éér op
is van meening dat wijlen dr. A. Kuyper (èn
even goed dr. H. Bavinck), onbewust en on»
gewild, door hun leer van de «Gemeene
Gratie« de gereformeerde levenspraktijk, laten
we maar zeggen te ruim hebben gemaakt.
Haar vlag wordt te veel gezien, wapperend
boven het terrein der wereld.
Prof. Buytendijk, van de »Vrije« naarGro»
ningen overgegaan, verklaarde in zijn vraag»
gesprek met den man van «Timotheus», dat
hij wel het gereformeerd beginsel aanvaardde,
maar bezwaren had tegen de «gereformeerde
Ievenspraktijk«.
Hij zei niet welke bezwaren.
Maar als wij, 't kan zonder éénige scherpte
gedaanherinneren aan zijn «kleurrijk en
seigneuraal« calvinisme, dat hij nastreeft en
aan zijn houding in de Saul»en»David»kwestie,
dan begrijpen we zeer wel, dat hij juist onze
levenspraktijk veelszins te benepen vindt.
De ander vond ze te vrij en te ruim
Zullen we ons, waag ik te vragen, maar
niet te veel aan het oordeel van menschen
storen en willen we deze twee richtlijnen vol»
genOns te beijveren een «onergerlijke cons»
ciëntie te hebben bij God en de menschen
èn óók in de dingen der wereld en van" het
dagelijksch leven steeds te vragen «Wat wilt
gij, Heere dat ik doen zal
Mogen we dat in oprechtheid doen
Zoo is ons 't minste, dat we van mènschen
geoordeeld worden.
Uit den put.
Zie, zulke voorbeelden bemoedigen,
'n Paar jaar geleden ik schreef er al es
éér over zat de bollenkweeker langs Hol»
land's duinzoom, en dus nog meer zijn ar»
beider en knecht, wel in den diepsten put.
't Scheen of de Oorlog dezen tak van ar»
beid voorgoed had vernield.
In December al kreeg je van de kweekers
allerlei aanbiedingen thuis, of je dan voor 'n
prijsje als «binnenlandsch afnemer« de men»
schen niet van wat bollen afhelpen wou
't Hielp iets, maar niet veel
In 1923 was de bollenhandel en de bollen»
teelt er weer geheel boven op, voor 26 mill,
gulden is er dat jaar aan bollen uitgevoerd,
een cijfer dat zelfs voor den oorlog nimmer
werd bereikt.
En in '24 hield de goede positie stand.
Waaraan dit te danken is
In den middellijken weg daaraan, dat onze
kweekers of zelfs de wereld ingingen en door»
reisden, of hun pienterste, gewiekste reizigers
van Noord» naar Zuidpool stuurden, om de
waar aan den man te brengen, èn omdat
die waar natuurlijk nog altijd puik is.
Voor elk gat zochten ze 'n spijker.
«Jullie, bollenboerenzeiden ze in Ame»
rika, «hebben besmette narcissen, die ziekte»
kiemen aanvoeren en die willen wij niet.»
Dr. Van Slachteren, van Lisse, aan de rijks»
tuinbouwschool vond een bewerking met warm
water uit, waardoor alle ziektekiemen onver»
mijdelijk werden gedood en toen moest Ame»
rika weer zwijgen.
't Kan bitter slecht gaan, in 't bediijf.
Maar als God het werk zegent en de om»
standigheden ten goede keert, dan komt men
ook uit den diepsten put nog weer op.
Laat het ter bemoediging zijn I
Om ook in de zaken van het dagelijksche
leven met een onergerlijke consciëntie en sta»
len vlijt, te vertrouwen op zijn God.
Blutaal.
't Gaat tegen de Verkiezingen.
Ook de «Vrijheidsbond», men weet wel de
aloude »vrijzinnigen«, die het »K6erale« uit»
hangbord hebben ingehaald en er een nieuw
«Van ouds de Vrijheid« geheeten, voor in de
plaats hebben gehangen.
Ook die «Vrijheidsbond» is op 't oorlogspad.
En een harer voormannen en propagan»
disten, de heer H. Groenewout, heeft in Rot»
terdam gesproken en tegen dien leelijken
»Vogel»Grijp« van Réchts gewaarschuwd
«Overal grijpt men naar de gelden uit 's
lands kas, om aan zijn kerkelijke neigingen
en hartstochten toe te geven.
Wat is dat toch 'n brutaal heer
Wie grijpt het hardstRechts of Links
Nog willen we met plezier 'n overzicht hel»
pen opmaken, wat tot heden toe aan open»
baar èn bizonder onderwijs door den Staat
èn door particulieren is betaald
En dan buiten het terrein der School
Wie azen op, wie jagen naar steun en sub»
sidie, altijd weer, voor den schouwburg,
voor schoolreisjes, voor schoolvoeding en =klee-
ding, voor sportterrein, voor Volksuniversiteit,
voor alles wat ze nuttig vinden, maar zelf
liever niet of niet geheel betalen
Doet dat Rechts of doet dat Links
Ouë Vrijheidsbonder, houd u stil
Echte liberale vingers, weldie staan naar
't graaien in 's Lands schatkist! Dat is daar
al een erfelijke eigenschap, die ze bij de ge»
boorte meebrengen.
En dan zoo'n hoog woord
V Spot.
Telkens er weer op wijzen
Hoe «Het Volk» met den Bijbel doet!
Neen nu niet in 't krabbelhoekje, maar op
de eereplaats, bóven het politieke hoofdartikel,
dat over «Loting en Loterij« handelt, zet het
een tekst.
D.w.z. een woord Gods.
Niet, om zich daarnaar te richten en te
schikken, maar als spottend motto, om de le»
zers es te laten grinniken, dat hun geestelijke
leidsman weer zoo'n «toepasselijk» woord
weet te vinden.