AHDEL I Radio voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. Rechtzaken Antirevolutionair Orgaan O DEN ARTIKELEN IN HOC SIGNO YINCES r«\\ K „DIRKSLAIID" No. 3089 WOENSDAG 28 JANUARI 1925 39STE JAARGANG 19 raad v:> De komende Keuze me li HIPPERS eenbank IERS W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Rotterdam dio-Artikelen SOmmELSDIJK" n. sommelsdijH Reclame-Mededeelingen. MIJNHARDT's Keelpijn-Tabletten 60ct H oest-Ta b I ette n 60ct tterdam I ionola" onder de elke leek 2-lamps per stuk ts", „Maasbode ari t Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten woic^.. berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. 1 0 den haag mOLENSTROAT 12-14 TELEF. 13435 GAZIJ» BELEN OOR. N IN L1N. TOE. ~Z. s: RGTU IJZEN t gelden aan leden ars. op tegen 4% 's jaars. unnen dagelijks wor» ij een der leden van tooruren Donder, avond van 6—8 uur. LLEMAN, Dirksland Sommelsdijk en concurreereiide RKOLEN, DUIT." ANTRHACIE3 KOLEN enz. enz EN DETAI1 t gelden aan leden 's-jaars. Ze neemt n 4 pCt. 's-jaars, den. Voorschotten ij k s aangevraagd der leden van het nheid tot inbreng- van gelden eiken gauona van 6-8 uur n kassier D. JOPPECZ. 23842 AANBIEDING nsterde offerte HANDEL Een groot Gevaar. Ons dreigt een groot gevaar. Straks bij „de komende keuze". Wij hebben nu van 1901 af, dus bijna vijfentwintig jaren lang, hoofdzakelijk onder Rechts bewind geleefd. Ga het zelf maar na. üe periode tusschen dr. Kuyper en tnr. Heemskerk was te kort, dat Links goed zijn wetgevende vaart nemen kon. Niet ver van meet was 't al weer staan en met Heemskerk-Talma kwam Rechts weer aan 't bewind. Later kwam Cort v. d. Linden. Maar toen kwam ook al gauw de Oorlog in 't buitenland met de poli tieke wapenstilstand naar binnen. En na Cort kwam Ruys. In hoofdzaak dus Rechts bewind. Wat is daarvan het gevolg Dat een groot deel van het tegen woordige kiezerscorps niet meer weet, wat een flinke, Linksche overheersching zeggfen wil. Ze hebben 't niet zelf meê beleefd! Alleen de ouderen weten er van. Zij, die bij en om de vijftig zijn. Maar die vormen de minderheid van 't kiezerscorps en wat men niet zélf heeft mee beleefd en doorgemaakt, och ■üdaar is men niet zoo beducht voor als b.v. voor 't geen men aan den lijve heeft gevoeld. En daarom is dit een groot gevaar Dat men veel te licht oordeelt over 'een Regeering-van-Links öf ook over een Regeering, waarin de radicaalste partijen van Links den toon aangeven. En daarom waarschuwen we Met allen ernst, die in ons is Zie dat gevaar, en onder Gods zegen kéér het Speel niet met vuur Zie, déze gedachte kan binnenslui pen, Niet worden geuit, maar gekoesterd „Och, Rechts heeft ons óók menige teleurstelling gebracht en daarom, niet dat we met de beginselen van Links instemmen, verre vandaarmaar als het roer es omging voor een poosje zou dat nu zóó erg zijn We hebben Links, wel beschouwd, nooit goed aan den gang gezien! 't Zou wel leuk zijn, als 't nou zelf es ploeteren moest en wij konden es critiseeren eigen lijk kregen wij dan es de mooie rol 1" En dan komen er andere gedach ten bij. .Als Links ons nu alvast es'n pietsje „medezeggenschap" brachtals het de traktementen weer es wat naar boven schuifde als het accijnsen en invoer rechten naar beneden bracht en zoo 't -leven goedkooper maakte dat Waren toch mooie dingen 1" En, wordt er dan allicht bij gedacht: „Zoodra Links immers aan de gees telijke goederen der natie raken zou, springen we weer als één man in 't gelid en de historie heeft immers ge leerd, dat het dan met de liooge spron gen van Links gauw gedaan is 1" Ik zeg uHet is spHen met vuur. Ja, in den diepsten grond goddeloos. „Goddeloos Om met dat harde woord te beginnen. Ieder begrijpt, dat ik dit niet bedoel in den meest krassen zin des woords van een opzettelijk zich stellen tegen God. Wie dat doet is daardoor vanzelf reeds voorgoed van ons uitgegaan en als hij zich aan Gods Woord niet meer stoort, zoo zal mijn zwak menschen- woord allerminst vat op hem hebben. Ik bedoel het als„zonder God", buiten God om. Wie zóó redeneert, als ik 't hier boven schetste, die vergeet de groote daden Gods, waardoor Hij ons en onze vaderen op een wijze als onze ouden nooit hadden durven droomen van het Linksche dwangjuk heeft verlost en in eere heeft gesteld. Die doet, of wij de verlossing had den teweeggebracht. En of het nu van ons afhing, omfals de nood het vorderde, weer op te springen en opnieuw zulk een dwangjuk af te schudden en te veroreken. Neen, hij zégt dit niet zoo ronduit. Doch daarop komt zijn redeneering neer. En dat is een rede „zónder God" 1 Vuur brandt verrader lijk Hoe is menige groote brand ontstaan? Och, ergens in 't veen werd een vuurtje gestookt, om wat eten te koken of op te warmen men stond er immers vlak bijMen had het vuur in zijn macht En dan sprongen 'n paar vonken op Of plotseling kwam een felle vlaag: En met enkele minuten was er al geen houden meer aan, en de nood kreet ging Het veen staat in brand 1 Of ook, 't was in 't dennebosch. Gedachteloos klopt een z'n pijp uit of werpt een brandende lucifer weg en weldra kleppen de klokkenZóó en zooveel hectaren boscn en heide worden een prooi van 't vuur. Vuur brandt verrader lijk 1 Ge hebt het niet in uw macht. En als eerst maar door ónze slap heid en lauwheid wat God ver hoede Links een meerderheid ge kregen heeft, dan zijt ge 't vuur niet meer meester en ge moet maar afwach ten,. waar het tot staan komen zal en wat het dan van ons christelijk volks leven zal hebben zwartgebrand. ,,'t Zal zoo'n vaart niet loopen Zoo spreekt de zorgelooze natuur. En dan wijst men er op, dat Links toch immers in 't minst geen politieke eenheid vormt; dat men eer kans heeft een zoogenaamd „democratische" (géén christen-democratische 1) meerderheid te krijgen, dan een bepaald van „Links". Ei zoo en denkt ge dan, dat alle gevaar van de lucht is Laat ik eens op één punt wijzen Onze kerkelijke armenzorg, die op Gods Woord is gegrond. Ge wéét toch immers, dat al van 1852 af de leer verkondigd is, dat de diaconale fondsen, instellingen enz .aan de armen toebehoorend en dat dus de Staat alle recht heeft, om het gebruik er van te regelen Dat er sinds over lang een streven is, om de gansche Armenzorg tot tak-van-staatsdienst te maken. En de kerk te verdringen van dit terrein En ge weet daarbij immers, dat met name de roomsch-katholieken over ar menzorg een theorie en praktijk hul digen, die heel wat van de onze af wijkt? Zoudt ge dan denken - en dit is nu maar één punt dat hier geener lei gevaar dringen zou Het ware politieke onnoozelheid. Om »Vrijheid.« Wat in het kleine stedeken Blokzijl, in Over» ijssel, gebeurt, verdient ten zeerste onze aan» dacht. Speciaal van ons, antirevolutionairen. »De« groote werkgeefster in deze kleine plaats schijnt te zijn de firma B. Loos en Zn., die een stoomhoutzagerij heeft. Bij haar brak staking uit. Alle arbeiders doen er aan mee Die Christelijk en die modein zijn geor» ganiseerd. En de inzet van dezen strijd is niet het loon, noch ook de arbeidsduur of andere ar» beidsvoorwaarden, neen 1 de inzet is deze zullen de arbeiders practisch vrij zijn, zich te organiseeren, ja dan neen Neen, zegt de firma Loos. Als gij u organiseert, ontsla ik u. En of ge u christelijk of modern organiseert, doet er niet toe, dan gaat ge de laan uit. En ze staat op dat standpunt. Onverbiddelijk, hard en streng. Let maar eens op het jongste bericht, dat over deze zaak in de bladen kwam Zaterdag heeft te Zwolle een conferentie plaats gevonden tusschen den jongsten fir» mant van de firma B. Loos en Zoon, eigena» res van den stoomhoutzaagmolen te Blokzijl en den rijksbemiddelaar en tusschen den rijksbemiddelaar en een lid van het hoofd» bestuur van den Christ. Bond van houtbe» werkers, tevens gemachtigde van den neu» tralen bond, en vertegenwoordigers van de stakers. De firma weigerde iedere concessie, de vertegenwoordigers van de werknemers bleven bij hun eisch, dat het hun vrij zal staan, lid te zijn van een vakvereeniging, zoodat de staking voortduurt. Dat raakt ons zeer nauw Boven loon of arbeidstijd, al zijn die na» tuurlijk ook niet zonder beteekenis, heeft onze richting steeds voor de vrijheid pal gestaan. Die komt hier in 't gedrang. En daarom staan wij, om onzes beginsels wille volkomen aan de zijde dier arbeiders, die vrij begeeren te zijn in al datgene, waarin geen patroon hun verplichtingen opleggen mag Duurachtig goed. Vrijheid is duurachtig goed. En in 't sociale leven kan ze van beide kanten in gevaar komen Als we zoo soms lezen, wat in de groote steden de patroons, b.v. in Amsterdam van de bouwvakarbeiders en de stucadoors te ver» duren hebben, dan kookt ons bloed. Slaaf van hun werkvolk soms. Eiken morgen de gedachte wat booze gril nü weer de »werknemers« in »vrije« actie bren» gen zal, zoodat het werk, boem alwéér stilligt, of nog erger, wordt gesaboteerd. 't Is soms om zenuw»patiënt te worden. Dat is de tyrannie van den éénen kant. Maar ze kan ook v. den anderen komen. Wij, antirevolutionairen, met name kennen de voorbeelden in onze geschiedenis, dat de arbeider te hooren kreeg: Niet naar de «fijne» kerk, of je hebt gedaanJe kinderen vrijwilig(! sturen naar de openbare school, of je komt bij mij niet weer te werk En met verontwaardiging hebben we steeds zulke vrijheidsbelagers op de kaak gesteld, 't Zelfde past ons ook nü. Even 't zelfde recht, om te kerk te gaan, of naar school te sturen, naar zij meenen dat het móét, even 't zelfde recht, hebben de arbeiders om zich te organiseeren naar ze meenen dat hun plicht is. De patroon kan tenslotte zeggen Ik praat met uw organisatie nietdat is zijn recht. We zouden het onzegbaar dom vinden En als de arbeiders dan op hun beurt zeggen Wij praten alleen door middel onzer organisatie dan is dit hun recht ook al weer en dan gaat het hard tegen hard. Doch dat is nu niet in 't geding. Hier in Blokzijl grijpt de firma achter deze dingen om en heen en zegtGij zult u niet eens organiseeren En daar heeft zij niets mee te maken. Dat is het onvervreemdbaar recht van den arbeider en wij hopen van harte, dat dez,e firma, die op het standpunt staat van een eeuw terug, heel Nederland tegen zich vinden zal. Vrijheid is 'n duurachtig goed. Theologie en het sociale leven. Wij lezen in de pers Reeds sinds lange jaren worden de stu» denten der Theologische School door hun leeraren en docenten voorgelicht ook op het terrein der politiek en was het in da» gen van verkiezingsstrijd zelfs geen zeld» zaamheid, dat op de kleinere plaatsen stu» denten optraden als propagandist voor de antisrevolutionire zaak. Wat thans echter gebeurt is een novum. Als gevolg van een overleg tusschen cura» toren'* en hoogleeraren met bestuurders van de christelijke vakvereenigingen is de Eerste Sociale Dag gehouden, bedoelende de toe» komstige geref. predikanten nader bekend te maken met en hun belangstelling te wek» ken voor de sociale vraagstukken. Als inleiders zijn opgetreden het Tweede Kamerlid J. Schouten over «de tegenwoor» dige stand der sociale quaestie in princi» pieelen zin« en dr. K. Dijk, geref. pred. te den Haag, die »de pastorale arbeid in ver» band met het sociale leven« behandelde. Beide verhandelingen lokte levendige ge» dachtenwisseling uit. Naar verluidt zullen soortgelijke dagen ook worden gehouden aan de Vrije Univer» siteit. Het is een goed teeken, dat men zoowel te Kampen, als te Amsterdam vraagt naar so» ciale voorlichting en dat niet alleen van eigen professoren, maar ook van mannen, die eiken dag met dat sociale leven in aanraking ko» men en bij wie zich dus de praktijk huwt aan de theorie. Natuurlijk vragen we vóór en bóven alles van onze predikanten, dat zijn en blijven theoloog. Zij hebben ons den weg der zaligheid te verkondigen. En hebben niet in de eerste plaats de roe» ping op ander gebied als voormannen en leidslieden op te treden. Maar we vragen, dat ze voor elk terrein des levens ons doen zien het licht des Woords. En daarvoor moeten ze ook iets van al dat terrein gezin, school, maatschappij enz. kèn» nen, ook in het sociale leven mag de pre» diker geen vreemdeling zijn. 40 cent per regel. Bij Apoth. en Drogisten MOND. ADVIES fl 1.» Alle zaken behandelt het Bureau voor Rechtskundige Hulp Haagscheveer 5 (bij Hofplein) Telefoon 11862 Rotterdam Kantoor van 10—8 uur. Geen Bijkantoren Gereformeerde Levenspraktijk. Die ging dezer dagen over de tong. Ze kwam in eens van twee kanten »op de praat«, niet in bizondere personen, dan zouden we er over zwijgen, maar zeer in 't algemeen. En wat daarbij »kaseweel« is Het waren twee hoogleeraren. Beiden van gereformeerd beginsel. En beiden zeer binnenkort benoemd aan de Groningsche RijksuniversiteitEn 't aller» kaseweelste is wel, dat ze beiden precies tegen elkaar in praten, zoodat men ze als wij school» jongens bij de vermenigvuldiging met breu» ken zeiden »tegen elkaar wèg verkleinen kan« Prof. Haitjema en prof. Buytendijk. Dwars tegen elkander in I Prof. Haitjema we wezen er al éér op is van meening dat wijlen dr. A. Kuyper (èn even goed dr. H. Bavinck), onbewust en on» gewild, door hun leer van de «Gemeene Gratie« de gereformeerde levenspraktijk, laten we maar zeggen te ruim hebben gemaakt. Haar vlag wordt te veel gezien, wapperend boven het terrein der wereld. Prof. Buytendijk, van de »Vrije« naarGro» ningen overgegaan, verklaarde in zijn vraag» gesprek met den man van «Timotheus», dat hij wel het gereformeerd beginsel aanvaardde, maar bezwaren had tegen de «gereformeerde Ievenspraktijk«. Hij zei niet welke bezwaren. Maar als wij, 't kan zonder éénige scherpte gedaanherinneren aan zijn «kleurrijk en seigneuraal« calvinisme, dat hij nastreeft en aan zijn houding in de Saul»en»David»kwestie, dan begrijpen we zeer wel, dat hij juist onze levenspraktijk veelszins te benepen vindt. De ander vond ze te vrij en te ruim Zullen we ons, waag ik te vragen, maar niet te veel aan het oordeel van menschen storen en willen we deze twee richtlijnen vol» genOns te beijveren een «onergerlijke cons» ciëntie te hebben bij God en de menschen èn óók in de dingen der wereld en van" het dagelijksch leven steeds te vragen «Wat wilt gij, Heere dat ik doen zal Mogen we dat in oprechtheid doen Zoo is ons 't minste, dat we van mènschen geoordeeld worden. Uit den put. Zie, zulke voorbeelden bemoedigen, 'n Paar jaar geleden ik schreef er al es éér over zat de bollenkweeker langs Hol» land's duinzoom, en dus nog meer zijn ar» beider en knecht, wel in den diepsten put. 't Scheen of de Oorlog dezen tak van ar» beid voorgoed had vernield. In December al kreeg je van de kweekers allerlei aanbiedingen thuis, of je dan voor 'n prijsje als «binnenlandsch afnemer« de men» schen niet van wat bollen afhelpen wou 't Hielp iets, maar niet veel In 1923 was de bollenhandel en de bollen» teelt er weer geheel boven op, voor 26 mill, gulden is er dat jaar aan bollen uitgevoerd, een cijfer dat zelfs voor den oorlog nimmer werd bereikt. En in '24 hield de goede positie stand. Waaraan dit te danken is In den middellijken weg daaraan, dat onze kweekers of zelfs de wereld ingingen en door» reisden, of hun pienterste, gewiekste reizigers van Noord» naar Zuidpool stuurden, om de waar aan den man te brengen, èn omdat die waar natuurlijk nog altijd puik is. Voor elk gat zochten ze 'n spijker. «Jullie, bollenboerenzeiden ze in Ame» rika, «hebben besmette narcissen, die ziekte» kiemen aanvoeren en die willen wij niet.» Dr. Van Slachteren, van Lisse, aan de rijks» tuinbouwschool vond een bewerking met warm water uit, waardoor alle ziektekiemen onver» mijdelijk werden gedood en toen moest Ame» rika weer zwijgen. 't Kan bitter slecht gaan, in 't bediijf. Maar als God het werk zegent en de om» standigheden ten goede keert, dan komt men ook uit den diepsten put nog weer op. Laat het ter bemoediging zijn I Om ook in de zaken van het dagelijksche leven met een onergerlijke consciëntie en sta» len vlijt, te vertrouwen op zijn God. Blutaal. 't Gaat tegen de Verkiezingen. Ook de «Vrijheidsbond», men weet wel de aloude »vrijzinnigen«, die het »K6erale« uit» hangbord hebben ingehaald en er een nieuw «Van ouds de Vrijheid« geheeten, voor in de plaats hebben gehangen. Ook die «Vrijheidsbond» is op 't oorlogspad. En een harer voormannen en propagan» disten, de heer H. Groenewout, heeft in Rot» terdam gesproken en tegen dien leelijken »Vogel»Grijp« van Réchts gewaarschuwd «Overal grijpt men naar de gelden uit 's lands kas, om aan zijn kerkelijke neigingen en hartstochten toe te geven. Wat is dat toch 'n brutaal heer Wie grijpt het hardstRechts of Links Nog willen we met plezier 'n overzicht hel» pen opmaken, wat tot heden toe aan open» baar èn bizonder onderwijs door den Staat èn door particulieren is betaald En dan buiten het terrein der School Wie azen op, wie jagen naar steun en sub» sidie, altijd weer, voor den schouwburg, voor schoolreisjes, voor schoolvoeding en =klee- ding, voor sportterrein, voor Volksuniversiteit, voor alles wat ze nuttig vinden, maar zelf liever niet of niet geheel betalen Doet dat Rechts of doet dat Links Ouë Vrijheidsbonder, houd u stil Echte liberale vingers, weldie staan naar 't graaien in 's Lands schatkist! Dat is daar al een erfelijke eigenschap, die ze bij de ge» boorte meebrengen. En dan zoo'n hoog woord V Spot. Telkens er weer op wijzen Hoe «Het Volk» met den Bijbel doet! Neen nu niet in 't krabbelhoekje, maar op de eereplaats, bóven het politieke hoofdartikel, dat over «Loting en Loterij« handelt, zet het een tekst. D.w.z. een woord Gods. Niet, om zich daarnaar te richten en te schikken, maar als spottend motto, om de le» zers es te laten grinniken, dat hun geestelijke leidsman weer zoo'n «toepasselijk» woord weet te vinden.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1925 | | pagina 1