voor de Zuidhollandsche en Zeeuw sche Eilanden. Uw .vertoudheid Abdijsiroop Antirevolutionair Orgaan jBM IN HOC SIGNO YINCES No. 3002 ZATERDAG 25 OCTOBER 1924 39ste JAARGANG EERSTE BLAD. O Op den Uitkijk* EMames EVtededeeSmcjesi. W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor die Redactie bestemd, Advertentiën en ver,dere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Het goedkoopste, Het grootste, Het meest gesorteerde UITKIJK. Gevaarlijke Theoriën. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten wordeiï berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Antirevolutionaire Staatkunde Het reeds een* en andermaal aangekondigde orgaan van de Dr. Abraham Stichting is thans bij den uitgever J. II. Kok verschenen en wij zullen vermoedelijk menigmaal aanleiding vinden het te noemen of erheen te verwijzen. Thans kondigen we het aan. Om op te wekken tot kennismaking. Die, vermoeden we, b 1 ij v e n d zal zijn, want geeft op den duur dit maandschrift wer? kelijk, wat de heer H. Colijn in zijn inlei? dend woord er van verwacht, dan is het on? misba'ar voor wie op de hoogte blijven wil der A.R. beginselen en politiek. En voor wie daarin wil worden gebouwd. Er is behoefte aan zulk een tijdschrift. Andere partijen, zooals de Socialisten b.v. met hün wetenschappelijk maandschrift, zijn ons allang vóór. De eersten zijn we waarlijk niet! Wórde thans tenminste door dit maand? schrift afdoende in deze behoefte voorzien Het prospectus zegt er o.m. d i t van De verschijning van dit Orgaan is van de grootste beteekenis voor de bestudeering en verbreiding der Antirevolutionaire be? ginselen. Dit tijdschrift beoogt hetzelfde doel als de Dr. Abraham Kuyper?Sticliting zelve of lieverdeze Stichting tracht haar doel te bereiken mede door de uitgave van deze periodiek. Dit doel is vooral om hen, die geroepen zijn om leiding te geven op politiek gebied, van dienst te zijn met voorlichting over allerlei vraagstukken op staatkundig en eco? nomisch gebied. Immers hoe dikwijls gebeurt 't niet, dat onze mannen in de Raadzaal plotseling voor een geheel nieuw probleem komen te staan, of dat men in de Kiesvereeniging geheel onverwacht voor een moeilijkheid inzake de toepassing van het beginsel wordt geplaatst. Welnu, het nieuwe tijdschrift A n t i r e= volutionaire Staatkunde wil de bestudeering der Antirevolutionaire begin? selen en de verdieping van inzicht met be? trekking tot de toepassing dier beginselen op de onderscheidene tijdvragen bevorderen. Met het oog op den komenden verkie? zingsstrijd zal er ook rekening worden ge? houden met de in dien strijd op den voor? grond tredende politieke en sociale kwesties. Het tijdschrift bevat, behalve een weten? schappelijke en een practisch?staatkundige rubriek o.a. óók een rubriek «Vraag en Ant? woord«, waarin de belangrijkste adviezen worden opgenomen, die dagelijks door de Dr. Kuyper?Stichting worden gegeven. En in zijn inleidend artikel, zegt de heer Colijn o.m. na de opmerking «Wij hebben geen Groen en geen Kuyper meer», «Als nuchtere Calvinisten aanvaarden we de feiten ook op dit gebied. En dan ligt de zaak zoo. Een enkele weg? wijzer, die op alle terrein gevolgd wordt, zooals dit bij Kuyper het geval was, hebben we nu eenmaal niet. Daarom gaan we ons nu saam aangorden om het werk gemeen? schappelijk voort te zetten. De Redactie van het orgaan is zóó sa? mengesteld, dat de verschillende schakee? ringen in ons partijleven er licht in te on? derscheiden zijn. Schakeeringen. Meer niet. Het orgaan staat 'toch op den grondslag der A.R. beginselen, zooals die zijn neergelegd in het program van beginselen van de georgani? seerde A.R. Partij. En later volgt nog ter karakterteekening déze regel«Verdieping van inzicht met be? trekking tot de toepassing onzer beginselen op de onderscheiden tijdvragen, staat op den voorgrond«. Op de artikelen in deze eerste atleve? ring komen we wellicht nog terug thans wil? len we nog ter kenschetsing van den veel? omvattenden inhoud wijzen op de rubriek «Vraag en Antwoord«, waarin de voornaamste antwoorden worden opgenomen, die uit de »Kuyper?Stichting« 't land ingaan op allerlei vragen, welke naar de Kanaalstraat, in steeds grooter getale worden opgezonden, 't Rijn er in deze aflevering reeds 7. I)e eerste vraag luidt: «Waf kan er onzerzijds worden aange? voerd, als van socialistische zijde de bewe? ring geuit wordt, alsof de arbeiders de ver? beteringen van hunne sociale positie sinds het midden van de vorige eeuw in hoofd? zaak aan de S. D. A. P. te danken hebben Het antwoord op deze vraag alleen reeds werd een artikel op zichzelf met een schat van gegevens, waarmee men den tegenstander te allen tijde den mond stoppen kan. Men krijgt in dit tijdschrift »kost«. Stevig, hartig calvinistisch voedsel. Laten we niet enkel opgaan in het vele litterarisch schoon, dat ons op allerlei gebied wordt aangeboden, doch vragen we steeds in de eerste plaats naar gezond geestelijk voedsel. Ter fundeering in onze beginselen. Dat nu geeft dit maandschrift ons. Tegen, waarlijk geringen, prijs. V Kuyper, de vBoemaw En dat nog na zijn dood Neen, nu niet op politiek gebied. Op het terrein der theologie. 't Was prof. Haitjema, kort geleden te Gro? ningen benoemd, en die daar vrijwel voor 't eerst 't studentenvolk in gereformeerde paden voeren wil, die op een vergadering van Cön? fessioneelen zei«Sstover Kuyper Hijzelf had niets tegen Kuyper. Was 't niqt in alles met hem eens, maar eerde hem als een eminent godgeleerde van wien men veel leeren kon. Maar noem hem niet bij jonge studenten, 't maakt hen dadelijk kopschuw. 't Pleit niet voor de studenten. Laten we hopen, dat het verschijnsel zich alléén bij de Groninger academische jeugd voordoet 't Zou wel vreeselijk zijn, als men in Afrika en Amerika, in Hongarije en Duitsch? land onzen Kuyper met steeds klimmende belangstelling bestudeeren ging en men zette hiér als dr. Dijk van 't voorjaar op de Predikanten?conferentie vreesde E Voto on? gelezen in de boekenkast Men weet wat de Schrift zegt van de ver? zadigde ziel. Maar flie haalt dan ook in het eind een magerheid over zich. Laten we, ge? studeerden en menschen uit het volk, den komenden winter, als er weer tijd is, vooral ook Kuyper lezen! V Honger en Ontucht. Vele jaren lang is door de socialisten als een eerste waarheid, ja als een axioma, dat niet voor tegenspraak vatbaar was, verkon? digd Het kwaad der prostitutie vindt voor verreweg 't grootste gedeelte zijn oor? zaak in de maatschappelijke toe? standen. Daaruit komt het voort. Daar moet genezing geschieden. Wij konden hier nooit mee instemmen en hielden op grond van Gods Woord steeds staande dat de hoofdoorzaak van het kwaad ligt in 't van nature booze men? schenhart en dat de maatschappelijke el? lende hoogstens een bijkomende factor kan zijn. Merkwaardig nu is wat de bekende schrijf? ster M. W. Maclaine Pont in haar pas ver? schenen boeksken »Dr. Hendrik Pierson en de Heldringgestichten« mededeelt. Een kort overzicht van dit werkje zegt o.m. Het geschriftje geeft tevens een inzicht in het prostitutie?vraagstuk. Zoo vestigt de schrijver er de aandacht op, dat bij het sa? menstellen van uitgebreide en nauwkeurige statistieken uit opgaven van de rijksklinieken te Utrecht en andere academiesteden, ge? voegd bij de opgaven uit de boeken van Steenbeek is gebleken, dat in ons land geen vrouw te gronde gaat door honger of ar? moede, maar wel door arbeidsschuwheid en zucht naar opschik en genot. »Meestal«, zegt hij, «zijn het dienstboden, die toch in elk geval geen honger lijden en een dak boven haar hoofd hebben». Wat een merkwaardige uitspraak is. Gegrond op cijfers en statistiek. Het zou zeker de moeite loonen, om zulk een onderzoek op nog grooter schaal te ver? richten. In elk geval blijkt ook hier de ma? terialistische beschouwing der volgelingen van Marx weer met de feiten in strijd te zijn. Ouders en Kinderen in Sovjet=Rusland. De bekende, een der bladen schreef onlangs niet ten onrechte, de beroemde ster?corres? pondent van de N. R. Ci., die al maar door 't buitenland bereist, is nu ook een blijkbaar geruimen tijd, in Rusland geweest. Hij heeft daar veel gezien. - Ontsteekt ook nieuw licht. Zoo heeft hij b.v. het praatje van de «na? tionalisatie» der vrouwen voorgoed uitgebla? zen en integendeel vastgesteld, dat de sovjets •het systeem van den «man en zijn vrouw« minstens eveneens in eere houden als dit in de Westersche landen geschiedtdat wel de mogelijkheid van »scheiding« zeer ge? makkelijk is geworden, maar dat praktisch toch de scheidingsjagers bij 't bewind niet in eere zijn. Maar aan den anderen kant legt hij er even sterk den nadruk op, dat de sovjets het uiter? ste doen, om den gezinsband tusschen ouders en kinderen te vernielen. Kinderen behooren aan den Staat. Dat is er het grondbeginsel. En al laat mep ze nog, onvolwassen, bij de ouders thuis, het is een poover beetje, dat die ouders over hun opvoeding enz. te zeg? gen hebben. Gezins? en familieleven, dat be? grijpen de communisten zeer best, is op den duur de dood voor hun eer. i. Nadruk verbodea, 't Was onlangs prof. Grosheide, die in de N. Holl. Kerkbode een stuk schreef over de beweerde «kleinburgerlijkheid» der kerk. Die dit woord gebruiken, bedoelen er het volgende mee. De Kerk, zooals zij op dit oogenblik reilt en zeilt, ,is goed gezie een instelling, die hoofdzakelijk drijft op wat men noemt de «kleine burgerij«. Van haar hebben zich goed? deels afgekeerd aan de eene zijde de aanzien? lijken, intellectueelen enz. en aan de andere zijde de breede schare der »arbeiders«. Let welprof. Gr. sprak zoo niet. Hij nam deze uitspraak op en bekeek haar, woog en onderzocht haar, vond dat er zooals gewoonlijk 't geval is, 'n element van waar? h e i d in schuilt en onderzocht wat óns dit te zeggen had. Het was een leerrijk artikel. Maar 't onderwerp is daarmee niet uitgeput en aantrekkelijk genoeg, tenminste dat vond ik voor mij, om er eens over na te denken en er eenigen gedachten over neer te pennen. En dan moet d i t voorafgaan Scherpe omlijning van wat men eigenlijk bedóélt, anders redeneert men in 't wilde weg en praat men langs elkander heen. De »klein?burgerlijkheid« der Kerk. De uitdrukking komt van buiten. Ze is min of meer als een v e r w ij t be? doeld in elk geval wil ze de Kerk op haar verzuim wijzen, dat zij n.l. groote groepen van ons volk niet aan zich weet te b i n d e n. Ik kom daar natuurlijk nader op terug. Eerst ga een andere kwestie voorop Wat verstaat gij eigenlijk door kerk? En dan blijkt al gauw, dat de «vrijzinnig? heid« van wie deze uitdrukking afkomstig is, met kerk bedóélt al wat zich »kerk« nóémt. Naar b e 1 ij d e n i s wordt niet gevraagd. Elke «religieuse gemeenschap«, die zich »kerk« noemt, al zou ze zich b v. «joodsch? gereformeerd» willen heeten, wordt door de vrijzinnigheid ook als zoodanig aangenomen. Nu, zóó is er geen praten over. Hoe een mogelijk mohamedaansch of boed? histisch «kerkgenootschap» zich verhouden zou tegenover de verschillende lagen der be? volking en wat men met een historische vol? komen onjuist woord soms noemt «standen in de maatschappij», daar hebben wij geen bood? schap aan en 't laat ons volkomen koud. Wij nemen 't woord «kerk» in haar histo? rische beteekenis. Verstaan er dus niet onder een bepaalde gezindte, van Hersteld Luthersch, of Chr. Gereformeerd, of ènkM Gereformeerd of wat dan ook, maar eenvoudig de kerk?der?belij? denis. Die Christus als haar Hoofd erkent. Voor Zijn Woord zich buigen wil. En wij laten voorts in 't midden hoe zij als »instituut« héét. En dan is onze eerste opmerking deze, dat het ons volstrekt niet behoeft te verwonderen, als niet alle »schakeeringen« der maatschappij bij die kerk eVen sterk vertegenwoordigd zijn. Het is eenvoudig naar de Schrift. Die spreekt van «niet vele rijken, niet vele edelen«. Jezus zelf, waarschuwde hoe bezwaarlijk het zijn zou, dat een r ij k e inging in het Koninkrijk Gods en het bekende verhaal van den rijken jongeling zal daarvan een treffen? de illustratie zijn, alle eeuwen door. Van de rijken?aan?intellect geldt iets derge? lijks. Het Kruis van Christus is van Paulus, dagen af den eigengerechtigen Jood een ergernis en den intellectueelen Griek een dwaasheid ge? weest. En, weer Jezus zelf, slaat den oogen ten hemel en zegt«Ik dank u, Vader dat Gij dit den wijzen en verstandigen hebt ver? borgen en hebt het den kinderkens geopen? baard En Hij zegt, dat dit 's Vaders wel? behagen zoo was. Dat laatste kan de breede zoom van niet? rijken, niet?edelen, niet?intellectueelen e.d.g. vertroosten en klein houden tegelijk. Hun lot hier is vaak vrij karig. Ze hebben hun dagelijksch brood, maar dik belegd is 't in den regel niet. En »kranen« op verstandelijk gebied zoodat ze 'n kans heb? ben om uit te blinken en op de voorste plaat? 10 ee&8 VOOR KLK Z-'IN KLMIS Hoedesi» ere Pet ten magazijn Kipstraat 85?87 Rotterdam PST* ZIE DE 5 ETALAGES Voor hoeden No. 85. Voor Petten No. 87 Aanbevelend,' J» Jr. .'aüJsM•tiiVhiULuUM moogt U niet laten voortwoekeren tot eene aandoening van borst of keel. Bestrijdt dat gevaarOntsmet verzacht en versterkt de pijnlijk ontstoken slijmvliezen met de sliim- oplossende, genezende AKKER's Weik andery middel werkt zoo krachtig voor verouderden hoest, heeschheid, 'bronchiet,, influenza, kinkhoest, griep,asthma en andere aandoeningen van borst en keel. Alorn verkrijgbaar in kokers van 230 gram f\ 50, 550 gram/2.Z5 enJ± 1000 gram ƒ4.50 sen te komen, zijn 't ook al niet, want 99 procent van 't menschdom is »middelmatig«, heel gewóón, al i s 't dan nog met verschil van graad en tint. En nu wijst Gods Woord in déze richting dat de groote meerderheid van de kinderen des koninkrijks door den verkiezenden God niet komt uit de financieele of geestelijke upper?ten, niet uit de rijken en edelen, maar uit die schare van maar?heel?gewone?menschen. 't Koninkrijk is er niet minder om Want in dat koninkrijk gelden en komen tot volkomen ontplooiing de «geestelijke ga? ven«, waarvan de Schrift spreekt en 't kan bést zijn, dat een oud?afgewerkt moederken, 't welk zich maar net bóven de analphabeten verheft en in een één?kamers?woninkje haar einde wacht, die «geestelijke gaven» in veel ruimer mate bezit dan de beroemde geleerde, of de multi?millionair. Maar 't kan «klein houden« ook. Want het is alles 's «Naders welbehagen«. En 't is allerminst zoo, dat de Vader in die «kleinburgerlijkheid» op zichzélf een welge? vallen heeft, want héél 't menschdom is met elkaar zwart?van?zonden en niets geheels'is aan hen. En 't is gelukkig ook weer zoo, dat onze God zijn welbehagen aan geen enkele schakeering bindt, wat al heel duidelijk uitkwam bij Jezus' begrafenis, toen de «Gali? leesche visschers» alle waren gevlucht of van verre stonden, maar de eigen?geërfde Jozef van Arimathea en de intellectueel Nicodemus het lichaam des Heeren weglegden in het graf. Doch zien we nu naar den anderen kant. De kerk met haar uitgesproken «kleinbur? gerlijk« karakter ik spreek nu onwijs zijnde kan, zégt men, haar »arbeiders« niet vasthou? dan. D i e weeken van de kerk los, gaan steeds meer voor haar' verloren. Hiertegen nu komen we krachtig op. Of liever, w ij niet, maar de feiten. 't Hangt er alleen maar weer van af, wat ge door »kerk« verstaat. De vrijzinnige prediking, dat geven we graag toe 1 die heeft al heel weinig »arbeiders« onder haar gehoor. Z ij geeft hun steenen voor brood. En ik kan bést begrijpen, dat wie zes dagen met kalk en steenen, hout of mest sjouwt, 's Zondags graag wat anders hooren wil dan een gladde rede over een verheven onderwerp, dat 'm in het minst niet interes? seert of een gemoedelijk praatje over deugd en plicht. 't Socialisme, al is daar ook al lang de lente? geur af en zijn de langlokkige, vurige, dweep? zuchtige predikers van een kwart eeuw terug, al lang door hun haren heen gegroeid, hebben ze hun stem verknoerst, en een gele galtint of 'n buike gekregen, het socialisme in zijn beste uitingen, spreekt dan nog van i d e? alen, al moeten die dan hier op aarde wor? een vervuld en al wordt die vervulling steeds meer verschoven naar het vijfentwintigste ge? slacht. Maar wat heeft de vrijzinnigheid 'n Beetje bij de vijanden gevonden hutspot, als 't 3 October is en voor de rest van 't jaar den leege schotel. De »belijdenis?kerk« klei n?b u r g e r 1 ij k ook in dién zin, dat er de arbeider wordt gemist Wij hebben een heel eenvoudig antwoord. Hierin bestaande Kom en zie Kijk de namen na in de lidmatenboeken en doopregisters en zie wie er prijs op stel? len in die kerk hun kind te laten doopen en zelfs als lid tot die kerk te behooren. En ga dan s Zondags één keer es niet naar de voet? balmatch, kom in de kerk en kijk es rond. Als ge billijk zijt, is uw afdoende opmerking, dat verder antwoord niet meer noodig is. Neen, het staat gelukkig nog zoo In de «belijdenis?kerk« wordt ook de «rijke en edele«, de aanzienlijke en intellectueel niet ganschelijk gemist. De burgerij is er vertegen woordigd en de hand?arbeider eveneens. Dat er veel reden is tot klacht. Ja, dét is een andere kwestie. Prof. Bouwman klaagde nog pas over de eerste categorie met name die en dan is de kacht nog 't minst stootend vaak al te zeer de cultuur boven de religie laat gaan. En is 't niet alzoo, dat de «burgerstand» maar al te vaak de negotie en de arbeider het groepsbelang doet praedomineeren bóven de religie. Waarlijk, over elke schakeering past klacht. Over.onszelf niet in de laatste plaats. Doch wat ik tenslotte nog zeggen wilde Laat de kerk?der?belijdenis toch nooit zélf ook maar van verre trachten, om de r e 1 i g i e naar één van déze drie cultuur, negotie of groepsbelang te vervormen, want dan wordt het zout in het centrum zelf smakeloos! Laat ze haar pad zuiver houden. Zij brenge het Woord, het vólle Woord. Dat ook zijn licht verspreidt over het ter? rein der cultuur, zeker 1 en óók over dat der negotie, ja! en óók over dat van 't sociale leven, ongetwijfeld! En ook dat licht mag niet onder den korenmaat. Maar laat men voorzichtig zijn Géén speciaal »socilale« preek, géén opzet» telijKe »cultuur?preek« en evenmin een «klein? burgerlijke» preek, als ik 't zoo zeggen mag, niets van dit alles. Sion zij en blijve de «verkondigster van goede boodschap«. En de prediker de man, die ons «den weg ter zaligheid« verkondigt. Die het den een durft aanzeggen, dat de cultuurdweper den ander dat de negotie?aanbidder en den derde dat de belangenjager niet zullen ingaan in het Koninkrijk Gods, zoo zij zich niet van gan? scher harte tot God bekeeren en dat Koninkrijk voortaan boven allen en alles stellen, zoo zij niet én cultuur, én negotie én groepsbe? lang «schade en drek« leeren achten als het gaat om de uitnemendheid der kennis van Christus. Als de Kerk dat maar mag doen Een stad op een berg zijnde, een licht op een kandelaar Dan zullen zich tot haar b 1 ij v e n ver? zamelen, als tot David in de spelonk Adul? lum allen, wier ziel bitterlijk bedroefd is vanwege hun zonde en dan zullen daar ko? men, door Gods Geest onrustig gemaaktrijke Arimetheeërs en wijze Nicodemussen en klein? burgelijke Galileeërs, zoowel als Onesimus, die op de onderste sport van de sociale ladder staat. En a 11 e n zullen eenmaal door den Koning in éénzelfde noodiging toegang krijgen tot Zijn woningKom in, gij gezegende des Vaders en beërft het Koninkrijk, dat u weggelegd was vóór de grondlegging der wereld. Het valt niet vreemd op, dat na een oor? log, als wij pas beleefd hebben, het oorlogs? vraagstuk meer dan ooit urgent wordt. Het is de reactie, die vooral na een gruwzaam bedrijf als de wereldoorlog, niet uitblijven kon.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1924 | | pagina 1