voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
Hoor den Jjondatg
CENTEN
13 lel Bi. m
Antirevolutionair
Orgaan
Drie Bladen.
RESTAURANT
IN HOC SIGNO V INCES
No. 3060
ZATERDAG 18 OCTOBER 1924
39STE JAARGANG
H. SCHREURS
AAiiiiAAAAAiiiAAAAlAAAAiAAAA
W. BOEKHOVEN ZONEN
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers
Dit nummer bestaat uit
TWEEDE BLAD.
LEEKEPRAATJES.
Reclames Mededeelingen.
WWWWWWWTWW
Waar kunt gij in Rotter
dam het beste eten
Alom bekend voor
de beste keuken
Matige prijzen.
Dagelijks versche
Zeeuwsche Mosselen
Moderne inrichting.
Aanbevelend,
MIJNHARDT's
Zenuw-Tabletten ?5<*
Laxeer-Tabletten .60"
Hoofdpijn-Tabletten 6ü<*
Gemeenteraad.
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten wottku berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
JOHANNES 4 s 42.
»En zeiden tot de vrouwWij
gelooven niet meer om uws zeg»
gens wil, want wij zeiven hebben
hem gehoord, en weten dat deze
waarlijk is de Christus, de Zalig»
maker der wereld.»
II.
Vervolg)
A Het kan niet anders, of het ware ge
loof zoekt Jezus, daar het Hem omhelst
als een volkomen Zaligmaker. Wat zeg
gen de Samaritanen, als zij Jezus gezien
hebben? Wij weten, dat deze waarlijk
is de Messias, de Zaligmaker der wereld.
Zietdaar den korten inhoud van hun
geloof. En daardoor bleek hun geloof
nog te meer een waar geloof Ie zijn.
Velen der Joden zagen in Jezus iets
-groots, een edel, een wijs mensch, een
volksweldoener. Anderen een wonder
doener die ten onrechte kwalijk bejegend
werd een lijder, wiens weldaden veels
zins met ondank vergolden werden en
die daarom medelijden verdiende. Maar
de Samaritanen zagen veel meer in Hem
den Zaligmaker der wereld. „Der we
reld", welk een kennis hadden zij aan
gaande den Messias! hoe troostvol voor
hen, dat Jezus dat was. Zij, de Samari-
tf&tanen, werden veracht door de (oden
^^en uitgesloten van het heiligdom tejeru-
zalem. De Joden meden hen, vreezende
doör hun omgang besmet te worden. Zij
stelden hen gelijk met de heidenen.
Maar de Samaritanen zagen in den ko
menden Messias den Zaligmaker der
wereld, die niet alleen den Joden maar
ook hun heil zou aanbrengen. Velen van
hen, die tot Jezus uitgingen, gevoelden
zich arme zondaren, onwaardig de gunst
Uods, en zagen met verlangen uit naar
den dag der verlossing, die met de komst
van den Messias zou aanbreken. En
daarom was 't voor hen zulk een heer
lijke wetenschap, dat deze Jezus de
Zaligmaker der wereld was.
En, niet waar, in deze wetenschap
ligt een rijke troost voor ieder die zich
arm en ellendig gevoelt. Het ware ge
loof gaat uit naar dien Verlosser, die
kwam om het verlorene te zoeken en
door Zijne genoegdoening verzoening
teweeg bracht. Bij een dood geloof is
er geen gevoel van ellende, maar zelf
voldaanheid. Waar echter een levend
geloof w rdt gevonden, ontzinkt alle
steunpunt in ons, en leert de ziel tot
Jezus roepen om genade. Daarom ver
wierpen de Joden den Heiland, omdat
zij rijk en verrijkt waren in eigen schat
ting. Die verachte Samaritanen maakten
hen beschaamd. Aan hen werd bevesttigd
dat vele laatsten de eersten zullen zijn.
Zoo wordt 't dan ook hier duidelijk
dat een waar geloof zich openbaart in
een komen tot Jezus als Zaligmaker.*
Maar op 't komen tot Hem volgt een
aannemen van Hem. Ziethier wat ons
allen tot zaligheid noodig is: wij moe
ten Jezus aannemen, ons onvoorwaar
delijk aan Hem overgeven. Daarop wijst
onze tekst met nadruk. Wat toch zeg
gen de Samaritanen tot de vrouw „Wij
gelooven niet meer om uws zeggens wil,
want wijzciven hebben Hem gehoord,
en weten dat deze waarlijk is de Christus
de Zaligmaker der wereld," Zij geven
daarmede te kennen aan de vrouw: wij
gelooven niet meer, omdat gij 't zegt,
wij zijn zelf overtuigd, wij gelooven nu
°P grönd van Jezus' getuigenis; door
persoonlijke aanraking met Hem weten
wij nu, dat hij de Zaligmaker der wereld
is. Tot zulk een persoonlijk geloof, tot
zulk een innerlijk overtuigd zijn van de
waarheid moet 't ook bij ons komen.
Wij moeten niet maar gelooven op
grond van 't getuigenis van menschen,
van onze ouders, leermeesters of van
de kerk waartoe wij behooren. Maar de
grond van ons geloof moet zijn het
woord Gods. In de Schrift heeft God
zich geopenbaard; ze is Zijn Woord.
Wij moeten beginnen haar te gelooven
omdat ze uit God is. De Samaritanen
verwachtten op grond van de Schriften
des Ouden Verbonds den Zaligmaker der
wereld. Zij geloofden wat de vrouw zeide
dat Je<us die Zaligmaker was. En straks
gelooven zij het op grond van Jezus'
eigen getuigenis. Ons geloof heeft een
voorwerpelijken grond. God heeft ons
Zijn raad en wil aangaande onze ver
lossing geopenbaard. En, omdat Hij
waarachtig is, moeten wij Zijn woord
gelooven. 't Moet voor ons vast staan
God heeft 't gezegd en daarom is het
waar, want Hij kan niet liegen. Op Zijn
onbedriegelijk getuigenis hebben wij
onze zaligheid te gronden. Grond van
ons geloof is dus niet wat wij ervaren
of omdat wij 'tervaren. Onze bevinding
kan nooit de grond onzer zaligheid zijn,
want er is ook valsche bevinding; wij
Kunnen ons misleiden. Op ons gevoel
valt niet te bouwen. Alleen wat God
gezegd heeft staat vast en kan daarom
ons steunpunt zijn.
Daarom kunnen wij het woord Gods
niet missen, al wordt dat door sommigen
beweerd, die leeren, dat God zich ook
buiten Zijn Woord om openbaart en de
dieper ingeleiden bij het zoogenaamde
inwendige licht des geestes leven. Maar
zulke leeringen leiden tot geestdrijverij.
De H. G. leert ons door het woord.
Daarom moeten wij de Schriften onder
zoeken, want die maken ons wijs tot
zaligheid. Al wat de menschen zeggen,
ook wat wij ervaren, moeten wij aan
het Woord toetsen. Anders loopen wij
gevaar 'op het dwaalspoor te komen.
Voor zelfmisleiding kunnen wij alleen
bewaard blijven, als wij Gods Woord
tot leidsman hebben en bidden dat wij
't recht mogen verstaan. Dan zal God
ons niet in 't duister laten, maar Zijn
licht voor ons doen opgaan.
Daarmede zeggen wij echter niet, dat
't genoeg is de Schrift bloot verstan
delijk aan te nemen, 't Moet komen tot
een aannemen, een zich toeëigenen van
de waarheid, tot een geloovige overgave
aan God Jezus moet voor ons persoon
lijk de Zaligmaker worden. Wij moeten
ons met al onze zonden aan Hem over
geven, Hem liefhebben, gemeenschap
met Hem hebben en als vrucht van een
waar geloof Hem ons leven wijden. Be
vinding is, dat de waarheid in onze ziel
dringt, ons hart raakt, ons de woorden
des levens brengt. Wij moeten niet
slechts belijden, dat Jezus noodig is om
een verloren wereld te redden wij moe
ten persoonlijk betrekking op Jezus heb
ben, wij moeten Hem leeren kennen als
onmisbaar voor ons. Hij moet ons een
dierbare en algenoegzame Zaligmaker
zijn.
(Slot volgt)
«Weet je wat zoo eigenaardig is vroeg ik
Piet
«Nee, wat bedoel je,« zei hij.
«Dat de Antirevolutionaire partij het altijd
gedaan heeft bij de linkerzijde.
»Zoo,« zei Piet, «misschien zit deze partij
de linkerzijde wel het meeste dwars.
«Ja, dat is wel zoo, maar er zijn toch wel
andere partijen die haar ook in den weg staan.
De linkerzijde is op vele punten onderling
al zoo verdeeld. Daar heb je b.v. de S.D.A.P.
Deze partij erkent de onderscheiding tusschen
linKS en rechts niet, van een anthithese in de
politiek wil ze niets weten. Zij maakt een
andere tegenstelling n.l. kapitaal en arbeid,
en aangezien de liberalen, of hoe zij zich tegen»
woordig ook noemen, meestal onder de kapita»
listen te zoeken zijn, zou men zoo denken
dat deze twee partijen wel het felst tegenover
elkander moesten staan, aangezien zij rechts»
streeks tegen elkanders belangen ingaan. Maar
neen, hun groote tegenstander is de Anti»
revolutionaire partij, die heeft het gedaan en
die is hun aartsvijand. Tegenover die partij
achten zij schier alles, geoorloofd, en geen
strijdmiddel is hun te slecht om er haaT mee
te bestooken.«.
»Hoe komt dat dan vroeg Piet.
»De verklaring ligt hierin. De liberalen en
socialisten stellen zich in het staatsleven op
atheïstisch standpunt. In de politiek, in de
staatkunde erkennen zij geen God, van God
of Godsdienst mag in de regeering des lands
niet worden gerept. Dat is hun ideaal. En
wat zegt nu Groen? Dit: «Van het atheïsme,
omdat het alle godsdiensten gelijk stelt, meent
men verdraagzaamheid te mogen verwachten.
Ge bedriegt u. Het erkent in elk geloof een
doodsvijandHierin ligt de oplossing. Men
haat de godsdienst. En nu staat in het Anti
revolutionair program van beginselenDe
Overheid is als dienaresse Gods gehouden tot
verheerlijking van Gods Naam.
En waar het nu maar eenigszins mogelijk
is heeft de A. R. partij altijd getracht dit stuk
van ons program in het staatkundig leven
uit te werken
»Noemt er es een voorbeeld van« zei Piet.
»Best, zooveel als je maar wilt, heel de ge»
schiedenis onzer partij getuigt er van in woord
en daad,« antwoordde ik. »Maar als je één
40 Kit per NftL
IN
Bij Apotlu en Drogisten.
voorbeeld wil hebben, dan noem ik dat van
recenten datum, toen onze grijze Staatsman
Heemskerk weigerde om de statuten van de
Dageraad Koninklijk goed te keuren, omdat
er openlijk in uitgedrukt werd, dat de ver»
eeniging zich plaatst op atheïstisch standpunt.
Zij ioochende het bestaan van God.
»Zou je dit van een linksch ministerie ver»
wacht hebben vroeg ik Piet.
»Nee vast niet« antwoordde hij.
«Maar weet je wel hoe het komt dat onze
Heemskerk het doen kon vraag ik verder.
«Wat bedoel je zei Piet.
«Wel veronderstel eens, dat onze partij in
de minderheid was en dien tengevolge geen
zitting had in het kabinet wat dan Zou je
denken dat het wat geholpen had al hadden
onze mannen in de Kamer er dan nog zoo
op aangedrongen om de goedkeuring te wei»
geren
»Niks«, zei Piet.
«Welnu dan is het zaak, dat wij in de meer»
derheid blijven opdat wij niet alleen schoone
woorden behoeven te spreken maar ook daden
kunnen doen. Op dit laatste komt het aan,
en dat kan alleen wanneer wij samenwerking
zoeken met die partijen die met ons erkennen
dat onze schepper Souverein is ook in ons
staatkundig leven. Om daden te kunnen doen
hebben we de medewerking noodig van de
Roomschen en de Christelijk historischen. Pro»
beer de verkiezing van 1925 eens in dit licht
te bezien, Piet«, zei ik, «en laat de linkerzijde
de fiolen van haar gramschap dan maar ge»
rust uitstorten op onze partij, beter zoo dan
dat zij ons prijst.»
«Mag ik nog es van je stoppen vroeg
Piet.
«Ga je gang jongen« zei ik.
je vriend PLAATDORP.
VERGADEIRING van den Gemeente»
raad van GOEDEREEDE, op Don»
derdag 16 Oct., des nam. om half 8
uur.
De voorzitter, burgemeester Charbon, opent
de vergadering, waarna de notulen worden
voorgelezen en onveranderd worden vastge»
steld.
De kas van den gemeente»ontvanger is na»
gezien en in orde bevonden. In kas was
f 18132.73.
Ged. St. berichten dat de. jïj^spitkeering
over de derde en vierde termijn betaalbaar is
gesteld.
Voorts berichten Ged. St. goedkeuringen
over genomen raadsbesluiten.
De Commissaris der Koningin bericht wel
gaarne de heer Koeteeuw, geplaatst op de
voordracht tot zetters, te willen benoemen
.maar bezwaar te hebben omdat zijn leeftijd
te hoog is.
Ingekomen is het verslag en de rekening
der woningbouwvereeniging. De rekening
wordt nagezien door de H.H. Troost en
Heerschap. Zij adviseert tot goedkeuring. Al»
dus wordt besloten.
B. en W. stellen voor tot ambtenaar van
den burgerlijken stand te benoemen de heer
A. de Vries of Breen.
De heer LODDER vraagt of de heer de
Vries nog noodig is op het secretarie
De Voorzitter acht dit wel zeker.
Gekozen wordt de heer de Vries. De heer
Breen had één stem.
Dan gaat de vergadering gedurende eenigen
tijd in zitting met gesloten deuren. Na her»
opening stellen B. en W. voor het bijpost»
kantoor aan den hoogsten bieder te gunnen
voor den prijs van f 1530. Conform wordt
met algemeene stemmen besloten.
Behandeld wordt de gemeentebegrooting.
De heer TROOST wil een opheldering vra»
gen. Hij zelf weet het wel, maar spr. acht het
waarschijnlijk dat er zullen zijn die het niet
weten. Er is n.l. een goed slot van het vorige
jaar, maar dit komt niet ten volle op deze
begrooting voor. Hoe komt dit?
De VOORZITTER antwoordt dat er f2000
van het batig slot des vorigen jaars op deze
begrooting is geplaatst, de rest willen B. en
W. besteden aan den bouw van de bizondere
school op het havenhoofd. Dit bedrag plus
de opbrengt van het postkantoor vormt een
bedrag dat met een leening van f 2000 vol»
doende is voor deze school. Dit is de meest
economische oplossing daar men anders ge»
noodzaakt zou zijn hef bedrag voor de school
te leenen.
De begrooting, dienst 1925, wordt met
algem. st. vastgesteld. De gewone dienst in
ontvang en uitgaaf met f 40364.02 en de ka»
pitaaldienst in ontvang met f 5000.805 en uit»
gaaf met f 5000.
Het voordeelig slot van het vorig jaar be»
draagt f 11672.—, f 2000 gaat hier af voor
de begrooting 1925, zoodat een bedrag van
f 9672— disponibel is voor de school met de
opbrengst van het postkantoor en een leening
ad f 2000.— is er dan f 17588.— voor de school
re besteden. Zoodoende kan j bijna alles uit
eigen middelen gedekt worden, zonder dat
het vermenigvuldigcijfer op den H. O. ver»
hoogd behoeft te worden.
De heer LODDER vraagt of de schoolban»
ken nog zijn overgenomen door de bijzondere
school.
De VOORZITTER antwoordt bevestigend.
De heer TROOST vraagt tegen hoeveel rente
de f 2000.— geleend kan worden.
De VOORZITTER antwoordtdenkelijk
tegen 6%.
De heer TROOST vraagt of dit niet goed»
kooper kan. Zouden b.v. de menschen van
de bijzondere school aan het havenhoofd het
geld onder elkander niet kunnen leenen tegen
een goedkooper rentevoet.
De VOORZITTER vreest er voor, maar
hoopt het.
Conform het voorstel B. en W. wordt met
algemeene stemmen besloten.
De heer LOKKER stelt weer een vraag om,
trent de verkeersregeling in de haven en de
lantaarn verlichting aan de haven.
De VOORZITTER zegt dat het de aandacht
van B. en W. heeft.
De heer REEDERT klaagt over de slechte
lantaarn verlichting aan de haven. Beter geen
licht dan zulk licht.
De heer LODDER vraagt of de heer Reedert
dan nog meer olie wil verstoken.
De heer REEDERT antwoordtja zeker, als
't moet.
De vergadering wordt gesloten.
VERGADERING van den Gemeente»
raad van OOLTGENSPI.AAT, op
Dinsdag 14 Oct. des nam. 2 uur.
De VOORZITTER, burgemeester Donker»
sloot, opent de vergadering, waarna de notulen
worden voorgelezen en onveranderd worden
vastgesteld.
Ingekomen is een schrijven van den ont»
vanger der registratie en domeinen, betreffen»
de de overdracht van een stukje grond.
De VOORZITTER deelt mede, dat voor
deze gemeente de kringenwet niet meer van
toepassing is, zoodat er bij de redoutes on»
belemmerd gebouwd mag worden.
De Industrieele Maatschappij »Mabeg« zendt
haar bedrijfsoverzicht over de maanden Mei
en Juni. Er is een netto verlies van f2736,10.
De vereeniging Centraal Nederland voor
landelijke welvaart vraagt een subsidie van
f 10,— per jaar.
De A. N. W. B. zendt een schrijven be»
treffende verbreeding en splitsing van verkeeis»
wegen.
De Inspectie Dordrecht van de warenwet
zendt haar verslag in.
De heer N. van Achthuizen vraagt ontheL
fing van schoolgeld van een ziek kind.
De VOORZITTER zegt, dat adressant hier
voor bij het hoofd der School moet zijn.
Verschillende inwoners van Achthuizen vra»
gen een veldwachter.
De VOORZITTER treedt in breedvoerige
beschouwing over dit vraagstuk. Spr. meent
dat het 't 'beste is om den commandant te
vragen de twee rijksveldwachters te Achthuis
zen wat meer te laten surveilleeren.
De heer VERMAAS (R»K.) begrijpt deze
adressanten niet. Eerst doen ze hun best om
de rijksveldwachter weg te krijgen en als dit
gelukt is, vragen ze weer om politietoezicht.
Doch, afgezien van dit adres, is politietoezicht
wel noodzakelijk. De herbergen worden nooit
op tijd gesloten. Dan wordt er ook vele bal»
dadigheid gepleegd. Ook is er een politie
noodig bij begrafenissen, bij het wegenver»
keer enz.
Besloten wordt, dat de voorzitter pogingen
in het werk zal stellen om de rijksveldwach»
ters meer in Achthuizen tegenwoordig te doen
zijn. Een afzonderlijke veldwachter kostte veel
De rekening 1923 van de vleeschkeuring
wordt vastgesteld in ontvangsten f 3725.50 en
uitgaven f 3208.485. Er is een batig slot van
f 517 015.
Het aandeel van deze gemeente hierin be»
draagt f 129,06.
De begrooting 1925 van het vleeschkeuring»
bedrijf wordt vastgesteld in ontvang en uit»
gaaf f 3620.=.
Voor nieuwe aansluitingen aan de gasfa»
briek moet er een gezamenlijke leening wor»
den aangegaan, van f 12.000. Deze gemeente
draagt hierin bij f 4000.». De rente en atlos»
sing (6V4 in 18 jaar) "wordt voldaan door
«Mabeg».
De rek. van het algemeen armbestuur wordt
nagezien door de H.H. de Vos en v. Rossum.
Zij sluit in ontvangsten f 12020,33s in uit»
gaven f 10386,44. Er is een batig saldo van
f 1636,895, w.o. f 800.» ontvangen van een
stukje grond dat verkocht is.
De rekening wordt goedgekeurd.
De begrooting algem armbestuur wordt
vastgesteld in ontvang en uitgaaf op f 11621.39.
De VOORZITTER deelt mede dat een rap»
port van de comissie, belast met het onderzoek
naar de mogelijkheid van een waterleiding is
ingekomen. Woensdag 15 Oct. zal dit rapport
in B. en S verhandeld worden.
Over de gemeente begrooting 1925 worden
zeer algemeene beschouwingen gehouden.
De heer v. ROSSUM (Lib.) wil het salaris
van den burgemeester verlagen met 10 pCt.
De Heer HOBBEL (wild) wil niet alleen
het salaris van den burgemeester, maar ook
die van secretaris en ontvanger wat verlagen.
De heer van ROSSUM wil er ook den
veldwachter bij nemen. De ontvanger wil hij
er liever niet onder laten vallen. Deze heeft
veel werk en groote verantwoording.
De VOORZITTER zegt dat de ontvanger
zijn salaris het gemakkelijkst verdient
De heer WITTEVRON G£ zegt dat er
het vorige jaar een gelijk voorstel is geweest.
Ged. St. hebben het toen niet goedgekeurd.
Spr. kan er zijn stem niet aan geven.
De heer v. ROSSUM gelooft dat het nu
beter zal gaan dan een jaar geleden. Het rijk
gaat nu zelf voor.
Wethouder JACOBS (R K. vindt het goed
het nog eens te probeeren Spr. stelt voor niet
alleen de salarissen van burgemeester, secre»
taris, ontvanger en veldwachter, maarookdat
van de wethouders te verlagen.
Dit voorstel zijnde van de verste strekking