voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. Hoor den Jjondatg CENTEN 13 lel Bi. m Antirevolutionair Orgaan Drie Bladen. RESTAURANT IN HOC SIGNO V INCES No. 3060 ZATERDAG 18 OCTOBER 1924 39STE JAARGANG H. SCHREURS AAiiiiAAAAAiiiAAAAlAAAAiAAAA W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Dit nummer bestaat uit TWEEDE BLAD. LEEKEPRAATJES. Reclames Mededeelingen. WWWWWWWTWW Waar kunt gij in Rotter dam het beste eten Alom bekend voor de beste keuken Matige prijzen. Dagelijks versche Zeeuwsche Mosselen Moderne inrichting. Aanbevelend, MIJNHARDT's Zenuw-Tabletten ?5<* Laxeer-Tabletten .60" Hoofdpijn-Tabletten 6ü<* Gemeenteraad. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten wottku berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. JOHANNES 4 s 42. »En zeiden tot de vrouwWij gelooven niet meer om uws zeg» gens wil, want wij zeiven hebben hem gehoord, en weten dat deze waarlijk is de Christus, de Zalig» maker der wereld.» II. Vervolg) A Het kan niet anders, of het ware ge loof zoekt Jezus, daar het Hem omhelst als een volkomen Zaligmaker. Wat zeg gen de Samaritanen, als zij Jezus gezien hebben? Wij weten, dat deze waarlijk is de Messias, de Zaligmaker der wereld. Zietdaar den korten inhoud van hun geloof. En daardoor bleek hun geloof nog te meer een waar geloof Ie zijn. Velen der Joden zagen in Jezus iets -groots, een edel, een wijs mensch, een volksweldoener. Anderen een wonder doener die ten onrechte kwalijk bejegend werd een lijder, wiens weldaden veels zins met ondank vergolden werden en die daarom medelijden verdiende. Maar de Samaritanen zagen veel meer in Hem den Zaligmaker der wereld. „Der we reld", welk een kennis hadden zij aan gaande den Messias! hoe troostvol voor hen, dat Jezus dat was. Zij, de Samari- tf&tanen, werden veracht door de (oden ^^en uitgesloten van het heiligdom tejeru- zalem. De Joden meden hen, vreezende doör hun omgang besmet te worden. Zij stelden hen gelijk met de heidenen. Maar de Samaritanen zagen in den ko menden Messias den Zaligmaker der wereld, die niet alleen den Joden maar ook hun heil zou aanbrengen. Velen van hen, die tot Jezus uitgingen, gevoelden zich arme zondaren, onwaardig de gunst Uods, en zagen met verlangen uit naar den dag der verlossing, die met de komst van den Messias zou aanbreken. En daarom was 't voor hen zulk een heer lijke wetenschap, dat deze Jezus de Zaligmaker der wereld was. En, niet waar, in deze wetenschap ligt een rijke troost voor ieder die zich arm en ellendig gevoelt. Het ware ge loof gaat uit naar dien Verlosser, die kwam om het verlorene te zoeken en door Zijne genoegdoening verzoening teweeg bracht. Bij een dood geloof is er geen gevoel van ellende, maar zelf voldaanheid. Waar echter een levend geloof w rdt gevonden, ontzinkt alle steunpunt in ons, en leert de ziel tot Jezus roepen om genade. Daarom ver wierpen de Joden den Heiland, omdat zij rijk en verrijkt waren in eigen schat ting. Die verachte Samaritanen maakten hen beschaamd. Aan hen werd bevesttigd dat vele laatsten de eersten zullen zijn. Zoo wordt 't dan ook hier duidelijk dat een waar geloof zich openbaart in een komen tot Jezus als Zaligmaker.* Maar op 't komen tot Hem volgt een aannemen van Hem. Ziethier wat ons allen tot zaligheid noodig is: wij moe ten Jezus aannemen, ons onvoorwaar delijk aan Hem overgeven. Daarop wijst onze tekst met nadruk. Wat toch zeg gen de Samaritanen tot de vrouw „Wij gelooven niet meer om uws zeggens wil, want wijzciven hebben Hem gehoord, en weten dat deze waarlijk is de Christus de Zaligmaker der wereld," Zij geven daarmede te kennen aan de vrouw: wij gelooven niet meer, omdat gij 't zegt, wij zijn zelf overtuigd, wij gelooven nu °P grönd van Jezus' getuigenis; door persoonlijke aanraking met Hem weten wij nu, dat hij de Zaligmaker der wereld is. Tot zulk een persoonlijk geloof, tot zulk een innerlijk overtuigd zijn van de waarheid moet 't ook bij ons komen. Wij moeten niet maar gelooven op grond van 't getuigenis van menschen, van onze ouders, leermeesters of van de kerk waartoe wij behooren. Maar de grond van ons geloof moet zijn het woord Gods. In de Schrift heeft God zich geopenbaard; ze is Zijn Woord. Wij moeten beginnen haar te gelooven omdat ze uit God is. De Samaritanen verwachtten op grond van de Schriften des Ouden Verbonds den Zaligmaker der wereld. Zij geloofden wat de vrouw zeide dat Je<us die Zaligmaker was. En straks gelooven zij het op grond van Jezus' eigen getuigenis. Ons geloof heeft een voorwerpelijken grond. God heeft ons Zijn raad en wil aangaande onze ver lossing geopenbaard. En, omdat Hij waarachtig is, moeten wij Zijn woord gelooven. 't Moet voor ons vast staan God heeft 't gezegd en daarom is het waar, want Hij kan niet liegen. Op Zijn onbedriegelijk getuigenis hebben wij onze zaligheid te gronden. Grond van ons geloof is dus niet wat wij ervaren of omdat wij 'tervaren. Onze bevinding kan nooit de grond onzer zaligheid zijn, want er is ook valsche bevinding; wij Kunnen ons misleiden. Op ons gevoel valt niet te bouwen. Alleen wat God gezegd heeft staat vast en kan daarom ons steunpunt zijn. Daarom kunnen wij het woord Gods niet missen, al wordt dat door sommigen beweerd, die leeren, dat God zich ook buiten Zijn Woord om openbaart en de dieper ingeleiden bij het zoogenaamde inwendige licht des geestes leven. Maar zulke leeringen leiden tot geestdrijverij. De H. G. leert ons door het woord. Daarom moeten wij de Schriften onder zoeken, want die maken ons wijs tot zaligheid. Al wat de menschen zeggen, ook wat wij ervaren, moeten wij aan het Woord toetsen. Anders loopen wij gevaar 'op het dwaalspoor te komen. Voor zelfmisleiding kunnen wij alleen bewaard blijven, als wij Gods Woord tot leidsman hebben en bidden dat wij 't recht mogen verstaan. Dan zal God ons niet in 't duister laten, maar Zijn licht voor ons doen opgaan. Daarmede zeggen wij echter niet, dat 't genoeg is de Schrift bloot verstan delijk aan te nemen, 't Moet komen tot een aannemen, een zich toeëigenen van de waarheid, tot een geloovige overgave aan God Jezus moet voor ons persoon lijk de Zaligmaker worden. Wij moeten ons met al onze zonden aan Hem over geven, Hem liefhebben, gemeenschap met Hem hebben en als vrucht van een waar geloof Hem ons leven wijden. Be vinding is, dat de waarheid in onze ziel dringt, ons hart raakt, ons de woorden des levens brengt. Wij moeten niet slechts belijden, dat Jezus noodig is om een verloren wereld te redden wij moe ten persoonlijk betrekking op Jezus heb ben, wij moeten Hem leeren kennen als onmisbaar voor ons. Hij moet ons een dierbare en algenoegzame Zaligmaker zijn. (Slot volgt) «Weet je wat zoo eigenaardig is vroeg ik Piet «Nee, wat bedoel je,« zei hij. «Dat de Antirevolutionaire partij het altijd gedaan heeft bij de linkerzijde. »Zoo,« zei Piet, «misschien zit deze partij de linkerzijde wel het meeste dwars. «Ja, dat is wel zoo, maar er zijn toch wel andere partijen die haar ook in den weg staan. De linkerzijde is op vele punten onderling al zoo verdeeld. Daar heb je b.v. de S.D.A.P. Deze partij erkent de onderscheiding tusschen linKS en rechts niet, van een anthithese in de politiek wil ze niets weten. Zij maakt een andere tegenstelling n.l. kapitaal en arbeid, en aangezien de liberalen, of hoe zij zich tegen» woordig ook noemen, meestal onder de kapita» listen te zoeken zijn, zou men zoo denken dat deze twee partijen wel het felst tegenover elkander moesten staan, aangezien zij rechts» streeks tegen elkanders belangen ingaan. Maar neen, hun groote tegenstander is de Anti» revolutionaire partij, die heeft het gedaan en die is hun aartsvijand. Tegenover die partij achten zij schier alles, geoorloofd, en geen strijdmiddel is hun te slecht om er haaT mee te bestooken.«. »Hoe komt dat dan vroeg Piet. »De verklaring ligt hierin. De liberalen en socialisten stellen zich in het staatsleven op atheïstisch standpunt. In de politiek, in de staatkunde erkennen zij geen God, van God of Godsdienst mag in de regeering des lands niet worden gerept. Dat is hun ideaal. En wat zegt nu Groen? Dit: «Van het atheïsme, omdat het alle godsdiensten gelijk stelt, meent men verdraagzaamheid te mogen verwachten. Ge bedriegt u. Het erkent in elk geloof een doodsvijandHierin ligt de oplossing. Men haat de godsdienst. En nu staat in het Anti revolutionair program van beginselenDe Overheid is als dienaresse Gods gehouden tot verheerlijking van Gods Naam. En waar het nu maar eenigszins mogelijk is heeft de A. R. partij altijd getracht dit stuk van ons program in het staatkundig leven uit te werken »Noemt er es een voorbeeld van« zei Piet. »Best, zooveel als je maar wilt, heel de ge» schiedenis onzer partij getuigt er van in woord en daad,« antwoordde ik. »Maar als je één 40 Kit per NftL IN Bij Apotlu en Drogisten. voorbeeld wil hebben, dan noem ik dat van recenten datum, toen onze grijze Staatsman Heemskerk weigerde om de statuten van de Dageraad Koninklijk goed te keuren, omdat er openlijk in uitgedrukt werd, dat de ver» eeniging zich plaatst op atheïstisch standpunt. Zij ioochende het bestaan van God. »Zou je dit van een linksch ministerie ver» wacht hebben vroeg ik Piet. »Nee vast niet« antwoordde hij. «Maar weet je wel hoe het komt dat onze Heemskerk het doen kon vraag ik verder. «Wat bedoel je zei Piet. «Wel veronderstel eens, dat onze partij in de minderheid was en dien tengevolge geen zitting had in het kabinet wat dan Zou je denken dat het wat geholpen had al hadden onze mannen in de Kamer er dan nog zoo op aangedrongen om de goedkeuring te wei» geren »Niks«, zei Piet. «Welnu dan is het zaak, dat wij in de meer» derheid blijven opdat wij niet alleen schoone woorden behoeven te spreken maar ook daden kunnen doen. Op dit laatste komt het aan, en dat kan alleen wanneer wij samenwerking zoeken met die partijen die met ons erkennen dat onze schepper Souverein is ook in ons staatkundig leven. Om daden te kunnen doen hebben we de medewerking noodig van de Roomschen en de Christelijk historischen. Pro» beer de verkiezing van 1925 eens in dit licht te bezien, Piet«, zei ik, «en laat de linkerzijde de fiolen van haar gramschap dan maar ge» rust uitstorten op onze partij, beter zoo dan dat zij ons prijst.» «Mag ik nog es van je stoppen vroeg Piet. «Ga je gang jongen« zei ik. je vriend PLAATDORP. VERGADEIRING van den Gemeente» raad van GOEDEREEDE, op Don» derdag 16 Oct., des nam. om half 8 uur. De voorzitter, burgemeester Charbon, opent de vergadering, waarna de notulen worden voorgelezen en onveranderd worden vastge» steld. De kas van den gemeente»ontvanger is na» gezien en in orde bevonden. In kas was f 18132.73. Ged. St. berichten dat de. jïj^spitkeering over de derde en vierde termijn betaalbaar is gesteld. Voorts berichten Ged. St. goedkeuringen over genomen raadsbesluiten. De Commissaris der Koningin bericht wel gaarne de heer Koeteeuw, geplaatst op de voordracht tot zetters, te willen benoemen .maar bezwaar te hebben omdat zijn leeftijd te hoog is. Ingekomen is het verslag en de rekening der woningbouwvereeniging. De rekening wordt nagezien door de H.H. Troost en Heerschap. Zij adviseert tot goedkeuring. Al» dus wordt besloten. B. en W. stellen voor tot ambtenaar van den burgerlijken stand te benoemen de heer A. de Vries of Breen. De heer LODDER vraagt of de heer de Vries nog noodig is op het secretarie De Voorzitter acht dit wel zeker. Gekozen wordt de heer de Vries. De heer Breen had één stem. Dan gaat de vergadering gedurende eenigen tijd in zitting met gesloten deuren. Na her» opening stellen B. en W. voor het bijpost» kantoor aan den hoogsten bieder te gunnen voor den prijs van f 1530. Conform wordt met algemeene stemmen besloten. Behandeld wordt de gemeentebegrooting. De heer TROOST wil een opheldering vra» gen. Hij zelf weet het wel, maar spr. acht het waarschijnlijk dat er zullen zijn die het niet weten. Er is n.l. een goed slot van het vorige jaar, maar dit komt niet ten volle op deze begrooting voor. Hoe komt dit? De VOORZITTER antwoordt dat er f2000 van het batig slot des vorigen jaars op deze begrooting is geplaatst, de rest willen B. en W. besteden aan den bouw van de bizondere school op het havenhoofd. Dit bedrag plus de opbrengt van het postkantoor vormt een bedrag dat met een leening van f 2000 vol» doende is voor deze school. Dit is de meest economische oplossing daar men anders ge» noodzaakt zou zijn hef bedrag voor de school te leenen. De begrooting, dienst 1925, wordt met algem. st. vastgesteld. De gewone dienst in ontvang en uitgaaf met f 40364.02 en de ka» pitaaldienst in ontvang met f 5000.805 en uit» gaaf met f 5000. Het voordeelig slot van het vorig jaar be» draagt f 11672.—, f 2000 gaat hier af voor de begrooting 1925, zoodat een bedrag van f 9672— disponibel is voor de school met de opbrengst van het postkantoor en een leening ad f 2000.— is er dan f 17588.— voor de school re besteden. Zoodoende kan j bijna alles uit eigen middelen gedekt worden, zonder dat het vermenigvuldigcijfer op den H. O. ver» hoogd behoeft te worden. De heer LODDER vraagt of de schoolban» ken nog zijn overgenomen door de bijzondere school. De VOORZITTER antwoordt bevestigend. De heer TROOST vraagt tegen hoeveel rente de f 2000.— geleend kan worden. De VOORZITTER antwoordtdenkelijk tegen 6%. De heer TROOST vraagt of dit niet goed» kooper kan. Zouden b.v. de menschen van de bijzondere school aan het havenhoofd het geld onder elkander niet kunnen leenen tegen een goedkooper rentevoet. De VOORZITTER vreest er voor, maar hoopt het. Conform het voorstel B. en W. wordt met algemeene stemmen besloten. De heer LOKKER stelt weer een vraag om, trent de verkeersregeling in de haven en de lantaarn verlichting aan de haven. De VOORZITTER zegt dat het de aandacht van B. en W. heeft. De heer REEDERT klaagt over de slechte lantaarn verlichting aan de haven. Beter geen licht dan zulk licht. De heer LODDER vraagt of de heer Reedert dan nog meer olie wil verstoken. De heer REEDERT antwoordtja zeker, als 't moet. De vergadering wordt gesloten. VERGADERING van den Gemeente» raad van OOLTGENSPI.AAT, op Dinsdag 14 Oct. des nam. 2 uur. De VOORZITTER, burgemeester Donker» sloot, opent de vergadering, waarna de notulen worden voorgelezen en onveranderd worden vastgesteld. Ingekomen is een schrijven van den ont» vanger der registratie en domeinen, betreffen» de de overdracht van een stukje grond. De VOORZITTER deelt mede, dat voor deze gemeente de kringenwet niet meer van toepassing is, zoodat er bij de redoutes on» belemmerd gebouwd mag worden. De Industrieele Maatschappij »Mabeg« zendt haar bedrijfsoverzicht over de maanden Mei en Juni. Er is een netto verlies van f2736,10. De vereeniging Centraal Nederland voor landelijke welvaart vraagt een subsidie van f 10,— per jaar. De A. N. W. B. zendt een schrijven be» treffende verbreeding en splitsing van verkeeis» wegen. De Inspectie Dordrecht van de warenwet zendt haar verslag in. De heer N. van Achthuizen vraagt ontheL fing van schoolgeld van een ziek kind. De VOORZITTER zegt, dat adressant hier voor bij het hoofd der School moet zijn. Verschillende inwoners van Achthuizen vra» gen een veldwachter. De VOORZITTER treedt in breedvoerige beschouwing over dit vraagstuk. Spr. meent dat het 't 'beste is om den commandant te vragen de twee rijksveldwachters te Achthuis zen wat meer te laten surveilleeren. De heer VERMAAS (R»K.) begrijpt deze adressanten niet. Eerst doen ze hun best om de rijksveldwachter weg te krijgen en als dit gelukt is, vragen ze weer om politietoezicht. Doch, afgezien van dit adres, is politietoezicht wel noodzakelijk. De herbergen worden nooit op tijd gesloten. Dan wordt er ook vele bal» dadigheid gepleegd. Ook is er een politie noodig bij begrafenissen, bij het wegenver» keer enz. Besloten wordt, dat de voorzitter pogingen in het werk zal stellen om de rijksveldwach» ters meer in Achthuizen tegenwoordig te doen zijn. Een afzonderlijke veldwachter kostte veel De rekening 1923 van de vleeschkeuring wordt vastgesteld in ontvangsten f 3725.50 en uitgaven f 3208.485. Er is een batig slot van f 517 015. Het aandeel van deze gemeente hierin be» draagt f 129,06. De begrooting 1925 van het vleeschkeuring» bedrijf wordt vastgesteld in ontvang en uit» gaaf f 3620.=. Voor nieuwe aansluitingen aan de gasfa» briek moet er een gezamenlijke leening wor» den aangegaan, van f 12.000. Deze gemeente draagt hierin bij f 4000.». De rente en atlos» sing (6V4 in 18 jaar) "wordt voldaan door «Mabeg». De rek. van het algemeen armbestuur wordt nagezien door de H.H. de Vos en v. Rossum. Zij sluit in ontvangsten f 12020,33s in uit» gaven f 10386,44. Er is een batig saldo van f 1636,895, w.o. f 800.» ontvangen van een stukje grond dat verkocht is. De rekening wordt goedgekeurd. De begrooting algem armbestuur wordt vastgesteld in ontvang en uitgaaf op f 11621.39. De VOORZITTER deelt mede dat een rap» port van de comissie, belast met het onderzoek naar de mogelijkheid van een waterleiding is ingekomen. Woensdag 15 Oct. zal dit rapport in B. en S verhandeld worden. Over de gemeente begrooting 1925 worden zeer algemeene beschouwingen gehouden. De heer v. ROSSUM (Lib.) wil het salaris van den burgemeester verlagen met 10 pCt. De Heer HOBBEL (wild) wil niet alleen het salaris van den burgemeester, maar ook die van secretaris en ontvanger wat verlagen. De heer van ROSSUM wil er ook den veldwachter bij nemen. De ontvanger wil hij er liever niet onder laten vallen. Deze heeft veel werk en groote verantwoording. De VOORZITTER zegt dat de ontvanger zijn salaris het gemakkelijkst verdient De heer WITTEVRON G£ zegt dat er het vorige jaar een gelijk voorstel is geweest. Ged. St. hebben het toen niet goedgekeurd. Spr. kan er zijn stem niet aan geven. De heer v. ROSSUM gelooft dat het nu beter zal gaan dan een jaar geleden. Het rijk gaat nu zelf voor. Wethouder JACOBS (R K. vindt het goed het nog eens te probeeren Spr. stelt voor niet alleen de salarissen van burgemeester, secre» taris, ontvanger en veldwachter, maarookdat van de wethouders te verlagen. Dit voorstel zijnde van de verste strekking

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1924 | | pagina 1