voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES No. 3046 ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1924 39STE JAARGANG EERSTE BLAD. Rondom het Tarief Op den Uitkijk. W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Ad ver tent ïën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Land» en Tuinbouw. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. De vlieger gaat nóg niet op. Wat het worden wil, kan niemand zeggen, vooral niet in de politiek en allerminst nu een kat, die de stembus ziet, doet rare sprongen. Maar voorloopig wil het niet. Er is te weinig wind. En de vlieger is ook wat oudheeft al zoo vaak dienst gedaan. Nu wil men kunstwind maken. En de vrijz. democraten hebben al laten verluiden, dat ze obstructie wil den voeren in de Kamer en als de -fcmci's 't niet al te lam vinden dat hun Qy ^ven hun dit plan hebben afgesnoept, dan helpen ze dapper mee Om de wind er maar onder te krijgen Doch zonder beeldspraak gezegd. Tegen 's heeren Colijn's plan tot Tarief-herziening rees totnogtoe wel van vele zijden verzet, maar het lijkt in de verste verte niet op een Vloot wet- of Schoolwet-hetze. De reden, vraagt men onwillekeurig. Me dunkt, er zijn redenen. Vooreerst, men krijgt ook van de „hetze" genoeg, vooral wanneer blijkt dat het resultaat zoo armzalig is. Het is dan niet gemakkelijk om binnen 't jaar de derde te organiseeren, maar men weet nooit hoe 't nog kómt. Ten tweede, dat is erg „psycho logisch" Maar als men ziet dat èn het kabinet Cèn die gehate minister Colijn al twee Jietze's" te boven gekomen zijn en rustig doorwerken aan hun bezuini- gingswerk en goeden moed houden, dat ze 't vaderland zullen helpen aan een „sluitende begrooting'dan gaat een deel van 't volk zeggen wij bijten onze tanden op dat kabinet niet langer stukwe zullen maar eens wachten tot het jaar 1925. En dan is er ten derde dit: Bij vroegere gelegenheden kon men roepen„Pas op voor de dure dit en dat Denk aan de beroemde „petten en klompen". Nog vrager aan 't dure brood. Maar nii is juist het eigenaardige, dat Colijn zelfs van sommige dingen 't invoerrecht verlagen of afschaffen wil, herinner ik me wel, dan o.a. van sommige soorten aardewerk Waar dan nog dit bijkomt. Nu is de heffing vijf procent. Colijn wil in 't algemeen er acht vragen, terwijl niet weinigen „Links" allang hebben bepleit zes procent. Men vóélt wel, dat het hier voor een „hetze" niet het meest gunstige terrein is, want als men roepen gaatAcht procent, dat is „protectie", die vreeselijke kan- kerkwaal als sommigen zeggen, dan direct de tegenvraag komt: „Hé, en vijf procent niet? En als men daar zes van maakt, dan ook nog niet? En dat werkt dan wel een weinig als bluschwater op het hetze-vuur. Waar dan ook nog dit bijkomt. De kalme nadenkers Links gaan hoe langer hoe meer begrijpen, dat er geld in 't laadje komen moet en dat men dit doel nog het beste bereikt, door colijn stil zijn gang te laten gaan. En tenslotte ook nog dit: Ernstige mannen van Links begrijpen wel, dat het maar niet aangaat zonder meer Colijn's Tariefsherziening te ver werpen, doch dat men dan ook moet zeggen, waar men dan zélf het daar- oor gemiste geld vandaan halen wil. En die moeilijkheid is groot. HiP nLnamet V00r den «Vrijheidsbond", die nog met zoover is, dat ze het re cept: „Afschaffing van Leger en Vloot" in haar apotheek heeft, als afdoend middel tegen alle finantieele kwalen. Men komt dan tot rare middelen. Zoo zagen we bijv. van die zijde voor gesteld, om eenvoudig op de thans bestaande invoerrechten zooveel opcen ten te heffen, als de finantieele toestand eischt. De bedoeling is duidelijk: Wordt die toestand wat beter, dan kunnen de opcenten verminderd wor den; die zijn tijdelijk, maar „verhoo ging" is voor vast. 't Is minder mooi, dan 't lijkt. Vooreerst is er al jaren lang geklaagd over het schromelijk onbillijke van ons hedendaagsch tarief. Colijn wil dan ook het tarief herzien en de onbillijkheden zooveel mogelijk wegnemen. Gaat men echter „opcenten" heffen, dan worden deze nog érger gemaakt. En ten tweede weet elk wel, wat in belastingzaken het woord „tijdelijk" beteekent. Men zal dan ook wel doen, zonder veel veranderingen het voorstel van den minister te aanvaarden. De „last" is niet zoo groot. Men heeft berekend 20 ct. 's weeks per gezin. Maar aangezien in een gegoed gezin veel meer en van allerlei wordt gebruikt, dan onder de kleine luyden, zullen deze laatsten vanzelf oók heel wat minder bijdragen. Over „protectie" spreken we niet. Engeland is't land van den vrijhandel. En nog altijd heft Engeland per hoofd der bevolking aanzienlijk méér aan invoerrechten, dan Nederland en heeft het, om maar iets te noemen, nog onlangs den invoer van Duitsche goe deren weer met 26 'n plaats van met 5 belast. Toch noemt men Engeland geen pro tectionistisch land. Of Links nog een kans wagen zal Het zou best kunnen zijn. De verleiding toch is zoo groot. De „dure ditten en datten" voorheen déden het toch zoo lekkerAls die vlieger nogeens wilde opgaan Maar nóg is er te weinig wind. Misschien werd in den loop der jaren de staart te zwaar Toch maar eens probeeren t Wind maken, als dat moet 't Zal spoedig blijken, wat men Links voor plannen heeft en in hoeverre die inslaan bij het moegehetzte volk. In de Lucht. Men kan nu gerust zeggen, dat de lucht* vliegdienst een vaste plaats gekregen heeft temidden van onze middelen*van*vervoer. Vooreerst is 't aantal passagiers dezen zomer grooter dan ooit ie voren. En de dienst zelf vverkt prachtig. Absolute veiligheid kan natuurlijk niemand waarborgen dat kan men zelfs niet te land dat kan men zelfs niet wie reist in de autobus. Maar de Nederlandsche luchtvaartdienst, die nu al véle maanden werkt, heeft in al dien tijd nog maar het ééne, bekende ongeluk gehad en als men thans leest, hoe in de laatste, stormachtige dagen geen enkele dienst werd stop gezet en de vliegtuigen in 't ongunstigste geval nog maar weinig over tijd aankwamen, dan weten we wel, dat ons land hierin niet alleen staat, maar mogen we toch trotsch zijn op 'tgeen Nederland ook in de lucht, presteert. Wij waren van ouds »waterrotten«. Zullen we ook «stormvogels» zijn Moge het vliegtuig boven ons gebied ten* minste, nooit anders dan voor een volkomen vredig doel worden gebruikt. Mijn en Dijn. Het is er eigenaardig mee Sommige overtredingen schijnen in 't oog van vele menschen geen kwaad, hoe duidelijk ze ook strijden met de Wet en Gods gebod. Zoo meenen niet weinigen b.v., dat de Fiscus gerust bedot mag worden. Dan moebie maar uit de oogen zien 1 J Belastingsontduiking schijnt geen kwaad, al blijkt reeds uit het gedurig inzenden van »conscientie*geld«, dat 't geweten 't toch wel anders zegt. Nu weer de »rijwiel*belasting«. Zelfs schijnen sommigen hier de grens zoover te willen verleggen, dat ook het wegnemen, het afmoeren van aan de fiets bevestigde plaat* jes geen kwaad zou zijn, voor dezulkenis 't altijd goed, als we in ruimen kring verbrei* den, dat reeds meer dan een kantonrechter een flinke boete op dit feit volgen deed. Wat veler goedkeuring wegdragen zal. V Wat van te maken Terecht spot «De Houten Pomp«: Met gepasten eerbied breng ik het volgen* de onder de aandacht van den Kerknieuws* redacteur der Nieuwe Rott. Courant. Op 1 September wordt ergens in een on* zer groote steden een jëugddag gehouden door den Gereformeerden Jeugdraad. Op zichzelf is dat niets, maar er is ook aan verbonden een ringstekerij per fiets voor mannelijke en vrouwelijke deelnemers. En nu komt het ergste men heeft als een soort attractie aangekondigd dat aan dat ringste* ken ook deel zullen nemen Weleerwaarde zeergeleerde en Weleerwaarde Heeren. Dat zijn dus Gereformeerde domino's. De Kernieuwsredacteur van de Nieuwe Rot ga dat zien, allicht zit er voor hem eenige gewenschte copy in. En anders sture hij z'n vriend «van gereformeerde zijde« Ja, en dan moet die Kerknieuws*schrijver óók es in onze oude historiën napluizen, hoe onze gereformeerde dominees in de dagen der vaderen, zoo tijdens de Dordtsche Synode en vroeger, met het volk wisten mee te leven mêe den bal sloegen in de kaatsbaan en hem rolden over 't kegelveld, echte volksspelen, waar niets verkeerds in was. Wij verheugen er ons over als jonge gerefor* meerde dominees met onze gereformeerde jeugd op gepaste wijze weten jong te zijn. Dat kan men in de stad van «Uilenspiegel» niet begrijpen 't Komt, dat men er zoo achterlijk is. Nadruk verbode*. u Er was een tijd, in ons goede land Dat de rubriek »Kerknieuws« almee het slechtst van alle verzorgd werd in onze «Groote Pers«. In vele opzichten was ze »groof«. Gelijk ze het nog is. En dan heb ik niet zoozeer het oog op haar omvang, want als ge b.v. een dik Za* terdagsblad van onze grootste dagbladen gaat vergelijken met een nommer van de «Times» of eenig groot New*Y$>rksch dagblad, dan zijn de ónze, düarbij gelegd, pietpeuterig klein. Maar «groot» ziet niet steeds op de lengte of den omvang JDavid was grooter dan Goliath. Wij mogen aannemen, dat we over 't alge* meen hebben een zelfstandige, onafhankelijke pers met een eigen oordeel en welker ge* leiddraden géén transformator=huisje hebben in de groote hal van 't paleis van Mammom. Ik zal niet beweren, dat er geen enkel wormstekig plekje is, maar vergeleken met wat men soms uit het buitenland hoort, dan mag onze pers gerust haar oogen opslaan. Keere ik tot dat «Kerknieuws» terug. Dat kreeg voorheen het baby*hoekje. Daarin werden dan de »beroepen« en »be* dankjes« op 'n hoop gezet, te hooi en te gras en een kerkelijk berichtje geplaatst, soms nog glad er naast en blijkbaar verzorgd door den jongsten volentair, die zelden of nooit zijn neus binnen een kerkdeur stak. Och, wie stelde daar nu belang in Dat was iets voor de »kerkelijke« pers. Maar een »liberaal« mensch, wel 1 die vroeg naar het t o o n e e I en naar de politiek naar de ambtenaars«p r o m o t i e op 't par* ticuliere jachtveld immers van de liberale partij en dan, dat spreekt! naar handel, nij* verheid en Beurs! Als dat alles maar goed verzorgd werd. En daar zorgde »de« Pers voor Dan konden die kerkmenschen wel in een hoekje staan. Doch daar kwam verandering in. Die Pers heeft een fijnen neus. Zij ruikt, wat 'f publiek hebben wil. Toen de jeugd sport drinken ging als wa* ter, kregen we de sport*rubrieken die wel twee pagina's soms beslaan. Nu de menschen. naar de «bio» vragen, komt elke week de »rolprent« in de krant. En toen 't publiek meer notitie nemen ging van de «kerk» en het «kerkelijk leven« en de groote pers dit merken ging, begon zij ook in d i e richting haar voelhorens uit te steken «Uw dienaar, mijnheer! een »kerkelijke« spijskaart Als 't u belieft mijnheerU kunt bij ons voor alles terechtvegetarisch én overvloed van vleesch, naar uw smaak is, wordt u bediend De rubriek »Kerknieuws« zette zich uit. Er waren verschillende redenen voor. 't Begon al, wanneer ik me wel herinner, onder het »Kerkelijk« Kabinet*Kuyper. Voor dien tijd had «het intellect» de »fijnen« maar voor half vol aangezien, doch hoe men zich ook tegen Kuyper vergriemde, men moet thans toch erkennen dat hij en zijn partij en zijn verbondenen, in 't algemeen dat de «kerke* lijken« een groep vormden, waarmee te reke* nen viel. Men wilde van het «binnenlandsch nieuws« dier »kerkelijke« groepen wat meer op de hoogte zijn En «de pers« wist daaraan te voldoen. Ten tweede had die «pers» er wel oog voor, hoe die groep en zich ook, onder Gods zegen ma* terieel vooruit en omhoog werkten dat merk* ten zij wel aan de abonnementen, waaronder er nog al wat voorkwamen, juist uit die groe* pen, welke meenden dat zij voor hun zaken of voor hun «intellectueele leven« wel een «groot» blad moesten lezen. Nu, elk schikt zich naar zijn klanten En zoo was ook d i t een reden om «Kerk* nieuws« van een eigen redacteur te voorzien, die van 't kerkelijk leven te onzent goed op de hoogte was en hem vrijheid te geven voor 't kerkelijk nieuws en voor kerkelijke corres* pondenties met niet*karige hand uitgaven te doen. En ten derde kwam er bij, sinds 't begin dezer eeuw het religieus (ik zeg niet «chris* telijk«) réveil onder velen, die beu van het materialisme 't nu weer eens bij «iets hoogers« wilden zoeken, welk verlangen bevredigd wor* den kon door in de rubriek «Kerknieuws» ook breede stukken op te nemen over alle mogelijke «religieuse» stelsels, stellingen en verschijnselen, die zich christelijk of niet, op 't wereldrond voordoen. Misschien vraagt me eenig lezer Waar ik- toch met mijn beschouwing over dat »Kerknieuws« heen wil en dan zal ik hem direct te woord staan. Ik wilde hierop wijzen, dat zelfs in déze rubriek het oude anti*clericalisme, laat ik maar zeggen de «fijnenhaat« soms nog weer de kop opsteekt. De Génestet's liedekens gelden nog. Eerlijkheid gebiedt, dat ik onderscheid make. De »Telegraaf« bemoeit zich 't minst met het kerkelijk erf en tracht in wat het geeft zooveel mogelijk »neutraal« te zijn. Het»Han* delsblad« gaf soms wel eens waardeerende stukken over het gereformeerd kerkelijk leven, die zoo uit de pen van een onzer kundige predikanten konden zijn gevloeid. Maar de «Nieuwe Rott.« die kan fijne beschuiten kruimelen Bepaald berucht is de «gereformeerde zijde« van dit blad, die vooral voor, tijdens en nog lang na de kwestie*Netelenbos dapper de »preciessen« roskamde, als dan onder »Kerknieuws« een artikel begon «Men schrijft ons van gereformeerde zijde« dan wist men het wel. Wanneer ik alleen maar her* inner aan «de drie heilige' dieren« van de «gereformeerden», waarmee deze schrijver ons bespotte de slang in 't paradijs, de ezel van Bileam en de walvisch van Jona, dan weet de lezer 't al wel Langzamerhand zweeg de »zijde«. Er staat nu alleen «Men schrijft ons«. Maar als 't dan over de «gereformeerden» gaat, ochdan kunnen de heeren van de «Nieuwe Rott.« zoo echt gemeen knijpen. Laat ik eens een voorbeeld geven. In de jongste Synode der Ned.Herv. Kerk is ook over den «Goeden Vrijdag« gehandeld en of zij er op aandringen zou bij de Re* geering, dat deze dag werde gemaakt tot een «algemeen erkende christelijke feestdag«. Zoo is de algemeene, min of meer officieele tekst. Maar 't woord »feestdag« klinkt raar. 't Geldt Christus' lijden en sterven en daar* om zie ik dan ook gesproken van een «her* denkingsdag«, wat stellig beter naam is Nu is de viering of herdenking verre van algemeen. Van het roomschen wil ik zwijgen hoewel zij toch ook in dit opzicht altijd het gewicht van ruim één derde onzer bevolking in de schaal leggen. Maar bij hen voegd zich een klein millioen gereformeerden, in en buiten de Hervormde Kerk, die wel aan den avond van dien dag in het bedehuis samenkomen, om Jezus'dood te bedenken, nog niet eens allen, maar overigens den dag als een gewonen werkdag doorbrengen. Het waren vooral de modernen. Later kwamen daar de meer ethische, met* hodistische en mystieke groepen bij. Maar toch altijd slechts een deel van 't volk hoe 't zij, die Synode bovengenoemde voelde voor 't idee niet veel, vreesde zelfs, dat men van dien »Vrijdag« een «vrijen dag« en een »vrij*dag« zou gaan maken, waarbij" het doel der herinnering geheel uit het oog ver* loren werd en dan was 't maar beter als op den herdenkingsdag van Jézus' sterven het werk stil en gewoon zijn gang ging en men na verwachting arbeid in 't kerkgebouw saam* kwam. Ongetwijfeld een wijs besluit. En wat doet nu de «Nieuwe Rott.» Van de Hervormde Synode maakt ze alleen melding en zegt ze voorts niet veel, maar toen een paar gereformeerde »Kerkboden« de roode lap voor den «Stier van Nijgh« het waagden hun bijval te betuigen voor dit Sy* nodaal besluit, toen liep dit blad de gal over en kregen die afgescheiden fijnen er van langs. Natuurlijk wordt »Kuyper« er bij gesleept. Anders is 't spul niet volmaakt. Kuyper, die het oudstestamentische woord »vierdagen« weer in eere bracht en herinnerde aan den tekst «Vier uwe vierdagen«, in plaats van te erkennen, dat Kuyper hier, als zoo vaak, een verouderende, maar teekende uitdrukking van onze taal vasthield, smaalt de »N. Rott.« van het «orthodoxe jargon«, d.i. straat* en kwajongenstaai. hi, hi, hi Feestdag is niet mooi genoeg, 't moet «vier* dag« zijn En dan gaat de schrijver zijn lezers uitleg* gen, hoe het komt, dat de «gereformeerden» er weinig voor voelen, om den Goeden Vrij* dag tot een herdenkingsdag te maken. Ik zal niet zeggen, dat hij 't niet weet Daar zit de Zondags*kwestie aan vast, zegt hij. De «gereformeerden» zijn er vooral op uit, om den Zondag, als de Dag des Heeren verre te verheffen boven alle andere dagen, die nooit iets anders dan instellingen van menschen kunnen zijn. Zeker nog niet zoo kwaad gezien. Maar hoor nu, hoe hij 't zegt: «De Zondag is de «Dag des Heeren« bij uitnemendheid en dezen te vieren naar den eisch van het Mozaisch sabbatsgebod, is het streven van onze calvinisten in en buiten de Hervormde Kerk. Velen gaan in de op* vatting van hun sabbatspraktijk verder dan de oude rabbijnen, die naar men vertelt, een kip wegens sabbatschennis hebben ont* hoofd, de wijl zij op den «Dag des Heeren« een ei had durven leggen«. Hi, hi. ha, ha, ha Effen fijn Kan nog een rondje op gegeven worden Die doodstraf in het kippenrijk De schrijver had er nog bij moeten vertellen, dat de haan, wijl 't juist zijn favoriet betrof, den kerel aan* vloog. en voor straf opgehanden werd. Die vuil is, wordt vaak nog vuiler. Daarom volge hier een tweede voorbeeld De sabbat is veel «schriftuurlijker» dan de Christelijke feestdagen, die Mozes en Le* muël en Habakuk nog niet hebben gekend. Het orthodoxe volk immers denkt bij uit* stek Oudtestamentisch en vereenzelvigt zich in zijn vroomheid steeds weer met het volk Israël, dat, afgezonderd van de Amele* kieten en andere heidensche volken, zijn eigen weg door de woestijn gaat, uitsluitend voorgelicht door de wolk overdag en de vuur* zuil des nachts, die de overige, profane wereld in het donker laat. Zoo zijn, bij den Sabbat vergeleken, de Christelijke «vierda* gen« nieuwigheden van niet onbedenkelijke makelij. Ze staan op één lijn met de Evan* gelische gezangen, die wél Christus verheer* lijken, maar niet door Azaf en den dichter der vloekpsalmen geijkt zijn. Nu is het voor mijn doel al zeer wèlDit is nu, wat nog steeds door velen geacht wordt te zijn, maar 't m.i. niet meer is, het best ge* redigeerde groote dagblad van Nederland. Ik wou maar es laten zien, dat het absoluut van de zede zijner vaderen niet is ontaard. Daar z ij n er onder ons, met name onder de lieden van intellect en cultuur, wel enke* len tegenwoordig, die een goedkeurend knikje van de groote, liberale pers, zeer op prijs stel* len. Ze mogen dan nu weer es zien, van wat kant die knikjes komen.«ons volk» veegt nog altijd den mond even af, als een onzer zoo'n vriendelijkheidje krijgt. UITKIJK. Svalöfs Pantserrogge. (vroeger Staalrogge) Nu de tijd van rogge zaaien over enkele weken daar is, willen we wijzen op een nieuw ras, dat sedert een paar jaar ook in ons land de aandacht heeft getrokken, en een zware concurrent dreigt te worden van de hier in* geburgerde Petküser, welke in enkele jaren zulk een goede reputatie heeft gekregen. Juist met het oog op de welverdiende reputatie der Petküser heeft men niet direct en terecht aan het nieuwe ras eerst Staalrogge gehee* ten, thans in den handel onder den naam van Svalöfs Pantserrogge de volle aandacht verleend. Men wilde niet afgaan op berichten uit het buitenland en mededeelingen van de zijde van den hadelaar, maar vergelijkende proeven hier te lande doen spreken. Zulke proeven zijn in verschillende deelen des lands genomen. Een en ander omtrent de uitkoms* ten daarbij verkregen, en van betrouwbare zijde gepubliceerd, laten we hieronder volgen, 't Zijn slechts enkele grepen uit de gegevens, welke ons ten dienste staan. De heer Min* derhoud, Secretaris der «Gr. Mij. v. L.« schreef

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1924 | | pagina 1