voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden Antirevolutionair Orgaan IN HOG SIGNO VINCES No. 3041 WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1924 39STE JAARGANG Bifinenlancl. W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Buitenland. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDI JK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten woicl_. 'wrekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Tijdverspilling. In het Juli»nr. van de «Stemmen des Tijds« heeft de heer drs. Eringa van Rotterdam een interessante studie gegeven over het Tooneel en de Calvinistische vaderendie «vade» ren« dan genomen in internationalen zin, te beginnen met Beza. Zijn hoofdgedachte was niet nieuw. Déze n.l. dat die «vaderen», met name in Zwitserland en Frankrijk niet vijandig stonden tegenover een zuiver en rein «bijbelsch too* neel«, dat den strengsten eisch van godsdienst en goede zeden kan doorstaan. Op zichzelf natuurlijk zeer leerzaam. Maar als dat mêe moet zijn een zijde» lingsche bijdrage tot den tooneelstrijd onzer dagen, dan is in dat opzicht het stuk o.i. totaal mislukt. Op wederinvoering van wat de heer Eringa bedoelt, is thans eenvoudig geen kijk. En zijn collega uit Den Haag, de heer Van Andel die met zeker heimwee uitziet naar de komst van het ware Tooneel, zal al evenmin zijn verwachting in vervulling zien gaan. Al dat klassineeren over een niet»bestaand, onwezenlijk, »calvinistisch« tooneel, waar wij ons dan thuis zouden voelen, het staat in ónze twintigste eeuw tienduizend mijlen van de werkelijkheid af en al zouden werkelijk onze hedendaagsche calvinisten hun tijd en hun geld en hun zonen en dochteren en hun kunst mêe gaan concentreeren, zooals dr. Ub» bink wil op een «calvinistisch tooneel«, stél dat dit denkbaar was dan werd het nóg één groot fiasco. Maar bij en boven dit alles In den geest van den heer Schouten op den Universiteitsdag vragen we met al den ernst, die in ons is: Hebben wij, d.i. ons altijd nog zoo klein en mimkrachtig hoopken calvinisten in ons vaderland, nu werkelijk niets anders, niets beters te doen dan te blijven dóórboo» ^men over dat Tooneel? Hoever zijn we in de Economie? Hoever in de Sociologie? Als «calvinisten» wel te verstaan Hoever staan we met art. 36, de roeping der Overheid en al wat daarbij hoort?' Met onze gereformeerde Paedagogiek? Met onze Litteratuursgeschiedenis Met, och zooveel 1 dat roept om noeste bearbeiding En zullen we dan onze weinige krachten gaan wijden aan het Tooneel Hoe z,ou 't ter wereld mogelijk zijn V »Vredesweek«. De Vredessgedachte wordt verkondigd. Waar dit beteekent, dat we met al wat in ons is moeten trachten een nieuwen Oorlog te voorkomen, heeft dit onze hartelijke in» stemming. Maar we onderschrijven lang niet alles, wat in deze dagen gezegd en geschreven wordt. Zoo schrijft b.v. de socialistische predikant ds. G. Horreus de Haas «De groote vraag aan de jeugd is of zij weten zal, dat de toekomst in hare handen is gelegd, dat zij zelve de toekomst betee» kentof zij weet, dat de menschheid adem» loos staat toe te zien wat het antwoord van de jeugd zal wezen op; of ondergang ondergang al dieper in waan en schuld, of opgang van een nieuwen, rijzenden mor» gen, de morgen van dat Godslicht, dat waarheidslicht, dat toch alles bestemd is tot de wereldheerschappij. Spreke dan de stem der jeugd .met sterken, zuiveren toekomst» klankhelpe de jeugd, dienstbereid, strijd» bereid, ook offerbereid, tot werkelijkheid ma» ken de profetische belofte van de gerechtig» heid en den vrede, die elkander willen kus» sen op de bergen en in de dalen van de aarde«. Hiermee nu kan de christen niet instemmen. Vooreerst is niet «de toekomst in handen •onzer »jeugd« gelegd. 't Zou een wanhopige gedachte zijn. Die toekomst is in de handen Gods En daar komt ze gelukkig niet uit I En in de tweede plaats zal n i e t de »jeugd« ons de zalige toekomst brengen, wanneer «ge» rechtigheid en vrede elkander zullen kussen op de bergen en in dalen der aarde, Die zalige toekomst brengt de C h r i s t u s Na de Voleinding, in de wereldherstelling aller dingen! Hoe schoon dit alles dan klinke, het is en blijft klank en wij laten er ons niet door bedwelmen maar houden vast aan de geopenbaarde waarheid in Gods Woord. Weerloosheidsweek<.< In aansluiting met het bovenstaande, vinde hier een plaats, wat een inzender schrijft in N. R. Ct. «Onder valsche vlag trachten de orga» nisatoren van de z g. vredesweek hun ge» vaarlijke lading binnen te smokkelen, want er is niemand in Nederland te vinden, die oorlog wil, al was het alleen maar, omdat Nederland bij een oorlog niets te winnen heeft, want het wil niets winnen, het wil niets hebben dat van een ander is. Degenen, die dus de vredesgedachte in Nederland z.g. trachten te verbreiden weten dat ze doen als iemand, die een geheel openstaande deur open wil zetten. Zij willen dan ook iets anders. Zij willen Nederland algeheel weerloos en hulpeloos maken. Daarom dus nu gesproken niet van de vredesweek, maar van de weerloos- en hulpe- loosheidsweek.e. Er is veel waars in. Zou er één half dozijn Nederlanders zijn, die Oorlog wil? Maar de vraag staat zoo als anderen oorlog willen, wat zullen wij dan doen Voor 't Vaderland. «Vaderlandsliefdehm 't Mocht watzoo wordt van zekere zijde ge» smaald. Wij, Nederlanders, loopen er niet mee te koop, da's waar, 't heeft iq elk geval dit voordeel, dat we ze dan ook niet voor wat klein geld laten kunnen. Maar ze wórdt nog bij velen als een schat bewaard. Voor hén de volgende bizonderheid, die ik las Van Dale, de man van 't Groot Woor» denboek Van Dale's ouders waren beide Nederlanders, hij dus vanzelf ook, maar zij woonden even óver de Zeeuwsch»Vlaamsche grens in Echloo. Denkelijk had er de man z'n werk. Maar als nu de vrouw, zoo lees ik, in blijde verwachting was, dan ging ze de grens over terug, naar Sluis en wachtte daar af, opdat haar kind op Nederlandschen bodem ter wereld komen zou. Make daar, wie wil, 'n móp van Ik roep Hoezee voor 't Vaderland. En duizenden stemmen met me in. Niet recht. Tweemaal twee maanden hechtenis. Al is 't dan nog maar de »eisch«, hij is toch kras. De bekende Eilers zal de gelukkige zijn, als de kantonrechter te Terborg met den eisch meegaat. De zaak kan ik niet beoordeelen. Maar ik las, dat de ambtenaar van het O.M. er aan toevoegde, dat de man alsflan 'n kos» telijke tijd vrij kreeg, om zijn candidatuur voor de Tweede Kamer voor te bereiden. Die »of'cier« was niet op zijn plaats.. Zelfs tegenover 'n schurk, als men over zijn vrijheid, rechter zijnde beschikt, past géén spot. De «humor® van den Engelschen politie» rechter kan 't zout in 't eten zijn. Maar spot» tend sarcasme, daar hoort het O.M. boven verheven te zijn. Uit »vrije giften«. 'x Zie, zóó gaat het, als men maar van «aan» pakken« weet. De Bond van Nederl. Onderwijzers orga» niseert op verschillende plaatsen een vacantie* kinderfeest, dat ten doel heeft de vaak zoo misdeelde stads»(volks»)kinderen es één dag aan zee of in het bosch te brengen. WelnUj ik las dat Rotterdam dit jaar 9200 kinderen uitstuurt. Duizend méér dan verleden jaar. En dat is nu eens niet te danken aan hoogere stads»subsidie, maar daaraan, dat de «vrije giften« zooveel ruimer vloeiden «Ga zoo door, mijn zoonen gij zult Spinoza heeten Ook in den tegenstander waardeeren we 't gaarne, als hij uit het particulier initiatief en uit vrije giften wat tot stand brengt. En als hij met ons wedijveren wil, om al verder en verder het Overheidsterrein in te krimpen, Dan, met wijziging van Groen's gevleugeld woord Dan bieden we altijd nog een meter méér ter ontruiming dan hij! "A i>Familietoeslags< Ons trof een bericht uit Frankrijk, opgeno» men in onze Nederlandsche pers. We laten 't eerst hier volgen «Het stelsel van den familiebijslag dat in Frankrijk voor 2.700.000 arbeiders wordt toegepast, breidt zich meer en meer uit en zal wel spoedig algemeen toegepast worden in de geheele Fransche industrie. Op het oogen» blik is dit stelsel bijna zonder uitzondering in werking in de groote ondernemingen terwijl het langzamerhand doordringt tot de kleinere. Het in den vorm van familiebijslag uit» gekeerde bedrag is zeer hoog. Voegt men het bij de bedragen, die door de kassen van bepaalde werkgevers (spoorwegmaatschappij» en, mijnen enz.) aan hun personeel worden uitgekeerd, dan komt men tot een jaarlijksch bedrag van 300 millioen fank. Bij dit cijfer moet verder het bedrag worden gerekend dat als familietoeslag wordt uitgekeerd door de openbare diensten.« Hiermee kan moelijk iets anders zijn bedoeld dan kindertoestag in den een of anderen vorm en men kan begrijpen, hoe vaak we ook op iets verkeerds, waarin Frankrijk voorgaat, moe» ten wijzen, dat we bovenstaand bericht met groot genoegen gelezen hebben. En wat ons nu vooral frappeert. Hier bij óns komt het groote verzet tegen den «kindertoeslag®, of gelijk even smakeloos als onjuist gezegd wordt, de «fokpremie,van Links. Van sociaal» en andere «democraten. Welnu, voegen wij hun toe«Ziet naar Frankrijk Volgen we dat voorbeeld na. 'n Mensch is geen machine, die voor zóóveel arbeid zóóveel smeer verdient'n mensch is een zedelijk we zen met welks behoeften net zoo goed als met zijn prestatie gerekend wor» den moet. Trouwens het uniforme uurloon is op zichzef al een bespotting van den regel loon»naar»prestatie. De Fransche »Familietoeslag« lijkt ons een navolgenswaardig gebruik. Aanpakken. Het zijn merkwaardige teekenen des tijds. Uit Zuid»Beveland zagen wij in de bladen bericht, dat aldaar op twee dorpen de oud» gereformeerden (medestanders van ds. Kersten), nu voorshands de nieuwbouw op schoolgebied wordt beperkt, besloten hebben geheel uit eigen zak, voor eigen rekening een lagere school te bouwen en te onderhouden. Nu moet men dit goed verstaan. Die splijt» en splits»zucht bedroeft ons. Waarom niet alle gereformeerde kinderen, ook van verschillend kerkgenootschap, uit dezelfde plaats op dezelfde school kunnen gaan, zien we niet in. Maar dat ligt tenslotte voor rekening van die broeders zelf. Waar we de aandacht op willen vestigen, wat ons verheugt, is dit: Nu dan eenmaal die mannen»broeders van oordeel zijn, dat hun kinders een afzonderlijke school moeten hebben, nu vragen ze niet om de krukken der Overheid, maar als 't dan móét, dan zullen ze 't zónder Overheids»bouw, Overheids»steun of Overheids»subsidie doen. Dat toont gezonde energie. Die we met blijdschap opmerken, ook al is 't dat het doel, waarop ze zich richt, ons bedroeft. Nu een gansch ander voorbeeld. Doch dat ligt op dezelfde lijn. De Regeering bezuinigt óók op Jiet middel» baar onderwijs. En zoo vreesde men te Wa» geningen, dat men daar geen «litterair=econo» mische« afdeeling aan de H. B. S. zou kunnen vormen, omdat men het door den minister bepaalde aantal leerlingen er niet haalt. Nu hebben de voorstanders dezer Rijks» H. B. S. een vereeniging gevormd, om eenige duizenden guldens bijeen te brengen teneinde daarmee particulier de vorming van zulk een afdeeling aan deze H. B. S. tot stand te brengen. Of 't dóórging, weet ik niet, maar 't werd alevel bepróéfd Och, er zit in ons volk nogwel p i t. Als het maar vóór de dingen wordt geplaatst Verloren Strijd. Op de Chr.»Hist. Conferentie»dagen te Lun» teren werd nog eens weer met zeker weemoedig verlangen gepleit voor de «Christel. Openbare SchooL« Men w i 1 die gedachte niet loslaten. De inleider, de heer V. d. Broek, man uit de praktijk, antwoordde kort en goed, dat z.i. nu eenmaal de strijd voor zulk een school geheel verloren was. Inderdaad is dit ook zoo. Net zoo goed als de strijd voor de korte broek en de steek. Men kan die met kansebkunst» en vliegwerk op 'n enkel dorp nog handhaven, maar meer ook niet. Mocht het alom door de Chr. Historischen worden ingezien, zoodat ze zich ook niet ver» gapen aan een soort surrogaat volgens de Wet» van '20, maar mét ons de «vrije, christelijke school« in volkómen vrijheid trachten te her» stellen en te handhaven. Een herkenningsteeken voor blinden. Naar het maandblad «De Blindenbode« meldt, heeft het bestuur van den Rotterdam» schen Blindenbond zich onlangs tot den com» missaris van politie te Rotterdam, den heer Caspers gewend, ten einde maatregelen te tref» fen om de moeilijkheden van het oversteken op drukke kruispunten voor blinden te ver» gemakkelijken Deze verklaarde zich gaarne bereid, den Bond ter wille te zijn cn adviseerde, op een ledenvergadering een zeker herkennings» teeken. b.v. een stokje met een rood plaatje te doen aannemen. Was dit geschied, dan zou de h?er Carpers er zorg voor dragen, de politie» beambten met dit herkenningsteeken en de bedoeling ervan in kennis te stellen. Wanneer dan een blinde een voor hem moeilijk kruis» punt moest oversteken, zou het omhoog hou» den van het afgesproken teeken voor de ver» keeragent het sein beteekenen, dat het ver» keer een oogenblik moest worden stopgezet tot de blinde veilig gepasseerd was. Dit advies wordt thans naden, door het bestuur over» wogen. «De Blindenbode® voegt er nog aan toe, dat een dergelijk herkenningsteeken weliswaar in het buitenland (o.a. in Zwitserland) goede resultaten geeft, maar dat het, den Nederland» schen volksaard in aanmerking genomen, niet zeker is dat zulk een middel ook in ons land aan het doel zou beantwoorden. Neen 1 dit is niet «van den dag« 1 Want het dagteekent uit 1546, toen sir Thomas Elyot in «The Broke named the 'Governor® schreef, «dat zekere spelen de diepste verachting van ieder fatsoenlijk mensch verdienen. Maar ik las het pas en in zooverre is 't weer wél «van den dag.« Onder die spelen erkende hij ook het spel »footeballe.« »Daarin« schreef hij «is niets dan dierlijke woede, het toppunt van ruwheid, opzettelijk pijn doen en dientengevolge uit» loopend op wrok en haat. Daarom verdient het in eeuwig stilzwijgen weg te zinken. Nu, die woorden onderschrijf ik niet. Maar dat er, in 1924, zoo goed als in 1546, niet een kantje van aan is, wie die het ontkennen zal? I Ds. H. Bakels schrijft nog steeds. En zijn titels 1 film»vondsten 1 Thans schreef hij Parroenaj»jim. In dat boekje, dat ik overigens niet ken, heeft hij naar eigen getuigenis beweerd «dat het prehistorisch wereldverkeer, en ook het wereldverkeer in zeer vroegen his» torischen tijd, zich reeds over de geheele aarde uitstrekteen dat het dus in het afgetrokkene niet onmogelijk zou geweest zijn, dat Salomo goud uit Peru betrokken had, gelijk 2 Kron. 3 6 misschien bedoelt.® Ja, zoo is 't in het "afgetrokkene niet on= mogelijk, dat Salomo aan den vlootvoogd, die goud halen ging, draadloos heeft geseind, dat=ie ook de apen en de pauwen meebrengen moest, waarvan aan het slot van die beschrijving sprake is. Zelfs zijn er, die 't in 't »afgetrokkene« mógelijk achten, dat men te Jeruzalem door een luidspreker de krijgszang beluisterde, die de Peruanen ter eere van dien machtigen koning in 't verre Oosten uitvoerden wie wéét, wat er onder de puinhoopen van de stad Davids nogeens gevonden wordt. 'n Groote ramp wordt uit het «verre Oosten« weer gemeld. Op het eiland Formosa heeft een overstroo» ming groote verwoestingen aangerichtmeer dan 2000 huizen liggen in puin. Tal van per» sonen worden vermist. 'n Hittegolf heerscht in de Oostelijke Staten van N.»Ame» rikaNew»York enz. Duizenden menschen brengen dag en nacht in de parken en op het strand door. RuzesZepjpelin. De op de Zeppelin»werf te Friedrichshaven voor Amerika gebouwde nieuwe Zeppelin zal op 25 Aug. zijn eerste vlucht ondernemen. Het luchtschip is met vijf Maybachmotoren, elk van 400 P.K., voorzien. De overtocht naar Amerika zal in September plaats vinden. Verwikkelingen op den Balkan. De bladen vernemen uit AtheneDe troe» beien aan den Grigksche en Zuid»Slavische grens verergeren. Benden Bulgaarsche komi» tadzji's blijven de grens overschrijden, plun» deren Grieksche en Zuid»Slavische dorpen, en steken die in brand, waarna zij op Bulgaarsch grondgebied terugkeeren. Volgens de bladen heeft de Grieksche regee» ring een ultimatum naar Sofia gezonden, waarin zij zegt dat, als deze toestand blijft voortduren, Grieksche troepen de zone langs de grens zullen bezetten op Bulgaarsch gebied. Zuid»Slavië zal eveneens een nota zenden. Gebrek aan arisen in Amerika. De »Vorwarts« wijst op het eigenaardig ver» schijnsel dat, terwijl in Duitschland (en daar niet alléén) het beroep van arts overvuld is, Amerika daarentegen te lijden heeft van een steeds meer voelbaar gebrek aan artsen. Het getal medische faculteiten in de Vereenigde Staten is in de laatste 20 jaar van 159 tot 82 gedaald en het getal in de medicijnen stu» deerende van 29.000 op 17.000. In de Zuidelijke en Oostelijke staten is de gemiddelde leeftijd van de artsen 50 jaar en voor degenen die sterven, komen er maar zelden nieuwe in de plaats. Philadelphia telt 1 arts op de 526 in» woners, Pittsburg 1 op 447, maar in het overige gedeelte van Pennsylvanie is er 1 arts op meer dan 1000 inwoners en in New Hampshire zijn er 110 plaatsen van de 226, die geen aldaar vast woonachtigen aits hebben. In sommige steden hebben de gezamenlijke bewoners zich verbonden om een arts een jaarlijksche ont» vangst van 3000 dollar te garandeert n, daar ze slechts op die manier een arts konden be» wegen zich te vestigen. Lady Astor, het eerste vrouwelijke Parle» mentslid in Engeland, heeft zich laten op» hangen, en dat nogwel in het Gebouw zelf van het Parlement. 't Geval heeft groote beroering gewekt. Neen, ontrust u niet, de dame is nog springlevend. Maar ziet, dat is het 'm juist. Was ze dood, dan was 't wat anders De zaak uit de doeken gedaan, zit zoo Er hangen er in England's parlementsgebouw zoovéélmaar niet dan d o o d e n. En nu heeft Lady Astor zich bij levenden lijve laten ophangen dertien voet hoog en zeven voet breed, n 1. op een schilderij, voorstel» lende lady Astor's glorieuze éntree in Enge» lands parlement tusschen Balfour en Lloyd George in. En dit nu is een nieuwigheid. 't Strijdt tegen den Britschen adat. Dooden hangt men er op, in 't Parlementsgebouw, bij getalen, maar levenden niet. En er wordt in dezen komkommertijd over geschreven en getwist, honderduiter is zelfs reeds over ge» interpelleerd en ik voor mij geloof vast dat er straks een pendant van 't schilderstuk kan vervaardigd worden Lady's Astors smadelijke verwijdering, uit het Britsche Parlementgebouw. 'k Ben niet tegen de sigaar. Ook niet tegen de pijp tabak. De sigaret is m'n smaak niét, ook al omdat tegenwoordig zooveel dames zich via de si» garet nicotiniseeren. Maar rooken, ja! doch: met mate. 'n Tabak sslaaf is in beginsel even diep ge» zonken als een dronkaard of een wellusteling hij leeft voor het vleesch, in plaats dat hij over het vleesch héérscht, de sigaar zoo goed als het spel blijve versnap er in g. Binnen de grenzen van een behoorlijk, huiselijk budget. In het Ned. Tijdschr. v. Geneeskunde een zeer serieuze periodiek 1 stond dezer dagen dat men in het «arme Oostenrijk« per jaar een bedrag verrookt, waarmee in één jaar 1 40 procent der belastingen zou kunnen worden gedelgd en 40 procent der belastingen konden worden betaald. Daar zeg ik geen woord b ij. Deel eenvoudig mijn verbazing aan mijn lezers mede 1

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1924 | | pagina 1