lis
HOEDER
N
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
U'
<T
s
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
Drie Bladen.
ïgen
iten.
EG
Il0 0,80
No. 3030
ZATERDAG 5 JULI 1924
39ste JAARGANG
TWEEDE BLAD.
I- Dordrecht
pers gewaagd
Dieum.
ïn,Nik-
Zeem-
ktrans-
at en
w. boekhoven zonen
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Dit nummer bestaat uit
larkt 14
kn 2849
Kan Jezus ook tot ons zeggen, wat
hij tot zijn discipelen sprak, hebt go,e-
en moed onder de verdrukking?
Verdrukkingen zijn ons aller deel.
Wellicht drukken ons bange zorgen,
en hebben wij heel wat ondervonden.
Mogelijk gaan wij gebukt door het
leed, dat ons in dit leven trof.
En wat is het dat ons moed geeft
Of laat ik liever vragen hebben wij
moed Zijn wij moedeloos geworden
onder den druk van de moeiten des
levens? Of al zijn wij niet bepaald moe
deloos, misschien hebben wij toch
weinig levensmoed. Haast bezwijken
wij onder het kruis, ons opgelegd. Wij
trachten den moed er nog in te houden
door op de menschen of op de om
standigheden te vertrouwen. Maar dan
zullen we ook dikwijls ervaren hebben,
dat wij daarmede teleurgesteld worden.
Menschen kunnen ons niet geven wat
wij zoeken, 't Kan ook wezen, dat wij
zoo goed mogelijk ons leed dragen,
Wetende, dat er toch niets te verande
ren is aan ons lot, en in doffe onder
werping onzen weg gaan. Wij zijn ge
neigd te vragen, hoe kunnen wij bij
zooveel wederwaardigheden goeden
motd houden? Is er niet veel meer
reden voor ons om moedeloos neer te
zitten
Wie kan goeden moed hebben Wat
kan ons in dit leven goecien moed
geven
Dat kan alleen het geloof, het ver
trouwen op God. Goeden moed kan
hij alleen hebben, die zijn verwachting
niet van de menschen noch van zich-
zelven heeft, maar zijn kracht en sterkte
uit Christus put. Zonder Christus kun
nen wij niet goedsmoeds zijn. E'uiten
Hem is er alleszins oorzaak om moe
deloos te zijn. buiten Christus is God
tegen ons, ja is" alles tegen ons. Als
God ons aanziet in onszelven, is er
reden voor ons om te beven. Al ons
lijden hebben wij onszelf berokkend.
Het is een gevolg onzer zonde. Dat
deze aarde een jammer- en tranendal
is, het is onze schuld. Over onze zonde
moeten wij klagen. Helaas, zoo velen
klagen alleen over de ellende van dit
leven. Zij hebben een ongelukkig leven.
Maar over hun schuld tegenover God,
hoort men ze nooit klagen. Wij moeten
beginnen met onszelven aan te klagen
en te verootmoedigen en in den naam
van den Heere Jezus, God aan te roepen
om zijn genade. Het is tot arme zon
daren, die hun schuld gevoelen en be
lijden, dat Jezus zegt„hebt goeden
moed". Tot hen spreekt Hij, hebt goe
den moed, want de zonde kan geen
oorzaak zijn, om u te verdoemen, zij
ziin u vergeven, Ik heb den overste
dezer wereld overwonnen hebt daarom
goeden moed, onder de verdrukking.
Ik zal u niet begeven, Ik zal niet toe
laten, dat gij bezwijkt, Ik zal uw Leids
man en sterkte wezen op deri weg door
dit leven. Als wij in Jezus een Zalig
maker hebben, als wij onze hope heb
ben op God als onzen almachtigen en
getrouwen Vader in de hemelen, kun
nen wij goedsmoeds zijn bij alles wat
ons wedervaart. Maar het aangezicht
des Heeren is tegen degene n die kwaad
doen, om hunne gedachtenis van den
aardbodem uit te roeie'n.
Welk een ellendig bestaan, als wij
onder de verdrukkingen God niet tot
ons deel hebben. Welk een jammerlijk
leven lijden wij dan. En hoe rampzalig
zal ons einde zijn, zoo wij, onverzoend
met God, uit dit leven scheiden. Moch
ten wij daarom door Christus onze
toevlucht tot God nemen. Dan zullen
wij in Hem vinden een steun onder alle
verdrukkingen en een hulp in benauwd
heden. Gelukkig, wanneer ons oog op
God is. Dan kunnen wij goeden moed
hebben onder alles wat ons treft.
De wereld, waarin wij verkeeren, is
een overwonnen wereld. Christus heeft
ze voor ons overwonnen, opdat wij
niet bezwijken zouden. Nu zijn wij be
veiligd tegen onze vijanden. Christus
is Koning en zonder Zijn wil kan de
vijand zich niet roeien noch bewegen.
Door Hem zijn wij meer dan overwin
naars.
Wel heeft Christus ons lief gehad.
Wat heeft 'die overwinning Hetn niet
gekost. Wat was er niet toe noodig
om de wereld te overwinnen. Hoe ge
ring is onze verdrukking vergeleken bij
het lijden van Jezus, waardoor Hij de
wereld overwon. Hoeveel meer werd
Hij verdrukt. Moet dat ons niet aan
sporen, gewillig Zijn smaadheid te dra
gen Moei 't ons niet een eer zijn om
Zijnentwil verdrukt te worden. Laat
ons dan met lijdzaamheid loopen de
loopbaan, die ons is voorgesteld.
Hoe geduldig en zachtmoedig was
onze Heiland onder al wat Hij leed.
Wat klagen wij dan over onze zeer lichte
verdrukking, die zeer haast voorbij gaat
en ons een gansch zeer uitnemen d
eeuwig gewicht der heerlijkheid werkt
Wel is de verdrukking door Jezus'
lijden niet van ons weggenomen.
Maar vanwege Zijn dood zal ze ons
niet overwinnen. Wij zullen er niet
onder verzinken. Integendeel, wij zullen
met onzen verheerlijkten Heiland tri
omfeeren. Ja, door Jezus' overwinning
wordt de verdrukking ons ten zegen.
Laat ons dan te meer goeden moed
hebben. Bidden wij God, dat Hij allen
tegenspoed aan ons hart heiligt. Geve
Hij ons genade dat wij door de ver
drukking geoefend worden. Wat zal
dat zijn, als de verdrukking heeft op
gehouden, als wij van alle lijden ver
lost, over de wereld triomfeeren. Wij
kunnen 't ons niet voorstellen, 't ons
niet indenken, wat dat zijn zal. Geen
zonde, geen dood, geen moeite, geen
zorgen, geen tranen meer. Dan zal God
alles in allen zijn.
Daarom gij verdrukte en strijdende
Christen, hebt goeden moed. Zie op
uw Heiland, die voor de vreugde,
welke Hem was voorgesteld, het kruis
gedragen heeft, en de schande heeft
veracht, en nu gezeten is aan de rech
terhand des troons van God. Niet alleen
heeft Hij zijn leven voor ons afgelegd,
maar Hij heeft het wederom genomen,
en nu leeft Hij om voor ons te bidden.
Hij vergeet zijn verdrukte volk niet.
Hij kent al hun zorgen, Hij weet al
hun nooden. Als overwinnaar gezeten
aan de rechterhand des Vaders, is Hij
zijn volk nabij met Zijn hulp en sterkte.
Zoo wij aan onszelven overgelaten
waren, gingen wij te gronde. Maar
Jezus begeeft ons niet. Hij heeft ons
een Koningskroon verworven, die Hij
ons straks na den strijd van dit leven
schenken zal. Zalig dan de man, die
verzoeking verdraagt, want als hij be
proefd zal geweest zijn, zal hij de kroon
des levens ontvangen, welke de Heere
beloofd heeft dengenen die Hem Her
hebben.
lïtgexoradesï Sitakkera
t en Zaterdag 5
tvonds 6,30 uur
t Logement van
erf en grond te
kadaster Sectie
ren 25 centiaren,
aanvaarden en
Duddorp, in den
wland, kadaster
en 80 centiaren
rerhuurd tot 11
rt a f 70 per jaar,
an de Weduwe
v.m. 11.30 uur
n het koffiehuis
van den Heer
eke verkoooing
tide erfpacht op
Simonshaven,
endom van het
Op den dag der
i 9—11 uur.
a genot op 10
;en 15 Augustus
geteekende.
'FF.
;nverkoopingen
worden inge»
[uli ten kantore
G.
24, des avonds
>en Bommel in
ichten te velde,
Jb. de Vos te
alsnog geschie»
;n kantore van
v.m. 10 uur
n den Weipols
n verzoeke van
15 a 20 goed
ijfbans»rietmat»
chine »Massee«
KKERMAN.
:n Overllakkee.
Juli 1924.
0 p. 100 stuks,
p. 100 stuks.
p. 100 stuks.
er 100 pond.
100 krop.
stuks,
stuks.
per pond
r 100 K.G.
0 bos.
1 Juli 1924
dokaal, Delfts
ïg, werden de
50 tot 8.55
tot
tot
)0 tot 6.65
tot
IE VEILING.
|matig Opfok».
Uw kuiken
|hts éénmaal
i v e r t u i g d
gevonden te
^.G. 2'/2K.G.
1.05
190 1.-
VISIE
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENT1ÈN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
JOHANNES 16 s 33b.
In de wereld zult gij verdrukking
hebben maar hebt goeden moed
ik heb de wereld overwonnen.
III. {Slot).
De Copie van Ingezonden Stukken die niet ge»
plaatst zijn wordt niet teruggegeven. Buiten
verantwoordelijkheid van Redactie en UitgevM
Mijnheer de Redacteur.
Beleefd verzoek ik -U een plaatsje voor
bovenstaande, waarvoor bij voorbaat mijn
beleefden dank.
Behoort de Langstraat bij Ooltgensplaat
Tot mijn spijt was ik verhinderd j.l. Dinsdag
de vergadering voor het te houden schoolfeest
bij te wonen. Waar deze kwestie mij echter
zeer veel belang inboezemt, informeerde ik
heden naar het verloop daarvan en nu spijt
het mij nog meer, dat ik er niet kon zijn. ïk
zou dan zeker geprotesteerd hebben tegen de
dwaze besluiten die door die vergadering zijn
genomen.
De heer Breeman, Hoofd der School no. 2
(Langstraat) vestigde er de aandachi op. dat z.i.
de L. weinig finantieelen steun zal brengen.
Deze heer sprak uit ondervinding en kan toch
heusch daarover wel oordeelen. En wie in de
L. bekend is, zal met den heer Breeman vra»
gen Wie moet in de L. betalen Dat zijn
slechts enkelen.
En het antwoord der vergadering Flauwe,
minderwaardige grapjes, pogingen om de zaak
bespottelijk te maken, eerst een voorstel om
de L. geheel op zij te schuiven en eindelijk
een besluit om het hoofd van school no. 2
te laten probeeren om geld bij elkaar te krijgen.
Is het genoeg dan mag hij meedoen, is het
soms drie stuivers te kort, mag het ook nog,
doch is het onvoldoende dan blijven de kin»
deren van school no. 2 maar thuis.
Nu een vraag: Geven de Burgemeester van
Ooltgensplaat, de notaris, geneesheer, secreta»
ris, raadsleden, wethouders, zakenlieden, die
ook in de L. koopen of verkoopen enz. hunne
bijdrage alleen voor school no. 1 Of zijn
deze heeren ook resp. burgemeester, notaris,
geneesheer, secretaris, raadslid, wethouder en
koopman voor de menschen in de Langstraat?
Zoo ja, dan mag ook niet van de L. worden
geeischt dat men in verhouding volgens het
aantal kinderen evenveel bijdraagt als O. dat
burgerij bezit.
Het is dus zeer wenschelijk dat besloten
wordt alle kinderen gelijk te behandelen en
Ooltgensplaat en Langstraat beschouwen als
één gemeente en ik verzoek daarom ieder die
op. de lijsten teekent, achter zijn naam te
vermelden de woorden »voor beide scholen.«
De zaak is dan zuiver en het schoolfeest zal
dan werkelijk een feest zijn voor de kinderen
die te Ooltgensplaat één der Openbare Scholen
bezoeken.
A. B. C. Z.
Mijnheer de Redacteur
Vergun mij s.v p. ook een plaatsje in Uw
blad voor het volgende.
In den laatsten tijd worden eenige inge»
zonden stukken in de bladen geplaatst over
de kerkgracht te Sommelsdijk.
Het eigenaardige daarvan is dat er drie zijn
die verbazend veel belang stellen om de kerks
gracht te behouden en een die het tenminste
opgenomen heeft voor de omwonenden, maar
allen zijn buitenstaanders die volstrekt geen
belang hebben bij het al of niet bestaan der
Kerkgracht, ze zijn nog niet eens inwoners
van Sommelsdijk.
Nu kan ik het nog een plaatsje geven dat
Heemschut nog een lans durft breken voor
het behoud der kerkgracht, maar dat Mejuf»
frouw Slis zulks doet begrijp ik niet best,
tenzij dat ze plan heeft hier in den Ring te
komen wonen omdat het hier zoo schoon is
bij de kerkgracht.
Ik denk als Mejuffrouw Slis dat eens deed
en dan de kosten voor haar rekening nam
die er aan verbonden zijn om de kerkgracht
zuiver en schoon te houden zoodat ze geen
last meer opleverde voor de omwonenden,
dat dan de Raad van Sommelsdijk nog wel
te bewegen zou zijn de kerkgracht in zijn
ouden toestand te herstellen.
Ik plaats dit ingezonden stukje omdat het
buitenstaande publiek niet zou denken dat
de omwoners ook er voor zijn de Kerkgracht
te behouden, in het jaar 1911 is door bijna
al de Ringbewoners reeds een request inge»
zonden aan den Raad om tot demping over
te gaan maar de Raad kon toen niet over de
kosten heen die toen twee duizend gulden
hadden bedragen.
Gelukkig is de Raad nu besloten tot dem»
ping over te gaan en zullen wij als Ringbe»
woners al vast een overlast minder hebben.
Met dank voor de plaatsing
D. JOPPE Czn.
Sommelsdijk, 4 Juli 1924.
Nieuwe Tonge, 2 Juli, 1924.
Mijnheer de Redacteur
"Wie helpt meê aan een Ziekenauto
voor Flakkee
Nu de praktijk me weer eenigen vrijen tijd
laat, zou ik dezen willen wijden aan de vers
wezelijking van dezen reeds lang door mij ges
koesterden wensch. Om dit te bereiken richt
ik me hierbij tot de inwoners van »Flakkee«,
om de campagne in te leiden. De kansen
daarvoor zijn thans veel beter dan eenige jaren
geleden. Ten eerste zijn de aanschaffingskosten
sterk gedaald. De firma Dolk te Rotterdam,
die ook de Ziekenauto's voor die stad levert
en onderhoudt, heeft me bericht, dat ze voor
f 4000,— een nieuwe, goed ingerichte zieken»
auto kan leveren met bepaalde, door mij be=
sproken onderdeden als schokbrekers enz. enz.
Ten tweede leveren de exploitatiekosten ook
geen bezwaar meer op. Scheen 't vroeger nood»
zakelijk een beroepschauffeur aan te stellen
op vast salaris (dat allicht niet zoo gering
zou zijn), om over iemand te kunnen beschiks
ken, die ten allen tijde met de auto zou kuns
nen rijden, thans is dit door de veranderde
tijdsomstandigheden overbodig geworden. We
hebben n.l. hier in Nieuwe Tonge een beroep
schauffeur, die bereid is, om dit te doen tegen
een m i. zeer billijke belooning. Voor f 10,
zou hij b.v. een zieke naar Rotterdam willen
vervoeren met de ziekenauto. Daar hij mij
sinds October 1.1 op mijn buitenspraktijk ge»
regeld heeft bediend als chauffeur bij dag en
nacht en alle mogelijke en onmogelijke toes
standen van weg en weer, heb ik hem leeien
kennen als een ervaren en betrouwbaar chaufs
feur, wien ik mij zelf en de zieken onder
allerlei omstandigheden kan toevertrouwen.
Hij heeft bovendien nog een ervaren chauffeur
in zijn dienst, die ook steeds gereed staat voor
den dienst. Ook als ik onverwachts overdag
of 's nachts per auto op pad moest, stond hij
zelf of zijn chauffeur geregeld na enkele mis
nuten voor mijn huis met een zijner auto's
klaar voor de reis.
In geval van nood of ziekte zou zeker niet
tevergeefs een beroep gedaan worden op een
derden ervaren en betrouwbaren beroeps»
chauffeur hier ter plaatse.
't Is een voordeel, dat al deze chauffeurs
dagelijks met Fords rijden Want de firma
Dolk raadde aan een ziekenauto te doen
bouwen op een Fordschassis. De Fordmotor
is eenvoudig, betrouwbaar, sterk. In de afge»
loopen winter heeft hij zich altijd schitterend
door de modder en de sneeuw heengeslagen,
hoe( slecht de wegen ook waren, wat iedere
meer deftige motor hem lang niet zoo na
zou doen. 't Is waar de Fordcarosserie is wat
licht, hoewel voor de kleiwegen op de Z.<
Hollandsche eilanden, misschien juist daardoor
de doelmatigste, als men altijd van de auto
gebruik wil kunnen maken. De carosserien
van de tegenwoordige gesloten Ford's zijn
echter reeds zeer verbeterd en zien er in één
woord keurig uit. Maar hoe men hierover wil
oordeelen, met de carosserie hebben we in
ons geval niets te maken, want die laten we
er door de firma Dolk op maken volgens de
eischen, die daaraan gesteld moeten worden.
En dan hebben we een mooie, goed inge»
richte ziekenwagen met een betrouwbaren,
sterken motor, waarvan de trekkracht door 't
aanbrengen van een Ruckstell as, zoo ge»
wenscht nog enorm opgevoerd zou kunnen
worden. Een derde zaak, die zich verder zou
voordoen, is de z.g. meldingsdienst. Om voor
heel Flakkee 't meest mogelijke nut van zoo'n
ziekenauto te kunnen trekken, zou men deze
altijd telefonisch moeten kunnen ontbieden.
Overdag gaat dit ook wel, omdat bedoelde
chauffeur telefonisch verbonden is. Voor die
gevallen, waarin een patient met de eerste
tram boot oL Middelharnissche boot o verge»
bracht zou moeten worden, zou een oplossing
gezocht moeten worden in den zin van de
thans reeds bestaande nachttelephoondienst.
Ik ben zelf altijd buiten de gewone kantoor»
uren met het hoofdkantoor te Middelharnis
verbonden en door een neventoestel met bo»
vengenoemden chauffeur, zoodat hierdoor
reeds eenigszins aan dit bezwaar is tegemoet
gekomen.
De auto zou bovendien bij mij uitstekend
gratis gestald kunnen worden, daar mijn koets»
huis leeg staat, sinds ik mijn rijtuig verkocht
heb.
De chauffeur zou de auto dus onmiddeliijk
bij de hand hebben en ik zou gemakkelijk
toezicht kunnen houden op 't goede onder»
houd ervan.
Als dit alles zoo tot stand gebracht kon
worden, dan zou men voor plm. f 35.— een
patiënt naar Rotterdem kunnen vervoeren,
zooveel als nu 't vervoer per tram zoowat
kost (het vervoer van begeleidende personen
inbegrepen) en dan zou daarin nog begrepen
zijn een zeker' overschot voor afschrijving op
de auto.
't Is niet de bedoeling, dat iedere zieke
persé met zoo'n auto vervoerd moet worden.
Vervoer per boot is bij goed weer uitstekend,
maar maakt men gebruik van den gewonen
dienst, dan moet een ernstige patiënt öf bo»
ven op de boot geplaatst worden, öf in de
kajuit of in een paviljoen gelegd worden, waar
hij of zij dan nogal eens aan dê belangstel»
ling van 't publiek is bl lotgesteld. Een zie»
kenauto zou in dat geval ook dikwijls dienst
kunnen doen, om zoo'n patiënt gemakkelijk
naar de boot te brengen. Vervoer per tram is
op zichzelf niet onbruikbaar, maar ik herhaal
ook hier, dat een bagage» of deel van een
postwagen toch geen behoorlijke plaats is voor
onze ernstige zieken. Het ziet er gewoonlijk
»- ..'1
als vanzelf rommelig in uitde wagon ram»
melthet is er nogal donker in, en ook voor
de begeleidende personen is de reis er alles»
behalve gemakkelijk in. De patiënten moeten
dan vervoerd worden in een brancard, waar»
in ze achter zeilen onttrokken moeten worden
aan de koude en de belangstelling van het
publiek. De raderbrancard is voor de slacht»
velden een mooie uitvinding geweest van
Generaal De Mooij, maar 't is een telkens op»
vallend feit, dat onze gewone zieken er een
instinktmatigen afschuw van hebben. Ze schij»
nen 't te beschouwen, alsof ze in een soort
doodkist komen te liggen, en hoe men ook
praat, ze hebben er eenvoudig een afschuw
van en waarvan ze alleen gebruik willen ma»
ken, als het beslist moet en eenmaal hier niet
anders kan. Bovendien moeten ze dan eerst
daarin naar de tram gebracht worden aan de
haven weer uitgeladen worden en op de tram»
boot gebracht, waar ze dan weer bovenop
moeten blijven of in een gevaarlijk drukke
kajuit geplaatst; d^n te Hellevoetsluis weer
in de wagen en te Rotterdam er weer uit,
om dan, als men geen gebruik wil maken van
een ziekenauto, daar door de stad gezeild te
worden tusschen allerlei auto's, bussen, vracht»
wagens enz. door, voortgeduwd vaak door
familie of buren, die aan 't overstelpende
stadsleven heelemaal niet gewend zijn.
Al deze bezwaren en onaangenaamheden
vallen weg bij 't vervoer per ziekenauto. Nu
wordt op Flakkee af en toe nog als bezwaar
tegen een ziekenauto naar voren geschoven,
dat 't vervoer voor de zieken daarmee nog
niet best of aangenaam zou zijn vanwege 't
schokken van een auto.
Dit is nu wel wat overdreven, op zijn zachts
gezegd. De a'utomobielentechniek, is de laatste
jaren met reuzenschreden vooruitgegaan en
nog steeds worden allerlei verbeteringen aan»
gebracht, zoowel wat de betrouwbaarheid als
't aangenaam rijden betreft. Onze ziekenauto
zouden we o.a. laten voorzien van schokbre»
kersverder van oliehoudende veerhoezen
enz. De veeren van een auto worden over 't
algemeen sterk verwaarloosd. Doordat ze mees»
tal onbeschermd tegen weer en modder gela»
ten worden, roesten ze inwendig spoedig.
Gevolgen slechte veering, sneller slijtage aan
de auto onaangenamer rijden. De oliehouden»
de veerhoezen, die b.v. in Engeland veel toe»
gepast worden, voorkomen dit.
Dan is de banden techniek ook allerminst
stil blijven staan. Door het laten aanbrengen
van extra breede achterbanden wordt het aan»
genaam rijden sterk bevorderd. De snelheid
is dan wel iets verminderd, maar voor een
ziekenauto is dit van minder belang. Hier be»
hoeven geen dolle ritten mee gemaakt te wor»
den. Als men de banden bovendien wat min»
der hard oppompt dan de bandenfabrikanten
graag hebben met 'toog op den garantietijd,
dan worden de schokken eveneens sterk ver»
minderd. Dit wordt door vele autobezitters
gedaan, die liever aangenaam rijden dan er
op te letten of de banden 't nog een paar
honderd K.M. langer zouden uithouden, als
ze hard opgepompt gehouden werden. Er zijn
tegenwoordig banden in den handel, die hun
lucht niet verliezen, al komt er b.v. eenspij»
ker in terecht en die bijzonder zacht, hoewel
iets langzamer rijden, door hun bijzonderen
bouw de z.g.n. Confortbanden. Zoo heeft de
techniek er steeds naar gestreefd de auto's steeds
volmaakter te krijgen.
Wie zich hiervoor interesseert behoeft de
laatste jaargangen van »De Auto,het orgaan
van de Koninkl. Nederl. Automobiel»Ciub,
er maar op na te zien.
Ten slotte kan men tegenover deze theore»
tische bezwaren de praktijk stellen. En dan
zien we, dat nagenoeg overal de zieken per
auto naar de ziekenhuizen vervoerd worden,
'k Heb nog eens expres geïnformeerd bij een
der doktoren te Oud»Beijerland, hoe de zieken
in de Hoeksche Waard vervoerd worden. Ant»
woord: Bijna altijd per auto; aan vervoer per
tram schijnt heelemaal niet gedacht te worden.
Ook vervoer per boot heeft nagenoeg niet
plaats, hoewel een stoomboot 3 maal daags
van Oud»Beijerland naar Rotterdam vaart.
Een paar jaar geleden heb ik ook zelf nog
een patiënt per ziekenauto laten vervoeren,
die leed aan een bijzonder pijnlijke wervel»
ontsteking, dus wel een van de ongunstigste
gevallen, die men zich denken kan voor zoo'n
vervoer en dit had nog wel plaats in den tijd
van de bieten»campagne. 'k lierinner me nog
goed, dat er bergen bieten op den Middel»
harnisschen havenkant lagen opgestapeld. Wel»
nu, patiënt verklaarde nadrukkelijk, dat dit
vervoer hem uitstekend bevallen was. En de
hoogste geneeskundigen te Rotterdam lieten
hem na onderzoeken op dezelfde manier naar
huis brengen, zonder dat over een ander ver»
voermiddel ook maar gesproken werd. 't Eenige
bezwaar, dat genoemd werd, was dit, dat de
kosten zeer belangrijk waren.
We behoeven bovengenoemd bezwaar tegen
een ziekenauto dus niet al te zwaar op te
nemen. Maar 'k heb de moeite, dit nog eens uit»
voerig te weerleggen, me getroost in 't belang
van 't slagen van ons pogen, 'k Vertrouw
echter, dat deze personen dit royaal zullen
steunen, het dan maar aan de zieken over»
latende welk vervoermiddel ze verkiezen. De
keus zou m.i. niet twijfelachtig zijn. Hoe is
nu de gang van zaken, dien ik zou wcnschen
- VJ