lil 1 r# Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsehe Eilanden. Hoogstraat noen si. Janstraat met ttijttouiu st. Janstraat hoek AcnterMooster - Rotterdam L 0 Zn. IN HOC SIGNO VINCES >EN No. 2998 ZATERDAG 15 MAART 1924 39ste JAARGANG ie ZWOLLE EERSTE BLAD. Ten Besluite. Reclames Mededeelingen. Mousselines - Crêpe marocains Popelines - Serges en Kamgaren Bezoekt onze Tapijt-afdeeling Op den UitR"*' tD isse W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers In onze afdeeling stoffen vindt U nu de geheele nieuwe sor teering compleet met zeer veel prijzenswaardige aanbiedingen -•J> J fen» pi enten jge prima vertrekken P'50 iihem. [titel 1,75 eratuur over behandelt tijd is ges lopgave van Ifgen, naar de pede u'teens waarbij de JZoord wordt lodschap bes N Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. kwaal van in onzen t; hoofds zen in de rschijnses Wanneer :ns, dades iltijd één gevolgen V 3 ïod at woord tes ie«, die toch g te hebben t welke mate rden igezicht. zit? Zal hij helpen, nu hap der mens tot God te En is 't nu maat weders niet in Zijn e zich er op niet had die niet zonder nu ook in immers ook roepen liet cht zijn ad, dat daar zit zijn stoel worstelt met hoot, javan laar tot wien eeft over den t behoudenis och eenmaal in 't midden fd t voorhoofd, en van ach» de weg naar oor u, grijnst een uur. wordt hem Esther stoel en met schreit hij 't aaren wees >bus' ziel. vervolgd.) Ten slotte nog het volgende Of ik dan niet wéét, hoe hier en ginds de werkelijke toestand is, integen- stelling met 't geen volgen moet uit de Wet? Dan luidt ons antwoordt: En óf! We hebben in ons leven, wat dit betreft, de zonderlingste dingen gezien en gehoord en beleefd. Openbare scholen met gebed. Ook wel in den Naam van Jezus, Waar psalmverzen worden geleerd en gezongen. Waar de Bijbelsche Geschiedenis regeld wordt verteldook de heils- liten waar de christenfeesten worden erdacht. We hoorden van kruisbeelden in school. Jarenlang, ook na 1857, is de open bare school in Brabant en Limburg roomsch-katholiek en op de Veluwe min» of meer confessioneel geweest. Ja, 'k heb 't nog sterker beleefd. Dat als ergens maar sprake kwam van een School met den Bijbel, de openbare onderwijzers ijlings weer naar 't reeds onder stof bedolven bijbel- en psalmboek teruggrepen, ja „pas sende" gedeelten van den catechismus aan hun leerlingen medegaven, om van buiten te leeren. Och, dit alles is zóó bekend Niemand, die het ontkennen zal Maar tóch zou ik den man willen zien en hooren, die zich juist op deze Ontduiking en overtreding der Wet zou durven wijzen, om dan triomfantelijk te zeggenZiet ge nu, dat er tóch voor den Bijbel en den Christus nog plaats is op de Openbare School Neen, wij moeten niet vragen wat er, nog welhier en ginds gedaan wordt ter ontduiking der Wet, of ook wat oogluikend wordt toegelaten, maar hoe door hen bij wie de uitlegging en toepassing der Wet was, die „Christe lijke deugden" in de schoolpraktijk werden bezien. En dan weet elk hunner De doorgaande toepassing was in den geest van de uitlegging, die Van der Brugghen zelf van zijn wetsartikel gaf en die we in een vorig artikel ten voe ten uit gegeven hebben. Wie werkelijk den Christus en den Bijbel op de Openbare School wilde brengen of handhaven die ging er uit. De geschiedenis geeft de voorbeelden. Bij den onderwijzer Lub b.v. te Enk huizen, .kwamen de moderne dominee en de kantonrechter; bij Gangel in Appeltern kwam ae pastoor 'n gan- schen dag luisteren, zwijgen over den Bijbel en Christus, of heengaan was het dilemma, waarvoor zij werden gezet. Op tal van plaatsen vroegen de pastoor of de rabbi of soms ook de dominee de lijst-van-leerboeken op, en zoodra zij aanmerking maakten op datgene wat positief aan het christen dom herinnerde, kwam er van hooger- hatid een wenk of gebod „zulk een boek niet langer te gebruiken". Soms ging men zelfs nog verder. Jte Loosduinen b.v. was een chris- tehjk gezind „hoofd", die zich echter vanwege de gemengde schoolbevolking ft aa.n den eisch hield van neutra- derw'^ Z'^n 8ewoon> dagelijksch on- Toen hem nu de kerkeraad der Ned. "r-, Kerk verzocht, of hij buiten de hi'hu n' b-v- °P Zaterdagmiddag J es geven wilde aan de prote- ofln kinderen, wilde hij dit met noegen doen, doch meende eerst verlof te moeten vragen aan de auto riteiten, omdat het was een aparte „be diening", nevens zijn schoolmeesters ambt. En zóóver ging de vaderlijke zorg om eiken schijn van on-neutraal te zijn te weren van de Openb. School, te hoogster plaatse hem de vergunning geweigerd werd Nóg sprekender feiten kwamen voor. Vier jaren na '57 kwam mr. V. d. Brugghen, toen allang geen minister meer, op de kwestie der neutraliteit terug. Dat nu is van beteekenis. Men zou n.l. nog kunnen vragen Zijn niet zijn woorden in '57 hem min of meer ontvallen in het vuur zijner rede, in de hitte eener improvisatie toen. hij wel in een min of meer ner- veuse stemming moest verkeeren Laten we dan vier jaar later zien. Naar aanleiding van een stuk tegen de Wet van '57, geschreven door Chan- tepie de la Saufsaye, schreef toen v. d. Brugghen „Er kan dus geen twij fel, geen onzekerheid bestaan omtrent het feit, dat godsdienstig onderwijs niet behoort tot het gebied van de Staatsschool en dat de Wet door op leiding tot Christelijke deugd géén godsdienstig onderwijs verstaan heeft. Ook de Bijbel of de Bijbelsche Ge schiedenis kan derhalve als middel van godsdienstig onderwijs op de Staatsschool niét gebruikt worden". Trouwens, dat de meening van den vader der Schoolwet door de hooge Overheid werd geduld, bewees wel het geval, dat zich omstreeks dienzelfden tijd afspeelde met prof. Hofstede de üroot, schoolopziener te Groningen. In een rede wekte deze de openbare onderwijzers als volgt op„Geeft on derricht in de Bijb. Geschiedenis ver haalt bij de hooge feesten Jezus' ge boorte, opstanding, hemelvaart, kerk stichting enz.laat hen opstellen daar over maken, liederen daarvan zingen". Hoewel hij uitdrukkelijk had ver maand om de „Israëlitische leerlingen" niets van dit alles op te leggen, be klaagden zich drie Joodsche opperrabij- nen bij de Regeeringmet dit gevolg, dat zij volkomen in 't gelijk werden gesteld en prof. Hofstede de Groot gedwongen werd, zijn ambt als school opziener neer te leggen. Ende nadat dit alles was geschied in de „lage landen aan de Zee", zoo was daar een zeker mensch, die samen- gaarde uit Neerland's letteren-hof een schoon boeket der edelste bloemen. Hij noemde ditzelve „bloemlezing". Daaruit zouden in de scholen de verstgevorderde discipelen zich oefenen in de lees- en voordrachtkunst. Toen geschiedde het, dat hij daarin ook had opgenomen uit de profetiën van den Koninklijken Jesaja een zeer schoone natuurbeschrijving, die elk een trof door hare verhevenheid. Toen nu dit boeksken ook gelezen werd op de Openbare SJiool, blies deze man op de bazuin en riep Ziet gij nu wel, dat ook de Bijbel op zijn plaats is binnen de muren der Openbare School Ende gansch Nederland lachte luid V S. D. A. P.'sche »bluf«. Ga nu es rustig déze feiten na. Ze zijn al te gader uit 't laatste halfjaar dus iederéén kan 't zich herinneren of nas slaan niet slechts de »anh"s«, maar ook de »soci"s«, waarmee hij in aanraking komt. We beginnen dan met de Vlootwet. «Verwerp die maar gerust, zei Troelstra in 't debat, wij als socialisten, gesteund door de andere «democratische elementen«, zijn bereid het zaakje over te nemenzónder Regeering zit ge dus niet Toen kwam de Vlootwet»crisis. Even was er sprake van Troelstra. De a.r. bladen wezen hem zelfs aan. «Neen heette het in 't Volk zóó is 't niet bedóéld! Toelstra persoonlijk kan niet in de Regeering vanwege zijn lichaamstoe» stand, maar Wibaut is daarvoor de aangewe» zen man die heeft bovendien een «financieel plan« en daarop komt het aan, want ook wij willen op den langen duur het evenwicht in 's Lands geldmiddelen 1« Nu, dat bleef zoo gezegd. Maar nu ging men natuurlijk vragen naar dat plan. Zoowel in de Pers als in de Kamer. «Tjawas 't antwoord, in bizonderheden kunnen we dat niet uitwerkendaarvoor moet je eerst werkelijk in de Regeering zitten en over de ambtenaren kunnen beschikken program teekenis in den zak loopt, van welks be» hij niet het flauwste besef heeft. prdat de S. D. A. P. daar niet meer Nu over. Zij gaat dóór de volksmeening te vergiftigen en op te zetten tegen de Regeering met haar reddende »bezuiniging«. En zelf heef ze. niets. Eigen plan ligt in gruzelementen. Wibaut zegt jaTroelstra neenEn dat zijn dan je «eerte=klas»leiders«, waarvan de een den ander aanwijst, om aan 't hoofd te staan. Die zullen dan 't zaakje overnemen. Ze kunnen niet anders doen dan net als een klein papkind, tegen elke bezuiniging« van de Regeering nee=ënee»ë roepen. Maar zelf weten ze niets. Dan 't vaderland overgeven aan de weer* 40 cent per regel. f Gedurende de maand MAART worden als tijdelijke reclame alle gordijnen gratis gemaakt en alle vloerzeilen en linoleums gratis gelegd Dat léék al op 't kluitje in 't riet. «Maar, werd toen van Rechts gevraagd, als jullie, soci's dan geen plan»in=bizonderheden hebt, geeft het dan tenminste eens in alge» meene lijnen Nu, dat is toen ook gebeurd. Maar Schouten in de Kamer heeft onweder» legbaar aangetoond, dat er zóó van de 100 a 130 millioen maar een klein beetje te vinden zou zijn. En dan kwam daar nog wat bij. Die «algemeene lijnen« gaven óók aan, dat de Staat zich moest toe»eigenen een flinke hap uit de ondernemenswinst. En nu moet men es opletten. Wij geven nu even de a.r. N. Leidsche Cour. het woord, die 't zoo kort en duidelijk teekende De heer Schouten oefende daarop scher» pe critiek en toonde aan dat op die manier kapitaalvernietiging met al de noodzakelijke gevolgen daaraan verbonden zou plaats hebben. Mr. Troelstra gaf dit toe. Maar, zoo verzekerde hij, dat is ook niet de bedoeling van Wibauts plan. Er is, zoo zeide hij, geen sprake van dat wij hierbij hêt oog zouden hebben op nieuwe belas» tingen, laat staan op ondernemerswinstbe» lasting. De bedoeling is alleen dat de Staat een deel van de aandeelen zal naasten. Zoo sprak de leider. f5C)V Maar een dag later kwam de heer Wi» baut in Het Volk vertellen, dat Troelstra nilM van de geheele niets had begrepen, en datteg;l y/ll het wel degelijk de bedoeling was de ondenen LL1f nemerswinsten te treffen. Er zijn in den rooden hoek heel wa/erg0^n"®" vergissingen gemaakt den laatsten tijd. Maar dit schijnt ons toch wel het top»-rat er pu^- lijk hen partijleider die met een regeering» loosheid en zelfs dan reiken ze op geen voe* ten of vamen aan de te bezuinigen -som. Zie, dat zijn nu allemaal feiten. Laat ze weerspreken, wie kan 'innen, c- Nadruk verf e, h,-.nopen. 'a klepel wê \V •-e. ,aN' 8eGrdt>^N CS f A, W 't Kwam wel wat al ach haas IER Maar dat zal wel ,ns h -r, weest zijn van de larGEJ, .,ter ving, vermoed ik z.t djuijeiriint Het was een lollen.Tóff En 't kwam de:»!erv< r Pt Ik heb es bii:Jjf'ebr m'n vreugde vften de; winter v ^***4 gebleve jj( singst L j was, v, De; dt v< en Oester» koude c zaaW»\) z doek eng o. 24 .mnS KoopsfS - kelijk genEs.^rdei,blice ,en omiiKeKri. zuigenj, zovoG. aqju.ïvee. van kwijt zijn. met ,voi_ wil een '1 'chipper S. 't Was echaoter hac. a 'n Driedaa, op de P DiijJ7 2 naar uit. ,velslag< Nu was daieit dai zu:gstokje uitf lang handel gebracnet on goede" Eerlijk gezegd, ik ken de uitspraak niet. Moet misschien nog afkomen. Maar over die lolly»molly»geschiedenis moest ik denken, toen ik onlangs in de kranten de verslagen las van dat Congres dat de roode elementen gehouden hebben over medezeggen= schap in het bedrijf. Ik dachthet is zóó gegaan. Eerst heb je de socialisatie gehad. Dat was de lolly, is nu zoo dood als een pier. Er zijn echter van die elementen, die moeten altijd wht hebben om op te zuigen, want als ge ze niets geeft, dan doen ze 't op hun duim en dan wéét je niet, wat er voor den dag komt. Zoo kwam na de lolly, de molly. Dat was dan de »mede*zeggenschap«. Ik moet tot hun eer zeggen de sosi's laten zich voor den tweeden keer niet zóó makkelijk inpakkenx Ze hebben eenig leergeld betaald. Wat was 't wat, indertijd met die «sociali» satie«. Zoo in 't jaar '19; ook nog in '20. Nee, maar! nu was 't gepiept; de kastanjes waren gepoftde »bourgeoisie« zou men ze zelf uit het vuur laten halen," en de arbeiders zouden ze lekker eten. Allen werden straks mede=eigenaars. Prachtige rapporten werden opgemaakt. 'n Bóék werd er over geschreven. Men zou straks zijn winst doen met de er» varing, welke in Oostenrijk en Duischland en gedeeltelijk ook in Rusland, met die «sociali» satie« werd opgedaan en dan kon ze ook hiér worden ingevoerdeen reuze»lolly waar ons gansche arbeidersvolk aan zuigen kon. «Onze menschen« schud'den 't hoofd. Maar wie toen ten tijde 't oor zoo weieens aan de overzijde te luisteren leggen kon, die hoorde in geestdriftige taal over de naaste toekomst spreken. De »socialisatie« wekte ge» lóóf in haar heil. Heel gewone arbeiders won» den er elkaar over op. Ze wisten natuurlijk slechts in zeer algemeene trekken te vertellen, wat er eigenlijk mee werd bedoeld, maar 't was als een soort betoovering so»ci»a=li»sa»tie 't stond in vlammende lichtletters tegen den donkeren hemel van hun arbeidersbestaan. 't Zonk alles ineen als een doorgeprikt ker» mis»balIonnetje. Het buitenland viel schrikkelijk tegen. Binnenslands vond men geen bijval. Zelfs als stembusleuze viel 't woord niet mee En nu praat geen mensch er meer van. Na de lolly, kwam toen de molly. «Mede»zeggenschap«, zou 't nu zijn. En 't scheen zelfs eerst, of die vlieger beter zou opgaan en hóóger zou stijgen dan die der «Socialisatie»*, welke een veel te zwaren staart had. Immers ook onder de roomschen, denk aan Prof. Veraart en de zijnen, vond men een groep, die meende; Ja, dat was wel wat. Zelfs bij de Chr. arbeidersbeweging keek men ietwat belangstellend toe. Hier moet ik even 'n zijstap maken. Men wil nu doen of die «medezeggenschap» heel wat nieuws is, maar ik heb ze vóór jaren al in practijk gebracht gezien. 'k Heb een boer gekend, 'n jongen man. Op 'n middelmatig groot »spul«. Die had van z'n vader overgenomen, be* halve de boerderij, ook een ouden, getrouwen knecht, die al veertig jaar op 't »spul« had meegewerkt en nog eiken dag flink z'n best deed. En als ze nu zoo 's morgens «na melkes« met elkaar brood aten, dan was 't vaak ge» woonte, dat het werk voor dien dag of die week besproken werd en dan had de knecht net zoo goed een stem in 't kapittel als de Vjoer en niet zelden werd naar zijn raad gedaan. ■ÉÉ^n stroeve verhouding, met name in kleine jven, waarbij de baas kortweg zegt: Jij jij d^ci^tC nooit es --"'k over ?n/i nC' au$-B',aken fenJk het jaar Iiceerd. Uit *r afdeelingen B0 z zeer geV.-iedroe i r I yteVc.c-.r Vrtt H i. h, ..el, ons afkèven van dezen»,.rij», icrc' t-.. of het op*-..laboreert aan overvloed. Naast .jyo, het K;s,er de belofte. Onze: aljduriiAgr 0p,» *-a>si~',ns.se sV' ^lüs 4 stuk levqt y e' ïntf 'Oonen, partij K t^en' ook gl<p „n, vedy .n Sctir» ijrcachbCoNs 'jSben t,Tem Een --n. «jk- en By o rieïo -v voorhanden in den handel van f '•S beid \".8t

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1924 | | pagina 1