i. M der Hulpcentrale 11 KLAAR" Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden, TZILF DS CO. P. FEL Oiiijir ru ii 35 f I 1 j ■i| jkhavgn IN HOG SIGNO YINCES :iv No. 2997 WOENSDAG 12 MAART 1924 39STE JAARGANG uwen 's en masneto's RDAM. :enbank man! IkTIS fill OOR DE SCHOOL ^enssen I XGEN open maken. S DEHEN CADEAU w. boekhoven zonen ROTTERDAM f 1,50 ansstr, 78 OUDE TONGE rdam op WOENSDAG 12 MAART a.s. (D.V.) in de CHR. SCHOOL te MIDDEL- HARNiS, 's middags pl.m. half 4. Namens 't Bestuur, De Secretaris, J. v. D. WAAL. lugesojiden Stukken \n Pr\ au' I l, - ■■HH lieden ijdag 14 Maart terwijl volgens n worden vers ihriftelijke vers nen anders niet rkiaring bij de EN, Directeur. rstoelen, Boekens eublementen\ s eenige prima aw overtrekken s 12.50 AV kade van Beddent kijkje in het ÏTERDAM TEEG f10.- en hooger en hooger f 7.50 Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers er lichting sukloos) f 2,- edzuiverend) 1,20 'abr. )RP.« en aan leden tegen teemt gelden op te* ok van nietdeden. aen dagelijks wor» een der leden van 22189 :n 28 Febr. des n.m. ize van den Kassier. STENBRUGGE. SMEDERIJ Heiningen, Krui es voor Zware Brons k vanaf f 9.— en Iraad. gelden aan tesUa ■s. p tegen 3,84 */o 'sj»»i men dagelijks wor» een der leden van ooruren Donders ond van 68 uur. LEMAN. Dirksla ad \MBOUSEK - Postbus 843 V Ook een Eenheidsfront. E Er over zwijgen willen we niet. I Al zóü 't voor ons gemak en onze rust misschien wel beter zijn f Van de »Unie« van C h r. Onderwijs z e r s te onderscheiden van de »Groote« vereeniging is tot alle christelijke én andere onderwijzerssorganisaties de noodiging uitges gaan, om als vakvereenigingen, saam te spres ken en saam te werken tegen de Onders ijs= en de Bezuinigingsplannen der Regeering, 'egen salarisvermindering enz. enz. «Eenheidsfront® tegen de Regeering. Daarvoor willen mannen als Jungcurt c.s. gaan samenwerken met Ketelaar, Ossendorp, Bergmeijer, Klaas de Vries enz. Natuurlijk in 't belang der Chr. School. Dat begrijpen we zeer wel. En in 't belang van 't gedoopte christenkind. Daar draait tenslotte de heele actie om. Ja, in 't belang van ons gansche volk. Dat door Colijn c.s. de grondslagen zijner christelijke cultuur ziet aangetast Wij snappen dit alles zeer wel. De kwestie der ietwat aan te tasten salarissen is geheel secundair komt slechts in de tweede plaats Maar die Regeering moet weg Want natuurlijkals men haar plannen verijdelt en baar bezuiniging krachteloos maakt, dan gaat zij heen en voor goed. Maar dan zijn volk en vaderland gered. Bezuiniging Och, 't is al zoo lang zónder gegaan En onze Nationale Schuld Nu, demp daar de Zuiderzee maar mee. Warwinkel. Als men nu van een warwinkel spreekt, 'k Moet erkennen, dat ik zelden grooter warwinkel heb gezien, dan het «Voorloopig Verslag®, dat de Tweede Kamer over het ops schortingsswetje inzake het Zevende Leerjaar ter wereld bracht. 't Ligt aan de opstellers niet. Maar 't lijkt me zoo of te hooi en te gras ieder der honderd Kamerleden maar es in de Afdeelingen op 'n groot laken z'n meeninkje wierpof die daarna goed door elkaar ges schutteld en eindelijk in 't »Voorloopig Vers siag« gebundeld zijn. Men zou zoo denkende Kamer wil er niet aan. Géén opschorting dus van 't Zevende Leerjaar. Tot m'n spijt miste ik elke aanduiding dat er óók waren, die elke poging om onze ouders al i s 't dan maar tijdelijk en ten ops zichte van één enkel jaar, aan den dwang te ontworstelen, met vreugde begroetten. Miss schien was 't politiek juist gezien, om daarvan te zwijgen ditmaal, teneinde de vele dwangs aanbidders niet op stang te jagen »Vele« leden houden krampachtig aan 't zevende leerjaar, versta wèlhet v e r p 1 i c hs Ie, vast. Gelukkig zijn er óók »vele« leden, die dan toch begrijpen, dat ook opOnderwijs moet bezuinigd worden. Zij geven allerlei maatregelen aan. Samen tot een bedrag van 30 millioen k Heb dat stelletje van maatregelen es bes keken en doe er 't zwijgen voorloopig toe, eerst maar es hooren, wat de Regeering er van zegt. Er staan enkele zaken in, die uitvoerbaar zijn en goedgéén vergoeding voor acten, die werden gevraagd noch ges bruiktverlaging van sommige »marges«, en daar zal de Regeering, vermoed ik, zelf wel mee komen, maar de rest t Is tegenwoordig echter 'n manie, om juist altijd te willen wat de Regeering n i e t voorstelt Eén lichtpunt zie ik bij alles Pe §roote gedachte Er moeten bij Onders wijs vele millioenén bezuinigd worden, hoe an ook, d i e lijkt me toe dat wel 'n meers derheid in de Kamer heeft. nDirecteunGeneraal" De heer König keert tot zijn oude liefde terug en heeft Post en Telegrafie den rug toes gekeerd. Wat te verwachten was Als de minister openlijk in de Tw. Kamer van u zegt»Tja ik heb 'm benoemd, omdat ik geen beteren krijgen kondan laat de mansinskwestie zijn huisknecht den koffer paks ken en kijkt na, wanneer de eerste trein gaat Er moet nu 'n nieuwe D. G. zijn. In de N. R. C. komt een ambtenaar bij Post en Telegrafie, 'n verstandig man, met den raad om nu e i n d e 1 ij k eens een mansuits'ts vak de hoogste betrekking en de leiding op te dragen. Ja, de lezer kijkt gek op. Maar 't is daar zoowat gewoonte geworden, dat om aan 't hoofd van de gansche »Post« te staan, men iemand hebben moet die z'n levenlang niet bij de post is geweest Die »ambtenaar« zegt er dan verder van Versoberd zal er moeten worden. Geen groote ontwikkeling voor eenvoudige werks zaamheden ook met eenvoudige salarissen worden betaald. Gebroken zal moeten wors den met het huidige systeem, waarbij twee derden van het P.T.T. personeel voortdus rend bezig is met zich te bekwamen voor een of ander examen, dat niet noodig is, maar wel recht geeft op hoogere betaling. Die ambtenaar is een w ij s man. Maar laatsie oppassen, niet alleen voor zijn collega's, maar ook voor de »roode« onders wijzers, die huihui roepen, omdat straks bij de pukkies van 't eerste en tweede leer jaar geen «krachten® zullen staan met Fransch, Duitsch, Wiskunde enzoovoort Nieuwe Bijbel. De twintigste eeuw schijnt me ,toe te zullen zijn de eeuw der grootste uitvindingen en tes vens die der onmogelijkste dwaasheden. En Amerika staat aan de spits. Zoo van het een als van 't ander Onze Nederlandsche en Europeesche kers kelijke vrijzinnigen gaan niet verder dan dat ze onzen ouden Bijbel afbreken: tekst na tekst, heele hoofdstukken, bóéken gaan er uit of worden door 't snoeimes der critiek doods gesneden; tot er niet veel meer dan de'band van 't boek overblijft. En dan preekt men over Ibsen. Over Marx of over Doornroosje. Maar Amerika gaat verder. Daar wil de vrijzinnigheid voor dien vers ouderden »jodensbijbel« een nieu]wen in plaats hebben. Charles Potter, 'n bekend vrijs zinnig, NewsYorksch predikant heeft het plan verspreid »Ds. Potter haalt Abraham Lincoln aan als iemand, die evenzeer een geestelijke boods schap tot den gemiddelden Amerikaan bracht als Jezus van Nazareth en Jane Adams, de NewsYorksche sociale hervormster, zou de plaats van Deborah kunnen innemen. Hij uit als zijn meening, dat de geschriften van Washington, Adams en Jefferson een Ameris kaansche Pentateuch zouden kunnen vors men. Hij beschrijft Woodrow Wilson als een modernen Vredesvorst, die zijn leven opofs ferde bij zijn poging om zijn land te doen opnemen in den Volkenbond. In een woord, ds. Potter vindt het dwaas, dat een republis keinsch en democratisch land als de Vers eenigde Staten zich alleen zou laten inspis reeren door de litteratuur van een semistisch volk van 2000 jaar geleden Dus luidt het bericht, dat ik las. Eén tekst, daarvan kunnen we zeker zijn. zal in dien »nieuwen Bijbel« niet worden overgenomen. Ik bedoel dien uit psalm twee »Die in den hemel woont, zal lachen De Copie van Ingezonden Stukken die niet ge» plaatst zijn wordt niet teruggegeven. Builen veraiu wuordelijkheid van Redactie en Uitgcvai PROTEST. Naar aanleiding van het ingezonden stuk van Ds. v. As. van 8 Maart j.l. bepaal ik mij tot een verontwaardigd protest over een dergelijk onwaarachtig en onwaardig schrijven. Ds. v. As. kan of moest althans beter op de hoogte zijn. Ik ben bereid fatsoenlijke menschen, door hem aan te wijzen de noodige gegevens te verstrekken. Tot krantengeschrijf leent het onderwerp zich niet ook tot bestwil van de betroflëne Zuster. W. Dirksland 10s3s24. SNIJDERS DE VOGEL Arts. Mijnheer de Redacteur Mag ik s.v.p. een plaatsje in Uw veelgelezen blad? In de »M. en Sch.a van 29 Febr. '24 heeft »Uitkijk« het in de rubriek »Op den Uitkijk« over de »wetten plaag«. Ja Uitkijk ik ben het daarover met u eens. De wetten waaronder wij tegenwoordig leven, kunnen, indien zij streng gehandhaafd worden een ware plaag zijn. Maar, geachte Uitkijk, U haalt bij de uiteenzetting daarvan een m.i. verkeerde plaats daarvoor aan. Na eerst Uwe goedkeuring ge» hecht te hebben aan de drie middelste wet» boeken van Mozes, heeft U het over de uit» breiding dier wet. Hebben dan de Wet» en Schriftgeleerden na Ezra de Wet uitgebreid Neen, dat hebben zij niet gedaan, en konden zij niet doen, wat ik U zal trachten duidelijk te maken. Tegelijk met de Schriftelijke» gaf God aan Mozes op de Sinai de mondelinge leer. De Schriftelijke leer, de grondwet voor all? tijden en geslachten, gegeven door «den Goddelijken Wetgever« waaraan natuurlijk geen menschelijke gebreken kleven, die met de tijden gewijzigd moeten worden, de mon» delinge leer, verklaring en toepassing van die »grondwet«. Zij werden en worden nog door den geloovigen Israëliet als één onverbreek» baar geheel beschouwd. Geen Rabbijnen niet rabbi's, want Rabbi is enkelvoud geen rabbinale besluiten konden of kunnen daar ooit wijziging in brengen. Gij zult daaraan niets toevoegen, noch verminderen, Deutr 13 1, dus geen mensch, hoe hoog ook geplaatst kon die wetten met één of meer forsche zwaa» ien verscheuren. Doch, de door U bedoelde rabbinale besluiten hadden een ander doel n.l. «de mondelinge leer«, evenals »de schrif» telijke»« nauwkeurig te boek te stellen, want het gevaar was niet denkbeeldig dat door den afval van Israël en door den loop der tijden die mondelinge leer in vergetelheid zou ge» raken, of verkeerde ideeën er in zouden slui» pen, zooals dat met iets, dat door den een aan den ander medegedeeld wordt kan gaan. Verder gaven zij verklaringen van «de thora« of leer, stelden den talmoed samen enz. enz. te veel om op te noemen, maar boeken zijn het, waarin wijze levenslessen, niet alleen voor den Isr. doch voor het geheele menschdom, niet voortgekomen uit hunne fantasie, maar hun oorsprong vindende in het Goddelijke wetboek. Niet bekrompen waren zij in hun denken geen alleen zaligmakend geloof ver5 kondigden zij, getuige hunne uitspraak »De vromen aller natiën zullen het toekomstige leven deelachtig worden, want »kinde» ren zijt gij allen van den Eeuwige Uw God Deutr. 14 1. Ook onze gebeden die zij ver» vaardigden geven dit op verscheidene plaatsen wéér. In ons hoofdgebed op Nieuwjaar staat voor de bede om Isr. geluk en welzijn, eerst de bede voor het geluk en welzijn der ge» heele menschheid, n.l. o. a. En zoo eeuwige onze G. verbreid dan Uwe vrees overal uwe werken, en Uwen schrik over al wat Gij ge» schapen hebt, dat alle gewrochten U eerbie» digen en alle geschapen wezens zich aanbid» dend voor U nederwerpen en dat zij allen een bond daarstellen om gemeenschappelijk Uwen wil met oprechten harte te vervullen enz. Ziet U wel Uitkijk, dat die Rabbijnen meer konden dan U en anderen te vermaken. Zij paarden aan de theorie de daad, wat elke geloovige jood. nog doet en ook zal blijven doen, omdat het in de thora staat. Om Uw voorbeeld te nemen «Gedenk den Sabbath» dag« staat er in Ex. 20 8. Neemt den Sab» bathdag in acht« in Deutr. 5 12. Theorie en praktijk. Gedenken waarom en waarvoor G. de Sabbath ingesteld heeft, in acht nemen, d.w.z. hem heiligen door absolute werkont» houding, zie Jesaja 58 13. Weer Uw voor» beeld, «Het ei door een kip op den Sabath gelegd, wanneer wij het n.l. zeker weten mo» gen we dien dag niet, doch wel den volgen» den dag gebruiken. Toch niet onoverkomelijk hé, Uitkijk. De reden daarvan is meer een voorzorg, want door dit ei op dienzelfden dag te eten zou men er allicht toe komen om dit versche ei ook te kooken, waardoor de Sabbath ontheiligd zou worden, want ctdien dag koken is ons verboden. Ex. 16^ .1 waarde »Uitkijk« als U goed uitkijk,uierbij wel zien dat onze Rabbijnen bij al h'Aelas» en laten steeds de bron van herkorr'0<'be» oogen hadden. taat Het vrome volk was heusch zoo wajj. niet. Zij durfden wel twéé voetei want zij mochten 2000 el in elkeav; neer Wi« Ex. 16 29 en Jerem. 17 22 dat Troelstra JW Bl4(| is ook nu no; niet noodig,. egrepen, en datfeg;f Qy|| godsdienstige jood ergens ling was de onderen bLl hetzij voor uitspanning». X", eener gemeente op tróden hoek O; q gedachtig aan uet x den laatst iw zoon dochter, knecht, U ons toe1 -och uw p»aat er enz. Ex. 20 10, -ïUags vóór den vang van den SabLani op de plaats varjg, stemming te zijn, alzoo letterlijk vervullende wat hij misschien den volgenden dag zal lezen of prediken. Niet er omheendraaiende door te zeggen als mensch kunnen wij de schrift niet vervullen. Hadt God ze niet vervulbaar geacht, Hij had ze als de Alwijze en Voor» ziende ons niet geopenbaard. Indien niet Mijn verbond ware voor dag en nacht. Ik had geen wetten gesteld voor hemel en aarde, Jer. 33. Geachte Uitkijk, wanneer gij weer eens ge» noegelijk zit te lezen in «de Wet van Mozes«, dan geef ik U mijn bescheiden raad»ziet daarin geen spinrag van menschelijke bepa» lingen en eindelooze uitbreidingen®, maar be» ziet het, zooals een goede Uitkijk het bezien moet, dan kan ook voor U de plaag een zegen worden. Mijn welgemeenden dank voor de plaatsing. Hoogachtend, Abonné van de M. en S. NaschriftWe hebben met groote aandacht het rustige betoog van den geachten inzender gelezen en hebben ook niet het minste be» zwaar 't onder 't oog onzer lezers te brengen. De inzender zelf zal geen »debat« wenschen. Dit kan reeds daarom niet, wijl wij, gelijk hem bekend zal zijn alleen den schriftelijk overgeleverden Pentatench goddelijk gezag toe» kennen en dit ontzeggen aan de «mondelinge overlevering®. Op zoo verschillend standpunt staande, moet men 't bij dit te constateeren, laten. UITKIJK. Geachte Redactie Evenals in verschillende bladen, las ik ook in de «Maas» en Scheldebode« van 1 Maart 1924 van het droevig voorgeval n.l. «ruzie in een Kerk«, dat zich te 's=Gravenpolder in de Nederduitsch Gereformeerde Keik heeft voor» gedaan. Bij lezing hiervan dacht ik echter direct, wanneer dit gelezen wordt door iemand, die geen kennis draagt van de geestelijke stroo» mingen, welke zich in die gemeenten voordoen, dan wordt daaruit zeker een verkeerde conclu» sie getrokken. Men schreef immers van vóór en tegenstanders van Ds. Kersten het bekende kamerlid. Juist in de laatste drie woorden schuilt zoo ruimschoots de gelegenheid tot een verkeerde gedachtengang. Dit is dan ook niet uitgebleven. Mr. Dambrink te Utrecht was in dit geval de eerste, die meende publiciteit te moeten geven aan zijn gedachten, welke waarschijnlijk door het bericht «ruzie in een kerk« zijn ont» staan. Hij waarschuwde in «De Wekker«, het orgaan der Christelijk Gereformeerde Kerk, tegen vermenging van Kerk en politiek. Hierbij wees hij op 't geen te 's=Gravenpolder gebeurd was, als zou de politiek daarvan de oorzaak zijn. Ik meen echter dat Mr. Dambrink hiermede niet is geslaagd, althans niet door 's»Graven» polder als voorbeeld te nemen. De oorzaak van bedoelde ruzie is geheel iets anders. Ik zal de mij persoonlijk bekende feiten niet noemen, doch een gedeelte overnemen van een schrijven uit de Banier van 28 Fe» bruari 1.1., het orgaan van de Staatk. Geref. Partij, waarvan Ds. Kersten de Redacteur is. In genoemd blad schrijft Ds. K(ersten) na» dat hij in 't kort het ontstaan der Geref. Ge?, meenten en Nederduitsch G§ref k_ schetst heeft, o.a. het volger De Secretaris Langen tijd ver?- L d gemeenten nog Xksland, orvd«Sopen- naar het recht der kerkzoo is de kerken» ordening een wassen neus. Velen hijgen naar verbetering. En niet te 's»Gravenpolder alleen. «De Saambinder« wordt gelezen en sterkt hen in hunne overtuiging, dat het anders moet. Daarbij komt voorts, dat deze menschen Christelijk onderwijs voor hun kinderen zochten en met veel moeite het brachten tot de stichting van een Christelijke school te 's»Gravenpolder (hoofd dhr. Slotboom) die ze mij verzochten te openen. Ik heb gemeend aan dat verzoek te moeten voldoen. Maar de Christelijke school is het beest uit den afgrond, zoo verklaart Ds. v. d. Garde. Erger, die menschen braken met de steeds gevolgde Liberale politiek. Zelfs een hunner werd Wethouder en hij deed van zich hoo» ren. Kroegen»sluiting, kermis»afschaffing wa» ren gevolg van zijn optreden. Bittere strijd, doch schrik niet de aanhangers van Ds. v. d. Garde zorgden wel, dat de raad naar links ging, tot groote vreugd van her» bergiers, kermisgangers etc. Meer moest gebeuren. De ouderling, die voor het Geref. kerkrecht opkomtdie aan» merking durft maken op het preeken van Ds. v. d. Garde die voor de Chr. school en op politiek terrein zich beweegt, die de verdeeldh" v. d. Garrit tusschen.ielft Ds. v. voor vat aV ac'h''v t^'i' v -s ri klepel wê, 8erord JCvt. niet b' jr.r> snijdt ctro<al wel flS b aan Pan q de lar3EL »ter ia* ;d 'k z.t dniieiri-i-it van IMa,n i-n, J oFW* hunnel2r a-an-5t/ o ïm de.vfcr vi- te zwreta bb febr- de .li singst, i beA De» 'dt vo zz-Mi'O z 1 o* 24 ,mnS Koopr- jjiEs. -.rdei,blice,en ondikeU'". zovoo» a<.p)u;ivee; van met ^oin wil een "I 'chipper S. eciuoter m y" 2 per 60 ouderling moest onschadelijk gemaakt. 'tZou zekeren keer dati eens kerkeraad zijn. Toen echter deze ouderling aan de consistorie kwam, was er niemand zij bleef gesloten. Den daarop volgenden Zaterdag werd hem medegedeeld, dat hij als ouderling geschorst was. Men kon met hem niet meer leven dat was de reden, 's Zondags d. a. v. werd dat bekend gemaakt, en toen is de gemeente opgestaan. De ouderling die het af gaf, die zijn schoonzoon met het mes eens dreigde, die de zonde niet bestraft maar vergoelijkt, had den steun der gemeente niet en maakte misbruik van zijn macht. Bovendien was de schorsing onwettig. Lees maar art. 79 der kerkenordening. Er ontstond rumoer, al geraakte men niet handgemeen. De in hare rechten verkorte gemeente kon dit onrecht niet dragen zij zuchtte reeds lang onder zich zelf onwettig handhavende besturen. Dit maakte de maat vol. Geen nood De politie is aangeroepen door den zich wettig keurenden ouderling. Als bij Schei» ding en Doleantie, zullen deze menschen die een ordelijk leven willen, zich voor den rechter te verantwoorden hebben en het kon wel zijn, veroordeeld worden. Het is Gode geklaagd. Ik heb wat ik van meer dan een zijde vernam willen mededeelen, om te laten ge» voelen waar de schoen wringtom te weer» leggen den laster over mij geworpen, en zoo handig door Mr. Dambrink gebruikt. De zaak te 's»Gravenpolder is een ker» kelijke kwestie, en ik sta daar buiten.'t Gaat hier niet tusschen voor» en tegenstanders van Ds. Kersten, doch gelukkig om dieper liggend princiep. Hier wordt gekampt om het recht der kerkom een leven naar Geref. kerkrecht. Wil men mij er in betrekken, dan zal ik het mij een eere rekenen voor de oude inzettingen der kerk, en om de Waar» heid mede te kampen en den smaad te dra» gen, een dienaar des Woords dikwijls bereid. Doch het sensatie wekkend krantenbericht wijs ik met verontwaardiging afgelijk die frè'tii worden .ben 's»Gravenpolder zuilen doen, 24^24 Khrizfel, omdat zij niet mij bedoelen cri als ze ha zop hun ontnomen rechten. IfF.M)Felkaar brood ate§ over het geschrijf van woonte, dat het werkl week besproken werd A-.t; j, net zoo goed een ste per en niet zelden wer|n 0, stroeve verhouc* c c dettr df "etleze zaak een jij d^ir'K besten. het jaar liceerd. Uit *r' afdeelingen zteer geV-,edroe de Mr. iste - »-N)r if np+ r\r»<* ltKrtrpprf am ei, ons af k'6. en van dezen Jav il A n rSChvijrcacf] \ten in '°E gk/b iCM^evt'uR héi ui*. iii ;iedaat op de i vvelslagc ,.,-_-m |9k ,4u was daa*it dat sc; f zu:gstokje uitp lang ir aa- handel gebracnet h jn U we*' „n, vedf inAcr" 'JTCaChèïttY <;t5ben Jem bJ°r»«e, *- ByouUrtitófth ;volm voorhanden in den handel van ■com hf e.ildl t n beslissirT K •ffc lo! i .emr lit en ieffffifcuf1 5' Eetl Sng. del deon« doS. n om «gen nauwe öh -nrl v( üi.?.' 1 eer I J a X. i li

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1924 | | pagina 1