i. M der Hulpcentrale
11
KLAAR"
Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden,
TZILF
DS CO.
P. FEL
Oiiijir
ru ii
35
f
I
1
j
■i|
jkhavgn
IN HOG SIGNO YINCES
:iv
No. 2997
WOENSDAG 12 MAART 1924
39STE JAARGANG
uwen
's en masneto's
RDAM.
:enbank
man!
IkTIS
fill
OOR DE SCHOOL
^enssen
I
XGEN
open maken.
S DEHEN CADEAU
w. boekhoven zonen
ROTTERDAM
f 1,50
ansstr, 78
OUDE TONGE
rdam
op WOENSDAG 12 MAART a.s. (D.V.)
in de CHR. SCHOOL te MIDDEL-
HARNiS, 's middags pl.m. half 4.
Namens 't Bestuur,
De Secretaris,
J. v. D. WAAL.
lugesojiden Stukken
\n
Pr\ au'
I
l,
-
■■HH
lieden
ijdag 14 Maart
terwijl volgens
n worden vers
ihriftelijke vers
nen anders niet
rkiaring bij de
EN, Directeur.
rstoelen,
Boekens
eublementen\
s eenige prima
aw overtrekken
s 12.50 AV
kade
van Beddent
kijkje in het
ÏTERDAM
TEEG
f10.-
en hooger
en hooger
f 7.50
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers
er lichting
sukloos) f 2,-
edzuiverend)
1,20
'abr.
)RP.«
en aan leden tegen
teemt gelden op te*
ok van nietdeden.
aen dagelijks wor»
een der leden van
22189
:n 28 Febr. des n.m.
ize van den Kassier.
STENBRUGGE.
SMEDERIJ
Heiningen, Krui
es voor Zware Brons
k vanaf f 9.— en
Iraad.
gelden aan tesUa
■s.
p tegen 3,84 */o 'sj»»i
men dagelijks wor»
een der leden van
ooruren Donders
ond van 68 uur.
LEMAN. Dirksla ad
\MBOUSEK
- Postbus 843
V Ook een Eenheidsfront.
E Er over zwijgen willen we niet.
I Al zóü 't voor ons gemak en onze rust
misschien wel beter zijn
f Van de »Unie« van C h r. Onderwijs
z e r s te onderscheiden van de »Groote«
vereeniging is tot alle christelijke én andere
onderwijzerssorganisaties de noodiging uitges
gaan, om als vakvereenigingen, saam te spres
ken en saam te werken tegen de Onders
ijs= en de Bezuinigingsplannen der Regeering,
'egen salarisvermindering enz. enz.
«Eenheidsfront® tegen de Regeering.
Daarvoor willen mannen als Jungcurt c.s.
gaan samenwerken met Ketelaar, Ossendorp,
Bergmeijer, Klaas de Vries enz.
Natuurlijk in 't belang der Chr. School.
Dat begrijpen we zeer wel.
En in 't belang van 't gedoopte christenkind.
Daar draait tenslotte de heele actie om.
Ja, in 't belang van ons gansche volk.
Dat door Colijn c.s. de grondslagen zijner
christelijke cultuur ziet aangetast
Wij snappen dit alles zeer wel.
De kwestie der ietwat aan te tasten salarissen
is geheel secundair komt slechts in de tweede
plaats
Maar die Regeering moet weg
Want natuurlijkals men haar plannen
verijdelt en baar bezuiniging krachteloos
maakt, dan gaat zij heen en voor goed.
Maar dan zijn volk en vaderland gered.
Bezuiniging Och, 't is al zoo lang zónder
gegaan En onze Nationale Schuld Nu, demp
daar de Zuiderzee maar mee.
Warwinkel.
Als men nu van een warwinkel spreekt,
'k Moet erkennen, dat ik zelden grooter
warwinkel heb gezien, dan het «Voorloopig
Verslag®, dat de Tweede Kamer over het ops
schortingsswetje inzake het Zevende Leerjaar
ter wereld bracht.
't Ligt aan de opstellers niet.
Maar 't lijkt me zoo of te hooi en te gras
ieder der honderd Kamerleden maar es in de
Afdeelingen op 'n groot laken z'n meeninkje
wierpof die daarna goed door elkaar ges
schutteld en eindelijk in 't »Voorloopig Vers
siag« gebundeld zijn.
Men zou zoo denkende Kamer wil er
niet aan.
Géén opschorting dus van 't Zevende Leerjaar.
Tot m'n spijt miste ik elke aanduiding dat
er óók waren, die elke poging om onze
ouders al i s 't dan maar tijdelijk en ten ops
zichte van één enkel jaar, aan den dwang
te ontworstelen, met vreugde begroetten. Miss
schien was 't politiek juist gezien, om daarvan
te zwijgen ditmaal, teneinde de vele dwangs
aanbidders niet op stang te jagen
»Vele« leden houden krampachtig aan 't
zevende leerjaar, versta wèlhet v e r p 1 i c hs
Ie, vast.
Gelukkig zijn er óók »vele« leden, die dan
toch begrijpen, dat ook opOnderwijs moet
bezuinigd worden.
Zij geven allerlei maatregelen aan.
Samen tot een bedrag van 30 millioen
k Heb dat stelletje van maatregelen es bes
keken en doe er 't zwijgen voorloopig toe,
eerst maar es hooren, wat de Regeering er
van zegt. Er staan enkele zaken in, die
uitvoerbaar zijn en goedgéén vergoeding
voor acten, die werden gevraagd noch ges
bruiktverlaging van sommige »marges«, en
daar zal de Regeering, vermoed ik, zelf wel
mee komen, maar de rest
t Is tegenwoordig echter 'n manie, om juist
altijd te willen wat de Regeering n i e t voorstelt
Eén lichtpunt zie ik bij alles
Pe §roote gedachte Er moeten bij Onders
wijs vele millioenén bezuinigd worden, hoe
an ook, d i e lijkt me toe dat wel 'n meers
derheid in de Kamer heeft.
nDirecteunGeneraal"
De heer König keert tot zijn oude liefde
terug en heeft Post en Telegrafie den rug toes
gekeerd.
Wat te verwachten was
Als de minister openlijk in de Tw. Kamer
van u zegt»Tja ik heb 'm benoemd, omdat
ik geen beteren krijgen kondan laat de
mansinskwestie zijn huisknecht den koffer paks
ken en kijkt na, wanneer de eerste trein gaat
Er moet nu 'n nieuwe D. G. zijn.
In de N. R. C. komt een ambtenaar bij
Post en Telegrafie, 'n verstandig man, met den
raad om nu e i n d e 1 ij k eens een mansuits'ts
vak de hoogste betrekking en de leiding op
te dragen.
Ja, de lezer kijkt gek op.
Maar 't is daar zoowat gewoonte geworden,
dat om aan 't hoofd van de gansche »Post«
te staan, men iemand hebben moet die
z'n levenlang niet bij de post is geweest
Die »ambtenaar« zegt er dan verder van
Versoberd zal er moeten worden. Geen
groote ontwikkeling voor eenvoudige werks
zaamheden ook met eenvoudige salarissen
worden betaald. Gebroken zal moeten wors
den met het huidige systeem, waarbij twee
derden van het P.T.T. personeel voortdus
rend bezig is met zich te bekwamen voor
een of ander examen, dat niet noodig is,
maar wel recht geeft op hoogere betaling.
Die ambtenaar is een w ij s man.
Maar laatsie oppassen, niet alleen voor zijn
collega's, maar ook voor de »roode« onders
wijzers, die huihui roepen, omdat straks
bij de pukkies van 't eerste en tweede leer
jaar geen «krachten® zullen staan met Fransch,
Duitsch, Wiskunde enzoovoort
Nieuwe Bijbel.
De twintigste eeuw schijnt me ,toe te zullen
zijn de eeuw der grootste uitvindingen en tes
vens die der onmogelijkste dwaasheden.
En Amerika staat aan de spits.
Zoo van het een als van 't ander
Onze Nederlandsche en Europeesche kers
kelijke vrijzinnigen gaan niet verder dan dat
ze onzen ouden Bijbel afbreken: tekst na
tekst, heele hoofdstukken, bóéken gaan er uit
of worden door 't snoeimes der critiek doods
gesneden; tot er niet veel meer dan de'band
van 't boek overblijft.
En dan preekt men over Ibsen.
Over Marx of over Doornroosje.
Maar Amerika gaat verder.
Daar wil de vrijzinnigheid voor dien vers
ouderden »jodensbijbel« een nieu]wen in
plaats hebben. Charles Potter, 'n bekend vrijs
zinnig, NewsYorksch predikant heeft het plan
verspreid
»Ds. Potter haalt Abraham Lincoln aan
als iemand, die evenzeer een geestelijke boods
schap tot den gemiddelden Amerikaan bracht
als Jezus van Nazareth en Jane Adams, de
NewsYorksche sociale hervormster, zou de
plaats van Deborah kunnen innemen. Hij
uit als zijn meening, dat de geschriften van
Washington, Adams en Jefferson een Ameris
kaansche Pentateuch zouden kunnen vors
men.
Hij beschrijft Woodrow Wilson als een
modernen Vredesvorst, die zijn leven opofs
ferde bij zijn poging om zijn land te doen
opnemen in den Volkenbond. In een woord,
ds. Potter vindt het dwaas, dat een republis
keinsch en democratisch land als de Vers
eenigde Staten zich alleen zou laten inspis
reeren door de litteratuur van een semistisch
volk van 2000 jaar geleden
Dus luidt het bericht, dat ik las.
Eén tekst, daarvan kunnen we zeker zijn.
zal in dien »nieuwen Bijbel« niet worden
overgenomen. Ik bedoel dien uit psalm twee
»Die in den hemel woont, zal lachen
De Copie van Ingezonden Stukken die niet ge»
plaatst zijn wordt niet teruggegeven. Builen
veraiu wuordelijkheid van Redactie en Uitgcvai
PROTEST.
Naar aanleiding van het ingezonden stuk
van Ds. v. As. van 8 Maart j.l. bepaal ik
mij tot een verontwaardigd protest over
een dergelijk onwaarachtig en onwaardig
schrijven.
Ds. v. As. kan of moest althans beter op
de hoogte zijn.
Ik ben bereid fatsoenlijke menschen, door
hem aan te wijzen de noodige gegevens te
verstrekken. Tot krantengeschrijf leent het
onderwerp zich niet ook tot bestwil van
de betroflëne Zuster.
W.
Dirksland 10s3s24.
SNIJDERS DE VOGEL
Arts.
Mijnheer de Redacteur
Mag ik s.v.p. een plaatsje in Uw veelgelezen
blad?
In de »M. en Sch.a van 29 Febr. '24 heeft
»Uitkijk« het in de rubriek »Op den Uitkijk«
over de »wetten plaag«. Ja Uitkijk ik ben het
daarover met u eens. De wetten waaronder
wij tegenwoordig leven, kunnen, indien zij
streng gehandhaafd worden een ware plaag
zijn. Maar, geachte Uitkijk, U haalt bij de
uiteenzetting daarvan een m.i. verkeerde plaats
daarvoor aan. Na eerst Uwe goedkeuring ge»
hecht te hebben aan de drie middelste wet»
boeken van Mozes, heeft U het over de uit»
breiding dier wet. Hebben dan de Wet» en
Schriftgeleerden na Ezra de Wet uitgebreid
Neen, dat hebben zij niet gedaan, en konden
zij niet doen, wat ik U zal trachten duidelijk
te maken. Tegelijk met de Schriftelijke» gaf
God aan Mozes op de Sinai de mondelinge
leer. De Schriftelijke leer, de grondwet voor
all? tijden en geslachten, gegeven door «den
Goddelijken Wetgever« waaraan natuurlijk
geen menschelijke gebreken kleven, die met
de tijden gewijzigd moeten worden, de mon»
delinge leer, verklaring en toepassing van die
»grondwet«. Zij werden en worden nog door
den geloovigen Israëliet als één onverbreek»
baar geheel beschouwd. Geen Rabbijnen
niet rabbi's, want Rabbi is enkelvoud geen
rabbinale besluiten konden of kunnen daar
ooit wijziging in brengen. Gij zult daaraan
niets toevoegen, noch verminderen, Deutr 13
1, dus geen mensch, hoe hoog ook geplaatst
kon die wetten met één of meer forsche zwaa»
ien verscheuren. Doch, de door U bedoelde
rabbinale besluiten hadden een ander doel
n.l. «de mondelinge leer«, evenals »de schrif»
telijke»« nauwkeurig te boek te stellen, want
het gevaar was niet denkbeeldig dat door den
afval van Israël en door den loop der tijden
die mondelinge leer in vergetelheid zou ge»
raken, of verkeerde ideeën er in zouden slui»
pen, zooals dat met iets, dat door den een
aan den ander medegedeeld wordt kan gaan.
Verder gaven zij verklaringen van «de thora«
of leer, stelden den talmoed samen enz. enz.
te veel om op te noemen, maar boeken zijn
het, waarin wijze levenslessen, niet alleen voor
den Isr. doch voor het geheele menschdom,
niet voortgekomen uit hunne fantasie, maar
hun oorsprong vindende in het Goddelijke
wetboek. Niet bekrompen waren zij in hun
denken geen alleen zaligmakend geloof ver5
kondigden zij, getuige hunne uitspraak »De
vromen aller natiën zullen het toekomstige
leven deelachtig worden, want »kinde»
ren zijt gij allen van den Eeuwige Uw God
Deutr. 14 1. Ook onze gebeden die zij ver»
vaardigden geven dit op verscheidene plaatsen
wéér. In ons hoofdgebed op Nieuwjaar staat
voor de bede om Isr. geluk en welzijn, eerst
de bede voor het geluk en welzijn der ge»
heele menschheid, n.l. o. a. En zoo eeuwige
onze G. verbreid dan Uwe vrees overal uwe
werken, en Uwen schrik over al wat Gij ge»
schapen hebt, dat alle gewrochten U eerbie»
digen en alle geschapen wezens zich aanbid»
dend voor U nederwerpen en dat zij allen
een bond daarstellen om gemeenschappelijk
Uwen wil met oprechten harte te vervullen
enz. Ziet U wel Uitkijk, dat die Rabbijnen
meer konden dan U en anderen te vermaken.
Zij paarden aan de theorie de daad, wat elke
geloovige jood. nog doet en ook zal blijven
doen, omdat het in de thora staat. Om Uw
voorbeeld te nemen «Gedenk den Sabbath»
dag« staat er in Ex. 20 8. Neemt den Sab»
bathdag in acht« in Deutr. 5 12. Theorie
en praktijk. Gedenken waarom en waarvoor
G. de Sabbath ingesteld heeft, in acht nemen,
d.w.z. hem heiligen door absolute werkont»
houding, zie Jesaja 58 13. Weer Uw voor»
beeld, «Het ei door een kip op den Sabath
gelegd, wanneer wij het n.l. zeker weten mo»
gen we dien dag niet, doch wel den volgen»
den dag gebruiken. Toch niet onoverkomelijk
hé, Uitkijk. De reden daarvan is meer een
voorzorg, want door dit ei op dienzelfden
dag te eten zou men er allicht toe komen om
dit versche ei ook te kooken, waardoor de
Sabbath ontheiligd zou worden, want ctdien
dag koken is ons verboden. Ex. 16^ .1
waarde »Uitkijk« als U goed uitkijk,uierbij
wel zien dat onze Rabbijnen bij al h'Aelas»
en laten steeds de bron van herkorr'0<'be»
oogen hadden. taat
Het vrome volk was heusch zoo wajj.
niet. Zij durfden wel twéé voetei
want zij mochten 2000 el in elkeav; neer Wi«
Ex. 16 29 en Jerem. 17 22 dat Troelstra JW Bl4(|
is ook nu no; niet noodig,. egrepen, en datfeg;f Qy||
godsdienstige jood ergens ling was de onderen bLl
hetzij voor uitspanning». X",
eener gemeente op tróden hoek O; q
gedachtig aan uet x den laatst iw zoon
dochter, knecht, U ons toe1 -och uw p»aat er
enz. Ex. 20 10, -ïUags vóór den
vang van den SabLani op de plaats varjg,
stemming te zijn, alzoo letterlijk vervullende
wat hij misschien den volgenden dag zal lezen
of prediken. Niet er omheendraaiende door
te zeggen als mensch kunnen wij de schrift
niet vervullen. Hadt God ze niet vervulbaar
geacht, Hij had ze als de Alwijze en Voor»
ziende ons niet geopenbaard. Indien niet Mijn
verbond ware voor dag en nacht. Ik had geen
wetten gesteld voor hemel en aarde, Jer. 33.
Geachte Uitkijk, wanneer gij weer eens ge»
noegelijk zit te lezen in «de Wet van Mozes«,
dan geef ik U mijn bescheiden raad»ziet
daarin geen spinrag van menschelijke bepa»
lingen en eindelooze uitbreidingen®, maar be»
ziet het, zooals een goede Uitkijk het bezien
moet, dan kan ook voor U de plaag een
zegen worden.
Mijn welgemeenden dank voor de plaatsing.
Hoogachtend,
Abonné van de M. en S.
NaschriftWe hebben met groote aandacht
het rustige betoog van den geachten inzender
gelezen en hebben ook niet het minste be»
zwaar 't onder 't oog onzer lezers te brengen.
De inzender zelf zal geen »debat« wenschen.
Dit kan reeds daarom niet, wijl wij, gelijk
hem bekend zal zijn alleen den schriftelijk
overgeleverden Pentatench goddelijk gezag toe»
kennen en dit ontzeggen aan de «mondelinge
overlevering®. Op zoo verschillend standpunt
staande, moet men 't bij dit te constateeren,
laten. UITKIJK.
Geachte Redactie
Evenals in verschillende bladen, las ik ook
in de «Maas» en Scheldebode« van 1 Maart
1924 van het droevig voorgeval n.l. «ruzie in
een Kerk«, dat zich te 's=Gravenpolder in de
Nederduitsch Gereformeerde Keik heeft voor»
gedaan.
Bij lezing hiervan dacht ik echter direct,
wanneer dit gelezen wordt door iemand, die
geen kennis draagt van de geestelijke stroo»
mingen, welke zich in die gemeenten voordoen,
dan wordt daaruit zeker een verkeerde conclu»
sie getrokken. Men schreef immers van vóór
en tegenstanders van Ds. Kersten het bekende
kamerlid. Juist in de laatste drie woorden
schuilt zoo ruimschoots de gelegenheid tot
een verkeerde gedachtengang. Dit is dan ook
niet uitgebleven.
Mr. Dambrink te Utrecht was in dit geval
de eerste, die meende publiciteit te moeten
geven aan zijn gedachten, welke waarschijnlijk
door het bericht «ruzie in een kerk« zijn ont»
staan. Hij waarschuwde in «De Wekker«, het
orgaan der Christelijk Gereformeerde Kerk,
tegen vermenging van Kerk en politiek. Hierbij
wees hij op 't geen te 's=Gravenpolder gebeurd
was, als zou de politiek daarvan de oorzaak
zijn.
Ik meen echter dat Mr. Dambrink hiermede
niet is geslaagd, althans niet door 's»Graven»
polder als voorbeeld te nemen. De oorzaak
van bedoelde ruzie is geheel iets anders.
Ik zal de mij persoonlijk bekende feiten
niet noemen, doch een gedeelte overnemen
van een schrijven uit de Banier van 28 Fe»
bruari 1.1., het orgaan van de Staatk. Geref.
Partij, waarvan Ds. Kersten de Redacteur is.
In genoemd blad schrijft Ds. K(ersten) na»
dat hij in 't kort het ontstaan der Geref. Ge?,
meenten en Nederduitsch G§ref k_
schetst heeft, o.a. het volger
De Secretaris
Langen tijd ver?- L d
gemeenten nog Xksland,
orvd«Sopen-
naar het recht der kerkzoo is de kerken»
ordening een wassen neus. Velen hijgen
naar verbetering. En niet te 's»Gravenpolder
alleen. «De Saambinder« wordt gelezen en
sterkt hen in hunne overtuiging, dat het
anders moet.
Daarbij komt voorts, dat deze menschen
Christelijk onderwijs voor hun kinderen
zochten en met veel moeite het brachten
tot de stichting van een Christelijke school
te 's»Gravenpolder (hoofd dhr. Slotboom)
die ze mij verzochten te openen. Ik heb
gemeend aan dat verzoek te moeten voldoen.
Maar de Christelijke school is het beest uit
den afgrond, zoo verklaart Ds. v. d. Garde.
Erger, die menschen braken met de steeds
gevolgde Liberale politiek. Zelfs een hunner
werd Wethouder en hij deed van zich hoo»
ren. Kroegen»sluiting, kermis»afschaffing wa»
ren gevolg van zijn optreden. Bittere strijd,
doch schrik niet de aanhangers van
Ds. v. d. Garde zorgden wel, dat de raad
naar links ging, tot groote vreugd van her»
bergiers, kermisgangers etc.
Meer moest gebeuren. De ouderling, die
voor het Geref. kerkrecht opkomtdie aan»
merking durft maken op het preeken van
Ds. v. d. Garde die voor de Chr. school
en op politiek terrein zich beweegt, die
de verdeeldh"
v. d. Garrit
tusschen.ielft
Ds. v. voor vat aV ac'h''v
t^'i' v -s
ri klepel wê,
8erord
JCvt.
niet b' jr.r>
snijdt ctro<al wel flS b
aan Pan q de lar3EL »ter
ia* ;d 'k z.t dniieiri-i-it
van IMa,n i-n, J oFW*
hunnel2r a-an-5t/ o
ïm de.vfcr vi-
te zwreta bb febr-
de
.li singst, i
beA De» 'dt vo
zz-Mi'O z
1 o* 24 ,mnS Koopr-
jjiEs. -.rdei,blice,en ondikeU'".
zovoo» a<.p)u;ivee; van
met ^oin wil een "I 'chipper S.
eciuoter m y"
2 per 60
ouderling moest onschadelijk gemaakt. 'tZou
zekeren keer dati eens kerkeraad zijn. Toen
echter deze ouderling aan de consistorie
kwam, was er niemand zij bleef gesloten.
Den daarop volgenden Zaterdag werd hem
medegedeeld, dat hij als ouderling geschorst
was. Men kon met hem niet meer leven
dat was de reden, 's Zondags d. a. v. werd
dat bekend gemaakt, en toen is de gemeente
opgestaan. De ouderling die het af gaf, die
zijn schoonzoon met het mes eens dreigde,
die de zonde niet bestraft maar vergoelijkt,
had den steun der gemeente niet en maakte
misbruik van zijn macht. Bovendien was de
schorsing onwettig. Lees maar art. 79 der
kerkenordening. Er ontstond rumoer, al
geraakte men niet handgemeen. De in hare
rechten verkorte gemeente kon dit onrecht
niet dragen zij zuchtte reeds lang onder
zich zelf onwettig handhavende besturen.
Dit maakte de maat vol. Geen nood
De politie is aangeroepen door den zich
wettig keurenden ouderling. Als bij Schei»
ding en Doleantie, zullen deze menschen
die een ordelijk leven willen, zich voor den
rechter te verantwoorden hebben en het
kon wel zijn, veroordeeld worden. Het is
Gode geklaagd.
Ik heb wat ik van meer dan een zijde
vernam willen mededeelen, om te laten ge»
voelen waar de schoen wringtom te weer»
leggen den laster over mij geworpen, en zoo
handig door Mr. Dambrink gebruikt.
De zaak te 's»Gravenpolder is een ker»
kelijke kwestie, en ik sta daar buiten.'t Gaat
hier niet tusschen voor» en tegenstanders
van Ds. Kersten, doch gelukkig om dieper
liggend princiep. Hier wordt gekampt om
het recht der kerkom een leven naar Geref.
kerkrecht. Wil men mij er in betrekken, dan
zal ik het mij een eere rekenen voor de
oude inzettingen der kerk, en om de Waar»
heid mede te kampen en den smaad te dra»
gen, een dienaar des Woords dikwijls bereid.
Doch het sensatie wekkend krantenbericht
wijs ik met verontwaardiging afgelijk die
frè'tii worden .ben 's»Gravenpolder zuilen doen,
24^24 Khrizfel, omdat zij niet mij bedoelen
cri als ze ha zop hun ontnomen rechten.
IfF.M)Felkaar brood ate§ over het geschrijf van
woonte, dat het werkl
week besproken werd A-.t; j,
net zoo goed een ste
per en niet zelden wer|n 0,
stroeve verhouc* c c
dettr df "etleze zaak een
jij d^ir'K
besten.
het jaar
liceerd. Uit
*r' afdeelingen
zteer geV-,edroe
de
Mr.
iste
- »-N)r
if np+ r\r»<* ltKrtrpprf am
ei, ons af k'6. en van dezen
Jav
il
A
n
rSChvijrcacf]
\ten in '°E gk/b
iCM^evt'uR héi
ui*.
iii
;iedaat op de
i vvelslagc ,.,-_-m |9k
,4u was daa*it dat sc; f
zu:gstokje uitp lang ir aa-
handel gebracnet h jn U we*'
„n, vedf inAcr" 'JTCaChèïttY <;t5ben Jem
bJ°r»«e, *- ByouUrtitófth
;volm voorhanden in den
handel van
■com
hf
e.ildl t n beslissirT
K
•ffc lo!
i .emr
lit en ieffffifcuf1
5' Eetl Sng.
del deon« doS.
n om «gen nauwe öh
-nrl v(
üi.?.' 1 eer I J
a
X. i
li