DE 0 ilharnis Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden, PU ROL lê 'ii I IN HOC SIGNO VINCES No. 2996 ZATERDAG 8 MAART 1924 39ste JAARGANG eftuin Reclames Mededeeüngen. LF judsmid fcs voor I.KIok- meters Laagst* irkplaats. :n Pin- rschrift In n I n 11 W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers EERSTE BLAD. „Christelijke deugden". Wij naderen nu de kern der zaak. De bepaling, die sedert 1857 in onze Schoolwetgeving staatde bekende, waarbij den onderwijzer zeer scherpelijk wordt ingeprent, dat in zijn klasse, noch hijzelf, noch iemand anders iets mag doen, waardoor de „godsdienstige ge voelens van andersdenkenden" zouden worden gekwetst, was en is zoo duide lijk. Daar zit de „neutraliteit" in. ja, pruilt er aan alle kanten uit. En met „neutraliteit" is't nu eenmaal in strijd, dat men den Bijbel of den Christus op de Openbare School brengt, 't Een sluit het het ander uit. Als er fcaat, dat ik iets „drooghouden" moet, in mag ik er geen droppels op spren kelen, dat begrijpt ieder. En zoo is 't ook hier. Maar nu is dit de riethalm De „christelijke" deugden in de Wet! [Die staan er dan toch maar Om u te dienen, ze staan er, om een volksuitdrukking uit vroeger eeuw te gebruiken, als Pilatus in 't Credo. Maar natuurlijk kan niemand er van tusschen, om in de historie te onder zoeken, wut die „christelijke deugden" beteekenen en welke uitlegging daaraan in overeenstemming met haarbeteekenis gegeven is. En dan is alles duidelijk en klaar. Met grooten nadruk is in '57 reeds door de Regeering gezegd en de Kamer heeft dat door haar stem en steun be vestigd, dat Christendom en Christus fjjiten de Openbare School blijven moes- T/z. Hetgeen we thans bewijzen gaan. Het was de 10e Juli des jaars 1857. Sinds den vorigen dag was art. 22 der Schoolwet aan de orde, dat van de „christelijke deugden". Artikel 22 in het Ontwerp. Dat bij de eindredactie art. 23 werd. Onderscheiden sprekers hadden reeds het woord gevoerd. Zoo had o.a. de jood Godefroi ge zegd, dat hij zich bij die „christelijke deugden" wel kon neerleggen, omdat zij immers niet beteekenden ik schrijf zijn eigen woorden af, waarmee de Re geering zich later vereenigde niet beteekenden „christelijken zin, christe lijk beginsel, christelijk element, christe- lijken geest, christelijk onderwijs „Maar dan beteekenden die „christe lijke deugden" ook heelemaal niets roept de lezer uit. En hij heeft volmaakt gelijk En daarom kon de jood Godefroi dan ook met een zuivere, lsrdëlietische consciëntie zeggen„Zet, om mij, die «christelijke deugden" maar gerust in de Wet. Ook rhorbecke had geen bezwaar. In zijn eigen ontwerp van verleden Jaar, stonden die woorden niet. Maar zo°als ze nu verklaard werden, zei "'j) was 't hèm best. Want dit was een «christendom boven geloofsverdeeld heid". Met deze „christelijke deugden" konden jood en christen, boedhist en jnohamedaan, konden alle godsdiensten ter wereld instemmen. «Accoord van Putten", zeide hij. 2et dat woord maar in de Wet. wil het lagere volksken zich dan blij maken met de doode musch van één onkel woord, och daar hadden Thor- becke en Godefroi en de hunnen niets legen. Een kinderhand is gauw gevuld Nu komt, 10 Juli, minister v. d. "■"ugghen, de vader der wet, zelf aan het woord. Hij kan er niet van tusschen, of nu moet hij duidelijk zeggen, hoe hij nu dit artikel en het woord „christe lijk" opvat. Hij moet schenken klaren wijn. Thorbecke heeft het zijne gezegd. Groen's vrienden hebben een duide lijke verklaring gevraagd, land en volk moesten weten, waar ze aan toe zijn met de Wet. En de man zelf, die de Wet had gemaakt moest zeggen, welke de bedoeling was dan wist de Kamer en dan wist ons gansche volk, eens en voorgoed, wat er straks aangenomen werd. Welnu, hier volgen zijn eigen woor den. Slechts op de belangrijkste plaatsen door óns onderstreept „Wat is opleiding tot christelijke en maatschappelijke deugden Van dat denkbeeld, dat zeer ruim is op zichzelf wordt door de Grondwet en door het derde lid van art. 22 geëcatteerd (d.i. verwijderd) al wat het te ruim maken zou. Door die be spreking was en mag, zooals de spre ker uit Deventer (Thorb cke) zeet juist gezegd heeft, opleiding tot christelijke deugden op de ge mengde school in geen anderen zin worden opgevat, dan dat alle leer stelling en dogmatische bestanddee- len, alles met één woord, wat tot het begrip des Christendoms, van zijne waarheden, van zijne feiten, van zijne geschiedenis behoort van de gemengde school verwijderd moet bl ij ven. Ik meen dat die verklaring juist en dat zij duidelijk is. Dat het alzoo zij, vordert de Grondwet en dit vordert de rechtvaardigheid. Allen, Protestan ten, Rooinsch-Katholieken en Israëlie ten, kunnen met recht vorderen, dat aan hun kinderen niets worde mede gedeeld, dat kwetsend, dat strijdig is met ieders godsdienstige overtui gingen, en daartoe behoort alles wat tot het begrip van he-t christendom, v an het begin tot het einde toe be hoort!" Aldus mr. J. J. L. v. d. Brugghen. De vader der Wet van '57. Die de „christelijke" deugden weer in de Wet bracht. Dit is inderdaad klare wijn. En wie tegen zulke woorden in, nu toch nog staande houdt, dat op de Openbare School plaats is voor Christus en Christendom, dien kijkt men aan als iemand, die nü nog vertellen komt, dat de aarde een platte pannekoek is. V Stem en stoel. Rheumatiek en spierpijn Op den Uitkijk» Land- en Tuinbouw. i handel van /iL 7J Izlvifes _BJ zeer lagen 24173 CSLAND VKKEE te op eiken ien GRA- Ischt geeft die moch- 17461 L VAN elijks wo» leden vaa Donder» 6—8 uur. .Dirkslaad orden op» 'uden pros n, om Nel psmetteljjk zoegd, »u |n. Er zijn ak in den zulke pas :worden }men hem an beiden niet doen olang een Maar wat ij tenslotte jjbezwaar hulp voor nog weer worden ant a de hans nd op zijn mijnheer m nevens ngen zou zoo straks stoel, oppen 't ekommer» haar net wat nu te n verzons enkt na. dat ik een wat op. egt ze op i. «En als houden rit. cht«. i verslagen aeeft voor» er volgt.) Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent Hj vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 pur. dat »derde lid« bevatte de bepalingen inzake «andersdenkenden*, zoo juist hierboven nog in herinnering gebracht. V Is 't zoo erg. Telkens merken we, hoe onze eenvoudige menschen, die zoo weinig van geldzaken af» weten, vragen of 't dan toch wezenlijk wel zoo erg is met 's Rijks Finantiën 't Gaat immers alles z'n gang Zelfs een tekort van 100 a 140 mill.'s jaars spreekt weinig tot hun verbeelding ze weten zoo weinig wat 'n inillioen isvelen hebben in hun leven immers nog nooit 'n «briefje»van» duizend« gezien. Toch. maar stééd blijven door=getuigeD. Misschién maakt het eenige indruk, dat wij Nederland, Indië, Provincies en Gemeenten te zamen, in het ééne jaar 1922 leenden 1083 millioen en in 1923 nog es weer 938 millioen. En vraag niet, wat een reuzedeening ons nu weer boven 't hoofd hangt. Zooiets stemt toch tot nadenken. En luister dan naar onze »groote« mannen van handel en geld. Prof. Biuins van de Handels»hoogeschool te Rotterdam, zei nog pas te Groningen »Er is in Europa geen tweede voorbeeld van een land, dat buiten den oorlog ges bleven is dat hier en in den oorlog zijn competente portie aan oorlogssen nasoors logsswinst heeft gehad waarvan in enkele jaren tljds de eertijds gunstige finantiëele positie zoo in den grond is bedorven«. Omdat we er, volk en overheid met elkaar maar op hebben los geleefd. En daarvan terug te keeren is een moeis Iijke zaak onder de zon. V 2 ien millioen. De kranten hebben bericht »B. en W. van Amsterdam zijn tot de overtuiging gekomen, dat er op de Bes grooting voor 1925 tien millioen zal moes ten bezuinigd worden«. Nu, dat verwondert niemand! Reeds dit jaar is er 'n groot tekort. Maar 't wordt goeddeels verdonkeremaand, doordat Amsterdam al de appeltjessvoorsdens dorst opeet, die het nog heeft liggen. Dat duurt echter maar één jaar. Dan is de provisiekast leeg. En zoo staat Wibaut in Amsterdam precies voor 't zelfde vraagstuk als Colijn in 't vas derland, alleen is het naar proportie kleiner. Nu maar es stil afwachten. Waaraan Wibaut z'n zegel hechten zal. Hij hééft zoo'n groot woord gehad? Wonderlijk daar in Rusland. De Sovjetsster heeft er 't Kruis weggebrand godsdienst heet er de ergste geestelijke ziekte, die 'n mensch krijgen kan. God en Christus zijn »afgeschaft«. Maar nu komt. de Leninsvereering. Gramofoons, waarop in '19 en '20 Lenin's stem is vastgelegd, worden de dorpen langs vervoerd want »de boeren gelooven Lenin's stem meer dan alle kranten Fn de Raad van Volkscommissarissen heeft besloten voortaan en voorgoed den zetel van Lenin, d.w.z. zijn stoel, waarop hij in den Raad steeds zat, onbezet te laten. Straks maakt men er 'n buiging voor. Nieuwe relequiën, als men ziet: De Leninsvereering op gang. 40 cent per regel. Spoedige verlichting van de pijnen en weldra genezing door SanapirinsTabletten (Mijns hardt). Koker 75 ct. Bij apoth. en drogisten. Springende Lippen DOOS 30, 60,90 Cent. Bij Apoth. en Drogisten. Pharm.Fabr. A.Mijnhardt Zeist Nadruk vobodeH. Ds. DE GEUZE VAN WAARDDORP. [Schets uit het jaar 1852.] De studeerkamer eener kleine dorpspastorie. Niets is hier te ontdekken, dat aan we els d e denken doet, integendeel, sober is 't vers trek gemeubeld en zelfs de antieke, rijk bewerk, te leunstoel, waarin Ds. De Geuze, tegenover zijn bezoeker gezeten is, toont duidelijk de sporen van een veeljarig gebruik, erfstuk als ze is van z ij n vader, die hem indertijd op zijn zilveren huwelijksfeest ten geschenke kreeg. Cornelis de Geuze staat hier nu acht jaar. Uit zijn eerste gemeente werd hij hier in Waarddorp beroepen en hij krijgt zoo enkel nog wel eens «hoorders", maar het komt zeis den tot een beroep. Toch is hij een der kanselredenaars, die de schare weten te boeien door de macht van het woord. Wie bij hem onder den kansel zit moet luisteren. Als «herder" is hij zelfs vermiard. Ook de velen, die tegen zijn «richting overs wegend bezwaar hebben, moeten erkennen, dat als alle herders de kudde weidden, ja nas liepen geljjk Ds. de Geuze deed, gezegde kuds de heel wat beter er aan toe zoude zijn. En 't zat 'm ook niet in zijn gezin. Drie kinders had hij en 't waren, nu ja j ravotters en levenschoppers zooals alle kin, ders op dien leeftijd, maar hij wist ze te hou. den in «christelijke zedigheid«, daarbij gehols pen door zijn vrouw, die wel van eenvoudis ge afkomst was, maar die toch geen slecht fis guur maakte in een pastorie. Neen, er was iets anders Ds. de Geuze stond nu eenmaal bekend als een »u 11 r a«. En dat was 't ergste, waartoe in veler oog en vooral ook in 't oog der kerkelijke mach. hebbers en waardigheidsbekleeders uit het midden der 19e eeuw, iemand vervallen kon. Hij mocht desnoods wel »orthodox« zijn. Men moest met de gemeente rekenen en die hing aan 't oude. En een dominee, die voor dit oude een zekeren eerbied toonde, zonder er zich slaafs voor te b u i g e n, was een krachs tig bolwerk tegen de «Afscheiding", welke modderige en donkere wateren nog maar als tijd knabbelden aan 't erf der Vaderlandsche Kerk, zooals het den volke werd voorges steld We zijn, merken we op, in het jaar 1852 Maar een »ultra« was onbruikbaar. In zijn sóórt was dat een Robespierre. Een kerkelijke revolutiedrijver en oproers maker, die niet rustte vóór alles óm hem heen in vuur en vlam stond. Die de »hel« als een soort geestelijke guillotine gebruikte op de plaats waar hij stond. Zoo iemand mocht vooral niet «hooger»op« Niet gekozen worden in eenig bestuur. Och, in een plaats als Waarddorp deed een man als ds. De Geuze niet veel kwaad, de dweepzucht van het tegenwoordige geslacht daar is toch onuitroeibaareen meer «gemas tigd« man zou er een moeilijk leven hebben gehad; men moest wat Waarddorp betreft zijn hoop vestigen op het tweede en derde ges slacht en ds. De Geuze, nu die worde er oud 't Was lastig dat de man zoo preeken kon Want dat blijfUzelden verborgen. En gedurig waren er vacante gemeenten, die 't dan toch eigenlijk met hem wel pros beeren wilden maar 't was ongeloofes lijk, wat er dan al niet in het werk gesteld werd, altijd «onder de roos« en «met geheims houding* enz. enz, om zoo iets te keeren. Cornelis de Geuze kan er staaltjes van vers tellen. «Je moest er eens een boekje van opens doen, in «De Nederlander* zei z'n vrouw soms. «De Nederlander« was destijds het a.r. dags blad, 't welk met veel moeite en kosten door den heer Groen van Prinsterer c.s. in stand gehouden werd. «Nee vrouwzei Cornelis dan, «dat niet. 't Zou maar des te meer verbitteren. En God zal ons brengen waar Hij werk voor ons heeft. Tegenover dominee zit een boer. Stevige, vierkante gestalteop en top 'n boer uit het midden der vorige eeuw, wiens gelaat wilskracht toont en in wiens hart daars van is ds. de Geuze overtuigd, de vreeze des Heeren woont. De man is niet van zijn gemeente. Hij behoort tot de Afgescheidenen. Maar hij komt vaak bij dominee aan huis want uitgezonderd dan dat ééne punt zijn ze in alles één en als hij 's Zondags eens door 't ruwe weer niet «naar stad«, naar zijn eigen kerk kan, dan gaat hij bij Ds de Geuze »op« en heeft hij soms een rijken zegen. Cornelis is trouwens niets kerkistisch. Het «puntje* was er o jamaar de druk der tijden op heel het gereformeerde volksdeel was zóó zwaar, dat men zich onwillekeurig veel nauwer aaneensloot, dan later vaak en De Geuze had zelfs verleden jaar toen hij vacantie had zijn «afgescheiden* collega uit stad een avondbeurt bij hem laten waarnemen. Dat ging toen zoo, in dien tijd De Geuze heeft er trouwens een ongemak* kelijken uitbrander over gehad van het Clas» sicaal Bestuur, dat den «afgescheiden* wolf niet in de kerkelijke schaapskooi dulden k «Ik heb 't uit uw briefje al begrep- TE1. mineezegt boer Van der Hagt, -•jT alles voor niets jm. y gei^rdt.^N dan het vrije Nederland I dat is dan de erve der vaderen Ds. De Geuze moet het alles beamen. «Ja, en 't ergste is nu staat daar sinds 1848 in de GrondwetHet geven van Onder» wijs is v r ij en als we om die vrijheid k o» men; als we dus vragen wat ons grondwet» telijk toekomt, dan worden we afgescheept, dat het eerst bij een nieuwe Schoolwet moet geregeld worden «Wat nuvraagt van der Hagt. «Afwachten en bidden«, zegt ds. De Geuze. «En zooveel mogelijk ons met huisonderwijs behelpen Van der Hagt kijkt voor zich heen. Dan komt een vastberaden, haast wat harde trek op zijn gelaat. Hij buigt zich wat tot dominee voorover. »U wil ik het wel zeggen, dominee u zult het wel zwijgen. Ik houd het hier niet langer uitEen land, waar ik amper vrijheid heb van godsdienstoefening en géén vrijheid om mijn kinderen te laten onderwijzen uit Gods Woord, dat i s mijn vaderland niet meer Als alles voor elkaar komt, ga ik 't volgend voorjaar met verscheiden andere afgescheidenen naar Noord»Amerika, waar vrijheid is Cornelis de Geuze keek verrast op, zelfs zeer smartelijk verrast. «Ik doe 't niet voor gemak of genot, do» mineezegt V. d. Hagt zachter. «Dat geloof ik, broeder! En daarom ga met God ik zou je kunnen benij» den Arm Nederland Neen, da Costa ondanks uw zang»des»geloofs Ze hébben ons al, de goden dezer Eeuw 1« UITKIJK. Het kweeken en verzorgen van gewassen en huisdieren door arbeiders. (Een prijsvraag.) Eenigen tijd geleden werd door den Oranje» bond van Orde besloten tot het instellen van een Prijsvrageninstituut. Dit Instituut had en heeft de bedoeling om door middel van prijs» vragen mede te werken aan de oplossing van verschillende maatschappelijke vraagstukken. De Commissie van uitvoering bestond uit de heeren Dr. P. van Hoek, den Directeur ge» neraal van Landbouw, Prof. S. Koenen van Wageningen, inmiddels overleden, en lr. V. R. Y. Croesen, Voorzitter van het Kon. Ned. Landbouw Comité. De eerste prijsvraag werd uitgeschreven en van de 28 ingekomen ant» woorden werd bekroond dat van den heer A. J. van Lohuizen, hoofdopzichter publieke werken, afd. beplantingen te Amsterdam. Wat bedoelde deze prijsvraag Ditden arbeider in zijn vrijen tijd te brengen tot het kweeken en verzorgen van gewassen en van huisdieren. En wel met het dubbele doelle om hem op nuttige, aangename wijze bezig te doen zijn 2e. om zijn inkomsten, desgewenschsf, te ver» hoogen. Het bekroonde antwoord kan daar» voor een handleiding zijn, den arbeider met raad en daad bij te staan. De Commissie heeft zoo niet uitsluitend, dan toch hoofdzakelijk het oog gehad op den stedelijken arbeider, die, meer vrijen tijd hebbende dan vroeger, wellicht niet goed weet hoe die te besteden. Hem wordt nu de weg gewezen om van zijn vrijen tijd een zoodanig gebruik te maken, dat dit aan het geluk, de ontwikkeling en de welvaart van hem en zijn gezin ten goede komt. Dit is zeker een maatschappelijk werk, dat lof en steun verdient. Even willen we op» noemen, welke de inhond der in druk ver» schenen handleiding is,: l.^Hekfët k-eer\)p keë(eeken van planten 10 jaar d'cftig een cigaret? Wezen en doel, heup A "V ,^<'Cvtvy.) -éVuin. 3. Het ver les voor niets «Nul op 't rektó^ - e v<v?rï de ^t. 'ers if iingsh j. diceerd. Uit i.itiev —jE v( en oesteD«r afdeelingen r~~" ia*0z; Jeer geV.iedroci -ï tcT '~on' v°'< Koopr" iS. "-L'n»' hij - w^0(:Hel'bliCe'>en ond'Ken.rij woord: °°;t ^Ouj-r van Op van ue»®ei pn w'l een 1 chipper S. «Het is toch verscb i «Daar willen we nu,. en 't is een slecht) c" zoo goed als wij sc een eigen schoof r school niet geeft C dat moeten we ga. de overheid, of het om neen te zegge' of zulk een school die zegt: Niet nooi Het is God»geklaag komedie en een dran|der oprich» ten, die wil en zóó' mafr wie voor z'n eigen kindei ,j wj] Stichs een v^stum. 3. oei a v éT^k'( p^au^,a ,eV% ij, -.el, onsatkëc.'en van dezeiW.rlx of het or '-jboreert aan overvlo! Naast "s er de belofte. Onze sti al^wuAtr, onP <?A ciüs stuk levöfi irtii V ^ten' in ook ff ■h13 ji it inl T! 1'! ye> 'mJ iOtinen, partij O O'f.- „n, veels iJTCdC Een ;n. beid> mneer 1» i ïvolm 'com hf ek- en Byoutetvjaooz&pi fi-'c' voorhanden in den 'Nicci^' ■ftaandëK •te in die" Ma, héén eoorc'T g is et™ het niet eel en een i éhtiriJ ,||r hui» r_n«Het ufl dJriaboi1 "ij'°;'A%evL <n %jpSjy' v»n Jonge» v, nilis ten, waar ze van Got dien wordt het verbt hooren, n dat heet die dagelijks nenstad naai gaan. en die dU belangstelling zie van gewassen en TJJTt vl ren een zegenrijke arb etuigen digd-i'ten"? v^lijke;%<ilt en JeL^v V- - 'V0 'n L - V Fen T If-fië 3*' f A. v ten hng. I -TV M'del deon<< <jo5 4i» n om »s£en nauwedii *nrt..\ M?' 'ePr HaBfc-or ■e i *3 :ty

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1924 | | pagina 1