«-Sajet f ne-Sajei voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. LAAR' Antirevolutionair Orgaan EN S! ZEN. No. 2908 ZATERDAG 5 MEI 1923 38STE JAARGANG IN HOC SIGNO VINCES EERSTE BLAD. Reclames MededeeSingen. Op de ra Uitkijk. n bekende merk ons. bijgaand etiquei DUIF" s -w 1EKEN CADEAU tiAL itterdam ;a f 12,50 en heoger en hooger f 10,50 !£E KWALITEITEN DEKEN CADEAU Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën ets verdere Administratie fmneo toe te zetideai aan de Uitgevers. Overheid, Wereld @si Kerk. s Landies Chiidrens elsdijk ;sei 0,30 rgor_ (M) Letten we nu eens op de Overheid. We), zal iemand misschien zeggen, die Overheid is nu toch een instelling, welke in 't geheel niet ligt op het terrein van de particuliere genade en die dus met Gods genadige verkiezing als zoo danig niets te maken heeft, dus inzake de Overheid kunnen „wereld" en „Kerk" eenstemmig denken Met uw verlof, maar zoo is 't niet. Het eerste geef ik dadelijk toe. De Overheid is een instelling Gods, die in 't geheel niet ligt op het terrein lan particuliere genade. Zelfs onder oud-Israël moest de ko ning, die uit 't geslacht van Judawas, met al het volk in het Voorhof blijven staan en mocht niet doordringen in het Heilige, waar de priesters kwamen en nog minder in het Allerheiligste, waar het Verzoendeksel was. Uzzia, die tot het reukaltaar kwam, werd met me- laatschheid geslagen, zoodat hij van 't koningschap verviel. En als Salomo bij de inwijding des tempels tot het volk spreken en tot God bidden zal, dan laat hij zich in den Voorhof een stel ling bouwen en spreekt en bidt, niet als koning, maar om zoo te zeggen als broeder, die in 't midden zijner broe deren en uit hun midden, als hunner één, optreedt. De Overheid, zeiden onze vaderen, heeft het „wereldsch régiem." Zij heeft in de Kerk niets te zeggen. 9 Zij mag daar geen heerschappij voe ren. En 't was dan ook zeer tegen hun zin, dat onze vaderen die heerschappij heb ben geduld en toelieten, dat de Over heid gedurig zich in kerkelijke zaken mengde. Zelfs onze Koningin is in de Kerk gewoon lidmaat, niets meer. Dat koning Willem I te onzaliger ure zich mengde in de zaken der Ned. Hervormde Kerk, waarover hij, met allen eerbied gesprokén, niets te zeggen had, dat heeft heel wat kerkelijke ellende, als elk wel weet ten gevolge gehad. Daarover zijn we 't dus wel eens De taak der Overheid ligt dus gan- schelijk niet op het erf der particuliere genade en dus ook niet in de Kerk. Daar heeft zij geen ambt. Als twee hetzèlfde zeggen, of doen Dan is het daarom niet hetzelfde, dat oude spreekwoord blijkt ook hier weer waarheid te zijn. Een antirevolutionair en een socialist komen b.v. hierin overeen, dat zij bei den zeggen De Overheid regeere niet in de Kerk Maar willen die twee nu hetzelfde? Dat lijkt er niet naar Ziehier het groote onderscheid De mannen van links zeggen: De Overheid regeere gerust, als daar ter pen voor zijn over de Kerk en wij, ntirevolutionairen zeggen: Neen', ook over de Kerk is de Overheid géén baas; e Kerk staat direct onder haar éénig Hoofd en Koning, onzen Heere lezus Christus. Hoever uiterst links het trekt, leer Rusland wel. De berichten uit dit land toonen duidelijk, hoe de machthebbers daar de Kerk berooven en van de taak en 't werk, dat Christus Zijn Kerk opdroeg, gewoonweg durven zeggenGij zult niet Neem dit eene voorbeeld slechts Onze Heere Christus beval: Weid mijne lammeren „Neenordonneert de Russische Sovjet-regeering, „dat zult gij niet doen en op de zwaarste straffen verbieden wij, dat vóór het achttiende jaar aan de jeugd godsdienst-onderwijs zal ge geven worden En zeg nu niet dat is Rusland. Zeker, daar is 't het ergst. Zoo iets is door Gods goedheid, hier bij ons ondenkbaar. Daarvoor zijn in ons land de Chris telijke partijen te machtig. Zelfs al zou den ze tijdelijk in de minderheid ge raken, dan blijft hun remmende invloed nog groot. Vergeet echter dit ééne niet In dit zelfde Nederland zijn de Afge scheidenen vervolgd. Is hun de predi king belet. Zijn meermalen doop en avondmaal verhinderd. En dat, terwijl al wat conservatief was, goedkeurend knikte en Thorbecke, de liberaal, er een verdediging van schreef. Ook hier weer hetzelfde, groote ver schil. Links ziet men niet anders dan de Wereld." En de Overheid heeft het bewind over die „Wereld" en moet ons nu zoo veel mogelijk een gelukkig, aardsch leven verzekeren, zijzelf komt op uit en is verantwoordelijk aan het volk maar zij is er, voorts om dit aardsche, leven, deze Wereld, tot den hoogsten top van volmaaktheid op te voeren om in elk geval te trachten den berg der volmaaktheid te beklimmen. Vandaar het streven, om alles zooveel mogelijk te brengen onder de macht van den „Staat." Om alles te richten op één doel: De vooruitgang van het Menschdom, de triomf der „Cultuur", de ontplooiing der Kunst, de ontwikkeling der Weten schap, de volmaking der Techniek alles met dat doel, om het leven dezer Wereld, „het" leven op te voeren tot het hoogst denkbare peil Wij staan er anders tegenover. Ook hier zien wij éérst Gods Kerk. Om die Kerk rustig tot ontwikkeling te brengen, te doen uitkomen in de ge slachten, om haar den arbeid voor haar Koning mogelijk te maken is een rustig maatschappelijk saamleven noodig. On der bloeddorstige wilden, waar 't al roof is en moord, diefstal en bloedstorting waar men geen dag zeker is van zijn eigendom of leven, daar kan de Kerk des Heeren niet opbloeien. Zij heeft een rustige, geordende maat schappij noodig. Zooals een bloem tuingrond hebben moet. Daarom heeft God nu de Overheid ingesteld over 't maatschappelijk saam leven, opdat de Kerke Gods rustig zich zou kunnen ontwikkelen, haar taak zou kunnen verrichten en alles rijp zou kunnen worden tegen de ure der Vol eindiging. Geen heerscher dus van de Overheid over de Kerk. Nog minder een regeeren in de Kerk. Maar de christelijke Overheid moet zich afvragenWat is de taak der Kerk en dan heeft zij van de Kerk te maken een effen veld, waarvan de steenen weg geruimd zijn, opdat de Kerk het werk haars Konings ongestoord verrichten kan. NATIONALE BANKVEREENIGING Kantoor MIDDEL.HARNIS nrdige l-wali- eerenbedden, dkoopst adres 3e Onderwereld. - 29,—en hooger. nten vanaf f 10,—. dige kwaliteiten. '"EREISCHTE. om als U iets dden, Dekens, te adres Jl Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS W. BOEKHOVEN ZOMEN SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. A.. {deeding, IJDEL van Werkloosheid en Landverhuizing. De heer M. H. Roodschild levert in de Aprilaflevering van het bekende tijdschrift »De Economist®, een uitvoerige bijdrage over het vraagstuk der Overbevolking en andverhuizing. Hij acht het gevaar voor de eerste in ons land met zijn buitensporig snelle bevolkingstoe» neming, vooral nu de werkloosheid abnorma» ie verhoudingen aanneemt, inderdaad dreigend doch meent, dat de landverhuizing in dit ver» band meer beteekenis heeft, dan men veelal neigend is daaraan toe te kennen, en dat het op den weg der Regeering ligt haar geldelijk te steunen. Vooral België en Frankrijk komen voor de vestiging van Nederlandsche gezinnen in aan» merking. Inzonderheid wordt dit door den schrijver met betrekking tot Frankrijk aange» toond. Hij schetst uitvoerig de daar met be= trekking tot de vestiging van buitenlanders verkregen uitkomsten, en wijst er op dat de Fransche regeering getoond heeft die vestiging gaarne te zien en te willen bevorderen. Vooral op het gebied van den landbouwis daar nog voor een aantal landbouwers plaats. Gelijk gedurig wordt gezegd. En uit de inkrimping van Frankrijk's be» volking ook wel af te leiden is. Toch is dit o.i. niet voor allen. Met name onze katholieke boeren en boe» renzonen komen voor emigratie naar Frans krijk in aanmerking. Voor ons gereformeer» de volk zou daar o.i. alleen, bij stelselmati» ge kolonisatie van een groep tegelijk bij elkaar in een bepaalde streek, zoodat aan beschei» den wenschen inzake religie en onderwijs kon worden voldaan, eenige toekomst zijn. Doch daarom, als we reeds opmerkten, kan een machtige organisatie hier te lande, die steunend, leidend en ordenend optreedt, niet worden gemist. Wat trouwens voor alle. emigratie geldt. 40 cent per regel. Zitdagen, tijdens Beurs Woensdag, Sommelsdijk Tabbers .v. d. Boel Flofoil Donderdag, Dirksland Donderdag, Ouddorp Vrijdag, Oude TongeGeluk s Wel strafniet wreed. Eindelijk is »de plank« afgeschaft. Ze werd trouwens zelden gebruikt. In »enkele« strafgevangenissen e.d.g., zegt minister Heemskerk. Maar 't kwam dan toch voor, als een ge» vangene onhandelbaar werd, iedereen te lijf wilde, alles dreigde kort en klein te slaan, als hij, gelijk 't op Java heet «amok maken ging«, dat de bewaarders zich met hun allen op hem wierpen, overmeesterden en dan met dikke touwen op een smalle plank vast snoerden, dat»ie geen vin roeren kon. Dat kón uren zoo duren. Men fluisterde van ook wel dagen. Nu móét er natuurlijk orde en regel zijn, allereerst in een gevangenis, maar onnóódige ruwheid en hardheid moet vermeden worden. En hier is 'n wel beter middel. In onze krankzinnigengestichten past men 't al jaren toe. Wordt daar 'n verpleegde gevaarlijk wild, dat»ie om zoo te zeggen zichzelf en anderen vermoorden zou, dan slaan eenige verplegers of verpleegsters hem een menschenlang, druip» nat laken om 't lijf, tillen hem te bed, naaien 't laken met groote steken stevig vast, dekken 'm toe, dat»ie geen kouvatten kan en binnen korten tijd is de kalmte teruggekeerd, 't Natte lijnwaad in plaats van de »plank«. Zoo kan 't in de gevangenis ook. Zomer= of Zonnetijd Wij lezen in verschillende bladen Het bestuur der Overijsselsche Landbouw Maatschappij heeft het volgende schrijven tot de aangesloten vereenigingen, afdeelingcn en buurtkringen gericht Naar aanleiding van de verwerping van het wetsontwerp»Braat inzake den zomertijd door de Eerste Kamer, geven wij u in over» weging, teneinde de plattelandsbevolking zoo weinig mogelijk hinder van deze nieuwe beslissing te doen ondervinden, om te trach» ten, voor het platteland in uw omgeving den ouden tijd gehandhaafd.te doen blijven. Dit kan doordat de eigen organisaties voor den landbouw, als coöp. zuivelfabrie» ken en coöp. aankoopvereenigingen zich aan den zonnetijd houden. Tevens zou door u bij de bevoegde autoriteiten er op kunnen worden aangedrongen, om den schooltijd ook volgens den zonnetijd te regelen. Op deze wijze worden de bezwaren van den zomertijd wel niet geheel overwonnen, maar toch tot het bereikbare minimum terugge» bracht. Nieuw is dit middel zeker niet. En praktisch is het wel. 't Komt er op neer, dat de boer een uur later leven gaat, dan de officiêele tijd aan» wijst en daarin zal hij toch zeker volko» men vrij zijn Echter, let er es op, Vorige jaren gebeurde dit ook »Het Volk« zal zulke boeren wel weer uit» schelden voor «revolutionair®. Enfin, es even vroolijk de gek er mee En dan praten we niet verder over den tijd ieder zet de klok gelijk hèm 't lust, slechts alssie met 't spoor mee moet of trouwen gaat of als er iets soortgelijks in z'n leven voor» valt, dan móét ie wel naar den regeeringstijd zich schikken, zoogoed als dat»ie dan 'n schoone, witte huid óm doet, en overigens, géén ruzie er over De praktijk, strijkt wel vele plooien glad. Nadruk verboden. «Het Koopje«, noemden ze hem. Ja, dat bijnamen geven Want, natuurlijkz o o was de man, toen» ie als krootrood, pasgeboren knaapken in de wieg lag, niet aangegeven bij den Burger» lijken Stand. Toén heette hij Jan Adolf Biersteker. En «Jan Adolf« is hij gedoopt, nadat do» minee eerst zacht nog had geinfórmeerd, 't briefje was tfiet erg duidelijk en 't was 'n donkere middag, of 't ook soms »Adolphus« zijn moest. Maar ieder bij ons zei»Jan Koopje® of kortweg »'t Koopje«, en hij wist het wel ookmaakte er zich niet eens boos om, als de straatjongens hem op deze wijze begroetten hij was geen kwade kerel en wij, vol» wassenen spraken hem natuurlijk altijd als »Biersteker« aan. Trouwens, wat dién naam betreft Daar zal 't indertijd wel net mee gegaan zijn ais met zoovele dergelijke persoonsnamen 't zal ook eerst wel 'n soort van »bijnaam« geweest zijn uit den tijd toen men feitelijk niet anders dan v o o tnamen had, waarachter men dan ter onderscheiding den vaders voor» naam voegdeMichiel Adriaansz., Maarten Harpertsz. enz., terwijl «De Ruytcr« en »Tromp« eigenlijk niet anders dan bijnamen waren. Toen dan later de B. Stand werd gereor» ganiseerd en ieder een eigen »achternaam« aannemen moest, werden vele van die «bij» namen« als zoodanig gebruikt. Zoo zal 't ook wel met dat »Biersteker« zijn gegaan. Trouwens, er is groot onderscheid tusschen 'n bijnaam en een scheldnaam. Schenden, schelden, is uit den Booze. 't Komt, helaasmaar al te vaak voor. Men ziet dan b.v. ecnig lichaams» of ziels» gebrek, dat bij iemand wordt aangetrof» fen, o f men meent eenige gelijkenis op te merken in persoon, en daden, in gang of spreken met eenig dier, o f men zoekt een woord dat het karakter aantast, de reputatie bezoedelt, op een leugenachtige legende ge» grond is enz. enz En 't schendende scheldwoord is gevonden. Dat is de prostitutie der Taal. Daarop is ten volle toepasselijk bet beken» de woord van Jacobus, als hij het heeft over 't kwaad»der»tong en we begrijpen David zoo, die ook veel last had van soortgelijke schenders en belagers, wannneer hij 't heeft over »monden vol van adderspog«. Maar nog eens dat is de schendnaam. Een b ij n a a m kan zeer onschuldig zijn. Zelfs is het zeer begrijpelijk, hoe de lust tot het geven van een bijnaam bij de men» schen opkomt. Oorspronkelijk toch, de bijbel» lezer weet het wel, had elke naam b e te e k e n i s. Eva noemde haar zoon »Kain«, want zeide zij ik heb een man van den Heere verkregen. En zoo is het telkens met de namen der Schrifto f ze drukken uit, wat Gods Geest profetisch in den jonggeborene zag, of wat de ouders van hem hoopten. Bij de Namen Gods, tracht de Naam iets te verklanken en onder menschelijk woord te brengen, van het Wezen. En bij den mensch zien we 'n zwakke afschaduwing daarvan. Onze mannen zeggen echter niéts. Ik heet »Piet«, maar daarom b e n ik nog geen piet. Een ander heet Léo, maar heeft niets van een leeuw'n derde Frederik en hij kan zeer wel een echte kribbebijter zijn de naam zegt niets. En omdat het nu eenmaal 'n naam éigen is, dat hij wel iets zegt dat hij ons den persoon in een van zijn eigenschappen leert kennen, daarom komt men dan soms tot den b ij n a a m. Die van zeer onschuldigen aard kan zijn. Soms zelfs zoo, dat men er min of meer trotsch op zijn kan. 't Hangt er dus van af, met welke bedoeling zulk een bijnaam gegeven wordt. En ook door wie. 't Noemen met een bijnaam ver» onderstelt altijd zekere mate van vriendschap en van jovialiteit, zoodat we ons, zelfs met de beste gevoelens daaraan nfet te buiten mogen gaan tegenover wie onze meerdere is, in welk opzicht dan ook. Maar overigens, 'n bekend staatsman in zijn toorn werd wel »Jupiter tonans« genoemd vorsten heetten «de Goede«, »de Sterke®, »de Veroveraar«, «de Zwijger® enz. en, met allen eerbied gezegd, onze Heiland zelf gaf aan de zonen van Zebedeus wel den bijnaam »Boanerges«. Ik keer tot mijn »Koopje« terug. Jan Adolf hoorde onder de «kleine rente» niers«. Hij had een twintig jaar hard gewerktGod had hem in zijn zaken gezegend, erkende hij eerbiediglijk en daar hij na vier lustrums hu» welijksleven nog kinderloos was en meende zich niet voor zijn erfgenamen te moeten uitsloven, die zouden toch wel 'n zoet stui» vertje vindenhad hij zich uit zijn werk» zaamheden teruggetrokken en was »stil«gaan leven. Zoo had hij dus overvloed van tijd. Hij was ook 'n gezellige pratermen mocht hem graag. Maar elk van z'n vrienden was 't meerma» len overkomen, dat Jan met'n glunder gelaat binnengetreden, nauwelijks op zijn stoel zat, of hij begon»N o u heb ik dan toch 'n koopje gedaan En dan kréég men het verhaal Den eenen keer was hij op 'n anctie of een verkooping geweesthad er gezeten»uur» aan»uur, loerend als 'n kat op haar prooi tot hij eindelijk het »koopje« op den kop had getikt. Dan weer was hij, flaneerende door de winkelstraten, de eerste geweest die van een »uitverkoop« de lucht gekregen had en de fijnste keus wegkocht, eer er een ander om komen kon. O f ook, hij had ergens in 'n zij» of achter» straat 'n winkeltje ontdekt, dat geen »oog« had, do^h waarin wel iets »moois« zat 't geen de eigenaar wel voor 'n lagen prijs van de hand wou doen, omdat»ie 't nu een» maal ingeslagen had en omdat de menschen, die zoo iets kochten, gemeenlijk in d i t straatje niet kwamen. Soms ook kocht Jan bij particulieren. Er waren «erfgenamen®, die «de boel« van de hand wilden doen o f iemand ging klei» ner wonen en verkocht nu, wat hij missén wilde o f iemand ging naar 't buitenland of naar de Oost. Jan Adolf wist zulke dingen altijd het éérst. Zelfs kwam hij er 'n keer voor anderen achter, dat een huwelijk, waarvoor al 't mo» bilair reeds was gekocht, plotseling afgespron» gen was, zoodat men nu met al datgekochte moois zat Zoo, en op vele andere wijze kwam Jan aan zijn «koopjes®. F.n aan zijn nu begrijpelijken bijnaam Inderdaad was die bijnaam verdiend. Biersteker had menig »koopje« in zijn wo» ning staan. En toch was 't zeer de vraag, of hij alles te zamen genomen werkelijk een »koopje« had. Kwam men bij Jan Adolf in huis, Dan werd men in de eerste plaats getroffen door den grooten overvloed van rijp en groen, alles dooreen, waaronder tal van dingen, waarvan men zich afvroegWat doét de man ermee Het was met hem eenvoudig zoo Als hij 'n »koopje« rook, dan was hij niet te houden. Hij vroeg niet, of hij 't noodig had, ge» bruiken kon, neen't was een «koopje® en zijn vrouw sloeg meermalen de bleeke schrik om 't hart, als Jan van een verkooging thuis kwam, of alvast een handkar vol «koop» jes® vooruitzond, waarvan zijn vrouw be» weerde, dat zij ze in 't minst niet gebruiken kon, niet wist waar zij ze bergen zou en ze maar- onderhouden en bewaren kon al maar werk en moeite méér, Als 't dan ook jaarlijksche schoonmaak was: En alles kwam van zijn plaats en uit kasten en hoeken aan 't licht, Dan was 't een verschil, Jan of zijn vrouw I Hij, man hield van de Schoonmaak Dan kwamen al zijn langvergeten «koop» jes« weer eens voor den dag en voelde hij 1-1

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1923 | | pagina 1