voor de Ziiidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden, LIJST 21 "1R. VIII DES czn. lateriab it nm I glS.R'dan 18. Antirevolutionair Orgaan LIJST 21 IN HOC SIGNO YINCES SÜIS S" KES HANDEL No. 2901 WOENSDAG 11 APRIL 1923 ROAM rloges gen. OOÏMN 38STE JAARGANG riel" rielen iek «arandeerd MM W. BOEKHOVEN ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. totterdanu Sommelsdijk Gij in ons gewest, die de Anti-Revolutionaire begin selen dierbaar zijn, denkt er aan op Woensdag 11 April a.s. D.V. uw stem uit te brengen op En op deze lijst maakt gij alleen rood het witte pun tje voor den naam van No. 1 Tegen de Revolutie het Evangelie"! IBOELHflRRIS ANTEN LIJST 21 LIJST 21 aat 73 O) AM aiiteit j-Gastel N.B. HOVEN S ARNIS Stemt No. 1 van Sijst 21. Stemt No. 1 van lijst 21. Ingezonden Stukken. Isig. fab. Haarlem JCHAPPIJ elefoon 664 I AAR IAAG AOEN - yg- VLUGT, '0 Bussum ar middel m :t bezit te Isdan van huishuur* of bij BRIELLE 4"S»\ Ef| Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. 16728 99 less ria's, CHvea's, Azalia's enz. ten, Pootuien* 100. Aarbelena >n verder alles behoort <f§?É - I outen, masten maten, masten okken, masten randhout enz. QOBBaaSVBVBBaklB a a 2as»BBB«aaiB8«fia 17273 len en vlerkante stoelen. ed en onbekleed lPIERMANDEN lok verkrijgbaar I, Middelharnis» *4* De Provinciale Stembus. 't Is allerwege stil bij deze Stembus. Niet alleen op Flakkee, maar door heel Nederland. Wat mag daar de reden van zijn En dan is 't eenige antwoordde druk der tijden, die de menschen dringend noopt om al hun gedacht ten, egocentrisch, over hun eigen Ik te laten gaan. Politiek is een heilige zaak 1 Wie ze anders beschouwt verstaat er niets van. Heeft er geen fsegrip van. Ze is een vraag des Hemels om de Aarde zóó te richten met al haar volheid, dat Zijn Koninkrijk kunne komendat er plaats zij onder de millioenen burgeren voor den Naam en de zaak van onzen Heere en Koning. Maar nu mengt zich in dat teedere werk der politiek, in die verlossing van 't Staats* leven van onchristelijke ideeënnu mengt zich daarin de Zonde en de Zondaar, die in 't huidig stadium, in 1923, den mensch wijzen op de nooddruft des levens, op zijn verkom* mering, op de zwaarten des bestaans. En daar peinst hij nu dagelijks over. 't Is zijn opstaan en zijn naar bed gaanzijn eerste en zijn laatste zucht. En krijgt nu die levenszorg de overhand over hem, over zijn hoofd, zijn ziel en zijn hart, dan is er geen plaats meer voor de ge* dachte aan 't Koninkrijk Gods. Ook hier geldt 't woord des Heilands: Niemand kan twee heeren dienen. Broeders en zusterswerpt één dag dien drukkenden tijd van U en richt Uw oog eens naar de »bergen«, waarvan Uw hulp komen moet. Getuig door Uw biljet van Uw geloof in de komst van Zijn Koninkrijk. En werkt daaraan mee naar luid van onzen Catechismus in Zondag 48. De A.--R. lijst No. 21. Gij hebt Uw stembiljet pf liever Uw oproe* pingskaart ontvangen. ActoordGe brengt die mee naar t Gemeentehuisgeeft ze aan den Voorzitter van t Stembureau en dan krijgt U een biljet. U zoekt naar 't getal 21 en dan als ge een Anti zijt, maakt ge 't rondje in dat blokje, rood, met 't potlood, dat daar in een der loketten aanwezig is; daarna werpt ge het ingevulde papier in de bus. De Voorzitters der Stembureaux zijn allen welwillende en vriendelijke menschen voor ieder kiezer. Laat dus gerust alle vrees varen 't is daar op dat bureau even aangenaam alsof je bij je familie op visite komt. Maakt, zusters 1 U dus niets zenuwachtig 1 't Zal U alles mee* vallen. En ge moogt ook vragen om een ander biljet, als ge per abuis lijst 22 genomen hebt. Want lijst 22 is die van de Vrijheidsbond. Is een liberale lijst voor de liberalenmaar 21 is de A.*R. lijst. Hoe simpel is dat werk ddarJa, maar ge staat op dat bureau dan slechts rustig, als ge U nu reeds rekenschap gegeven hebt van de stem, die ge daér zult uitbrengen. O, dat is zoo'n waardig idee, naar de Stem» bus te gaan met de volle bewustheid te weten wat men daar voor 's Heeren aangezicht gaat doen. Dat men daar niet alleen staat, maar in onzichtbaren band met Hem èn met de duizenden die ook dat potlood nemen en ook getuigenis willen afleggen van 't Geloof, dat hem drijftvan de vastigheid van hun be* trouwen, dat in de Prov. Staten ook dat Ko ninkrijk gezocht moet worden. Kent gij Van Nes, No. een van lijst 217 Wat doet 't er toe Wie der Liberalen kent \lielander van Nu* mansdorp Wie der Vrijz. Democr. kent mr. Limburg? En zoo zouden we door kunnen gaan. Neen 1 die menschen persoonlijk te ken* nen, raakt 't Wezen en 't Leven eener partij niet. 't Wezen van een partij ligt in haar oor* sprong, in haar historie, in haar beginselen, in haar politieke belijdenis. En de candidaten dan Och, mijn broeder en zuster 1 Geen enkele Antirevolutionair, noch geen enkele Liberaal of wie ook, of hij zal voor zich zelf de erkentenis moeten doen Wat ben ik slechts een mensch. 't Goede willen, maar 't kwade niet. Laat dus »menschen« maar »menschen«ieder met deugden en gebreken. Maar 't politieke uitgangspunt beslist. Als de Liberale candidaat zijn Rede niet gevangen wil geven aan de Openbaring, dan durf ik hem niet te stemmen. Als de andere candi* daten, van welke lijst ook, die Openbaring Gods voor ons politieke leven opzij schuiven, dan mogen wij de lijst niet steunen. We steunen de Antirev. partij, omdat deze reeds tal van tientallen van jaren, onder kruis en smaad, onder verdachtmaking en vinnige bestrijding tot op Heden nog in ongebroken kracht daar staat, alle hulp verwachtend voor Overheid en Volk, voor Staat en Maatschappij, voor Kerk en School, voor Gezin en Individu, van den Koning der Koningen. Voor 't Evan* gelie tegen de Revolutie. Verzoening der tegenstellingen. De A. R. partij is de partij der verzoening van burgerlijke en staatsrechtelijke tegenste'. lingen. Er zijn tegenstellingen in 't leven die door den Heere verordend zijnnaar Schep* pingsordinantie zooals de tegenstelling van Man en Vrouw, waarbij nooit de Vrouw 't hoofd des Mans zal zijn. Zoo'n uit Gods souverein welbehagen gesproten tegenstelling kan en mag en wil de Anti niet wegwerken maar handhaven ze is een grondslag van 't Christelijk leven, die nooit ondermijnd mag worden. En wanneer radicale geesten dat door de Schepping gewordene en gebondene tot een tegenstelling gaan maken, en de Vrouw een plaats gaan aanwijzen, die zij naar haar persoonlijkheid en naar de ordening Gods niet bezit, dan ontstaat er een tegenstelling die vernietigd moet worden. Maar er is ook een verzoening. Want 't feit is onloochenbaar, dat de Zonde ook in deze Vrouwenordening verwoesting heeft aan* gebracht. Er is door de Zonde zooveel on= noodige levensellende over de Vrouw geko* men, en de kracht des Christendoms, die de Vrouw uit de minderwaardigheid en slavernij uitrukte, is gebroken, zoodat over haar beeld* dragerschap niet meer dat mooie licht straalt van weleer. Er zijn door de ellendigheden in de Maatschappij tegenstellingen geboren waar* door de Vrouw omlaag gehaald is. En die tegenstellingen, die narigheden moeten weg, omdat ze weg kunnen. Die heeft God niet gemaakt, maar de eigenwillige Mensch zelf. En zoo is er zooveel akeligheid in de Maatschappij, die door 's menschen toedoen, (niet door onzen Scheppergekomen zijn en invreten in 't geluk der Menschheid. Er is zooveel ellende die er niet behoefde te zijn. En nu vraagt de AntiKeer, o volken terug tot de ordeningen Gods en dan zal veel onnoodige ellende verdwijnen. Denk toch om de le Kamer. De Rechterzijde in de le Kamer kan, ver* geleken met de verkiezingscijfers van 1922, hoogstens uit 30 man bestaan. De volstrekte meerderheid is daar de helft van 50 of 25 plus een. 't Is dus een schrale meerderheid, die met 't oog op 1923 als er wéér Kamer* verkiezing is èn dan de 2e Kamer er wel eens anders kon uitzien dan nu in 1923, ab* soluut van groot nut kon wezen. Een Linksche Tweede Kamer in 1925, moet van nu af een Rechtsche Eerste Kamer tegenover zich vinden en anders zal er van Christelijke beginselen tegenover Gezag en Vrijheid, niet veel gezien worden. Dan zal 't Socialisme machtiger zijn dan ooit. Kiezers en kiezeressen 1 Leeft toch niet alleen bij 't Heden. Geloof ons, en de toekomst in 1925 zal 't uitwijzen, dat de 2e Kamer dan geen 60 Rechtschen zal tellen. Die 60 zijn niet gekozen door enkel Rechtsche kiezers, belangena niet. En in 1925 vliegt 't stuifzand over de heele Rechterzijde dan wijken duizenden meegeloopen kiezers uit 1922, terug. Toekomstgeklaag, zegt ge! We waarschuwen U ernstig en manen U met aandrangKomt trouw opstemt nu Anti, vóór de Eerste Kamer, en anders zult ge 't U in 1925 óf nog vroeger, zeer berouwen. Heusch 1 er zijn donkere wolken aan den 'politieken hemel, want de Coalitie is veel machteloozer dan ge uit die 60 zoudt kunnen opmaken. Er ritselt iets van afbraak en verzet der Coalitie, die in 1925 wel eens een andere gedaante kon krijgen. Haakt, daarom in 1923 de Rechtsche le Kamer sterk door te stemmen op de Antirev. lijst, opdat de 2e Kamer in 1925 't Socialis* tisch bestuur niet op de spits kan drijven. Wie ooren heeft om te hooren, die hoore in 1923 want in 1925 is 't te laat. Stemt No. 1 van lijst 21. STEMT VAN NES. V Moderne dwaasheid. Uit een moderne preek, pas onlangs ge* houden, willen we eens een paar aanhalingen doen. De preek is uitgesproken in Den Haag. Door den bekenden modernen Ds. Hulsman, die eenmaal, vele, vele jaren geledenin een pakkende brochure tegen Ds. Zeydner de Eer des Bijbels verdedigd heeft 't Kan droef gaan in dit leven. Hij is thans de voorganger der modernen in Den Haag en de »preek«, die ik bedoelde begint aldus »De zaak der vrijzinnigheid staat er niet mooi voor in den lande. De groote steden zijn allen in de macht der Orthodoxie. De provinciestadjes hebben lang het liberalisme hoog gehouden, maar ook daar winnen de tegenstanders veld, en de ééne kansel voor en de andere na wordt prijs gegeven. Dit jaar gingen de vestingen Nijmegen en Sneek voor de vrijzinnige idee verloren. Zoo de toestand in den Protestantenbond voor een waardemeter mag gelden van de belang* stelling in liberalen godsdienst en liberale theologie, dan moet een groote achteruit* gang geconstateerd worden. De Bond ver* loor in het afgeloopen jaar 15 afdeelingen en bijna 1500 leden. De Vereeniging van Vrijz. Hervormden leed evenzeer geweldige verliezen. Sinds de invoering van het Regie* ment op de Predikantstractementen en de daaruit voortgevloeide verhooging van den Hoofdelijken Omslag hebben honderden en nog eens honderden de kerk verlaten. Het getal der kerkeloozen is de laatste 10 jaar geklommen van bijna 5 tot bijna 8% 't Zal nog wel grooter worden, zeggen wij. Want, wat heeft de »vrijzinnige« eigenlijk aan de kerk Is een goed tooneel niet veel aantrekkelijker Ziehier nu deze zelfde »voorganger« aan de Orthodoxie denkt en schrijft en proef er uit de vijandschap van den renegaat »De Orthodoxie moge zegevieren, de politiek is aan deze zegepraal niet vreemd maar wij zijn overtuigd, dat de orthodoxie een levens* en wereldbeschouwing vertegen* woordigt, die onherroepelijk voorbij zijn. Het is niet waar, dat de Bijbel in geheel bijzonderen zin Gods woord zou zijnhet is niet waar, dat we in een gevallen wereld levenhet is niet waar, dat God over ons toornt, en dat zijn Zoon den hemel heeft moeten verlaten, om voor ons te lijden en te sterven en onze zonden aan het kruis te verzoenen. Dat alles is niet waar, en het is niet aan te nemen, dat eenig verstandig mensch zulke dingen eigenlijk nog gelooft.« Och, arme, arme »voorganger« »Eenig verstandig mensch» Maar onze Heiland heeft den Vader reeds gedankt, dat Hij het »voor de wijzen en ver* standigen verborgen had en aan de kinderkens geopenbaard». In^e^ooden. ONZE BOERENLEENBANK? Ons motto is eene vraag aan al de Boeren* leenbanken op ons eiland of ook het volgende op haar van toepassing kan zijn. Wij hebben op ons eiland eene prachtige instelling welke wij Boerenleenbank noemen. Solied en onaantastbaar. Beheer correct, en de controle aan het volmaakte gelijk. Bestuur* ders en raden van toezicht, mannen van on* kreukbare trouw en niet afhankelijk aan an* deren. Kassier welwillend, en gerouteneerd in het vak. In het kort, in ernst en oprechtheid gezegd De instelling met al haren aankleve is perfect. Maar toch er ontbreekt ietsnaast onze boerenleenbank moest naar der tijden nood, eene andere instelling verrijzen, n.l. eene ere* dietbank of eene afdeeling daarvan, die de menschen direct konden helpen aan de be* noodigde geldmiddelen. Onze Boerenleenbank is te veel nog eene spaarbank, waar geld wordt gebracht, en met nog te veel moeite dat geld weer is los te maken. Wie geen geld op de boerenleenbank heeft is maar »een schrale«, en heeft zeer groote moeite om met goede borgen daarvan geld los te maken. De bekende avonden voor zitdagen worden door vele dorpsbewoners benut, om uit te zien, wie zijne schreden richt naar den huize van den kassier. Officieus gaat het dan van mond tot mond en de conclussies worden dan al eerder getrokken dan het vaststellen der feiten door het trouwe en stilzwijgende bestuur. De drang tot zwijgen wordt dikwijls door Bestuursleden gevoeld, wanneer zij van bui* tenaf zoo menigwerf in aanraking komen met waarheden die zij het liefst in hunnen boe* zem wilden smoren. Het is daarom dan ook wel eens te verklaren, dat er bestuurders of leden van den Raad van Toezicht zijn die zich dan iets laten ontvallen, dat gelijkt op eene verzuchting alsof zij er last van hebben, dat zij naar hun zin te veel van de innerlijke gesteldheid der burgerij afweten. Met behoud onzer Boerenleenbank, welke er zijn mag, spreken wij toch den wensch uit, dat hier zoo spoedig mogelijk eene hulpcre* dietbank worde opgericht hoofdzakelijk voor den minderen man, met iemand aan het hoofd die een dagelijksch bedrijf uitoefent, dat hem noodzaakt, om geregeld op zijn kantoor of werk te zijn. Wanneer daar iemand heengaat al is het midden op de plaats zelve of op den dag, dan moet uit den aard van het meerdere be* drijf van den kassier niet te verklaren zijn, wat de bezoekers daar gaan doen. Wie onzer lezers steunt zulke instelling? Hij sture aan de Redactie zijn naamkaartje of brief met bijvermelding waarvoor het is. Bij voldoende deelname komt dan iets tot stand waar elke burger mede gebaat kan worden Een trouw blijvend lid eener Boeren leenbank op Goeree en Overflakkee. De Copie van Ingezonden Stukken die niet ge* plaatst zijn wordt niet teruggegeven. Buiten verantwoordelijkheid van Redactie en Uitgevers Mijnheer de Redacteur'! Ik mag zeker wel een plaatsje in uw blad voor onderstaande. Bij voorbaat mijn dank. In het jongste gemeenteraadsverslag van 28 Maart trof het bijzonder mijn aandacht, dat et over het vloeken werd gesproken, o zal dit vreeselijke monster toch eens onder de oogen worden gezien en kon het zijn ook worden beteugeld. Menigmaal heb ik al ge* dacht, o volk des Heerenhoe kunt gij het gedoogen dat Uw Vader zoo wordt beleedigd en getart? Waarom zijn er niet al lang stem* men opgegaan om die vreeselijke volk* en landverwoester een doodsteek te geven en nu hoor ik 2 Heeren hiervoor in het harnas gaan, den Heer Koote en den Heer Esselink dank u Heeren, houdt, grijpt moed, uw werk zal gelukken, gij moet hier Hemel en Aarde in mee hebben, alleen de duivel met zijn trawanten hebt gij tegen en ook twijfel ik niet, of u hebt ook zeker onze zeer geachte Burgemeester met beide wethouders ook mee, er mogen dan ook stemmen opgaan van den eenen dat het een teeken van zwakheid zoude zijn en van den anderen die wel eens wilde weten wat vloeken is, ik zeg den eenenhet is geen zwakheid maar het is een teeken van macht als een gemeente zijn wetten en zijn rechten handhaafd en een snood bederf met kracht tegen gaat en tot den anderen zeg ik als gij niet weet, wat vloeken is en gij wilt dit weten, onderzoek dan met nadruk Gods Woord en u zal daarin leeren verstaan wat vloeken is. Ik wensch mijne Heeren, doet allen mee om dit monster den doodsteek te geven, want is het niet vreeselijk op de straten en in de kroegen, hoe daar den God des Hemels wordt getart, en als het ware van zijn troon wordt gerukt, o gruwelijk schand* vlek der natie. In mijn jeugd heb ik zelden die snoode Godtergende vloek gehoord, dat in deze tijd een volksvloek is geworden. Ik bedoel, met huivering moet ik dat monster neerschrijven, wat dagelijks onze ooren moe* ten hooren, God verdoeme mijn 1 O mijn waarde Burgervader grijpt in, toon uw afkeer en plaats op eiken hoek der straat een bord met het opschrifthet is ten stren* sten verboden Gods naam te onteeren door vloeken. U dacht mijn waarde dat gij dan zeker veel politie zou noodig hebben. O neen, u vergist u, zeker, want ik twijfel niet of u kreeg in uw gemeente zeker wel 50 of 100 politieagenten die u nooit behoefde te betalen ik bedoel zulken die de snoode vloeker zoude wijzen op uw verbod en hem wijzen op de scherpte des zwaards, dat onze overheid niet tevergeefs aan zijn heup draagt en wat een sieraad voor onze gemeente als ingeboorne en vreemdeling dit konde leeren. Ik maak mij sterk dat elk rechtschapen mensch wie hij ook zij en wat hij ook gelooft, van welke richting hij ook zij u daad zal hoogachten. Gij zult onze gemeente zeker een groote eer aandoen en gij zult u zeiven hier niet in verzwakken maar zeer veel in versterken. Het kan niet anders zijn, die Gods eer zoekt zal verhoogd worden. Zeker, ik stem u toe. Gij zult niet geheel kunnen beletten, dat Gods naam geheel niet wordt misbruikt maar gij kunt met deze veel stuiten en tegen gaan en ook wenschte ik, en velen met mij, dat de leeraars van den kansel ook dit monster eens wat meer afta* kelde, want ik heb mij al dikwijls verwonderd dat ik bijna nooit van de kansel dezegruwe* lijke zonde op een hooge mate hoort bestraffen. Weet gij^mijne Heeren Leeraars, wat de loods bijv. deed, toen hij op een boot een vloe* kende soldaat naast hem kreeg hij zei o man, als gij ophoudt met vloeken en het nooit meer zal doen, dan krijgt u mijn gouden horloge en hij gaf hem zijn horloge van zijn zak en het heeft voor den soldaat een buiten* gewone uitwerking mogen hebben. Ziedaar mijn Heeren, ik zal eindigen ik word te lang ik verg te veel ruimte, maar veel heb ik nog op mijn hart zk hoop dat mijn gebrekkige poging moge worden gezegend tot welzijn onzer gemeente en volk. Met hoogachting en dank u aller vriend geteekend EEN VIJAND VAN HET VLOEKEN. Middelharnis, 7 April '23. Het Vloekverbod is in vele Raden aan de orde gesteld door een adres, dat van uit den Helder door heel Nederland is verzonden. Maar met »wenschen« en »smeeken« om een verordening te krijgen; ja, met een politie* verordening, hoe streng ook, komt men er nog niet, omdat een verordening moet nage* leefd, anders doet ze 't Gezag der Overheid afbreuk en tevens 't Vloeken zelf afbreuk. De Verordening moet kunnen gehandhaafd. Zal de rechter een overtreding straffen Doet hij dat niet, dan is de verordening waar* deloos een aanfluiting, net zooals de Stem* plicht een belaching is geworden in alle ste* den en vele dorpen. En de Stemplicht rust nog al in een Rijkswet, wat een Vloekverbod niet doet. Zijn we dan tegen een Vloekverbod? In geenen deele. Maar we willen waarschuwen om er niet te veel van te verwachten, 't Vloe* ken is een zedelijke zonde, die in de Gezin nen éérstdaar allereerst moet bestreden wor* den. In 't Gezin, in de Consciëntie moet de haat tegen 't vloeken ingelegd worden. Gezin, School en Kerk zijn de geestelijke politie om dat vloeken-tegen te houden. En daarna pas de Wet. Een vloekverbod is ons géén bezwaar maar we hopen op een nog betere methode nl. inzichten veler ouders in een betere op* voeding hunner kinderen en een strenge tucht van Gezin, School en Kerk op vloekers. En wilt ge zelf practisch werk', doen, richt dan een Afdeeling op van den Bond tegen 't Vloeken, die door kleine geschnitjes in de gezinnen te brengen, de herinnering levendig houdt dat vloeken zonde is. Sticht een afdeeling met knapen en jonge* lingen en meisjes, met lage contributie en laten die door eigen getuigenis de beste pro* pagandisten zijn. Een Ing. Stuk is aardig. Een vloekverbod is ook aardig. Maar een Afdee* ling van getuigers tegen 't Vloeken is't krach* tigste materiaal. Red.]

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1923 | | pagina 1