voor de Ziiidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden,
LIJST 21
"1R. VIII DES czn.
lateriab
it nm I
glS.R'dan
18.
Antirevolutionair
Orgaan
LIJST 21
IN HOC SIGNO YINCES
SÜIS
S"
KES
HANDEL
No. 2901
WOENSDAG 11 APRIL 1923
ROAM
rloges
gen.
OOÏMN
38STE JAARGANG
riel"
rielen
iek
«arandeerd
MM
W. BOEKHOVEN ZONEN
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
totterdanu
Sommelsdijk
Gij in ons gewest, die de
Anti-Revolutionaire begin
selen dierbaar zijn, denkt er
aan op Woensdag 11 April
a.s. D.V. uw stem uit te
brengen op
En op deze lijst maakt gij
alleen rood het witte pun
tje voor den naam van No. 1
Tegen de Revolutie
het Evangelie"!
IBOELHflRRIS
ANTEN
LIJST 21
LIJST 21
aat 73
O) AM
aiiteit
j-Gastel N.B.
HOVEN S
ARNIS
Stemt No. 1 van Sijst 21.
Stemt No. 1 van lijst 21.
Ingezonden Stukken.
Isig. fab. Haarlem
JCHAPPIJ
elefoon 664
I AAR
IAAG
AOEN
-
yg-
VLUGT,
'0
Bussum
ar middel
m
:t bezit te
Isdan van
huishuur*
of bij
BRIELLE
4"S»\
Ef|
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
SOMMELSDIJK
Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2
ADVERTENTIËN 20 cent, RECLAMES 40 cent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur.
16728
99
less
ria's, CHvea's,
Azalia's enz.
ten, Pootuien*
100. Aarbelena
>n verder alles
behoort
<f§?É -
I
outen, masten
maten, masten
okken, masten
randhout enz.
QOBBaaSVBVBBaklB
a
a
2as»BBB«aaiB8«fia
17273
len en vlerkante
stoelen.
ed en onbekleed
lPIERMANDEN
lok verkrijgbaar
I, Middelharnis»
*4* De Provinciale Stembus.
't Is allerwege stil bij deze Stembus. Niet
alleen op Flakkee, maar door heel Nederland.
Wat mag daar de reden van zijn En dan is
't eenige antwoordde druk der tijden, die de
menschen dringend noopt om al hun gedacht
ten, egocentrisch, over hun eigen Ik te laten
gaan.
Politiek is een heilige zaak 1 Wie ze anders
beschouwt verstaat er niets van. Heeft er geen
fsegrip van.
Ze is een vraag des Hemels om de Aarde
zóó te richten met al haar volheid, dat Zijn
Koninkrijk kunne komendat er plaats zij
onder de millioenen burgeren voor den Naam
en de zaak van onzen Heere en Koning.
Maar nu mengt zich in dat teedere werk
der politiek, in die verlossing van 't Staats*
leven van onchristelijke ideeënnu mengt
zich daarin de Zonde en de Zondaar, die in
't huidig stadium, in 1923, den mensch wijzen
op de nooddruft des levens, op zijn verkom*
mering, op de zwaarten des bestaans. En daar
peinst hij nu dagelijks over. 't Is zijn opstaan
en zijn naar bed gaanzijn eerste en zijn
laatste zucht.
En krijgt nu die levenszorg de overhand
over hem, over zijn hoofd, zijn ziel en zijn
hart, dan is er geen plaats meer voor de ge*
dachte aan 't Koninkrijk Gods. Ook hier geldt
't woord des Heilands: Niemand kan twee
heeren dienen.
Broeders en zusterswerpt één dag dien
drukkenden tijd van U en richt Uw oog eens
naar de »bergen«, waarvan Uw hulp komen
moet. Getuig door Uw biljet van Uw geloof
in de komst van Zijn Koninkrijk. En werkt
daaraan mee naar luid van onzen Catechismus
in Zondag 48.
De A.--R. lijst No. 21.
Gij hebt Uw stembiljet pf liever Uw oproe*
pingskaart ontvangen. ActoordGe brengt
die mee naar t Gemeentehuisgeeft ze aan
den Voorzitter van t Stembureau en dan krijgt
U een biljet. U zoekt naar 't getal 21 en dan
als ge een Anti zijt, maakt ge 't rondje in dat
blokje, rood, met 't potlood, dat daar in een
der loketten aanwezig is; daarna werpt ge
het ingevulde papier in de bus.
De Voorzitters der Stembureaux zijn allen
welwillende en vriendelijke menschen voor
ieder kiezer. Laat dus gerust alle vrees varen
't is daar op dat bureau even aangenaam alsof
je bij je familie op visite komt. Maakt, zusters 1
U dus niets zenuwachtig 1 't Zal U alles mee*
vallen. En ge moogt ook vragen om een ander
biljet, als ge per abuis lijst 22 genomen hebt.
Want lijst 22 is die van de Vrijheidsbond. Is
een liberale lijst voor de liberalenmaar 21
is de A.*R. lijst.
Hoe simpel is dat werk ddarJa, maar ge
staat op dat bureau dan slechts rustig, als ge
U nu reeds rekenschap gegeven hebt van de
stem, die ge daér zult uitbrengen.
O, dat is zoo'n waardig idee, naar de Stem»
bus te gaan met de volle bewustheid te weten
wat men daar voor 's Heeren aangezicht gaat
doen. Dat men daar niet alleen staat, maar
in onzichtbaren band met Hem èn met de
duizenden die ook dat potlood nemen en ook
getuigenis willen afleggen van 't Geloof, dat
hem drijftvan de vastigheid van hun be*
trouwen, dat in de Prov. Staten ook dat Ko
ninkrijk gezocht moet worden.
Kent gij Van Nes, No. een van lijst 217
Wat doet 't er toe
Wie der Liberalen kent \lielander van Nu*
mansdorp Wie der Vrijz. Democr. kent mr.
Limburg? En zoo zouden we door kunnen
gaan. Neen 1 die menschen persoonlijk te ken*
nen, raakt 't Wezen en 't Leven eener partij
niet.
't Wezen van een partij ligt in haar oor*
sprong, in haar historie, in haar beginselen,
in haar politieke belijdenis. En de candidaten
dan Och, mijn broeder en zuster 1 Geen
enkele Antirevolutionair, noch geen enkele
Liberaal of wie ook, of hij zal voor zich zelf
de erkentenis moeten doen Wat ben ik slechts
een mensch. 't Goede willen, maar 't kwade
niet.
Laat dus »menschen« maar »menschen«ieder
met deugden en gebreken.
Maar 't politieke uitgangspunt beslist. Als
de Liberale candidaat zijn Rede niet gevangen
wil geven aan de Openbaring, dan durf ik
hem niet te stemmen. Als de andere candi*
daten, van welke lijst ook, die Openbaring
Gods voor ons politieke leven opzij schuiven,
dan mogen wij de lijst niet steunen.
We steunen de Antirev. partij, omdat deze
reeds tal van tientallen van jaren, onder kruis
en smaad, onder verdachtmaking en vinnige
bestrijding tot op Heden nog in ongebroken
kracht daar staat, alle hulp verwachtend voor
Overheid en Volk, voor Staat en Maatschappij,
voor Kerk en School, voor Gezin en Individu,
van den Koning der Koningen. Voor 't Evan*
gelie tegen de Revolutie.
Verzoening der tegenstellingen.
De A. R. partij is de partij der verzoening
van burgerlijke en staatsrechtelijke tegenste'.
lingen. Er zijn tegenstellingen in 't leven die
door den Heere verordend zijnnaar Schep*
pingsordinantie zooals de tegenstelling van
Man en Vrouw, waarbij nooit de Vrouw 't
hoofd des Mans zal zijn. Zoo'n uit Gods
souverein welbehagen gesproten tegenstelling
kan en mag en wil de Anti niet wegwerken
maar handhaven ze is een grondslag van 't
Christelijk leven, die nooit ondermijnd mag
worden. En wanneer radicale geesten dat door
de Schepping gewordene en gebondene tot
een tegenstelling gaan maken, en de Vrouw
een plaats gaan aanwijzen, die zij naar haar
persoonlijkheid en naar de ordening Gods
niet bezit, dan ontstaat er een tegenstelling
die vernietigd moet worden.
Maar er is ook een verzoening. Want 't
feit is onloochenbaar, dat de Zonde ook in
deze Vrouwenordening verwoesting heeft aan*
gebracht. Er is door de Zonde zooveel on=
noodige levensellende over de Vrouw geko*
men, en de kracht des Christendoms, die de
Vrouw uit de minderwaardigheid en slavernij
uitrukte, is gebroken, zoodat over haar beeld*
dragerschap niet meer dat mooie licht straalt
van weleer. Er zijn door de ellendigheden in
de Maatschappij tegenstellingen geboren waar*
door de Vrouw omlaag gehaald is. En die
tegenstellingen, die narigheden moeten weg,
omdat ze weg kunnen. Die heeft God niet
gemaakt, maar de eigenwillige Mensch zelf.
En zoo is er zooveel akeligheid in de
Maatschappij, die door 's menschen toedoen,
(niet door onzen Scheppergekomen zijn en
invreten in 't geluk der Menschheid. Er is
zooveel ellende die er niet behoefde te zijn.
En nu vraagt de AntiKeer, o volken terug
tot de ordeningen Gods en dan zal veel
onnoodige ellende verdwijnen.
Denk toch om de le Kamer.
De Rechterzijde in de le Kamer kan, ver*
geleken met de verkiezingscijfers van 1922,
hoogstens uit 30 man bestaan. De volstrekte
meerderheid is daar de helft van 50 of 25
plus een. 't Is dus een schrale meerderheid,
die met 't oog op 1923 als er wéér Kamer*
verkiezing is èn dan de 2e Kamer er wel
eens anders kon uitzien dan nu in 1923, ab*
soluut van groot nut kon wezen. Een Linksche
Tweede Kamer in 1925, moet van nu af een
Rechtsche Eerste Kamer tegenover zich vinden
en anders zal er van Christelijke beginselen
tegenover Gezag en Vrijheid, niet veel gezien
worden. Dan zal 't Socialisme machtiger zijn
dan ooit.
Kiezers en kiezeressen 1
Leeft toch niet alleen bij 't Heden. Geloof
ons, en de toekomst in 1925 zal 't uitwijzen,
dat de 2e Kamer dan geen 60 Rechtschen zal
tellen. Die 60 zijn niet gekozen door enkel
Rechtsche kiezers, belangena niet. En in 1925
vliegt 't stuifzand over de heele Rechterzijde
dan wijken duizenden meegeloopen kiezers
uit 1922, terug.
Toekomstgeklaag, zegt ge!
We waarschuwen U ernstig en manen U
met aandrangKomt trouw opstemt nu
Anti, vóór de Eerste Kamer, en anders zult
ge 't U in 1925 óf nog vroeger, zeer berouwen.
Heusch 1 er zijn donkere wolken aan den
'politieken hemel, want de Coalitie is veel
machteloozer dan ge uit die 60 zoudt kunnen
opmaken. Er ritselt iets van afbraak en verzet
der Coalitie, die in 1925 wel eens een andere
gedaante kon krijgen.
Haakt, daarom in 1923 de Rechtsche le
Kamer sterk door te stemmen op de Antirev.
lijst, opdat de 2e Kamer in 1925 't Socialis*
tisch bestuur niet op de spits kan drijven.
Wie ooren heeft om te hooren, die hoore
in 1923 want in 1925 is 't te laat.
Stemt No. 1 van lijst 21.
STEMT VAN NES.
V Moderne dwaasheid.
Uit een moderne preek, pas onlangs ge*
houden, willen we eens een paar aanhalingen
doen.
De preek is uitgesproken in Den Haag.
Door den bekenden modernen Ds. Hulsman,
die eenmaal, vele, vele jaren geledenin een
pakkende brochure tegen Ds. Zeydner de Eer
des Bijbels verdedigd heeft
't Kan droef gaan in dit leven.
Hij is thans de voorganger der modernen
in Den Haag en de »preek«, die ik bedoelde
begint aldus
»De zaak der vrijzinnigheid staat er niet
mooi voor in den lande. De groote steden
zijn allen in de macht der Orthodoxie. De
provinciestadjes hebben lang het liberalisme
hoog gehouden, maar ook daar winnen
de tegenstanders veld, en de ééne kansel
voor en de andere na wordt prijs gegeven.
Dit jaar gingen de vestingen Nijmegen en
Sneek voor de vrijzinnige idee verloren. Zoo
de toestand in den Protestantenbond voor
een waardemeter mag gelden van de belang*
stelling in liberalen godsdienst en liberale
theologie, dan moet een groote achteruit*
gang geconstateerd worden. De Bond ver*
loor in het afgeloopen jaar 15 afdeelingen
en bijna 1500 leden. De Vereeniging van
Vrijz. Hervormden leed evenzeer geweldige
verliezen. Sinds de invoering van het Regie*
ment op de Predikantstractementen en de
daaruit voortgevloeide verhooging van den
Hoofdelijken Omslag hebben honderden en
nog eens honderden de kerk verlaten. Het
getal der kerkeloozen is de laatste 10 jaar
geklommen van bijna 5 tot bijna 8%
't Zal nog wel grooter worden, zeggen wij.
Want, wat heeft de »vrijzinnige« eigenlijk
aan de kerk Is een goed tooneel
niet veel aantrekkelijker
Ziehier nu deze zelfde »voorganger« aan de
Orthodoxie denkt en schrijft en proef er uit
de vijandschap van den renegaat
»De Orthodoxie moge zegevieren, de
politiek is aan deze zegepraal niet vreemd
maar wij zijn overtuigd, dat de orthodoxie
een levens* en wereldbeschouwing vertegen*
woordigt, die onherroepelijk voorbij zijn.
Het is niet waar, dat de Bijbel in geheel
bijzonderen zin Gods woord zou zijnhet
is niet waar, dat we in een gevallen wereld
levenhet is niet waar, dat God over ons
toornt, en dat zijn Zoon den hemel heeft
moeten verlaten, om voor ons te lijden en
te sterven en onze zonden aan het kruis te
verzoenen. Dat alles is niet waar, en het is
niet aan te nemen, dat eenig verstandig
mensch zulke dingen eigenlijk nog gelooft.«
Och, arme, arme »voorganger«
»Eenig verstandig mensch»
Maar onze Heiland heeft den Vader reeds
gedankt, dat Hij het »voor de wijzen en ver*
standigen verborgen had en aan de kinderkens
geopenbaard».
In^e^ooden.
ONZE BOERENLEENBANK?
Ons motto is eene vraag aan al de Boeren*
leenbanken op ons eiland of ook het volgende
op haar van toepassing kan zijn.
Wij hebben op ons eiland eene prachtige
instelling welke wij Boerenleenbank noemen.
Solied en onaantastbaar. Beheer correct, en
de controle aan het volmaakte gelijk. Bestuur*
ders en raden van toezicht, mannen van on*
kreukbare trouw en niet afhankelijk aan an*
deren. Kassier welwillend, en gerouteneerd in
het vak. In het kort, in ernst en oprechtheid
gezegd De instelling met al haren aankleve
is perfect.
Maar toch er ontbreekt ietsnaast onze
boerenleenbank moest naar der tijden nood,
eene andere instelling verrijzen, n.l. eene ere*
dietbank of eene afdeeling daarvan, die de
menschen direct konden helpen aan de be*
noodigde geldmiddelen. Onze Boerenleenbank
is te veel nog eene spaarbank, waar geld wordt
gebracht, en met nog te veel moeite dat geld
weer is los te maken. Wie geen geld op de
boerenleenbank heeft is maar »een schrale«,
en heeft zeer groote moeite om met goede
borgen daarvan geld los te maken.
De bekende avonden voor zitdagen worden
door vele dorpsbewoners benut, om uit te zien,
wie zijne schreden richt naar den huize van
den kassier. Officieus gaat het dan van mond
tot mond en de conclussies worden dan al
eerder getrokken dan het vaststellen der feiten
door het trouwe en stilzwijgende bestuur.
De drang tot zwijgen wordt dikwijls door
Bestuursleden gevoeld, wanneer zij van bui*
tenaf zoo menigwerf in aanraking komen met
waarheden die zij het liefst in hunnen boe*
zem wilden smoren. Het is daarom dan ook
wel eens te verklaren, dat er bestuurders of
leden van den Raad van Toezicht zijn die
zich dan iets laten ontvallen, dat gelijkt op
eene verzuchting alsof zij er last van hebben,
dat zij naar hun zin te veel van de innerlijke
gesteldheid der burgerij afweten.
Met behoud onzer Boerenleenbank, welke
er zijn mag, spreken wij toch den wensch uit,
dat hier zoo spoedig mogelijk eene hulpcre*
dietbank worde opgericht hoofdzakelijk voor
den minderen man, met iemand aan het hoofd
die een dagelijksch bedrijf uitoefent, dat hem
noodzaakt, om geregeld op zijn kantoor of
werk te zijn.
Wanneer daar iemand heengaat al is het
midden op de plaats zelve of op den dag,
dan moet uit den aard van het meerdere be*
drijf van den kassier niet te verklaren zijn,
wat de bezoekers daar gaan doen.
Wie onzer lezers steunt zulke instelling?
Hij sture aan de Redactie zijn naamkaartje
of brief met bijvermelding waarvoor het is.
Bij voldoende deelname komt dan iets tot
stand waar elke burger mede gebaat kan worden
Een trouw blijvend lid eener Boeren
leenbank op Goeree en Overflakkee.
De Copie van Ingezonden Stukken die niet ge*
plaatst zijn wordt niet teruggegeven. Buiten
verantwoordelijkheid van Redactie en Uitgevers
Mijnheer de Redacteur'!
Ik mag zeker wel een plaatsje in uw blad
voor onderstaande. Bij voorbaat mijn dank.
In het jongste gemeenteraadsverslag van 28
Maart trof het bijzonder mijn aandacht, dat
et over het vloeken werd gesproken, o zal
dit vreeselijke monster toch eens onder de
oogen worden gezien en kon het zijn ook
worden beteugeld. Menigmaal heb ik al ge*
dacht, o volk des Heerenhoe kunt gij het
gedoogen dat Uw Vader zoo wordt beleedigd
en getart? Waarom zijn er niet al lang stem*
men opgegaan om die vreeselijke volk* en
landverwoester een doodsteek te geven en nu
hoor ik 2 Heeren hiervoor in het harnas
gaan, den Heer Koote en den Heer Esselink
dank u Heeren, houdt, grijpt moed, uw werk
zal gelukken, gij moet hier Hemel en Aarde
in mee hebben, alleen de duivel met zijn
trawanten hebt gij tegen en ook twijfel ik
niet, of u hebt ook zeker onze zeer geachte
Burgemeester met beide wethouders ook mee,
er mogen dan ook stemmen opgaan van den
eenen dat het een teeken van zwakheid zoude
zijn en van den anderen die wel eens wilde
weten wat vloeken is, ik zeg den eenenhet
is geen zwakheid maar het is een teeken van
macht als een gemeente zijn wetten en zijn
rechten handhaafd en een snood bederf met
kracht tegen gaat en tot den anderen zeg ik
als gij niet weet, wat vloeken is en gij wilt
dit weten, onderzoek dan met nadruk Gods
Woord en u zal daarin leeren verstaan wat
vloeken is. Ik wensch mijne Heeren, doet
allen mee om dit monster den doodsteek
te geven, want is het niet vreeselijk op de
straten en in de kroegen, hoe daar den God
des Hemels wordt getart, en als het ware van
zijn troon wordt gerukt, o gruwelijk schand*
vlek der natie. In mijn jeugd heb ik zelden
die snoode Godtergende vloek gehoord, dat
in deze tijd een volksvloek is geworden. Ik
bedoel, met huivering moet ik dat monster
neerschrijven, wat dagelijks onze ooren moe*
ten hooren, God verdoeme mijn 1
O mijn waarde Burgervader grijpt in, toon
uw afkeer en plaats op eiken hoek der straat
een bord met het opschrifthet is ten stren*
sten verboden Gods naam te onteeren door
vloeken. U dacht mijn waarde dat gij dan zeker
veel politie zou noodig hebben. O neen, u
vergist u, zeker, want ik twijfel niet of u
kreeg in uw gemeente zeker wel 50 of 100
politieagenten die u nooit behoefde te betalen
ik bedoel zulken die de snoode vloeker zoude
wijzen op uw verbod en hem wijzen op de
scherpte des zwaards, dat onze overheid niet
tevergeefs aan zijn heup draagt en wat een
sieraad voor onze gemeente als ingeboorne
en vreemdeling dit konde leeren. Ik maak mij
sterk dat elk rechtschapen mensch wie hij ook
zij en wat hij ook gelooft, van welke richting
hij ook zij u daad zal hoogachten. Gij zult
onze gemeente zeker een groote eer aandoen
en gij zult u zeiven hier niet in verzwakken
maar zeer veel in versterken. Het kan niet
anders zijn, die Gods eer zoekt zal verhoogd
worden. Zeker, ik stem u toe. Gij zult niet
geheel kunnen beletten, dat Gods naam geheel
niet wordt misbruikt maar gij kunt met deze
veel stuiten en tegen gaan en ook wenschte
ik, en velen met mij, dat de leeraars van den
kansel ook dit monster eens wat meer afta*
kelde, want ik heb mij al dikwijls verwonderd
dat ik bijna nooit van de kansel dezegruwe*
lijke zonde op een hooge mate hoort bestraffen.
Weet gij^mijne Heeren Leeraars, wat de loods
bijv. deed, toen hij op een boot een vloe*
kende soldaat naast hem kreeg hij zei o man,
als gij ophoudt met vloeken en het nooit
meer zal doen, dan krijgt u mijn gouden
horloge en hij gaf hem zijn horloge van zijn
zak en het heeft voor den soldaat een buiten*
gewone uitwerking mogen hebben. Ziedaar
mijn Heeren, ik zal eindigen ik word te lang
ik verg te veel ruimte, maar veel heb ik nog
op mijn hart zk hoop dat mijn gebrekkige
poging moge worden gezegend tot welzijn
onzer gemeente en volk. Met hoogachting en
dank u aller vriend
geteekend
EEN VIJAND VAN HET VLOEKEN.
Middelharnis, 7 April '23.
Het Vloekverbod is in vele Raden aan de
orde gesteld door een adres, dat van uit den
Helder door heel Nederland is verzonden.
Maar met »wenschen« en »smeeken« om een
verordening te krijgen; ja, met een politie*
verordening, hoe streng ook, komt men er
nog niet, omdat een verordening moet nage*
leefd, anders doet ze 't Gezag der Overheid
afbreuk en tevens 't Vloeken zelf afbreuk.
De Verordening moet kunnen gehandhaafd.
Zal de rechter een overtreding straffen
Doet hij dat niet, dan is de verordening waar*
deloos een aanfluiting, net zooals de Stem*
plicht een belaching is geworden in alle ste*
den en vele dorpen. En de Stemplicht rust
nog al in een Rijkswet, wat een Vloekverbod
niet doet.
Zijn we dan tegen een Vloekverbod? In
geenen deele. Maar we willen waarschuwen
om er niet te veel van te verwachten, 't Vloe*
ken is een zedelijke zonde, die in de Gezin
nen éérstdaar allereerst moet bestreden wor*
den. In 't Gezin, in de Consciëntie moet de
haat tegen 't vloeken ingelegd worden. Gezin,
School en Kerk zijn de geestelijke politie om
dat vloeken-tegen te houden. En daarna pas
de Wet. Een vloekverbod is ons géén bezwaar
maar we hopen op een nog betere methode
nl. inzichten veler ouders in een betere op*
voeding hunner kinderen en een strenge tucht
van Gezin, School en Kerk op vloekers. En
wilt ge zelf practisch werk', doen, richt dan
een Afdeeling op van den Bond tegen
't Vloeken, die door kleine geschnitjes in de
gezinnen te brengen, de herinnering levendig
houdt dat vloeken zonde is.
Sticht een afdeeling met knapen en jonge*
lingen en meisjes, met lage contributie en
laten die door eigen getuigenis de beste pro*
pagandisten zijn. Een Ing. Stuk is aardig. Een
vloekverbod is ook aardig. Maar een Afdee*
ling van getuigers tegen 't Vloeken is't krach*
tigste materiaal. Red.]