Zaterdag 7 April 1923. No. 2900. Twee Bladen. tweede blad. De Partijdag. Buitenland. ÜBHOOSIGHOOTSES Dit nummer bestaat uit Aan onze Lezeressen. HET NIEUWE MODEBLAD Plaatselijk Nieuws. Nu het binnenkort wederom voorjaar is en vele lezeressen reeds uitzien naar de laatste modellen der nieuwe Mode, voor zich zelf of voor de kinderen, vestigen wij de aandacht op dat tegen goedkoopen prijs bij onze admini» stratie is verkrijgbaar gesteld. Een abonnement kost per kwartaal van 6 nummers slechts 95 cents, franco per post f 1.25. Om de eerste kennismaking aantrekkelijk te maken, ontvangen de eerste 1000 nieuwe abonné's die ten behoeve van die controle hare aanvraag hebben doen toekomen aan Uit* geversmaatschappij »N eerlandia« te U trecht, een LUXE DOOS TOILETZEEP CADEAU inhoudende 3 stuks prima zeep van de zoo gunstig bekende fabrieken der Gebrs. Dobbel» mann. Men vuile onderstaand bestelbiljet in en vermelde daarop den naam van onze courant. Het Nieuwe Modeblad wordt uitmuntend geredigeerd, bevat een zeer groot aantal van de laatste modellen voor Dames» en Kinder» kleeding in elke genre, lingeriën, nuttige en fraaie handwerken, heeft een gratis Knippa= tronenblad en stelt van alle modellen geknipte patronen verkrijgbaar. Het is het beste modeblad, dat in ons land verschijnt en is om vele redenen te verkiezen boven de in het buitenland verschijnende modetijdschriften. Daarenboven schrijft Het Nieuwe Modeblad voor zijne abonné's binnenkort een ALLERAARDIGSTE WEDSTRIJD uit, waarbij worden uitgeloofd 100 FRAAIE PRIJZEN et als HOOFDPRIJS een eerste klas NAAIMACHINE. Proefnummer op aanvraag gratis aan het Bureau van dit Blad. DE UITGEVER. In haar glorietijd werd Sarah verheerlijkt tot afgoderij plegen toe. -Zelfs in ons koele, kalme Nederland, wer» den de paarden voor haar wagen weggenomen en trokken de studenten haar met eigen han» den naar het hotel een soort »poezie« die thans met de auto uit den tijd is ge» raakt Krampachtig hield Sarah tot 't laatst toe zich staande, ja in 't laatst zittende en lig» gende in »Plankenland«. Bijna zeventig moest haar een been worden afgezet. Toch bleef ze doorspelen in speciaal voor haar geschreven stukken. Tenslotte moest ze worden gedragen op 't tooneelkon maar enkele woorden meer zeg» gen, enkele gebaren maken, speelde toch mee. Acht dagen voor haar dood nog, voor de film Toen, ineens was 't uit, een laatste, korte windvlaag blies de levenslamp uit. Op 't laatste ziekbed begreep ze, dat 't einde daar was. Haar laatste wil en troost was, dat ze bloe» men, véél, zéér veel bloemen hebben zou bij haar begrafenis en dat ze gelegd zou worden in de rozenhouten kist, die ze 30 jaar geleden als 'n soort »reclame« al meenam op haar tochten En zoo ging Sara Bernhardt den weg van alle vleesch. BESTELBILJET. Ondergeteekende, kennis genomen heb» bende van de bijzondere aanbieding in MAAS. EN SCHELDERODE, verzoekt U haar te noteeren als abonné op HET NIEUWE MODEBLAD (2de uitgave) tegen den prijs van 95 cents per kwartaal (per post f 1.25) mét als cadeau een Luxedoos Toiletzeep. Hoogachtend, Naam Adres Dit uitknipsel te zenden aan Uitge= vers Mij. ?>Neerlandia<i, Utrecht, ter con trole voor de eerste 1000 abonné's. En= veloppe kan gefrankeerd worden met 2 ets., overeenkomstig Kon. Besluit van 18 Sed.tl ,9 'Jr a s,2K 3 elb, .ul§ ttre. Sarah Bernhardt, f Ja, ditmaal schrijven we 'n kort stuksken over een tooneelspeelster. «Wie niet uit alles leeren wil, wil in 't geheel niets leerena en op haar terrein, dat van Plankenland, was Sarah inderdaad we» reldberoemd. De grootste tooneelspeelster van haar tijd. En al geef ik grif toe, dat ik heel weinig verstand heb van tooneel en tooneelzaken, d i t heb ik toch wel begrepen uit 't geen over haar geschreven isWat men in haar bovenal bewonderde wat haar groot maakte op het tooneelwat haar hoog boven dui» zenden in haar vak deed uitblinken, 't was de echtheid van haar spel. Ze deed vergeten, dat het spel was. In Amsterdam, vele jaren geleden, speelde zij in een stuk de rol van een jonge vrouw. Deze heeft zielsveel gehouden van haar eersten man, maar die is dood, al verscheiden ja» ren tenminste, dat méént zij. De Wet spreekt haar vrij naar den eisch en ze her» trouwt en dan na n poos, staat plotseling de doodgewaande weer voor haar. Maar de scheidsmuur is tusschen hen Tweede huwelijk, de Wet Troosteloos gaat haar eerste man heen, voor altijd, en zooals Sarah dan in enkele woorden «II ne reviendra plus«, «Nooit zal hij meer terugkomenl« en in honding en ge» baar de wanhoop toont, die haar vervult, terwijl ze toch haar tweeden man 'n gewoon gelaat toonen moest Dat wils geen spel, zei men, dat was wer» kelijkheid. En dat is steeds 't groote geheim van haar kunst geweest en dit illustreert tegelijk beter dan vele woorden het kunnen doen, ons bezwaar tegen de tooneelspeelkunst, de echte speler of speelster moet, laat ik 't zoo zeggen, telkens weer «uit haar eigen ziel kruipen», zal 't spel op z'n best zijn en hij of zij weet tenslotte niet meer, wie ze zelf eigenlijk zijn. Dinsdagmiddag werd in het Zondagsschool» gebouw te Middelharnis de partijdag gehou» den uitgaande van de A.»R. Flakkeesche Hulp» centrale. De WelEerw. heer Ds. v. Montfrans opende de samenkomst met gebed, waarna de voor» zitter, de heer Warnaer een kort openingswoord sprak waarbij hij wees op het groote gewicht der a.s.> verkiezingen van de Prov. Staten. Nu ook in de Eerste Kamer de evenredige verte» genwoordiging zal worden toegepast gaat de groote meerderheid van rechts zooals deze nu is, verloren, de verhoudingen zullen in het j gunstigste geval kunnen worden 28 rechts en j 22 links. Zoodat rechts dan slechts een vol» strekte meerderheid heeft van drie leden. Daarom is deze verkiezing van het grootste belang, en daarom ook vooral werd deze par» tijdag uitgeschreven, opdat er voor den strijd een wapenschouw gehouden kan worden en ons Antirev. volk uit den mond van vooruit» staande mannen in onze partij kan vernemen waar het bij den komenden strijd om zal gaan. De voorzitter sprak hierop een woord van dank aan de sprekers die, niettegenstaande de groote reis naar ons geïsoleerde eiland, aan het verzoek van het bestuur voldaan hebben en gaf dan het woord aan prof. H. Visser tot het spreken van een opwekkend woord. Spr. begon met te wijzen op het opstan» dingsfeest dat wij pas gevierd hebben en stel» de den vergadering de vraag of men inderdaad den Christus, den Verrezene op dit groote feest ontmoet heeft. Want terecht zegt de Apostel dat wij Hem moet kennen en de kracht Zijner Opstanding. Eerst, wanneer wij de kracht Zijner Opstan» ding in ons ervaren hebben, zullen we kunnen verstaan wat de Verrezene Christus óók is voor het politieke leven der volkeren. In den Verrezenen Christus is de menschheid herboren tot een levende hope. Dit geldt ook voor het politieke leven. In het geloof aan den Verrezen Christus zien wij het Koninkrijk Gods. En dat is het wat we noodig hebben in het politieke leven. Daarin ligt de schakel waarmee het politieke leven vastgekoppeld ligt met wat God in Christus aan de menschheid heeft geopenbaard. Het feit der Opstanding heeft de Westersche menschheid een nieuwe beschaving gebracht. Hoe toch zag de wereld er uit toen de Christus op aarde verscheen Zij had veel overeenkomst met de moderne wereld der twintigste eeuw. In de dagen van Christus omwandeling op aarde was de wereld feitelijk tot den ondergang gedoemd. De wereld verkeerde in een toestand van de dikste duisternis. Precies zoo is het ook nu. De Voorzitter wees straks op de groote j schaduwzijde van het isolement waarin Flak» 'kee verkeerd, maar dit isolement kan toch een groote lichtzijde hebben wanneer met de wate» j ren waardoor het eiland omgeven is, het te» gelijk geisoleerd ligt voor de duisternis van onze eeuw en den geest van onzen tijd. Want de geest dezes tijds is zoo, dat wat geduren» de eeuwen door de menschheid is ingezet en beschouwd werd als ordonnantiën Gods, thans wankel staat. De Christelijke grondslagen zijn en worden in onzen tijd ondermijnd. Om slechts één voorbeeld hiervan te noemen. lede» re week verschijnt in de staatscourant een lijst van soms meer dan honderd processen van echtscheidingen wat wijst op de demoralisatie van het sexueele leven. En wat het ergste is, ook in de christelijke kringen is dit vreeselijk kwaad doorgedrongen. In alles gaat onzen tijd gelijken op den tijd toen Christus op aarde kwam. Ook toen even als nu had men in breede kring gebroken met de religie waaraan voor» geslachten eeuwen lang hadden vastgehouden. De beschaafden en ontwikkelden zochten in de philosofische school hun troost en de bree» de lagen van Westersch Europa, in Grieken» land en Rome werden gedreven dopr den golfslag van het Oostersch mystisch leven. Juist zooals nu in de groote steden van Euro» pa, waar de oud» heidensche godsdiensten hun intocht deden en deze tot hun missie»gebied gekozen hebben. De groote massa der vol» keren die nog gedoopt heet heeft abso» luut gebroken met het Kruis van Christus en heeft zich gekeerd tot de Boeda en den Islam. In de oude wereld had het familiale sodalis» me in den Keizer»aanbidding zijn stempel ont» vangen en daarin kwam het staatssocialisme tot uitdrukking. En in de wereld van onzen tijd is het precies zoo. Het socialisme is in alle kringen des volks als een zuur deesem doorgedrongen en vindt zijn cachet wel niet in een keizeraanbidding maar toch in de aan» bidding van den staat. In den ouden tijd riep het volk slechts om brood en spelen en de beroepspolitici dreef de massa in de richting waarin zij haar hebben wilden. Toen even als nu Dat was de toestand waarin de oude we» reld leefde. En in die wereld is de Christus opgestaan en heeft door de sprake zijner op» standing het Eeuwige Licht doen opgaan over het volk dat in donkerheid woonde. Door de sprake Zijner Opstanding werd den volken kond gedaan dat hun eindbestemming niet lag in deze wereld, maar dat hun eindbestem» ming lag in God zelf. Diezelfde sprake zal ook nu weer moeten gaan over de volken van Europa en opnieuw zal den volken moeten gepredikt worden dat hun eindbestemming niet kan en niet mag liggen in hun zelf, maar in den Schepper aller dingen. Wat Christus in Zijn Verschijning op de aarde gebracht heeft was de Liefde. Het oude heidendom heeft ons veel monumenten nage» laten, waardoor we kennis kunnen nemen van hun wetenschap, kunstzin en beschaving, maar van hun liefde, hun barmhartigheid en ont» ferming is nog nimmer een monument ont» dekt. Liefde, barmhartigheid en ontferming kende de heidenwereld niet. Dat heeft Christus ge» bracht. Van de eerste Christengemeente moest gezegd worden»Ziet hoe lief zij elkander hebben.« Van de Verschijning van Christus is de kracht uitgegaan over de geheele wereld. 't Was op 27 October van het jaar 311 dat, volgens de geschiedenis Constantijn de Groote, die ten strijde trok den Heere bad om een teeken waarin hij zou kunnen over» winnen en in het wegzinkend avondrood van dien zelfden dag zag hij aan den hori* zont een lichtend Kruis waarom heen ge» schreven stond»hierin zult gij overwin» nen.« En toen hij nog twijfelde verscheen in dien nacht daarop, volgens de overlevering, de Christus zelf aan hem, met hetzelfde teeken en met het bevel dat hij dat teeken bezigen zou als het veldteeken zijner legioenen, opdat hij zou overwinnen. Vanaf dat oogenblik ontstond de nieuwe cultuur en de nieuwe beschaving. De moderne tijd is in verval. Men heeft de Christus uitgeworpen, men wil den invloed van den Verrezenen Heiland niet meer in de ziel laten doorwerken. Men zoekt wat rijk en schoon -»n heerlijk is voor de wereld. Men zoekt de macht en de eer en het aanzien. Men zoekt het goud. Dat alles is ook de oorzaak geweest van den wereldoorlog. Maar bij deze groote afval heeft God ge» Iukkig een overblijfsel gelaten naar de ver» kiezing Zijner Genade, een overblijfsel dat met de Godverzaking niet mee doet maar er actie tegen voert en vasthoudt aan den Christus der Schriften. Hiermede komt de spr. tot het uitgangspunt van zijn betoog terug. De kracht van de op» standing van den Verrezenen Heiland is het nog die de volken kan redden. Maar dan móeten wij weer worden goed gereformeerde menschen diep in onze ziel, opdat wat er diep in onze ziel leeft moge uit» stralen'en het volk weer moge belijden dat in het gereformeerde beginsel gelegen is alles wat voor deze ernstige tijden noodig is. Dan wijst spreker op de groote beteekenis die onze Gereformeerde belijdenis heeft voor het politieke leven. Het Gereformeerde be» ginsel eischt het recht op voor de persoonlijke vrijheid en het recht voor de zedelijkheid. Het socialisme bedreigt de persoonlijke vrij» heid aan alle kanten. Men dient echter voorzichtig te zijn met het woord vrijheid. Want er gaat veel door onder dit woord wat feitelijk niet anders is dan losbandigheid. En daar dient tegen ge» waakt te wórden. Ds. Kersten is tegen de verzekering, omdat hij het in strijd acht met de Voorzienigheid Gods. Veel wil spr. hierover niet zeggen, al» leen even opmerken, dat de mensch ieder oogenblik bezig is om zich te verzekeren en 't is geheel overeenkomstig Gods Woord, dat we in den zomer zullen vergaderen voor den winter. Ds. Kersten wil ook vrijheid hebben in het verzekeringswezen en spr. gaat daar» mee accoord, echter onder één beding, dat er een wet gemaakt wordt waarbij het recht van den arbeider veilig gesteld wordt en niet geschieden kan wat spr. eens gezien heeft, n.l. dat een vrouw die haar geheele leven gesloofd had in een steenbakkerij, op haar ouden dag gelegd werd voor de deur van de diaconie. Zou dit de ware vrijheid zijn Spr. gelooft dat niemand met een christelijke consientie dit zou durven beweren. Die vrijheid is de losbandigheid van het liberalisme, dat is de vrijheid die de Vrijheidsbond wil. De Antirev. wil opkomen voor het recht en de vrijheid van alle levenskringen die God eenmaal in de samenleving gesteld heeft. Daaruit volgt, dat we den klassenssrijd verwerpen, die fei» telijk predikt het recht van den sterkste. De Antirev. beschouwt de maatschappij als een lichaam met vele leden, die allen samen te werken hebben aan den opbouw van het ge» heel. Daarom moet er zijn gelijk recht voor allen. De A.»R. partij kan dan ook niet zijn een plattelandspartij of een boerenpartij, maar een partij, waarin alle kringen recht op een plaats hebben. Dat is geen toevalligheid, maar gegrond in de orde der dingen. De A.=R. partij is eigenlijk een gereformeerde partij, want zij staat met haar program van beginselen op de belijdenis onzer Gereformeerde Vaderen, die de beginselen voor de maatschappij, de staat en het sociale leven putten uit de bron van Gods Woord en de vrijheid voor de per» soonlijkheid opeischten in alle rangen en stan» den. Wij eischen ons recht om onze kinderen op te voeden in onze beginselen. Daarom verwerpen we de eenvormigheid van links, die evenals in den distributietij d de eenheids» worst, de' eenheidsopvoeding, de' eenheids» godsdienst, de eenheidszedelijkheid en de een» heidsschool willen. Maar God werkt anders. Hij schept uit de eenheid het vele. De mensch daarentegen wil uit, de veelheid eenheid en eenvormigheid scheppen. Dat zagen we reeds bij den torenbouw van Babel, waar God in die eenheidsidee geblazen heeft. Zoo ook heeft God in de eenheidsschool der Liberalen ge» blazen. Het liberale beginsel is kapot geslagen op de levenspraktijk. De Anti»Rev. partij wil de vrijheid hebben om haar kinderen te doen opvoeden over» eenkomstig het Woord Gods. En die vrijheid is na een lange worsteling geschonken. Maar nu moet gewaakt worden dat we die vrijheid niet weer verspelen, 't Is moeilijker nog om te behouden aan om te verkrijgen. Er ligt nog een ernstige roeping op ons volk. De schoolstrijd is nog niet atgeloopen. Naast het schoolvraagstuk is er ook nog een kerkelijk vraagstuk. De zelfde macht die streed voor de eenheidsschool, diezelfde macht is het ook die het kerkelijk leven heeft aan» getast. Het is de geest dezer eeuw. Er is een kerkelijk vraagstuk dat niet ge» makkelijk opgelost kan worden. Maar één ding staat vastvoor alle kerkelijke groepen die uit de Hervormde Kerk zijn uitgegaan bestaat het zelfde vraagstuk. Van onze vaderen hebben we één kerk gekregen. En voor al de geref. kerken is slechts redding te verkrijgen in de geloofs» gehoorzaamheid. De Gereformeerden behoor» den bij elkaar, ze zijn in-den grond der zaak een, zij belijden één beginsel. Spr. werd eens uitgenoodigd voor een kiesvereeniging te ko» men spreken over het onderwerp «Hervormd en toch Antirev." Maar spr. schreef terug dat hij daarover niet spreken kon, wel over het onderwerp «Hervormd en daarom Antirev. Want de gereformeerde belijdenis onzer vaderen en het program van beginselen der Antirev. partij zijn de zelfde, zijn beide ge» grond op het Woord Gods. Daarom is het zoo diep te betreuren dat wat eigenlijk één is, zoo verdeeld leeft. Wij hebben de roeping om de eenheid terug te krijgen opdat we sterk staan tegenover de geest dezer eeuw. Spr. wekt daarom onze mannen en vrouwen op het Gereformeerd»Antirev. beginsel als één man en één vrouw uit te dragen en voor dit beginsel ook uit te komen bij de a.s. stem» busstrijd. Opdat de kracht van den Verrezenen Hei» land weder herscheppend werke in de wereld die van God afvalt en de Naam van Christus in Kerk, Staat en Maatschappij de eere ont» vangt die Hij toekomt. De voorzitter dankt hierop den spreker voor zijn heerlijke en bezielende rede en betreurt het dat er niet meer waren opgekomen van onze broeders en zusters om mede te genieten en mede versterkt te worden door het leerrijk woord van den spreker. Dan stelt hij de gelegenheid open om vragen te stellen waarvan echter niemand gebruik maakte. Prof. Visser neemt nog even het woord om naar aanleiding van den klacht van den voor» zitter dat er niet meer waren opgekomen er op te wijzen dat de Heere Jezus voor één Vrouw naar Samaria ging en dat slechts twaalf discipelen, heel eenvoudige menschen, de groo» te overwinningskracht van het Kruis hebben uitgedragen over de wereld. Wanneer nu het resultaat van spr.'s rede dit geweest is dat ieder der aanwezigen iets in zich voelt tintelen van dat heerlijke levensbeginsel, dan zullen zij straks als apostelen over Flakkee uitgaan om dit beginsel te prediken aan Geestverwanten en zal de uitslag van de stembus voor de Anti» Rev. Partij op dit eiland overwinning betee» kenen op het beginsel van ongeloof en Re» volutie. Met luid applaus stemde de vergadering met deze woorden in. Dan verkreeg Ds. van Lummel van Zuidland het woord die een opwekkend woord tot trouw aan ons beginsel sprak. Spr. wijst er op dat de vorige spr. de groote lijnen reeds heeft uitgestippeld, waarom spr. zich zal bepalen tot enkele onderdeelen. Allereerst iets over de beweging die op Flakkee de minste beteekenis heeft. De Recht» sche plattelanderspartij. Spr. sprak eens een Flakkeesche boer, lid dezer partij, die met spr. sprak over de Christelijke plattelanders» partij, doch dit direct verbeterde door te zeggen dat hij bedoelde de rechtsche plattelanders» partij. Een vergissing die spr. in zijn ooren geknoopt heeft. 't Is een vergissing geweest van de Anti» Rev. die bij de vorige verkiezing op de plat» telanderspartij gestemd hebben. Spr. waar» schuwt deze anti»rev. dat zij zich op 11 April niet weer vergissen. Prof. Visser heeft gezegd dat de klassenstrijd een scheiding maakt in het volk dat één lichaam behoort te zijn met vele leden. Dit geldt ook voor de plattelandersbeweging. God heeft de steden en het platteland gegeven in de samenleving, niet opdat het platteland tegen de steden positie zouden kiezen. Dat is een zonde. Dat is ook een klassenstrijd die scheu» ring brengt in het lichaam der samenleving, waarin alle leden moeten samenwerken tot opbouw van één geheel. Maar de plattelanders» beweging is niet anders dan de strijd om het recht van den sterkste, die bovendien gevoerd wordt op den manier zooals de socialisten strijden. Die zeggen de arbeiders moeten voor de arbeiders strijden, daarom stuurde ze. een Troelstra een advocaat, Melcher een dominee, Hugenholz, een dominee, Mendels een advo» caat naar de KamerDe roep, de arbeiders moeten opkomen voor de arbeiders heeft fiasco geleden. Uit het zelfde beginsel leeft de platte» landerspartij Zij zeggen de boer moet voor den boer opkomen. Dat beginsel verwerpt de A.sR. Partij. Tenslotte vraagt spr. welk groot grondbeginsel scheidt de rechtsche plattelan» ders van de A.»R. Partij Er is geen onder» scheid in het diepste beginsel, 't Is slechts één beginseltegen de Revolutie het Evangelie. Wanneer de Anti»Rev. onder de Rechtsplatte» landers dit goed begrijpen zullen zij zich op 11 April niet weer vergissen. Een andere kring waarin men Anti=Rev. aantreft is de Staatkundig Geref. Partij. Spr. weet niet welk verschil er bestaat tusschen de Ds. Kersten's Partij en de A.»R. Partij. Beide weten voor de Revolutie slechts één strijd» middel dat is het Evangelie. Slechts enkele kleinere verschillen zijn er waar heel goed met elkander over te praten is. Maar laat dat ons toch niet gescheiden houden in het groote hoofdbeginsel. Laten we toch als een man op» trekken op den dag van den grooten strijd tegen de geest der Revolutie Een der voornaamste verschillen is het ge» zantschap bij den Paus. Onze regeering heeft een gezant naar Rome gezonden om te weten wat daar plaats heeft, 't Is een luisterpost, waar de gezant heeft af te hooren wat er ge» beurt en waarmee onze regeering haar winst kan doen. Dat is het eenige, meer beteekent het niet. Waarom stuurt de Regeering er dan een Roomsch gezant heen, werd spr. eens gevraagd. Dat is heel eenvoudig. Een protestant zou er niets te hooren krijgen. Dat zou gelijk staan met het zenden van een gezant naar Rusland die geen Russisch verstaat. Spr. vindt het een groote dwaasheid dat men bezwaar heeft in een gezantschap bij den paus en geen bezwaar in gezantschappen bij Ebert en Poincaré, die godlochenaars zijn. Een godlochenaar vindt men niet zop erg als een bijgeloovige 1 Als tweede bezwaar noemen de Staatkun» dig Gereformeerden dat de vaccinedwang nog niet afgeschaft is. Spr. zegt dat 't best moge» lijk is dat de Anti. rev. niet zooveel gedaan hebben als wel mocht zijn, om dat de R. K. en Chr. Hist als een looden blok aan hun been gehangen hebben. Maar moet men daarom de partij uit treden, 't Staat gelijk met de kachel die niet hard genoeg brandt buitentezetten en hem daar wit gloeiend optestoken, zou daar 't ver» trek warmer van worden Zou Ds. Kersten zonder de A. R. partij ooit de vaccinedwang af kunnen schaffen Zal hij ooit 51 leden in de Kamer kunnen brengen Ieder gevoelt de dwaasheid, van de uittreding, om zulke redenen verbrokkelt en verbreekt onze kracht, 't Is onpractisch uit onze partij te loopen maar 't is meer dan dat, 't is ongeoorloofd. Een derde bezwaar der Staatk. Geref. partij is de verzekering en de sociale wetgeving. Spr. kan zich voorstellen dat een christen door gebrekkig inzicht in den H. Schrift tegen ver» zekering is. Maar spr. kan zich niet indenken dat een christen het zou kunnen dulden dat de oude werkman die zijn leven lang in dienst was van den patroon, aan wiens werk die patroon zijn winst dankt, op zekeren leeftijd op straat gezet zou worden, ten laste van bur» gerlijk armbestuur of diaconie. Dit isinstrijd met den geest van Gods Woord. Waarom moet de burger op zijn belastingbiljet en in zijn gaven aan de Kerk terug vinden wat eigen» lijk voor rekening van den patroon ligt Spr. heeft alle eerbied voor den christenpatroon die tegen verzekering is, doch dan ook voor zijn ouden arbeider zorgt en voor diens we» duwe en wezen. Maar nu niet allen er zoo over denken, moet dan maar de arbeider op zijn ouden dag van honger omkomen Spr. wraakt deze stelling als in fiagranten strijd met den geest van de H. Schrift. De Kersten» partij gaat hier in bondgenootschap met de deftige liberale N. Rott. Courant, die onder schijn van geleerdheid en netheid niet anders doet dan Gods Woord wederstaan. Spr. wekt op om toch als één man te strijden tegen den geest van ongeloof en Revolutie, alle kibbel» partijtjes onderling te laten rusten en den ernst van den strijd op 11 April beseffende broederlijk en zusterlijk op te trekken in vol» komen eenheid in het groote beginsel. Tenslotte wijst spr. er op dai »ve ook nog een schoolstrijd te beslechten hebben, dat we nog lang niet hebben een vrije school met den Bijbel. We hebben ook een dure roeping op het sociale terrein. We hebben als christenen een groote zaak voor ons in het staatkundig leven. Maar laten we dan één zijn opdat we die taak kunnen volbrengen. Na deze ernstige en gloedvolle rede wees de voorzitter nogmaals op den ernst der ver» kiezingen op 11 April. Spr. heeft uitgerekend dat het afzonderlijk optrekken der Kersten» groep slechts den Chr. Hist, ten goede kan ko» men. Dan sluit Ds. v. Lummel_deze samenkomst met dankgebed. Incident te Essen. Zaterdagochtend heeft een bloedig incident te Essen plaats gehad, dat aan elf Duitschers het Teven kostte, behalve de zwaar gewonden en talrijke lichter gekwetsten. Een Fransche afdeeling verscheen Zaterdag» ochtend in de Krupp»afdeeling, ten einde auto's te requireeren. De Fransche afdeeling bleef staan voor de garage van Krupp, in welker nabijheid zich tegen 9 uur de arbeiders der omliggende fa» brieken begonnen te verzamelen. Reeds even na 8 uur hadden twee vertegen» woordigers van den arbeidsraad den Franschen verzocht heen te gaan. Om half tien herhaalden leden van den beambtenraad het verzoek, waarbij voor ongehinderden aftocht werd in» gestaan. Om half elf deden dezelfde vertegen» woordigers een derde poging, eveneens te vergeefs. Toen kort na elven de arbeiders in de fabriek wilden terugkeeren, vielen de eerste machine» geweerschoten. Elf arbeiders vielen doodelijk getroffen neer en velen werden gewond. Men begrijpt hoe snel de verontwaardiging over deze wreede daad om zich heen greep. Tegen twee uur hield de menigte een Fran» sche auto aan en mishandelde de inzittenden, een Franschen en een Belgischen ingenieur, en den chaffeur vooral zeer zwaar. Maar gelukkig is het gedurende de Paasch» dagen verder rustig gebleven en hebben zich de bloedige tooneelen niet herhaald. De regeeringspresident van Dusseldorf heeft direct bij den commandant van het Fransche bezettingsleger een protest gericht tegen deze houding der Franschen. Zelfmoorden in Amerika. In den loop van 1922 hadden in de Ver» eenigde Staten 12.000 lieden zelfmoord ge» pleegd. De voorzitter van de antiszelfmoord» vereeniging heeft omtrent die 12.000 gevallen gegevens verzameld. De oudste zelfmoordenaar was 100 jaar, de jongste vijf jaar I Van het totaal waren twee derden van het mannelijk geslacht, slechts één derde vrouwen. Onder die 12.000 zelfmoordenaars waren 79 millio» nairs, hetgeen zeker een verbluffend hoog percentage genoemd moet worden. Onder de personen, die de hand aan zichzelf sloegen, waren er ongeveer 100 uit het groote zaken» en bankiersbedrijf. Er was zelfs één bank» directeur bij, wien het ten slotte gelukte zich» zelf te dooden, nadat hem dit al negen keeren was mislukt. Een humaan rechter. De kantonrechter van Southend heeft af: wijzend beschikt op een eisch van een stal» knecht tot uitzetting van een 80»jarig werkman zekeren Samuel Clarke, uit 't huisje, dat deze reeds 72 jaar bewoont. De patroon, bij wien Clarke 24 jaar lang gewerkt heeft, kwam, als getuige gehoord, verklaren, dat de oude man ondanks zijn leeftijd ee i schitterend werkman is, de beste dien hij ooit in zijn dienst heeft gehad. Tevens vertelde deze patroon, dat hij Clark's huisje kent, het netste en bestonder» houden dat hem ooit onder de oogen is ge» komen. Alles blinkt er als zilver. Clarke, zei hij, is weduwnaar en wanneer hij van zijn karwei thuiskomt, maakt hij zelf zijn huisje schoon. Clarke zelf zei tot den rechter«Ik heb nog maar kort te leven, en mijn laatste levens» dagen wil ik graag in mijn oude huis slijten. De rechter wees daarop zonder meer den eisch af. Hij oordeelde het »on=Engelsch«. om Clarke uit zijn huisje te zetien. SOMMELSDIJK. In tegenwoordigheid van bestuursleden van de afdeeling Overflak» kee en Goedereede van de Holl. Maatsch'van Landbouw en van den heer van Bijlevelt als vertegenwoordiger van den Rijkslandbouw» consulent had de vorige week de eindles plaats aan den landbouwcursus. De leerlingen gaven blijk, dat ze met veel vrucht het onderwijs hadden gevolgd. Een diploma verwierven J. D. Kievit, KI, J. Nipius, P. Pikstok te SommelsdijkL. Born. Joh. van Groningen, A. Verhage te Middelharnis en G. Brooshooft en K. Rood» zant te Dirksland, Aan twee leerlingen kon wegens te veel verzuim geen diploma worden uitgereikt. Door de deelnemers werd aan het hoofd van den cursus den Heer L. Pen, een sierlijk boekenkastje vereerd als een blijvend aanden» ken. Op verzoek der leerlingen zal de cursus

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1923 | | pagina 3