voor de Zuidhollandsche en Zeeuwsche Eilanden. Antirevolutionair Orgaan IN HOG SIGNO VINCES posisip! No. 2892 ZATERDAG 10 MAART 1923 38ste JAARGANG EERSTE BLAD. mm ss Op den Uitkijk. Scherpschoten. W. BOEKHOVEN Sc ZONEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan de Uitgevers Laster of Onkunde. Reclame-Mededeellngen. HL NATIONALE BANKVEREENIGING Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK Telef. Interc. No. 202 Postbus No. 2 ADVERTENTIÈN 20 cent, RECLAMES 40 eent, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte, die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 uur. Onze A. R. partij wordt nog onophoudelijk als de coalitievriendin van Rome genoemd. En dan zijn er helaas, die van 't Staatkundig probleem onmiddellijk overspringen op 't Ker» kelijk, en dan de onhoudbare meening uit» spreken, dat 't Protestantisme bij de Antis niet veilig is. 't Protestantisme is bij de Antis even veilig als bij eenige andere partij, die leeft uit den Wortel des Geloofs. En veel veiliger dan bij Liberalisme en Socialisme. En als de Anti aan de Roomschen hun processies gunt en hun gezantschap bij den Paus en hun pros paganda, en hun scheidingen met Geitenfok» vereenigingen, enz. dan doet de Anti dat niet, omdat hij dat alles nu zoo mooi vindt in Rome, maar omdat hij gelooft, dat de kern Vvan 't Protestantisme de geestelijke vrijheid is. J? Er wordt in onze dagen zoo gesold met dat woord Protestantisme, in kringen, die door eigen nalatigheid geen ruggegraat meer bezitten om tegen Rome 't Schild des Geloofs op te heffen, en nu met de groote trom van «Rome is 't gevaar» 't volk in roering te brengen al ware 't met behulp van den Staat. Zie, met zulk een Protestantisme, dat zelf ontaard is aan 't Protestantisme en dat zelf niet protesteert .tegen eigen Afval en eigen geestelijke misstanden op 't terrein van Kerk en Staatmet zulk een Protestantisme, dat de strijd onzer Vaderen in de 15e en 16e eeuw nog niet eens ten halve heeft begrepen, kun» nen we niet optreden om Rome te bestrijden. De Antirev. partij is een Christelijk»Histo» rische partij, die teruggaat naar de Hervorming, naar Luther, Melanchton, Datheen, Calvijn en zooveel andere Reformatoren naar de Geuzen en de Oranjes en Marnix van St. Aldegonde f Tkmet zijn Wilhelmuslied maar dan geven de •^geschiedschrijvers een mooier beeld van 't Protestantisme, dan 't Heden te aanschouwen geeft. Een onverdacht getuige is voor ieder Groen van Prinsterer, en wat deze schrijft over die Reformatie is voor ons in Kerk en Staat, in Lijden en Strijden voor de Eere Gods zoo beschamend, dat wij ons herhaaldelijk afvragenZijn we nog Protestant ondanks al dat gescherm en gezwaai met die vlag Of is men in Nederland antipapist? Ja, dat is heel iets anders. Of is men antUclericaal, en wil men met Rome liefst óók de Antis met éénen bezemveeg te gelijk wegvagen om zoo de Staat»zonder»God te doen triomfeeren als in 1789 Maar wie als Protestant zich uitgeeft, moet als de Vaderen doen, en daar mankeert heel wat aan op allerlei terrein onzes levens. Niemand als Protestant verdedigt de Ker» kelijke eigenaardige dogmas der Roomschen, die ieder wel kent. Daar zijn we 't allen roerend over eens. Dat wisten onze Vaderen ook. En daarom reformeerden zij. Maar die reformatie maakte niet alleen Kerkelijke ideeën, maar 't heele Leven, en dat missen we in onze huidendaagsche klagers tegen Rome, en in onze Protestanten van deh kouden grond. Onze Vaderen kwamen met positieve leuzen en daden, en zoo, door zelf levende getuigen en protesten te zijn, die goed en bloed voor de geestelijke en staatkundige vrijheden over hadden, is dat machtige Rome geknakt. Rome is niets, als 't Protestantisme maar waarlijk Protestant is 1 Rome gaat vooruit, als wij verslappen. En dat is toch op alle terrein zoo Waar 't gees» telijk leven bij A. gaat kwijnen, is dat altijd ten profijte van B. Des eenen dood is des anderen brood, geldt ook in 't geestelijk leven. Reveil bij A. wekt een reveil, een ontwaking bij B. Tegenover een negatieve A. zet een flink volk een positieve B. De historie bewijst 't op elke bladzijde in Reactie en Actie. Daarom ook zegt de Anti nietWeg met RomeMaar wélgeeft Rome door Uw eigen Protestantsch Belijden en Beleven geen kans De Socialisten zien dat goed in, want deze zeggen nietWeg met den Staat, maar Hier met den Staathier d.i. voor ons arbeiders enz. De Geref. in de Herv. Kerk enz. zeggen niet: Weg met het Instituut en afvals maar Hier met de Kerk d.i. voor ons tegen 't Modernisme. En zoo spreekt de Anti. óók 1 Om Rome te dwarsboomen beginnen we niet om Rome aan te vallen zonder wapens, want dat mislukt dan toch, maar ons zelf eerst te voorzien van 't Grootste Wapen onzer Va, deren 't Zwaard des Woords eerst zuiverend ons zelf dan dc Kerk, dan 't Gezin, dan de School dan de Staat. Maar wie zelf geen wapens heeft, moet geen nijdig gezicht zetten, als Rome lacht om 't zwaaien met een Protestantsche vlag l Rome heeft alleen respect voor geestelijk kanonvuurDaar siddert de duivel zelfs voor En wij Anti's hebben tegen Rome niets an» ders te doen dan Kruppfabrieken op te rich» ten Geestelijke ammunutie proviand Gees» telijk Ijzer en Staal! Zoo hebben onze vaderen 't ook klaar ge» speeld 1 Tegen een heele Roomsche wereld in alle Landen van Europa. «Er staat geschreven«, sprak de Heiland. »Er is Historie«, zoo zei Jezus tot de schare. De H. Schrift en de Historie der volken zijn ons Cement waarmee we bouwen. En die zijn wat waard. 't Is laster of onkunde (ja de verkiezing is wel inzicht, maar eerlijk duurt 't langst) om te zeggen, dat er zoo'n Bond is tusschen Rome en ons. De Evenred. Vertegenw. snijdt alle coalitie vóór de stembus afen na de Stembus is de toestand in de Kamer zoo, dat Protestantsche en Kath. bladen volmondig erkennen Zóó gaat 't niet goed en 't moet veranderen, om» dat de Samenwerking hokt, en 't Kabinet daar» van 't slachtoffer wordt (Bioscoopwet,) maar ook 't Vaderland. Samenwerking met de S.D.AP. kan en mag er niet zijn, zoolang die Partij den klassen» strijdt predikt. Samenwerking met den Vrij» heidsbond kan er ook niet zijn, want dan ligt de Chr. School binnen 10 jaren te hijgen naar haar adem. Moeten de 15 Anti's dan in isolement hun kracht zoeken Isolement is een mooie zaak, maar om wetten tot stand te brengen, moeten er 51 menschen zijn van de 100. En komen er geen Wetten, én vallen er onophoudelijk ministeries, zooals we dat beleefd hebben van 1848—1870, dan wordt de Staat, het Vadder» land het volk daarvan 't slachtoffer. Ook in 't Staatsleven moet er vooruitgang zijn in de Wetgeving, afbraak en opbouw. En daarom zal er in de eerste tien jaar noch in de Kamers, noch in de Staten gewerkt kun» nen worden of er moet met Rome, die 30 le» den in de Kamer telt, terdeeg gerekend worden Één middel is er om Rome te negeeren Stuur die menschen naar Spanje of België of Italië, dan zijt ge er af. Maar aangezien zoo'n voorstel door niemand wordt aanvaard, en de mogelijkheid zeer waarschijnlijk is uitgesloten om de Roomschen te bewegen met pak en zak naar Iberie te verhuizen, zoo zouden we dit andere betere, oneindig veel betere voor» stel willen doen Laat de Roomschen als rus» tige, Christelijke Vaderlanders zich volkomen uitleven, zooals wij dat voor ons zelf ook be» geerenmaar laten wij Protestanten zijn met Geuzenbloed. Dan zijn we tot Geuzenheldem dom in staat V" Het Liberalisme. Elke partij heeft haar opkomst, ontwikkeling kwijning en ondergang. En op den ouden wortel, waaraan eertijds stam en tak en kroon ontloken, groeit een andere met anderen tak en andere kroon. Zoo is 't met 't Liberalisme gegaan, op wiens wortel 't Socialisme groent. Beide Stelsels hebben één wortelgedachte Verwerping van de Openbaring én overschat» ting van 't gezag der Rede. Maar het Sodalis» me is konsekwenter, al prijzen we 't Libera» lisme en daarin 't Vaderland gelukkig, dat 't de konsekwenties van 't Socialisme niet aan» durft. Het Liberalisme heeft veel voor 't va» derland tot stand gebracht, maar dat het den Mensch emancipeerde, losmaakte van de Wet» ten Gods der Openbaringdat 't de autono» mie of de zelfregeering van den Mensch en der Menschelijke samenleving op de spits dreef dat is zijn schade geweest. Die automie, die vrijheid kreeg twee tegen» standers; ten eerste het Christendom, dat aan» maande om de Menschelijke Vrijheid overal te zoeken, in staat en School, in Kerk en Ge» zin, ook in de Maatschappij, maar op den pondslag van 't Goddelijk Recht en de vrij» heid in Christus. De andere tegenstander was het Socialisme, dat aldus sprakals gij Libe» ralen, de Vrijheid mint, de autonomie van enkelen Mensch, dan eischen wij die op voor den arbeider in de eerste plaats. 't Liberalisme faalde in zijn uitgangspunt want de menschelijke Vrijheid is wel een be» geerlijk goed, maar door de zonde wordt ze bandeloos. En 't Socialisme dwaalde, toen 't den Arbeid alléén de vrijheid aanbood, om anderen te nekken, omdat ook anderen recht op vrijheid hebben. Het Christendom sloeg den juisten weg in Vrijheid, maar naar den regel der H, Schrift. Vrijheid voor Kapitaal en Arbeider beide. De Partijdag. Elk jaar houden de Anti Kiesv. op ons Eiland een partijdag. Binnen niet veel weken zal er er óók nu weer een gehouden worden, waarin zullen optreden Prof. H. Visscher te Utrecht en naar we zeer zeker vermoeden ook ds. v. Lummel. De A.R. partij acht zich gelukkig zulke twee bekwame sprekers te mogen ontvan» gen, en 't Bestuur zal zijn best doen om deze middag» en avondvergadering onder 's Heeren hulp te doen slagen. DejOnderwepen worden later bekend gemaakt met dag en uur. Voorloopig dus kondigen we aan: Partijdag in Maart, in de Zondagsschool, met de sprekers Prof. H. VISSCHER, Ds. v. LUMMEL. 40 cent per regel. VRAAGT UWEN WINKELIER DIT lïl E R H IN VERSCHILLENDE KWALITEITEN. KANTOOR MIBDELHARNIS Zitdagen, tijdens Beurs Woensdag, Sommelsdijk Tabbers Donderdag, Dirksland v. d. Doel Donderdag, OuddorpFlohii Vrijdag, Oude TongeGeluk Nadruk verboden, De groote stad heeft rare kostgangers. Als men zoo, man of vrouw »van buiten», op een mooien middag eens in Amsterdam door Kalver», Leidsche», Utrechtsche straat enz. wandelt en die warreling van menschen over= ziet, dan vraagt men zich verbaasd af»Waar komen toch zóóveel menschen vandaan Terwijl dan als tweede vraag opkomt: «Ik wou toch weieens weten, hoe komen al die menschen aan de kost?« Ja dat is een interessante vraag. Maar niet zoo één»twee»drie te beantwoorden. Als ieder dat es moest opbiechten, dan zou men van menige netgekleede man en modieus versierde dame wonderlijke verhalen hooren. Sóms zelfs wel zulke, die ze met 't oog op hun reputatie liever niet in de krant zouden zien. Allerlei beroep wordt uitgeoefend. Waar men in kleinere plaatsen niet van hóórt, doch waar iemand in zoo'n «centrum» nogwel 'n broodje mee verdienen kan De groote stad heeft ook rare kostgansters 1 Ja: waarzegsters, koffiekijksters, planeetle» zeressen en dergelijk vrouwvolk, maar zulke ongure typen bedoel ik nog niet eens en nog minder natuurlijk dezulke, die zich aan over» treding van eenig artikel van het Strafwetboek schuldig maken. 'k Bedoel gewone, eerzame dames. Dezer dagen bood eene haar diensten aan jn de krantjammer dat ik 't advertentie niet direct heb .uitgeknipt, maar ik weet toch vrij letterlijk wat er in stond. »Dame« noemde zij zich. Stelde zich als zoodanig zelfs bij 't begin der annonce op den voorgrond. Ik neem dus aan dat ze 't i s. Zij bood dan haar diensten aan in gezinnen waar, om wat redenfdan ook «huiselijk ongenoegen» heerscht. Waar de vrede zoek is. Waar men in wrevel, nijdigheid of in mokkend stilzwijgen tegen elkaar voortleeft. Daar biedt zij haar diensten aan. Belovende, dat spreekt «strengste discretie«. Zij zal daar door »toespraken« en »samen» spreken» de oneenigheden »pychisch« oplos» sen, zoodat liefelijke vrede en roerende eens» gezindheid er terugkomen, en het wordt een huis vol geslachte beesten zónder twist. Zij stelt slechts één voorwaarde. Neenniet van financieelen aardde nota, zal ze denkelijk pas achteraf presenteeren en zulk een »dienst«, dat zal ieder toestemmen is vrijwel onbetaalbaar Neen, de voorwaarde is van anderen aard. Plet moet zijn een «fcesc/i.» gezin. En nu kan het mijn aangeboren argwaan zijn, maar de vermetele gedachte is bij me opgekomen of in dat »besch.« niet de sleutel van 't geheim ligt. Wat beteekent dat »besch.» »Beschaafd«, zegt de eenvoudige lezer. Zekermaar wie waarborgt u, dat de stelster van de annonce er niet mee bedoelt een »bescheiden« gezin, of ook een «beschon» ken gezin ofvul zelf maar in En als de »psychische« oplossing nieflukt, kan de onderneemster er net als 't orakel van Delphi toch steeds mee uit en zeggen Ja, maar ik ben hier in een te onbescheiden of te nuchter of te dit of dat gezin gekomen, jullie zijn zelf de oorzaak, dat mijn werk niet lukken wou. En dan zou ze gelijk hebben ook Tenminste in het laatste, wat ze zei. Enfin, ik laat die »dame« loopen Ik acht haar meer geschikt om menschen en gansche gezinnen »psychisch« gek te maken, dan dat zij hun den vrede zou wederge» ven Nu vraagt iemand misschien, of ik aan deze «juf» niet te veel aandacht heb besteed. Neen, het acht geven op al zulke dingen is mêe een middel, waardoor men zijn tijd en zijn menschen kennen leert. Een sprekend voorbeeld daarvan schiet mij te binnen. Met wijlen dr. Kuyper mag ik hem es éven in verband met mezelf noemen de lezer weet wel dat 't m'n doel niet is, om mezelf aan den grooten man wat omhoog te hijschen 1 met dr. Kuyper had ik als knaap den niet te bedwingen hartstocht voor »de krant« ge» meen. Dat moet je, anders word je nooit een goed journalist. H ij gapte de »Opregte Haarlemmer« en schoof er mee naar den zolder, waar hij tus» schen wat oude meubels in, zijn lecfuur genoot, ik griste ook alles weg wat krant was.— En toen ik een «groote jongen was» Ik zal 't maar eerlijk opbiechten, maar niet om tot navolging te prikkelen Toen had ik vooral zwak voor 'n bepaalde pagina van 'n bepaalde vaderlandsche krant waar in den regel de »huwelijks»advertenties» stonden. 'k Herinner ze mij nog best!j En óók herinner ik mij nog héél goed, wat toen het hoofdkenmerk was in die annonces. Brutaalweghet geld. 't Werd niet eens verheimelijkt. Neen, 't werd cynisch naar voren gescho» venzoo in den geest van »Zonder goede getuigen«, was de beteekenis »Zonder 't ge» 1 garandéérde bezit van zooveel miel onnoodig zich aan te melden«. 'k Herinner me nog 'n clausule «Kind, echt of onecht, doet er niet toe«. Als het gèld er maar was I Dat was de overheerschende, neen allesbe» heerschende trek toen in zulke annonces't geld was 't een en 't aldaarom begon het en om geen andere reden zou steller er aan dénken zijn »gulden vrijheid« op te geven. Thans komt dit ook nog wel vóór Maar wannéér ik nu eens zulke annonces onder de oogen krijg, is de inhoud toch vaak héél anders en zoekt steller werkelijk 'n vróuw, een »hulpe«, eene die met hem meeleven kan en wildie van »kunst« houdtdie »poëzie« in 't leven wenschtdie een »zacht humeur« heeft en een »fijn gevoel«die »religieus« is aangelegd die een «vriendelijke zonnestraal« brengen wil in 't leven van een harden wer» ker,en welke maneschijn»ontboezemingen meer in dergelijke gevallen worden geuit, 't Geld speelt nog wel 'n rol Maar die overhéérscht zoo niet meer. En werkelijk, al kan ik daar nu niet dieper op ingaan, dit eigenaardige verschil, toen en nu, typeert ook in sommige niet»»kerkelijke« kringen 't verschil in »ligging«, een veertig jaar terug en thans tóén zuiver materialistisch, nu wat meer teruggekomen tot de erkentenis, dat er ook. nog een »psychische« kant aan 't leven is. Ik wil er dit maar mee herinneren: «Wie niet uit alles leeren wil, Wil in 't geheel niet leeren».— En als men meeleeft en leest, wat er in de wereld gedrukt wordt, dan kan men, zelfs met permanent kamerarrest, in levendig con» tact blijven met wat er zooal in de wereld omgaat. Ik kom nóg eens op die »juffrouw« terug 1 Want het was bijna» miraculeus, maar een paar dagen later zag ik haar in de krant terug, maar nu in de gedaante van een Hervormden deken of zoo iets van dien aard. Neen, ik ben klaar wakker, daar niet van. Ik kom wéér terecht bij 'n krant, die de meeste van mijn lezers niet zullen kennen, maar ik krijg ook van alles onder de oogen, het «Weekblad voor Vrijzinnig»Hervormden«. Daarin schrijft o.a. dr. Bleeker. Welnu, die kwam dezer dagen met het lumineus idee, nadat hij éérst gezegd had dat er al te veel inspecteurs zijn op de wereld en dat er al te veel geïnspecteerd wordt, doch wacht u voor de menschen, die zoo begin» nenmet het idee, hoe goed het zou zijn, om aan te stellen een soort van kerkelijke »inspecteurs«. H ij wou natuurlijk niets «roomsch». Maar 't komf op Rome's hiërarchie neerde uitersten raken in den regel elkaar. Zoo'n inspecteur zou een delicate taak krijgen en, om 't nu maar platweg te zeggen hij zou de dominees, de ouderlingen en de diakenen es flink achter de broek moeten zitten in de noodige gevallen, en waar dezen hun ambt ernstig vervulden, daar zoü zoo'n|»inspecteur« hen met raad en daad kunnen bijstaan vooral ook voor jonge, onervaren predikanten zou hij een vaderlijk vriend kunnen zijn. Men kan er roerend over'schrijven. Dat worden, als men ze maar góéd beschrijft, inspecteurs om in 't goud te zetten en met kerkelijke diamanten te kronen. Als nu die ds. Bleeker zijn inspecteurs aan» prijst, zegt hij o.m. ook d it van hun werk «Over 't algemeen zou het goed zijn, als er wat meer naar het werk van de predi» kanten werd gekeken. Voor de vlijtigen was dit een aangename onderscheiding, voor de tragen een heilzame aansporing. Nu gebeurt het, dat een dominéé jaren aaneen overhoop ligt met een grooter of kleiner deel van zijn gemeente. Hadden we zulke inspecteurs, zoo konden deze aller» eerst den predikant eens onder vier oogen terechtwijzen, om daarna bij de gemeente pogingen te doen, de zaak weer in orde te krijgen«. Nu, is dit niet precies de juffrouw, die in 't kijvende gezin komen wil, om de moei» lijkheden »psychisch« op te lossen Natuurlijk komt van zoo iets niéts. Ook niet in de Ned. Herv. Kerk, en ik stelde mijzelf de vraag, hoe ver een man als ds. Bleeker toch wel staat buiten het werke» lijke leven Maar dan tevens, dacht ik zoo bij mezelf Wat hebben wij toch een groot voorrecht in onze «ware, christelijke religie«, als ze werke» lijk wordt belééfd 1 Neen 't is bij ons ook niet alles zoo 't hoort. Nóch in de gezinnen, nóch in de gemeen» ten, het huisbezoek, de classicale vergade» ringen, de kerkvisitatie, enz. zouden 't kunnen getuigen Soms moeten we ons schamen voor de menschen en diep verootmoedigen voor God. Maar als er werkelijk g e n a d e in 't hart is Dan kan 't toch zoo niet b 1 ij v e n Dan hebben we geen vrede dan klopt ons hartdan bevriesd ons gebed dan heb» ben we geen vat aan 't Woorddan hebben we geen genot van den omgang met God, en dan móét er verandering komen Hoe lang we ons misschien verzetten' Hoe zwaar ons eigen»ik weegt. We kunnen het tóch niet uithoudenwe moeten met man of vrouw, met kind, maag en vriend, met broeder of zuster, met domi» nee of gemeente, we moeten er weer mee in 't reine komen, omdat we zoo niet geluk» kig leven noch zalig sterven kunnen. En dan hebben we geen »dame« noodig. Noch ook een kerkelijk »inspecteur«. Dan hebben we aan het Woord genoeg. Dan wordt Gods Geest ons te machtig. En dan worden alle moeilijkheden recht psychisch opgelost. En we verstaan de Schrift, als zij spreekt van den ander uitnemender te achten dan zichzelf. Moge het, indien er ergens onder mijn lezers wat »zit«, daartoe spoe» dig komen, Gods grooten Naam ter eer UITKIJK. Met recht wordt in onze dagen gesproken van een »roerigen« tijd dien we doorleven. Op schier elk terein vindt men van die roea righeid iets terug. Er is waar te nemen een onmiskenbaren drang van onderen op, een stuwkracht die veranderingen en verschuivin» gen teweegbrengt. Met name op politiek en maatschappelijk gebied is dit verschijnsel in verhoogde mate waar te nemen. En hoe kan het anders. Het is een natuurlijk gevolg van de algemeene mondigverklaring des volks door

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1923 | | pagina 1