Antirevolutionair Orgaan Iperlé HOC SIGNO VINCES GAZIJN Meubelen .E A ORES SCHËRPSCHOTEN, f 990 |lle tergt en. iuntdraad )E PRIJS. wuwers Hands EN WIT- llJNZAAD |r1923, Vraagt r. Aanbevelend [LAND, EISS" ■Ui UIT DE PERS. Woensdag 88 Februari 1983 87'u Jaargang N\ 8889. f i fl f| fe voor de ^Hidlioiliiiid^eSie en Keeuwsciie Eilanden, f ii75 f Ï135 esse Courant verschlnt eiken WOENSDAG sa ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie saaaadeta taaee per §mt 75 vo@fgftg@fiaffisg. BUITENLAND b? vooruitbetaling i 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UlTOIYERis W, BOEKHOYlff Zti« Yelsfsen N®, SOI, ADVERTENTÏÈN 20 Csut per regel, RECLAMES 40 per Cent rilfll. BOEKAANKONDIGING iO rast per regel. DIENST AANVRAGEN ast DIENSTAANBIEDINGEN 1.- per plaatsing. QiOOte letters en vignetten worde» berekend naar de plaatsruimte Ala s| beslaan. Admteetiën werden ingewaefet tot DINSDAG- i?h VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Alle stokken voor de Redactie bestemd, Advertenties* aa verdere Admifiïstmtie franco toe te bendes mm da Uitgevers. OUT OüDE TOMB, r d e el Irerken. Alle benoo- N EREEDSCHAPPEN ■onderricht, en mijne es bekroond, dat er cl boter en Leidsche J: veehouders. Risico litgesloten. J135. Korenmaaiers 250. 5|6 pds. Motors aanmerkelijk in prijs laai VEEMARKT 9, Vrijen toegang IrSBERG. Tel. 8848 DIRKSLII9 TELEFOON 50 )IEMSIAND ÏOOMATSTOE- |.EN - KINDER- eoncurreerende MIDBELHARH1S LIN in alle rao- iTEN in Ter- enz enz. andelen !CH ia llipilt jkrariehting 5 k> Moet GjdsksteFng op straat, gestraf i Op onze Hulpcentrale bi de behaadelteg v.n 't Concept voor des Gemeenteraad op 21 F ebt. i3 öese zaak besproken, Wat de Vrldeekersveiecaiging „De Dageraad" op Zondag 11 Febr. durfde bestaan cm In hst Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam ie sipre ten over: God is het kwaad, H zoo heraei- teigetsG, dat er van Staats of Gemeentewege moet worden ingegrepen. Dan leest ge weer een rede ever De oude God,, Dat is gééa vrijhsid meer, dat i? schandelijke spotters? met Hoogste Weaea en uiltaisora den God van ons Leven. Dat is vreeselpe satifandlng van 't Heiligste der heiligheden. Dat mag in egu Chrfstenlsad niet geduid. O 'k oase Hulpcentrale dacht si precies zoo over. Raakt ons aan, raakt een m?B8Chca- kltsd met zonden eu gebreken aas, maar men biljve van onzen God en Schepper af dan ;°*)m Hem te eeresi en te aanbidden. 'i Is gruwelik, dat de Strafwet dit tot nog toe dóórlaatgaaa. En osze Hulpcentrale sipjak 't daa ook hoofd voor hoofd uit, zoogoed de Raadsleden Wethouders et z, dia er waren als alic aaderea Zulke geschriften z?a Goda!asfeil§k en moe ten geweerd, In Oud'Israël stond er de dood straf op, lees maar Leviticus. En al hebben wS een andere Bedeeüng, 't is nog dezelfde Verbondsgod als van z|a oud® Volk, die in Wat oas zegtGl sulr den Naam des Heeren Uwes Gods niet ij de tijk gebruiken. De vraag der Hulpcentrale was ailéèa deze hoe most dat veiboden worden Hoe moet zoo,ra artikel tegen Godslaateriog in elkaar gsset worden Die vraag is geoorloofd, wast met mooie gebaren en protesten schiet men niet genoeg op; uit en dóór de protesten moet een Wet komen, die onzen God nooit meer ten publieke als mikpunt van z|n spot beschouwt Laten onze rechtsgeleerden daarover eens nadenken, In 't Buitenland sijs er zulte wetten. Late man tiaar eens afkaken. Maar veranderen moet het. m Eenheid. Op Donderdag 13 April '22 was onze Da- putstenvergadeüng in grooten getale b§sea. En óp hope tegen hope ging men de toe komst in. Het werd dra ook uitgesproken: „De toekomst bSlfi hoogst onzeker en de donkere wolken willen nog altijd niet weg- Lekken". Mtar er werd bijgevoegd„Voor ons Is 't een lichtpunt, een geuatiebiik Gods, dat de Asstire/. pars?, ook i a het verscheiden van haar leider dr, A. Kuyper, als eea Eenheid in 't Laud is big ven staan. Het is de band der beginselen." Picctes zóó 1 Da Antirev. partij is nog masr een 40 jaar oud, en ze beeft met de Chr. Hist, en de Roomschen, zóó was "i begin, gestreden om de rechten der ouders. En weike gebreken de een of andere oppossant ook in onze partij moge zien, dót onderrecht, ddi funda ment van alle rechten, heeft die Antirev. part! ook baar huidigeu tcgenwerkers in hun schoot geworpen m duren, zuren ztrfld en zeer veel gebeds en leeds, De Anlitëv. parti is een pastij van men- schen; van menschen, die soms mistasten, sooais elke arbeider ia 't Koninkrijk der he melen en op 't terrein, der algemeene genade, wel eens mistast. Zelfs een luiaard, die niets doet, vergist zich vaak in 't levenhoe zt>'u dan een werkzame part| als de onze la 40 jaar levens aich ook nooit eens vergist hebben. En wi Antls weten, ja wij weten 't, en géén opposssnt die ons tusschen de beenen loopt met ons gel|ke veeree op s5?n Kamer- hoed, hoeft ons dat te vertellen. Maar toch voelen we ons met dis gebrekkige Antis één en zien uit de hoogte neer op die kwaste- halve-viienden, die nu al, pas aan 't begin van den weg, meeneu dat zij als Nedeslsnd- scha zedemeesterg, nu eens zeggen en doen zullen, alsof zij Het Beginsel en De Praktik ongerept voeren zullen, wat al mislukt is met de treurige houding van den heer Kers ten bl de Bioscoop. We voelen ons één met de gebrekkigen èn gebreken der Aat. part|. Met de volmaakten hebben we Helst geen aanraking. Maar we sullen in één Band der Beginselen de ge breke» weg zien te kr|gen door te klagen ter plaatse waar 't behoort d l, in de Kiesv., dus in de Past? zelf. Stad of Dorp, Er is in één onzer hoofdsteden een eigen aardige gedachte geopperd met 't oog op de Gemeenteraadsverkiezingen nl. om in den Raad een Gemeenteprogram uit te voeren, dat door alle burgerlijke raadsleden w&son- deiteekend, van welke politieke kleur ze ook waren. De bedoeling van dit bloc, van dit gemengd politieke gezelschap was dan, om in 't belang van de Gemeentekas es dus van alle ingezetenen een rem aan te leggen tegen optimising der belasting door Communiste» en Socialisten. Er zou dus een soort fusie site, een soort wegdoezeling van eigen speciale behoeften om ais bourgeois gezaniênlik front fe maken tegen hen, die aan de Gemeentekas te zware eisclsen zouden stelle». Wel geen fusie va» beginselen, maar men verbond zich weder- keerIg om 'f elkaar niet al te lastig ie mgke^, doch vrèl om gesamenlp tegen gelduitgaven van verdacht allooi op te treden. Wa kunnen ons voorstellen, dat er in de steden behoefte kan zijn om zulk een bloc van burgerlpe parties te vormendat öasr de nood dei fiaasiiën tot een vnst optreden van alle niet socialistische raadsleden pressen kan. Dat kan, zeggen we I Ofschoon er asm sqo'k gemengd gezelschap en dat voor eea jaar of drie geen geringe bezwaren kleven. Het Geld is toch niet alles in 't Grmeente- lp leven. Maar mocht er dan in eea stad nog een ige reden om de Gemeentekas tsgea aansla gen te beveiligen, op de dorpen Is zoo'a burgerip bloc van Anti's en Lióersien g&n- schelp niet noodig, Mogelf khdd tot geldverkwistlng is er ali^'J, maar dat woidt fa spoedig door '4 publlsk ontdekt, dan dat men dsarmee voort zou kunnen gaan. Da dorps raadsleden zijn trou wens over 't algemeen self te nauw beteok- kea b§ een heoge belasting, dan dat zo niet, èa als Anil èn als Liberaal èa als Rcomache, zelf voldoende kischt bezitten tot verzet. Op 't Platteland zouden we soo'n bloe niet gaarne zien. 't m<3t tot verwatering I En er is al tuisers genoeg. Boerenleed, Hst ziet er op 'i Platteland seer ernstig uit. Het leed der Tuin bouwers in 't West- land en en in West-Friesland was onnoeme- lijk En dat in de 2s Ksmer over dezen pfjn- l|ken toestand 't woord Is gevoerd om re- geeringskredleten toe te staan, is menigeen bekend, Wel is toen gewezen op een onaan gename» factor raast de valuta n.l de over productie omdat Jan en alleman zich op den tuinbouw ging toeleggen, maar al moeten belas omstandigheden ia aanmerking geno men, dat nsemt de ellende niet weg en dat verminderde 't aantel failiietea nies. Ook vaor da Lsssdbouwpachters is moeite gedaan, Eealge landbouworganisaties, de Chr, Boesen en Tuindersbondhet Ned. Laad- bouwcomitee en de Ned. Boerenhoed heb ben een open brief gericht aan ds grondei genaars. die hua land verpachten, om de pacht in overeenstemming te brengen met de wezer.!?ka pachtwasrdf. Want dit weet ieder, die wezenlijke pachtwaarde is vaak fe hoog. Er was eea opjages vara dis pachten waarover menigeen 't hoofd acbudde. Een opjagen, misschien aog iets toelaatbaar als ge een mooie toekomst vóór u gehad hadt, als In de jaren dsr demobilisatie, maar on verantwoordelijk b| een zinkenden pi^s. En hoe moeten nu die pachten tot hun wezenlijks waarde worden teruggebracht Er zijn grondeigenaars, die de pachten al voor een deel kwijtgescholden hebben, maar niet alls grondeigenaars kunnen dat met 't oog op eigen fteantiën 't Is daar ook niet al goud wat er blinkt en se dragen zoovéél lasten. Toch zal er een weg moeten gevonden worden. Da Regeeriug tea hier niets doen, en de Grondeigenaars zulle» misschien niet zoo grif de pachten verlagen. Een vrees bekruipt ons dus n.l dat de boe ren "f in bemoeiing van arbsitis gelegenheid zullen zoeken,-en dus de misere op da Ga meerschap d. 1. op „den Steun", op de Ge meentekas zullen laten drukken, Op 17 Febr. is ie gediend eea weiaontwerp tot t$del$ke beperking van iuvoer van schoen werk. Het is hei resultaat van lange over wegingen, want op 17 Msart 1922 is door een vraag van het Kamerlid Bomans de kwes tie van de invoer verboden met 't oog op de Concurrentie van 't Buitenland reeds aan de orde gesteld. In de Mem. v. Toelichting kunt ge dulde- lijk merken, dat de Minister voorstander is van den Vrijen Handel en dat bfj zeer goed gevoelt de beswaren aan zoo'n invoerverbod verbonden n.l, duurdere artikelen; maar de werkeloosheid en de slechte toestanden in 't Schoenbedr|f nopen hem hier een uitzonde ring te maken. Onze antirev. part| zal zlcb, gelooven.wü niet verzetten. Ons standpunt la zake zulke economische kwesties Is bekendWaar nood Is, moet geholpen. Wfl z|n geen Vilhande- laers door dik en du», maar bezien den tak van nij verheid op zichzelf. En dan sebfjot er een noodtoestand ts zijn volgens de cijfers die In de Memorie wor den gegeven. De beperking zal tldcl^k si». Hos lang is t|deSSk? Minder dan een paar jaar ksn niet, waat 't duurt een heelen t|d eer zoo'n Invoerver bod praethche resultaten draagt. En dan zal in de SchoeneKbrasche weer eea andere toe stand ingetreden zijn. 'i 13 toch te hopen, dat 't la Dultschiasd tot astae verhoudin gen komt. In 't Roergebied zal toch wel een „Rechts" toestand moeten komen. De rechts vraag zal toch moeten zegevieren. Het wordt &t laatste jaren ai meer en meer geömikdfjk orn een „bazsr" te bcudea. Ga weet wat wij daarmede bedoeten Een of andere kerk, vereeniging of welke corporatie da» ook, heeft voor zich zelf of voor een bepaald doel geld aooöig. ZUf op dat oogeiibiik niet b? machte om over de noGtilge middelen de beschikking te hebben, wordt er dan naar eea huipmlüad omgezten en proefondervindelijk:;is gebleken dat ds bazar over 't algemeen de meest gewenschte resultaten biedt. Ecu commissie werdf ge vormei die zich onledig houdt om alle aio- ge!üke producenten, grossiers en winkeliers op de hoogte te brengen van het besteen ie voornemen er aan toevoegende het verzoek of er tnigschten eea o! p.ndsr artikel gratis kan worden afgestaan. Ia 't aïgésees genomen is een leverancier of vetkooper nu eenmaal iemand die tiet ali|d botweg weigeren kan en overstelpt dooi de vele aanvragen eigenlik met tegenzin daaraan voldoet, 'f Is waar daarvan trekken de aanvragers of beter sen vraagsters, daar het comité racestal uit dames bestaat, zich niet direct vee! aan, het gast er b$ hen om, zooveel racgei|k artikelen te verzamelen, die de bazar.zullen uitmaken. Eindelijk is het tijdstip aangebroken dat ds bass? geopend wordt In dg etalages ssja de artikelen aau- lokkcifjk uitgestald en van pfijzea voorzien wachten z| op gegadigden. Tot zoover loopt alles goed, Doch nu komt de practlk, en die heeft geleerd ten cessie dat niet aile artikelen zco msar grif van de hand gaan, dus op andere wijze een eigenaar moeten vinden. Ten tweede beeft de ervnrtog aangetoond dat het veelvuldig gebruik maken vaa bazars het publiek er snlci of meer onverschillig ging tegenover staan althans tuinder belangstelling toonde. Deze bezwaren moeste» natuurlijk ondervangen worden, daar ledereen kan begrijpen dat hiervan hst welslagea des cnderscming af hing. Om volk ta trekken werden er «Hertel aïtracttea bedseht. Men ging reden naar het gsial erwten in eea flssch, raai de naam van e«n pop e.d, Msar ook voor de niet op te ruimen artikelen zocht men een middel en dat vond men in het rad va» avontuur. Daardoor ontdeed mes zich van allen san wezlgen voorraad en tevens werden er heel waf meer kgkers en koopers gelokt. Zoo sneed het mes dus van beide kanten, Mass juist dat middel is niet zonder bedenking. Vooral voor Christelijke doeleinden wordt de bazar als een baat gevend hulpmiddel aangewend. Zeker doet meu er ook welaan in neutrale kringen of b? andersdenkenden, van welke richting dan ook, maar toch dur ven we wd beweren dat deze vorm om geld te kiQgen voor kerk, school, zending enz. meer en meer in onze kringen ge-eigend wordt. Vanwaar deze vorm afkomstig is en uit welke tevecskring, zou ik waarlijk niet kunnen zeggen, 't is op het oogenblik van minder belang. Msar wel weet ik dat de daaraan verbonden loterij or,s Immer tegen de borst heeft gestuit Men moge steeds be weren dat het daaraan verbonden karakter van zeer onschuldige aard is, ofwel het doel dergelijk middel rechtvaardigt o.l. kan dat geen steek houden. Laten blift laten. Waa neer door laten de zelfzucht ontwikkeld kan worden, In ho@ geringe mate dan ook, is het door de consciëntie reeds veroordeeld Juist vaa Chilstelfke zgda is alt|d de uiterste behoedzaamheid aanbevolen om van het lot gebruik te maken, omdat het in hoogste instantie een beroep is op d@ Goddel? ke Voorzienigheid, Het geheele belijd daarvan Is b? den Heers zegt de Spreukendichter. In Gods Woord wordt dan alleen het lot toe laatbaar geacht in gevallen waarin de mensch wegens onvoldoende kennis of doorzicht terugtreedt en de tusschee komat van den Alwetende vraagt om door het laten aanwij zing te geven van ZQn wil, Wanneer dan ook de menach het lot aanwendt ten bate van z?» „ik" of vermeerdering vau zijn bezit randt h? de Majesteit Gods aan, die fa? ver laagt tot een willekeurigen gril ten bate zijner zelfzuchtige handelingen. De Voor zienigheid Gods trekt h? dus neer, tracht Die naar zich toe te bulgen om er eigen voordeel door te bevorderen. D&grom heeft de Christen zich immer krachtig tegenover het loten teweergesteïd omdat h? daarin zsg een zelfzuchtig, door e» door egoisitech beroep cp het GoddeiQk beleid. Dit meeste» wij wel te aiogsn vaststellen, dat ale loten, dat aangewend wordt om des ffieascheu hebzucht 1» 't gevlei te komen van ffieefaf door alle Christenen veroordeeld wordt. Dat behoeft op grond van 't boven staande, geen breeder betoog De kwestie Is nuwaarom wordt het dan toch op allerlei liefdadigheids- of welke bazars dan ook, gedaan Zeer zeker gaat men in deze» te goeder trouw te werk. Wij geloovea grggg dst niet In hst spel is de opzet om de hebzucht te prikkeleu. Alleen masr de mensch legt zoo tiikwgls ecu verkeerde maatstaf aan. Men meet vaak bet kwaad af naar het kleine of groote. Het meest in 't oog vallend of het groffe wordt sterk afgekeurd, maai het geringe, schier onzichtbare woidt over pt hoofd gezien. Dat vindt men soo erg niet. Voor een diefstal van appel of peer halen vele ouders twifel- achilg hun schouders op, terwijl diefstal van eenig geldelijk bedrag door dezelfde ouders jegens hun kinderen zwaar zou worden ge straft, En terecht wat dit laatste betreft Maar bet eerste dient evenzeer aan het kind ge- strati te worden, opdat het leere dat niet de hoeveelheid, doch de dasd, de opset zondig is. Zoo beschouwen ook het loten in de bazars De kleine bedragen die hier den inzet vonmen, en dan nog niet bestaan uit geld, maar veelal uit ssuistetijec vac aliedei aard, oordeelt men een te gertage waarde te vertegenwoordigen om cok maai tecigssfes in staat te z?n de menschelljkg hebzucht wakker te roepen. Wanneer het werkelijk ging om iets waar „geld aanhing" zou men er zich ten stelligste tegen verzetten als niet cirbaar met de principes Doch in deze tweeërlei weegsteen schuilt de csrdisale f out Het standpunt dat men daarmede Inneemt is allerzwakst of eigenlijk getuigt het van krachteloosheid. Want in de eerste plaats is de bewering dat de begeerte er niet door geprikkeld zou worden, onwaar. Indien men in het hurt van vele mededingers kou kijken, zou men ont waren dat wel degel?k de stille wensch ge koesterd werd dit cf dat door loting in eigendom te kifgea. Min cf meer wordt men er door geprikkeld, de hebzucht ontwaakt en men doet mee om te winnen. B? sommigen zou men zelfs hunnen ontdekken een niette miskennen hartstocht en in onderlinge'ge sprekken treedt dat onbeschaamd aan het licht. En in de tweede plaats bereikt men er dis mede, dat onze tegenstanders met recht ons voor de voeten werpenb$ u heiligt het doei de middelen, want wat g? in ons afkeurt, verricht g? zelf. Die kleine vossen ontzenuwen juist de Christei|ke actie, men duurt soo dikwijls door te weinig beland optreden het wapen in de handen rm z?n tegenvoeters. De Christen woont in een glazen huis en h$ moet uiterst kieskeurig z?n in zijn dos» en laten. Wan neer hij voor de beginselen In 'Gods Woord cp de bres staat, heeft de tegenstander bet volste recht van eerigke cüiick. Ontoelaatbaar Is hst voor hem indien gemeiea wordt met twee maten. Daarom mag h? protesteeren, en vormt dit juist voor de Christenen een prikkel om voortdurend toe ts zien of de getrokken lijnen recht en scherp z?», dat x§» voor hen bakenen op de wereldzee. Over 't algemeen heeft men ten plaitelande, en ook in de steden, van die eigenaardige opvattingen over die zoogenaamde kleine verlotingen. Men vindt het zoo etg niet als er eens een kon?» of iets dergelijks wordt verloot. Doch men vergeet waar het om gaat Men peilt niet de diepte van het kwaad n I. de merachelifce willekeur die eigendunkelijk beschikt ever de Goddel?ke Voorzieeigheld, Eu daartegen wake men. Zoo late men ook het loten na op de ba- zats. Gelukkig voelen sommigen dat zulks niet door den beugel kan. Althans den laat ste» tijd lazen w? van bazars waaraan geen loter? verbonden was. Dat spreekt natuurlijk voer onze meening. 't Is goed dat het eens onder de oogen wordt gezien, want dikwijls worden dergelijke dingen door anderen klak keloos overgenomen en nagevolgd. Dan re deneert mendaar deed men het ook. Maar zco'n gevolgtrekking houdt natuurlijk geen steek. Men verzwakt er z?n positie door. En dat is in deze lijden van afval en bruut on geloof niet toelaatbaar. Integendeel zoeke men naar versterking, door strenge handha ving van 't beginsel. GERRITSZ. V. PUTTEN. Een aardig stukje Buitenland vonden we Sa 't F.iesch Dagblad: Eens zoons droom. „U11 k k" kwam bij me aanloopen. H? had een s?usr zoons b? sich. Deze heeft eenigszins de penneliefde z|ns vaders geërfd, alleenlijk d i e schrijft 1 o t- t e r s, „kriebels" zeggen de zetters wel eens en de zoon «chrgft cijfers. Feitelijk staat dit veel hooger. Want die cijfers worden bewaard: In dikke, zware boeken en de letters van den vader komen In 'a één-tiags-krarst, die zoo gelezen is en zoo wordt gebruikt voor giterlei* zeer alledasgsche, huisellke doeleinden. Maar toch wil „Ulikfk" niet ruilen. „Dte cijfers zegt h|, leest bijna niemand, en mijn letters, doordat ze onaer de oogen van duizenden komen, hebben dan tenmins te nog 'n kansl" Ik keek de zoon es even aan, „Slecht geslapen vroeg Ik hem. „Ja wat onrustig", was 't antwoord. .Één jarig geweest, gisteravond „Neen ik ben gisteravond juist op 'n heel behoorlijken t$d naar bed gegaan maar ik heb gedroomd", o A ha .gedroomd?' „Nu jazet u nu niet zoo's eigenaardig gezicht; u zou er ook wat van overstuur z?n „Kom es op, over wie heb je gedroomd „Ik heb van Tcet-ank Amon gedroomd*. „Watbüef van dien ouen Egypte naar Ja zeker. Ik was er bg, dat zijn grafkelder geopend werd en ik beb g e z 1 e n, dat de man er uit kwam wandelen, net of-ie een middagslsapje had gedaan en 'k heb ge hoord, wat-ie tot de menschen zei in as'a droom natuurlik en als je z o o iets hoort en ziet, dan ben je daar wel wat vaa overstuur „Wéét je alles nog goed „Ja, dat g«Ioof ik wel". „Nu, hier heb ja papier en een pen, scht|f me dien wcndsslijken droom es op I" In m?a droom stond ik in de woestijn van Thebe, cab| de plaats waar de Egyptische Farao nu meer dan 3000 jaten z?n lanfsten slaap reeds sliep. Reeds sedert weken, soo vertelde m? een d;r omstanders, moest Toet ank-Amon wel zeer onrustig geslapen hebben, daar h| her- haaldel?k gestoord werd, door aanhoudend geklop en 't brullen van liedekecs als: „Houd er den moed maar in .1" Alhoewel h|, zei me een ander, die voor gaf door een scheur in den wand naar bin nen gegluurd te hebben, hoewel h| de eerste t?d al het mogel|ke deed om toch nog de slaap te kunnen vatten, door op een andere z?de te gaan liggen en de dekens verder over z'n ooren te trekken, werd 't hem op 'i laatst wat al te bar. H? keek op de scheurkalender, en ziende welke dag het was, wist h? heelcmaal niet meer wat er van te denken. „M?n onderdanen sch|nen stapel krankzin nig fe r?a geworden't is altfld een wet In m|n land geweest, dat er op den rustdag niet gewerkt werd, en er dien dag geen audiën tie was. 't Is vreemd. -Maar kalm afwach ten dat is 't beste". Buiten des konings vertrekken stond een groote menigte vol eerbied te wachten op het momsnt dat de deur zou worden geopend Eindelek onder ademlooze stilte werd de deur opengedaan „Atsjie" klonk 't uit het vertrek. Bevend van angst week de menigte terug. In de deuropening verscheen minheer Toet ank Amon en keek grimmig naar de wach tende menigte Eindelik verzamelde ééa der wachtenden alle moed b? elkaar, trad eerbiedig naar voren nam de hooge „z?" af en gaf aan Toet-ank- Amon een speciaal voor dat doel, van ,t fraaiste karton vervaardigd en met goud om rand naamkaarte af. Toet-auk Amon las de naam van „Lord Allenby", doch zwlgesd en met een min achtend gebaar, gaf h? 't den Lord terug* ging z?n slaapvertrek binnen en kwam even later terug met een gouden presenteerblad, waarop een gouden plaatje waarin des ko- nings naam was gegraveerd. Beschaamd keek onze Lord naar z|n armoe dig kaartje, en de gansche menigte raakte zichtbaar onder den Indruk van een weelde- vertoon, waarb? de schatten der twintigste eeuw armzalige prulletjes l?keo te z|a Ik ontwaakte half keek naar m|n bevroren ruitenzei zacht Brr 1 b o o r de me tot boven m,n test in de dekens, en droom de even later voort; c

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1923 | | pagina 1