Antirevolutionair
Orgaan
Iperlé
HOC SIGNO VINCES
GAZIJN
Meubelen
.E A ORES
SCHËRPSCHOTEN,
f 990
|lle tergt en.
iuntdraad
)E PRIJS.
wuwers
Hands
EN WIT-
llJNZAAD
|r1923, Vraagt
r. Aanbevelend
[LAND,
EISS"
■Ui
UIT DE PERS.
Woensdag 88 Februari 1983
87'u Jaargang N\ 8889.
f i
fl
f| fe
voor de ^Hidlioiliiiid^eSie en Keeuwsciie Eilanden,
f ii75
f Ï135
esse Courant verschlnt eiken WOENSDAG sa ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie saaaadeta taaee per §mt 75 vo@fgftg@fiaffisg.
BUITENLAND b? vooruitbetaling i 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UlTOIYERis
W, BOEKHOYlff Zti«
Yelsfsen N®, SOI,
ADVERTENTÏÈN 20 Csut per regel, RECLAMES 40 per Cent rilfll.
BOEKAANKONDIGING iO rast per regel.
DIENST AANVRAGEN ast DIENSTAANBIEDINGEN 1.- per plaatsing.
QiOOte letters en vignetten worde» berekend naar de plaatsruimte Ala s| beslaan.
Admteetiën werden ingewaefet tot DINSDAG- i?h VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
Alle stokken voor de Redactie bestemd, Advertenties* aa verdere Admifiïstmtie franco toe te bendes mm da Uitgevers.
OUT
OüDE TOMB,
r d e el
Irerken. Alle benoo- N
EREEDSCHAPPEN
■onderricht, en mijne
es bekroond, dat er
cl boter en Leidsche
J: veehouders. Risico
litgesloten.
J135. Korenmaaiers
250. 5|6 pds. Motors
aanmerkelijk in prijs
laai VEEMARKT 9,
Vrijen toegang
IrSBERG. Tel. 8848
DIRKSLII9
TELEFOON 50
)IEMSIAND
ÏOOMATSTOE-
|.EN - KINDER-
eoncurreerende
MIDBELHARH1S
LIN
in alle rao-
iTEN in Ter-
enz enz.
andelen
!CH ia
llipilt
jkrariehting
5
k>
Moet GjdsksteFng op straat, gestraf i
Op onze Hulpcentrale bi de behaadelteg
v.n 't Concept voor des Gemeenteraad op
21 F ebt. i3 öese zaak besproken, Wat de
Vrldeekersveiecaiging „De Dageraad" op
Zondag 11 Febr. durfde bestaan cm In hst
Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam ie sipre
ten over: God is het kwaad, H zoo heraei-
teigetsG, dat er van Staats of Gemeentewege
moet worden ingegrepen.
Dan leest ge weer een rede ever De oude
God,,
Dat is gééa vrijhsid meer, dat i? schandelijke
spotters? met Hoogste Weaea en uiltaisora
den God van ons Leven. Dat is vreeselpe
satifandlng van 't Heiligste der heiligheden.
Dat mag in egu Chrfstenlsad niet geduid.
O 'k oase Hulpcentrale dacht si precies
zoo over. Raakt ons aan, raakt een m?B8Chca-
kltsd met zonden eu gebreken aas, maar men
biljve van onzen God en Schepper af dan
;°*)m Hem te eeresi en te aanbidden.
'i Is gruwelik, dat de Strafwet dit tot nog
toe dóórlaatgaaa.
En osze Hulpcentrale sipjak 't daa ook
hoofd voor hoofd uit, zoogoed de Raadsleden
Wethouders et z, dia er waren als alic aaderea
Zulke geschriften z?a Goda!asfeil§k en moe
ten geweerd, In Oud'Israël stond er de dood
straf op, lees maar Leviticus. En al hebben
wS een andere Bedeeüng, 't is nog dezelfde
Verbondsgod als van z|a oud® Volk, die in
Wat oas zegtGl sulr den Naam des Heeren
Uwes Gods niet ij de tijk gebruiken.
De vraag der Hulpcentrale was ailéèa deze
hoe most dat veiboden worden Hoe moet
zoo,ra artikel tegen Godslaateriog in elkaar
gsset worden
Die vraag is geoorloofd, wast met mooie
gebaren en protesten schiet men niet genoeg
op; uit en dóór de protesten moet een Wet
komen, die onzen God nooit meer ten publieke
als mikpunt van z|n spot beschouwt
Laten onze rechtsgeleerden daarover eens
nadenken, In 't Buitenland sijs er zulte wetten.
Late man tiaar eens afkaken. Maar veranderen
moet het.
m
Eenheid.
Op Donderdag 13 April '22 was onze Da-
putstenvergadeüng in grooten getale b§sea.
En óp hope tegen hope ging men de toe
komst in. Het werd dra ook uitgesproken:
„De toekomst bSlfi hoogst onzeker en de
donkere wolken willen nog altijd niet weg-
Lekken".
Mtar er werd bijgevoegd„Voor ons Is 't
een lichtpunt, een geuatiebiik Gods, dat de
Asstire/. pars?, ook i a het verscheiden van
haar leider dr, A. Kuyper, als eea Eenheid
in 't Laud is big ven staan. Het is de band
der beginselen."
Picctes zóó 1
Da Antirev. partij is nog masr een 40 jaar
oud, en ze beeft met de Chr. Hist, en de
Roomschen, zóó was "i begin, gestreden om
de rechten der ouders. En weike gebreken
de een of andere oppossant ook in onze
partij moge zien, dót onderrecht, ddi funda
ment van alle rechten, heeft die Antirev.
part! ook baar huidigeu tcgenwerkers in hun
schoot geworpen m duren, zuren ztrfld en
zeer veel gebeds en leeds,
De Anlitëv. parti is een pastij van men-
schen; van menschen, die soms mistasten,
sooais elke arbeider ia 't Koninkrijk der he
melen en op 't terrein, der algemeene genade,
wel eens mistast. Zelfs een luiaard, die niets
doet, vergist zich vaak in 't levenhoe zt>'u
dan een werkzame part| als de onze la 40
jaar levens aich ook nooit eens vergist hebben.
En wi Antls weten, ja wij weten 't, en
géén opposssnt die ons tusschen de beenen
loopt met ons gel|ke veeree op s5?n Kamer-
hoed, hoeft ons dat te vertellen. Maar toch
voelen we ons met dis gebrekkige Antis één
en zien uit de hoogte neer op die kwaste-
halve-viienden, die nu al, pas aan 't begin
van den weg, meeneu dat zij als Nedeslsnd-
scha zedemeesterg, nu eens zeggen en doen
zullen, alsof zij Het Beginsel en De Praktik
ongerept voeren zullen, wat al mislukt is
met de treurige houding van den heer Kers
ten bl de Bioscoop.
We voelen ons één met de gebrekkigen èn
gebreken der Aat. part|. Met de volmaakten
hebben we Helst geen aanraking. Maar we
sullen in één Band der Beginselen de ge
breke» weg zien te kr|gen door te klagen
ter plaatse waar 't behoort d l, in de Kiesv.,
dus in de Past? zelf.
Stad of Dorp,
Er is in één onzer hoofdsteden een eigen
aardige gedachte geopperd met 't oog op de
Gemeenteraadsverkiezingen nl. om in den
Raad een Gemeenteprogram uit te voeren,
dat door alle burgerlijke raadsleden w&son-
deiteekend, van welke politieke kleur ze ook
waren. De bedoeling van dit bloc, van dit
gemengd politieke gezelschap was dan, om
in 't belang van de Gemeentekas es dus van
alle ingezetenen een rem aan te leggen tegen
optimising der belasting door Communiste»
en Socialisten.
Er zou dus een soort fusie site, een soort
wegdoezeling van eigen speciale behoeften
om ais bourgeois gezaniênlik front fe maken
tegen hen, die aan de Gemeentekas te zware
eisclsen zouden stelle». Wel geen fusie va»
beginselen, maar men verbond zich weder-
keerIg om 'f elkaar niet al te lastig ie mgke^,
doch vrèl om gesamenlp tegen gelduitgaven
van verdacht allooi op te treden.
Wa kunnen ons voorstellen, dat er in de
steden behoefte kan zijn om zulk een bloc
van burgerlpe parties te vormendat öasr
de nood dei fiaasiiën tot een vnst optreden
van alle niet socialistische raadsleden pressen
kan. Dat kan, zeggen we I Ofschoon er asm
sqo'k gemengd gezelschap en dat voor eea
jaar of drie geen geringe bezwaren kleven.
Het Geld is toch niet alles in 't Grmeente-
lp leven.
Maar mocht er dan in eea stad nog een ige
reden om de Gemeentekas tsgea aansla
gen te beveiligen, op de dorpen Is zoo'a
burgerip bloc van Anti's en Lióersien g&n-
schelp niet noodig,
Mogelf khdd tot geldverkwistlng is er ali^'J,
maar dat woidt fa spoedig door '4 publlsk
ontdekt, dan dat men dsarmee voort zou
kunnen gaan. Da dorps raadsleden zijn trou
wens over 't algemeen self te nauw beteok-
kea b§ een heoge belasting, dan dat zo niet,
èa als Anil èn als Liberaal èa als Rcomache,
zelf voldoende kischt bezitten tot verzet. Op
't Platteland zouden we soo'n bloe niet gaarne
zien. 't m<3t tot verwatering I En er is al
tuisers genoeg.
Boerenleed,
Hst ziet er op 'i Platteland seer ernstig
uit. Het leed der Tuin bouwers in 't West-
land en en in West-Friesland was onnoeme-
lijk En dat in de 2s Ksmer over dezen pfjn-
l|ken toestand 't woord Is gevoerd om re-
geeringskredleten toe te staan, is menigeen
bekend, Wel is toen gewezen op een onaan
gename» factor raast de valuta n.l de over
productie omdat Jan en alleman zich op den
tuinbouw ging toeleggen, maar al moeten
belas omstandigheden ia aanmerking geno
men, dat nsemt de ellende niet weg en dat
verminderde 't aantel failiietea nies.
Ook vaor da Lsssdbouwpachters is moeite
gedaan, Eealge landbouworganisaties, de Chr,
Boesen en Tuindersbondhet Ned. Laad-
bouwcomitee en de Ned. Boerenhoed heb
ben een open brief gericht aan ds grondei
genaars. die hua land verpachten, om de
pacht in overeenstemming te brengen met
de wezer.!?ka pachtwasrdf. Want dit weet
ieder, die wezenlijke pachtwaarde is vaak
fe hoog. Er was eea opjages vara dis pachten
waarover menigeen 't hoofd acbudde. Een
opjagen, misschien aog iets toelaatbaar als
ge een mooie toekomst vóór u gehad hadt,
als In de jaren dsr demobilisatie, maar on
verantwoordelijk b| een zinkenden pi^s.
En hoe moeten nu die pachten tot hun
wezenlijks waarde worden teruggebracht
Er zijn grondeigenaars, die de pachten al
voor een deel kwijtgescholden hebben, maar
niet alls grondeigenaars kunnen dat met 't
oog op eigen fteantiën 't Is daar ook niet
al goud wat er blinkt en se dragen zoovéél
lasten.
Toch zal er een weg moeten gevonden
worden. Da Regeeriug tea hier niets doen,
en de Grondeigenaars zulle» misschien niet
zoo grif de pachten verlagen.
Een vrees bekruipt ons dus n.l dat de boe
ren "f in bemoeiing van arbsitis gelegenheid
zullen zoeken,-en dus de misere op da Ga
meerschap d. 1. op „den Steun", op de Ge
meentekas zullen laten drukken,
Op 17 Febr. is ie gediend eea weiaontwerp
tot t$del$ke beperking van iuvoer van schoen
werk. Het is hei resultaat van lange over
wegingen, want op 17 Msart 1922 is door
een vraag van het Kamerlid Bomans de kwes
tie van de invoer verboden met 't oog op
de Concurrentie van 't Buitenland reeds aan
de orde gesteld.
In de Mem. v. Toelichting kunt ge dulde-
lijk merken, dat de Minister voorstander is
van den Vrijen Handel en dat bfj zeer goed
gevoelt de beswaren aan zoo'n invoerverbod
verbonden n.l, duurdere artikelen; maar de
werkeloosheid en de slechte toestanden in 't
Schoenbedr|f nopen hem hier een uitzonde
ring te maken.
Onze antirev. part| zal zlcb, gelooven.wü
niet verzetten. Ons standpunt la zake zulke
economische kwesties Is bekendWaar nood
Is, moet geholpen. Wfl z|n geen Vilhande-
laers door dik en du», maar bezien den tak
van nij verheid op zichzelf.
En dan sebfjot er een noodtoestand ts zijn
volgens de cijfers die In de Memorie wor
den gegeven.
De beperking zal tldcl^k si».
Hos lang is t|deSSk?
Minder dan een paar jaar ksn niet, waat
't duurt een heelen t|d eer zoo'n Invoerver
bod praethche resultaten draagt. En dan zal
in de SchoeneKbrasche weer eea andere toe
stand ingetreden zijn. 'i 13 toch te hopen,
dat 't la Dultschiasd tot astae verhoudin
gen komt. In 't Roergebied zal toch wel een
„Rechts" toestand moeten komen. De rechts
vraag zal toch moeten zegevieren.
Het wordt &t laatste jaren ai meer en
meer geömikdfjk orn een „bazsr" te bcudea.
Ga weet wat wij daarmede bedoeten
Een of andere kerk, vereeniging of welke
corporatie da» ook, heeft voor zich zelf of
voor een bepaald doel geld aooöig. ZUf op
dat oogeiibiik niet b? machte om over de
noGtilge middelen de beschikking te hebben,
wordt er dan naar eea huipmlüad omgezten
en proefondervindelijk:;is gebleken dat ds
bazar over 't algemeen de meest gewenschte
resultaten biedt. Ecu commissie werdf ge
vormei die zich onledig houdt om alle aio-
ge!üke producenten, grossiers en winkeliers
op de hoogte te brengen van het besteen ie
voornemen er aan toevoegende het verzoek
of er tnigschten eea o! p.ndsr artikel gratis
kan worden afgestaan.
Ia 't aïgésees genomen is een leverancier
of vetkooper nu eenmaal iemand die tiet
ali|d botweg weigeren kan en overstelpt
dooi de vele aanvragen eigenlik met tegenzin
daaraan voldoet, 'f Is waar daarvan trekken
de aanvragers of beter sen vraagsters, daar
het comité racestal uit dames bestaat, zich
niet direct vee! aan, het gast er b$ hen om,
zooveel racgei|k artikelen te verzamelen, die
de bazar.zullen uitmaken. Eindelijk is het
tijdstip aangebroken dat ds bass? geopend
wordt In dg etalages ssja de artikelen aau-
lokkcifjk uitgestald en van pfijzea voorzien
wachten z| op gegadigden.
Tot zoover loopt alles goed, Doch nu
komt de practlk, en die heeft geleerd ten
cessie dat niet aile artikelen zco msar grif
van de hand gaan, dus op andere wijze een
eigenaar moeten vinden. Ten tweede beeft
de ervnrtog aangetoond dat het veelvuldig
gebruik maken vaa bazars het publiek er snlci
of meer onverschillig ging tegenover staan
althans tuinder belangstelling toonde. Deze
bezwaren moeste» natuurlijk ondervangen
worden, daar ledereen kan begrijpen dat
hiervan hst welslagea des cnderscming af
hing. Om volk ta trekken werden er «Hertel
aïtracttea bedseht. Men ging reden naar het
gsial erwten in eea flssch, raai de naam van
e«n pop e.d, Msar ook voor de niet op te
ruimen artikelen zocht men een middel en
dat vond men in het rad va» avontuur.
Daardoor ontdeed mes zich van allen san
wezlgen voorraad en tevens werden er heel
waf meer kgkers en koopers gelokt. Zoo
sneed het mes dus van beide kanten, Mass
juist dat middel is niet zonder bedenking.
Vooral voor Christelijke doeleinden wordt
de bazar als een baat gevend hulpmiddel
aangewend. Zeker doet meu er ook welaan
in neutrale kringen of b? andersdenkenden,
van welke richting dan ook, maar toch dur
ven we wd beweren dat deze vorm om
geld te kiQgen voor kerk, school, zending
enz. meer en meer in onze kringen ge-eigend
wordt. Vanwaar deze vorm afkomstig is en
uit welke tevecskring, zou ik waarlijk niet
kunnen zeggen, 't is op het oogenblik van
minder belang. Msar wel weet ik dat de
daaraan verbonden loterij or,s Immer tegen
de borst heeft gestuit Men moge steeds be
weren dat het daaraan verbonden karakter
van zeer onschuldige aard is, ofwel het doel
dergelijk middel rechtvaardigt o.l. kan dat
geen steek houden. Laten blift laten. Waa
neer door laten de zelfzucht ontwikkeld kan
worden, In ho@ geringe mate dan ook, is het
door de consciëntie reeds veroordeeld Juist
vaa Chilstelfke zgda is alt|d de uiterste
behoedzaamheid aanbevolen om van het lot
gebruik te maken, omdat het in hoogste
instantie een beroep is op d@ Goddel? ke
Voorzienigheid, Het geheele belijd daarvan
Is b? den Heers zegt de Spreukendichter. In
Gods Woord wordt dan alleen het lot toe
laatbaar geacht in gevallen waarin de mensch
wegens onvoldoende kennis of doorzicht
terugtreedt en de tusschee komat van den
Alwetende vraagt om door het laten aanwij
zing te geven van ZQn wil, Wanneer dan
ook de menach het lot aanwendt ten bate
van z?» „ik" of vermeerdering vau zijn bezit
randt h? de Majesteit Gods aan, die fa? ver
laagt tot een willekeurigen gril ten bate
zijner zelfzuchtige handelingen. De Voor
zienigheid Gods trekt h? dus neer, tracht Die
naar zich toe te bulgen om er eigen voordeel
door te bevorderen.
D&grom heeft de Christen zich immer
krachtig tegenover het loten teweergesteïd
omdat h? daarin zsg een zelfzuchtig, door
e» door egoisitech beroep cp het GoddeiQk
beleid.
Dit meeste» wij wel te aiogsn vaststellen,
dat ale loten, dat aangewend wordt om des
ffieascheu hebzucht 1» 't gevlei te komen
van ffieefaf door alle Christenen veroordeeld
wordt. Dat behoeft op grond van 't boven
staande, geen breeder betoog De kwestie Is
nuwaarom wordt het dan toch op allerlei
liefdadigheids- of welke bazars dan ook,
gedaan Zeer zeker gaat men in deze» te
goeder trouw te werk.
Wij geloovea grggg dst niet In hst spel
is de opzet om de hebzucht te prikkeleu.
Alleen masr de mensch legt zoo tiikwgls
ecu verkeerde maatstaf aan. Men meet vaak
bet kwaad af naar het kleine of groote. Het
meest in 't oog vallend of het groffe wordt
sterk afgekeurd, maai het geringe, schier
onzichtbare woidt over pt hoofd gezien. Dat
vindt men soo erg niet. Voor een diefstal
van appel of peer halen vele ouders twifel-
achilg hun schouders op, terwijl diefstal van
eenig geldelijk bedrag door dezelfde ouders
jegens hun kinderen zwaar zou worden ge
straft, En terecht wat dit laatste betreft Maar
bet eerste dient evenzeer aan het kind ge-
strati te worden, opdat het leere dat niet de
hoeveelheid, doch de dasd, de opset zondig is.
Zoo beschouwen ook het loten in de
bazars De kleine bedragen die hier den
inzet vonmen, en dan nog niet bestaan uit
geld, maar veelal uit ssuistetijec vac aliedei
aard, oordeelt men een te gertage waarde te
vertegenwoordigen om cok maai tecigssfes
in staat te z?n de menschelljkg hebzucht
wakker te roepen. Wanneer het werkelijk
ging om iets waar „geld aanhing" zou men
er zich ten stelligste tegen verzetten als niet
cirbaar met de principes Doch in deze
tweeërlei weegsteen schuilt de csrdisale f out
Het standpunt dat men daarmede Inneemt is
allerzwakst of eigenlijk getuigt het van
krachteloosheid.
Want in de eerste plaats is de bewering
dat de begeerte er niet door geprikkeld zou
worden, onwaar. Indien men in het hurt van
vele mededingers kou kijken, zou men ont
waren dat wel degel?k de stille wensch ge
koesterd werd dit cf dat door loting in
eigendom te kifgea. Min cf meer wordt men
er door geprikkeld, de hebzucht ontwaakt en
men doet mee om te winnen. B? sommigen
zou men zelfs hunnen ontdekken een niette
miskennen hartstocht en in onderlinge'ge
sprekken treedt dat onbeschaamd aan het
licht. En in de tweede plaats bereikt men er
dis mede, dat onze tegenstanders met recht
ons voor de voeten werpenb$ u heiligt het
doei de middelen, want wat g? in ons afkeurt,
verricht g? zelf.
Die kleine vossen ontzenuwen juist de
Christei|ke actie, men duurt soo dikwijls door
te weinig beland optreden het wapen in de
handen rm z?n tegenvoeters. De Christen
woont in een glazen huis en h$ moet uiterst
kieskeurig z?n in zijn dos» en laten. Wan
neer hij voor de beginselen In 'Gods Woord
cp de bres staat, heeft de tegenstander bet
volste recht van eerigke cüiick. Ontoelaatbaar
Is hst voor hem indien gemeiea wordt met
twee maten. Daarom mag h? protesteeren,
en vormt dit juist voor de Christenen een
prikkel om voortdurend toe ts zien of de
getrokken lijnen recht en scherp z?», dat
x§» voor hen bakenen op de wereldzee.
Over 't algemeen heeft men ten plaitelande,
en ook in de steden, van die eigenaardige
opvattingen over die zoogenaamde kleine
verlotingen. Men vindt het zoo etg niet als
er eens een kon?» of iets dergelijks wordt
verloot. Doch men vergeet waar het om gaat
Men peilt niet de diepte van het kwaad n I.
de merachelifce willekeur die eigendunkelijk
beschikt ever de Goddel?ke Voorzieeigheld,
Eu daartegen wake men.
Zoo late men ook het loten na op de ba-
zats. Gelukkig voelen sommigen dat zulks
niet door den beugel kan. Althans den laat
ste» tijd lazen w? van bazars waaraan geen
loter? verbonden was. Dat spreekt natuurlijk
voer onze meening. 't Is goed dat het eens
onder de oogen wordt gezien, want dikwijls
worden dergelijke dingen door anderen klak
keloos overgenomen en nagevolgd. Dan re
deneert mendaar deed men het ook. Maar
zco'n gevolgtrekking houdt natuurlijk geen
steek. Men verzwakt er z?n positie door. En
dat is in deze lijden van afval en bruut on
geloof niet toelaatbaar. Integendeel zoeke
men naar versterking, door strenge handha
ving van 't beginsel.
GERRITSZ. V. PUTTEN.
Een aardig stukje Buitenland vonden we Sa
't F.iesch Dagblad:
Eens zoons droom.
„U11 k k" kwam bij me aanloopen.
H? had een s?usr zoons b? sich.
Deze heeft eenigszins de penneliefde z|ns
vaders geërfd, alleenlijk d i e schrijft 1 o t-
t e r s, „kriebels" zeggen de zetters wel eens
en de zoon «chrgft cijfers.
Feitelijk staat dit veel hooger.
Want die cijfers worden bewaard:
In dikke, zware boeken en de letters
van den vader komen In 'a één-tiags-krarst,
die zoo gelezen is en zoo wordt gebruikt
voor giterlei* zeer alledasgsche, huisellke
doeleinden.
Maar toch wil „Ulikfk" niet ruilen.
„Dte cijfers zegt h|, leest bijna niemand,
en mijn letters, doordat ze onaer de oogen
van duizenden komen, hebben dan tenmins
te nog 'n kansl"
Ik keek de zoon es even aan,
„Slecht geslapen vroeg Ik hem.
„Ja wat onrustig", was 't antwoord.
.Één jarig geweest, gisteravond
„Neen ik ben gisteravond juist op 'n heel
behoorlijken t$d naar bed gegaan maar
ik heb gedroomd",
o A ha .gedroomd?'
„Nu jazet u nu niet zoo's eigenaardig
gezicht; u zou er ook wat van overstuur
z?n
„Kom es op, over wie heb je gedroomd
„Ik heb van Tcet-ank Amon gedroomd*.
„Watbüef van dien ouen Egypte
naar
Ja zeker. Ik was er bg, dat zijn grafkelder
geopend werd en ik beb g e z 1 e n, dat de
man er uit kwam wandelen, net of-ie een
middagslsapje had gedaan en 'k heb ge
hoord, wat-ie tot de menschen zei
in as'a droom natuurlik en als je z o o
iets hoort en ziet, dan ben je daar wel wat
vaa overstuur
„Wéét je alles nog goed
„Ja, dat g«Ioof ik wel".
„Nu, hier heb ja papier en een pen, scht|f
me dien wcndsslijken droom es op I"
In m?a droom stond ik in de woestijn van
Thebe, cab| de plaats waar de Egyptische
Farao nu meer dan 3000 jaten z?n lanfsten
slaap reeds sliep.
Reeds sedert weken, soo vertelde m? een
d;r omstanders, moest Toet ank-Amon wel
zeer onrustig geslapen hebben, daar h| her-
haaldel?k gestoord werd, door aanhoudend
geklop en 't brullen van liedekecs als:
„Houd er den moed maar in .1"
Alhoewel h|, zei me een ander, die voor
gaf door een scheur in den wand naar bin
nen gegluurd te hebben, hoewel h| de
eerste t?d al het mogel|ke deed om toch
nog de slaap te kunnen vatten, door op een
andere z?de te gaan liggen en de dekens
verder over z'n ooren te trekken, werd 't hem
op 'i laatst wat al te bar.
H? keek op de scheurkalender, en ziende
welke dag het was, wist h? heelcmaal niet
meer wat er van te denken.
„M?n onderdanen sch|nen stapel krankzin
nig fe r?a geworden't is altfld een wet In
m|n land geweest, dat er op den rustdag
niet gewerkt werd, en er dien dag geen audiën
tie was. 't Is vreemd. -Maar kalm afwach
ten dat is 't beste".
Buiten des konings vertrekken stond een
groote menigte vol eerbied te wachten op
het momsnt dat de deur zou worden geopend
Eindelek onder ademlooze stilte werd de
deur opengedaan
„Atsjie" klonk 't uit het vertrek.
Bevend van angst week de menigte terug.
In de deuropening verscheen minheer Toet
ank Amon en keek grimmig naar de wach
tende menigte
Eindelik verzamelde ééa der wachtenden
alle moed b? elkaar, trad eerbiedig naar voren
nam de hooge „z?" af en gaf aan Toet-ank-
Amon een speciaal voor dat doel, van ,t
fraaiste karton vervaardigd en met goud om
rand naamkaarte af.
Toet-auk Amon las de naam van „Lord
Allenby", doch zwlgesd en met een min
achtend gebaar, gaf h? 't den Lord terug*
ging z?n slaapvertrek binnen en kwam even
later terug met een gouden presenteerblad,
waarop een gouden plaatje waarin des ko-
nings naam was gegraveerd.
Beschaamd keek onze Lord naar z|n armoe
dig kaartje, en de gansche menigte raakte
zichtbaar onder den Indruk van een weelde-
vertoon, waarb? de schatten der twintigste
eeuw armzalige prulletjes l?keo te z|a
Ik ontwaakte half keek naar m|n
bevroren ruitenzei zacht Brr 1 b o o r de me
tot boven m,n test in de dekens, en droom
de even later voort;
c