Zaterdag 24 Februari 1923 roer de Ziiiilliollaiiilselie en Mee»wsfclie Eilanden Z Nationale Banfremnigiog 8Tte Jaargang 1°. 8888. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Eerste Blad, Drieërlei prediking; di Ondirwsrpiiljki, W. BOEKHOVEN Z*n«a, AU® stukken voor d© Redactie feestemeL Advertentiën en verder© Administratie franco toe te zenden mm de Uitgevers. e Peso Courant versehgnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden frases per gaat ©est &S vaaraSföetallËg, iUITENLAND bg vooruitbetaling f 8,50 pas laar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITQEVSRSi SOMglSBSJK. TgleSosa Intareessnsanaa! Ne. 202, ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Ctó mi r§8«h BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENST AANVRAGEN co DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— pes giaataïii, Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die ni§3@?staQ. Adverteati«a wordia Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. ij die zich nu abonneeren ont vangen de nog in deze maand verschijnende nummers gyatï® ii Ons eerste artikel sprak over een Voorwerpelijke preek; dit tweede gaat Ater een Onderwerpelijke't slotartikel nöopt over een Gereformeerde preek iets te zeggen. Wat is een onderwerpelijke preek En die vraag is gemakkelijk beant woord, als ge maar den Oud-Testamen- schen èn den Apostelentijd indenkt. In die dagen was er geen Woord dat men Heilige Schriften noemde't is ontstaan doordat de Heere Mozes en zijn profeten zijn Geest schonk, die hen inspireerde om den „Last des Hesren", zooals Jezaja zoo vaak deze uitdrukking bezigt, aan 't volk te brengen en op te teekenen. Mozes, David, Daniël, de groote en de kleine profeten werden door den Heere aangespoord om Zijn wil bekend te maken en om dóór dien en uit dien Goddelijken Geest rechtstreeks een Openbaring Gods voor Landen en Volken, voor personen en geslachten, «wet of als evangelie, als zegen of vloek op te teekenen. Gods geheimen door menschen, met en uit den Geest, ontsluierd Ze predikten en schreven uit eigen onderwerpelijke zielservaring na inwer king, besturiDg en inleiding van Boven; en daarom schreven ze ook allen het zelfde, en toch weer allen anders, omdat de H. Geest maar één doel had n.l, de Openbaring Gods bekend te maken, maar verschillende instrumenten gebruikte en naar onderscheiden tijden en omstan digheden. Daarom is de Bijbel ook zoo rijk aan inhoud en voor alle tijden en omstandigheden zoo gepast. Geestesinspraak was toen 't begin van alle woord en alle schriftuur„de Heere sprak tot Mozes, zeggende"„Mozes deed naar al wat, de Heere hem geboden had"„toen schreef Mozes al deze woor den in een boek", „én de Heere zeide Schrijf." Hierop gaan we nu niet verder in, omdat we dan over de Inspiratie en 't ontstaan van den Canon of de Bijbel boeken zonden gaan schrijven, wat buiten ons onderwerp ligt, ofschoon ook 66n zeer, ja een allerbelangrijkste zaak voor den Christen. En nu voelt ieder al, wat er omgaat in zoon prediker met zijn onderwerpelijke preek, 't Allerliefst gebruikte hij géén Bijbel, maar 't neusje van den zalm zou zijn om op te treden als de Profeten en de ApostelenZoo spreekt de Heere Delast aan Flakkee." Het papieren woord verzadigt hem niet, maar ah geestelijke ervaring biedt hij de Gemeente aan, wat hem in nacht of op dag van uit den Hooge al of niet werd „ingeblazen" door den Geest De Bijbel daar op den preekstoel leeft öietmaar hij leeft en hij geeft. Wel gebruikt hij een tekst; en de zwaarste en de moeilijkste soms als motto, als kapstok, voor den vorm om toch nog wat Schrift-schijnsel aan zijn geestelijke ervaringen te geven, maar eigenlijk kon die tekst gerust ver zwegen er wordt toch niet over gepreekt 't gaat er alles langsmaar de bedoe ling der predikatie ishij en de ervaring dsr lidmaten die ook zóó onder geeste lijke invloeden staan, of meenen te staan, hetzij echt of napraatsel. Hij begint dan ook (en dat móét hij wel doenl) met 't volk te laten voelen, dat hij bekeerd is en dat „dus" de Geest des Heeren „hem", nabij is en hij „dus'' door en uit dien Geest de Waarheid verkondigt De glorie van de oude profeten en de apostelen moet hij op zich laten glinsteren, want anders zou zijn geschiedenis van ervaringen geen grond genoeg en geen kracht ge noeg bezitten voor 't luisterend publiek, dat tot „het volk" behoort, 't Eerste doel, 't allereerste doel van zoo'n prediker is dus niet om Gods ge- heéle woord voor da Gemeente uit te stallen, maar om 't vooral de Gemeente in te prenten, te laten voelen, dat hij beslist en zeker den mantel van Elia ontvangen heeft; en is de Gemeente zoover in die richting gestuuid, dat ze hem ziet, hem den gloriedrager van der Apostelen genadeleven, dan is de ge meente rijp gemaakt om de persoonlijke ervaringen te gaan slikken. Maar dat „hij" en „ham" moet eerst de gemeente ingehamerd worden. Dat geeft al vast vertrouwen hij sommige groepen. En is de prediker zóóver, dan begint 't bekende Stuivertjes-Evangeliedan be gint de naam „Dienaar des Woords zooals 't bij de beroeping nog heette, gewijzigd te worden in „Herder", met „Leeraar" er achteraan klinkend Dan wordt „Herder" en „Evangeliedienaar" liefst gelijktijdig gebruikt. Dan krijgt ge den bekenden Teksten-cyclus d.w.z. elke week. en elk jaar een groote dertig teksten (de Lijdensweken, feestdagen enz enz. rekenen we van de 52 af), dis een precies hetzelfde stramien heb ben om er een groote dertig keer zijn ideeën van 't Evangelie op te borduren. Steeds, èn natuurlijk, is dit een andere tekst, maar met die 35 teksten van hetzelfde kaliber wordt dan „de goudmijn van Gods Woord" uitgedolven. Tie 35 teksten zijn 'tjaarlijksche „parelsnoer", waarvan er elke week één wordt af gehaakt. Jaar in jaar uitWeek in weck uit! En liefst 't Nieuwe Testament! Of JesajaOf 't Hooglied 1 Of de Openbaring En grondslag van, èn uitgangspunt van elke zoo'n preek is niet Gen. 1 vers 1 en dus niet de ontwikkeling der Gods gedachte over Schepping, Val, Algemeene genade, Verbond, Historie van 't Verhond tot de komst van 't Vleeschgeworden Woord met al de beloften vóórheen èn de beloften door dien Christus en uit 't geloof in Hem eiken geloovige toeko mend, maar vooralGeloof'sverzekerheid Niet 't volle Woord, maar een stukske, dat ge op een stuivertje zetten kan: „Ik ben verlost." En zoo 35 m i,al per jaar, „'t Onder werp is de Gemeente al lang bekend. De tekst nog niet. Die tekst doet er ook trouwens minder toe. laboud is en blijft: Niet, wat de Geest tot de Ge meente zegt, maar wat de prediker meent dat de Geest hem gezegd heeft. En als er nu in zoo'n Gemeente ook znike Geestesdrijvers zijn, die, naar hun spraakmanier „van den Heere, maar niet „van de Kerkgeleerd willen worden als er nu in zulke Gemeenten zielen zijn, die de zending van een prediker door de Kerk verkleineeren, maar hoog verheffen de „zending" als een schaap herder Amos; als de verlichting niet uit Het Woord des Vaders komen mag, maar wèl uit de Prikkeling des Geestes, dan krijgt ge in zoo'n gemeente de Onder- werwerpelijke preek met al haar narig heden. Dat is: Een prediker, die zegt èn vooropstelt èn voorop moet stellen dat deH Geest hem bijzonderlijk in ie Waarheid heeft ingeleid. Eu hij moet dat vooropstellen om zoo de profetengestalte te kunnen handhaven en zijn geestelijk kleed niet te zien verfrommelen door leden in zijn Kerk, Toch frommelen ze wsl eens. Een preek, die zich aan moet sluiten aan de bevinding van zijn menschen voor wie hij spreektwant anders gaat zijn crsdiet als profeet en apostel te loor; hij blijft dus in de lijn van allerlei bevindingen, en zijn bevinding moet kloppen met de hunneen het zegel des Geestes moet dan blijken uit de overeenstemming in de wederzijdsche opgedane ervaringen, De grootste rest van de Gemeente zit er voor hoorende doof bij„die hebben er toch geen kennis aan". De Jeugd zit onder de preek zijn knikkers te tellen en mekaar in de beenen te prikken; de Rijpere Jeugd zit op 't horloge te turen, hoe laag dat geestelijk:' schouwspel van klagen en prijzen en bestraffen en vermanen nog duren zal, want voor hun zelf, voor hun zoekend hart was de preek een roep in de woestijn, zonder echoeen soms draad loos bericht van een onbekend schip op een onbekende zeeze ^vervelen zich ten slotte bij die herhalende ontmoe tingen met den Geest. Want ze willen hok o zoo graag eerst den Christus zien, van Wien die Geest uitgaat. Eerst den vollen Christus met Zijn beloften. Daarna den Geest. Eerst den Vader willen ze zien. Dan de Zoon Daarna de Geest. Da bejaarden, gedoopt en die belij denis afgelegd hebben, wachten en blijven wachten, of nu soms bij 't eind van de preek ook nog altemet de tekstontwikkeling komt, welke tekst toch opgegeven is om ze te verklaren doch 't wachten is tevergeefs. Ja nog erg8rde toepassing komt, en de Schrift- plaatsen uit Genesis tot Openbaring over de geestelijke openbaringen vliegen je in dat kwartier soms als een sneeuw bui om je ooren. 't Volk van God wordt nogmaals opgeroepen als getuigemaar de groote massa gaat naar huis zonder spijs en drank, zonder opwekking om op te staan en naar het Woord te gaan en bij 't Licht van dat Woord nu eens teerkost te zoeken voor eigen zoekende twijfelende, deinende ziel. De Kerk is voor die predikers een Instituut van mindere kwaliteit. Het Woord moet wijken voor den Geest, inplaats dat de Geest dcct Woord als middel mag en moet gebruiken om door dat Woord een bedding te krijgen naar het hart van Oud en Jong, bekeerd en onbekeerd Het Sacrament is maar lapwerkwaf de Geest je gegeven heeft, raakt je toch niet meer kwijt. De Belijdenisschriften puur mecschen- werk, daar een „arme verloren" ziel niet op teren kanmaar droog stop- pelland. De Formulieren van Doop en Avond maal voor 't leven meer ballast dan leidstar. De Vragen van den Dag in eentoonige eenzijdigheid behandeld en bezien 1 En weet ge waar zoo'n onderwer pelijke preek soms toe brengt? Tot het mystieke Modernisme, waartoe het zich ook meestal aangetrokken voelt. Een Onderwerpelijk Domine èn Ge meenteèn een Liefkoozen van 'tfwefte Liberalisme naast 't zoetsappige Mo dernisme gaan vaak samen. De eene mystiek trekt de andere aan. 't Ligt in den aard der zaak, want waar de Zielsstemmingen beslissen voelt een Moderne, mits een ernstige, zich één met zoo'n Onderwerpelijke, Geen van beiden leven, rusten, denken, op 't geschreven Woord. Beiden rusten op iets ontastbaars Zoet. En God moet wel bijzonderlijk be waren, of ge ziet uit zoo'n puur On- derwerpeHjke Gemeente nog Godloo chenaars voortkomen, als er niet nog iets ergers gebeurt. Afval van 't Jonge ge slacht. Zondagschristenen, die je in de gaten moet houden Er is ge an ru3ten op 't Woord, en geen rusten aan 't Kruis, en geen kin derlijk vertrouwen in de beloften, maar een bevindelijk leven dat 't zonder Gods Woord ook wel klaarspelen kanvoor de menschen althans, die ook van zulk hout gesneden zijn. Een zuiver voorwerpelijke preek kan nooit goedgekeurdmaar een zuiver onderwerpelijke is de tanker der Kerk een bederf voor de Jeugd en Rijpere Jeugd en leidt tot verval van 't_ jon gere geslacht, en tot moedeloosheid en ongeloof en wantrouwen bij de Ouderen, en miskenning van 't Gods Woord als Boek der Vertroosting voor Jong en Oud, voor Man en Vrouw. Tot ziekelijke mystiek. We beklagen 't Publiek, dat bij zulke predikaties week in week uit leven wil en leven most, en we meenan, dat de uitbreiding van 't Koninkrijk der he melen door zulke predikers en zulke hoorders op zeer treurige wijze wordt tegengewerkt. Ie werken 't geopenbaarde Woord tegen! 't Is de Gereformeerde Prediking die een steun en stut is voor de Kerke Christi. Rsclanfies tHididiilIngü 40 seat per regel. Kantoor MIBDELHARM1S. ZITDAGEN tpeas 38IURS. Woeisflai SOIIELSBÏJK -- ÏABBERB DoMeröag, DIRKSLAND - T. i DOEL DöMertag, 0ÏÏBB9R? - FLOHIL Ylijdaff, OUDE ÏONGB. - GELUK OP BEI UIÏKUL Nadruk verboden. Daser dagen las 3k ,n ontroerend stubskea Eerst moet ik ssggen, waar 't sgn oor- sproeg vond; dat komt er in dit geval seer opaan, wijl dan niemand zeggen kan, dat het is opgesierd en nog minder dat het verzon nen is. 't Stond n i t is een van „ons®" blsdee. Het kwam voor in een, den meesten mijner lezers stellig onbekend weekblad „De Stroom" geheeten, ik mééa dat het nog niet zoo heel lang geledea voor rt eerst vei schenen is .De Stroom" is 'n vrjDiunii-godsdienstig weekblad. Es het stukskes, dat ik bedeel weid door een „vrüslnnlg" maa, aiissshiea wel eea pre dikant of voorganier, als zélf beleefd geschre ven. Men kent dus hieruit den schaver Man van „vrlzianigs" beginselen. Doch daarnevens „religieus". Dus in 't minst niet de „plstts materialist", sooals, helaas I In een vroegere periode en nóg wal, niet weinige „yrgiinnlgen" zich openbaarden. Dér® schrijver wil „religie". Zonder godsdienst, zegt hg en zeggen veler z|ner geestverwanten terecht, kda de raensch niet. H§ hongert ea darat naar .elegie en als hg dat niet doet' komt dit daarvandaan dat hg zelf niet weet, hoe arm de raensch zonder godsdienst is. Maar voeg ik er dadelijk b§ Van den „godsdienst", zooals w| belijden dat die ons in de Heilige Schrift wordt ge openbaard en zooais die, om dat alléén maar te hotmw, b.v. in de Twaalf Artikelen uit de Schrift is gegrepen es neergelegd,— dddr wil deze „vrgzinnige" niet vaa weren. Genoeg, om den setot 1 ver te tsekarsea. Nu volgt, hetgeen hl belèèfde. Hl kwam, als vriend naar 't schist, in een hem bekead, jong gezin, waar hg de vrouw des huizes thuis vond, maar tevergeefs naar de twee speelschs robbedoezen ons keek, dia bi raiders hier vond en met wie h| zoo leuk babbelen kon. Ze waren te jong aog voos de schoolleren dat wist hi wel. Moeder was thuis, dus ze zouden ook niet vflt wandelen s|n want dan ging moeder imsers a!i|d zelf mee. Vragend keek bi mevrouw aan. ZFJ begreep, wat hl zeggen wilde. „De kinderen Ja 't werd mi wezkelgk te druk: m'n dagmeisje is ook weer weg,ik heb ze maar op ös bewaarschool gedaan 1". Eksoeher z| er niet veel vaa. Denkelijk was h| geen groot voorstander ran bewaarscholen, ma ar h| kon er toch in komen, dat een bulsmaede:, a 1 haar plich ten en omstandigheden tegen elkaar op- en aferagende, tot de slotsom kwam dat de be waarschool onvermgdeigk was „En 't is een héél goede, hoor!" 't Ontgaat des bezoeker niet, dat er een fgas nuance van spot is in den toon der stem „Ia welk opricht goed, mevrouw?" „Wel da school, de leermiddelen, de juffrouwen enz. Daarover zija ze 't hits alien in de buurt eens, die s|n bestea bo vendien, ziet ge I 't is eesa bewaarschool met den B S be l De toon is werkeigkl onnavolgbaar „Mgarmevrouw 1" zegt de bezoeker Zeker, ook h| acht den BS bel hóóg. Al onderwerpt hg zich er utei aan Maas de Bijbel is voor „graaien1". Is toch niet voor kititca kinderen en nu moeten deze mms kleine wurmen al hun hsndjes vouvea ea bidden, waar ze natuur- IQk zeil totaal buiten staan en moeten ze al lerlei verbasten aanhocsea en zuilen se die voor wédf aannemen, terwijl dan later in hun leven de groote ontgoocheling komt, als ze moeten vernenten, wat er ai tégen dis ver haten in te brengen valt Zóó dacht deze viijzinsige voorganger. Eer ik verder gelezen had, was is 'i ia triija hars niet met hem, doch met de dame eens en meeafig Ik„Ziehier weer een geval, ge lijk ze 300 telkens voor bomen, dat de men schen zelf voot zich met de leer drsB|bels gebroken hebben en vaa den weg der zalig heid niet willen wetee, maar als 't er dan op aankomt om voor hun kïndssea te kiezen, ddra wordt toch asa die „oude paden" nog weer de voorbeur gegeven. Mssarmen moet de dag niet prgzea röór 't avoed is en niet over een stuk oor- üeelen voor men 't geheel gelezen heeft, 't Kan geen kwaad!" zei de dame luchtig. En teen vertelde i% iets érgs. Och, daar zullen er misschien genoeg gelukkig niet onder mijn lezers, die immers sust ml eerbiedig buigen voor Gods Woord genoeg die 't „aardig" vinden Ik zeg ai dfiéeifk tot z|a eer, trouwens ik had het van een „religieus" vrijzinnige niet anders verwacht, dat mijn verbalet het zelf wé! erg vond en een misdaad tegenover de kinderen. Het bleek u i. dat vader en moeder stel selmatig zorgden, dat hun kinderen doordat b|belgif, 't welk ze dan la die klnderbewaar- sehcsol binnen kregsn, niet „bedorven" wesdeu 's Namiddags aan tafel praten se er met hun kleinen over. Die moesten dan „vertellen": Wat de juffrouw op School had verteld, Da verhalen uit den Bijbel- En als die kinderen dat dan deden in de OEgekunstelde taal van hun leeftgd en met de zichtbare devotie, waarmee de juffrouw bet op school had verteld, dan hadden vader ets moeder samen de grootste schik Dan staken ze er des gek mse. Leerden de kiaders er mee spotten. Maakten van da heiligste verhalen een spoistuk, waarmee d@ binders zich ook onder- eikaar gingen vermaken. Met het bidden ging 't net sco. In school werd eerbied geleerd. Dan ra esten de kinderen het thuis na doen en de ouder slachten en juichten en hadden schik, alsof ze een leuke clownerie hadden bijgewoond. Zóó borstelden dese ouders alle religieuss ziektekiemen, die bun kiurïers soms in de kleeren waren gaan zitten, er wel uit. Als ik zeg, de schrflver was veront waardigd.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1923 | | pagina 1