werk Zaterdag 17 Februari 1923 878te Jaargang BP. 2886. PJerste Blad. Nationale Bankvereeniging iLVEREN mn Zmm Antirevolutionair tyr llff Orgaan IN HOC SIGNO VINCES i Graszaden, ITPÜNT &IEIDE Jz. 0EKH0VEN ILLIJKE PHIJZES OVEN Zn, rielta woop de SSnldliollaDtiscIie am Heeiiwstolie MlamtMaia, Drieërlei Predikatie, ü@clam@s Madedeelingen Op twintigjarigan leeftijd. Woeisdag SUKMSLSDLTK -- ÏABBER1 Donderdag, DIRKSLANB -• t. d. DOEL Donderdag, OUDDORP - FLOHIL Vrijdag, DODE TONUS - GELUK OP OEN UITKIJK. 'ELHARNIS. ria's, Aurocaria's, rens enz, ECHTE FCACHETTE ELSDIJK per mdspak in ons- is pakjes yraasyssss W. BOEKHOVEN Z@H«IL Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentién en verdere Administratie franco toe te zenden item de Uitgevers Alg. Vergadering der Hulpc (D.V). op WOENSDAG 2! Febr. 's m. half 1 in de Chr. Schooi te Middeihamis Bestaursleden en afgevaardigden enz. enz. worden allen verwacht. AGENDA: 1. Statenverkiezing, 2. Finantiën. 3. Organisatie, 4. 't Concept. Namens 't Bestuur, De Secretaris J. v. d. WAAL. Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tfldens BEURS. fan: 15 paarden, 36 boerenwagens, veer- 'kar, vijl ploegen, 8 tensnqder en verderen taiis ut 1923, v.m, 10 uur stede ent en verzoeke hieter, van: 20 paar se en verderen groo- en machineriëa. rt 1923 des voorrn. 10 ten verzoeke van den tad aau 't Haringvliet, iks hoornvee, 1 brik, rolblok, 3 sleepers, maaimachlne, hooi- 2 aanaardmachlnes, d, wieisleden, water en verderen uitge- taris. PRIJSOPGAAF. gbaar tegen concur- de pr|zen, 4ELSDIJK, mnrdea als Hlei«r v BoekbladerJl, iD, Middel harn is. ig van uw kamer kweekerij ingewezen adres ken van bloemen- sjes. nten - Matige prezen 3 verstopping (trage il. siqm, koortsig- )f hoofdpfn, geen ite solsverteilug dan Wortelboer's fortelbosi's Pillen Maria Wortelboe? :dig weer hersteld, ifl gbaar h 60 et. EN®, ZAKDOEK- 1EDOOZSD weer en in den Boek- del van 22599 Deze Courant verzchqnt alken WOENSDAG an ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 78 Gent fei| voofeitfeataifng BUITENLAND bq vooruitbetaling t 8.50 per jaar. &PZONDERLIJKB NUMMERS 5 CENT. 80MMBL8DIJK. TaJeSosn Ifstareoiarsjnraaa! Ne. 202 ADVERTENTIÉN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Ceat par regal. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Qroote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zq bestaan. Advertentie» worden Ingewacht tot DINSDAG- an VRRDAGMORGEN 10 UUR. Er zijn drie soorten van predikaties Voorwerpelijke preeken. Onderwerpelijke preeken en Gereformeerde preeken. Over elk schrijven we een artikel, omdat we meermalen merkten hoe hier misverstand in 't spel is. We waren eens ergens in een Geref. leeskerk, en de ouderling meende beslist, dat hij een puur onderwerpelijke preek voorlas, maar toen de man klaar was bleek 't een zuiver voorwerpelijke preek te zijn, want 't was er een uit de 184e eeuw, uit den Patriottentijd, toen de Herv. Kerk met al er wat aan vast zat, in diep verval was en toestanden werden geschetst van gansch ander Karakter df'&n thans. Die ouderling had zich laten misleiden door de krachttermen in die „donderpreek'', en door de „dreigemen ten" die in die preek tegen de Over heden en 't liberale Kerkpubliek geuit werden. Die goede ouderling begreep van Onderwerpelijk en Voorwerpelijk geen sikkepit. Hij dacht't gaat toch eens flink over hel en verdoemenis en afval enz,, dusik lever een zuivere onder werpelijke preek. Hoe hij zich vergiste Zijn preek was met al dat gekerm in 1780, en met al dat gezwets tegen de leege Kerken toen, en met al dat toornen op het toen voor zeer, zeer velen nagelaten Avondmaal en de ijskoude Doop uit fatsoen, otn toch maar zijn band met de Staatskerk biet te verliezen ook al terwille van 't Staatsbaantje, dat men anders misliep heel die preek in 1922 gehouden in een Geref. Kerkwas een voorwerpelijke preek en maakte, als onderwerpelijke preek, op niemand dien indruk dien de Ouderling er zeker van verwacht had. 't Was een mislukte preek voor het gros der hoorders. Wat is dan een voorwerpelijke preek 't Is zulk een prediking, die de waarheid Gods zoo zuiver en zoo volledig mogelijk in 't midden der gemeente verkond gt, maar zonder dat het verhand van die waarheid noch met den prediker, noch met de gemeente, noch met zijn Kerk in 't geheel, uitkomt. Een voorwerpelijke preek is een „zui vere" preek; daar zit geen korrelske foutieve dogmatiek inze is gegrond op de Waarheid Gods in Christusze is als exegese of uitlegging onberispelijk; als apologie of verdediging tegen dwa lingen onweerlegbaarals ontwikkeling uit tekstcritiek der voorvaderlijke doku- menten, die soms foutief werden over geschreven, helder als glas; als betere vertaling uit 't Hebreeuwsch of 't Grieksch zelfs in afwijking van den geldenden tekst uit 1618—1635 door 4e Dortsche Synode ons overgeleverd, zeer precies; als hermeneutische rede voering prachtig d.w.z. logisch zich binden aan den tekst èn aan wat er voorafgaat, er op volgt, èn aan'tont staan èn 't zóó geschreven moeten zijn van dien tekstgoed doordacht en his torisch begrepen in den lijst van den tijd, waarin dat vers geboren werden opgeschreven door dien en dien profeet of apostel onder de werking des H. Geestes De preek houdt U voor: den rijken Christus en den armen zondaar; en Christus en zondaar worden geschetst in den zuiver historischen vorm, zooals die in de openbaring Gods of Zijn Woord tot ons gekomen is als product van wat 't V eeschgeworden Woord aan 't Volk Israëls en den enkelen heiden in gelijkenissen, wonderteekenen, lijden en strijden openbaardewoorden van Jezus als van den Vader afkomstig met be roep op Wet en Profeten des Ouden Verbonds, die ons den weg der zalig heid bekend maken en ons verantwoor delijk stellen voor eigen wel of wee. In orde, zegt geDaar ontbreekt niets aanWat woudt ge meer Er ontbreekt maar één ding aan: de ziel is eruit, of liever: er zat wel geest in die preek, maar de ziel is er niet in geweest. En er .was géén ziel in, omdat de predikant 't verband met zijn eigen ziel had losgelaten, en met de ziel van zijn gemeente géén contact kreeg. De prediker had net zoo goed zijn preek in 't Oosten van 't Land kunnen houden als in 't We ten; net zoogoed voor studenten die luisteren als voor Zondagskristenen, die toch ook eens naar de Kerk willen, want dat thuis zitten, zoo heel den dag is toch ook niks geen Zondag, en in da Kerk op z'n gemak gaan zitten en een flinken dut gaan doen is toch ook een rusten op den Sabbath. Wie preekt of wie hoort: 't doet er niet toe 1 Uit 't hoofd opgezegd of voor gelezen: 't is heide in orde. Die preek gedrukt a 5 cent per stuk, en rondgedeeld bij de kerkdeur aan die komen: 't zou ook al gaan Een fonograaf gehuurd met die preek erop, en dan afgedraaid, klaar is Kees 1 Een preekuit 1500 of uit 1923 overgansch andere menschen met andere toestanden in ander Kerkverband en andere sa menleving op allerlei gebied, zonder contact met eigen toestanden en eigen noodstanden en eigen Ziels- en Kerkbe geerten maar historisch-Bijbelsch zeer juist 't is alles voorwerpelijk Voorwerpelijk preeken is 't neerleggen van de waarheid als waarheid in 't midden der Kerken omdat die waar heid eeuw in eeuw uit dezelfde is, is 't totaal onverschillig wie preekt, en moet 't ook aan de preek niet te hooren zijn wat de prediker zelf er over ge looft en of hij er zeif in leeft. En waarom deugt zoo'n preek nu n;et, en is ze even slecht als een onderwer pelijke. Hierom niet, omdat'tuirgangs- punt niet deugt Wat is dan 't foutieve uitgangspunt? Dit: de voorwerpelijke prediker legt de waarheid Gods, ook in den hoogsten ernst en eerbied, neer op hope van en in afsmeeking van de Onmid dellijke Werking Gods; zonder dat bij verstaat, dat de H. Geest een bedding moet hebben om in te gaan in de zielen der hoorders. De voorwerpelijke prediker erkent en belijdt, dat er een hart vol zonde is duisternis rondsom, en God de Waar heid aan dat hart heiligen en openbaren moeten dat die Waarheid als Waar heid moet verkondigd worden, om op Gods tijd de toepassing der Waarheid ia dat Kerklid te aanschouwen. Die beschouwing is mis 1 Waar is natuurlijk, dat de Waarheid Gods haar vrucht zal dragen ten val of ter opstandingwaar is óók, dat God de majesteit van 6ijn Worrd zelf zal handhaver en dat de predikanten maar intrumenten zijn, die slechts de Waarheid kunnen aanbrengen, en 't daarna aan den Geest móéten overlaten of 't ten leven óf des doods zal zijn. Maar dit wordt vergeten n.l. dat de H Geest niet werken wil en zaltenzij er een „geopende deur" is, tenzij de zielen der hoorders aanraking krijgen met de predikingtenzij er in de pre diking een geluid gehoord wordt, waar van in de ziel de echo naklinkt. Dienst des Woords is juist zulk een prediking die U doet zeggen das voor mij èn 't is nu voor mij. Er mag geen onmiddellijke werking dan en dan op Gods tijd verondersteld worden, maar de werking moet er voor ieder kerkganger dadelijk zijn. En voor de Jeugd trilt de ziel anders dan voor den grijsaard; voor den man anders dan voor de vrouw; voor den Avondmaalganger en Gedoopte anders 40 cent psr regel, Een jonge vrouw van twintig jaren most volgens de natuurwet moeder worden en stevige en gezonde kinderen hebben, Daartoe moet alle mogelijke voorzorgsmaatregelen nemen, dat wil zeggen op haar gezondheid passen, zich verste ken als zg zwak Is en vooral zich een krachtig bloed bezorgen, wat men niet zoo gemakkcl|k, krijgt want men weet dikwqis niet wat het zekerste middel Is om het bloed te versterken. Er bestaat zulk een middel waarop w| met vertrouwen de aandacht vestigen, want het heeft sedert langen i|d zulke resultaten gegeven dat het wetkciqk Jammer zou ziju het niet te gebruiken Het gebruik ervan Is zeer eenvoudig en vereischt geen speciale behandeling die aan de gewoonten van het leven kan hinderen. Wq vestigen de aandacht op de Plak Pillen dis ledereen kent en die men niet aarzelen moet te gebruiken Zf worden algemeen gebruikt en de vele verkla ringen van genezing zflu een zekere waarborg voor hunne werkdadigheid, Niemand zal wlilea aarzelen gebruik ervan te maken, zooals Mej M. Klein dit heeft ge daan, die het ons zelve in se volgende woor den schaft: Ik ondergetcekende,Mejuff ouw Maria Klein, geb Boudels, wonende Carlsbor- weg 19 se Heerleiheide oud 20 jaar verklaar met deze gaarne dat Ik de Pink Pillen heb gebruikt tegen zwakte, hoofdpijnen en gebrek aan eetlust. Ik heb met deze pillen het groot ste succes verkregen en sta de publicatie van deze verklaring onder alle mogelijke vor men toe." Deze jonge vrouw vertoonde alle versch|n- sslen vau bloedarmoede. De Pink Pillen heb ben haar bloed herstelt en daarmee haarzelve kracht en gezondheid weergegeven, De prijs der Pink Pillen bedraagt f 1,75 ds doos, f 9 de zes doozen. Zl] worden verkocht in het Hoofddepot:Nassankade314 te Amsterdam. Etsch dit adres en de Holland- sche gtbrulkaaanwUzlag. De Pink Pillen zqn ook te verkrijgen bq alle goede apothekers en drogisten, na. bq D VIJFVINKEL. dan voor den kerkganger uit opvoeding en fatsoen. Welnudatkontakttusschen deWaar- heid èn den hoorder is er bij een Voor werpelijke preek niet, net zoo cain als bij een Onderwerpelijke, die daarom even slecht is als de Voorwerpelijke. De H. Geest zegt„Ik sta aan de deur en ik klop'maar er is niemand, die Hem opendoet omdat er in die voorwerpelijk prediking geen zielenherder tot zielen sprakhij sprak wel over zielen, maar niet tot die ziele a daar in zijn Gemeentehij sprak wel over de zielen en z eltoestan - den maar niet uit eigen ziel tot die en die Ouden en tot die en die Jeug digen, tot die en die bedroefden en tot gindsche verblijden. Voor een voorwerpelijk prediker is er in beginsel geen Kerkelijk plaatselijk leven noodig, waarin de Jeugdidealen in 't Gezin gekoesterd, of buiten 't Gezin soms vermoord, in de prediking tot bun rechten aard en geoorloofde positie wor den teruggebracht. Voor hem bestaat er feitelijk geen Kerkelijk instituut, dateensameagroeisel is van allerlei individuen met allerlei karakters, zeden, denk- en geloofste kortkomingen, zedelijke en geestelijke gebreken die daar in dat dorp en in die Streek inheemsch zijn. Hij verkondigt de Waarheid zuiver; maar hij zet de deur niet open, opdat de Koning der Eere inrijde Zooals een onderwerpelijke presk de dood is voor 't Gemeentelijke leven, even treurig is 't gesteld met de Voorwerpe lijke prediking. Slechts een Geref prediking is de eenig noodige, omdat die voor den H. Geest den weg baant aan oud en jong, bekeerd en onbekeerd, arm en rijk, aan heel de Gemeente daar ter plaatse. Doch eerst nog over de Onderwerpe lijke prediking! Nadruk verboden. „Da'a 6us vak, Kriel I" De man, die 't zei, is allang dood. Hij wss directeur van een RSksnormaalles en in z|n kring en tqd een vermaard pae dagoog, die ver In 't rond een goeden naam had. Van huls uit, was hfl „orthodox". Maar al heel spoedig had hq 't geloof xflner vaderen den rug toegekeerd en zich uit volle overtuiging en met een thèns on gekende geestdrift geschaard onder 't vaandel van het destijds pas opkomende modernisme op godsdienstig en van de moderne levens beschouwing op algemeen mecscheiqk terrein. Hl „gelóófde In z|n ongeloof. Eu daarom was hq niet „onverschillig". Hl propageerde gaarne s n geloof. Van nature was hg een nobel man en dat behoedde hem voor 't geen dest|ds zoo vaak hinderde: een onbeteugelde spotzucht, die opzettelijk hoonde en neerhaalde wat hè at heilig w»s Spotternij kon hg heftig geeselan. Daarbg werkte zgo opvoeding nog na: wie zijn eigen, lieve moeder na Bange, bange krankheid, „veilig In je us' armen" liggen ziet, als de doodsure naakt, die kan en moet ook wel in zijn ongeloovlg hast overleggen, dat de kranke zich bl| maakt met iets waarvan ie nog maar moet afwachten wat het wezen zalmaar die zal toch zljs leven lang heel onderin zijn ziel de wensch koesteren „Mocht Ik ook eenmaal zóó rustig henen gaan I" En, zoolang nog eenige rltsellng der „ge- mtene gratie" in z|n ziel nawerkt: Spot hq met 't geloof z|ner moeder niet Zoo was 't ook met dezen directeur. Spotten was hem een gruwel. Maar het geloof bestreden deed hq wel; dat was hem zelf* een soort van roeplog; hq roemde in zqn moderne levensbeschou wing; hq geloofde In baar; hq verwachtte van haar het heil voor de toekomst. Hq was er bQv. vast van overtuigd Wat ge voor het onderwgs uitgeeft, dat spaart ge aan gevangenissen uit „Da's óns vak, Kriel", zei hq. „Kriel" was 'n jongen, die ik kende. Of liever 'n „jongmecsch" van 17 jaar die bq den directeur op de „Nor" ging en prak tisch werkzaam was op een chilsteiqke school. Zqn eigeciqke naam was erg kort; had ook dienselfden ie-kiar.k, terwü/iq van per soon heel lang en naa? den aard zqns leef- t|ds tamelijk „dun" was, dit alles bq elkaar hid hem den ironUchen naam van „Kriel" bezorgd. Hq was een goedig jongeling. Liet zich dat naampje gewillig aanleunen cn waar de verhouding tusschen directeur en leerlingen zeer barteiqk was, mocht deze gerust zoo'n enkelen keer familiaar den bq- naam bezigen. „Kriel" hield van zqa leermeester. Kwam er es heel enkel iets ter sprake, waarvoor men den Bqbel kennen moest, dan Het de directeur „Kriel" de noodige inlich ting geven en eens zei bq eerlQkweg: „Ja, jongelui! eigenlik gezegd is het wel een weinig schande, dat we zoo weinig in den Bqbel thuis *qn Maar„Dit ls nu óns vak I" De directeur gaf les in Natuurkunde en Nstuuriqkc Historie. Hq was daar knap in. Hq hield van z|n vakken. Hq vereerde ze. H| dweepte er mee Ja, sqn studie van de natuur in ai haar vormen en geheimenissen was hem tot een sroit van religie geworden waarvoor hq nu ook zqn discipelen In geest- drilt trachtte te doen ontvlammen. Het was een soort contra-religie. De „vromen" hadden hun „bqbel". Hielden zich aan de „openbaring Gods", waarvoor hq. als behooresde tot bet denkend deel d?r natie, zich niet kon buigen Hq hield zich aan wat hq waarnam. Aan da „natuur", die niet liegen kon. Daarin verlustigde hq zich. Hoe die natuur geworden was, geiqk z| zich aan s|n zintuigen vertoonde, wist hq niet, Maarmen kwam A\ nader. Ook dit zou men eenmaal verstaan. En alg, 't sóii een lange weg worden, voorzeker, maar als eenmaal de laatste ge heimenis der natuur zou ontsluierd zqn, dan zou ook de kennis volmaakt en het wate geluk volkomen geworden z|n. En daarom„Dat is nu óns vak, Kriel I" 't Was dus geen plager!, neen I Kriel werd dan ook niet boos. Ea waar bq tóéa zoo gauw het antwoord vandaan haalde, zoo heeft hq me later wel verteld, wist hq niet, 't was of het hem ingegeven we d, maar prompt liet hq er op volgen, zonder eenige uitdaging, op denzelf den goedwillig-schertsenden toon, waarop de directeur begonnen was. „Pes dan maar op, dat we het u niet af nemen, meneer 1" De klas lachte er eens om. Als zocda&ig werd het ook door den direc teur beschouwd, die goedkeurend knikte, maar nog even zei: „Nu, ó&&t ben Ik voorloopig niet bang voor, Kriel 1" H| kóu dit totn zoo zeggen. De toen opkomende calvinistische groep in ons vaderland, ex „nachtschool" nog in de oogen der „verlichte" Nederlanders, had te vechten voor haar bestédukon zich slechts met moeite staande houden op hef kleine pleksken grond, dat ze veroverd had en was er nog in lang niet aan toe, om uit te gaan en eenige verovering te maken op het veld der natuurkundige wetenschap. Nu ttog hteft bet ongeloof ruim baan. Zelfs de komende Katholieke universiteit, die met drie goed bezette faculteiten begienen wil, schakelt voor tal van Jaren de natuur kunde nog uit. Maar toch, er is een begin Van veran dering. Van „afnemen", neen 1 is nog geen sprake. Of „Kilei* nog leeft, verklap ik niet. Maar als b| nog leeft, zal h| 't wel geenszins be leven, dat zqn woord geheel in vervulling gaat. Maar nogeens, 'n begin is er toch. De directeur wou tegen „Ktiel" zeggen: „Kqz, de bijbel, dat ls jullie „vak*daar squ jullie knap in maar de „natuur" en hdir bennis, dat ls ons vak; dat staat geheel buiten den bqbel; op ddt terrein zqn w| heer en meester. Wat heeft die directeur nooit gedróómd Dat na veertig jaar er in ons land zou z!n een groeiende Universiteit, een „Vtqe", die zich absoluut onderwerpt aan en stelt op den grondslag van dat Wooid van God. Dat aan die Universiteit ook zouden z|n hoogleerereu in de faculteit der natuurkunde, Dat een dier hoogleeraren reeds na enkele jaren een vermaard man zou geworden zin in z|n vaderland, voor wiens natuurkundige ptoeven elk man van wetenschap zich In teresseert en dat b| op weg zou wezen om Iemand te worden met wereld reputatie En din aan 'n „Vtqe", „fqne" Universiteit, Neen, d&t had mqn directeur niet geloofd. En dat die hoogleeraar b| dit alles zich onroorwaardeiqk voor dienzelfden, een hal- w

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1923 | | pagina 1