Zaterdag 30 Februari 1928 ¥®or tie Znldliollaiidsclke en Zeevwiche Eilanden, Nationale Bankvereeniging 87"'* Jaargang N\ 2884 Antirevolutionair ',jr IgF Orgaan Berst© Blad. IN HOC S1GNO VINCES w. Ondanks hare 60 jaren Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertenties en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Internationale Arbeids* wetgeving. Reclames üededeelingen. Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tpens BEURS Woeislag SüMXELSDIJK - TABBEBS Donderdag, DIRKSLAHD - i L DOEL Donderdag, OüDDORP - MIL Vrijdag, OUDE TONGE - GELUK IIP 0ESI UITKIJK Due Courant verschtnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per p®gt 75 6rat ïrooruStBssSuSlBgi. f UITENLAND bi vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS B0SKH0VKN Zuil, S9MMBLSD1JK. Telefoon istereammnnaal Ne. 203, IADVERTENTIËN 20 Cect per regel, RECLAMES 40 pas Cent rege> BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTA AN VRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 1.— per plaatsing, Q oote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z8 beslaan. rd e t*rtiën worde» lug*waakt tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR Al is 't waar, dat 't Internationale Arbeidsleven in de laatste jaren veel van zich spreken doet, toch vergist men zich, als men denkt dat 't in de vorige eeaw onbekend was. Trouwenswaar de Maatschappij en de Staten hoe langs zoo meer met elkaar in aanmerking kwamen door een toenemend wereld verkeer waar door treinen en booten onophoudelijk uitruiling van menschen en goederen plaats hadwaar de Staats belangen en 't Sociale leven, de Kerk, de Zending, de Evangelisatie, de Weten schap, de Oorlogs- en Vredesidee met haar Volken en Oorlogs- en Zeerecht de gedachten aller volken spandedaar zou 't toch wel een wonder geweest zijn, dat de Arbeid van al dat interna tilione Saam- en Meeleven ware buiten gesloten Zoodra 't Kapitaal in trusten en kartels zich uit 't Nat'onale Leven uitdijt over gansche Volkeren (denk om de Petroleum, t Staal, de Wol, 't Ka toen) kan er geen sprake meer zijn van uitsluitend Nationale wetgeving. Waar 't Kapitad zich vestigt en door inter nationale koorden zich stevigt, kan een Internationaal samengaan van werk nemers niet uitblijvenen is dit er, dan ligt 't voor de hand, dat deze millioenen werknemers ook gaan peinzen over ge meenschappelijke arbeidsvoorwaarden waaronder zij aan 't Internationale Kapi taal hun diensten willen aanbieden. Dat dan elke groep in eigen Land de Re geering op die Internationale Oonferen ties en Congressen opmerkzaam maakt is natuurlijk, En als alle Regeeringen dan haar aandacht wijden aan datzelfde Vraagstuk van Vrouwen- en kinder arbeid, Huisarbeid, Hygiène in de fa brieken en werkplaatsen giftige grond stoffen (lucifers, zwavel), werktijden in mijnen, arbeidsbeurzen, enz. dan komt er in den loop der jaren van zelf een Internationale regeling uit die Nationale Wetgevingen op. Men vergete ook nimmer, en dat is dan meer de theoretische kant van 't vraagstuk, dat hoe. hoog 't Nationale besef ook moge oplaaien, er toch in de menschelijke ziel een hang naar 't Inter- nationsle leven is. Uit éénen bloede heeft God den menseh geschapen, en dat mensehelijk bloed spréékt en zal blijven spreken tot in de Hemelen, als voor den troon Gods uit alle volken, talen, natiën en tongen de Heere Zijn Volk trekken zal. Trouwens 't Wereldsche internationalisme, dat we heden zien en in de toekomst nog meer zullen zien uitgroeien, is even als alle Natuurleven dezer Aarde maar symbool, afbeeldsel van dat geestelijke Internationalisme, dat we het Koninkrijk der hemelen heeten en waarin Scyth en Barbaar, Gi iek en Rus, Amerikaan en Ban joemees eens als uitverkoren geloovigen den jubel hunner verlossing door 't Inter nationale Kruis van Golgotha, zullen doen ruischen in den Internationalen Tempel op die dan voor alle gezaligden hernieuwde Aarde, waarin de Christus der Wereld alles voor allen zal zijn en in hun midden wonen zal tot in eeuwig heid. En de Geest en de Bruid zeggen Kom Vóór 1890 was er reeds van Inter nationale arbeidswetgeving sprake; want toen in 1818 de afgevaardigden der Heilige Alliantie te Aken in een Congres bijeenwaren, zond Robert Owen een dringend beroep aan dat College om de arbeidsbescherming volgens ge meen akkoord ter hand te nemen. In 1841 bepleitte een Elzasser fabrikant Daniël Legrand in een schrijven aan den Kansslier van Frankrijk op mensche lijke gronden een internationale arbeids wetgeving. In 1857 zond hij een rond schrijven aan de Mogendheden en zei: „Een internationale wet op denindus- trieëslen arbeid is de eenig mogelijke oplossing van 't groot e Sociale vraag stuk; 't eenige middel om aan de ar heidersklasse de zedelijke en stoffelijke weldaden, die verlangd worden, te schen ken, zonder dat de industrieën er onder lijden en zonder dat de Concurrentie tusschen de industrieën van dit land er 't minst door getroffen wordt." Hij noodigde daarom de Regaeringen uit zich te verstaan over een verbod van kinderarbeid heneden 12 jaar, ver bod van nacht- en Zondagsarbeid, èn voor jeugdige kinderen een regeling van den arbeidstijd. Fn wie denkt nu ook niet aan de Socialistische Internationale van Karei Marx, (1864) die op haar Congres in 1889 besluiten vaststelde als deze: Het is noodig dat de arbeidersorga nisaties en de Socialistische partijen van de twee werelddeelen gemeenschap pelijk nastreven de instelling van een internationale arbeidswetgeving om het bestaan en de vrijheid der arbeiders te beschermen; om de werkeloosheid te verminderen om de overproductie zeld zamer te doen worden En daarvoor ware dan aan de Regeeringen te vragen Verbod van arbeid van kinderen be noden de 14 jaar en een arbeidsdag van 6 uur voor jeugdige personen. Beperking van den arbeidsdag van volwassenen tot 8 uur. Verplichte rust van één dag per week of verbod aan da werkgevers om langer dan 6 van de 7 dagen te laten werken. Verbod van nachtarbeid, behoudens in gevallen van noodzakelijkheid bij mo derne, mechanische productie. Verbod van bepaalde soorten van industrie en van bepaalde fabrikatie methoden, die nadeelig zijn voor de ge zondheid der arbeiders. Vaststelling van een internationaal minimumloon, gelijk voor vrouwelijke arbeiders en mannelijke. Om de toepassing van bovenstaande bepalingen te werzekeren, zouden dan aangesteld moeten worden nationale en internationale inspecteurs gekozen door de arbeiders en door den Staat. De verkiezing der internationale inspecteurs zou langs diplomatieken weg worden meegedeeld, en wel binnen een maand aan de contracteeren de Mogendheden. Deze inspecteurs mochten dan, zoo wilde 't Congres in 1889 te 's Hage, alle werkplaatsen enz. binnentreden om overtredingen te constateeren, en pro cessen-verbaal op te maken. Deze controle zou zich ook moeten uitstrekken tot de huisindustrie en dus tot de ongezonde woningen. 't Blijk uit deze besluiten heel duide lijk, dat de Socialistische Internationale van 1864 en 't Congres van 1889 er zich zeer goed van bewust waren dat er een internationaal Kapitaal was, met internationale markten en met een Internationalen industrietoestand. En de uitkomst heeft bewezen (we komen daar nog op terng) dat al is er van die Congresbesluiten nog niet zoo heel veel terecht gekomen, de Re geeringen zich wèl gewacht hebben om haar oor te stoppen voor dewenschen der arbeidersbevolking in Europa. Ver bod van kinderarbeid beneden de 14 jaar is er in de industrie allerwege. Op huisindustrie wordt in elk Land een oog geslagen. Nachtarbeid en 't ploe- genstelsel breeder of smaller gaan hand in hand. De 8-urendag is in Nederland mislukt maar blijft in Duitschland ge handhaafd, En zoo ook zijn er wetge vingen in zake 't verwerken van phos phor voor lucifers. De Zondagsrust is allerwegeen 't Zondagswerken in gas fabrieken en allerlei Contenubedrijven, waar de ovens niet uit mogen gaan en de machines doorratelen, is er toch groote beperking van Zondagsarbeid, ook al door betere machinerieën, Nu is abuis hij, die meent, dat dit alles vrucht van 't Socialisme is. In alle Landen, zelfs daar, waar 't Socialisme volstrekt geen aanhang had, zijn de oogen voor dat Internationale Wetgeven opengegaan en wel op grond der Concurrentievrees Die deed 't em vooral, En 't is vooral 't Industrieëele Zwit serland geweest, dat de wegbereider, de 40 cent per regel. Als men sestlg jaar oud is, wordt gewoonlijk de weerstandskracht geringer dan si twintig jaar vroeger was. Dikwijls kan men, ondanks een betrekkelt k goede gezondheid, aangetast zin door een aanval van griep of influenza, epidemiëa die zich nog al gemakkelfk ver spreiden in het begin van het gure seizoen, en de meest soiiede gestellen niet ontzien. Dan moeten d© krachtigste voorzorgsmaat regelen genomen worden ter afwending van de gevolgen van die ziekten, die zoo ver zwakken, dat zg onrustbarend kunnen worden. Er bestaat een middel cm zich tegen de gevolgen der griep te wapenen Dat is het gebruik der Pink Pillen, een herstellingsmiddel dat met zekerheid werkt bij hen die een ernstige ziekte hebben gehad. Een krschtig en overvloedig bloed, dst het gebruik de? Pink Pillen u geeft, zal spoedig de gr zond held doen terugkomen, ondanks den gevor derden leeftfd. Dit is het geval metMejuffr. M Roebbers geb. Jansen, oud zestig jaar, wonende Hout straat 14 te Venlo, die in een brief van 15 April 1922 de volgende verklaring aflegt. .Na zeer ernstig door de griep en herhaalde verkoudheid te zijn aangetast, heb ik langen tijd geleden aan zwakheid, gebrek aan eet lust en pQnen In den rug. .Volgens den raad van eenige vriendinnen en kennissen heb Ik toen de Pink Pillen ge nomen, en heb het genoegen u te verklaren dat deze pillen mi heel veel goed hebben gedaan. „Ik geef verlof dezen brief fe publiceeren." Dit bew|st dat, als men een goeden raad volgt en de werkdadlgheid er van overlegt, men de weldaden er van ondervindt De prijs der Pink Pillen bedraagt f 1 75 de doos, f 9— de zes donzen. 2ij worden ver kocht in het Hoofddépót: Nassaukade 314 te Amsterdam Elsch dit adres en de Hol- landsche gebruiks«anw|ting. De Pink Pillen zijn ook te verkrijgen bi alle goeds apothe kers en Drogisten, o.a. b| D. V|fvlnkel te Sommelsdik. baanbreker is geworden voor de Inter nationale Wetgevingen dat zat era weer hierin, dat in Zwitserland, in de verschillende Kantons, een plagende Concurrentie was. De Kantons (pro vinciën) van dat kleine Landje reden elkaar geducht in de wielen d .or hun verschillenden arbeidstijd. Daardoor is er éérst gekomen een Nationale, in plaats van een Kantonale industrie- of sociale WetgeviDgen toen de Kartons, levende voortaan onder éénzelfde Zwitsersche Sociale Wet, 't met elkaar eens ge worden waren, zagen ze zich tegenover België, Frankrijk en Duitschland bekneld, en trachtten ze dus die Landen voor een soortgelijke wetgeving uit te noo- digen als het zelf had. De Fransche president sprak er dan ook op 9 Dec. 1880 in de Kamer over en toen is er een motie aangenomen om nl onderhandelingen aan te vangen met de voornaamste industrieëele Sta ten met 't doel de uitwerking van een internationale wetgeving betreffende de fakrieken voor te bereiden. Heel guDstig heeft die motie niet gewerkt. Afwachten, was bijna in alle Parlementen en Ministerraden te Wee nen. Rome en Berlijn, 't voor Zwitser land niet moedgevend antwoord. Maar de gedachte was er. En allerlei sociologen en arbeiders organisaties hielden ze vast. Tot dat we nu zelfs al te Washington namens den Volkenbond 't ritselen hoorden van [nieuwe internationale verdragen. Waarover meer. Nadruk verboden. 'n .Riks" b 1 i f t toch 'n mooi geldstuk, Daar zin tegenwoordig alweer men schen, die er eeu gaaschee langen dag voor moeten werken, eer ze 'r eeu hebben ver diend Ik wil maar zeggen: Wie 'n rijksdaalder entfés vraagt, z e 1 s in een stad als den Haag, die hrefi toch ook te zorgen, dat-ie z'n publiek niet in de ma llag neemt Die moet iets g o e d s geven leis dat waarde heeft, Ik weet niet, hoeveel menschen er gaan in de groote zaal van Dillgentia in de rasi dentie. 't Kunnen er 400 sQn. 't Kunnen er ook duizend wezen. Maar laat ik het gemiddelde noemen en 700 zeggen, dan weet ik dat 700 rtksdeal- ders is gelik aan zeventienhonderd vgftig guldens, Als je met je drisea of vieren dat sommetje in een goed uur opstrijkt, dan is je ddg al moeten er de noodzakelijke onkosten af, en al komt er achtersa nog 'n nota voor eenige gebroken stoelen en 'n paar stukgedrukte ruiten, dan is je dig toch goed. Meel! met de dwazen, die hun riks offer den, heb ik niet. 't U hun eigen domme schuld, Ze weten, dat alies onzin is De kranten schr|ven er genoeg over. Maar Juist om dien onzin te slea eu te hooren, komen ze Een nieuwe prikkel ver hit hen. Het is opwekkender dan champagne, leuker dan een klucht, grappiger dan de meest getapte clown- moppen zin,— hetprogram van den dadaïst. Het is een ongekende pita. Erger dan een gekkenhuis, De .Ster" h&d dezer dagen wel een rake teekening Een deel van eeu weide is afgerasterd en wordt als voetbalperk gebruikt. Er wordt een match gestreeld Ds toeschouwers staan kop aan kop. Gedurig gaat een brullend gejuig omhoog Buiten de rastering staan twee koeien. De domme koppen naar elkaar gekeerd, in luisterhouding. Z| verbasen zich zeer. En geven tenslotte aan die verbazing uiting, doordat de eene met blijkbare instemming van de andere, zegt: „Hoort die menschen es loeien I', Maar ik ben hier zeker van Als dergelijke koebeesten deze dadaïstische b|eenkomst in de mondaine residentiestad hadden bQgewoond, ze zouden, de kop om- IsEg, de zwiepende staarten recht overend als geksen door den Haag zin gerend. Ik weet niet wat dadaïsme is. In de laatste jaren heb ik op kunstgebied van eenige nieuwere richtingen hooren ge wagen, van futurisme en van cubisms bi voor beeld en d i t weet ik er van, dat het dadaïsme ook zulk eeu „isme" is Doch daar houdt min kennis op, Het kan me ook niets schelen. 't Eenige, wat me intresseert is de vraag, hoe gek iemand wosdea kan, eer hl uit de normale wereld word geschrapt, en dan geldt dit zoowel voor de dadatotlsche rfjks- daaldcrtikkeis, ais voor het publiek dat voor 'a rijksdaalder „lol" halen komt, zooals men voor den ooslog om 'n dubbeltje sigaren giag. Ik heb nu eenige verslagen gelezen. Es steeds astgs verbazing. Een heer houdt zoogenaamd een rede, doch hletorer de verslaggevers het eens, het is nog niet eens een kool, wat ie zegt, war het dat nog maar I hst is absoluut niets, het is de reinste onzin. Er is kop nog staart aan vast te maken; 't zin woorden zander slot of zin Stel dat ik 'n rede houden moet. En ik begin blvoorbeeld aldus: Een twee diie, Januemle De dikke zegt bros; Ds dunne ziogt oe I aa ie-au I Jannemie een twee driel Zsven, zes, vijf, vier, drie, twee, ééa Hu ja, hu ja I zt zzt, zztt t Pop er de pop van [<tp, Klammenie, hortepie, siapl Zie. dan 11 k t dit uit de verte zoo'n beetje op 't begin van een dadaïstische re devoering. Met de muziek is 't al net zoo, Stei u voor, dat een kat in doodsangst èl. maar heen en weer vliegt over de toetsen van een piano, dan hoort ge iets, dat in de verte l|kt op dadaïstische muziek De me vrouw, dis deze muziek voortbrengt, noemt dit dam een mlerenmarsch, 'n krokodillenbe- grafenis of iets de gelQks. Dadaïstisch is„Niets is ons te dol I" Siel u voor, om nog een dezer dadaïstische vertconlngen te noemen, op het tooneel staat op "n scherm ees beweegbaar beeldvierkant hoofd met rechthoekige armen en bceneo, die op de maat der muziek heen en weer bewogen worden. Tegellb ia de zaal ,n andere dadaïst, in 't zwart, met 'n zwart hemd over alles heest, en die allerlei dieren geluiden maakt: Oe°oel hwi-fawdl Ie-aae enz ens, temSl hl met een sooit rateltjl aiierkinderachtigsie geluiden maakt Ea dia eenige honderden .publiek" Hysterisch opgewonden, stikkend in lach- slulpen. Dan kunt ge u zoo'n beetje voorstellen, wat een reuzepan dit worden moet I Om de pan is 't ook te doen. Diir betaalt men s'n „riks" voor. En z o o bezien moet men eenvoudig zeg gen, dat het publiek wiir krijgt voor zlju geld en niets te klagen heeft Het wil „s'ikkeu van de lich" diir komt het voor en dit ver langen wordt vervuld. 'k Begrip alleen Diet, hoe het ter wereld mogelijk is, dat er nog nitijd menschen z|a die, zelfs na drie, vier beschrlj vingen dezer zottigheid in de krant zulk dadaisme ernstig nemen En toch zulke menschen z ij c er. Van echt „Aiheecsch" hout gesneden: Altijd weer e? op uit, om iets nieuws te zien en te hooren en die nu hopen in het Dadaïsme een nieuwe kunstuiting te vinden, die de menschheid weer wat nader brengt bij de volmaakte schoonheid. Dezulken vinden zich dan teleurgesteld. Dat kan ook moeilik anders. Hoe toegeeflik ze ook willen sinhoeveel tegenzin ze ook willen overwinnen, beden kende dat 't geen nieuw is en vreemd, niet al te s«el moet veroordeeld worden, in dien dadaistischen ros en raasmolen krigen ze al te zeer 't gevoel van bi den neus ge nomen te worden; ze worden boos, zetten een verontwaardigd gezicht en gaan heen. Wat zullen wi nu, onse;z|ds, tot al deze dingen zeggen Och, ik heb er moed uit geput. Zie, de zaak staat zoo, dat de christenen, reeds voor den Zondvloed, als het gaat om kunst niet met het hoogst aantal punten gekroond staan. Natuurlik, men moet niet overdriven. Er waren steeds ook christen kunstenaars Ja, onder de oprechte kinderen Gods zin wel koningen geweest in 't R|k der Kunst het is n i e t zoo, dat de Schepper en Ult- deeler aller gaven Zin kinderen zou voor- b i gaan, als Hg Kunstenaars maakt. Maar toch, se zin v r i zeldzaam. Zeldzamer, dan onder de kinderen der-we reld. Zoo was het reeds in de dagen van Me-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1923 | | pagina 1