Zaterdag 3 Februari 1923 W1BK ent Antirevolutionair 1|F m Eerste Blad, tm Sbpsd IN HOC SIGNO VINCES 9 ct» per >ondspak in ons- >ns pakjes efoon 202 anuari 1923 zal aven 4.20 n m. Ooltgensplaat RECTEUR. buizen, Hei- m Tuin- er ouwzaden, DPPERT, ilALE ADRE~ behandelen IFASCH is »n St?ükinriehting WE IS S" 16-18 - SCHIEDAM iddelharnfe er en Goudsmid Leenbank - Sommelsdljk." lÜ! lUJNZAAO wmmw de WmMtloilo«is» else exi Éeeuw^^lie ISllantien W. BOEKHOVEN Ztntm, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiên en verdere Administratie franco toe te zenden de Uitgevers R@clam@s Msdsdeelingsn, Nationale Bankvereenigiiig Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tpens BEURS woe das SUÏIELSDIJK -- TABBERS Donderdag, DIRKSLAND - T. i DOEL Donderdag, OUDDORP - FLOHli Vrijdag, OUDE fONGR GELÜK OP urn UITKIJK. gfjste EN VAN ONS li Zonen roor E, Draineur Dirks- 200, ROTTERDAM, n te koopRaam, Deur- irff deuren en kozijnen, Bg Marmeren Schoor- Hverse binten in maten '23, 8/20, 8/15, In ver en. Planken, palen, ra ters ijzer, ijzeren binten, tree! meer. fadres: Vredenoordplein 19, iedste adres voor Horloges, Klok- inles, Barometers Brillen. werken Laagste Eigen werkplaats r Brillen en Pin- op voorschrift i. Doctoren e Bediening!! ;eld en »n leden tegen ne emt geiden op tegen vi in niet leden. Voot- dcgi rlgks aangevraagd led« n van het bestuur. Streng"- en terugbetaling [*!sb4«b- en i ten i iutze van den kas- SOM MEL.SDIJK. 172?? tDett Bcmsnel heeft egen concurtsercnde laabevoleu Riga Ton- :h". Deze Courant vcrschfnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden frsneo per post fS Oost felg vooreitbotsflHg, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 pot jaar, &FZONDERL1JKB NUMMERS 5 CENT. ySTÜKVÈSÜI SOMSSSLSDijK. Tal«Jo@«t Intercom aannaai No. 202 ADVERTëNTIEN 20 Cent per regei, RECLAMES 40 Cent per regel BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN I 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z|b@3'nan. AdvertentlCn worden ingewacht tot DjNSDAG- -n VRIJDAGMORGEN 10 UUR TB?; Isittrnationala Arbsids- wetgeving, Omtrent dit woord bestaat misver stand, omdat er zijn die de gedachte koesteren, dat zulk een wetgeving werkelijk bestaatdoch dit is niet zoo, Lr is wel een nationale arbeidswet geving in elk Land voor zich zeif maar een international, die door een internationaal Parlement of door een internationaal Ministerie ol door een internationalen Volkenbond der wereld is opgelegd, neen 1 Zeer zeker is er in 1918 bij 't Vredestractaat van Versailles wel aan gedacht en heeft men nog ganschelijk niet de idee aan een inter nationaal Parlement weggeworpen, maar op 't oogenblik is er zoo'n super-zoo n Opper-Parlement, dat de lakens over Europa uitdeelt en Amerika, nog in geen geval. Wel is er een intern, arbeidswetg als men daaronder verstaat een aantal internationale tractaten, waarbij ver schillende Mogendheden zich verbonden hebben om bepaalde voorschriften in hare eigen nationale wetgeving op te nemen. Ze heet dus zoo om dat een voorschrift in Nederland, óók in Enge land. in Dnitschland, in Zwitserland, enz. enz. is gegevenmaar niet gegeven door een Opper-Kabinet, dat over de wereld heerscht en zijn besluiten oplegt aan de wereldlanden. We zouden niet gaarne beweren dat zoo n Kabinet uit den Volkenbond zich niet ontwikkelen kan ea zal; we zou den zelfs niet kunnen ontkennen, dat zoo'n Super-Ministerie, dat uit alle Landen een afgevaardigd buitengewoon minister van Arbeid in zich opgenomen heeft een goed werk zou durven leveren, waar 't immers het heele Europa be ziet en met alle Parlementen voeling houdt en dus algemeene regelen kunnen geste d en algemeene maatregelen en overeenkomsten kunnen genomen wor den. Maar op 't oogenblik staat 't er nog een weinig anders voor. De grootste moeilijkheid is in dezen 't Gezag. Wie kan Nederland enz. ver plichten om een zekere richting in de Arbeidswetgeving in te slaan. Dat kan alleen óf een Geestelijke óf een We reldlijke overmacht. Was nu heel Europa Roomsch als in de Middel eeuwen, dan was 't Oppergezag, om voor allen bindende besluiten op te leggen, zeer waarschijnhjkaanwezig.nl. de Paus, 't hoofd der R. Kath Kerk. Dan zou de Paus de macht zijn, die onpartijdig, boven alle natiën uitstaande, door allen erkend en geëerbiedigd zou wordeu Maar de toestand is zoo niet. Er is voor den Protestant geen reden om den Paus tot algemeen scheidsrechter bij verschil van opvattingen in arbeids- aangelegenheiden op te roepen Mij zal in 't Protestantisme den zedelijken invloed moeten missen, waarop een Gezaghebbend arbiter en beslisser toch moet kunnen rekenen. En als de Paus de arbiterware voor Europa, dan was er ook van geen internationale arbeidswetgeving sprake dan was Europa Roomsch en zou slechts een Europeesche Christelijke d i. Roomsche zedelijke invloed, van uit Rome, in alle Landsparlementen enz. zich doen gelden. De R. Katholieke zed?leer zon dan in de Wetgeving op den Arbeid ge- wisselijk zegevieren. Dan was er slechts een herderlijk schrijven via de Bisschop pen noodigtenzij de meening ingang vond, dat in economische zaken zelfs geen .heilige vader" iets te pre- tendeeren had. Maar de toestanden zijn geheel anders. En 't lijkt ons toe, dat de Pauselijke macht als arbiter in de wetgeving aller volken te kort zal blijven schieten nog een eeuw na dezen. Maar ook, als de Volken uit zich zeiven bereid zijn internationale over eenkomsten in hun wetgeving op te nemen, dan immers is 't doel ook bereikt. Nu doet zich hier echter een eigen aardigheid voor. Zij namelijk, die nationaal conserva tief zijn en altijd bezig om af te dingen op de sociale wetgeving; er steeds over kermen en klagen, vinden hun gezelschap in de voormannen der Internationale Wetgeving. Nationale knijpers die de Arbeids wetten wel dood kunnen pingelen beroepen zich om den haverklap op de Concurrentie, op de internationale con currentie. Die 8 urendag ware wel goed voor Nederlandmaar die andere Landen, ziet U. Kinderbescher ming en die der vrouwen zou voor de Nederiandsche industrie wel flink zij a maar hoe is dat alles in andere Lan den? Als 't daar niet is, dan zal Ne derland niet kunnen concurreeren 1 Precies ons gevoelen 1 antwoordt de Io ternationalist Die Concurrentie doet 't emmaar, en nu trekt hij zijn juiste conclusie dan zal Neder land aan 't Internationale Arbeidsleven moeten meedoen ea de andere Volken er toe moeten opwekken om óók zoo'n 8 urendag en ook zulk een bescherming te gaan invoeren Juist de Internationale wetgeving, waartoe Nederland den stoot moet ge ven, heft de Concurrentie finaal op. Juist op grond der benauwende Con currentie moet de Arbeidswetg-ving internationaal zijn. En dan natuurlijk loopt de kwestie dier Arbeidswetgeving niet meer over Nationaal of Interna tionaal, want beiden willen met die Concurrentie terdeeg rekenenmaar dan blijft de zware v aag over: Wie zal de eerste zijn om 't goede voorbeeld te geven Dn dan volgt de tweede nog zwaardereWie zal vólgen En dan de derde: Als de andere Volken traag in 't benaarstigen zijn, moet dan Nederland retireeren, teruggaan óf blijven door zetten De hoofdvraag is dusZullen de Vol ken volgen Zoo neen, dan moet 't volle gewicht op dat argum nt der Concur rentie vallen; dan is dat voor de Na tionale Wetgeving, voor industrie en landbouw, beslissend. „Niet volgen" leidt tot tempering der Arbeids-, der Sociale Wetgeving. „Wel volgen" heft de Concurrentie op, en dus is de Arbe dswetgeving geen beletsel, welke zware lasten ook door haar op 't Maatschappelijk leven en op de productie gelegd worden. En toch! En toch! Wees voorzichtig in uw oordeel! Of is 't dan niet waar, dat een be scherming der kinderen in de fabriek. op zich zelve reeds een wetgeving waard is, afgedacht of ze in een ander Land afgebeuld worden en als levende lijken bij vuur en smook kwijnen en daardoor de productiekosten laag kunnen zijn in dat andere Land Is de Concurrentie dan alléén 't be slissend argument? Is een kind, een jonge, een gehuwde vrouw, die afge beuld wordt, niets méér waard dan eenige guldens meer winst? Zoo er in Nederland door een slechte Sociale Wetgeving vrouweü, jonge moe ders ondergaan, moet er dan toch maar gezegd worden: als België en Duitsch land en Ingeland ze ook niet meer laten verkwijnen en verkommeren dan zullen wij 't ook niet doen. Wreed! ontzettend wreed zou zoo'n redeneering zijn. Godtergend en spottend met 't beeld Gods dat elke mensch ook de Nederiandsche vrouw, draagt. Het antwoord is helder als kristal Al ware 't, dat in andere Landen alle Vrouwen en kinderen onder machine- arbeid bezweken terwille v»n goedkoope productie, dan nog is Nederland als Christennatie eedtlijk voor God verplicht om de Vrouw en 't Kind ten schutte te zijn Hier moet 't Concurrentieargument 't zwijgen worden opgelegd, want 't gaat om een Vrouwen- en Kinderziel, die meer waard zijn dan een winst gevend zaakje. Een Land met goede arbeidsvoor waarden, afgedacht of zijn Buren ze ook stellen, gaat nooit ten onderwant goede arbeidsvoorwaarden beschermen lichaam en ziel van den werknemer en verhoogen daardoor de productie;maar verrijken tevens ook de energie van den werkgever. Groot-industrieëelen in alle Landen hebben dit erkend. En met een beetje gezond verstand de zaak beden, is 't volkomen te begrijpen Intern. Wetgeving is noodzakelijk; gewisMaar ze mag voor een of andere Natie nooit een kapstok worden om er haar eigen Wetgeving doelloos en on verschillig aan op te hangen. 40 cent per regel. Nadruk verboden. Maar dóórgaan, deze werkl Dan kr|g Ik ook eens schoon schip. Daar licht al 'n poos een viaag in m|n schr|flade over 't Ijsvermaak. Nu, een téépunt is dit niet: Maar er Is toch vetschll van meening. In Friesland loopt elkeen schaats. Ook de Christenen zien daarin 't |svermaak niets zonnigs en tot de opvoeding der kin deren behoort hier ook, dat ze héél vroeg de jjxers onder leeren binden. Nu is het wel baast overal zóó, Maar er z jn toch ook wel bepaalde stre ken in 't vaderland, waar het tot de zeden der vromen behoort, dat z| aan 't Isvermaak niet deelnemen. Het l|kt me 'n middelmatige zaak. Een iegellk x| zelf verzekert De vraag, die ik echter kreeg, was van eenigszlns anderen aard Tegen 't schaatsen zelf had de vrager geen bezwaar, doch de situatie kwam bletop neer Er is ergens weinig gelegenheid tot Isver maak. Een vereenlging laat echter in 't na jaar wat laag land onder water loooen en expioitcerd er een |sbaan, waarop tliééa toe gang Is voor leden der vereenlging VrageMag een Christen 11 d worden 't Antwoord is natuurlik zeker I Maar. nu komt het pasDie rereeniging organiseert ook wedstrijden en feestel|khe- den en doet dit óók op den DagdesHeeren Zeg nu weer niet daöellb, dat zulk een vraag toch wel wat bekrompen is, omdat men zich immers als lid van alle deelneming aan wat er op dien Dag plaats heeft, onthouden zal, ja er zelfs niet naar tééft. Zeker, zulke vragen kunnen bekrompen z|n. Ze kunnen zelfs onder een schijn van vroomheid bedoeld s|n om den een of anderen broeder en zuster, zonder direct na men te noemen, eens als echte libertijnen op de kaak te stellen. En dan is zooiets zondig. Niet de vraag op zichzelf. Maar de zielsgesteldheid, waaruit z| voor komt. Doch dit is de zondige uitwas. Op zichzelf, en als hst vrucht mag zijn van een nauwe consciëntie voor God, is het te piijsen, wanneer w| ernst maken met ons leven en oprecht trachten te wandelen voor z|n heilig aangericht, en dan z|ner ten slotte geen .kleinigheden" en stellen we ons altfd weer de vraag, of wat we doen is tot Gods eer Als we hierin maar zeer feeder z|n: In de .middelmatige dingen"' zooalsonze vaderen ze noemden, heerschte v r h e 1 d in dien zin, dat een iegei|k in z|n c o n s c i n tie zich gebonden wete aan Gods Wet,doch dat de een niet over den ander trachte te heer- ■chen en niemand de consciëntie z|ns broeders of zusters benauwen ga. Daartoe behoort m i. 'n geval als dit. Eenerzlds is 't waar dat wie zich b| een vereenlging voegt, voor de d a d e n van zulk 'n vereenlging mee verautwoardellk staat, reeds door het simpele feit van z|a lidmaat schap. Maar stel nu, dat men z|n beswaar en protest, waar 't hoort en 't past, beeft inge bracht; er aanteekening van kreeg in 't archief der vereenlging; voorts, dat spreekt, met 't geen a'gekeurd wordt geen^rlei gemeenschap beeft, ja, dan kéi ik me vooistellen dat iemand ook zegt: Ziel ik beschouw m|o jasrllksche contributie eenvoudig als een soort ent êe- geld, om tot de eenige behoori|ke ijsbaan die hier Is, voor «en opztchielfge- ooiloofd vermaak, te worden toegelaten. Ik ga nu tot wat anders o*er. De broeder, die m| geseiiieven had over de belasting ambtenaren", is t met 't geen ik verleden week schreef, wel eens. Trouwens, dat kón ook niet anders. Ik kan dat zonder eenige verwaandheid zeggen, omdat ik een voudig weergaf datgene, waarover niet alken onder ons, bel|dess, doch ook ver daarbuiten, wel .gemceneopi nle" zal z|n, Maar, ik geef hem zelf het woord. Zonder naam of plaats, natuurlijk. Ieder toetse dan die woorden zelf: .Heht u weieens gehoord van het piepsy steem? Daar z|a velen, die zwart op wit kunnen loooen dat z| zooveel vermogen of zooveel inkomen hebbenalles voor leggen, niets baat I Ze gaan doodgewoon de cijfers wat veihcogen, men wordt gewoon als dievea van uit 'n ontzettende hoogte be handeld en men moet vaak bet dubbele en nog meer aan onkosten betalen, om betgeen men eerl|k bewijzen kan te veel te moeten betalen, om dat t rug te krfjgenhoevelen zouden er niet z|n, die tegen al die poespas opzien en f 10 afpersing liever betalen dan f 25 om recht te ki|gen te meer waar men zich met die verschlkkelQk hooge heeren niet redden kan Ja, dat Is nogal duidel|k: Als er maar zoo iets voorkomt, verdient het scherpe afkeuring, dat spreekt. Onze belastinggaarders hebben gelijk els se alles in 't werk srelkn, dat een iegelijk zijn laatsten ver schuldigden penning ook wer kelijk betééit, maar ook geen cent meer, nu het .halfje" afgeschaft wordt. Dit ééae vermoed ik toch: Het .vele" zal wel een dichterlijke vrlbeld z|n, zal ik 't maar uitdrukken Wat niet wegneemt, dat mi verkeerde en ochebbe!|ke praktlken van belasting--mbteneun, als 't b| de autoiiteiten niet helpt, publiek gemaakt moeten worden. Zooals 'rsoms In de groote bladen geschiedt Er wordt dan wel, naar 't heet op .kran- trngeschr|f" geen acht gegeven, doch dat Is maar voor den schoonen schijner wordt wel degel|k gelet op 't geen .In de pers" geschreven wordt? Ik veeg er echter dadellk b| Zeif bea ik nooit andets dan heurch be handeld en meer dan eens ben ik b| reclame in 't gelijk gesteld En al* lagere ambtenaren me al eens met 'n kluitje in 't riet wilden sturen, dan was een beroep of 'n bezoek bQ den inspecteur, 't z| 't belastingen, post of een anderen tak van dienst betrof, genoeg zaam om de zaak billik te zien behsndelen. Natuurlik dit is slechts één mans ervaring. Ik kan natuurlijk ook niet verder spreken dan m|n ervaring strekt, maar die is, als ik zei Weer ga ik tot iets ander over. Dra? was een .stuk" over gestuurd. Maar in dit stuk werd precies plaats en naam genoemd en mijn ervaring is. aat men dan soms, ook si hééft men gelik, meer verbittert dan verbeten 'i Komt toch op de zaak aan Eo die s <ak dan la zóó Het glsg om de betaling van boerenarbei ders op christelijke, tweede feestdagen en dergelgke. Men kau 't ook uitbreiden: In 't algemeen de betaling van arbeiders, die cp uurloon of daggeld werken, op der gelijke dagen. Nu was er ter plaatse verschil. Daar wé<ea er, die zeidenEr i s afspraak gemaakt van dóórbeialen en ar deren zeiden Wel over gep éét, maar géén a spraak ge maakt. Nu pluis ik dat niet nader uit. Een van twetër: er is tuscchen .partijen' een schtifieifjka overeenkomst opgemaakt, of dit is n i e t het geval ik vermoed zoo van niet. Want och! op bet platteland gééi dedin gen in den revel niet zoo officieel en wordt het meestal b| een mondelinge afspraak ge laten. Nu moet men 't goed verstaan: Een mondeling .ja", is natuurlik pre cies even bindend als een scbriftei|kl o&nt is het minste onderscheid niet tustchen I En het zal voor Hem, die de harten kent en de nieren proeft, geen onderscheid maken of men al tegenwerpt: Ja, maar, ik heb er m|n néém niet voor geteekend; ik heb het enkel maar geiègd. Doch dit wil ik maar opmerken: .Zwart op wit", dat b e w 111 Als de bewoordingen zeif niet dubbelzinnig zijn, dan wordt door een schriftelijke over eenkomst, die men loosen kan, een zaak uitgemaakt. .Mondeling" staat bet vaak anders. Er is o f 3tr|d tusschen ja en-neen. Of 't Is een sts|a over meer of minder. Of ook het bl|kt, dat men elkaar niet goed begrepen heeft, kortom, men moet ai zeer vast in z|n schoenen gaan of »l zeer afdoend getuigenbewls hebben, indien er in zulk een geval verhaal op een zaak is. In dit ge ral. doet 't er niet veel toe. Iasmes, behalve afspraak en wettelijke overeenkomst, bestaat er nog een zeua- l|ke band tusschen werkgever en arbei der, dl» voor beide z|n eischea meebrengt. Eiscbea dus van sedelijkea aard. Die hóóger kracht hebben, dan wat op sch'ift siart. En der.k nu de positie es in. Stel ik heb 'n arbeider: 't geld voor cea landarbeider zoogoed als voor een uit de stad Z|a dagloon is zoo dat h| er met z|ts gezin komen kan, maar h| heeft 't noodig oov. Nu breekt, *eg 't Kerstfeest san. Of tweede Paasch- of Pinksterdag, Met elkaar verheugen n verbl|den w| ons la, en gedenken aan, vieren feest vanwege de groote heilsfeiien, die God voor zondaren heefr gewrocht. Voor ml, én voor m|ti a'bcider. Voor z|n gezin en het mfge. De kerk roept cp ter samenkomst en diss rééi we, ik en h|, sla gezin en 'tm|ae, ia gehoorzaamheid aan Gods Woord, om de on derlinge bicenkomsten niet na te laten. Intusscheri gaat de Heere, ook op den Zon dag voort, m| Z|o zegeningen te schenken. Mgn vee geeft rveng'-ed melk en m|n ge wassen groeien dóór H t hoendervolkje legt er evengoed eiets om en zelfs de drachtige koe als haar t|d gekomen Is, haar kalf wer pen Ea zal ik nu n ie t voor dien enkelen feest dag m|n arbeider z|n gewone loon geven, opdat ook h| zich knene verheugen, maar zal ik hem ledig kunnen zenden, zoodat de leest week voor hem een week van extra-be zuiniging is? Ix wil vragenKén dat *k Spreek niet O'er contract of gewoonte of wat ook, maar 'k kom er alléén maar op of ik een rustigen feestdag uit Gjds hand genieten kan, terwijl m|u broeder juist door dezen zelfden dag van-rust z|n schamele bete nog Iets'schameler worden ziet. Ja, de Zondag zal men zeggen. Doch dat staat niet gel|k B| een loonafspraak wordt er stiliw|gend mee gerekend, dat er In zes dagen werkens voor zeven dagen moet worden verdiend Masr met dien heel enkelen feestdag kan uiteraard géén rekening gehouden worden. Hiermee stap ik ook van dese kwestie af. En nu tenslotte nog een andere. Die ik thans slechts even één oer, w|lz| in zoo kort bestek niet behoo lgk te bespre-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1923 | | pagina 1