Zaterdag 6 Januari 1923 37st4 Jaargang N\ 2874 voor die SSuidbollan^selie en Meeiiif selie KilwiÉesïc Eerste Blad. Nationale Bankvereeniging Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES W. B0IKH0YIN k Ztatm» Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. iaclarnes ü§d@Mfnpn* DRAISIM-VANVALKEMBUR Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tijdens BEURS WoeiSdag SOMMELSDIJK - ÜABBER1 Donderdag, DIRKSLAND -- I DOEL Donderdag, OüDDöRP - FLOHIL 7rijdags ÖÜDE föNfiE - GELIJK HP fJËË ülï&ül. Que Courant versch|nt eiken WOENSDAO en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per pest 75 Cent vooruitbetaling, BUITENLAND bl vooruitbetaling 1 8.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS; StïMMELSDIJK. "felaiesn IntereosamnnsaS No. 201. ADVERTENTIEN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 per Cent r«ge»> BOEKAANKONDIGING 10 eent per regel. □IENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 1.- per plaatsing. G oote letter* en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die s| beslaan, d e ter tlëa worde* Snffowsafet tot D1NSDAO- sn ¥SilDAOMOWEN tO UUR V Scheiding van Kerk en Staat. Duizenden malen Is 't woord In alle taien van Europa gebruikt, en cvenzooveel duizen den malen slaat den menschen de schrik om 't l|f' als ze er van booren gewagen. De eeuwan zien op dat vraagstuk neer; keisers en pausenstaatsregeerlsgen en kerkdienaars staatslieden, rechters, geestelflken in alle tij den en In allerlei toonaard hebben er over geschreven en er Is geen politiek program of er wordt over die scheiding een woord gerept. Vooral in tflden van onrust is die Schei ding een vraagstuk geweest, dat men af wilde handelen en hoe radlkaler de geesten worden des te grooter is 't gevaar, dat 't vraagstuk met geweld wordt opgelost, Daarom juist is door duiienden niet- radicalen, do ch gematigde menschen gezegd indien de Kerk geen al a gioote scha wil beloapen, los dan de kwestie ra vrcdest|d op. In vredest|d tusschen de P«rt|cn in een zeker Land, kan er nog voor de Kerk een soort modus vivendi. een mid delweg, een zachte breuke gevonden worden om gouden of zilveren koorden los te kr| gen, maar Is er als 't ware burgertwist, dan zal de Kerk absoluut 't slachtoffer worden en er banden stuk gereten worden, die beter waren gebleven Daarom is soovaak de wecschellkheld uit gesproken ook in Nederland, om nu, nu er geen Bolsjewieken aan de regeeriag zin, eens over die Scheiding van Regeetlngswege te spreken. Een poging is nog gewaagd bl de Gr onds wet herziening van 1910 door minister Heemskerk, maar 't heeft dat Chrlstellk ka binet 't hoofd gekost door den treurigcn in vloed van vele Ned. Herv. predikanten, die 't Grondwetsartikel aanvielen, En toch, en toch I Late men ilcb baaaten om de verhoudingen mst de Kerken afdoende te regelen. Niet al leen de Herv. Kerk is daarbl betrokken' maar alle Kerken, welke ook. En 't gaat niet alleen om de goederen der Herv. Kerk, maai ook om de suosidiën aan de andere Kerken, 't Gaat om rechten en plichten beide. V In oude tijden, Als er sprake zal sin van Scheiding van Kerk en Staat, moet er een Kerk weien. Waar, zoo Is dus de allereerste vraag, waar ligt de oorsprong dier leuze? Waar begint de historie over de Kerk en den Staat te spieken als twee concurrenten, die elkaar bestoken en eikaars invloed traebten te on- dermlnen Ga dan niet naar Israël* oude Bondsvolk, Dan s(t ge te vroeg. Ga niet naar Rome en Athene, dan zit ge ook nog te vroeg. Maar ga dan naar de eerste Jaartellingen, naar de eeiste eeuwen, toen, na den pioniersarbeid der Apostelen en sendelingen door Oost- en West-Europa en In Klein-Azië allerwege kerk jes, gemeenten waren gesticht, waarvan Jezus Cbrlitus fundament en uiterste hoeksteen was. Niet in Oud-Israël, In dien Staat der twaall stammen was Staat en Kerk één. Toen heerschte daar de Theocratie of Godsregeerlng. God was 't Hoofd des politteken Staats en God was te vens de Stichter en Voedsterheer der Pale- slljnsche Kerk. De Staat en de Kerk waren een, en alle denken en doen des Joodschen Volks, alle burgerllke en ceremonieels wet, alle geestellke en zedelfke Wet, was gegeven door één Isrels Koning èn diende om dien Eenen God, die hen uit Egypteland geleid had, big vend als Koning der koningen en Heer der heeten te aanbidden. Maar die theocraliicbe Staat is kapot geslagen op 't ongeloof en 't mistrouwen der Joodsche Va deren, totdat b| de komst van den Heiland de scheur volkomen werd en Isiaël, ais in den Romeinen-brief te lesen slaat, werd afgehou wen en de Heidenen als nieuwe loten werden Ingeënt op den ouden Stam. Paulus schrijft er In de eerste hoofdstukken aan de Romeinen breedvoerig over in vërbanrTmei den val der Joden en de uitverkiezing der Heidenen. Op 't Pinksterfeest werd de bil aan den wortel des booms gelegd, xoo had Johannes de Dooper reeds voorspeld b| 't Zie 't Lam Gods, dat de sonde der wereld wegneemt. En in 't Kruis Hem 1 lag de val van Jacobs nazaten en de opstanding van 't Heldendom, Niet in Rome en Athene, Niet in de Grleksche Oudheid moet ge den oorsprong van Schelding en Staat zoeken, zoomin als in Oud-Israël. Ia Oud-Israël was Kerk en Staal één onder .den God van Israël, die wonderen deed"; met 't ,lk ben de Heeie Uwe God en bulten M| is er geen God", totdat de volheid der tjden kwam, en de heidenen erfgenamen werden der beloften Gods. Toen ontstond naast de Joodsche Kerk, de Christelijke Kerk; en toen konden er con flicten uitbreken tusschen Staat en Kerk, zoo- als de Martelaars ervoeren en de jammer lijke Vervolgingen door de Romeinsche Kei zers klaarUk deden zien. Maar in Rome en Athene konden vóór dien tfd zulke conflicten oumogelgk uitbreken. Er sgn in Athene zeer zeker conflicten ge weest en 't is aan velen bekend, die op de boogie z|n met Socrates, hoe nu nog na een paar duizend jaar gesproken wordt van Hst Conflict van Socrates mst sin volk. Maar die twist rankte nlst direct Staat en Kerk, maar Kerk en Geloof' omdat Socrates als vrijdenker de goden van den Staat aanrandde. En dat kostte hem zin leven dcor den gif beker. Maar overigens I In de gansche Oudheid was Staat en Kerk één. De eeredlenst was Staatszaaken de Staat was de drager aller religie. De Staat open baarde zich natuurlijk anders; in bliondate Staatswetten, maar in die wetten lag de gods dienst van den Staat in. Religie was een der openbaringen van den Staat. Al de stamgoden werden door Keizeis en onderdanen, door plebejers en patriciërs, door democraten en aristocraten erkend, Scheiding was onmogelijk, dan'door een Nieuwen Tijd. En die nieuwe orde kwam, toen de Christus geboren weid en deze door xfjn t.rediking de overtuiging ging vestigen, dat Z|n konlnkrgk niet van aexe wereld was, èa dat Zijn Volk andere beginselen moest huldigen das die in Rome er. Athene heersch- ten. Den Keizer wel des Keizers geven, maar aan Gode wat Gods was. De technische herziening der L, O wet Veel verandering heeft 't debat in 't School wezen niet opgeleverd, maar wat er nog goeds bij was, is ten voordeele der Blz. School. Zoo ondermeer, dat de benoemingen niet meer onder toezicht van de Inspecteurs sullen plaats hebben, en dat is werkellk een verbetering voor 't inwendig leven der School, Zoo ondermeer, dat de voorwaarden tot be noeming In de Aanstelling, door 't Bestuur mogen vermeerderd worden met bepalingen en eischen, die 't eigen Christelijk School leven bstrtffan. Voor te strenge afbakening vreezen we niet, al Is in de Kamer daar ook op gewezen, tegenover al te bedilzieke per» sonaglëa, die hun beenen over den meester zouden willen leggenmaar die lijd is voorbij. En er i|n nog rechters te Berlf n, Zoo, dat een nieuwe Chr. School zeer zeker mag opgericht wo den, maar b| de 40 of 1G0 niet mag meetellen de kinderen die reeds op een Chr, School gaan. Dat gaat in elk geval de scheuring en splitsing tegen, zonder dat de voortbouw van nieuwe Scholen, waar 't hoogt ernst is en er geen kerkje spelen tusschen- zit, belemmerd behoeft te wordenwant 40 nieuwelingen z|n er al gauw te vinden. Zoo, dat de distributie der onderw|zers een beetje beter werd dan de wet elscht; want nu mag een Schoolbestuur (of ,t het doen zal?) zelf een onderw|zer als surplus benoemen, mits uit eigen zak te betalen. Zoo, dat een Schoolbestuur ook de School gelden mag verhoogen en dus uist meer ge bonden is aan de Inkomstenbelasting kohieren die van 't Gemeentehuis komen De School besturen mogen niet 't schoolgeld lager stellen, wel hooger. Lager: 't zou concurrentie zijn met de Wet en de Pacificatie ol den School- vrede in str|d. Het Vervolgonderwijs, waarmee veel geld is verdiend, zal voortaan aan de Gemeente kbmen, die er geen misbruik van zal maken Onze lijst, De antirev. paii| komt met de volgende lijst: A. R van Nes, Rlsoord (sftr C. Waruaer, Dirksland (aftr) W. Stans Sr., Hendrik-Ido-Ambacht (aftr.) H, de Wilde, Dsn Haag, J- C Diepenhorst, Strjen. G v. Acdel, Zuidland. R Medema, Percis. N. Kruithof. Rotterdam. Mr. P. B. Bouman, Rotterdam. C Dubbeldam, Slikkerveer. De eerste drie zijn aftredend. Er zullen er weinigen sin, die Anti stem mende, No. 1 van de list niet zullen nemen. Als onze Partl door haar eerlfke uitspraak iemand No. 1 set, zal hl ook wel op No. 1 bebooren, al Is 't ook, dat velen dien man niet persoonlik kennen. 't Gaat ook niet om de perioonllfee ken nismaking; dsn zou niemand Colin of Idea- burg begeeren. Wie kent deze voorname be ginseldragers anders dan bl naam, 't Is een kwestie van vertrouwen In 't be leid der partl. En een kwestie van gehoorzaamheid, van organisatie om nu ook te stemmen No, 1 en geen ander dan No. 1, Met Van Nes gaan we dus den strld te gemoet. Dat hl overwinne. Dan is er voor Warneer ook een mooie basis I 40 cent per regel. Nadruk verboden, Het was Anno Domini 192 't Cffsr der eenheden vul Ik nog niet in, aangezien dit ml onder 't schrl ven nog niet bekend Is Ergens In Nederland liggen vier dorpen: Oostbulte, Noordbulie, Westbulte en Zuld- bulte heeten z! Die namen hadden ze in overouden tijd gekregen en wel naar een vrl hoogen heu vel, in déze streken „bulte" geheeteu en die zoo wat in 't midden tusschen de vier dorpen lag, de wegen, die de dorpen verbonden liepen langs dezen heuvel heen. Da eene helling, tegen 't Zu'den was zeer glooiend en vlak; men had er nogal boom- en struikgewasook stond daar een uitspan ning „De groote Bult" gcheeten en op een ruime wei- en zandvlakte daar dicht bl, hield men als 't wtêr goed was vaak open- lucht-bleenkomstea De socialisten vierden er ééa Mei De gereformeerden hielden er hu» classi calen „zeadlnstsdag" en da hervormden hun „ïendlogsfeest" Het Leger des Hells organiseerde er open lucht reddings-samenkomsten en de fanfare corpsen der verschillende dorpen togen daar gaarne es heen, om zich te oefenen, zoowel in de blaas-, als In de, wancesr ze In goede banen gehouden wordt, niet minder edele minnekunstwant de toeloop vaa luis terenden was gemeenlik groot Ziedaar de aardrlkskuedlge gegevens Wat de dorpen zelf betreft, z! vormden een ware staalkaart van religieuss en poli tieke overtuigingen Oosibulte was sinds lang „orthodox", in den meest strikten zin des woords Noordbulte was geheel modern Westbulte was gemengd, maar de oitho- dcxsn hadden er de overhand en dezen hadden zich grootendeels in '86 en reeds vroeger bl Doleantie en Afachdding gevoegd. Zuidbulte was eveneens gemengd, maar toch overwegend Hervormd—orthodox Visr „buitdorpen" dus, welgeteld En nu ga ik van elk dezer dorpen een korte historie vertellen uit het jaar 192 waarbl het elfer der eenheden méér Is dan 2 Oostbulte was geheel orthodox Men had er een groote christelijke school, waar sinds eeniga jaren ecu kleinere „gere formeerde" school naast gekomen wasmen leefde In de beste schoolvriendschap en een openbare school wés er sinds jaren niet Want alles was orthodox En zelfs een winkelier, die zich een paar jaren terug hier gevestigd had en alleen op Paschen en met Oudejaar in de kerk kwam, had zich gebéést zin kroost ook op de chris- tellke school te doen Dat zat hier, scheen 't wel, in de lucht Echter, er kwam verandering Verleden j ar Is hier eea nieuwe, vr 1 groote fabriek opgericht. Directeur en fabrieksbaas waren modern. De gewone arbeiders werden uit 't dó p genomen, maar het technische personeel enz kwam van bulten en daaronder waren verscheidene liberalen en socialisten. Mtn was hierover In Oostbulte eenerslds slecht te spreken maar 't was óók waar die fabriek bracht heel wat geld en werk onder de menschen Doch toen kwam 'n schoolkwestie op! Die vreemden waren gehecht aan 't open baar onderwls En wat de gemeenteraad ook deed om het te keerende „fabrlekers" kwamen in 't jaar 192 met een lyst bl den Raad, waarop 20 kinderen stonden, waarvoor zl openbaar onderwijs begeerden2 méér dus dan de 18, die er volgens de Schoolwet noodig waren: En alle spartelen hielp den Raad niets; Hl moest een openbare school stichten, 'n hoofd benoemende directeur van de fabriek heeft er nog 'n paar geztnneu-met- klnders weten bl te halen en 't volgend jaar moet by dat hoofd nog 'n tweede leerkracht komen Zoo ging het in het dorp Oostbulte In het meergenoemde jsar 192 Noordbulte, zei ik, is geheel modern. Er is geen christellke school. „Komt hier ook nóóit I" zeggen de Noord- bultenaars. De grond zit vést, en in moderne handenwie er van bulten inkomen zfn win- kelmenschen of arbeiders en die moeten 't niet In hun hersens krggen, te gaan wroeten voor 'n christellke school. Er zin héél enkele „fijnen": Wier klnders naar Oostbulte gaan, 'n uur loopens en, enfin I r heeft niemand tegen vrijheid, bllheld en een ieder i'n geloof, en men is dan toch ook „ilbe éar I Maar ook in Noordbulte komt verandering. Neen, niet in de richting van Rechts. Er komt opschuiving naar Links Het socialisme maakt snelle vorderingen; 't wint bl elke stembus veld; eindelik ver overt het den gemeenteraad en naast den liber len burgemeester worden twee „roode" wethouders, benevens een „roode" secretaris' benoemd. 'u Poos bllft er de school buiten Maar de „olde meister" gaat er met pensioen en uu wordt een „rood" hoofd benoemd en, slag op slag, „rood" personeel. Dat steekt eindelik de liberale boeren in de krop. „Neutraal" onderwas is hun bést. Z| willen zelfs niet an tost Maarwèg met de „roode" school meesters. En nu brengt De Vlsier's Schoolwet uit komst I 't Jonge, zoo fin I Een list wordt den R«ad aangeboden, met "42 namen van klnders, die op de openbare school gaan en voor wie de ouders, bizonder"- neutraal on derwijs begeeren Twee méé? dus, dan noodig Is. De „roode" Raad sputtert heftig. Maar niets dat hem baten kan. Da aanvrage Is geheel „conform" es Noord bulte moet voor de bezwaarde, liberale boeren een bizondere school laten bouwen, waarin zy wel zullen zorgen, dank zl de door ons verworven vrlheld, om allerlei aanstellings- bepailogen fe mogen maken, dat nooit een „roode" schoolmeester er de punt van zin laarsneus In zèlt In Westbulte vond men van alles. Liberalen en socialisten, se kondenwel nooit de meerderheid halen voor den Raad, maar ze vormden toch een aanzienllke min derheid, die haar kinderen zond naar de open bare school. Da „gereformeerden" wogen zao ongeveer tegen hes op en hadden een bloeiende bi zondere school, dienletkerbellk gereformeerd was, doch waarin uiteraard vanwege hun groot aantal de kerkellk gereformeerden de overhand hadden. Er waren ook orthodox hervormden, Doch zl vormden 'n klein groepsken. 's Zondags kwamen de meeaten samen in een evangelisatiegebouw, maar sommigen hunner, die 't met de meestal ethische domi nees daar niet konden vinden, kerkten gere geld in de geref kerk Maar „aansluiten" defen zl zich niet. De kinderen dezer orthodox hervormden gingen deels naar de bizondeie, deels tsaar de openbare schoolnaar de laatste nog het meest. Doch daar hadden se geen vrede mee. Ook In bün kringen werd steeds levendiger de behoefte aan chrlstellk onderwijs en zl gingen eens tellen s, Ja, kinderen hadden zl genoeg. ÜMédrdaar gingen er 'n anderhalf dozln reeds op de bestaande chriitellke school en die mochten nu voor 'a „gelik- soortige" niet meetellen. Gelukkig, dat sl totdusver de meesten hun ner kinderen op de openbare school hadden laten gaan! Evenwel, 't waren er maar 34 Er daagde echter uitkomst. Met 't voorjaar kwamen twee, hun geest verwante, kinderrijke gezinnen in Westbulte wonen: 't eese bracht 4, 't andere 3 kinde ren aannu wéren ze ereen aanvrage werd gedaan; 't aantal klnders wés er, en ook zy kregen hun school en toen die school er ec; maal wés, toen gingen natuurlik ook die anderhalf aoz|n klnders van ds andere chris tellke school er heen. Nu de historie van Zuidbulte nog Die wei 't allermeest leerzaam is Er was daar 'n kleine, moderne minder heid, die in de dorpszaken niets fe zeggen had, maar die toch haar eigen, openbare school bezat, die als 't zóó doorging wel tot in lengte van dagen met baar kindertal bóven'twette- lik minimum bilven zou. Er was voorts 'n gróóte, christellke schooi. Doordat Zuidbulte voor 't grootste deel orthodox hervormd was, hadden dezen ook wat die school betreft, de macht geheel in handen. Trouwens, dat gaf totnogtoe geen mikmak. Er waren drie, kleine „gereformeerde" min derheden: er was 'n gereformeerde kerk, waarin men met groots moeite 'n eigen do minee onderhield; er waren verstrooide chr. geref gezinnen, die 's Zondags scmeu 'n preek lazen èa er was een „lokaal", waar „Bondsmannen" uit de Herv. Kerk af en toe 'n dominee lieten optreden. Maar in dp christellke school werkten allots samen; zonden er tenminste hun kindera heen. Wat echter gebeurt er nu Er komt In die school 'n jong hoofd; er komen 'a paar nieuwe leerkrachten en weldra gaan de ouders, vooral aan hun oudere kln ders merken, dat er een heel andere geest in die school gekomen is en zl zin 't heel niet eens, met de wlze, waarop de meestets daar soms over den B|bel spreken; over de ge schiedenissen, de wonderen, de wetten en inzettingen enz, die Gods Woord ons doet kennen, Zl brengen hun bezwaren te berde: Maar worden gewoon teruggewezen. De meesters z|a de mannen van 'f vak en zullen 't wsten, hoe de klnders onderwezen moe en worden, zy echter z|n de geboren pmttelaarx, die in kerk en school altld pre cies weten te zeggen, wat al of niet is naar ds zui vere leer. De drla minderheden slaan de handen in een. Volgens hun doopsbeiofte begrijpen ze, dat zi| moeten zoeken te ktlgen gerefor meerd onderwls, door maunen, die mèihen, ook in de school, ook in de opvoeding, ook bl al hun onderwls staan op den vas ea bodem der H Schrift, en mèt ben eenheid- van-bslldenis vinden in de Drie Formulieren van Eenigheld. Zl klunen en mógen geen vreda nemen met onderwls, dat wel „chrlstellk" heet, maar op meer dan éér punt atwlkt véa, ja Indrulscht tégen 't geen s| voor God en sin gemeente bdeden hebben de waarheid te zin naar de Heilige Schrift. Kindereu hebben zl genoeg Maar al hun vragen baat bun clefs 1 Van al die kinderen gaat er maar één, van een kort geleden bezeerd echtpaar, nog op de openbars school, al de andere zyn reeds op een „gelijksoortige" bizondere school en moeten daar nu bilven, tenminste tot het jaar 1928 toe, zoo zeggen nl, B en W. van Zuidbulte Want feiiellk „hangt" die zaak oog. Minister en Kamer, parties en pers twisten over de vraag, of róóa nieuw op te richten „gereformeerde" school nu „geilksoortig" is met de bestaande, of niet, Maar de groote meerderheid segt ja Liberaal en roomsch, modern en ethisch; Alles loopt tegen dis „calvinisten" te hoop Slotsom uit deze historiën Inzake school STICHTING, ondanks „paci ficatie" en gellkstetling'^en wét schoone woorden er meer zin, Heerscht de grootste gelijkheid, En die ongellkhdd werkt zoo, dat op de verdere uitbreiding van specifiek gerefor meerde scholen wil blna aiie gerd kin deren reeds op beaiééaöe chr. scholen géén het bevriezlngs systeem wordt toegepast, naar te vreeiert staat In él de Bult-dorpen krijgt elke richting onderwls naar eigen overtuiging. Alleen In Zui4 bulte, de gereformeerden, naar ik vrees niet, 'k Hoop zéér, dat die vrees ij del blikt. Maar gerust er op ben ik allerminst 1 Es de heer Colyn heeft volkomen gelfk; Het moet op een nieuwe Schoolwet aan. UITKIJK.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1923 | | pagina 1