êVte Jaargang V. £869,
Antirevolutionair 'W* Orgaan
urm.
Woensdag ^0 December 19&S
IGNO VINCES
f oor de mi illiIliiii«inÜien ÉSeeuwsclie Eilaitü©
RECLAMES MEOEDEELIRGENp
All© stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën ®a eerdere Administratie franco toe te zenden m&n de Uitgevers.
Ia het a.s. Nieuwjaarsnnmmer van
dit blad, zullen, evenals vorige jaren
9 m
gebracht aan Familie, Vrienden en
Bekenden opgenomen worden tegen den
geringen prijs van slechts 75 cent in
dien de Advertentie 5 of minder regels
beslaat. Elke regel meer 15 cent.
Aangenaam zal het ons zijn reeds
nn de Advertentiën daanvoor temogen
pntvangen, teneinde voor een goede
plaatsing zorg te kunnen dragen.
DE UITGEVERS
SCHERPSCHÖTEN.
«g
;Jssè Courant verschijnt eiken WOENSDAG sa ZATERDAG,
ABONNEMENTSPRIJS per drie Hiaaadss frases pst pssf 7S ©suf bj) roemftbekllsi,
SU5TENLAND bl voarfilfbeliliai f 8.50 pet fear,
WONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
U1T6EVSRS;
W. B0I&H0VSK Zsasa,
SOÏVÏ&SBS.3D!|K.
Telsfesa iateseoiesBgnnaal N®. 202.
ADVBRTENTIËN 20 Ceaf pssi regal, RECLAMES 40 Gent pas regel,
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
D5ENSTAANVRAGEN ca DIENSTAANSIEDINGSK i 1.- per plaatsing,
Oroate Setters sa vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die sgbes'eaa.
Arlyertcsatite werden Ingewacht tot DINSDAG- m VRIJDAGMORGEN 10 UUR
gt£>
Het gezantschap bij den Paus.
Bg de begrootiug van Buitenl. Zeken kwatn
natuurlek weer aan de orde 't gez<nirchtp
b* den Paus, omdat er posten sis uitge-
trokken voor allerlei gezanten die over d«
geheels wereld aan de Hoven, onze Neder-
landsebe belangen behartigen. Zoo's bedrag
is ook uitgetrokken voor een gezant bl den
Pauselgken stoel. Tweeërlei standpunt is daar
in te nemen. De heer Kersten es mr. Schok-
klsg meesaen dat soo'rs gezantschap oes in
contakt brengt met den Paus als Christus
Stedehouder. De Auiirev. part! ontkent dit
beslistze beschouwt den Paus slechts als
een man van grooten geestelijken invloed,
bg wieu de gezanten nog gl eens wat te
hooren kr^geu over 't Euro peescha leven
waarmede de betrokken Regeesiegen haar
politiek voordeel kunnen doea. Daar komt
nog dit bi, dat al een lange rests van jaren
Cvanuit Rome naar 'a-Hage is gesosden een
Internuatiiiê, Waarom, soo vraagt de Anti;
waarom wordt er geen aanmerking gemaakt,
dat er te 's Hags een Rooroscha Vertegen
woordiger is; maar wei, dat er vanuit den
Haag een gezaut te Rame is. Wat verschil
iser cu tusschsn Dee Haag-Rome en Rome-
Den Hasg. De Paus stuurt al jaren ea jaren
laag zijn afgevaardigde; en mm Nederland
dan dit niet doen na-ar Rome? 't Is een
vreemde iticoussquestie om den gezant te
Rome te willen verwijderen en den man uit
Rome te 's-Hage te dulden.
En dan I Is de Paus voor ons Anti's .de
stedehouder vsn Christus". Ds Pau? ban zich
noemen zcoais hij withl heet zichzelf ook
.Zijne Heiligheid"maar dat is voor een
Anti nog geen reden om met deze R ow
sche tltelatuur mee te gaan. De Paus kan
zich noemen zooals hl wil't laat ons Is
koudmsar een afgezant naar Rome is voor
ons een politiek persoon naar een Hof met
velerlei relaties voor da beele wereld.
Gezanten
Veel meer hebben we instemming kunnen
betuigen met een hoofdartikel in de N R. C.
van een week of drie geleden en dat ook
eventjes in de Kamer ter sprake kwam ni
Schrapping der posten voor gezanten bl
die Mogendhsldjes van den zevenden en
achtsten rang. En tocb, daar hebben we ook
onze vertegenwoordigers, Zoo in Spanje en
Portugal, op den Balkas, in kleine Ameti-
kaansche staatjes dis voor 't Internationale
leven van gansch geen beteekenis sin.
Een gezant is een man op een luisterpost
hl woont in een hoofdstad, waar onse Riks-
belangen over de tong gaan, hetzl ten goeds
of ten kwadewaar allerlei mannen van be-
teekenis bl elkaar komen om de toestanden
van den dag te besprekenover handel en
verkeer es economie en politiek en finanfiëa
en verdragen enz,
Maar wat zal een gezant op den Balkan
daar nu invloed op kunnen oefenen. Die
Staatjes zin bil, dat zo 't leven hebben en
hoe minder we van die Landjes hooren des
Ïte beter is 't voor hen zelf. Als je er nog
wat van hooit is 't zelden Iets goeds.
En bl zulke prutsstaatjes zonder interna
tionaal meeleven en internationalen invloed
hebbeu we tocb ook gezanten.
Dat is ons wel eens te kras geweest En
we gaan met de N R C. ime, dat, xls er
bezuinigd moet worden op Buiteniansche
Zaken die afgezanten in die kleine Staten
wel teruggeroepen kunnen worden,
Ze zin er nu eenmaal I zegt de Minister l
Onbruikbaar zin ze Met. In zoo'n verwarden
tfd als Nn doen se nog dienst.
't Z! zoo Ea de Kamer besloot ze te
handhaven,
Staatsinmenging in 't Sociale leven
Ieder, die geen vreemdeling is in Jeruza
lag!, weet, dat, hoeveel area ook praat oyer
Nationale en Internationale Vereenigingen,
juist op 't terrein van den Arbeid de grootste
versplintering is. Wet zeggen we Dat zelfs
de Organisaties dhtbrekee, met welke een
Regming nationaal kan onderhandelen, en
de Regeeringetr Iatersatiousd kunnen over
leggen.
't B?gint er Ia Nederland een klein beetje
op te lijken, msar hoeveel dijkenden onge-
orgasis-erdes er aog zin èa bf de We,k
gevere èa bl de Wetknemers, is ieder uit
eigen omgeving bekend
Er is in Nederiand geen Georganiseerd
overleg la den Arbeid, 't Zin hier en daar
maar wat hand vollen. En dan ia er nog een
Chriatellke, een Rcomsche, ces Socialistische,
een N-utralc, een Commu istischs Atbaids
organisatie. En ze staan soms, uit overtui
giog (denk om 'f Spoorwegpersoneel en zija
moties en tg» actieplannen) vierkant tegen
eibaader over.
Nationale centrale colleges, die its Nederland
nu esna .dsn Arfasid" vertegenwoordigen
öf 't KgpSfesl a.'s georgaslsec.de massa b|
de R«geeriög prestMeeienw| kennen ze
a'et.
Over 25 jaar zal misschien de Regeeting
kunass zeggenD.«ar sn daar is 'i Neder
lasaschs Aroeidsbureauis'tHsndeis
daar 't Lasdbouwbitóeaucdér dal van de
Scheeprasrf ens enz'
M'.ar op 't oogeabljk is er geen Economisch
Bureau, iedere b arvche of tek heeft nog
zoowat, zoowat z|a eigen afdtelinfcjemaar
Het Arbeidsbureau, Hül Handdïbureau eaz,
waar is zijn adres?
En waar is er een Internationaal Adres?
Te Washlnghton Te Genua Te Innsb iiek,
waar 't latera Cbr. Vakverbond dezen romer
vergaderde uit aile èaetea der Wereld Is 't
te Moskou? Te Pargs?
Wou b| zoo'n oabedde.ing de S.a&t zelf
niet mogen ingrijpen
De heer Fieskens, kamerlid, diende een
Initiatief ontwerp la, waai is 't aan de R«.
gceriag de bewegdheid wilde verlceceu ia-
voer verboden uit te vaardigen. We kunaen
begs^pesa, dat er fabrikanten ziju, weke ia
dia richtisg de R-igeering gaarne zouden zien
gaaa, otsidai dan de eoncur.esiia in dat ver
bot',ea aftiksl-van-ovar-de-grcnzen, ophoudt.
Maar een grooic, de gtooitte mosilgkhcid
is, om de artikelen aan ts wijzen Én een
moglllkbdd is om ie baw|zen, dst een Na
derlandschs i idustrie als gevolg van de lage
v&lu'a, kwfnt Waike grtiketen mogen das
Mat over de grenzen komen Schoecea
Sigaren Over die twee a tikslc-a gr at me
nigerlei klacht.
Maat dan de consumenten
Als de buitenlandsche schoenen uit ons
Land bljjyen, ia de bulteMandsche concur
rentie te niet gedaan, Aceoord I maar hoe
sal dan ons Binnenland optreden Z«1 dan
nist een binnsclaudsche p.-ijszetting onmid-
delflk daarvan 't gevolg kunnen zQn Als
de Schoenhandel zich even per circulaire
verstaat, is de mogelijkheid niet uitgesloten
dat er een gelijke, kosjere pr|s komt voor
schoenwerk. Juist, omdat 'f Buitenland van
de coECuireaüa fs uitgesleten. Juist, omdat
de invoer is verboden,
Ja, zegt men, maar 'i invoerverbod saldo
schoenen niet duurder maken. Doch als dat
waar Is, dan is er ook geen invoerverbod
noadig. Dan blfjft 't lood om oud |xer of
mm Brabantsche dan wel Duilsche schoenen
koopt; en dan vervalt ook 't argument, dat
men in Nederland door de lage vaiuta niet
concurreeren,
Een vaa tweede lage valuta levert gosd-
koope Duiische schoenen, en dan fecopeu
de meuschea Duiische; oi een Invoerverbod
zal de lage valuta neutialiseeren, maar dan
woeden de Hollandsche schoenen duurder
met '6 prijsverschil door de valuta.
Maar nullen niet, als A. een invoerverbod
kr|gt, B. en C. en D. enz er ook om vragen.
Welke artikelen mogen dau niet ingevoerd
worsten? 'i Is een lastige zaak.
Het Liberalisme in zijn oorsprong.
Da heer Diion, oud-kamerlid, hield voor
de s'udentenvereeniglng te Leiden een lesing
over de bsteekenis van 't Liberalisme in de
Nederlandsche historie. En h| begon reeds
bl 't Humanisme der 15 eeuw, Bezag toen
voorts do 16e, 17e, 18r, 19a eeuw en 't Heden.
Ook het .vroege Protestantisme" behoort tot
't Liberalisme, en daarmee zal de spreker wel
bedoeld hebban de Voorloopers der Refor
matie, zooals die in Nederland en Engeland
zich openbaarden.
De strld tusschen Armklus ets Gomaris
noemt hl in zlu. wezen ook al een strld
tusschen de übsresle en antiliberale geestes
richting
En Spinoza cn Dcscartus ktgg^n In dien
liberalen levenskring ook een ptaa s. Da
Dult&ehe Aufklsrung met de Fransche Eacy-
clopeöisise, Voltaire ea Rousseau, Leibnitz
ea Wolff ea Kaat, alles wat wÜ3geer wan,
wordt ia dien Liberalen kilos van Oude Tijden
eveaeers neergezet.
Ja, als men "t Liberalisme zoo opvat, dst
't een geestesrichting was, die sieds de 15a
eeuw, te beginnen met Erasmus de vrijheid
vaa denkec, èa cdtiek op 't bostaaede, pro
clameerde, dan bchooren ten slotte de Calvi
nisten teg«EOver Rome ook tot de Llberaiia
tlrche rlchtiag.
Zoo opgevat, als oltische richting, tegen
de doorgaande idetër van den Tijd, dan is
elke pa-tl, eike levensbeschouwing ten slotte
ilberas.1 Want ieder zegt, dat zijn beginsel
de vrijheid brengt en dst dat v&n een asder
niets das dwang insluit.
Maar 't Liberalisme in zin oorsprong bren
gen wij niet verder terug dac tot 1789 Om
dat toen aiet er kei eea paar wijsgeeteu, maar
geheele Volken een aoder inzicht kregen in
de verhouding tussches Gad ea Mspsch. De
invloed van Erasmus, Wolff, Kant enz hsefi
sich nooit tot de Onderste lagen des Volks
voortgezet; maar die d« F,auscheRevolutie
wel Eu de wls^eerea traden ook anders op.
Maar ds F/acsche Revolutie was ecu brute
omkeer in het Geloof der volken.
Ia ds Msmorla vae Aefwoord van den
Minister van Waterstaat kwam eea passage
voor, die onze aaadacht trok Het betrof ui.
den toestand der wegen, waatop waarschijn-
lijk door veie temeneden de aandacht wss
gevestigd es klachten waren geuit. Althans
ia bedoelde Memorie zette de Min v W.
utteea dat met het oog op ds fuaniiëa niet
te denken was aas eea geosdige herziening
vau Oi S wegengteEsel, doch alleen de hoofd
wegen goudea het voorwerp z|n der aachou-
deode zorg van de Regeesisg.
In onze gewone omgangstaal overgezet be-
teekeat dit dus niets audars dan dat de smslie,
slechte wegen moeten bleven zooais sezüs,
en alleen enkele hoofdwegen verbeterd zullen
worden.
BI het lezen van dez® ontboezeming koaden
we een gevoel vaa telsufsteiliag niet onder
drukken, want wi, aïs bewoners van het
platteland sqa in het verkeer hoofdxakelgk
assgeavfzen op de gewone wegen en betrek
kelijk wdalg de hoofdwegen. Maar toe
gestemd m et worden dat eliéea het woord
.fiaaatiëa" opsichxclf reeds voldoende sugges
tieve kracht bezit om Mie wesschen ea ver
langens, die eesiga koafsn vorderen, te on
derdrukken, en ons te verzoenen met het
behoud vaa minder asugeeame tocstasSen
en omstandigheden, om des g«Ms wüie.
40 cesf per regel.
2 internationale Verg. voor den Vrede f
't laleraationafel Vakverbond en de laterna-
iloaale Vrouwesorgficisatte vergaderen In
dess maand om te komen tot. om ta benaderen
dea algemeenen Vrede.
Zullen we er schamper da schouders over
ophalen ea zeggen: De Socialisten spreken
wel van vrede, maar ze staan met hun klas
segtrfjdtheorie ia volle'wapenrusting tegeno
ver 't Kapitaal en d.agea door dicsfrgdihe-
orle de kiemen in zich van esn renwige
Os vrede, aangezien 't begrip Vrede toch zeer
zeker iau uit ta verdragen de bourgeoisie es
zaatwerking te zoeken met 't Kapitaal, dat
toch niet de eeuige d?lfveer tot oorlog kan
zijn.
Zuilen we dia vrouwen te ScheveMugei!
maar iaten prates
Is gseaen deele. Er zij a kosteifke woorden
van Liefde en Vrede gesproken.
AI miskennen ws 't atandpuat, waarop dis
twee Bonden staan, tocb eerbiedigen we de
poging, want de oorlog is wreed, sa de vrede
is soet, Het vredesverdrag van Versailles is
't geweid omhangen met 't kletd der Ge
rechtigheid.
We gêloovea aas een droeve mislukking
van de propaganda, al ega er ook van Noord
ea Zuid eu Oost ess West der geheele wereld
ie Scheviugen saamgekomsn. Hoe dringend
ook huo otoep tot economisch herstel moge
z|rs, hoe krachtig hun woord tot de Overlieden
der We eld ook kllnkeEr ïs iu de Overhe
den ea in de volken ietsjonultroeibaars slecht
Dat is er al sinds 6000 jaar, 't Is de zonde.
't Is dia zelfzucht, öie nu al vier jan zijn i
triomfen viert. Maciitzzwgadel op en top I
En nu kan zeer zeker door Wettelijke en
mechanische maatregelen daarop invloed ten
gosda gsoefsnd worden; op de monaiihen
eu de individuen aller landen; Ia gezin cn
school en Kerk en Staat't kan alles walging
trachten in te boezemen tegen die zelfzucht
en d@n Oorlog (en 't is al eeuwen gedaan,
want men voert geen oorlog voer sgn plezier)
maar dat booze hart blijft de oproerkraaier..
En voor zoo'n onruststoker is geen kruid
gewasseu dan in der Wereld-Wedergeboorte.
De Volkeren moeten omgezet. De harten
tot Liefde geneigd. Eldoch: Wachter wat is
et van den nacht
Dat neemt evenwel niet weg, dat we met
zekerheid kussen constateeren dat ons gm-
sche wsgersstelsel niet is berekend op het
tegeawooidije verkeerswezen Het plstislsnl
is door treiü es frsm uit zij isolomenf verlost,
msar tevens 1* daardoor het geheelê teven
meer gemoderalseerd Vooral uit zich dat
ook in hst gebruik der verschillende vervoer
middelen, waarvoor met name de automobiel
voor luxe en vrachtvervoer sich meer ea
meer tot in de verste uithoeken van onze
eilanden een plaats weet te veroveren.
Ea werkelijk voldoes de wegen Met aan mi-
nimurn eiichae die dergefpe lijtulgen moien
stellen.
Op oas eiland Voorne en Putfess althans
Iaat die toestand heel waf te weaschea over.
Daarmede bedorlen we niet in de eerste
plast® het aaafai putfea die tengevolge van
hst bieten rieten of anderzins de wagen schier
onberijdbaar maken, of de klei die van de
wielen mee uit hst Sand gebracht wordt
(ondanks het gebod van schrappen') welke
wordt omgezet door ds regen in een dikke,
klevedge, taaie massa.
Neen wij hebben in de eerste plaats op 't
oog de breedte en Sief onderhoud der wegen,
Wat de breedte betreft, op dit eiland, z^n
vete wegen voor passage zebier ongeschikt.
Ternauwernood kunnen twee gewone wagens
eskander passeereu, maar indien er een auto
aankomt i§ Leiden in last. Verelichten voor
een chauffeur zin, onder meer, goede betend-
hdd met den weg en daaraan liggende dam
men, waar gelegenheid bestaat cm voor
elkander uit te wQken. Nauwlettend speurt
h| rond om in de verte te onderscheiden
waik voertuig hem zon kunnen naderen, om
tijdig een geschikte pkafs uit te zoeken o®
elkander te wisselen. Zootefs dus als het
Suez kanaal, dat van tijd tot lijd verbreedingen
heeft, waar schepen genoodzaakt zin te
wachten om de passage mogMgk te maken
Wee hen, die met dergelijke wisselplaatsen
niet op de hoogte is. dat kan hem t?d en
geld kosten.
Wi stelten ons voor dat het voorgeslacht,
welke zulke wegen Het eaaieggen Mtermate
bekrompen van opvattingen moet zQn geweest
kleinzielig en armzalig in desfeea en handelen.
Bevreesd eenerzijds om te veel voor weg
aanleg te moeten onteigenen, bevreesd ander
zijds om daarvoor te veel van zijn eigendom
te moeten afstaan. Geen overleggen hoe het
publiek belang het meeat kon gediend worden.
maar aiieea mat zichzelf gerekendhoe wei
nig moest gemist worden ons eea weg gas
te leggen. Eu soo oastoad het smalle, be
scheiden strookje grotids, dat se vroeger en
ook nu nog, verkeersweg noemen.
Zeker zou men ter verschooning kunnen
saavoerers, dat vooraf niet ge* eksed kou wor
sten op de tegenwoordigs wijss van verkeer
eu de uitzetting die dit ondergaan heeft.
Daar staat tegeaover dat in andere gedeelten
des laads de rnscschen niet soo krenterig
waren, maar heel wat flinker en rryaler
in hun uitvoering waren.
Met dli al oass wegen beaatwoorden niet
asa de vckeeraeirchea eu de uilspiaak vae
den Minister outneeast ons alle lilusies, die
we hepetek koesterden.
Ook het onderhoud voldoet o,i. niet aas
die eischfn Hier is-eveneens vsï totpassirg
de benamlag krenterig De vraag komt agar
voren of de ïhaas daarmede belasts colleges
wel voor hun taak berekend sis, of ze niet
te enghartig s|n in ste* van breedca blik blik
te geven.
Vanzelf spreekt dat doo- deu langeren duur
vsn aardappel» ea bsetwortel campagne de
wegsn in onguasfiger positie verkeereu dan
andere, waarbij de spade regen ia aanmer
king dient geeoasea te worden.
Doch w§ vsagee wreekt sich bies niet eea
verkeesde zuiElgheidsidee der boirckken col
leges, in den regel Gesneeftte- ca Poldeibe-
sturea
Roeds ettelfke jatesa vvc-rd e? minder grint
of kcïsiag op de wggea gebruikt ter verhar
ding dan asdess, omdat dit srtikel zoo duur
was.
Hat verbruik werd tot op ds helft ver
minderd, Ea dst was toea neg in eea tijd
dat de landbouwende plattelandsbevolking
goede verdiensten maakte. Qsen wonder dst
de!gel|ke wegen tegen een forzchen aanval
van de eatuur eu h«t ve;kse:swasrantetbc-
ste'id bleken, maa' te dezolaten tces'aad ge
raakten Begtgpelfk en voor de baad liggend
is dan ook dat nu iedereess den mtnS vol
hs-cfi vsn b?suinlglng, aaa ds ve-harding der
wegen niet zal gïdsan wordea, wat deze vo.;r
het ia ords brengen uoodig habben, omdat
de kosten groot worden an de bsteo op lacd-
beuwgeblsd daa-aaa riet evesredig zqa,
vreezen dat sulks een beletsel ssl worden
voor des goedin slaat d.-r verkeerswegen,
wgsrom wc hierboven vroegen of de betrok
ken colleges wei voor hua teak berekend
z|a Ia ouse ksiagen schermt ssen nokal vs&l
met gemeentelijke autonomic ets sourereiül-
telt ia eigen kriag, maar dit ostsardt soo gs-
makkeigk in groepsegoïsme, Zgn b.v, onze
polderbesturen wel voldoende doordrosgea
.van wat in hü publiek bclsfg noodig is, ea
zouden vele onzer Gemeeniêbesturen soudsr
den druk vaa da zoo dikwijs gesmade Gede
puteerde States we! ten volle beseffsa hoe
veel burgess de dupe hunner luinigheldsides
souden worden, te dit alles overhsersebt soa
dlkwjjls do omstandigheid la hoever men e-
pciSOüMik mee se maken heeft. Een raads
lid b.v, die voor sfjn sffrire weinig of niets
mat den toestand der wsgea te maken heeft
zal allicht sceptischer tegenover verbetedcg
slaan, dan hij die er geregeld gebruik van
moet maken. Zoo Is 't ook rad de iedsnder
Polderbesturen, die een weg al spoedig bruik
baar vinden, omdat hif al gauw bete? berfd-
baar is dan hst laad waaruit de veldvruchten
dikwgis met moeite worden gebaald
Daarom is het noodzakeigk dat Gedepu
teerden of hef Rgk een oogje iu 't zeil houden
opdat hef publiek belang Met al te veel hoeft
te l|den onder persoonlik inzicht van hm
die weinig niet slechte tosstanden hebben te
maken. Afgedacht van ds rsoodzakelgkheid
dar bezuiniging zal de gestadige uitzetting
vaa het verkeer In m eer modernea vorm meer
en meer de aar,dacht gaan vrsaen voor andere
en betere wegen,
Gaarae wliiesi we toestemmen dat voorals
nog de tgdca vaa thass een stark ingrijpen
ia dtn weg staan zoodat mea zich noodwen
dig sai moeten bepalen tot enkele hoofdver-
bindiegen. Onze overtuiging is dat in as
toekomst daarmede alleen niet zztl kuunen
volstaan worden, masr het gansche wegen-
stelsel grondige herstening cischt.
Ia elk geval, al kan nog niet tot verbran
ding worden overgegaa»?, poede verhardisg
eu gosdg onderhouding hhg.t ecu urgentie,
N?ar het oess tosJJkt is daarvoor In de a.s,
winter eea uitstekesde gclegenhsid in ver
band met de wei keioosenzo?g Een steua-
regeling zonder werkgelegenheid sch'ca wg
vsskceid ia bwadrsat. Dat werkt deaioral!-
seerend. Geef den ssuuschfin wat meer loon
of ultkecelag, doch laat er voor werken, nuttig
werken. Eu dat kas gevonden wordtn ia
wég en-verbetering Dat raag nü wat meer
kos ten, doch in de toekomst wint men er geld
mee uit. Gebeuren moet het toch, men ouf-
ko.n er niet aan. Daarom zouden we er de
voorkeur aangeven alle werkeloozcn, die in
de termen vatten voor steun, nuttigen arbeid
te laten verrichten aan het in orde brengen