[iddel
Woensdag 6 December 1923
874t* Jaargang N\ 2865
voor de Kiiidhollandisclie en Zeeowsclie lilanien.
mui
ÜURGENS'
FÜNSTE
MELANGE
km Co.
Antirevolutionair Orgaan
jsiroop
f
operié
VERVANGT DE FIJNSTE BOTER
ÏN HOC SIGNO VINCES
E
K
RECLAMES ME0EDEEUNBEN.
SCHERPSCHOTEN.
KAMER KIEKJES,
ter en Goudsmid
liedste adres voor
r, Horloges Klok-
dules, Barometers
Brillen.
t werken Lsagste
Eigen werkplaats
n Brillen en Pin-
op voorschrift
H. Doctoren
;e Bediening!!
'ERDAM
8 VAN EEWTEN
BOON EN.
1UNGERIUS Fzn.
10 Botterdam
mrs gemmelsdyk
ifobers)
LIC1TAS, Roermond.
W. BOIKHOVIN
Alle stukken voor de Redactie bestemd,
Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Ie Hands
.AAR EN WIT-
I.A1LIJN&AAD
svoor1923. Vraagt
t huur. Aanbevelend
ij Des Bommel heeft
MLIJNZAAD
O
P
J A G E B
3ENE8.
- iüfflïïMM
sours Oirksland
1. Moei)
ira Oude Tosge
©luk)
>veral dhfdeSs- fillslea
decvooï bctjouwbara
IOE personen, eeaerlai
rp woosachtlg ee van
omen ïslosiïES ƒ300.»
is kapitaal of wiafeel
sch §ft R M 227 aan
22275
Dus Courant verscblnt eiken WOEN3DAQ ea ZATERDAG,
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per pest 75 Sent by veernitbetaliag,
BUITENLAND bi vooruitbetaling 1 8.50 per Jaar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS s
SSMMSLiDIJK,
Talafoeu (staraammaaaai Ne. 2C3,
ADVERTENTIËN 20 Cent par regel, RECLAMES 40 per Cent rage»,
BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
rlENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 1.- per plaatsing.
G oote letters en vigaettea worden berekend naar de plaatsruimte die zl beslaan,
d e'tar tlën vorde» <n5*wacht tot DINSDAG- «n VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
i
'1
1
it dis vês koudheid
ihüasrai niet dat
«rr.ïrkt gaat dat
gevaaslik® bron
gebruikt nog he-
tatecde feosstra'd
:!?tr sljm en ziek
.v^dsït, zuivert en
;a by aotbas*,
,Cata rh.ga-Éep
h3nUbsee>t,
itdl «a horst,
in van plm. 230 gram
550 grain f 3.50, van
f 6.—. Eischt onze
ïR, Rotterdam.
IMBPi
ndhowmers
R Cl - DIRPUN1
- TELEFOON 50
iegen concurreerende
Eaobevolen Riga Toa-
ch".
e Modeli-n
BRILLEN en
i f 6,50,
I.
rtea s
iEN in alle mo-
KASTEN iH ver
zen enz enz.
V Veel raad en weinig baat.
Hoe ki|gt ge de kapotte wereld weer la
elkaar Men denkt en denkt ea schrift en
schilft, maar vooruitgang is er nog weinig.
De eerste vraag, die tot herstel leiden kan,
is de vraag naar de oorsaak der gebroken
seherven. Hoe komt de wereld son stuk als
se is?
De oorlog, is 't antwoord. Er sin suike
groote maatschappenke waarde en econo
mische goederen vernield, 't Is sóó.
Er is soo weinig koopkracht, dus géén
consumptie, dus werkeloosheid, 't Is soo.
Alle productie daalt, omdat er geen grond
stoffen sin, wegens hooge lootten ca een
verkorten arbcldstld. 't Is half waar.
Er is een arbeidssehuwbeld en onverschil
ligheid voor 't werk. Veelszins waar.
Er is geen verzoenende werking der Coris-
tellke liefde, maar baat der volkeren, die
internationaal de afdoende sociale en eco
nomische positie der arbeiders, van t be
dreigde Kapitaal, van de ingezonken Rijken,
tegenhoudt, 't Is waar, adres aan Duitschlasad
en 't O starsche vraagstuk. Wie helpt Duitsch-
land Wie Rusland Wie Oostenrlk Wie
Griekenland
Er is in den Volkerenbond geen drang
naar heerschappl der Chr beginselen, die
vrede en vertrouwen vlechten tusschen de
bondgenoot», maar 't is eén stuk wantrouwen
en jaloezie Wssr is de Algemeens Broeder
schap? Waar 't bewuste lidmaatschap der
Wereldfamille Waar de idee, dat 't weg
vallen van geheele volken alt koopers en
consumenten, de werkeloosheid van millioe-
nen producenten tot gevolg haeft en
dit Idee er xlnde, waarom herstelt men die
volken niet door Leeningen Liever een volk
kapot gemaakt, dan 't geholpen. Kslns geest
over Abel.
Er is valuta ellende 1 Die den handel en
de productie slingert van het eene gevaar
naar 't andere. Wie steekt er een band uit
om de vaiutaechommeliugen en de daardoor
verslechterde levensvoorwaarden tegen te
werken
Veel raad, maar nergens baat.
Veel raad maar weinig baat,
Scheld de Internationale oorlogsschulden
kwltl Vermlrdert de schadeloosstellingen I
Laat Amerika een streep door de rekening
gevendan doet Eogeland 't ook en dan
doet FiankrUk 't ook, Dan is Duitschland
gered. En Oostenrlk gered, En Rusland
geholpen.
Houd op met improductieve uitgaven; en
vermindert de uitgaven vooroorlogen vloot I
Ontwapening, minder bewapening I Dat zal
de bate van de volken sin. En sluit verdra
gen. En verm|d alle oorlogen. En wees ver
geven!- en verzoeningsgezind.
Waak voor de inflatie van Staatsgeld en
zorg dus dat er evenwicht Is tussehen in
komsten en uitgaven, opdat de bankbll]etten-
pers geen wagens vol papieren geld behoeve
te drukken, om schgnbaar dat evenwicht te
herstellen, maar vast en zeker dat Land in
de diepste ellende te storten.
Zorg voor Zuinigheid in de Staatsuitgaven
en zoo dit ten slotte de uiterste grens bereikt
heeft, acbrgf dan leenuingen uit om de pro
ductie er boven op te krlgen. Leeningen op
langen term|n.
Zorg voor Vr|ea Handel en Vt| Verkeer
Voor gel|ke productlevoorwaarden door voor
zichtige handels- en douanerechten. Ontketent
geen Tarlevenoorlog I
Zorg voor een Economisch Wereldparle-
ment, dat de honderden gegevens uit alle
Lauden over de productie en consument
kiasiificeert en rubriceert, om zoo door Statis
tieken Inzage te krlgen van wat er gepro
duceerd, en geconsumeerd kan worden En
soo dat er aan elk Land s|n portie lis die
productie wordt aangewezen. Zoo, dat elk
weet, aan wie z|n grondstoffen te leveren
en hoeveel. Hoeveel fabricaat 'ter daar weer
voor terug krigt En als dat Economische
Wereidparlement eeus groote macht kreeg,
dan zou elk Land s|n eigen krachten kunnen
ontwikkelen zonder door gewelddadige con
currentie daarin belet te worden.
Veel raad, maar weinig baat I
Protectie.
De Werkeloosheid heeft 't vraagstuk der
protectie, dat sinds Jaren sluimerde, weer
wakker geroepen. De groote Invoer door
Duitschland van sigaren, schoenen, fzerwa-
ren, texiiel goederen enz. ais gevolg van de
goedkoopte daar, heeft reeds protesten uit
gelokt en wetsontwerpen.
De Suikerindustrie, ten minste een twaalf
tal suikerfabrieken, heeft een rekest gezon
den naar de Regeering aangaande de belem
mering, welke de Ned. suikerindustrie in
Belgis en Frankrijk ondervindt door de sur-
fane, welke de Belgische en Fracsche regee-
rlng op de in Holland gefabriceerde suiker
heft, terw|l daarentegen bieten, in Nederland
geteeld, vrf iu die Landen ingevoerd kunnen
worden. Het rekest versoekt de Regeering
stappen te doen opdat de sutttxe op de Hol
landsere suiker opgeheven worde of anders
den uitvoer van Hollandsche suikerbieten te
verbreken.
Een andersoortige protectie is te Enschede
aan de orde. Daar kpmen tal van Duitscbe
arbeiders uit de grensdorpen .onderdruipers"
werk doenze verdienen er minder en lu
DnhscbUnd teruggekomen, hebben ze door
den lagen markenkoers nog volop geld over
na aftrek van kost, kleeren, reisgeld en ver
tering Ook daartegen wordt protectie ge
vraagd nl. de Duitscbe regeering te vragen
en de Dultsche Vakbeweging te smeeken,
óf die grensbewoners thuis te houden of in
hun loonen verandering alen te krijgen.
Protectie op sigaren i op schoenen, op men-
scben.
En wie durft hier nu Ingrepen Feitelijk
n'eaand. Er zgn drie stelsels van Handels
politiek atle eeuwen door geweest; óf Vr|
Hadsl óf Protectie óf Protectie uit nood.
Maar de wereld, de economische toestand
ia thans zoo verward, dat men niet weet,
welk .stelsel" aan te pakken.
't It nu .lappen", .oplappen" wat zinkt;
maar men voelt 't, dat men er met dat lap
pen nog niet komt. De Werkeloosheid biïft
even groot.
Protectie is en blgft een scherp zwaard
't Geeft zegen, maar vloek cok t 't Geeft
voordeelen maar ook nadeelen dooropdrl-
ving van prijzen,
En nu in üeze Crisis blijft ze ook gevaarlek.
De Christenvrouw in de Kamer.
Zeer seker kan er decadentie, ontaarding,
vervel z|n in de Vrouwenbeweging. En wie
de zotternijen van de Engelsche tuff ageties
zich nog herinnert, wat gekke dingen ze
deden om op haar kies- en stemrecht de
aandacht te vestigen, moet erkennen, dat
op zoo'n manier de Vrouwenbeweging een
smadelQken kant te zien kr|gt.
Die ruwe haren z|n uitgevallen. En sinds
er in die Vrouwenbeweging scheuren zfn
gekomenen vele vrouwen zich los gemaakt
bebbtn van al dat rxtra en ultra en over
drevens dier eerste t|den, moet erkend, dat
't karakter dier Beweging zeer gewlxigd is.
't Was voorheen nog een zoeken en tasten
naar w&t de Vrouw als Vrouw kon en mocht
presteeren, maar de linen worden boe langer
boe zuiverder getrokken.
Vandaar ook nu reedt de Chrlstellke Vrou
wenbeweging met baar Christellke Pers, en
Chr. spreeksters, die 't Vrouwenleven «ogen
te bezien bi 't licht van Gods Woord, bi 't
licht der historie; onder deu invloed der
maatschappel|ke omstandigheden, waarin de
Vrouw alreeds zoo'n breede plaata ingeno
men beeft.
Zullen we nu van onze Ch.istellke Vrouwen
in Raden en Staten ca Kamer zooveel hells
verwachten We worden liever niet teleur
gesteld, en bereiden ons er dus op voor, dat
baar Invloed niet uitermate groot zal z|n.
Maar dat een Vrouwelfk Cbristinue, ais
getuige van Christus optredend, in de Kamer
staan kan en mag en moet de Vrouw, die
uit een gaosch ander beginsel leeft, dat is
ons een voorrecht te gelooven.
BI Huwellkswetgevlng; bi Hulsindustrie;
bi Moedertchapsiorgbi Drankwetgeving;
bi Loonen ea Werktijdenbi subsidies voor
Gezondheidsdoeleinden bi Hygiënische
wetsontwerpen; b1 ondrrwlszakea hooren
we uaag een Christlone aan 't woord En
al is 't, dat een Christen man dat net zoo
goed zou kunnen als een Christenvrouw I nu
er eenmaal Liberale en Sociale vrouwen in
de politieke colleges sin, hooren we gaarne
de stem der Christenvrouw, die uit Gods
Woord leelt en spreekt.
V Van soclallstlschen oorsprong?
Ook onder ons zin er nog, die de Vak
organisatie beschouwen als van Sociallstl-
achen grondslag. Dat men de huidige vak
organisatie ook anders In kan richten en dus
Patroons plus arbeiders van een zelfde vak
bi elkaar vo; gt in ééa organisatie, een Be-
drlfsorganisatie, stemmen we toe. We stem
men ook toe, dat de afzonderlijke arbeiders
verenigingen naast de afzondei like patroons-
vereenlglagen of den schln of de werkellk-
heid bezitten van Klassenitildvercenlgiegen.
We stemmen ook toe, dat Patroon en
arbeider in eenzelfde nlverheldstak, land
bouw of veeteeltgroep, in den handel en
zeevaart, samen overleggende, geroepen zin
om weer Bedrlfsraden en Centrale Bedrlfr-
raden voor 't heeie Land te stichten, zooals
de Roomsche Bedrlfsraden dat gepoogd
hebben, ofschoon 't op 't oogenblik met die
Roomsche solidariteit tusschen patroon en
arbeider al beel somber uitziet, en de Be-
drlfsorganlsatles op scheuren en spilten staan
We geven dus toe, dat de Chr Vakbewe
ging, hetzl door de patroons, hetsl door de
arbeider», geplaatst staat in 't teeken van
den soclalistiscben kl&ssenetrld. Noch de
arbeiders, noch de patroons hebben op 't
oogenblik een Vakorganisatie, want dan
moeten ia arbeiders èa patroons samen in
één organisatie zitten om hun eigen Bedtlf
samen, in comilé, ie bespreken,
We stemmen ook toe, dat de C A, O. het
middel kan zin om ondernemer en werkge
ver nader toi elkander te brengenwant een
Contract onderstelt een voorafgaand overleg,
al bilft de mogellkheld, dat men van weers-
zlden teekent door den nood gedrongen.
In de C. A O. ligt sociale vredr. In elk
Contract ligt eenige vrede,
Maar al erkennen we allerlei gebreken en
ai sin er betere beginselen te stellen, toch
souden we niet gaarne beweren, dat de
vakorganisaties der werknemers «sn eocia
Uitlachen oorsprong sla Zonder Socialisme
sou de Oud-liberale economie èa de patroons
organisatie toch tot arbeidersorganisatie ge
leid hebben.
was. Na het gesprokene keek de verteller
me aan alsof hl wilde zeggen.nu is 't uw
beurt I" Eu al bad hl zulka niet gedaan, dan
waa 't onmogellk een antwoord schuldig te
bil ren. W1 begonnen al direct met de mee
nlng te verkondigen dat hl geen wasechte
socialist kon sin, omdat deze van het doopen
niets moest hebben. Direct voelde de man
.grond" want dadeilk interrumpeerde hl er
persoonlik niets om te geven, maar sin
vrouw wilde het liever. .Beat mogellk"
hervatten wl, doch zelf bleek uit Je verhaal
je vasthouden aan de bestaande gewoonte.
Maar weet ge wat ge doet als ge den doop
voor uw kind aanvraagt? Niets minder dan
een verzoek om uw kind te doen opnemen
in de legerscharen van Jesus Chilstus, waar
van de doop het merk- en veldteeken is.
Volslagen onbegrlpellk is het ml, hoe dat
gl, als socialist, daaiop kust aandiiageu.
En niet aileen als socialist, maar ook als
oogeloovige, die met de kerk geen rekening
houdt, moet ge een te eerlik en rond man
zija om een gusst te vragen van iets, waar
aan gl geen de minste waa; de toekent.
Hl meende dat het zoo diep niet getocht
40 Cent per regel.
SSn. o,zoo Lekker
Teooy! ÉffliO.
Wi ontmoeten eens een socialist. Een
h*el gewone, zooals er meer zin op 't plat
teland Iemand die het ais da natuurllkste
zaak der wereld beschouwt dat arbeider en
socialist twse verschillende woorden zla
voor eenxelfde begrip. Die niet kunnen be
grijpen dat er Chtlstdlke arbeiders zin,
welke in hun onaoozelhdd rneenen dat die
twee elkander kunnen uitsluiten. Waarom hl
eigenlijk socialist was Wei omdat het ka
pitaal de bron is van allo maatschappellke
ellende en daarom van de baan moet.
Tot goed begrip lette men er op dat hij
onder kapitaal niet verstaat de economisch
vastgestelde beieekeuli daarvan, maar de
engere en veelsloa verkeerde opvatting n.I.
de bezitters van minder of meer uitgestrekte
goederen of geld n. Eerlik zou bi sin indien
hl het aldus omschreef: ik ben socialist
omdat anderen meer hebben dan ik en ik
geen kans zie om bezitter te worden.
Uit den loop van het gesprek dat we aan
knoopten bleek al dadeilk dat de man niet
vrl was van Ingenomenheid met zich zeiven,
zooals eigen is aan velen aleer paitlgenoo-
ten, waardoor ze zich wel eens een tikje
hooger aanslaan, dan met de persooallke
beicheideubeid iu overeenstemming is te
brengen Hl had den dominee zijner ge-
mee' te eens gevoelig onder handen gehad.
Hl merkte aan min gezicht dat hl in hooge
mate min belangstelling had gaande gemaakt,
want na min informatie: .zoo?' nam sin
gelaat een gewild-gewichtlge uitdrukking
aan en zelfvoldaan herhaalde hlniet zoo
maar voor een zwartrok uit den weg te gaan.
Hl vertelde dat hl een kind moest laten
doopen en aat dominee daartegen bezweren
aanvoerde omdat de vader nooit ter ke k
kwam. Hl meende dat dit laatste een saak
was, waarmede de predikant niets te maken
had en In dit geval slechts te gehoorzamen
had aan de regiemeuten der kerk, die een
dergellke voorwaarde niet stelden. Na veel
gepraat had ten laatste de dominee hem
moeten toegeven dat van uitsluiting geen
sprake was, doch zin meening berustte op
een persoonllke opinie en werd te verstaan
gegeven dat dominee aan een dergellken
doop weinig of geen waarde hechtte maar
nochtans indien de vader er op stond, de
doop aan het kind sou bediend worden. Met
Iets triomfantellks In de stem werd me vau
een en ander een breed verslag gegeven en
sin oogen zeldenwat zeg Je daar nu eens
van Ter verduldellklag van den lezer mer
ken we op dat bedoelde predikant modern
was en in die plaats slechts één Herv. Kerk
moest worden, doch ik antwoordde dat het
niet pleitte voor zl a kennis zoo oppervlakkig
te redeueeren. Hl aanvaardde den doop aia
een oud gebruik, maar wl trachtten hem
onder 't oog te brengen dat hl bier een
laakbare onwetendheid ten toon spreidde,
welke niet geduid kan worden in den kring
der bewuste arbeiders. Wij brachten hem
onder 't oog dat de doop niet een oud ge
bruik is, maat in wezen ea opvatting innig
saemgeweven is met bet Zoonschap van
Christus, waarvan geen socialist iets moet
hebben en eerlik genomen er tegenover sfaat.
Na nog heel wat gepraat over en weer
bleek ten slotte dat onze vriend in zooverre
van inzicht veranderd was, dat indien er
werkellk zooveel achter den doop stak, hl
voor zich die niet meer voor zin kinderen
begeerde, omdat zulks streed met sin socia
listische opvattingen. Misschien zin er onder
onze lezers die onze houding niet kunnen
bill 1 ken ea bet zelfs veroordeelen dat iemand
aldus sin kinderen den doop onthoudt, en
als ongeloovige alleen cfferi aan den vorm,
spot met het heilige en dit naar beneden
baalt. En In elk geval is het karakterloos om
des gewoontes wille te doen wat ia zin
wezen strijdt met iemands overtuiging.
Doch niet alUen in onkerkellke, maar ook
in kerk* lij ke kringen heerccben eigenaardige
opvattingen over den doop Er zin mecschen
die den doop van minder beteekenla achten
dan htt avondmaal. Dis niet gaarne't eerste
teeken des verbonds aan hun kind sagen
onthouden, maar evenmin gaarne van dat
andere teeken, het avondmaal zouden gebruik
maken. En, men moge daarover soo vroom
praten als men wil, er is tusschen die beide
geen wezenlik onderscheid, belde zin taa-
kenen en zegelen van Gods Genadeverbcnd,
Vele menschen, die niet ter Avondmaal
gaan, beroepen er zich op dat ze geen be
wust, echt zaligmakend geloof bezitten, of
althaas hun bevinding in deze richting geen
dutdellke vinger wising geeft. Ze durven het
zich niet .toe te eigenen" en meenen door
het gaan ten avoudmaal zich te bezondigen,
als zou dit aileen zlu voor de .gekenden"
des Heeren. Maar wel bieden zl met volle
vrlmoedigheid hun kind ten doop aan, le
vende in de heilige onnoozelheld dat dit
lata geheel anders is.
Een dergellke houding getuigt van opper
vlakkig Christendom Indien men zin kind
ten doop aanbiedt legt men immers dezelfde
getuigenis af als men ter avondmaal gaat,
n.I. van gelooven. Ea dat niet van historisch
geloof, want als het doopformulier spreekt
van de kinderen der geloovigea, veronderstelt
men niet tld-hlstorlscb- of wondergeloof,
maar het echt zaligmakend geloot, Het kind
ontvangt den doop dan ook niet op grond
van het kindschap als zoodanig, maar aller
eerst op grond van het oprecht geloof der
ouders of ééa van die beiden. Daarom wordt
dat kind opgenomen In de kerk niet om sich
self, wl bethalen, maar om het geloof der
ouders.
Precies het zelfde dus als bi de toelating
tot 'f avoudmaal. En toch redeneeren velen
er heel anders over,
Dat blikt onder meer uit het oordeel dat
velen zich aanmatigen over een kerkerasd
die alleen van de bclldende leden der ge
meente toestaat bi de doopvragen te ant-
woocdcn. In de meeste Getef Kerken bestaat
da goeie gewoonte om niet bclldende ouders,
die mede ter doop komen, geen antwoorden
voor te leggen dus dat de predikant leest
.waarran gl de vader of waarvan gl de
moeder zit". Velen nemen hieraan aanatoot,
doch o.l. ten onrechte en eigenlik getuigend
van grove onwetendheid. De kerkeraad mag
alleen doopen de kinderen der geloovigen.
Daar hl daarvoor niet anders dan een uiter-
llke maats'af kan aanleggen, kan hl als
zoodanig alleen dezulken daarvoor aanmerken
welke openbare belfdenls van bun geloof
doen. Wie zulks niet doet kan seer seker
wel een waar geioovtge zin, doch dit valt
buiten de beoordeeling van den kerkeraad.
Nu is het eeu vanzelfsprekende zaak dat bi,
die geen openbare belldenls aflegt, door den
kerkeraad niet als geloovige gekend wordt
en deswege geen aanspraken kan laten gelden
op het beantwoorden der doopvragen voor
bclldende ouders. Wl zouden zeggen dat is
de natuurllkste zaak der wereld, Onbegrl-
pellk la het dan ook dat b v. een vader, die
overigens geregeld ter kerk komt, wegbliflt
als aio kind gedoopt wordt, cmdat bi toch
geen .ja" mag zeggen en niet voor .spek
en booaen" daar wil staan. In elk geval of
hQ niet dan wel meekomt, voor zin opgroeiend
kind of kinderen is hl al eeu heel slecht
voorbeeld. Sommigen denken wel dat hun
gemoedsbeswaren hooger staan dan Gods
gebod, maar er zullen weinig kinderen zin
nu of in de toekomst die met pi ëielt getuigen
van een hunner oudersmin vader of mijn
moeder was zoo vroom, dat ze er geen be-
lldenis van kon doen in de kerk.
GERRITSZ. VAN PUTTEN.
TWEEDE KAMER
In de zitting van Vrijdag werden enkele
wetsontwerpen tot vereenlglngen van ge
meenten behandeld.
De heer Beumer (AR) wees er op, dat
wetsontwerpen als deze vaak zoo slordig in
elkaar gezet worden. Telkens weder blikt
vaa .mistellingen" die dan later .betreurd"
worden.
De heeren Zijlstra (A -Ren Dekkers (R.-
K.) hadden bezwaar tegen de vereeniging
der gemeenten Sprang en Capelle, op grond
dat de bewoners van Sprang tegen de ver
eeniging zin, maar minister de Geer zeide,
dat men verder dient te zien dan de betrokken
bewoners gewoonllk doen. Het voorstel dier
bewoners mag geen maatstaf zin. Er is
de laatste jaren een sterke strooming tot
sameavoeging van nablgelegen miniatuur
gemeenten met gellke belangen. Dat tsnoo-
dig ter vereenvoudiging en bezuiniging.
De eindstemming hierover sal Donderdag
plaats hebben.
Wat betreft de gemeenten Waalze en Aalst
deze zullen 1 Jas. 1923 vereenigd worden
tot de nieuwe gemeente Waalse, ea de ge
meenten Eerzei, Duizel en Steenstel met in
gang van denzelfden datum tot de gemeente
Eetza!,
Dit ontwerp weid aangenomen met 13 st.
tegen.
De heer Hugenholtz(S.-D)deed zich even
hooren, toen het ging over enkele bezuini
gingsmaatregelen in de Militair-rechtellke
macht-
De militaire rechtspraak vind hl weerzin
wekkend Het bestaan van een uitzocderlogs-
recht voor militairen is hem en de zlnen
zoo .weerzinwekkend" dat al deze gelegen
heid niet willen laten voorblgaan zonder
hiervan nog eens te getuigen.
Ook de heet Winkoop (C P.) Is principieel
tegen deze regeling,
Minister Heemskerk zei, dat deze verklaring
van den communist hem minder dutdellk
was Heeft hl soms beswaar tegen een bi
soudere militaire rechtspraak vroeg de min,
van Justitie.
De heer Winkoop antwoordde.Ja".
.Alleen in Nederland?" was de volgende
vraag van ZExc.
.Overall' riep de Russische Sovjtt-agent.
Heel nuchter antwoordde de Minister hierop
dat dit laatste hem onbekend was.
De Heeren Oud (V.-D) en Visser van