[iddel Woensdag 6 December 1923 874t* Jaargang N\ 2865 voor de Kiiidhollandisclie en Zeeowsclie lilanien. mui ÜURGENS' FÜNSTE MELANGE km Co. Antirevolutionair Orgaan jsiroop f operié VERVANGT DE FIJNSTE BOTER ÏN HOC SIGNO VINCES E K RECLAMES ME0EDEEUNBEN. SCHERPSCHOTEN. KAMER KIEKJES, ter en Goudsmid liedste adres voor r, Horloges Klok- dules, Barometers Brillen. t werken Lsagste Eigen werkplaats n Brillen en Pin- op voorschrift H. Doctoren ;e Bediening!! 'ERDAM 8 VAN EEWTEN BOON EN. 1UNGERIUS Fzn. 10 Botterdam mrs gemmelsdyk ifobers) LIC1TAS, Roermond. W. BOIKHOVIN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Ie Hands .AAR EN WIT- I.A1LIJN&AAD svoor1923. Vraagt t huur. Aanbevelend ij Des Bommel heeft MLIJNZAAD O P J A G E B 3ENE8. - iüfflïïMM sours Oirksland 1. Moei) ira Oude Tosge ©luk) >veral dhfdeSs- fillslea decvooï bctjouwbara IOE personen, eeaerlai rp woosachtlg ee van omen ïslosiïES ƒ300.» is kapitaal of wiafeel sch §ft R M 227 aan 22275 Dus Courant verscblnt eiken WOEN3DAQ ea ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per pest 75 Sent by veernitbetaliag, BUITENLAND bi vooruitbetaling 1 8.50 per Jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s SSMMSLiDIJK, Talafoeu (staraammaaaai Ne. 2C3, ADVERTENTIËN 20 Cent par regel, RECLAMES 40 per Cent rage», BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. rlENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 1.- per plaatsing. G oote letters en vigaettea worden berekend naar de plaatsruimte die zl beslaan, d e'tar tlën vorde» <n5*wacht tot DINSDAG- «n VRIJDAGMORGEN 10 UUR. i '1 1 it dis vês koudheid ihüasrai niet dat «rr.ïrkt gaat dat gevaaslik® bron gebruikt nog he- tatecde feosstra'd :!?tr sljm en ziek .v^dsït, zuivert en ;a by aotbas*, ,Cata rh.ga-Éep h3nUbsee>t, itdl «a horst, in van plm. 230 gram 550 grain f 3.50, van f 6.—. Eischt onze ïR, Rotterdam. IMBPi ndhowmers R Cl - DIRPUN1 - TELEFOON 50 iegen concurreerende Eaobevolen Riga Toa- ch". e Modeli-n BRILLEN en i f 6,50, I. rtea s iEN in alle mo- KASTEN iH ver zen enz enz. V Veel raad en weinig baat. Hoe ki|gt ge de kapotte wereld weer la elkaar Men denkt en denkt ea schrift en schilft, maar vooruitgang is er nog weinig. De eerste vraag, die tot herstel leiden kan, is de vraag naar de oorsaak der gebroken seherven. Hoe komt de wereld son stuk als se is? De oorlog, is 't antwoord. Er sin suike groote maatschappenke waarde en econo mische goederen vernield, 't Is sóó. Er is soo weinig koopkracht, dus géén consumptie, dus werkeloosheid, 't Is soo. Alle productie daalt, omdat er geen grond stoffen sin, wegens hooge lootten ca een verkorten arbcldstld. 't Is half waar. Er is een arbeidssehuwbeld en onverschil ligheid voor 't werk. Veelszins waar. Er is geen verzoenende werking der Coris- tellke liefde, maar baat der volkeren, die internationaal de afdoende sociale en eco nomische positie der arbeiders, van t be dreigde Kapitaal, van de ingezonken Rijken, tegenhoudt, 't Is waar, adres aan Duitschlasad en 't O starsche vraagstuk. Wie helpt Duitsch- land Wie Rusland Wie Oostenrlk Wie Griekenland Er is in den Volkerenbond geen drang naar heerschappl der Chr beginselen, die vrede en vertrouwen vlechten tusschen de bondgenoot», maar 't is eén stuk wantrouwen en jaloezie Wssr is de Algemeens Broeder schap? Waar 't bewuste lidmaatschap der Wereldfamille Waar de idee, dat 't weg vallen van geheele volken alt koopers en consumenten, de werkeloosheid van millioe- nen producenten tot gevolg haeft en dit Idee er xlnde, waarom herstelt men die volken niet door Leeningen Liever een volk kapot gemaakt, dan 't geholpen. Kslns geest over Abel. Er is valuta ellende 1 Die den handel en de productie slingert van het eene gevaar naar 't andere. Wie steekt er een band uit om de vaiutaechommeliugen en de daardoor verslechterde levensvoorwaarden tegen te werken Veel raad, maar nergens baat. Veel raad maar weinig baat, Scheld de Internationale oorlogsschulden kwltl Vermlrdert de schadeloosstellingen I Laat Amerika een streep door de rekening gevendan doet Eogeland 't ook en dan doet FiankrUk 't ook, Dan is Duitschland gered. En Oostenrlk gered, En Rusland geholpen. Houd op met improductieve uitgaven; en vermindert de uitgaven vooroorlogen vloot I Ontwapening, minder bewapening I Dat zal de bate van de volken sin. En sluit verdra gen. En verm|d alle oorlogen. En wees ver geven!- en verzoeningsgezind. Waak voor de inflatie van Staatsgeld en zorg dus dat er evenwicht Is tussehen in komsten en uitgaven, opdat de bankbll]etten- pers geen wagens vol papieren geld behoeve te drukken, om schgnbaar dat evenwicht te herstellen, maar vast en zeker dat Land in de diepste ellende te storten. Zorg voor Zuinigheid in de Staatsuitgaven en zoo dit ten slotte de uiterste grens bereikt heeft, acbrgf dan leenuingen uit om de pro ductie er boven op te krlgen. Leeningen op langen term|n. Zorg voor Vr|ea Handel en Vt| Verkeer Voor gel|ke productlevoorwaarden door voor zichtige handels- en douanerechten. Ontketent geen Tarlevenoorlog I Zorg voor een Economisch Wereldparle- ment, dat de honderden gegevens uit alle Lauden over de productie en consument kiasiificeert en rubriceert, om zoo door Statis tieken Inzage te krlgen van wat er gepro duceerd, en geconsumeerd kan worden En soo dat er aan elk Land s|n portie lis die productie wordt aangewezen. Zoo, dat elk weet, aan wie z|n grondstoffen te leveren en hoeveel. Hoeveel fabricaat 'ter daar weer voor terug krigt En als dat Economische Wereidparlement eeus groote macht kreeg, dan zou elk Land s|n eigen krachten kunnen ontwikkelen zonder door gewelddadige con currentie daarin belet te worden. Veel raad, maar weinig baat I Protectie. De Werkeloosheid heeft 't vraagstuk der protectie, dat sinds Jaren sluimerde, weer wakker geroepen. De groote Invoer door Duitschland van sigaren, schoenen, fzerwa- ren, texiiel goederen enz. ais gevolg van de goedkoopte daar, heeft reeds protesten uit gelokt en wetsontwerpen. De Suikerindustrie, ten minste een twaalf tal suikerfabrieken, heeft een rekest gezon den naar de Regeering aangaande de belem mering, welke de Ned. suikerindustrie in Belgis en Frankrijk ondervindt door de sur- fane, welke de Belgische en Fracsche regee- rlng op de in Holland gefabriceerde suiker heft, terw|l daarentegen bieten, in Nederland geteeld, vrf iu die Landen ingevoerd kunnen worden. Het rekest versoekt de Regeering stappen te doen opdat de sutttxe op de Hol landsere suiker opgeheven worde of anders den uitvoer van Hollandsche suikerbieten te verbreken. Een andersoortige protectie is te Enschede aan de orde. Daar kpmen tal van Duitscbe arbeiders uit de grensdorpen .onderdruipers" werk doenze verdienen er minder en lu DnhscbUnd teruggekomen, hebben ze door den lagen markenkoers nog volop geld over na aftrek van kost, kleeren, reisgeld en ver tering Ook daartegen wordt protectie ge vraagd nl. de Duitscbe regeering te vragen en de Dultsche Vakbeweging te smeeken, óf die grensbewoners thuis te houden of in hun loonen verandering alen te krijgen. Protectie op sigaren i op schoenen, op men- scben. En wie durft hier nu Ingrepen Feitelijk n'eaand. Er zgn drie stelsels van Handels politiek atle eeuwen door geweest; óf Vr| Hadsl óf Protectie óf Protectie uit nood. Maar de wereld, de economische toestand ia thans zoo verward, dat men niet weet, welk .stelsel" aan te pakken. 't It nu .lappen", .oplappen" wat zinkt; maar men voelt 't, dat men er met dat lap pen nog niet komt. De Werkeloosheid biïft even groot. Protectie is en blgft een scherp zwaard 't Geeft zegen, maar vloek cok t 't Geeft voordeelen maar ook nadeelen dooropdrl- ving van prijzen, En nu in üeze Crisis blijft ze ook gevaarlek. De Christenvrouw in de Kamer. Zeer seker kan er decadentie, ontaarding, vervel z|n in de Vrouwenbeweging. En wie de zotternijen van de Engelsche tuff ageties zich nog herinnert, wat gekke dingen ze deden om op haar kies- en stemrecht de aandacht te vestigen, moet erkennen, dat op zoo'n manier de Vrouwenbeweging een smadelQken kant te zien kr|gt. Die ruwe haren z|n uitgevallen. En sinds er in die Vrouwenbeweging scheuren zfn gekomenen vele vrouwen zich los gemaakt bebbtn van al dat rxtra en ultra en over drevens dier eerste t|den, moet erkend, dat 't karakter dier Beweging zeer gewlxigd is. 't Was voorheen nog een zoeken en tasten naar w&t de Vrouw als Vrouw kon en mocht presteeren, maar de linen worden boe langer boe zuiverder getrokken. Vandaar ook nu reedt de Chrlstellke Vrou wenbeweging met baar Christellke Pers, en Chr. spreeksters, die 't Vrouwenleven «ogen te bezien bi 't licht van Gods Woord, bi 't licht der historie; onder deu invloed der maatschappel|ke omstandigheden, waarin de Vrouw alreeds zoo'n breede plaata ingeno men beeft. Zullen we nu van onze Ch.istellke Vrouwen in Raden en Staten ca Kamer zooveel hells verwachten We worden liever niet teleur gesteld, en bereiden ons er dus op voor, dat baar Invloed niet uitermate groot zal z|n. Maar dat een Vrouwelfk Cbristinue, ais getuige van Christus optredend, in de Kamer staan kan en mag en moet de Vrouw, die uit een gaosch ander beginsel leeft, dat is ons een voorrecht te gelooven. BI Huwellkswetgevlng; bi Hulsindustrie; bi Moedertchapsiorgbi Drankwetgeving; bi Loonen ea Werktijdenbi subsidies voor Gezondheidsdoeleinden bi Hygiënische wetsontwerpen; b1 ondrrwlszakea hooren we uaag een Christlone aan 't woord En al is 't, dat een Christen man dat net zoo goed zou kunnen als een Christenvrouw I nu er eenmaal Liberale en Sociale vrouwen in de politieke colleges sin, hooren we gaarne de stem der Christenvrouw, die uit Gods Woord leelt en spreekt. V Van soclallstlschen oorsprong? Ook onder ons zin er nog, die de Vak organisatie beschouwen als van Sociallstl- achen grondslag. Dat men de huidige vak organisatie ook anders In kan richten en dus Patroons plus arbeiders van een zelfde vak bi elkaar vo; gt in ééa organisatie, een Be- drlfsorganisatie, stemmen we toe. We stem men ook toe, dat de afzonderlijke arbeiders verenigingen naast de afzondei like patroons- vereenlglagen of den schln of de werkellk- heid bezitten van Klassenitildvercenlgiegen. We stemmen ook toe, dat Patroon en arbeider in eenzelfde nlverheldstak, land bouw of veeteeltgroep, in den handel en zeevaart, samen overleggende, geroepen zin om weer Bedrlfsraden en Centrale Bedrlfr- raden voor 't heeie Land te stichten, zooals de Roomsche Bedrlfsraden dat gepoogd hebben, ofschoon 't op 't oogenblik met die Roomsche solidariteit tusschen patroon en arbeider al beel somber uitziet, en de Be- drlfsorganlsatles op scheuren en spilten staan We geven dus toe, dat de Chr Vakbewe ging, hetzl door de patroons, hetsl door de arbeider», geplaatst staat in 't teeken van den soclalistiscben kl&ssenetrld. Noch de arbeiders, noch de patroons hebben op 't oogenblik een Vakorganisatie, want dan moeten ia arbeiders èa patroons samen in één organisatie zitten om hun eigen Bedtlf samen, in comilé, ie bespreken, We stemmen ook toe, dat de C A, O. het middel kan zin om ondernemer en werkge ver nader toi elkander te brengenwant een Contract onderstelt een voorafgaand overleg, al bilft de mogellkheld, dat men van weers- zlden teekent door den nood gedrongen. In de C. A O. ligt sociale vredr. In elk Contract ligt eenige vrede, Maar al erkennen we allerlei gebreken en ai sin er betere beginselen te stellen, toch souden we niet gaarne beweren, dat de vakorganisaties der werknemers «sn eocia Uitlachen oorsprong sla Zonder Socialisme sou de Oud-liberale economie èa de patroons organisatie toch tot arbeidersorganisatie ge leid hebben. was. Na het gesprokene keek de verteller me aan alsof hl wilde zeggen.nu is 't uw beurt I" Eu al bad hl zulka niet gedaan, dan waa 't onmogellk een antwoord schuldig te bil ren. W1 begonnen al direct met de mee nlng te verkondigen dat hl geen wasechte socialist kon sin, omdat deze van het doopen niets moest hebben. Direct voelde de man .grond" want dadeilk interrumpeerde hl er persoonlik niets om te geven, maar sin vrouw wilde het liever. .Beat mogellk" hervatten wl, doch zelf bleek uit Je verhaal je vasthouden aan de bestaande gewoonte. Maar weet ge wat ge doet als ge den doop voor uw kind aanvraagt? Niets minder dan een verzoek om uw kind te doen opnemen in de legerscharen van Jesus Chilstus, waar van de doop het merk- en veldteeken is. Volslagen onbegrlpellk is het ml, hoe dat gl, als socialist, daaiop kust aandiiageu. En niet aileen als socialist, maar ook als oogeloovige, die met de kerk geen rekening houdt, moet ge een te eerlik en rond man zija om een gusst te vragen van iets, waar aan gl geen de minste waa; de toekent. Hl meende dat het zoo diep niet getocht 40 Cent per regel. SSn. o,zoo Lekker Teooy! ÉffliO. Wi ontmoeten eens een socialist. Een h*el gewone, zooals er meer zin op 't plat teland Iemand die het ais da natuurllkste zaak der wereld beschouwt dat arbeider en socialist twse verschillende woorden zla voor eenxelfde begrip. Die niet kunnen be grijpen dat er Chtlstdlke arbeiders zin, welke in hun onaoozelhdd rneenen dat die twee elkander kunnen uitsluiten. Waarom hl eigenlijk socialist was Wei omdat het ka pitaal de bron is van allo maatschappellke ellende en daarom van de baan moet. Tot goed begrip lette men er op dat hij onder kapitaal niet verstaat de economisch vastgestelde beieekeuli daarvan, maar de engere en veelsloa verkeerde opvatting n.I. de bezitters van minder of meer uitgestrekte goederen of geld n. Eerlik zou bi sin indien hl het aldus omschreef: ik ben socialist omdat anderen meer hebben dan ik en ik geen kans zie om bezitter te worden. Uit den loop van het gesprek dat we aan knoopten bleek al dadeilk dat de man niet vrl was van Ingenomenheid met zich zeiven, zooals eigen is aan velen aleer paitlgenoo- ten, waardoor ze zich wel eens een tikje hooger aanslaan, dan met de persooallke beicheideubeid iu overeenstemming is te brengen Hl had den dominee zijner ge- mee' te eens gevoelig onder handen gehad. Hl merkte aan min gezicht dat hl in hooge mate min belangstelling had gaande gemaakt, want na min informatie: .zoo?' nam sin gelaat een gewild-gewichtlge uitdrukking aan en zelfvoldaan herhaalde hlniet zoo maar voor een zwartrok uit den weg te gaan. Hl vertelde dat hl een kind moest laten doopen en aat dominee daartegen bezweren aanvoerde omdat de vader nooit ter ke k kwam. Hl meende dat dit laatste een saak was, waarmede de predikant niets te maken had en In dit geval slechts te gehoorzamen had aan de regiemeuten der kerk, die een dergellke voorwaarde niet stelden. Na veel gepraat had ten laatste de dominee hem moeten toegeven dat van uitsluiting geen sprake was, doch zin meening berustte op een persoonllke opinie en werd te verstaan gegeven dat dominee aan een dergellken doop weinig of geen waarde hechtte maar nochtans indien de vader er op stond, de doop aan het kind sou bediend worden. Met Iets triomfantellks In de stem werd me vau een en ander een breed verslag gegeven en sin oogen zeldenwat zeg Je daar nu eens van Ter verduldellklag van den lezer mer ken we op dat bedoelde predikant modern was en in die plaats slechts één Herv. Kerk moest worden, doch ik antwoordde dat het niet pleitte voor zl a kennis zoo oppervlakkig te redeueeren. Hl aanvaardde den doop aia een oud gebruik, maar wl trachtten hem onder 't oog te brengen dat hl bier een laakbare onwetendheid ten toon spreidde, welke niet geduid kan worden in den kring der bewuste arbeiders. Wij brachten hem onder 't oog dat de doop niet een oud ge bruik is, maat in wezen ea opvatting innig saemgeweven is met bet Zoonschap van Christus, waarvan geen socialist iets moet hebben en eerlik genomen er tegenover sfaat. Na nog heel wat gepraat over en weer bleek ten slotte dat onze vriend in zooverre van inzicht veranderd was, dat indien er werkellk zooveel achter den doop stak, hl voor zich die niet meer voor zin kinderen begeerde, omdat zulks streed met sin socia listische opvattingen. Misschien zin er onder onze lezers die onze houding niet kunnen bill 1 ken ea bet zelfs veroordeelen dat iemand aldus sin kinderen den doop onthoudt, en als ongeloovige alleen cfferi aan den vorm, spot met het heilige en dit naar beneden baalt. En In elk geval is het karakterloos om des gewoontes wille te doen wat ia zin wezen strijdt met iemands overtuiging. Doch niet alUen in onkerkellke, maar ook in kerk* lij ke kringen heerccben eigenaardige opvattingen over den doop Er zin mecschen die den doop van minder beteekenla achten dan htt avondmaal. Dis niet gaarne't eerste teeken des verbonds aan hun kind sagen onthouden, maar evenmin gaarne van dat andere teeken, het avondmaal zouden gebruik maken. En, men moge daarover soo vroom praten als men wil, er is tusschen die beide geen wezenlik onderscheid, belde zin taa- kenen en zegelen van Gods Genadeverbcnd, Vele menschen, die niet ter Avondmaal gaan, beroepen er zich op dat ze geen be wust, echt zaligmakend geloof bezitten, of althaas hun bevinding in deze richting geen dutdellke vinger wising geeft. Ze durven het zich niet .toe te eigenen" en meenen door het gaan ten avoudmaal zich te bezondigen, als zou dit aileen zlu voor de .gekenden" des Heeren. Maar wel bieden zl met volle vrlmoedigheid hun kind ten doop aan, le vende in de heilige onnoozelheld dat dit lata geheel anders is. Een dergellke houding getuigt van opper vlakkig Christendom Indien men zin kind ten doop aanbiedt legt men immers dezelfde getuigenis af als men ter avondmaal gaat, n.I. van gelooven. Ea dat niet van historisch geloof, want als het doopformulier spreekt van de kinderen der geloovigea, veronderstelt men niet tld-hlstorlscb- of wondergeloof, maar het echt zaligmakend geloot, Het kind ontvangt den doop dan ook niet op grond van het kindschap als zoodanig, maar aller eerst op grond van het oprecht geloof der ouders of ééa van die beiden. Daarom wordt dat kind opgenomen In de kerk niet om sich self, wl bethalen, maar om het geloof der ouders. Precies het zelfde dus als bi de toelating tot 'f avoudmaal. En toch redeneeren velen er heel anders over, Dat blikt onder meer uit het oordeel dat velen zich aanmatigen over een kerkerasd die alleen van de bclldende leden der ge meente toestaat bi de doopvragen te ant- woocdcn. In de meeste Getef Kerken bestaat da goeie gewoonte om niet bclldende ouders, die mede ter doop komen, geen antwoorden voor te leggen dus dat de predikant leest .waarran gl de vader of waarvan gl de moeder zit". Velen nemen hieraan aanatoot, doch o.l. ten onrechte en eigenlik getuigend van grove onwetendheid. De kerkeraad mag alleen doopen de kinderen der geloovigen. Daar hl daarvoor niet anders dan een uiter- llke maats'af kan aanleggen, kan hl als zoodanig alleen dezulken daarvoor aanmerken welke openbare belfdenls van bun geloof doen. Wie zulks niet doet kan seer seker wel een waar geioovtge zin, doch dit valt buiten de beoordeeling van den kerkeraad. Nu is het eeu vanzelfsprekende zaak dat bi, die geen openbare belldenls aflegt, door den kerkeraad niet als geloovige gekend wordt en deswege geen aanspraken kan laten gelden op het beantwoorden der doopvragen voor bclldende ouders. Wl zouden zeggen dat is de natuurllkste zaak der wereld, Onbegrl- pellk la het dan ook dat b v. een vader, die overigens geregeld ter kerk komt, wegbliflt als aio kind gedoopt wordt, cmdat bi toch geen .ja" mag zeggen en niet voor .spek en booaen" daar wil staan. In elk geval of hQ niet dan wel meekomt, voor zin opgroeiend kind of kinderen is hl al eeu heel slecht voorbeeld. Sommigen denken wel dat hun gemoedsbeswaren hooger staan dan Gods gebod, maar er zullen weinig kinderen zin nu of in de toekomst die met pi ëielt getuigen van een hunner oudersmin vader of mijn moeder was zoo vroom, dat ze er geen be- lldenis van kon doen in de kerk. GERRITSZ. VAN PUTTEN. TWEEDE KAMER In de zitting van Vrijdag werden enkele wetsontwerpen tot vereenlglngen van ge meenten behandeld. De heer Beumer (AR) wees er op, dat wetsontwerpen als deze vaak zoo slordig in elkaar gezet worden. Telkens weder blikt vaa .mistellingen" die dan later .betreurd" worden. De heeren Zijlstra (A -Ren Dekkers (R.- K.) hadden bezwaar tegen de vereeniging der gemeenten Sprang en Capelle, op grond dat de bewoners van Sprang tegen de ver eeniging zin, maar minister de Geer zeide, dat men verder dient te zien dan de betrokken bewoners gewoonllk doen. Het voorstel dier bewoners mag geen maatstaf zin. Er is de laatste jaren een sterke strooming tot sameavoeging van nablgelegen miniatuur gemeenten met gellke belangen. Dat tsnoo- dig ter vereenvoudiging en bezuiniging. De eindstemming hierover sal Donderdag plaats hebben. Wat betreft de gemeenten Waalze en Aalst deze zullen 1 Jas. 1923 vereenigd worden tot de nieuwe gemeente Waalse, ea de ge meenten Eerzei, Duizel en Steenstel met in gang van denzelfden datum tot de gemeente Eetza!, Dit ontwerp weid aangenomen met 13 st. tegen. De heer Hugenholtz(S.-D)deed zich even hooren, toen het ging over enkele bezuini gingsmaatregelen in de Militair-rechtellke macht- De militaire rechtspraak vind hl weerzin wekkend Het bestaan van een uitzocderlogs- recht voor militairen is hem en de zlnen zoo .weerzinwekkend" dat al deze gelegen heid niet willen laten voorblgaan zonder hiervan nog eens te getuigen. Ook de heet Winkoop (C P.) Is principieel tegen deze regeling, Minister Heemskerk zei, dat deze verklaring van den communist hem minder dutdellk was Heeft hl soms beswaar tegen een bi soudere militaire rechtspraak vroeg de min, van Justitie. De heer Winkoop antwoordde.Ja". .Alleen in Nederland?" was de volgende vraag van ZExc. .Overall' riep de Russische Sovjtt-agent. Heel nuchter antwoordde de Minister hierop dat dit laatste hem onbekend was. De Heeren Oud (V.-D) en Visser van

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1