Zaterdag 2 December 1922 S78le Jaargang N°. 2864. jirBiiii". PLANTA SS An tirevolutionair m HOCSIGNO VINCES roor de ZuldholIandscVie en Meewwmiie Eilanden. Berst© Blad. n Sjagisst <IS Co, Nationale Bankvcreenigiag ten IDAM. op öes uitkijk. 375 6 UUR DTO'S RIJZEN MIDDELHIRNIS OMTE. W. B0IKH0YIÜ I®E@IL Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franc© toe te zenden /amn, de Oitgevers. ,8DI|K E I S S" 8 - SCHIEDAM RDAM FAN ERWTEN MEN. GERIUS Fzn. Rotterdam Somme-sdjjk ers) Oude Tonge k) ft ft Kantoor MIDDELHARNIS, WOB Stag SUIIELSflIJK -- IABBERB dURGENS' PLANTENBOTER VOEDZAAM HEERLIJK TTERS ais volgt 18 cent o. oan, p oss, BITTER- THEEBANKET 14 eest p. ces, L 16 cent p obs, n. BOTERKOEK KERBEESTJES, esisF, Li (Me. m RIJNVORM, TEN, POTTEN, 3ETONBU1ZEN, KLEI, ASPHALT per vrachtauto. i, Itas© Courant verschijnt alkea WOENSDAG ea ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden fomee pst post ftnat wonMnfltft 1UITENLAND to| vooruitbetaling i 8.50 per jaar, WONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT, UITÖSVBSS 8 iOMMILSDSJI, Teiafass fatareoBssauKaai Na. 202. ADVERTENTIËN 20 Cant pes regeS, RECLAMES 40 Cesïl gsz r®a«t, iOEKAANKONDIQiNG 10 Cent per regst, DIENST AANVRAGEN m DIENSTAANBIEDINGEN 3 !.- pas plaatsing. Greets letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dis s| bestaan, AdvsïtsaöSn werden isgswaefef tot DINSDAG- an VRIJDAGMORGEN 10 UUR [Vlag ik nas assyrüran? srk&ndil aat 73 Bil Sogss m fK\ L£ AURtS laadelea S C H is trjjkmrichting senbank Nommelsdijjk." ;n aan leden legen erat gelden op tegen in nlel leden. Voor dijk* aangevraagd en van het bestuur, jg- en terugbetaling b4«s en Vrgdag- n huize van den kan- IMMFXSDIIK mtt •Idea aan laden 17278 tegen 4 s/» tea degsiiks wat" ass det inden vut lOBUSER Dendaï- Hd vas 6-8 aer. g.MAN. otrealaad rs Dirksland tooi) $Iag ik ïeo self assureeren Mijn eigen huis en goed. Mqn kinderen? Misg een schoolgebouw geassureerd door 't Bevtuur? Mag een Kerkeraad of de Kerkvoogdij haar Kerkgebouw assureeren, In één woordIs een Assurantie van Menschen en goederen tegen allerlei euvel geoorloofd Iu Zeeland zijn er Schoolbesturen van Üud-Geref. huize die hun school niet verzekerd hebben en die daa ook aan den Minister gevraagd hebben ont heffing van het voorschrift dat in art. 83 der L. wet staat aangegeven Isuiers daar staat„De instelling of Vereeniging is verplicht het gebouw binnen drie maanden na de oplevering in gebruik te nemen, het behoorlijk te onderhouden het verzekeren van het ge bouw daaronder begrepen Gevraagd is om d en Brand assaran tiedwang op te heff-n omdat de Minis ter zelfs bij de huidige technische her ziening aan opheffing niet heeft willen denken. Er staat in de HerzieningIn geval van schade, daartegen t gebouw is verzekerdkomen de assurantiepen ningen in mindering van de kosten van herstel". De Schoolraad heeft die assurantie- kwestie ook bekeken in zijn rapport en zegt: „Wenschelijk is 't te bepalen dat de Gemeente voor de verzekering van *t schoolgebouw zorg draagt. Zij is dan ook vrij in de keus, tegen welke schade (brand, overstrooming) zij een verzeke- kering wecscht". Als de Minister art. 83 der L. O, wet in dien zin wijzigt, zijn alle Oud- Ge ref, schoolbesturen van den dwang tot assureeren hunner gebouwen af. Dan zal de Gemeente er voor zorgen, We gaan op die Schoolassurantie niet verder in, al blijft de vraag: wie moet nu de assurantie premie ba talen, 't Bestuur of de Gemeente? En als de Gemeente naar art 55 en 101 de assurantie moet beialen, hoe moet 't dan in Gemeenten, die haar gebou wen niet hebben verzekerd; in dat ge val betalen ze de premie ook niet uit aan 't Bestuur. En dan is er nog deze vraag: Is een schoolbestuur verplicht ca brand, na ontvangst der assurantie- permingen, da school weer te herstellen Het kan toch op een ander terrein gaan bouwen, en de ruïne niet herstellen Maar nu afgedacht van deze speciale School ver zekering, blijft toch, de vraag bestaanMag ik verzekeren tegen Brand voor 't vee, den oogst, voor ziekte en ouderdom voor Reisongelukken enz. enz. Telken male duikt dia vraag op, zoo- als we boven aanstippen, al is daar meer de dwang aan 't woord uit art. 53 der Schootwet. 't Is een oude strijd, die wel nooit uitgevochten zal komen. ft Welke bezwaren heeft men zooal ge- geopperd tegen die assurantie. Een mas sa 1 We zullen er een twintigtal op sommen die we in de Heraut vonden van 1888, als ingez. stuk, Verzekering is een vrucht van den geest des tijdsvan den Geest, die niet uit God is. Vertekerinq is een openbaring van 't raat^xialisme. Verzekering is gebouwd op kansbe rekening en op de leer van 't toeval en 't noodlot. Verzekering behoort thuis in 't stel sel der Atheïsten en Deisten. Verzekering werkt doodend op den organischen band der Maatschappij en schept een megkmischen band. Verzekering als mechanisme voedt daardoor Socialistische ideeën, die ook in 't mechanisme der Wetgeving, een uiting zoeken Verzekering is een caricatuur van de vervulling der wet: Draagt elkanders lasten. Verzekering poo^t wonden te heelen zonder medelij, deernis of liefde. Verzekering spot met de voorzienig heid Gods, Verzekering is een schild tegen Gods slaande of kastijdende hand. Verzekering verhardt dan menseh te gen de roede, door den Heere besteld. Verzekering doodt 't levend geloof des Christens op zijn Vader in de Hemelen Verzekering vernietigt de teederheil des harten, die vrucht is van de ware vreeze Gods. Verzekering ontneemt aan de broe derlijke liefde een prachtige gelegenheid tot oefening van liefdadigheid en mede deelz&amheid. Verzekering leidt tot misbruiken en kwade praktijken, niet in weerwil van 't stelsel, maar als een natuurlijk ge volg ervan. Verzekering vermindert do voorzich tigheid en vermeerdert de onverschillig heid, roekeloosheid en winzucht. Verzekeringzoo lazen we, niet in de Heraut, maar in een brochure over As surantie en Vaccinatie, is in strijd met Pa. 36 8: „Hoe dierbaar is Uwe goe dertierenheid, o God dies de menschen- kinderen ond-r de schaduw Uwer vleu gelen toevlucht nomen1'. Is in strijd met Matth. 20 15: „Of is 't Mij niet ge oorloofd te doen met 't Mijne, wat Ik wil" Is in strijd met Ps. 37 5 Wentel uwen weg op den Heere en vertrouwt op HemHij zal 't maken». Is in strijd mst Matth 16 24: »Zoo iemand achter Mij wii komen, die ver loochen e zich zeiven, neme zijn kruis op en voige mij». Is in stri\d met Ps. 110 3süw volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht*. Is in strijd met Lev. 26:41: »DatIkook met hen in tegenheen gewandeld en hen in 't land hunner vijanden gebracht zal hebben; zoo dan hun onbesneden hart gebogen wordt; en zij dan aan de straffe hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben* (d i. s Jaeeren straffen billijken. Red) Is in strijd met 2 Sam 15 26: »Ziet. hier ben ik; Hij doe mij zooals 't in zijn oogen good is*. Is in strijd met 1 Sam. 3:18; »En Eli zeide Hij is de Heere Hij doe wat goed is in Zijne oogen*. Is in strijd met Hebr. 10 24: »Want Gij hebt ook over mijne banden medelijden gehad, en de bsrooving uwer goederen met b ijdschap aangenomen, wetende dat Gij hebt in uzelven een beter en blijvend goed in de hemelenor. Is in over eenstemming met Job 12:6: <De tenten der verwoesters hebben ruste en die God tergen hebben verzekerdheden om 't geen, dat God met Zijn hand toe brengt®, Is in strijd met Rom. 1423 »A1 wat uit 't geloof niet is. is zonde* Is in strijd met Hand. 9:6: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zak. En met Jes. 28 16: »Wie gelooft zal niet haasten*. En met Jer, 49 11»Laat uwe weezen achter en Ik zal ze in 't leven behoudenen laat uwe weduwen op Mij betrouwen*. En met zooveel tekstenZijt dan niet bezorgd tegen den morgen. Zie de leliën des velds »Mijns is het ziiver en Mijns is 't goud Geef ons heden ons dage lijksch brood* ft Het komt ons voor voldoende be zwaren tegen de Verzekering te hebben geopperd. Wij gaven ze. zooals we die wel eens hebben gelezen en hooren uitspreken, Wij gaven ze niet, om de juistheid er van te erkennen, maar om den lezer dan toch eenigermate te oriën teeren, op de hoogte te stelien, hoe men Gods Woord volgens de bezwaarde broederen dient te lezen Tegenover die teketen van hen kan nen evenveel andere teksten geplaatst worden en wordt ook hier bewaarheid »Elke ketter heeft zijn letter*. En de grootste moeilijkheid is nietom de kracht hunner teksten te ontzenuwen, maar om in e9n Weekblad daarvoor de plaats te erlangen We zullen dan cok de teksten, die de bezwaarde broederen tegen assuran tie opgeven, laten voor wat ze zijn, maar beginnen, dat allereerst, om den geloovigen assuranten; om den kinderen Gods. die verzekeren, vrij te pleiten van de overtredingen, die de broederen hun in de schoenen willen schuiven. Want 't is niet waar, dat de ongelóövigen slech's, zij alléén, de verzekering min- i enen dat de waarachtig geloovige daar nooit aan mee mag of ksndosn; maar 't is wè! waar, dat duizenden kinderen Gods door alle eeuwen heen zich door de Verzekering hebbers ge handhaafd, in 't geloof. In 't geloof verzekeren! Dat is het strijdpunt, Neen, zeggen onze broederen, dat is een onmogelijkheid. Wie verzekert, is ongeloovig, reeds daardoor. Er is, zeggen ze, geen gebed om bewaring en om 's Heeren hulp, als men verzekerd is. Er is, zeggen ze, zeer zeker plicht om de »middeien« te gebruiken, en de H. Schrift isdaarvoi van; maar tot die middelen behoort nu ju:st de assurantie niet. Er is. zeggen ze, zelfs bij 't gebruik der middelen nog een scherpe grens te trekken want ds Heere heeft Israël geholpen met veel èn met weinig menschelijke middelen en die, welke juist 't minste door menschen werden gebruikt, waren de beste. Gideon koos 32000 man om de Midianieten te verjagen doch de He9re koos er maar 300, en die waren heel wat bster Toch anderzijds moest op uitdrukkelijk bevel Godes Jozua optrekken tegen Ai met al 't krijgsvolk. Paulus liet zich in een mand van den muur van Damaskus zakken, eu dat middel was geoorloofdmaar toen Paulus' schip stoEd te breken op de rotsen, klonk zijn krachtig bevel, dat allen op 't sch'p moesten blijven en geen reddingsboeien* mochten omdoen om daarmee gewapend, er al te voorbarig af te springen, want de Heere had hem getoond, dat er niet één verdrinken zou. Hier was dus 't hulpmiddel zeer pover ze mochten niet eens van de boot af springen. Ezra zegt inhfdst 8 22: Want ik schaamde mij van den Koning e9n heir ruiters te begeeren om ons te helpen wem. den vijand op den weg, omdat wij tot hem gezegd hadden: De hand onzes Gods is ten goede over allen, die Hem zoeken Hier bleef ruiterhulp weg uit schaamte dat Ezra God wantrouwde. Doch Nehemia zegt»Maar wij baden onzen God en zetten wacht tegen hen, dag en nacht.* Hier wordt 't weer ge bruikt en in den gebede zelfs. We erkennen dus gaarne, dat er bij 't gebruik der middelen ook nog grenzen in acht te nemen zijn. En dat we bij inzinkend geloof of zonder sterk geloof soms middelen zouden willen gebruiken die bij een krachtig geloof achterwege zouden blijven We erkennen ook, dat, al habbsn we allèèn te rekenen met Gods geopen- baarden wii ea nooit met zijn verborgen wil, er toch in da menschelijke ziel een stemme Gods kan spreken die den menseh van dit of dat midde! doet afzien. Er is een valsche mystiek, gewismaar er is ook een nee:leggen der leedere ziel aan Godes heiligen mond, en een Geestesaanraking die fluisteren kan van nalaten zulker middelen, die we ai te vlug zelf vonden, toen we wleesch tot onzen arm* stelden. We erkennen dus een zeer onder scheiden gebruik èn tijd èn omvang van de middelen. Maar middelen gebruiken we, en daartoe rekenen we da Ver zekering, waarover meer. iiofaniii üadidsilgÊiiSD» 40 ceni per rsgel. ZITDAGEN -- tijdens BEURS DöMorflag, DIRKSLAND -- l i DOEL Dosieriag, OUDDORP - FLOHIl ffijtag, OUDE ÏÖRUH -- (SLUE VQGRDEEUG Nadruk verboden. Als ik ma niet gabéél vergis Dan kan men, iets gemakkelijker daa "n paar jaar terug, een „meisje" krfïea. Neen, ik bedoel niet een .liefste". Die kan een ondernemend jonvmenscb, die zich aangenaam weet voor te doen, flink voor zfln werk is, ea een onberispelfk icven leidt, als-le er niet te ocbehagelgk uitziet eh even gemakkelijk ca even moeilik kragen als een paar jaar geleden. I «Jacht daar selis niet aan. Daar ben ik te oud voor, alleen door dat ik de gewoonte heb mg zooveel moge lijk in dsn gedachtegang der kzeis te ver plaatsen, komt zoo iets dan bij mg op. 'k Heb het oog op het „diens/meisje". Ds dienstbode: van de eerstersngs- dlsnitmsaid in een aristocratisch gezin af tot het meisje-vocr-allss in het burger huis houden en het „tieghitje" lieve kind I Ik bedoel met dit woord niets onaangenaams hoorEr zijn tal van béste meisjes ouder die hul re of-heeiedag helpsters! tot ook het dagmeisje in de „heel gewóne" huisge zinnen toe, Er is wat meer verschot. Men kas er iets makkelijker een kr|geo. Tenminste, dat is zoo de indruk, ais ik de menschen cs hoor'en de kranten es lees. Er sijn allerlei oorsaken voor. Ten eerste, de keerschende malaise. Teen, een paar jaar geleden, er la de meeste vakken overvloed van werk was en de Iconen in korten t|d erg stegen, had dit vanzelf een weerslag cp de neiging om te gaan „dienen". Ik denk daarover samengesteld: Dat wil zeggen, pro en coatra. Ia kwade tgden is 't weieens zoo, dat meisjes gaan „dienen", die eigenlijk in e 1 g e n huis 't méést coodtg zouden zgn. Maardat ikn dan niet. Er moet meer inkomen z3n. En een eter of eetster minder scheelt ook weer zóó reel I Er gaat das een meisje u i t, die er i n had moeten biüvea, omdat voor moeder alléén het wetk feitelijk te zwaar werd. Als znlk een gesis 't dan iets beter ks|st als vader wat meer verdient, of de broêis wat inbrengen gazn, dan neem ik 't zeker niet kwalp, neeal dan prgs ik het wan neer vader de eerste is. die zegt: Nu blgft Kee of j -as, of S; ij at je, of hoe se verder hceten, voortaan thuis en helpt moeder bfl 't wetk. atEf is dan minder „verschot" van meisjes: Maar 't hemd is nader dan de rok. Echter, ik pi|s niet onbepaald. Ik weet óók, dat ia verscheiden gezinnen is gezegd„Ziezoo I nu hebben we 't wat süiaer en nu gaat mijn dochter niet meer uit dienen of uit werkes I" aeifs al moest het kind thuis in die paar vertrekken en b| een gesonde moeder vragen„Wat móét ik eigeallfh mst m'n tijjd dóéa Zie, ckt ptijs ik allerminst. „Dienen" ea „weikea" is geen schande! En socais hef is de laatste jaren was, weten de „meisjes" en baar ouders óók wel, dat wie „dleat" zich dsarem nog lang niet aties vas den „baas" of de „vrouw" heeft te laten welgevaiïsa. Eer was het tegendeel waar, En is er menige huisvrouw, die 't maar tiet süfd aan 't raas verteld heeft, wat se van de dienstbode daags slikken moest. Doch ik kom tot 't heden terug. Ea hw&m eeuigs verruiming. Eu de ongezonde toestand uit de laatste crisisjaren, toen met name in de grootere steden de ex dienstmeisjes bfl dozijnen, om niet te zeggen bij grossen op de „tractoren" zaten van allerlei soort en allerlei aard en er, de goeden niet te na gesproken, de manlui 't hoofd op hol brachten ea 't hard van 't werk haalden, die toestand is ook uit, Er wordt „opruiming" gehouden. En gezegde kantoOijuffers. die nooit raag bol en bezem uit haar handen hadden moeten leggen, keeccu noodgedwongen tot de natuur terug. Nog meer komt hier bf. Lconsveriagisg Is niet zeiden oorzaak, dat vader en moeder wat verstandiger gaan den ken en vinden van het meisje, dat thuis een vier- of vgf srlges, niet vermoelendeu werkdag maakt„Zo kon toch óók wel voor halve dagen 'n lichten dieast zoeken, al bracht sc d'r Messen maar in I" V/at ik, als moeder gezond is en 't gezin ziet a! te groot, een heel verstandige rede- nearisg vind. Ook heeft er tenslotte fn allerlei induitrlfea, uit winkels en ateliers een „afvloeiïag" van vrouwelijke werkkrachten plaats, die oorzaak is dat op de arbeidsmarkt in bet artikel .dienstboden" wat ruimer aanbod is ik spreek nu «ratuuriijk geheel in 't bargoemch vgn ds oude Manchesterschool en niet in den calvinistische® tongval! Er kw&m dus een weinig verruiming, Zelfs móét het gebeurd igu, dat een „meis je", hetwelk de dierst had opgezegd, omdat 't haar te druk werd, óf omdat ze meer ver dienen, óf mirschien ook es „veranderen" wou, ik ïreet het cletl na korten t|d haar mevrouw eigener beweging vragen kwam, of ze ióchmaar bifj ven mocht; ze was blikbaar, de voelhorens es uitstekende, tot de overtui ging gekomen dat alle verandering geen ver betering is

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1