Zaterdag 2 December 1922
S78le Jaargang N°. 2864.
jirBiiii".
PLANTA
SS
An tirevolutionair
m HOCSIGNO VINCES
roor de ZuldholIandscVie en Meewwmiie Eilanden.
Berst© Blad.
n Sjagisst
<IS Co,
Nationale Bankvcreenigiag
ten
IDAM.
op öes uitkijk.
375
6 UUR
DTO'S
RIJZEN
MIDDELHIRNIS
OMTE.
W. B0IKH0YIÜ I®E@IL
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franc© toe te zenden /amn, de Oitgevers.
,8DI|K
E I S S"
8 - SCHIEDAM
RDAM
FAN ERWTEN
MEN.
GERIUS Fzn.
Rotterdam
Somme-sdjjk
ers)
Oude Tonge
k)
ft ft
Kantoor MIDDELHARNIS,
WOB Stag SUIIELSflIJK -- IABBERB
dURGENS'
PLANTENBOTER
VOEDZAAM
HEERLIJK
TTERS
ais volgt
18 cent o. oan,
p oss, BITTER-
THEEBANKET
14 eest p. ces,
L 16 cent p obs,
n. BOTERKOEK
KERBEESTJES,
esisF, Li (Me.
m RIJNVORM,
TEN, POTTEN,
3ETONBU1ZEN,
KLEI, ASPHALT
per vrachtauto.
i,
Itas© Courant verschijnt alkea WOENSDAG ea ZATERDAG,
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden fomee pst post ftnat wonMnfltft
1UITENLAND to| vooruitbetaling i 8.50 per jaar,
WONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT,
UITÖSVBSS 8
iOMMILSDSJI,
Teiafass fatareoBssauKaai Na. 202.
ADVERTENTIËN 20 Cant pes regeS, RECLAMES 40 Cesïl gsz r®a«t,
iOEKAANKONDIQiNG 10 Cent per regst,
DIENST AANVRAGEN m DIENSTAANBIEDINGEN 3 !.- pas plaatsing.
Greets letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dis s| bestaan,
AdvsïtsaöSn werden isgswaefef tot DINSDAG- an VRIJDAGMORGEN 10 UUR
[Vlag ik nas assyrüran?
srk&ndil
aat 73
Bil
Sogss m
fK\
L£ AURtS
laadelea
S C H is
trjjkmrichting
senbank
Nommelsdijjk."
;n aan leden legen
erat gelden op tegen
in nlel leden. Voor
dijk* aangevraagd
en van het bestuur,
jg- en terugbetaling
b4«s en Vrgdag-
n huize van den kan-
IMMFXSDIIK mtt
•Idea aan laden
17278
tegen 4 s/»
tea degsiiks wat"
ass det inden vut
lOBUSER Dendaï-
Hd vas 6-8 aer.
g.MAN. otrealaad
rs Dirksland
tooi)
$Iag ik ïeo self assureeren Mijn eigen
huis en goed. Mqn kinderen?
Misg een schoolgebouw geassureerd
door 't Bevtuur?
Mag een Kerkeraad of de Kerkvoogdij
haar Kerkgebouw assureeren,
In één woordIs een Assurantie van
Menschen en goederen tegen allerlei
euvel geoorloofd
Iu Zeeland zijn er Schoolbesturen
van Üud-Geref. huize die hun school
niet verzekerd hebben en die daa ook
aan den Minister gevraagd hebben ont
heffing van het voorschrift dat in art.
83 der L. wet staat aangegeven
Isuiers daar staat„De instelling of
Vereeniging is verplicht het gebouw
binnen drie maanden na de oplevering
in gebruik te nemen, het behoorlijk te
onderhouden het verzekeren van het ge
bouw daaronder begrepen
Gevraagd is om d en Brand assaran
tiedwang op te heff-n omdat de Minis
ter zelfs bij de huidige technische her
ziening aan opheffing niet heeft willen
denken. Er staat in de HerzieningIn
geval van schade, daartegen t gebouw
is verzekerdkomen de assurantiepen
ningen in mindering van de kosten van
herstel".
De Schoolraad heeft die assurantie-
kwestie ook bekeken in zijn rapport en
zegt: „Wenschelijk is 't te bepalen dat
de Gemeente voor de verzekering van
*t schoolgebouw zorg draagt. Zij is dan
ook vrij in de keus, tegen welke schade
(brand, overstrooming) zij een verzeke-
kering wecscht".
Als de Minister art. 83 der L. O, wet
in dien zin wijzigt, zijn alle Oud- Ge
ref, schoolbesturen van den dwang tot
assureeren hunner gebouwen af. Dan
zal de Gemeente er voor zorgen,
We gaan op die Schoolassurantie
niet verder in, al blijft de vraag: wie
moet nu de assurantie premie ba
talen, 't Bestuur of de Gemeente? En
als de Gemeente naar art 55 en 101
de assurantie moet beialen, hoe moet
't dan in Gemeenten, die haar gebou
wen niet hebben verzekerd; in dat ge
val betalen ze de premie ook niet uit
aan 't Bestuur. En dan is er nog deze
vraag: Is een schoolbestuur verplicht
ca brand, na ontvangst der assurantie-
permingen, da school weer te herstellen
Het kan toch op een ander terrein
gaan bouwen, en de ruïne niet herstellen
Maar nu afgedacht van deze speciale
School ver zekering, blijft toch, de vraag
bestaanMag ik verzekeren tegen Brand
voor 't vee, den oogst, voor ziekte en
ouderdom voor Reisongelukken enz. enz.
Telken male duikt dia vraag op, zoo-
als we boven aanstippen, al is daar
meer de dwang aan 't woord uit art.
53 der Schootwet. 't Is een oude strijd,
die wel nooit uitgevochten zal komen.
ft
Welke bezwaren heeft men zooal ge-
geopperd tegen die assurantie. Een mas
sa 1 We zullen er een twintigtal op
sommen die we in de Heraut vonden
van 1888, als ingez. stuk,
Verzekering is een vrucht van den
geest des tijdsvan den Geest, die niet
uit God is.
Vertekerinq is een openbaring van 't
raat^xialisme.
Verzekering is gebouwd op kansbe
rekening en op de leer van 't toeval
en 't noodlot.
Verzekering behoort thuis in 't stel
sel der Atheïsten en Deisten.
Verzekering werkt doodend op den
organischen band der Maatschappij en
schept een megkmischen band.
Verzekering als mechanisme voedt
daardoor Socialistische ideeën, die ook
in 't mechanisme der Wetgeving, een
uiting zoeken
Verzekering is een caricatuur van de
vervulling der wet: Draagt elkanders
lasten.
Verzekering poo^t wonden te heelen
zonder medelij, deernis of liefde.
Verzekering spot met de voorzienig
heid Gods,
Verzekering is een schild tegen Gods
slaande of kastijdende hand.
Verzekering verhardt dan menseh te
gen de roede, door den Heere besteld.
Verzekering doodt 't levend geloof des
Christens op zijn Vader in de Hemelen
Verzekering vernietigt de teederheil
des harten, die vrucht is van de ware
vreeze Gods.
Verzekering ontneemt aan de broe
derlijke liefde een prachtige gelegenheid
tot oefening van liefdadigheid en mede
deelz&amheid.
Verzekering leidt tot misbruiken en
kwade praktijken, niet in weerwil van
't stelsel, maar als een natuurlijk ge
volg ervan.
Verzekering vermindert do voorzich
tigheid en vermeerdert de onverschillig
heid, roekeloosheid en winzucht.
Verzekeringzoo lazen we, niet in de
Heraut, maar in een brochure over As
surantie en Vaccinatie, is in strijd met
Pa. 36 8: „Hoe dierbaar is Uwe goe
dertierenheid, o God dies de menschen-
kinderen ond-r de schaduw Uwer vleu
gelen toevlucht nomen1'. Is in strijd met
Matth. 20 15: „Of is 't Mij niet ge
oorloofd te doen met 't Mijne, wat Ik
wil" Is in strijd met Ps. 37 5
Wentel uwen weg op den Heere en
vertrouwt op HemHij zal 't maken».
Is in strijd mst Matth 16 24: »Zoo
iemand achter Mij wii komen, die ver
loochen e zich zeiven, neme zijn kruis
op en voige mij». Is in stri\d met Ps.
110 3süw volk zal zeer gewillig
zijn op den dag Uwer heirkracht*. Is
in strijd met Lev. 26:41: »DatIkook
met hen in tegenheen gewandeld en
hen in 't land hunner vijanden gebracht
zal hebben; zoo dan hun onbesneden
hart gebogen wordt; en zij dan aan
de straffe hunner ongerechtigheid een
welgevallen hebben* (d i. s Jaeeren
straffen billijken. Red) Is in strijd met
2 Sam 15 26: »Ziet. hier ben ik;
Hij doe mij zooals 't in zijn oogen good
is*. Is in strijd met 1 Sam. 3:18; »En
Eli zeide Hij is de Heere Hij doe wat
goed is in Zijne oogen*. Is in strijd met
Hebr. 10 24: »Want Gij hebt ook
over mijne banden medelijden gehad,
en de bsrooving uwer goederen met
b ijdschap aangenomen, wetende dat Gij
hebt in uzelven een beter en blijvend
goed in de hemelenor. Is in over
eenstemming met Job 12:6: <De tenten
der verwoesters hebben ruste en die
God tergen hebben verzekerdheden om
't geen, dat God met Zijn hand toe
brengt®, Is in strijd met Rom. 1423
»A1 wat uit 't geloof niet is. is zonde*
Is in strijd met Hand. 9:6: Heere,
wat wilt Gij, dat ik doen zak. En met
Jes. 28 16: »Wie gelooft zal niet
haasten*. En met Jer, 49 11»Laat
uwe weezen achter en Ik zal ze in 't
leven behoudenen laat uwe weduwen
op Mij betrouwen*.
En met zooveel tekstenZijt dan niet
bezorgd tegen den morgen. Zie de leliën
des velds »Mijns is het ziiver en Mijns
is 't goud Geef ons heden ons dage
lijksch brood*
ft
Het komt ons voor voldoende be
zwaren tegen de Verzekering te hebben
geopperd. Wij gaven ze. zooals we die
wel eens hebben gelezen en hooren
uitspreken, Wij gaven ze niet, om de
juistheid er van te erkennen, maar om
den lezer dan toch eenigermate te oriën
teeren, op de hoogte te stelien, hoe men
Gods Woord volgens de bezwaarde
broederen dient te lezen
Tegenover die teketen van hen kan
nen evenveel andere teksten geplaatst
worden en wordt ook hier bewaarheid
»Elke ketter heeft zijn letter*. En de
grootste moeilijkheid is nietom de
kracht hunner teksten te ontzenuwen,
maar om in e9n Weekblad daarvoor de
plaats te erlangen
We zullen dan cok de teksten, die
de bezwaarde broederen tegen assuran
tie opgeven, laten voor wat ze zijn,
maar beginnen, dat allereerst, om den
geloovigen assuranten; om den kinderen
Gods. die verzekeren, vrij te pleiten van
de overtredingen, die de broederen hun
in de schoenen willen schuiven. Want
't is niet waar, dat de ongelóövigen
slech's, zij alléén, de verzekering min-
i enen dat de waarachtig geloovige
daar nooit aan mee mag of ksndosn;
maar 't is wè! waar, dat duizenden
kinderen Gods door alle eeuwen heen
zich door de Verzekering hebbers ge
handhaafd, in 't geloof.
In 't geloof verzekeren! Dat is het
strijdpunt,
Neen, zeggen onze broederen, dat is
een onmogelijkheid.
Wie verzekert, is ongeloovig, reeds
daardoor. Er is, zeggen ze, geen gebed
om bewaring en om 's Heeren hulp, als
men verzekerd is. Er is, zeggen ze,
zeer zeker plicht om de »middeien« te
gebruiken, en de H. Schrift isdaarvoi
van; maar tot die middelen behoort
nu ju:st de assurantie niet. Er is. zeggen
ze, zelfs bij 't gebruik der middelen nog
een scherpe grens te trekken want ds
Heere heeft Israël geholpen met veel èn
met weinig menschelijke middelen en
die, welke juist 't minste door menschen
werden gebruikt, waren de beste. Gideon
koos 32000 man om de Midianieten te
verjagen doch de He9re koos er maar
300, en die waren heel wat bster Toch
anderzijds moest op uitdrukkelijk bevel
Godes Jozua optrekken tegen Ai met
al 't krijgsvolk.
Paulus liet zich in een mand van
den muur van Damaskus zakken, eu
dat middel was geoorloofdmaar toen
Paulus' schip stoEd te breken op de
rotsen, klonk zijn krachtig bevel, dat
allen op 't sch'p moesten blijven en geen
reddingsboeien* mochten omdoen om
daarmee gewapend, er al te voorbarig
af te springen, want de Heere had hem
getoond, dat er niet één verdrinken zou.
Hier was dus 't hulpmiddel zeer pover
ze mochten niet eens van de boot af
springen.
Ezra zegt inhfdst 8 22: Want ik
schaamde mij van den Koning e9n heir
ruiters te begeeren om ons te helpen wem.
den vijand op den weg, omdat wij tot
hem gezegd hadden: De hand onzes
Gods is ten goede over allen, die Hem
zoeken Hier bleef ruiterhulp weg uit
schaamte dat Ezra God wantrouwde.
Doch Nehemia zegt»Maar wij baden
onzen God en zetten wacht tegen hen,
dag en nacht.* Hier wordt 't weer ge
bruikt en in den gebede zelfs.
We erkennen dus gaarne, dat er bij
't gebruik der middelen ook nog grenzen
in acht te nemen zijn. En dat we bij
inzinkend geloof of zonder sterk geloof
soms middelen zouden willen gebruiken
die bij een krachtig geloof achterwege
zouden blijven
We erkennen ook, dat, al habbsn we
allèèn te rekenen met Gods geopen-
baarden wii ea nooit met zijn verborgen
wil, er toch in da menschelijke ziel een
stemme Gods kan spreken die den menseh
van dit of dat midde! doet afzien. Er
is een valsche mystiek, gewismaar
er is ook een nee:leggen der leedere
ziel aan Godes heiligen mond, en een
Geestesaanraking die fluisteren kan van
nalaten zulker middelen, die we ai te
vlug zelf vonden, toen we wleesch tot
onzen arm* stelden.
We erkennen dus een zeer onder
scheiden gebruik èn tijd èn omvang van
de middelen. Maar middelen gebruiken
we, en daartoe rekenen we da Ver
zekering, waarover meer.
iiofaniii üadidsilgÊiiSD»
40 ceni per rsgel.
ZITDAGEN -- tijdens BEURS
DöMorflag, DIRKSLAND -- l i DOEL
Dosieriag, OUDDORP - FLOHIl
ffijtag, OUDE ÏÖRUH -- (SLUE
VQGRDEEUG
Nadruk verboden.
Als ik ma niet gabéél vergis
Dan kan men, iets gemakkelijker daa "n
paar jaar terug, een „meisje" krfïea.
Neen, ik bedoel niet een .liefste".
Die kan een ondernemend jonvmenscb,
die zich aangenaam weet voor te doen, flink
voor zfln werk is, ea een onberispelfk icven
leidt, als-le er niet te ocbehagelgk uitziet
eh even gemakkelijk ca even moeilik kragen
als een paar jaar geleden.
I «Jacht daar selis niet aan.
Daar ben ik te oud voor, alleen door
dat ik de gewoonte heb mg zooveel moge
lijk in dsn gedachtegang der kzeis te ver
plaatsen, komt zoo iets dan bij mg op.
'k Heb het oog op het „diens/meisje".
Ds dienstbode: van de eerstersngs-
dlsnitmsaid in een aristocratisch gezin af
tot het meisje-vocr-allss in het burger huis
houden en het „tieghitje" lieve kind I Ik
bedoel met dit woord niets onaangenaams
hoorEr zijn tal van béste meisjes ouder
die hul re of-heeiedag helpsters! tot ook
het dagmeisje in de „heel gewóne" huisge
zinnen toe,
Er is wat meer verschot.
Men kas er iets makkelijker een kr|geo.
Tenminste, dat is zoo de indruk, ais ik de
menschen cs hoor'en de kranten es lees.
Er sijn allerlei oorsaken voor.
Ten eerste, de keerschende malaise.
Teen, een paar jaar geleden, er la de meeste
vakken overvloed van werk was en de Iconen
in korten t|d erg stegen, had dit vanzelf een
weerslag cp de neiging om te gaan „dienen".
Ik denk daarover samengesteld:
Dat wil zeggen, pro en coatra.
Ia kwade tgden is 't weieens zoo, dat
meisjes gaan „dienen", die eigenlijk in e 1 g e n
huis 't méést coodtg zouden zgn.
Maardat ikn dan niet. Er moet
meer inkomen z3n. En een eter of eetster
minder scheelt ook weer zóó reel I Er gaat
das een meisje u i t, die er i n had moeten
biüvea, omdat voor moeder alléén het wetk
feitelijk te zwaar werd.
Als znlk een gesis 't dan iets beter ks|st
als vader wat meer verdient, of de broêis
wat inbrengen gazn, dan neem ik 't zeker
niet kwalp, neeal dan prgs ik het wan
neer vader de eerste is. die zegt: Nu blgft
Kee of j -as, of S; ij at je, of hoe se verder
hceten, voortaan thuis en helpt moeder bfl
't wetk.
atEf is dan minder „verschot" van meisjes:
Maar 't hemd is nader dan de rok.
Echter, ik pi|s niet onbepaald.
Ik weet óók, dat ia verscheiden gezinnen
is gezegd„Ziezoo I nu hebben we 't wat
süiaer en nu gaat mijn dochter niet meer
uit dienen of uit werkes I" aeifs al moest
het kind thuis in die paar vertrekken en
b| een gesonde moeder vragen„Wat móét
ik eigeallfh mst m'n tijjd dóéa
Zie, ckt ptijs ik allerminst.
„Dienen" ea „weikea" is geen
schande!
En socais hef is de laatste jaren was,
weten de „meisjes" en baar ouders óók wel,
dat wie „dleat" zich dsarem nog lang niet
aties vas den „baas" of de „vrouw" heeft te
laten welgevaiïsa.
Eer was het tegendeel waar,
En is er menige huisvrouw, die 't maar
tiet süfd aan 't raas verteld heeft, wat se
van de dienstbode daags slikken moest.
Doch ik kom tot 't heden terug.
Ea hw&m eeuigs verruiming.
Eu de ongezonde toestand uit de laatste
crisisjaren, toen met name in de grootere
steden de ex dienstmeisjes bfl dozijnen, om
niet te zeggen bij grossen op de „tractoren"
zaten van allerlei soort en allerlei aard en
er, de goeden niet te na gesproken, de manlui
't hoofd op hol brachten ea 't hard van 't
werk haalden, die toestand is ook uit,
Er wordt „opruiming" gehouden.
En gezegde kantoOijuffers. die nooit raag
bol en bezem uit haar handen hadden moeten
leggen, keeccu noodgedwongen tot de natuur
terug.
Nog meer komt hier bf.
Lconsveriagisg Is niet zeiden oorzaak, dat
vader en moeder wat verstandiger gaan den
ken en vinden van het meisje, dat thuis een
vier- of vgf srlges, niet vermoelendeu werkdag
maakt„Zo kon toch óók wel voor halve
dagen 'n lichten dieast zoeken, al bracht
sc d'r Messen maar in I"
V/at ik, als moeder gezond is en 't gezin
ziet a! te groot, een heel verstandige rede-
nearisg vind.
Ook heeft er tenslotte fn allerlei induitrlfea,
uit winkels en ateliers een „afvloeiïag" van
vrouwelijke werkkrachten plaats, die oorzaak
is dat op de arbeidsmarkt in bet artikel
.dienstboden" wat ruimer aanbod is
ik spreek nu «ratuuriijk geheel in 't bargoemch
vgn ds oude Manchesterschool en niet in
den calvinistische® tongval!
Er kw&m dus een weinig verruiming,
Zelfs móét het gebeurd igu, dat een „meis
je", hetwelk de dierst had opgezegd, omdat
't haar te druk werd, óf omdat ze meer ver
dienen, óf mirschien ook es „veranderen"
wou, ik ïreet het cletl na korten t|d haar
mevrouw eigener beweging vragen kwam, of
ze ióchmaar bifj ven mocht; ze was blikbaar,
de voelhorens es uitstekende, tot de overtui
ging gekomen dat alle verandering geen ver
betering is